Capitolul ii - Introducere - Strategie din 2021 Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă 2021-2027
M.Of. 559 bis
În vigoare

Planul de acţiuni din anul 2014 | Planul de acţiuni din anul 2015 | Planul de acţiuni din anul 2016 | Planul de acţiuni din anul 2017 | Planul de acţiuni din anul 2018 | Planul de acţiuni din anul 2019 | Planul de acţiuni din anul 2020 |
O 1 - 38 acţiuni | O 1 - 52 acţiuni | O 1 - 22 acţiuni | O 1 - 25 acţiuni | O 1 - 19 acţiuni | O 1 - 18 acţiuni | O 1 - 21 acţiuni |
DA 1.1 - 36 acţiuni | DA 1.1 - 50 acţiuni | DA 1.1 - 22 acţiuni | DA 1.1 - 24 acţiuni | DA 1.1 - 18 acţiuni | DA 1.1 - 17 acţiuni | DA 1.1 - 20 acţiuni |
DA 1.2 - 2 acţiuni | DA 1.2 - 2 acţiuni | DA 1.2 - 0 acţiuni | DA 1.2 - 1 acţiune | DA 1.2 - 1 acţiune | DA 1.2 - 1 acţiune | DA 1.2 - 1 acţiune |
O 2 - 12 acţiuni | O 2 - 23 acţiuni | O 2 - 20 acţiuni | O 2 - 19 acţiuni | O 2 - 24 acţiuni | O 2 - 20 acţiuni | O 2 - 19 acţiuni |
DA 2.1 - 3 acţiuni | DA 2.1 - 5 acţiuni | DA 2.1 - 2 acţiuni | DA 2.1 - 2 acţiuni | DA 2.1 - 8 acţiuni | DA 2.1 - 6 acţiuni | DA 2.1 -5 acţiuni |
DA 2.2 - 4 acţiuni | DA 2.2 - 12 acţiuni | DA 2.2 - 5 acţiuni | DA 2.2 - 7 acţiuni | DA 2.2 - 7 acţiuni | DA 2.2 - 5 acţiuni | DA 2.2 - 4 acţiuni |
DA 2.3 - 5 acţiuni | DA 2.3 - 6 acţiuni | DA 2.3 - 13 acţiuni | DA 2.3 - 10 acţiuni | DA 2.3 - 9 acţiuni | DA 2.3 - 9 acţiuni | DA 2.3 - 10 acţiuni |
O 3 - 20 acţiuni | O 3 - 20 acţiuni | O 3 - 11 acţiuni | O 3 -17 acţiuni | O 3 -13 acţiuni | O 3 -9 acţiuni | O 3 -12 acţiuni |
DA 3.1 - 18 acţiuni | DA 3.1 - 18 acţiuni | DA 3.1 - 9 acţiuni | DA 3.1 - 14 acţiuni | DA 3.1 - 11 acţiuni | DA 3.1 - 7 acţiuni | DA 3.1 - 10 acţiuni |
DA 3.2 - 2 acţiuni | DA 3.2 - 2 acţiuni | DA 3.2 - 2 acţiuni | DA 3.2 - 3 acţiuni | DA 3.2 - 2 acţiuni | DA 3.2 - 2 acţiuni | DA 3.2 - 2 acţiuni |
O 4 - 5 acţiuni | O 4 - 11 acţiuni | O 4 - 3 acţiuni | O 4 - 8 acţiuni | O 4 - 8 acţiuni | O 4 - 8 acţiuni | O 4 - 9 acţiuni |
DA 4.1 - 4 acţiuni | DA 4.1 - 10 acţiuni | DA 4.1 - 3 acţiuni | DA 4.1 - 7 acţiuni | DA 4.1 - 8 acţiuni | DA 4.1 - 7 acţiuni | DA 4.1 - 9 acţiuni |
DA 4.2 - 1 acţiune | DA 4.2 - acţiune 1 | DA 4.2 - 0 acţiune | DA 4.2 - 1 acţiune | DA 4.2 - 0 acţiune | DA 4.2 - 0 acţiuni | DA 4.2 - 0 acţiuni |
Total General - 75 acţiuni | Total General - 106 acţiuni | Total General - 56 acţiuni | Total General - 69 acţiuni | Total General - 64 acţiuni | Total General - 55 acţiuni | Total General - 61 acţiuni |

Puncte tari | Puncte slabe |
- Rezultate pozitive în ceea ce priveşte majoritatea obiectivelor asumate la nivel naţional în contextul strategiei Europa 2020; - O îmbunătăţire a condiţiilor sociale pe fondul creşterii economice; - Prezenţa în mediul de afaceri din România a unor mari companii, fapt ce conferă acces la tehnologii moderne; - Dezvoltarea unor hub-uri industriale/de servicii a căror experienţă poate sprijini creşterea întreprinzătorilor autohtoni; - Acces la Fonduri Europene Structurale şi de Investiţii; - Implementarea cu rezultate bune a unor proiecte finanţate din Fondul Social European (atât strategice, cât şi de grant) privind investiţia în capitalul uman, modernizarea instituţiilor pieţei muncii, creşterea accesului la ocupare şi consolidarea incluziunii sociale pentru grupurile vulnerabile; - Dezvoltarea de parteneriate, inclusiv în cadrul cooperării transnaţionale şi interregionale, care concură la creşterea calităţii în politicile de ocupare şi la implementarea unor reforme importante, folosind experienţa altor ţări, prin activităţi comune ale persoanelor, administraţiilor, partenerilor sociali, ONG-urilor şi ale altor organizaţii cu atribuţii în domeniul ocupării, incluziunii sociale şi formării profesionale; - Diversitatea economică datorată avantajului geografic; - Evoluţie ascendentă a investiţiilor private; - Creşterea uşoară în 2019 a numărului de startup-uri local, corelat cu sporirea interesului investitorilor externi; - Competitivitatea forţei de muncă în ceea ce priveşte asimilarea şi adaptabilitatea la progresul tehnologic; - Potenţial agricol semnificativ şi de creştere a sectorului agroturismului; - Resursa umană disponibilă prin întoarcerea în ţară a persoanelor calificate sau care au lucrat în alte ţări şi care au dobândit cunoştinţe practice şi organizatorice utile ce pot fi valorificate în plan intern; - Dinamica pozitivă a indicatorilor pieţei muncii, înainte de declanşarea pandemiei (rata de ocupare în creştere, rata şomajului mică); - Creştere semnificativă a salariilor în ultimii ani; - Calitatea şi flexibilitatea forţei de muncă, inclusiv un nivel ridicat de competenţe de limbi străine; - Pregătirea profesională bună a absolvenţilor de învăţământ profesional şi tehnic; - O îmbunătăţire uşoară a tendinţelor în ceea ce priveşte ocuparea tinerilor NEET; - Măsuri diverse de susţinere a persoanelor şomere şi în căutarea unui loc de muncă, dar şi a angajatorilor; - Existenţa unui cadru instituţional solid privind serviciile adresate persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă; - Existenţa unor politici publice de ocupare şi formare continuă revizuite şi consolidate; - Diversificarea pieţei muncii şi consolidarea serviciilor bazate pe utilizarea tehnologiei; - Dezvoltarea în ultimii ani a componentei de formare la locul de muncă şi revizuirea legislaţiei în domeniu; - Reformarea în parte a sistemului instituţiilor implicate în formarea profesională a adulţilor; - Îmbunătăţirea accesului la internet prin creşterea gradului de acoperire a reţelelor de comunicaţii electronice de mare viteză în bandă largă; - Sporirea numărului de servicii publice electronice; - Investiţii în E-guvernare şi interoperabilitatea IT în administraţia publică; - Dezvoltarea sectorului cultural şi a industriilor creative; - Progrese substanţiale în ceea ce priveşte protejarea stabilităţii financiare şi a solidităţii sectorului bancar; - Îmbunătăţirea calităţii şi a caracterului incluziv al educaţiei; - Creşterea gradului de acoperire, a diversităţii şi a calităţii serviciilor sociale; - Conectare la EURES (Reţea europeană de cooperare a serviciilor de ocupare a forţei de muncă), transparenţa şi conectarea la piaţa muncii europeană; - Flexibilizarea relaţiilor de muncă şi dezvoltarea de măsuri de protecţie socială temporară în contextul pandemiei COVID-19. | - Evoluţiile demografice negative; - Diminuarea forţei de muncă disponibile pe fondul migraţiei şi mobilităţii externe; - Număr mare de persoane (în special din grupurile vulnerabile) inactive şi care pot fi încadrate cu greu pe piaţa muncii; - Grad redus de mobilitate internă a forţei de muncă; - Participare redusă a persoanelor şomere, dar şi a forţei de muncă în general la programe de creştere a nivelului de competenţe; - Integrarea dificilă a tinerilor proveniţi din categorii defavorizate; - Nivel ridicat de abandon şcolar; - Productivitatea scăzută a muncii; - Mecanisme de anticipare a nevoii de competenţe şi de monitorizare şi evaluare a politicilor active care necesită dezvoltare şi corelare; - Monitorizare şi evaluarea preponderent administrativă a impactului măsurilor active; - Dezvoltare şi accesare redusă a formării profesionale în întreprinderi/slaba investiţie în formarea continuă a propriilor angajaţi în contextual nevoii de restructurare, modernizare, absorbţie a rezultatelor cercetării, dezvoltării tehnologice şi inovării (CDI) pentru menţinerea competitivităţii/dificultatea de a monitoriza în timp acest fenomen; - Corelarea insuficientă a sistemului educaţional cu cerinţele pieţei muncii; - Număr redus de stagii de formare profesională pentru studenţi pe parcursul derulării studiilor; - Nivel de aprofundare redus al studiilor în ceea ce priveşte categorii de persoane vizate de politicile de ocupare; - Nivelul ridicat al sărăciei în muncă, comparativ cu alte state membre UE; - Dezvoltarea economică şi socială neomogenă a mediului urban şi cel rural; - Infrastructură fizică insuficient de dezvoltată; - Inadecvarea politicilor pentru prelungirea vieţii active; - Dezechilibru între cerere şi ofertă atât sub aspect cantitativ, cât şi calitativ; - Pondere mare a populaţiei care suferă de deprivare materială severă; - Nivel redus de alfabetizare digitală în rândul populaţiei; - Utilizarea insuficientă a tehnologiilor digitale la nivelul firmelor şi instituţiilor administraţiei publice; - Disparităţile regionale/urban-rural în ceea ce priveşte nivelul investiţiilor, productivitatea, competitivitatea şi ocuparea forţei de muncă; - Cultură antreprenorială limitată, completată de politicile fiscale în continuă schimbare care generează teamă şi neîncredere, descurajând potenţialii antreprenori; - Insuficienta dezvoltare a mecanismelor de susţinere a ocupării femeilor; - Contribuţie redusă a comitetelor sectoriale în ceea ce priveşte realizarea de analize ocupaţionale şi studii referitoare la cererea de forţă de muncă pentru ramurile reprezentate, definirea competenţelor şi calificărilor, elaborarea şi validarea standardelor ocupaţionale şi profesionale; - Lipsa unor informaţii actualizate cu privire la evoluţia forţei de muncă în diverse sectoare economice; - Corelarea limitată a intervenţiilor pe piaţa muncii pe termen mediu şi lung cu orientările strategice naţionale de dezvoltare economică, de educaţie pentru piaţa muncii, de investiţii publice strategice etc. - Cadru legislativ ce răspunde parţial noilor forme de muncă, inclusiv în ceea ce priveşte securitatea şi sănătatea la locul de muncă şi accesul la protecţie socială; - Potenţial al economiei sociale de a îmbunătăţi condiţiile sociale valorificat insuficient; - Un nivel ridicat de birocratizare şi bariere administrative în dezvoltarea iniţiativelor de business, inclusiv în ceea ce priveşte accesul IMM-urilor la oportunităţile de finanţare; - Schimbări legislative dese, care conduc la o previzionare dificilă; - Implicarea insuficientă a partenerilor sociali în elaborarea şi implementarea politicilor publice. |
Oportunităţi | Riscuri |
- Măsurile guvernamentale prompte adoptate în contextul pandemiei COVID-19 de natură a atenua efectele negative ale întreruperii/reducerii activităţii economice; - Investiţiile străine/companii străine sau multinaţionalele; - Posibila relocare a unor activităţi economice din spaţiul extra-comunitar în România în contextul post-criză; - Sprijinul financiar şi tehnic oferit de Comisia Europeană; - Utilizarea fondurilor europene pentru investiţii în forţa de muncă; - Retenţia resurselor umane revenite în ţară prin măsuri care să stimuleze ocuparea, iniţierea de afaceri pe cont propriu, integrarea socială şi valorificarea experienţei dobândite în străinătate; - Dezvoltarea programelor de formare profesională în acord cu nevoile pieţei muncii; - Potenţialul economic crescut al tinerilor şi spiritul antreprenorial dezvoltat, în special în rândul absolvenţilor de studii superioare; - Accentuarea utilizării şi dezvoltarea unor noi tipuri de forme de muncă, în contextul pandemic şi post-pandemic; - Dezvoltarea de noi modele de afaceri, noi meserii, dar şi noi relaţii de muncă ca răspuns la mediul economic postpandemic; - Potenţial de retehnologizare şi eficientizare a activităţii forţei de muncă; - Cererea mare de forţă de muncă în sectorul IT, cu o valoare adăugată ridicată; - Actualizarea legislaţiei pentru dezvoltarea unor măsuri active adecvate pentru integrarea pe piaţa muncii a unor grupuri vulnerabile; - Modernizarea instituţiilor pieţei muncii şi creşterea transparenţei în implementarea, monitorizarea şi evaluarea politicilor de ocupare; - Costul redus al forţei de muncă în comparaţie cu statele membre aflate la acelaşi nivel de dezvoltare şi principalii competitori în atragerea de investiţii străine directe în zonă; - Schimbul de bune practici cu alte state membre UE; - Consolidarea cooperării între instituţiile de învăţământ şi angajatori pentru a contribui la creşterea ocupării în rândul tinerilor; - Cooperarea între administraţia publică, angajatori şi mediul educaţional pentru a contribui la dezvoltarea programelor de învăţământ în concordanţă cu nevoile specifice ale diferitelor ramuri din industrie/servicii, în acord cu evoluţiile tehnice şi organizatorice din întreprinderi; - Evoluţia ştiinţei şi tehnologiei, a soluţiilor de inteligenţă artificială; - Creşterea utilizării tehnologiilor digitale în administraţia publică şi în mediul economic, în contextul post-pandemic; - Dezvoltarea industriilor creative care generează locuri de muncă atipice; - Potenţial de dezvoltare a agroturismului şi agriculturii ecologice şi de creare a unor locuri de muncă verzi; - Potenţialul de retehnologizare şi de modernizare a agriculturii; - Eforturi guvernamentale constante pentru instituirea Cadrului Naţional de Interoperabilitate; - Instituirea unui Fond pentru o tranziţie justă, a unei scheme specifice pentru o tranziţie justă în cadrul InvestEU şi a unei noi facilităţi de împrumuturi pentru sectorul public, gestionată împreună cu Banca Europeană de Investiţii; - Statutul recent de piaţă emergentă secundară, care ar putea contribui şi mai mult la impulsionarea pieţei de capital din România şi a accesului întreprinderilor la finanţarea nebancară; Internaţionalizarea ecosistemelor de clustere, apariţia şi dezvoltarea hub-urilor de inovare regională; - Integrarea în lanţurile globale de valoare adăugată mare. | - Continuarea şi accentuarea migraţiei şi mobilităţii externe a forţei de muncă; - Perspectivele demografice negative; - Apariţia pe agenda publică a unor problematici neprevăzute (de natura pandemiilor, epidemiilor, dezastre naturale etc.) care debalansează priorităţile naţionale şi necesită relocări importante de resurse; - Ritm scăzut de creare de noi locuri de muncă; - Dispariţia unor locuri de muncă şi creşterea numărului de şomeri ca efect al pandemiei COVID-19; - Reconversia profesională lentă a forţei de muncă disponibilizate; - Utilizarea insuficientă a rezultatelor analizelor şi studiilor la fundamentarea politicilor; - Subfinanţarea măsurilor active şi a altor intervenţii dezvoltate pentru piaţa muncii; - Accesul inadecvat şi lipsa competenţelor de bază în rândul persoanelor vulnerabile, fapt ce va determina o participare redusă a acestora pe piaţa muncii; - Creşterea neconcordanţei dintre competenţele persoanelor în căutarea unui loc de muncă şi cerinţele angajatorilor; - Insuficienta furnizare de competenţe digitale pentru ca forţă de muncă să se poată adapta la modificările structurale din economie; - Capacitate redusă de anticipare a nevoilor de competenţe ale noilor locuri de muncă în economia circulară; - Munca nedeclarată, dar bine remunerată, ceea ce îi poate determină pe angajaţi să accepte astfel de practici; - Creşterea accentuată a salariului minim, fapt ce poate determina ca anumite industrii să devină necompetitive; - Creşterea decalajelor de remunerare faţă de alte ţări; - Segmentarea pieţei muncii; - Creşterea sărăciei în muncă; - Menţinerea indemnizaţiei de şomaj la valoare actuală, pe fondul unei încetiniri a ritmului de creştere economică, poate afecta substanţial veniturile persoanelor devenite şomere; - Nivel ridicat de sărăcie şi excluziune socială, care va fi accentuat de criza generată de pandemia COVID-19; - Scăderea ridicată a activităţilor economice în anumite sectoare economice şi vulnerabilitatea acestora în perioada post-pandemie; - Creşterea diferenţelor economice/financiare dintre mediul urban şi rural; - Instabilitatea financiară, schimbarea frecventă a legislaţiei, inclusiv a celei fiscale; - Competiţia între ţările UE şi adoptarea de măsuri de protecţie a pieţelor interne; - Trecerea la o economie cu emisii scăzute de dioxid de carbon ar putea duce la creşterea ratei şomajului, în special în regiunile cu industrii caracterizate printr-o rată scăzută a productivităţii şi emisii mari de dioxid de carbon; - Investiţiile ar putea fi afectate de gradul persistent de incertitudine; - Schimbările tehnologice ce vor genera o reorientare a cererii către competenţe şi calificări superioare, care ar putea să nu fie acoperită în totalitate de oferta actuală de forţă de muncă, având în vedere timpul necesar pentru ajustarea sistemului de învăţământ şi formare; - Impactul asimetric al pandemiei (disponibilizările sunt concentrate în special în rândul salariaţilor cu venituri reduse); - Lipsa de predictibilitate privind majorările salariului minim; - Majorarea abruptă a salariului minim poate determina ca anumite industrii să devină necompetitive, spre exemplu industria uşoară, acesta fiind un sector ce se bazează intensiv pe forţă de muncă ieftină; - Adâncirea riscului sărăciei în muncă. |