Secţiunea 5 - GĂZDUIREA, AMBIENTUL ŞI ASIGURAREA HRANEI - Standarde din 2004 minime obligatorii pentru centrul maternal

M.Of. 736

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2005
SECŢIUNEA 5:GĂZDUIREA, AMBIENTUL ŞI ASIGURAREA HRANEI
SUBSECŢIUNEA 1:Standardul 5.1. - Amplasamentul şi amenajarea interioară
Amplasamentul si amenajarea interioara a centrului maternal sunt în concordanţă cu nevoile de asistenţă ale cuplului mamă-copil şi oferă un mediu care să permită derularea planului de servicii/planului individualizat de protecţie.
Rezultat
Cuplul mamă-copil locuieşte într-o instituţie bine proiectată, dotată şi echipată corespunzător nevoilor lui, în condiţii de amplasare şi deschidere către comunitate şi serviciile oferite sau facilitate de aceasta.
Organizarea şi dotarea spaţiului favorizează implicarea mamei în îngrijirea copilului său şi responsabilizarea ei pentru modul în care copilul său se dezvoltă.
Cerinţe de implementare a Standardului 5.1.
5.1.1.Locaţia CM este într-o arie teritorială care are acces la serviciile oferite de comunitate.
5.1.2.Metodologia de organizare a CM are prevederi clare în ceea ce priveşte organizarea internă a spaţiilor individuale ocupate de cuplurile mamă-copil, a spaţiilor igienico-sanitare, a spaţiilor comune, de servire a mesei şi de petrecere a timpului liber, a spaţiilor destinate vizitatorilor, a celor destinate activităţilor psihopedagogice, precum şi a celor administrative.
5.1.3.Metodologia de funcţionare a CM prevede existenţa unui regulament de ordine interioară sau, în funcţie de furnizorul de servicii, a unor norme interne de funcţionare care să definească responsabilităţile beneficiarilor cu privire la cel puţin următoarele aspecte: a) raporturile dintre mamă şi copil, b) relaţiile de "bună convieţuire", c) comportamente admise/promovate în CM, d) repere ale programului zilnic şi e) măsuri prevăzute în situaţia încălcării regulamentului/normelor de ordine interioară.
5.1.4.Metodologia de organizare şi funcţionare a CM, denumită în continuare MOF, prevede existenţa unui contract de rezidenţă, în două exemplare, care să cuprindă cel puţin următoarele aspecte: a) misiunea CM, b) date de identificare ale părţilor semnatare ale contractului de rezidenţă (beneficiar şi coordonatorul CM), c) perioada de găzduire, d) motivele cererii de găzduire, e) obiectivele asigurării asistenţei în cadrul CM şi f) responsabilităţile celor două părţi. •
5.1.5.CM trebuie să fie amenajat astfel încât să corespundă nivelului mediu socio-economic al comunităţii în care este amplasat.
5.1.6.Se recomandă ca CM să nu funcţioneze în aceeaşi locaţie cu un serviciu pentru protecţia copilului de tip rezidenţial care este încă funcţional.
SUBSECŢIUNEA 11:Indicatorii pentru Standardul 5.1.
5.1.1.Numărul de servicii comunitare, publice sau private, aflate în aria teritorială a CM.
5.1.2._
- Numărul de camere raportate la capacitatea maximă de primire a CM.
- Numărul de spaţii destinate preparării şi servirii mesei în raport cu numărul maxim de beneficiari rezidenţi.
- Numărul de birouri destinate personalului în raport cu numărul de angajaţi.
- Existenţa avizelor şi a autorizaţiilor de funcţionare, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
5.1.3._
- Numărul de contracte de rezidenţă semnate de către cliente în raport cu numărul de cupluri mamă-copil rezidente. Numărul de contracte de rezidenţă/an.
- Existenţa reperelor programului zilnic (servirea mesei, programul de vizite, programul de ieşiri).
- Numărul de evenimente cu potenţial conflictual.
- Măsurile luate, inclusiv încetarea acordării rezidenţei, ca urmare a încălcării regulamentului de ordine interioară/normelor interne de funcţionare de către beneficiari.
5.1.4._
- Numărul de contracte de rezidenţă în raport cu numărul de cupluri mamă-copil beneficiare.
- Numărul de contracte de rezidenţă prelungite, în raport cu numărul anual de beneficiari.
- Numărul de contracte de rezidenţă în raport cu numărul de planuri de servicii/planuri individualizate de protecţie elaborate.
SUBSECŢIUNEA 2:Standardul 5.2. - Măsurile de siguranţa şi securitate
În centrul maternal sunt aplicate măsurile de siguranţă şi securitate legale necesare pentru asigurarea protecţiei clienţilor, vizitatorilor şi a personalului împotriva evenimentelor şi accidentelor cu potenţial vătămător.
Rezultat
Cuplurile mamă-copil, vizitatorii şi profesioniştii se află în siguranţă în cadrul centrului maternal.
Cerinţe de implementare a Standardului 5.2.
5.2.1.MOF conţine proceduri de prevenire a situaţiilor de risc şi de intervenţie în aceste situaţii.
5.2.2.CM deţine toate autorizaţiile şi asigurările pentru o funcţionare optimă în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
SUBSECŢIUNEA 21:Indicatorii pentru Standardul 5.2.
5.2.1._
- Numărul de ore de pregătire în vederea acordării primului ajutor, în vederea informării asupra procedurilor referitoare la siguranţă şi securitate la care au participat membrii personalului.
- Existenta schemelor de evacuare expuse la loc vizibil.
- Numărul de ore destinate discutării regulamentului de ordine interioară/normelor interne de funcţionare cu beneficiarul.
5.2.2._
- Existenţa autorizaţiilor de funcţionare, expuse la loc vizibil.
- Conţinutul proceselor verbale întocmite cu ocazia evaluărilor în vederea monitorizării stării de siguranţă şi securitate a locaţiei de către personalul specializat.
SUBSECŢIUNEA 3:Standardul 5.3. - Condiţii de locuit
Condiţiile de locuit ale cuplului mamă-copil în centrul maternal sunt menţinute în stare bună de funcţionare.
Rezultat
Mama şi copilul trăiesc într-un cadru care Ie oferă acestora un cadru securizant şi suportiv.
Cerinţe de implementare a Standardului 5.3.
5.3.1.MOF prevede găzduirea pe o perioadă determinată, fiind necesare un minim de 6 spaţii individuale pentru cuplul mamă - copil, care să răspundă nevoii de intimitate a familiei, precum şi spaţiu pentru petrecerea timpului liber, spaţiu pentru prepararea şi depozitarea alimentelor şi spaţii igienico-sanitare. Se recomandă ca: a) mamele cu mai mulţi copii să fie găzduite într-o cameră individuală; b) într-o cameră să fie găzduite cel mult două cupluri mamă-copil şi spaţiul individual al fiecăruia să fie clar delimitat.
5.3.2.Spaţiile individuale destinate cuplurilor mamă-copil sunt utilate în conformitate cu necesităţile adultului şi ale copilului: mobilier individual, pat pentru mama, pat pentru copil, dulap pentru haine; utilarea se face în funcţie de vârstă, stare de sănătate, stadiu de dezvoltare. Este permisă reamenajarea spaţiului individual de către beneficiar doar cu acordul coordonatorului CM.
5.3.3.Cuplurile mamă-copil vor beneficia de un spaţiu destinat petrecerii timpului liber, comun întregului grup de beneficiari şi utilat corespunzător.
5.3.4.Contractul de rezidenţă semnat la admiterea în CM conţine prevederi cu privire la menţinerea stării de igienă şi curăţenie în toate spaţiile CM, precum si măsurile care se iau în caz de nerespectare a acestor prevederi.
5.3.5.CM deţine spaţii special amenajate care să permită vizitarea beneficiarilor de către membrii ai familiei.
5.3.6.În CM există minim câte o toaletă la 4 adulţi beneficiari, dotate cu materiale care permit o igienizare rapidă şi cu echipamentele necesare în conformitate cu normele în vigoare.
5.3.7.Personalul şi vizitatorii cuplurilor mamă-copil utilizează grupuri igienico-sanitare separate.
5.3.8.CM îşi poate organiza, la nevoie, o cameră pentru utilizarea sa în scop de izolator.
5.3.9.CM are prevăzute spaţii destinate pentru spălarea, curăţarea, igienizarea şi uscarea rufăriei, conform normelor în vigoare.
5.3.10. MOF prevede un program de reparaţii şi întreţinere/menţinere a stării de igienă şi a siguranţei în toate spaţiile CM.
SUBSECŢIUNEA 31:Indicatorii pentru Standardul 5.3.
5.3.1._
- Numărul de spaţii (camere) destinate cuplurilor mamă-copil în raport cu capacitatea maximă de primire prevăzută a CM.
- Numărul de spaţii individuale destinate primirii mamelor cu mai mulţi copii.
- Existenţa spaţiilor destinate păstrării, preparării şi servirii produselor alimentare în raport cu capacitatea maximă a CM.
5.3.2._
- Numărul de paturi pentru adulţi în raport cu capacitatea maximă (adulţi) prevăzută pentru CM.
- Numărul de paturi pentru copii în raport cu capacitatea maximă (copii) prevăzută de CM.
5.3.3.Existenţa şi dotarea spaţiilor comune de petrecere a timpului liber.
5.3.4.Măsurile luate ca urmare a încălcării prevederilor contractului de rezidenţă în ceea ce priveşte menţinerea igienei în CM.
5.3.6.Numărul grupurilor igienico-sanitare în raport cu numărul de beneficiari prevăzuţi (adulţi, copii).
5.3.7.Numărul de grupuri igienico-sanitare în raport cu numărul de salariaţi.
5.3.10. Existenţa unui program de menţinere şi întreţinere a stării de igienă a CM în raport cu normativele în vigoare. Procesele verbale ale controalelor efectuate de instituţiile abilitate în acest sens şi sancţiunile aplicate.
SUBSECŢIUNEA 4:Standardul 5.4. - Asigurarea hranei
În centrul maternal se asigură beneficiarilor o alimentaţie corespunzătoare din punct de vedere cantitativ şi calitativ, care răspunde nevoilor nutriţionale ale adultului (femeie adultă, gravidă, lăuză) şi ale copilului (nou-născut, sugar, copil cu vârsta cuprinsă între 0-3 ani şi, după caz, alte grupe de vârstă) ţinând cont preferinţele acestora.
Rezultat
Beneficiarii centrului maternal au o alimentaţie sănătoasă şi adaptată nevoilor personale. Copiii din centrul maternal au o alimentaţie care să le permită o dezvoltare normo-ponderală, iar pentru nou-născuţi şi sugari se promovează şi sprijină alimentaţia naturală a acestora.
Mamele găzduite în centrul maternal participă activ la prepararea şi servirea meselor, însuşindu-şi deprinderi adecvate unei bune alimentaţii.
Cerinţe de implementare a Standardului 5.4.
5.4.1.Meniurile se stabilesc sub coordonarea unui specialist (medic sau asistentă dieteticiană), ţinând cont de preferinţele beneficiarilor, de influenţa culturală, astfel încât, să se asigure o alimentaţie în conformitate cu nevoile nutritive ale mamelor şi copiilor, nevoile de dezvoltare a copiilor şi normativele în vigoare.
5.4.2.Meniurile destinate copiilor în colaborare cu mamele acestora.
5.4.3.Alimentele sunt preparate şi servite, în spaţii special amenajate, de către mamele beneficiare, asistate de un membru al echipei (bucătar).
5.4.4.În cadrul CM se realizează activităţi care să aibă drept scop asimilarea de către beneficiare a noţiunilor despre nutriţie şi igiena alimentaţiei.
SUBSECŢIUNEA 41:Indicatorii pentru Standardul 5.4.
5.4.1.Numărul de fişe de monitorizare a creşterii şi dezvoltării copiilor existente la dosarele familiilor beneficiare, în raport cu numărul copiilor găzduiţi în CM.
5.4.3.Numărul de spaţii destinate preparării şi servirii alimentelor în raport cu numărul de beneficiari.
5.4.4._
- Numărul de activităţi de informare pe tema nutriţiei şi igienei alimentaţiei/an.
- Numărul de participanţi la aceste activităţi.