Secţiunea 1 - Dialogul social, inclusiv prin mijloacele dialogului structurat cu tinerii şi organizaţiile acestora, cu cercetătorii în domeniul tineretului şi cu decidenţii politici de la nivel central, regional şi local, la care Consiliul Uniunii Europene a convenit împreună cu Statele Membre, prin Rezoluţia Consiliului Uniunii Europene şi a reprezentanţilor guvernelor statelor membre reuniţi în cadrul Consiliului, privind un cadru pentru cooperarea europeană în domeniul tineretului prin Strategia Uniunii Europene pentru tineret pe perioada 2019-2027 (2018/C 456/01 9 ), este esenţial pentru implicarea tuturor entităţilor interesate în implementarea Strategiei. - Strategie din 2020 de dezvoltare a infrastructurii turistice a Ministerului Tineretului şi Sportului pentru perioada 2020-2025 (August 2020)
M.Of. 972 bis
În vigoare Versiune de la: 21 Octombrie 2020
SECŢIUNEA 1:
(1)Succesul unei strategii naţionale şi a proiectelor generate prin adoptarea acestui tip de demers administrativ, la nivel guvernamental, depinde în mare măsură de participarea grupurilor ţintă la implementarea acestuia.
(2)În contextul elaborării Strategiei de dezvoltare a infrastructurii turistice a Ministerului Tineretului şi Sportului din România pentru perioada 2020 -2025, informarea generală, pe înţelesul tuturor, prin canale adecvate de comunicare, este o condiţie esenţială pentru succesul implementării.
(3)Dialogul social, inclusiv prin mijloacele dialogului structurat cu tinerii şi organizaţiile acestora, cu cercetătorii în domeniul tineretului şi cu decidenţii politici de la nivel central, regional şi local, la care Consiliul Uniunii Europene a convenit împreună cu Statele Membre, prin Rezoluţia Consiliului Uniunii Europene şi a reprezentanţilor guvernelor statelor membre reuniţi în cadrul Consiliului, privind un cadru pentru cooperarea europeană în domeniul tineretului prin Strategia Uniunii Europene pentru tineret pe perioada 2019-2027 (2018/C 456/019), este esenţial pentru implicarea tuturor entităţilor interesate în implementarea Strategiei.
9https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RQ/TXT/PDF/?uri=CELEX:42018Y1218(01)&from=EN
(4)În conformitate cu principiile directoare ale Politicii europene de tineret, precum şi cu acţiunile întreprinse în cadrul Strategiei Uniunii Europene pentru tineret pentru perioada 2019-2027, toate politicile şi activităţile privind tinerii ar trebui să fie ferm ancorate în sistemul internaţional al drepturilor omului, respectând următoarele principii:
A.Egalitatea şi nediscriminarea: combaterea tuturor formelor de discriminare şi promovarea egalităţii de gen, recunoaşterea faptului că tinerii sunt expuşi riscului unor forme multiple de discriminare, inclusiv discriminării bazate pe vârstă, şi respectarea principiilor recunoscute, printre altele, la articolele 21 şi 23 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene.
B.Incluziunea: recunoscând că tinerii nu reprezintă un grup omogen şi, prin urmare, au nevoi, situaţii de viaţă şi interese diferite şi provin din medii diferite, Strategia UE pentru tineret ar trebui să promoveze activităţi şi politici care să îi includă pe toţi tinerii, în special pe cei care au mai puţine oportunităţi şi/sau cei ale căror voci ar putea să nu fie auzite.
C.Participarea: recunoscând că toţi tinerii reprezintă o resursă pentru societate, toate politicile şi activităţile privind tinerii ar trebui să respecte dreptul tinerilor de a participa la dezvoltarea, punerea în aplicare şi acţiunile ulterioare ale politicilor care îi afectează prin mijloace de participare semnificativă a tinerilor şi a organizaţiilor de tineret. În acest context, politicile ar trebui elaborate pe baza recunoaşterii schimbărilor cauzate de impactul comunicării digitale asupra participării democratice şi civice.
D.Dimensiunea globală, europeană, naţională, regională şi locală: pentru a asigura un impact durabil asupra tinerilor, este important ca politica de tineret a Uniunii Europene să fie pusă în aplicare ţinând cont de interconexiunile cu nivelul regional şi local şi să fie desfăşurate activităţi pentru a sprijini politicile de tineret la nivel local. În acelaşi timp, ideile tinerilor ar trebui să fie luate în considerare de fiecare dată când se abordează chestiuni globale.
E.Abordarea duală: Politicile care urmăresc îmbunătăţirea vieţii tinerilor nu pot fi niciodată limitate la domeniul tineretului în sine.
(5)Părţile interesate la nivelul României sunt reprezentate de autorităţi la nivel central, de autorităţi locale şi regionale, consilii ale tinerilor, organizaţii tematice de tineret, cercetători din domeniul tineretului şi actori din societatea civilă, precum şi de structuri ale programelor Erasmus+, SEE, Discover EU10 şi Corpul European de solidaritate şi proiectele generate.
10Programul "Discover EU" este o iniţiativă propusă de Parlamentul European în 2016 şi aprobată de Comisia Europeană. Scopul acestuia este de a oferi tinerilor care au împlinit 18 ani posibilitatea de a descoperi diversitatea Europei prin intermediul unor experienţe inedite, să dobândească mai multe informaţii despre patrimoniul cultural şi istoria acesteia şi să intre în contact cu oameni de pe tot continentul. În plus, Discover EU permite tinerilor dezvoltarea de competenţe utile pentru viitor, cum ar fi: independenţa, încrederea şi deschiderea către alte culturi. Mai multe informaţii sunt disponibile la adresa:
https:/europa.eu/youth/discovereu_en
(6)În consecinţă, recunoscând că toţi tinerii reprezintă o resursă pentru societate, toate politicile şi activităţile referitoare la aceştia (populaţia cu vârsta cuprinsă între 14-35 de ani11) trebuie sa respecte dreptul tinerilor de a participa la dezvoltarea, punerea în aplicare şi acţiunile ulterioare generate de politicile adoptate.
11Conform Legii nr. 350/2006 a tinerilor; la această categorie de cetăţeni, se adaugă populaţia şcolară şi studenţii, indiferent de formele de învăţământ practicate - public sau privat.
(7)Ministerul Tineretului şi Sportului, în parteneriat cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, va elabora şi va pune în aplicare, încă de la adoptarea Strategiei, un program de informare publica şi dialog social, prin care să asigure cunoaşterea şi înţelegerea de către tineri, de către autorităţile publice şi de către structurile societăţii civile implicaţiile şi beneficiile implementării Strategiei.
(8)Dialogul continuu cu tinerii (copii, elevi, studenţi şi tineri până la vârsta de 35 de ani) şi cu entităţile implicate este de natură să asigure şi să menţină sentimentul de parte implicată, cu efecte pozitive asupra mobilizării acestora în etapa de utilizare a serviciilor şi a infrastructurii reabilitate prin investiţiile previzionate (baze turistice/centre de agrement).
(9)Tinerii şi copiii reprezintă categorii sociale vulnerabile, iar serviciile pe care Ministerul Tineretului şi Sportului le va oferi, în baza proiectelor generate de prezenta Strategie, atât cele de turism în centrele de agrement/baza turistice (organizare de tabere), cât şi cele care promovează educaţia non-formală, prezintă avantajele unei accesibilităţi financiare evidente.
(10)Categoriile de stakeholderi identificaţi în tot procesul de elaborare a prezentei Strategii se conturează pe direcţiile:
- Autorităţi centrale:
-- Ministerul Educaţiei şi Cercetării
-- Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale
-- Ministerul Turismului (Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri)
-- Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor
-- Ministerul Culturii
-- Ministerul Afacerilor Interne
-- Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei (Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară).
- Autorităţi locale şi regionale:
-- Consilii judeţene
-- Consilii locale ale unităţilor administrativ-teritoriale din România
-- Agenţii pentru Dezvoltare Regională din regiunile de dezvoltare din România, responsabile pentru politica de dezvoltare regională
- Organizaţii de şi pentru tineret şi cluburi sportive;
- Furnizori de formare din domeniul turismului.
(11)Toate aceste entităţi au roluri diferite în procesul de modernizare a infrastructurii Ministerului Tineretului şi Sportului.