Capitolul 2 - ASISTENTA CUPLURILOR MAMA-COPIL/COPII IN CENTRUL MATERNAL - Standarde din 2004 minime obligatorii pentru centrul maternal

M.Of. 736

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2005
CAPITOLUL 2:ASISTENTA CUPLURILOR MAMA-COPIL/COPII IN CENTRUL MATERNAL
SECŢIUNEA 2:Standardul 2 - Admiterea în centrul maternal
Cuplul mamă-copil beneficiază de găzduire, asistenţă şi suport în cadrul centrului maternal, pe perioadă determinată de timp.
Rezultat
Fiecare cuplu mamă-copil este primit în centrul maternal într-un climat care asigură siguranţă, respect şi respect.
Cerinţe de implementare a standardului 2
2.1.Se recomandă vizitarea CM de către cuplul mamă-copil, înainte de luarea deciziei de admitere, precum şi informarea mamei cu privire la drepturile şi obligaţiile ce-i revin pe perioada rezidenţei. Mama este corect informată despre misiunea şi metodologia CM.
2.2.Echipa CM deţine toate detaliile legate de cuplul mamă-copil şi planul de servicii/planul individualizat de protecţie stabilit de către managerul de caz din cadrul serviciului public specializat pentru protecţia copilului. Cererea mamei, contractul de rezidenţă şi, după caz, hotărârea comisiei pentru protecţia copilului se vor constitui în documentaţia care stă la baza întocmirii dosarului familiei rezidente.
2.3.Înainte de primirea în CM a cuplului mamă-copil, spaţiul individual destinat acestuia este amenajat. Este recomandat ca grupul de beneficiari rezidenţi în CM să fie înştiinţat de admiterea unui nou cuplu.
2.4.Un membru al echipei CM, desemnat de coordonatorul CM, va însoţi cuplul mamă-copil în primele câteva ore ale găzduirii, astfel încât să faciliteze acestuia adaptarea în mediul instituţional. Este recomandat ca acesta să prezinte cuplului mamă-copil grupul de beneficiari şi detalii despre spaţiul CM.
2.5.Fiecare CM îşi stabileşte criterii de admitere în baza standardelor minime obligatorii prezente şi a altor acte normative în vigoare, care sunt avizate de serviciul public specializat pentru protecţia copilului.
SECŢIUNEA 21:Indicatorii pentru Standardul 2
2.1._
- Numărul de cereri de găzduire;
- Număr de evaluări;
- Numărul de beneficiari raportat la numărul de vizite în CM anterioare admiterii;
- Numărul de beneficiare informate cu privire la contractul de rezidenţă şi la drepturile şi obligaţiile ce-i revin pe perioada rezidenţei în raport cu numărul de beneficiare.
2.2._
- Numărul de planuri de servicii/planuri individualizate de protecţie în raport cu numărul de cupluri mamă-copil primite în CM;
- Numărul de dosare în raport cu numărul de cupluri mamă-copil admise în CM.
2.5.Existenţa criteriilor de admitere şi concordanţa acestora cu legislaţia în vigoare.
SECŢIUNEA 3:Standardul 3 - Planul de servicii/Planul individualizat de protecţie
În cadrul centrului maternal fiecare cuplu mama - copil este ocrotit în baza unui plan de servicii/plan individualizat de protecţie, care abordează intr-un mod coerent si unitar componentele legate de: educaţia si responsabilizarea mamei in relaţia sa cu copilul, asigurarea sănătăţii fizice si psihice a mamei si copilului, pregătirea reintegrării familiale si sociale. Acest plan se elaborează si se pune in practica numai cu acordul mamei si cu participarea sa directa.
Rezultat
Fiecare cuplu mama - copil beneficiază de o intervenţie personalizata în funcţie de nevoile identificate la admiterea în centrul maternal adaptata ulterior si axata pe dezvoltarea autonomiei mamei si pe pregătirea reîntoarcerii cuplului mama - copil in mediul familial, in condiţii sigure si favorabile dezvoltării copilului.
Cerinţe de implementare a Standardului 3
3.1.Planul de servicii/planul individualizat de protecţie este elaborat si coordonat de managerul de caz din cadrul serviciului public specializat pentru protecţia copilului în colaborare cu responsabilul de caz şi personalul de specialitate al CM.
3.2.Planul de servicii/planul individualizat de protecţie se elaborează in cel mult 2 săptămâni de la admiterea cuplului mama-copil în CM.
3.3.La implementarea planului de servicii/planului individualizat de protecţie participa si specialişti din comunitate.
3.4.Responsabilul de caz contribuie la implementarea efectiva a planului de servicii/planului individualizat de protecţie si face raportările către managerul de caz, conform standardelor minime obligatorii privind managementul de caz în domeniul protecţiei copilului.
3.5.Planul de servicii/planul individualizat de protecţie este un document scris redactat de comun acord cu mama si cuprinde componente care se refera cel puţin la: a) relaţia mama - copil; b) educaţia mamei pentru creşterea copilului; c) pregătirea mediului familial pentru primirea si integrarea copilului si a mamei; d) orientarea si pregătirea pentru integrare sociala si profesionala. Fiecare componenta are obiective operaţionale, activităţi si rezultate previzionale in intervale de timp determinate, specialişti nominalizaţi cu atribuţii clare (atât din cadrul CM, cat si din alte servicii din comunitate), resurse materiale si financiare, proceduri si date de evaluare stabilite.
3.6.Coordonatorul CM are obligaţia de a desemna personalul de specialitate care sa participe la elaborarea si implementarea planului de servicii/planului individualizat de protecţie si de a contacta celelalte servicii cu care CM se relationeaza în vederea nominalizării celorlalţi specialişti cu responsabilităţi in cadrul planului respectiv.
3.7.Este obligatorie includerea in echipa care implementează planul de servicii/planul individualizat de protecţie a asistentului social sau lucratorului social comunitar din comunitatea în care se află domiciliul mamei, al partenerului sau familiei naturale sau lărgite in care cuplul mama - copil se va integra după ieşirea din CM.
3.8.Elaborarea si re-evaluarea planului de servicii/planului individualizat de servicii se realizează cu acordul mamei si, după caz, cu consultarea tatălui copilului, a bunicilor si a altor persoane importante pentru cuplul mama - copil.
3.9.Re-evaluarea are loc trimestrial sau de câte ori este nevoie, si este consemnata în dosarul cuplului mama - copil si se avizează de coordonatorul CM.
3.10.Furnizarea serviciilor cuprinse în planul de servicii/planul individualizat de servicii se realizează în baza unui contract de rezidenţă încheiat intre mama si CM înaintea admiterii.
3.11.Pentru serviciile care se oferă in alte structuri din comunitate, furnizorul de servicii are contracte încheiate cu acestea, valabile pentru toţi beneficiarii CM.
SECŢIUNEA 31:Indicatorii pentru Standardul 3
3.1.-3.2. Numărul de planuri de servicii/planuri individualizate de protecţie raportat la numărul beneficiarilor.
3.4.Numărul de beneficiari raportat la responsabilul de caz.
3.5.Conţinutul planului de servicii/planului individualizat de protecţie respecta cele patru componente obligatorii si structura stabilita pentru fiecare componenta in parte.
3.8.Mama cunoaşte conţinutul planului de servicii.
3.9.Numărul de re-evaluari ale planului de servicii/planului individualizat de protecţie.
3.10.-3.11. Numărul de contracte si durata medie a contractelor.
SECŢIUNEA 4:Standardul 4 - Managementul de caz la nivelul centrului maternal
Fiecare cuplu mama-copil din centru maternal, are desemnat un responsabil de caz, care face parte din personalul centrului maternal.
Rezultat
Prin aplicarea metodei managementului de caz se realizează abordarea profesionista a fiecărui caz in parte, adaptându-se oferta serviciilor furnizate sau facilitate de centrul maternal la nevoile concrete ale cuplului mama-copil.
Cerinţe de implementare a Standardului 4
4.1.Responsabilul de caz, denumit în continuare RC, este numit de coordonatorul CM in cel mult 3 zile de la admiterea cuplului mama-copil in Centrul Maternal. Se recomandă numirea acestuia în cel mai scurt timp după desemnarea managerului de caz de către serviciul public specializat pentru protecţia copilului.
4.2.RC participă la elaborarea şi monitorizarea planului de servicii/planului individualizat de protecţie stabilit de managerul de caz îm preună cu echipa CM, conform necesităţilor cuplului mama-copil.
4.3.Ca pregătire, RC este un profesionist cu competente in domeniul asistentei sociale.
4.4.RC verifica saptaminal ca activitatea planificata se desfăşoară conform planului de servicii/planului individualizat de protecţie.
4.5.RC verifica lunar ca activităţile stabilite în planul de servicii/planul individualizat de protecţie a se derula sau a fi facilitate de CM conduc la obiectivele aferente şi informează managerul de caz. Daca constata modificări determinante in situaţia cuplului mama-copil sau a eficientei serviciilor oferite sau facilitate de CM, RC solicita managerului de caz reevaluarea planului.
4.6.RC are întâlniri individuale cu specialiştii din CM implicaţi in implementarea planului de servicii/planuluiindividualizat de protecţie sau cu întreaga echipa a CM ori numai cu o parte a acesteia în vederea monitorizării imjplementării planului la nivelul CM. La solicitarea managerului de caz, RC poate efectua vizite de monitorizare a implementării planului şi cu specialişti din afara CM.
4.7.RC are in atribuţii întocmirea şi actualizarea dosarului familiei rezidente în CM. Documentele cuprinse în acest dosar se află în copie şi la managerul de caz.
SECŢIUNEA 41:Indicatorii pentru Standardul 4
4.1.Raportul dintre numărul cuplurilor mama-copil din CM si cel al numirilor RC.
4.2.Numărul de planuri de servicii/planurin individualizate de protecţie raportate la numărul RC.
4.4._
- Gradul de utilizare al serviciilor oferite sau facilitate de CM specificate in planul de servicii/planul individualizat de protecţie;
- Existenta in dosarul familiei rezidente în CM a consemnărilor săptămânale făcute de către RC.
4.5._
- Numărul de rapoarte lunare cu privire la situaţia cuplului mama-copil, comparativ cu soluţiile si obiectivele stabilite în planul de servicii/planul individualizat de protecţie;
- Numărul de reevaluări pe fiecare caz in parte.
4.6.Numărul de întâlniri pe fiecare caz in parte dintre RC si membrii/echipa pluridisciplinară.
DOMENII DE INTERVENŢIE
SECŢIUNEA 5:GĂZDUIREA, AMBIENTUL ŞI ASIGURAREA HRANEI
SUBSECŢIUNEA 1:Standardul 5.1. - Amplasamentul şi amenajarea interioară
Amplasamentul si amenajarea interioara a centrului maternal sunt în concordanţă cu nevoile de asistenţă ale cuplului mamă-copil şi oferă un mediu care să permită derularea planului de servicii/planului individualizat de protecţie.
Rezultat
Cuplul mamă-copil locuieşte într-o instituţie bine proiectată, dotată şi echipată corespunzător nevoilor lui, în condiţii de amplasare şi deschidere către comunitate şi serviciile oferite sau facilitate de aceasta.
Organizarea şi dotarea spaţiului favorizează implicarea mamei în îngrijirea copilului său şi responsabilizarea ei pentru modul în care copilul său se dezvoltă.
Cerinţe de implementare a Standardului 5.1.
5.1.1.Locaţia CM este într-o arie teritorială care are acces la serviciile oferite de comunitate.
5.1.2.Metodologia de organizare a CM are prevederi clare în ceea ce priveşte organizarea internă a spaţiilor individuale ocupate de cuplurile mamă-copil, a spaţiilor igienico-sanitare, a spaţiilor comune, de servire a mesei şi de petrecere a timpului liber, a spaţiilor destinate vizitatorilor, a celor destinate activităţilor psihopedagogice, precum şi a celor administrative.
5.1.3.Metodologia de funcţionare a CM prevede existenţa unui regulament de ordine interioară sau, în funcţie de furnizorul de servicii, a unor norme interne de funcţionare care să definească responsabilităţile beneficiarilor cu privire la cel puţin următoarele aspecte: a) raporturile dintre mamă şi copil, b) relaţiile de "bună convieţuire", c) comportamente admise/promovate în CM, d) repere ale programului zilnic şi e) măsuri prevăzute în situaţia încălcării regulamentului/normelor de ordine interioară.
5.1.4.Metodologia de organizare şi funcţionare a CM, denumită în continuare MOF, prevede existenţa unui contract de rezidenţă, în două exemplare, care să cuprindă cel puţin următoarele aspecte: a) misiunea CM, b) date de identificare ale părţilor semnatare ale contractului de rezidenţă (beneficiar şi coordonatorul CM), c) perioada de găzduire, d) motivele cererii de găzduire, e) obiectivele asigurării asistenţei în cadrul CM şi f) responsabilităţile celor două părţi. •
5.1.5.CM trebuie să fie amenajat astfel încât să corespundă nivelului mediu socio-economic al comunităţii în care este amplasat.
5.1.6.Se recomandă ca CM să nu funcţioneze în aceeaşi locaţie cu un serviciu pentru protecţia copilului de tip rezidenţial care este încă funcţional.
SUBSECŢIUNEA 11:Indicatorii pentru Standardul 5.1.
5.1.1.Numărul de servicii comunitare, publice sau private, aflate în aria teritorială a CM.
5.1.2._
- Numărul de camere raportate la capacitatea maximă de primire a CM.
- Numărul de spaţii destinate preparării şi servirii mesei în raport cu numărul maxim de beneficiari rezidenţi.
- Numărul de birouri destinate personalului în raport cu numărul de angajaţi.
- Existenţa avizelor şi a autorizaţiilor de funcţionare, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
5.1.3._
- Numărul de contracte de rezidenţă semnate de către cliente în raport cu numărul de cupluri mamă-copil rezidente. Numărul de contracte de rezidenţă/an.
- Existenţa reperelor programului zilnic (servirea mesei, programul de vizite, programul de ieşiri).
- Numărul de evenimente cu potenţial conflictual.
- Măsurile luate, inclusiv încetarea acordării rezidenţei, ca urmare a încălcării regulamentului de ordine interioară/normelor interne de funcţionare de către beneficiari.
5.1.4._
- Numărul de contracte de rezidenţă în raport cu numărul de cupluri mamă-copil beneficiare.
- Numărul de contracte de rezidenţă prelungite, în raport cu numărul anual de beneficiari.
- Numărul de contracte de rezidenţă în raport cu numărul de planuri de servicii/planuri individualizate de protecţie elaborate.
SUBSECŢIUNEA 2:Standardul 5.2. - Măsurile de siguranţa şi securitate
În centrul maternal sunt aplicate măsurile de siguranţă şi securitate legale necesare pentru asigurarea protecţiei clienţilor, vizitatorilor şi a personalului împotriva evenimentelor şi accidentelor cu potenţial vătămător.
Rezultat
Cuplurile mamă-copil, vizitatorii şi profesioniştii se află în siguranţă în cadrul centrului maternal.
Cerinţe de implementare a Standardului 5.2.
5.2.1.MOF conţine proceduri de prevenire a situaţiilor de risc şi de intervenţie în aceste situaţii.
5.2.2.CM deţine toate autorizaţiile şi asigurările pentru o funcţionare optimă în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
SUBSECŢIUNEA 21:Indicatorii pentru Standardul 5.2.
5.2.1._
- Numărul de ore de pregătire în vederea acordării primului ajutor, în vederea informării asupra procedurilor referitoare la siguranţă şi securitate la care au participat membrii personalului.
- Existenta schemelor de evacuare expuse la loc vizibil.
- Numărul de ore destinate discutării regulamentului de ordine interioară/normelor interne de funcţionare cu beneficiarul.
5.2.2._
- Existenţa autorizaţiilor de funcţionare, expuse la loc vizibil.
- Conţinutul proceselor verbale întocmite cu ocazia evaluărilor în vederea monitorizării stării de siguranţă şi securitate a locaţiei de către personalul specializat.
SUBSECŢIUNEA 3:Standardul 5.3. - Condiţii de locuit
Condiţiile de locuit ale cuplului mamă-copil în centrul maternal sunt menţinute în stare bună de funcţionare.
Rezultat
Mama şi copilul trăiesc într-un cadru care Ie oferă acestora un cadru securizant şi suportiv.
Cerinţe de implementare a Standardului 5.3.
5.3.1.MOF prevede găzduirea pe o perioadă determinată, fiind necesare un minim de 6 spaţii individuale pentru cuplul mamă - copil, care să răspundă nevoii de intimitate a familiei, precum şi spaţiu pentru petrecerea timpului liber, spaţiu pentru prepararea şi depozitarea alimentelor şi spaţii igienico-sanitare. Se recomandă ca: a) mamele cu mai mulţi copii să fie găzduite într-o cameră individuală; b) într-o cameră să fie găzduite cel mult două cupluri mamă-copil şi spaţiul individual al fiecăruia să fie clar delimitat.
5.3.2.Spaţiile individuale destinate cuplurilor mamă-copil sunt utilate în conformitate cu necesităţile adultului şi ale copilului: mobilier individual, pat pentru mama, pat pentru copil, dulap pentru haine; utilarea se face în funcţie de vârstă, stare de sănătate, stadiu de dezvoltare. Este permisă reamenajarea spaţiului individual de către beneficiar doar cu acordul coordonatorului CM.
5.3.3.Cuplurile mamă-copil vor beneficia de un spaţiu destinat petrecerii timpului liber, comun întregului grup de beneficiari şi utilat corespunzător.
5.3.4.Contractul de rezidenţă semnat la admiterea în CM conţine prevederi cu privire la menţinerea stării de igienă şi curăţenie în toate spaţiile CM, precum si măsurile care se iau în caz de nerespectare a acestor prevederi.
5.3.5.CM deţine spaţii special amenajate care să permită vizitarea beneficiarilor de către membrii ai familiei.
5.3.6.În CM există minim câte o toaletă la 4 adulţi beneficiari, dotate cu materiale care permit o igienizare rapidă şi cu echipamentele necesare în conformitate cu normele în vigoare.
5.3.7.Personalul şi vizitatorii cuplurilor mamă-copil utilizează grupuri igienico-sanitare separate.
5.3.8.CM îşi poate organiza, la nevoie, o cameră pentru utilizarea sa în scop de izolator.
5.3.9.CM are prevăzute spaţii destinate pentru spălarea, curăţarea, igienizarea şi uscarea rufăriei, conform normelor în vigoare.
5.3.10. MOF prevede un program de reparaţii şi întreţinere/menţinere a stării de igienă şi a siguranţei în toate spaţiile CM.
SUBSECŢIUNEA 31:Indicatorii pentru Standardul 5.3.
5.3.1._
- Numărul de spaţii (camere) destinate cuplurilor mamă-copil în raport cu capacitatea maximă de primire prevăzută a CM.
- Numărul de spaţii individuale destinate primirii mamelor cu mai mulţi copii.
- Existenţa spaţiilor destinate păstrării, preparării şi servirii produselor alimentare în raport cu capacitatea maximă a CM.
5.3.2._
- Numărul de paturi pentru adulţi în raport cu capacitatea maximă (adulţi) prevăzută pentru CM.
- Numărul de paturi pentru copii în raport cu capacitatea maximă (copii) prevăzută de CM.
5.3.3.Existenţa şi dotarea spaţiilor comune de petrecere a timpului liber.
5.3.4.Măsurile luate ca urmare a încălcării prevederilor contractului de rezidenţă în ceea ce priveşte menţinerea igienei în CM.
5.3.6.Numărul grupurilor igienico-sanitare în raport cu numărul de beneficiari prevăzuţi (adulţi, copii).
5.3.7.Numărul de grupuri igienico-sanitare în raport cu numărul de salariaţi.
5.3.10. Existenţa unui program de menţinere şi întreţinere a stării de igienă a CM în raport cu normativele în vigoare. Procesele verbale ale controalelor efectuate de instituţiile abilitate în acest sens şi sancţiunile aplicate.
SUBSECŢIUNEA 4:Standardul 5.4. - Asigurarea hranei
În centrul maternal se asigură beneficiarilor o alimentaţie corespunzătoare din punct de vedere cantitativ şi calitativ, care răspunde nevoilor nutriţionale ale adultului (femeie adultă, gravidă, lăuză) şi ale copilului (nou-născut, sugar, copil cu vârsta cuprinsă între 0-3 ani şi, după caz, alte grupe de vârstă) ţinând cont preferinţele acestora.
Rezultat
Beneficiarii centrului maternal au o alimentaţie sănătoasă şi adaptată nevoilor personale. Copiii din centrul maternal au o alimentaţie care să le permită o dezvoltare normo-ponderală, iar pentru nou-născuţi şi sugari se promovează şi sprijină alimentaţia naturală a acestora.
Mamele găzduite în centrul maternal participă activ la prepararea şi servirea meselor, însuşindu-şi deprinderi adecvate unei bune alimentaţii.
Cerinţe de implementare a Standardului 5.4.
5.4.1.Meniurile se stabilesc sub coordonarea unui specialist (medic sau asistentă dieteticiană), ţinând cont de preferinţele beneficiarilor, de influenţa culturală, astfel încât, să se asigure o alimentaţie în conformitate cu nevoile nutritive ale mamelor şi copiilor, nevoile de dezvoltare a copiilor şi normativele în vigoare.
5.4.2.Meniurile destinate copiilor în colaborare cu mamele acestora.
5.4.3.Alimentele sunt preparate şi servite, în spaţii special amenajate, de către mamele beneficiare, asistate de un membru al echipei (bucătar).
5.4.4.În cadrul CM se realizează activităţi care să aibă drept scop asimilarea de către beneficiare a noţiunilor despre nutriţie şi igiena alimentaţiei.
SUBSECŢIUNEA 41:Indicatorii pentru Standardul 5.4.
5.4.1.Numărul de fişe de monitorizare a creşterii şi dezvoltării copiilor existente la dosarele familiilor beneficiare, în raport cu numărul copiilor găzduiţi în CM.
5.4.3.Numărul de spaţii destinate preparării şi servirii alimentelor în raport cu numărul de beneficiari.
5.4.4._
- Numărul de activităţi de informare pe tema nutriţiei şi igienei alimentaţiei/an.
- Numărul de participanţi la aceste activităţi.
SECŢIUNEA 6:EDUCAŢIA ŞI CONSILIEREA BENEFICIARELOR
SUBSECŢIUNEA 1:Standardul 6 - Educaţia si consilierea beneficiarelor
Centrul maternal sprijină mama, în mod individualizat şi personalizat, în demersul de asumare a rolului matern, astfel încât aceasta să-i poată asigura copilului o dezvoltare corespunzătoare nevoilor sale afective, sociale, educaţionale şi medicale.
Rezultat
Mama îşi dezvoltă abilităţile de creştere şi îngrijire a propriului copil, aflându-se într-o stare de confort în asumarea rolului de părinte.
Cerinţe de implementare a Standardului 6
6.1.În conformitate cu planul de servicii/planul individualizat de protecţie, pentru fiecare cuplu mamă-copil sunt prevăzute activităţi care să răspundă nevoilor de informare, educare şi consiliere a mamei cu privire la creşterea şi educarea copilului.
6.2.Activităţile de educaţie şi consiliere a beneficiarelor se realizează cu privire cel puţin la următoarele aspecte: a) igienă şi îngrijire personală, b) acordarea primului ajutor, c) nutriţie şi dietă, d) schema de vaccinări a copilului şi e) infecţii cu transmitere sexuală, elemente de educaţie contraceptivă şi sexuală. Se recomandă ca aceste activităţi să aibă loc preponderent în cadrul CM.
6.3.Tatăl copilului şi familia lărgită sunt încurajaţi să participe la activităţile de educaţie şi consiliere.
6.4.Personalul adoptă o atitudine de valorizare a mamei în rolul său de părinte, în spiritul respectării confidenţialităţii şi a demnităţii cuplului mamă-copil.
6.5.Consilierea psihologica si suportul psihologic ale mamei si copilului se realizează de către psihologi, în mod individual sau in grup, in condiţii de maxima confidenţialitate.
6.6.Asistentul social împreună cu alţi specialişti din CM sau din afara acestuia sprijină mama si copilul ei in obţinerea drepturilor lor sociale si asigura consilierea juridica mamei beneficiare in CM.
SUBSECŢIUNEA 11:Indicatorii pentru Standard 6
6.1.Numărul de participări ale beneficiarilor la activităţile de educaţie şi consiliere.
6.2.Numărul şi tipul de servicii din comunitate implicate în derularea activităţile de educaţie şi consiliere.
6.3.Numărul de cazuri în care membri ai familiei cuplului mamă-copil participă la activităţile de educaţie şi consiliere PS comparativ cu numărul total de cupluri beneficiare.
6.4.Numărul de sesizări/reclamaţii cu privire la violenta verbala sau fizica a personalului asupra mamei şi/sau copilului. Măsurile luate de coordonatorul CM.
6.5.Numărul de şedinţe de consiliere psihologica individuale si de grup/beneficiar/lună/durata rezidenţei în CM.
6.6._
- Numărul de şedinţe de consiliere juridica/beneficiar/lună/durata rezidenţei în CM.
- Numărul de specialişti din CM sau din afara acestuia care au susţinut sesiuni de informare pe tema drepturilor sociale şi teme cu caracter juridic.
SECŢIUNEA 7:INTEGRAREA SOCIALĂ ŞI PROFESIONALĂ
SUBSECŢIUNEA 1:Standardul 7 - Integrarea socială si profesionala
Centrul maternal sprijină cuplul mamă - copil în vederea dezvoltării autonomiei care favorizează (reintegrarea acestuia în familie şi/sau comunitate.
Rezultat
Fiecare beneficiară este implicată activ în elaborarea şi punerea în aplicare a planului de servicii/planului individualizat de protecţie, beneficiind pe toată durata rezidenţei de activităţi de orientare si consiliere vocaţională menite să-i sporească capacitatea de (re)insertie în viata autonomă.
Cerinţe de implementare a Standardului 7
7.1.Echipa pluridisciplinară a CM împreună cu mama urmăresc clarificarea situaţiei juridico-administrative a cuplului mamă-copil.
7.2.Beneficiarele sunt informate despre oferta de servicii sociale, publice sau private, aflată în comunitate şi sunt încurajate demersurile pentru identificarea unor posibile resurse pentru autonomizare (cursuri de reconversie profesională, găsirea unor locuri de muncă). Pe perioada în care mama se află la cursuri sau şedinţe de informare şi consiliere care se desfăşoară în alte locaţii decât CM, copilul este în grija altei mamei responsabilizate în acest sens, în cazul în care în CM nu se desfăşoară o activitate tip "creşă".
7.3.RC intermediază relaţia dintre mamă şi diverse servicii aflate în comunitate, stimulând mama să devină autonomă şi responsabilă.
7.4.Beneficiarele sunt implicate în activităţile de autogospodărire pe toată perioada rezidenţei, cu sprijinul personalului.
7.5.Tatăl copilului şi familia lărgită sunt încurajaţi să participe la activităţile prevăzute în planul de servicii/planul individualizat de protecţie.
7.6.Mamele găzduite în CM sunt încurajate să desfăşoare activităţi care să răspundă nevoilor de relaxare şi de dezvoltare a abilităţilor vocaţionale.
SUBSECŢIUNEA 11:Indicatorii pentru Standardul 7
7.1.Numărul de beneficiari (mame şi copii) care deţin acte de identitate comparativ cu numărul total de cupluri beneficiare.
7.2.1.Numărul de cupluri mamă-copil care beneficiază de ajutoare materiale şi/sau financiare în conformitate cu prevederile legale.
7.2.2._
- Numărul de beneficiare care efectuează demersuri în vederea participării la cursuri de pregătire şcolară/profesională şi/sau găsirea unui loc de muncă.
- Numărul de contracte de colaborare încheiate între furnizorul de servicii şi furnizori de formare profesională.
- Numărul de beneficiare care şi-au găsit un loc de muncă. Numărul de beneficiare care şi-au menţinut locul de muncă mai mult de 3 luni.
7.4.Numărul de activităţi structurate şi individuale care au drept scop asimilarea elementelor de gestiune a bugetului personal.
7.5.Numărul de activităţi structurate sau individuale, organizate în CM sau în exteriorul CM, la care membrii familiei participă.
7.6.Numărul de noi activităţi propuse de mamele rezidente în CM.
SECŢIUNEA 8:MENŢINEREA STĂRII DE SĂNĂTATE
SUBSECŢIUNEA 1:Standardul 8 - Copiii rezidenţi în centrul maternal beneficiază de asistenţă medicală profilactică şi curativă în vederea unei bune dezvoltări fizice şi psihologice.
Rezultat
Starea de sănătate a copilului este permanent urmărită de către mama sa, personalul centrului maternal şi medicul de familie.
Cerinţe de implementare a Standardului 8
8.1.Fiecare cuplu mamă-copil găzduit în CM este înscris la medicul de familie sau, în lipsa bine documentată a acestuia, starea de sănătate se asigură în conformitate cu prevederile legislaţiei în materie şi prin intervenţia unui medic angajat de furnizorul de servicii în acord cu prevederile Codului Muncii.
8.2.Medicamentele de uz curativ, prescrise de medic, sunt administrate copilului de către mama sa, sub supravegherea personalului desemnat în acest sens.
8.3.În dosarul familiei rezidente există o copie a fişei medicale a copilului, care să conţină date despre evoluţia ponderală, data şi vaccinările efectuate, schema de diversiflcaţie a alimentaţiei, boli şi tratamente prescrise ş.a.
8.4.Beneficiarelor li se aduce la cunoştinţă care sunt membrii personalului desemnaţi să intervină în situaţii de urgenţă.
8.5.Personalul urmează cursuri de pregătire în acordarea primului ajutor, asigurate din bugetul angajatorului.
8.6.Copiii care se îmbolnăvesc de boli infecto-contagioase şi care nu necesită spitalizare, se izolează, pe o perioadă stabilită de medicul specialist, într-un spaţiu special amenajat (izolator). Mama însoţeşte în toate aceste situaţii copilul bolnav şi în această perioadă nu efectuează nici o altă activitate care nu are legătură cu îngrijirea copilului.
8.7.CM îşi stabileşte proceduri de acţiune în cazul îmbolnăvirilor şi producerii accidentelor. Medicul de familie sau medicul angajat de furnizorul de servicii este solicitat în caz de urgenţă, coordonatele acestuia fiind aduse la cunoştinţa întregului personal.
8.8.În CM se respectă legislaţia în vigoare cu privire la înregistrarea, depozitarea, manipularea, distribuirea şi administrarea medicamentelor.
SUBSECŢIUNEA 11:Indicatorii pentru Standardul 8
8.1._
- Numărul de cupluri mame-copii înscrişi la medicul de familie comparativ cu numărul cuplurilor beneficiare.
- Numărul de vizite ale cuplurilor mamă-copil, în scop profilactic, la medicul de familie.
- Numărul de vizite ale medicului de familie în CM.
8.2., 8.4. Existenţa personalului desemnat pentru supravegherea administrării medicamentelor şi intervenţia în urgenţă.
8.3.Existenţa fişelor medicale în dosarul familiilor rezidente în CM.
8.5._
- Numărul de ore de pregătire pentru acordarea primului ajutor la care participă personalul CM.
- CM deţine trusă de prim ajutor, în conformitate cu prevederile legale.
8.7.MOF prevede proceduri de acţiune în cazul îmbolnăvirilor şi producerii accidentelor.
SECŢIUNEA 9:Standardul 9 - Încetarea rezidenţei
În cadrul centrului maternal sunt prevăzute activităţi de pregătire a părăsirii instituţiei de către cuplul mamă-copil atât pentru (reintegrarea socio-profesionala şi referirea către alte servicii sociale pentru susţinerea reintegrării şi menţinerea legăturilor familiale, cat si pentru transferul către un alt serviciu de tip rezidenţial.
Rezultat
Cuplul mamă copil părăseşte centrul maternal în condiţii de siguranţă şi protecţie.
Cerinţe de implementare a Standardului 9
9.1.Planul de servicii/planul individualizat de protecţie are drept obiectiv general (re)integrarea familială, socială şi profesională a cuplului mamă-copil rezident în CM.
9.2.Prin semnarea contractului de rezidenţă dintre mamă şi coordonatorul CM, RC se asigură de câte ori este nevoie că mama înţelege faptul că rezidenţa este temporară şi condiţionată de coparticiparea ei la derularea planului de servicii/planului individualizat de protecţie.
9.3.Pregătirea părăsirii CM se concentrează pe următoarele aspecte: a) evaluarea finală a nevoilor cuplului mamă-copil în vederea elaborării planului de servicii post-rezidenţiale care să consolideze abilităţile dobândite de cuplul mamă-copil pe perioada găzduirii; b) cuplul mamă-copil trebuie să cunoască în detaliu demersurile care urmează să fie întreprinse, inclusiv profesioniştii care urmează să participe la implementarea planului de servicii post-rezidenţiale; c) autorităţile locale din comunitatea în care se (re)integrează cuplul mamă-copil trebuie să fie implicate în elaborarea planului de servicii post-rezidenţiale, precum şi în monitorizarea implementării acestuia; d) îndeplinirea tuturor formalităţilor administrative şi legale pentru părăsirea CM de către cuplul mamă-copil.
9.4.Găzduirea poate fi întreruptă înainte de expirarea perioadei prevăzute în contractul de rezidenţă în următoarele situaţii: a) îndeplinirea obiectivelor prevăzute în planul de servicii/planul individualizat de protecţie, b) identificarea unor alte soluţii pentru cuplul mamă-copil (alte servicii de tip rezidenţial adecvate situaţiei cuplului mamă-copil), c) la solicitarea scrisă a mamei, d) încălcarea repetată a contractului de rezidenţă. În ultimele două situaţii, managerul de caz trebuie să evalueze situaţia de pericol iminent pentru copil şi să propună luarea măsurii plasamentului în regim de urgenţă, conform legii. În cazul în care măsura plasamentului în regim de urgenţă nu este oportună, părăsirea CM nu se face decât cu asigurarea planului de servicii post-rezidenţiale.
9.5.Indiferent de forma în care cuplul mamă-copil părăseşte CM, coordonatorul acestuia se asigură că mama primeşte copii ale următoarelor documente: planul de servicii/planul individualizat de protecţie şi revizuirile acestuia, evaluările iniţială, periodice şi finală şi planul de servicii post-rezidenţiale.
9.6.Dosarul familiei se arhivează, în conformitate cu prevederile legale. Cuplul mamă-copil are acces la propriul dosar ori de câte ori doreşte, în conformitate cu legislaţia în vigoare. Restricţiile se instituie de managerul de caz în situaţii care contravin interesului superior al copilului şi sunt avizate de directorul serviciului public specializat pentru protecţia copilului.
SECŢIUNEA 91:Indicatorii pentru Standardul 9
9.2.Media perioadei de rezidenţă pentru cuplurile mamă-copil în CM.
9.3.1.Numărul de evaluări finale ale nevoilor cuplului mamă-copil din CM raportate la numărul de cupluri beneficiare.
9.3.2.Planul de servicii post-rezidenţiale este semnat de autorităţile locale din comunitatea în care se reintegrează cuplul mama-copil.
9.4.1.Numărul de întreruperi ale găzduirii înainte de termenul prevăzut în contractul de rezidenţă şi motivele acestor întreruperi pe categorii.
9.4.2.Numărul de cazuri în care se ia decizia plasamentului în regim de urgenţă a copilului/an şi motivaţia fiecăreia.
9.6.Numărul de solicitări in partea foştilor beneficiari pentru a avea acces la dosarele familiei rezidente în CM la nivelul CM sau a serviciului public specializat pentru protecţia copilului.