Titlul vi - COOPERAREA ECONOMICĂ - Acord din 23-ian-1995 între Comunităţile Europene şi statele membre ale acestora, pe de o parte, şi Republica Kazahstan, pe de altă parte
Acte UE
Editia Speciala a Jurnalului Oficial
În vigoare Versiune de la: 24 Ianuarie 2007
TITLUL VI:COOPERAREA ECONOMICĂ
Art. 44
(1)Comunitatea şi Republica Kazahstan stabilesc o cooperare economică menită să contribuie la procesul de reformă şi de redresare economică, precum şi la dezvoltarea durabilă a Republicii Kazahstan. Această cooperare consolidează relaţiile economice existente în interesul ambelor părţi.
(2)Politicile şi celelalte măsuri au scopul să promoveze reformele economice şi sociale, precum şi restructurarea sistemului economic din Republica Kazahstan, şi se inspiră din principiile de durabilitate şi dezvoltare socială armonioasă; aceste politici integrează totodată şi considerentele ecologice.
(3)În acest scop, cooperarea se va concentra, în special, asupra dezvoltării economice şi sociale, a dezvoltării resurselor umane, a sprijinului pentru întreprinderi (în special pentru privatizare, investiţii şi dezvoltare a serviciilor financiare), a agriculturii şi a sectorului alimentar, a energiei şi a securităţii nucleare civile, a transportului, a turismului, a protecţiei mediului şi a cooperării regionale.
(4)Se acordă o atenţie deosebită măsurilor care pot promova cooperarea între Statele Independente în vederea stimulării unei dezvoltări armonioase a regiunii.
(5)După caz, cooperarea economică şi alte forme de cooperare prevăzute de prezentul acord pot fi sprijinite printr-o asistenţă tehnică din partea Comunităţii, ţinând seama de regulamentul Consiliului Uniunii Europene aplicabil asistenţei tehnice acordate statelor independente, de priorităţile convenite în programul orientativ privind asistenţa tehnică acordată de Comunitate Republicii Kazahstan şi de procedurile de coordonare şi de punere în aplicare a acestora.
Art. 45: Cooperarea industrială
(1)Cooperarea urmăreşte, în special, să promoveze:
- dezvoltarea de legături comerciale între operatorii economici ai celor două părţi;
- participarea Comunităţii la eforturile Republicii Kazahstan de restructurare a industriei sale;
- îmbunătăţirea sistemului de gestionare;
- îmbunătăţirea calităţii produselor industriale;
- dezvoltarea unei capacităţi satisfăcătoare de producţie şi prelucrare în sectorul materiilor prime;
- stabilirea de norme şi practici comerciale adecvate, inclusiv comercializarea produselor;
- protecţia mediului;
- conversia industriei de armament.
(2)Dispoziţiile prezentului articol nu aduc atingere punerii în aplicare a regulilor de concurenţă comunitare aplicabile întreprinderilor.
Art. 46: Promovarea şi protecţia investiţiilor
(1)Ţinând seama de puterile şi competenţele respective ale Comunităţii şi statelor membre ale acesteia, cooperarea urmăreşte să creeze un mediu favorabil pentru investiţiile private, atât naţionale, cât şi străine, în special prin crearea unor condiţii mai bune de protecţie a investiţiilor, transferul de capitaluri şi schimburile de informaţii privind posibilităţile de investiţie.
(2)Cooperarea are următoarele obiective principale:
- încheierea, după caz, între statele membre şi Republica Kazahstan, de acorduri de promovare şi protecţie a investiţiilor;
- încheierea, după caz, între statele membre şi Republica Kazahstan, de acorduri pentru evitarea dublei impozitări;
- crearea unor condiţii favorabile pentru a atrage investiţii străine în economia kazahă;
- asigurarea unor legi şi condiţii comerciale stabile şi adecvate, precum şi schimburile de informaţii privind actele cu putere de lege şi normele şi practicile administrative în domeniul investiţiilor;
- schimbul de informaţii privind posibilităţile de investiţie, printre altele în cadrul târgurilor comerciale, al expoziţiilor, al săptămânilor comerciale şi al altor manifestări.
Art. 47: Achiziţiile publice
Părţile cooperează în scopul promovării unei concurenţe deschise în atribuirea contractelor de achiziţii publice de bunuri şi servicii, în special prin intermediul cererilor de ofertă.
Art. 48: Cooperarea în domeniul standardelor şi al evaluării conformităţii
(1)Cooperarea între părţi urmăreşte încurajarea alinierii la criteriile, principiile şi orientările internaţionale respectate în materie de calitate, facilitarea recunoaşterii reciproce în domeniul evaluării conformităţii, precum şi îmbunătăţirea calităţii produselor kazahe.
(2)În acest scop, părţile se străduiesc să coopereze în cadrul proiectelor de asistenţă tehnică ce urmăresc:
- promovarea unei cooperări corespunzătoare cu organizaţiile şi instituţiile specializate în aceste domenii;
- promovarea utilizării normelor tehnice ale Comunităţii şi a aplicării standardelor şi procedurilor europene de evaluare a conformităţii;
- favorizarea împărtăşirii experienţei şi a informaţiilor tehnice în materie de management al calităţii.
Art. 49: Sectorul minier şi al materiilor prime
(1)Părţile urmăresc să sporească investiţiile şi comerţul în sectorul minier şi al materiilor prime.
(2)Cooperarea urmăreşte, în special, următoarele domenii:
- schimbul de informaţii privind posibilităţile din sectorul minier şi sectorul metalelor neferoase;
- stabilirea unui cadru juridic al cooperării;
- aspecte comerciale;
- adoptarea şi punerea în aplicare a măsurilor legislative în domeniul protecţiei mediului;
- formarea profesională;
- siguranţa în industria minieră.
Art. 50: Cooperarea în domeniul ştiinţei şi tehnologiei
(1)Părţile încurajează, în interes reciproc, cooperarea în domeniul cercetării ştiinţifice civile şi al dezvoltării tehnologice şi, ţinând seama de resursele disponibile, accesul adecvat la programele respective, sub rezerva unei protecţii eficiente şi suficiente a drepturilor de proprietate intelectuală, industrială şi comercială.
(2)Cooperarea în domeniul ştiinţei şi tehnologiei se referă, în special, la:
- schimburile de informaţii ştiinţifice şi tehnologice;
- activităţile comune de cercetare şi dezvoltare;
- activităţile de formare profesională şi programele de mobilitate pentru oamenii de ştiinţă, cercetătorii şi tehnicienii celor două părţi în domeniul cercetării şi dezvoltării tehnologice.
În cazul în care se realizează în cadrul unor activităţi legate de educaţie şi/sau formare profesională, această cooperare se desfăşoară în conformitate cu dispoziţiile articolului 51.
Părţile se pot angaja, de comun acord, în alte forme de cooperare în domeniul ştiinţei şi tehnologiei.
În cadrul acestor activităţi de cooperare, o atenţie deosebită se acordă reorientării oamenilor de ştiinţă, inginerilor, cercetătorilor şi tehnicienilor care participă sau care au participat la activităţi de cercetare sau de producţie în domeniul armelor de distrugere în masă.
(3)Cooperarea în temeiul prezentului articol se pune în aplicare în conformitate cu aranjamentele specifice negociate şi încheiate în conformitate cu procedurile adoptate de fiecare parte, care stabilesc, printre altele, dispoziţii adecvate în materie de drepturi intelectuale, industriale şi comerciale.
Art. 51: Educaţia şi formarea profesională
(1)Părţile cooperează pentru a ridica nivelul învăţământului general şi al calificărilor profesionale în Republica Kazahstan, atât în sectorul public cât şi în cel privat.
(2)Cooperarea urmăreşte, în special, următoarele domenii:
- actualizarea sistemelor de învăţământ superior şi de formare profesională în Kazahstan, în special sistemul de acreditare a instituţiilor de învăţământ superior şi de certificare a diplomelor de studii superioare;
- formarea cadrelor şi funcţionarilor din sectorul public şi din cel privat în domenii prioritare care urmează să fie stabilite;
- cooperarea între unităţile de învăţământ şi între unităţile de învăţământ şi întreprinderi;
- mobilitatea profesorilor, absolvenţilor, administratorilor, tinerilor oameni de ştiinţă şi cercetători, precum şi a tinerilor;
- promovarea studiilor europene în instituţii corespunzătoare;
- predarea limbilor comunitare;
- formarea postuniversitară a interpreţilor de conferinţă;
- formarea jurnaliştilor;
- formarea formatorilor.
(3)Eventuala participare a unei părţi la diferite programe de educaţie şi formare profesională ale celeilalte părţi ar putea fi avută în vedere, în conformitate cu procedurile fiecăreia şi, după caz, se stabilesc cadre instituţionale şi programe de cooperare care să vină în continuarea participării Republicii Kazahstan la programul comunitar Tempus.
Art. 52: Agricultura şi sectorul agroindustrial
În acest domeniu, cooperarea urmăreşte să promoveze reforma agrară, modernizarea, privatizarea şi restructurarea agriculturii, a sectorului agroindustrial şi a sectorului serviciilor în Republica Kazahstan, să dezvolte pieţele naţionale şi internaţionale pentru produsele kazahe, în condiţii care să asigure protecţia mediului, ţinând seama de necesitatea îmbunătăţirea siguranţei aprovizionării cu alimente, dezvoltarea complexului agroindustrial, transformarea şi distribuirea produselor agricole. Părţile urmăresc, de asemenea, armonizarea progresivă a standardelor kazahe cu reglementările tehnice comunitare privind produsele alimentare industriale şi agricole, inclusiv standardele sanitare şi fitosanitare.
Art. 53: Energia
(1)Cooperarea se înscrie în cadrul principiilor economiei de piaţă şi ale Cartei Europene a Energiei şi se dezvoltă în perspectiva integrării progresive a pieţelor de energie din Europa.
(2)Cooperarea urmăreşte, în special, următoarele domenii:
- impactul producţiei şi consumului de energie asupra mediului, în scopul evitării sau minimizării daunelor ecologice rezultate în urma acestor activităţi;
- îmbunătăţirea calităţii şi siguranţei aprovizionării cu energie, inclusiv diversificarea furnizorilor, într-un mod sănătos din punct de vedere economic şi ecologic;
- formularea unei politici energetice;
- îmbunătăţirea sistemului de gestionare şi de reglementare a sectorului energetic în conformitate cu o economie de piaţă;
- introducerea unui ansamblu de condiţii instituţionale, juridice, fiscale şi de altă natură, necesare pentru a încuraja schimburile comerciale şi investiţiile în sectorul energetic;
- promovarea economiei de energie şi a eficienţei energetice;
- modernizarea infrastructurii energetice;
- îmbunătăţirea tehnologiilor de aprovizionare şi utilizare finală, indiferent de tipul de energie;
- gestiunea şi formarea tehnică în sectorul energetic;
- siguranţa aprovizionării cu energie, a transportului şi a tranzitului energiei şi materialelor energetice.
Art. 54: Mediul înconjurător
(1)În spiritul Cartei Europene a Energiei, părţile dezvoltă şi consolidează cooperarea în domeniul mediului şi al sănătăţii oamenilor.
(2)Cooperarea urmăreşte să combată degradarea mediului şi vizează, în special:
- monitorizarea eficientă a nivelului de poluare şi evaluarea mediului; un sistem de informare cu privire la starea mediului;
- combaterea poluării locale, regionale şi transfrontaliere a aerului şi a apei;
- refacerea mediului;
- producţia şi consumul durabil, eficient şi ecologic al energiei;
- siguranţa instalaţiilor industriale;
- clasificarea şi manipularea în condiţii de siguranţă a substanţelor chimice;
- calitatea apei;
- reducerea, reciclarea şi eliminarea în condiţii de siguranţă a deşeurilor, punerea în aplicare a Convenţiei de la Basel;
- impactul agriculturii asupra mediului; eroziunea solurilor; poluarea chimică;
- protecţia pădurilor;
- conservarea biodiversităţii şi a zonelor protejate, precum şi utilizarea şi gestionarea durabilă a resurselor biologice;
- amenajarea teritoriului, inclusiv construcţiile şi urbanismul;
- utilizarea instrumentelor economice şi fiscale;
- evoluţia climei globale;
- educaţia şi sensibilizarea ecologică;
- punerea în aplicare a Convenţiei de la Espoo privind evaluarea impactului asupra mediului într-un context transfrontalier.
(3)Cooperarea se realizează, în special, sub următoarele forme:
- planificarea managementului dezastrelor şi a altor situaţii de urgenţă;
- schimburile de informaţii şi de experţi, în special privind transferul de tehnologii curate şi utilizarea în condiţii sigure şi ecologice a biotehnologiilor;
- activităţile comune de cercetare;
- adaptarea legislaţiei la standardele comunitare;
- cooperarea la nivel regional, inclusiv în cadrul Agenţiei Europene de Mediu, precum şi la nivel internaţional;
- elaborarea strategiilor, în special privind problemele globale şi climaterice, precum şi realizarea unei dezvoltări durabile;
- studii de impact asupra mediului.
Art. 55: Transporturile
Părţile îşi dezvoltă şi consolidează cooperarea în domeniul transportului.
Această cooperare urmăreşte, printre altele, să restructureze şi să modernizeze sistemele şi reţelele de transport din Republica Kazahstan, precum şi să dezvolte şi să asigure, după caz, compatibilitatea sistemelor de transport în perspectiva globalizării.
Cooperarea include, printre altele:
- modernizarea gestionării şi exploatării transporturilor rutiere şi feroviare, a porturilor şi a aeroporturilor;
- modernizarea şi dezvoltarea infrastructurilor rutiere, feroviare, portuare, aeroportuare şi a căilor de navigaţie, inclusiv modernizarea marilor rute de interes comun şi a legăturilor transeuropene pentru mijloacele de transport menţionate anterior;
- promovarea şi dezvoltarea transportului multimodal;
- promovarea programelor comune de cercetare şi dezvoltare;
- pregătirea cadrului juridic şi instituţional pentru elaborarea şi punerea în aplicare a unei politici a transporturilor care să prevadă, printre altele, privatizarea sectorului transporturilor.
Art. 56: Spaţiul
Ţinând seama de puterile şi competenţele Comunităţii, ale statelor membre şi ale Agenţiei Spaţiale Europene, părţile încurajează, după caz, cooperarea pe termen lung în materie de cercetare, dezvoltare şi aplicaţii comerciale în domeniul spaţiului civil. Părţile acordă o atenţie deosebită iniţiativelor care valorifică aspectul complementar al activităţilor lor spaţiale.
Art. 57: Serviciile poştale şi telecomunicaţiile
Ţinând seama de puterile şi competenţele fiecăreia, părţile extind şi consolidează cooperarea în următoarele domenii:
- stabilirea unor politici şi orientări de dezvoltare a sectorului telecomunicaţiilor şi a serviciilor poştale;
- formularea principiilor politicii tarifare şi ale comercializării serviciilor de telecomunicaţii şi poştale;
- încurajarea elaborării proiectelor în materie de telecomunicaţii şi de servicii poştale, precum şi atragerea investiţiilor;
- îmbunătăţirea eficienţei şi calităţii serviciilor de telecomunicaţii şi poştale, printre altele prin liberalizarea activităţilor subsectoarelor;
- aplicarea tehnologiei avansate în domeniul telecomunicaţiilor, în special privind transferul de fonduri pe cale electronică;
- gestionarea reţelelor de telecomunicaţii şi optimizarea acestora;
- definirea unei baze de reglementare corespunzătoare pentru furnizarea serviciilor de telecomunicaţii şi poştale şi pentru utilizarea spectrului de frecvenţe radio;
- formarea profesională în domeniul telecomunicaţiilor şi al serviciilor poştale în vederea exploatării în condiţii de piaţă.
Art. 58: Serviciile financiare
Cooperarea urmăreşte, în special, facilitarea integrării Republicii Kazahstan în sistemele universal acceptate de înţelegeri reciproce. Asistenţa tehnică are ca obiect:
- dezvoltarea serviciilor bancare şi financiare, dezvoltarea unei pieţe comune de resurse de finanţare, integrarea Republicii Kazahstan în sistemul de reglementări universal acceptat;
- dezvoltarea unui sistem fiscal şi a unor instituţii fiscale publice în Republica Kazahstan, precum şi schimburile de experienţă şi formarea personalului în domeniul finanţelor publice;
- dezvoltarea serviciilor de asigurări, fapt care ar conduce, printre altele, la crearea unui cadru favorabil participării societăţilor comunitare la înfiinţarea asociaţiilor în participaţiune în sectorul asigurărilor din Republica Kazahstan, precum şi dezvoltarea sistemului de asigurare a creditelor de export.
Această cooperare contribuie, în special, la favorizarea dezvoltării unor relaţii între Republica Kazahstan şi statele membre ale Comunităţii în sectorul serviciilor financiare.
Art. 59: Spălarea banilor
(1)Părţile convin cu privire la necesitatea de a depune eforturi şi de a coopera pentru a împiedica utilizarea sistemelor lor financiare pentru spălarea sumelor obţinute din activităţi infracţionale, în general, şi din traficul ilicit de droguri, în special.
(2)Cooperarea în acest domeniu cuprinde, în special, asistenţa administrativă şi tehnică în vederea adoptării unor standarde adecvate de combatere a spălării banilor, comparabile cu cele adoptate în acest sens de Comunitate şi de instanţele internaţionale active în acest domeniu, inclusiv Grupul de Acţiune Financiară Internaţională (GAFI).
Art. 60: Dezvoltarea regională
(1)Părţile îşi consolidează cooperarea în domeniul dezvoltării regionale şi al amenajării teritoriului.
(2)În acest scop, părţile încurajează schimburile de informaţii dintre autorităţile naţionale, regionale şi locale cu privire la politica regională şi de amenajare a teritoriului, precum şi la metodele de formulare a politicilor regionale, urmărind, în special, dezvoltarea regiunilor defavorizate.
De asemenea, părţile încurajează contactele directe între organizaţiile regionale şi cele publice responsabile cu planificarea dezvoltării regionale în scopul, printre altele, de a schimba metodele şi mijloacele de încurajare a dezvoltării regionale.
Art. 61: Cooperarea socială
(1)În domeniul sănătăţii şi siguranţei, părţile îşi dezvoltă cooperarea pentru a îmbunătăţi nivelul de protecţie a sănătăţii şi siguranţei lucrătorilor.
Cooperarea urmăreşte, în special:
- educarea şi formarea în materie de sănătate şi siguranţă, acordând o atenţie deosebită sectoarelor de activitate cu risc sporit;
- elaborarea şi promovarea unor măsuri preventive de combatere a bolilor şi a altor afecţiuni profesionale;
- prevenirea riscurilor de accidente grave şi gestionarea substanţelor chimice toxice;
- cercetarea în vederea dezvoltării bazei de cunoştinţe privind mediul de lucru, precum şi sănătatea şi siguranţa lucrătorilor.
(2)Cooperarea în domeniul ocupării forţei de muncă include, în special, asistenţa tehnică pentru:
- optimizarea pieţei forţei de muncă;
- modernizarea serviciilor de plasare şi orientare;
- planificarea şi gestionarea programelor de restructurare;
- încurajarea angajării pe plan local;
- schimburile de informaţii privind programele referitoare la ocuparea flexibilă a forţei de muncă, inclusiv cele care stimulează activităţile independente şi spiritul întreprinzător.
(3)Părţile acordă o atenţie deosebită cooperării în domeniul protecţiei sociale, în special cooperării în materie de planificare şi punere în aplicare a reformelor de protecţie socială în Republica Kazahstan.
Respectivele reforme urmăresc dezvoltarea, în Republica Kazahstan, a unor metode de protecţie corespunzătoare economiilor de piaţă şi care să cuprindă toate formele de protecţie socială.
Art. 62: Turismul
Părţile îşi consolidează şi dezvoltă cooperarea, în special prin:
- favorizarea schimburilor turistice;
- sporirea fluxului de informaţii;
- transferul de know-how;
- studierea posibilităţilor de organizare a unor acţiuni comune;
- asigurarea unei cooperări între organismele turistice oficiale;
- asigurarea formării în scopul dezvoltării turismului.
Art. 63: Întreprinderile mici şi mijlocii
(1)Părţile urmăresc să dezvolte şi să consolideze întreprinderile mici şi mijlocii şi asociaţiile acestora, precum şi cooperarea între întreprinderile mici şi mijlocii din Comunitate şi din Republica Kazahstan.
(2)Cooperarea prevede o asistenţă tehnică, în special în următoarele domenii:
- elaborarea unui cadru juridic pentru întreprinderile mici şi mijlocii (IMM);
- dezvoltarea unei infrastructuri corespunzătoare (o agenţie de sprijin al întreprinderilor mici şi mijlocii, comunicaţii, asistenţă pentru crearea unui fond pentru întreprinderile mici şi mijlocii);
- crearea parcurilor tehnologice.
Art. 64: Informaţiile şi comunicaţiile
Părţile sprijină elaborarea unor metode moderne de gestionare a informaţilor, în special în ceea ce priveşte mijloacele de informare în masă, şi favorizează schimburile eficiente de informaţii. Se acordă prioritate programelor care urmăresc să furnizeze publicului larg informaţii de bază privind Comunitatea şi Republica Kazahstan, inclusiv, în măsura posibilului, accesul la bazele de date, ţinând seama de drepturile de proprietate intelectuală.
Art. 65: Protecţia consumatorilor
Părţile stabilesc o cooperare strânsă care urmăreşte să realizeze o compatibilitate între sistemele lor de protecţie a consumatorilor.
Această cooperare cuprinde, în special, schimburile de informaţii privind activitatea legislativă şi reformele instituţionale, punerea în aplicare a unor sisteme permanente de informare reciprocă cu privire la produsele periculoase, îmbunătăţirea informaţiilor furnizate consumatorilor, în special în materie de preţuri şi caracteristici ale produselor şi serviciilor oferite, dezvoltarea schimburilor dintre reprezentanţii intereselor consumatorilor, ameliorarea compatibilităţii politicilor de protecţie a consumatorilor şi organizarea de seminalii şi de stagii de formare profesională.
Art. 66: Vama
(1)Cooperarea urmăreşte să asigure respectarea tuturor dispoziţiilor care trebuie adoptate în materie de comerţ şi de comerţ loial, precum şi armonizarea regimului vamal al Republicii Kazahstan cu cel al Comunităţii.
(2)Cooperarea vizează, în special, următoarele domenii:
- schimburile de informaţii;
- îmbunătăţirea metodelor de lucru;
- introducerea Nomenclaturii Combinate şi a documentului administrativ unic;
- interconexiunea între sistemul de tranzit al Comunităţii şi cel al Republicii Kazahstan;
- simplificarea controalelor şi formalităţilor în ceea ce priveşte transportul de mărfuri;
- sprijinul pentru introducerea unor sisteme moderne de informaţii vamale;
- organizarea de seminalii şi de stagii de formare.
În cazul în care este necesar, se acordă asistenţă tehnică.
(3)Fără a aduce atingere altor forme de cooperare prevăzute de prezentul acord, în special la articolul 69, asistenţa reciprocă în domeniul vamal dintre autorităţile administrative ale părţilor este reglementată de dispoziţiile protocolului anexat la prezentul acord.
Art. 67: Cooperarea în domeniul statisticii
Cooperarea în acest domeniu urmăreşte introducerea unui sistem statistic eficient, destinat să furnizeze statistici fiabile, necesare pentru a susţine şi monitoriza procesul de reforme economice şi pentru a contribui la dezvoltarea întreprinderii private din Republica Kazahstan.
Părţile cooperează, în special, în următoarele domenii:
- adaptarea sistemului statistic kazah la metodele, standardele şi clasificările internaţionale;
- schimburile de informaţii statistice;
- furnizarea de informaţi statistice macro şi microeconomice, necesare punerii în aplicare şi gestionării reformelor economice.
În acest scop, Comunitatea acordă Republicii Kazahstan asistenţă tehnică.
Art. 68: Economia
Părţile facilitează procesul de reformă economică şi coordonarea politicilor economice, printr-o colaborare care urmăreşte o mai bună înţelegere a mecanismelor fundamentale ale economiilor fiecăreia şi conceperea şi punerea în aplicare a politicii economice în economiile de piaţă. În acest scop, părţile fac schimb de informaţii cu privire la rezultatele şi perspectivele macroeconomice.
Comunitatea acordă asistenţă tehnică pentru:
- sprijinirea Republicii Kazahstan în procesul de reformă economică, oferindu-i consiliere specializată şi asistenţă tehnică;
- încurajarea cooperării dintre economişti pentru a accelera transferul de know-how necesar formulării unor politici economice şi pentru a asigura difuzarea la scară largă a rezultatelor cercetărilor în domeniu.
Art. 69: Combaterea drogurilor
În cadrul puterilor şi competenţelor fiecăreia, părţile cooperează pentru a spori eficienţa politicilor şi măsurilor de combatere a producţiei, ofertei şi traficului ilicit de stupefiante şi de substanţe psihotrope, inclusiv pentru prevenirea deturnării precursorilor chimici, precum şi în vederea prevenirii şi reducerii cererii de droguri. Cooperarea în acest domeniu se bazează pe consultări reciproce şi o coordonare strânsă între părţi în ceea ce priveşte obiectivele şi măsurile adoptate în diverse domenii cu privire la combaterea drogurilor.
Art. 70: Cooperarea în domeniul prevenirii activităţilor ilegale
Părţile stabilesc o cooperare care urmăreşte să prevină activităţi ilegale precum:
- imigraţia ilegală şi prezenţa ilegală a persoanelor fizice având cetăţenia teritoriilor respective, ţinând seama de principiul şi practica readmisiei;
- activităţile ilegale în domeniul economic, inclusiv corupţia;
- tranzacţiile ilegale referitoare la diverse mărfuri, printre care deşeurile industriale;
- contrafacerea;
- traficul ilicit de stupefiante, de substanţe psihotrope şi de arme.
Cooperarea în domeniile menţionate anterior se bazează pe consultare reciprocă şi o strânsă interacţiune şi implică acordarea de asistenţă tehnică şi administrativă, în special în ceea ce priveşte:
- elaborarea unei legislaţii interne în domeniul prevenirii activităţilor ilegale;
- crearea de centre de informare;
- sporirea eficienţei instituţiilor active în domeniul prevenirii activităţilor ilegale;
- formarea de personal şi dezvoltarea unor infrastructuri de cercetare;
- elaborarea de măsuri reciproc avantajoase de combatere a activităţilor ilegale.