Secţiunea 6 - 6.6. Transportul - Strategie din 2013 naţională a României privind schimbările climatice 2013 - 2020
M.Of. 536 bis
Ieşit din vigoare Versiune de la: 26 August 2013
SECŢIUNEA 6:6.6. Transportul
Un mod de transport rezilient la efectele schimbărilor climatice presupune, mai înainte de toate, o infrastructură de transport durabilă. Aceasta implică, de exemplu, drumuri acoperite cu materiale rezistente la fluctuaţiile de temperatură şi inundaţii, ca şi poduri care ţin seama de debitele de apă record.
Modurile de transport alternativ, cum sunt deplasarea pe jos sau cu bicicleta şi sistemele multinodale de transport pot contribui la scăderea semnificativă a poluării aerului în general şi în mediul urban în special şi la utilizarea raţională a resurselor energetice.
Pe lângă protejarea infrastructurii existente, eventual ca parte a reabilitării necesare, este esenţial ca toată infrastructura viitoare să fie proiectată ţinându-se cont de adaptarea la efectele schimbărilor climatice. Mai mult, mijloacele de transport trebuie şi ele să fie adaptate şi/sau create astfel încât să fie reziliente la efectele schimbărilor climatice. Se impune îmbunătăţirea politicilor de planificare a mobilităţii şi susţinerea ciclismului ca mijloc alternativ si ecologic de transport cu precădere în mediul urban prin crearea de infrastructuri adecvate, sisteme integrate de transport si reţele multinodale.
Promovarea bicicletei ca vehicul multifuncţional şi ecologic de transport urban adaptabil infrastructurilor existente se poate realiza prin reorganizarea spaţiului urban. Este necesar ca procesul de planificare spaţială a sistemelor urbane de transport să fie cunoscut de cât mai mulţi actori locali. Este foarte importantă sprijinirea şi promovarea politicilor publice şi a acţiunilor pentru schimbarea atitudinii şi comportamentului generaţiei tinere faţă de problemele de transport şi formarea unui stil de viaţă sănătos pe baza unei mobilităţi durabile.
Pentru realizarea acestor deziderate sunt, în continuare, necesare cercetările în sectorul de transport. Studiile privind influenţa factorilor climatici asupra diverselor moduri de transport precum şi a celor privind noile tehnologii reziliente la efectele schimbărilor climatice sunt esenţiale pentru a ne asigura că sistemul de transport din România nu va fi afectat de modificările climatice prevăzute ori neprevăzute. De asemenea, trebuie create hărţi de risc, pentru a ajuta la prioritizarea măsurilor de adaptare la efectele schimbărilor climatice.
Inundaţiile, alunecările de teren şi torenţii au fost definite de specialişti ca fiind principalele ameninţări pentru transport şi în special pentru infrastructura de transport. Din acest motiv, proiectele de adaptare la efectele schimbărilor climatice trebuie să înceapă cu construirea/reabilitarea digurilor şi a sistemelor de protecţie a malurilor râurilor. Alte efecte negative ale schimbărilor climatice care trebuie combătute sunt colmatarea cursurilor navigabile şi a porturilor din cauza intensificării eroziunii, precum şi degradarea infrastructurii din cauza temperaturilor ridicate.
Sunt necesare sisteme de avertizare în timp real pentru nivelurile apei şi alunecări de teren, ca şi pentru evenimentele meteorologice extreme cu potenţial distructiv. Se recomandă monitorizarea constantă, la nivel regional şi local, pentru a înregistra la timp efectele evenimentelor meteorologice şi riscurile pentru activităţile de transport.
Cele mai bune practici pentru ASC în sectorul transporturilor pot fi identificate în sectorul de transport navigabil, întrucât autorităţile administraţiei publice din acest domeniu deja au luat măsuri pentru a proteja transportul maritim şi navigaţia pe ape interioare împotriva evenimentelor extreme.