Capitolul 9 - Implementare, monitorizarea şi evaluarea - Strategie din 2022 a Guvernului României de incluziune a cetăţenilor români aparţinând minorităţii rome pentru perioada 2022-2027

M.Of. 450 bis

În vigoare
Versiune de la: 5 Mai 2022
CAPITOLUL 9:Implementare, monitorizarea şi evaluarea
SUBCAPITOLUL 1:9.1. Instituţii responsabile
Implementarea Strategiei se bazează pe partajarea responsabilităţilor instituţionale, după cum urmează:
- la nivel local, unde autorităţile care implementează Strategia sunt primarul şi Consiliul Local.
- la nivel judeţean, unde autorităţile implicate în implementarea Strategiei sunt Consiliile Judeţene, precum şi serviciile publice deconcentrate şi descentralizate (învăţământ, sănătate, muncă, ordine publică, protecţia copilului etc.), cu sprijin metodologic din partea Birourilor Judeţene pentru Romi de la nivelul Instituţiilor Prefectului;
- la nivel central, unde instituţiile responsabile cu implementarea Strategiei sunt ministerele, agenţiile şi autorităţile membre ale Comitetului Interministerial pentru Implementarea, Monitorizarea şi Evaluarea Strategiei (CIIMES), cu asistenţă metodologică de specialitate din partea Agenţiei Naţionale pentru Romi;
SUBCAPITOLUL 2:9.2. Instituţii responsabile. Mecanismul de implementare
SECŢIUNEA 1:9.2.1. Coordonarea implementării Strategiei
(1)_
Mecanismul de implementare, monitorizare şi evaluare a Strategiei este coordonat de la nivel central de Comitetul Interministerial pentru Implementarea, Monitorizarea şi Evaluarea Strategiei, numit prin Decizie a Prim-Ministrului Guvernului şi co-prezidat de un reprezentant al aparatului de lucru al Prim-Ministrului şi Preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Romi.
CIIMES este compus din reprezentanţi, la nivel de secretar de stat ai ANR şi ai tuturor ministerelor de linie şi instituţiilor centrale cu responsabilităţi în ceea ce priveşte procesul de incluziune a cetăţenilor români aparţinând minorităţii rome. CIIMES se reuneşte semestrial şi Preşedintele prezintă, în şedinţa de Guvern, un raport privind progresele înregistrate în implementarea Strategiei. Între reuniuni, funcţionarea CIIMES este asigurată de secretariatul tehnic, format din ANR şi reprezentantul desemnat al aparatului de lucru al Prim-Ministrului.
(2)_
CIIMES este alcătuit din reprezentanţii următoarelor instituţii centrale, în funcţie de gradul de implicare în procesul de incluziune a romilor:
1.Instituţiile administraţiei publice centrale cu atribuţii în monitorizarea şi evaluarea Strategiei sunt: Secretariatul General al Guvernului (SGG), Agenţia Naţională pentru Romi (ANR), Ministerul Finanţelor (MF), Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene prin Punctul Naţional de Contact pentru Romi (MIPE-PNCR).
2.Instituţiile administraţiei publice centrale cu atribuţii în implementarea şi monitorizarea Strategiei sunt: Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei (MDLPA), Ministerul Afacerilor Interne (MAI), Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale (MMSS), Ministerul Antreprenoriatului şi Turismului (MAT), Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR), Ministerul Sănătăţii (MS), Ministerul Educaţiei (MEdu), Ministerul Culturii (MC), Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse (MFTES), Departamentul pentru Relaţii Interetnice (DRI), Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD).
3.Alături de acestea, mai au atribuţii în implementarea prezentei Strategii: Agenţia Naţională de Ocupare a Forţei de Muncă (ANOFM), Agenţia Naţională pentru Egalitate de Şanse între Femei şi Bărbaţi (ANES), Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţii (ANPDCA), Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (ANCPI), Autoritatea Naţională pentru Calificări (ANC), Avocatul Poporului (AP), Ministerul Public (MP), Casa Naţională de Pensii Publice (CNPP), Administraţia Naţională a Penitenciarelor (ANP), Inspectoratul General al Poliţiei Române (IGPR), Inspectoratul General al Jandarmeriei Române (IGJR), Centrul Naţional de Cultură a Romilor "Romano-Kher" (CNCR-RK) şi Agenţia Naţională pentru Romi (ANR).
4.În funcţie de atribuţiile specifice sau în funcţie de context, Ministerul Afacerilor Externe (MAE) şi Ministerul Justiţiei (Mj), vor fi informate, respectiv consultate, în ceea ce priveşte procesul de implementare, monitorizare şi evaluare a Strategiei, precum şi cu privire la procesul de raportare către Guvern şi către partenerii externi asupra progreselor înregistrate în aplicarea acesteia. În plus, MAE va participa în calitate de observator la reuniunile CIIMES.
(3)_
Activităţile CIIMES se desfăşoară prin intermediul Grupurilor de Lucru Tematice (GLT), formate din instituţiile centrale direct implicate în diversele aspecte ale procesului de incluziune a romilor, pentru a se putea asigura o abordare integrată a problematicii specifice populaţiei rome.
În prima sa întrunire, CIIMES îşi va adopta Regulamentul de Organizare şi Funcţionare, precum şi componenţa următoarelor GLT:
1.Grupul de Lucru pentru Dreptul la Locuire
2.Grupul de Lucru pentru Dreptul la Educaţie şi Identitate Culturală
3.Grupul de Lucru pentru Dreptul la Sănătate
4.Grupul de Lucru pentru Drepturile Copilului
5.Grupul de Lucru pentru Antreprenoriat şi Locuri de Muncă
6.Grupul de Lucru pentru Mobilitate Intracomunitară
7.Grupul de Lucru pentru Combaterea Discriminării
8.Grupul de Lucru pentru Promovarea Modificărilor Legislative
SECŢIUNEA 2:9.2.2. Implementarea Strategiei la nivel Local
(1)_
La nivel local, implementarea măsurilor din Strategie este asigurată de Primar, în calitate de autoritate executivă, şi de Consiliul Local, în calitate de autoritate deliberativă la nivel local, ambele având ca atribuţii asigurarea respectării drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor şi punerea în aplicare a legislaţiei în vigoare.
(2)_
Prin aparatul de specialitate al primarului, serviciile specializate ale Primăriei, cu contribuţia Expertului local pentru romi, a mediatorilor şcolari, mediatorilor sanitari şi altor resurse umane rome, se vor implementa următoarele activităţi:
a)Identificarea nevoilor membrilor comunităţilor vulnerabile cu romi,
b)Realizarea şi implementarea unui Plan de acţiune locală pentru incluziunea comunităţilor de romi, care să cuprindă măsuri integrate în vederea reducerii excluziunii sociale a acestei categorii de populaţie şi a depăşirii situaţiei de vulnerabilitate.
c)Alocarea de resurse financiare de la bugetul local şi atragerea de resurse financiare extrabugetare în vederea implementării unor programe/proiecte în beneficiul comunităţilor vulnerabile cu romi, înfiinţarea şi gestionarea activităţii membrilor Grupului de iniţiativă locală.
d)Elaborarea de proiecte de dezvoltare locală a comunităţilor de romi în colaborare cu O.N.G.-uri şi alţi actori de la nivel local, judeţean, regional sau naţional.
e)Transmiterea planului local de acţiune către Instituţia Prefectului - BJR, în vederea introducerii acestuia în planul judeţean de măsuri.
f)Monitorizarea implementării măsurilor din planul local de acţiune şi formularea de propuneri în vederea îmbunătăţirii acestora.
g)Întocmirea rapoartelor periodice de monitorizare a progresului înregistrat în implementarea planului de acţiune locală şi raportarea lor către BJR şi ANR.
(3)_
Pentru coordonarea la nivel local a acţiunilor pentru incluziunea romilor este recomandat ca la nivelul primăriilor din localităţi cu un număr semnificat de romi - autodeclaraţi sau recenzaţi oficial, sau pe baza evidenţelor organizaţiilor reprezentative ale romilor sau ale altor resurse umane pentru romi prezente în şi recunoscute de comunitate - să fie angajat un Expert local pentru problemele romilor. Rolul şi importanţa expertului local pentru problemele romilor sunt menţionate în Anexa 7 Cadrul instituţional de implementare a Strategiei. Expertul local pentru problemele romilor este angajat al primăriei, lucrând în cadrul unor echipe multidisciplinare, care asigură servicii de susţinere specializate pentru comunităţile de romi. Se facilitează, astfel, accesul la serviciile publice oferite de Primărie ori de câte ori este solicitat, îndeosebi în facilitarea folosirii limbii minorităţii rome în raporturile cu autoritatea, potrivit prevederilor Constituţiei, a Codului Administrativ şi ale tratatelor internaţionale la care România este parte. De asemenea, pentru o bună implementare a activităţilor din plan local în cadrul APL în care se înregistrează un număr semnificativ de romi se impune angajarea de lucrători comunitari romi (mediatori sanitari, mediatori şcolari, consilieri în aparatul de specialitate al primarului etc.).
În procesul de planificare, implementare, monitorizare şi raportare a Planurilor locale de incluziune a comunităţilor de romi vulnerabile, Expertul local pentru romi, împreună cu echipa multidisciplinară din aparatul de specialitate al primarului va beneficia de asistenţă metodologică din partea BJR şi al ANR.
Primăriile vor înainta Planul de acţiune locală pentru incluziunea comunităţilor de romi spre analiză şi adoptare prin Hotărâre a Consiliilor Locale, inclusiv alocarea de resurse financiare de la bugetul local pentru implementarea măsurilor stipulate în acest plan.
(4)_
Grupul de Lucru Local (GLL) şi Grupul de Iniţiativă locală (GIL)
Grupul de lucru local este format din expertul local pentru romi, reprezentanţi ai instituţiilor publice locale, membri ai consiliului local, inclusiv consilieri aleşi aparţinând minorităţii rome, membri ai organizaţiilor neguvernamentale şi un delegat al comunităţii locale a cetăţenilor români aparţinând minorităţii rome din cadrul GIL.
GLL este structura de consultare locală pentru realizarea şi implementarea Planului de acţiune locală pentru incluziunea comunităţilor de romi precum şi pentru monitorizarea periodică a acestuia, şi va fi înfiinţat prin hotărâre a Consiliului Local. Grupul de Iniţiativă Locală este format din cetăţeni de etnie romă aparţinând grupurilor vulnerabile, la nivelul unui sat/cartier, comunitate de romi.
Principalele funcţii ale GIL sunt de identificare a nevoilor comunităţii de romi specifice şi de identificare a soluţiilor şi facilitare a implementării acestora, precum şi de consultare asupra măsurilor care sunt necesare pentru incluziunea unei comunităţi şi reducerea stării de vulnerabilitate. La nivelul unui UAT pot fi formate unul sau mai multe GIL, în funcţie de numărul comunităţilor de romi şi de cât de compacte sunt acestea.
Experţii locali pentru romi au un rol esenţial în procesul de facilitare comunitară şi organizează, la nivel local, Grupul de iniţiativă locală (GIL) şi Grupul de lucru local (GLL).
SECŢIUNEA 3:9.2.3. Implementarea Strategiei la nivel Judeţean
Autorităţile care implementează Strategia la nivel judeţean sunt:
1.Instituţia Prefectului, prin Birourile Judeţene pentru Romi (BJR - structură aflate subordinea prefectului şi care beneficiază de asistenţă tehnică şi metodologică a Agenţiei Naţionale pentru Romi;
2.Instituţii deconcentrate şi descentralizate de specialitate ale administraţiei publice.
(1)_
La nivelul Instituţiei Prefectului sunt organizate Birourile Judeţene pentru Romi, structuri formate din minim 3 experţi/funcţionari din aparatul de execuţie şi/sau conducere, dintre care minim unul dintre experţi aparţine minorităţii rome, cunoaşte particularităţile sociale şi culturale ale comunităţilor cu romi de la nivel judeţean şi este cunoscător al limbii romani. În cazul în care nu există un astfel de post în organigramă, acesta se va crea special, după ce actul normativ va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I. Apartenenţa etnică a expertului sau experţilor romi în cadrul Biroului Judeţean pentru Romi vine să consolideze dimensiunea participării reale a romilor în structurile administraţiei publice, o recomandare53) a Consiliului Uniunii Europene asumate şi de România (2021/C 93/01).
53) https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/PDF/?uri=CELEX:32021H0319(01)&qid=1640184466697&from=RO
Principalele responsabilităţi ale Instituţiei Prefectului, prin BJR, sunt organizarea, planificarea, coordonarea şi monitorizarea activităţilor desfăşurate la nivel judeţean de către serviciile deconcentrate ale ministerelor de resort şi partenerii sociali pentru îndeplinirea obiectivelor şi sarcinilor din Strategie.
Instituţiile Prefectului, prin Birourile Judeţene pentru Romi, îndeplinesc următoarele atribuţii cadru:
a)Elaborarea planului judeţean de măsuri privind incluziunea cetăţenilor români aparţinând minorităţii rome, prin armonizarea principalelor nevoi identificate prin procesul de facilitare comunitară sau identificate de către autorităţile administraţiei publice locale, cu măsurile prevăzute în Strategie;
b)Monitorizarea implementării măsurilor din aria de activitate a autorităţilor administraţiei publice locale şi a serviciilor deconcentrate ale ministerelor de resort pentru îndeplinirea indicatorilor, a obiectivelor şi măsurilor din Strategie;
c)Sprijinirea implementării măsurilor stabilite în planurile judeţene prin acordarea de consultanţă reprezentanţilor serviciilor deconcentrate şi prin facilitarea accesului acestora în cadrul comunităţilor de cetăţeni români aparţinând minorităţii rome;
d)Coordonarea tehnică a resursei umane care activează la nivel local/comunitar în procesul de identificare a nevoilor locale, realizarea planurilor locale de acţiune, monitorizarea şi evaluarea măsurilor din planurile locale de acţiune;
e)Întocmirea rapoartelor periodice de progres referitoare la implementarea planului judeţean de măsuri privind incluziunea cetăţenilor români aparţinând minorităţii rome şi, după adoptarea acestora în Grupul de Lucru Mixt, înaintarea către prefect şi ANR;
f)Organizarea periodică a întâlnirilor Grupului de Lucru Mixt, înfiinţat la nivel judeţean, BjR va solicita permanent date şi va fi în strânsă legătură cu UAT-urile şi organizaţiile romilor, pentru a avea o bună cunoaştere a particularităţilor şi problemelor comunităţilor cu romi de la nivel judeţean.
De asemenea, intervine atât în cadrul instituţional, cât şi în comunitate, la nivelul asigurării relaţiei cu diverse servicii specializate: educaţionale, locative, de sănătate, de igienă, medicale, de asistenţă socială etc.
BJR va oferi asistenţă metodologică de specialitate experţilor locali pentru romi de la nivelul UAT în procesul de elaborare a instrumentelor de lucru (metodologii studii/cercetări, metodologii monitorizare şi evaluare, metodologii de planificare strategică la nivel local ş.a.).
(2)_
Instituţii deconcentrate şi descentralizate de specialitate
Fiecare din instituţiile descentralizate şi deconcentrate de specialitate din domeniile de intervenţie ale prezentei strategii la nivel judeţean va elabora un Plan judeţean sectorial de intervenţie pentru implementarea Strategiei. Planul va avea la bază măsurile propuse în prezenta Strategie, adaptate la specificul şi nevoile comunităţilor de romi din fiecare judeţ. Pentru ca planurile judeţene sectoriale să poată fi implementate practic, acestea vor fi bugetate şi cuprinse în bugetul anual de către fiecare instituţie.
Grupul de Lucru Mixt (GLM) este înfiinţat la nivel judeţean, cu parteneri ai Instituţiei Prefectului, Biroul Judeţean pentru Romi, serviciile publice deconcentrate ale ministerelor precum şi cu autorităţile administraţiei publice judeţene/locale şi ai organizaţiilor neguvernamentale care se ocupă de problemele minorităţii romilor. Întâlnirile Grupului de Lucru Mixt vor fi organizate de Instituţia Prefectului, prin Biroul Judeţean pentru Romi.
În cadrul şedinţelor de lucru fiecare din serviciile publice deconcentrate vor prezenta Planul judeţean sectorial de intervenţie pentru implementarea Strategiei pentru perioada 2022-2027. De asemenea, în cadrul şedinţelor GLM vor fi prezentate Planurile de acţiune locală pentru incluziunea comunităţilor de romi realizate de către UAT-urile în care se află comunităţi de romi vulnerabile. Planurile judeţene sectoriale de intervenţie, realizate de către instituţiile deconcentrate şi descentralizate, împreună cu Planurile de acţiune locală vor fi fuzionate, pentru a fi realizat Planul judeţean de măsuri privind incluziunea cetăţenilor români aparţinând minorităţii rome.
SECŢIUNEA 4:9.2.4. Implementare la nivel Central
(1)_
Sarcina implementării şi monitorizării, inclusiv a bugetării Strategiei revine în principal ministerelor de linie, direct sau prin intermediul serviciilor publice deconcentrate specifice, cu observaţia că este necesară implicarea matură şi coordonată a ministerelor şi structurilor guvernamentale, separat sau, pe cât posibil, integrat în cadrul GLT-urilor din care fac parte. În acest scop, ministerele şi structurile guvernamentale responsabile îşi previzionează bugetul necesar implementării măsurilor asumate pentru fiecare etapă de implementare a Strategiei din bugetul de stat, completând necesarul financiar cu venituri proprii, în principal din fondurile europene disponibile.
(2)_
La nivelul fiecărui minister cu sarcini în implementarea Strategiei, se înfiinţează, prin ordin de ministru, o Comisie Ministerială pentru Romi (CMR), din care fac parte specialişti din cadrul direcţiilor sau serviciilor de specialitate ale ministerului, cu atribuţii trasate prin ordin de ministru, pentru monitorizarea implementării măsurilor sectoriale aflate în responsabilitate instituţională, sub coordonarea secretarului de stat membru în CIIMES. CMR se întruneşte ori de câte ori este nevoie, dar cel puţin o dată pe trimestru. La nivelul fiecărui minister se desemnează o structură cu rol administrativ în monitorizarea şi evaluarea Strategiei.
CMR are obligaţia de a argumenta şi susţine ordonarea priorităţilor de finanţare a proiectelor şi programelor ce au legătură explicită ori implicită cu incluziunea romilor, precum şi de a monitoriza modul de implementare a acestora şi de asigurarea raportări periodice către secretarul de stat desemnat să participe în CIIMES.
(3)_
Agenţia Naţională pentru Romi va oferi asistenţă de specialitate pe problematica specifică incluziunii romilor, în vederea monitorizării, evaluării şi implementării măsurilor din Strategie, în calitate de organ de specialitate al administraţiei publice centrale, aflată în subordinea Guvernului României.
Astfel, ANR are următoarele responsabilităţi privind colaborarea la nivel central:
a)Oferă asistenţă tehnică de specialitate specifică domeniului de activitate experţilor delegaţi de ministerele de resort cu atribuţii în domeniul incluziunii romilor;
b)Elaborează instrumente de lucru (metodologii, studii/cercetări, metodologii de monitorizare şi evaluare, metodologii de planificare strategică la nivel local/judeţean/naţional, ş.a) şi le înaintează membrilor Comitetului Interministerial de Monitorizare şi Evaluare a Strategiei, cât şi în cadrul Comisiilor Ministeriale sau Grupurilor de Lucru Tematice. ANR va face parte din fiecare GLT din CIIMES.
c)Realizează recomandări de politică publică pe domenii sectoriale bazate pe nevoile comunităţilor cu romi şi le înaintează ministerelor de resort.
d)Elaborează Rapoarte de monitorizare privind implementarea Strategiei, pe baza raportărilor transmise de CMR, la nivel central şi BJR la nivel local, pe care le transmite CIIMES spre avizare, apoi către Primul Ministru.
(4)_
În relaţia cu Punctul de Contact pentru Romi din cadrul MIPE vor fi implementate următoarele acţiuni comune:
a)Realizarea de analize instituţionale anuale cu privire la capacitatea ANR şi PNCR din cadrul MIPE în procesul de formulare de recomandări de îmbunătăţire a cadrului de politici publice şi a celui instituţional pentru incluziunea socială a romilor
b)Implementarea unui program de formare/pregătire continuă a personalului ANR şi PNCR din cadrul MIPE în domeniul ciclului politicilor publice.
c)Organizarea de conferinţe tematice la nivel central/regional/judeţean care să contribuie la realizarea de recomandări de politici publice sectoriale pentru incluziunea romilor;
d)Elaborarea de rapoarte comune transmise către Guvernul României şi Comisia Europeană în vederea comunicării progresului implementării Strategiei sau aplicării de măsuri corective.
e)Coordonarea mandatelor în vederea participării în comun la conferinţe naţionale sau internaţionale cu subiect conex problematicii incluziunii romilor (Platforma Europeană pentru Incluziunea Romilor, sau în cadrul reuniunilor instituţiilor europene sau internaţionale);
(5)_
Din punct de vedere al raportării, coordonarea între ANR şi PNCR-MIPE, în scopul complementarităţii activităţilor, se va concretiza astfel:
a)În plan intern, Rapoartele de progres/monitorizare privind implementarea Strategiei, vor fi elaborate de către ANR, pe baza informaţiilor din CMR, GLT şi BJR;
b)În plan extern, Stadiul de îndeplinire a condiţiei favorizante nr. 14, va fi raportat la cerere, de către PNCR-MIPE, ori de câte ori va fi nevoie, în conformitate cu reglementările procedurale stabilite la nivelul MIPE, pe baza Rapoartelor de progres/monitorizare furnizate de către ANR.
(6)_
În relaţia cu Birourile Judeţene pentru Romi din cadrul Instituţiilor Prefectului, ANR are următoarele responsabilităţi:
a)Asigură asistenţă din punct de vedere metodologic activitatea experţilor din cadrul BJR în procesul de identificare a nevoilor membrilor comunităţilor locale cu romi, realizarea de planuri judeţene de masuri, implementarea planurilor judeţene de masuri, monitorizarea şi evaluarea rezultatelor obţinute.
b)Oferă asistenţă tehnică de specialitate specifică domeniului de activitate experţilor delegaţi de instituţiile deconcentrate în cadrul GLM cu atribuţii în domeniul incluziunii romilor.
c)Analizează rapoartele de progres întocmite de către Birourile Judeţene pentru Romi şi oferă asistenţă de specialitate.
d)Oferă asistenţă de specialitate experţilor GLM în procesul de elaborare a instrumentelor de lucru (metodologii studii/cercetări, metodologii de monitorizare şi evaluare, metodologii de planificare strategica la nivel local/judeţean, ş.a).
e)Oferă asistenţă de specialitate experţilor BJR în procesul de monitorizare şi evaluare a planurilor judeţene de măsuri.
(7)_
În relaţia cu Consiliile Judeţene, ANR va iniţia propuneri de colaborare la nivelul Consiliilor Judeţene în vederea dezvoltării unor iniţiative la nivel judeţean în beneficiul membrilor comunităţilor vulnerabile cu romi şi va oferi asistenţă de specialitate Consiliilor Judeţene în procesul de realizare şi implementare a unor programe/proiecte/acţiuni care vin în sprijinul membrilor comunităţilor vulnerabile cu romi.
(8)_
În relaţia cu administraţia publică locală (primării/consilii locale), ANR va iniţia propuneri de colaborare la nivelul Consiliilor Locale în vederea dezvoltării unor iniţiative la nivel local în beneficiul membrilor comunităţilor vulnerabile cu romi şi va oferi asistenţă de specialitate primăriilor în procesul de realizare şi implementare a unor programe/proiecte/acţiuni care vin în sprijinul membrilor comunităţilor vulnerabile cu romi.
(9)_
La nivelul Agenţiei Naţionale pentru Romi funcţionează Consiliul Consultativ al ANR, ca organ de consultare, format din specialişti din sfera ONG-urilor rome şi pro-rome, tradiţionale şi netradiţionale, cu experienţă de intervenţie în comunităţile cu populaţie romă.