Capitolul ii - COMPUNEREA TRENURILOR - Regulamentul 5/2005 pentru circulaţia trenurilor şi manevra vehiculelor feroviare

M.Of. 1064 bis

În vigoare
Versiune de la: 18 Mai 2024
CAPITOLUL II:COMPUNEREA TRENURILOR
SECŢIUNEA 1:Reguli generale la compunerea trenurilor
Art. 83
(1)Se numeşte tren, un grup de vehicule feroviare legate regulamentar între ele şi de locomotiva de remorcare, semnalizat cu semnale de cap şi fine de tren.
(2)Automotoarele, ramele electrice sau diesel, UAM cu sau fără vagoane, precum şi locomotivele izolate sunt considerate tot trenuri.
Art. 84
(1)Fiecare tren trebuie să fie compus potrivit reglementărilor specifice în vigoare, a prevederilor cuprinse în planul de formare a trenurilor şi în livretele cu mersul trenurilor.
(2)Tonajul maxim şi lungimea maximă a trenurilor se stabilesc prin planul de mers al trenurilor şi se trec în livrete de mers.
(3)Trenurile trebuie compuse astfel încât tonajul şi lungimea acestora să nu depăşească valorile maxime prevăzute în mersurile întocmite pentru acestea. În mod excepţional, la cererea scrisă a operatorului de transport feroviar interesat, se admite îndrumarea trenurilor mai lungi decât lungimea maximă prevăzută, numai cu dispoziţie scrisă a operatorului de circulaţie care stabileşte şi condiţiile de circulaţie.
(4)Calculul lungimii trenului se face în metri, după întocmirea arătării vagoanelor, pe baza datelor şablonate pe vehiculele din tren, la care se adaugă şi lungimea locomotivelor care remorcă trenul, inclusiv a locomotivei împingătoare legată la tren şi frână. Pentru vehiculele care nu au şablonată lungimea reală se socotesc câte 5 m pentru fiecare osie, iar vehiculele cu mai mult de 4 osii se consideră drept vehicule cu 4 osii. La stabilirea lungimii trenurilor, pentru fiecare locomotivă se iau în calcul câte 25 m, fracţiunile sub 0,5 m se neglijează, iar fracţiunile de 0,5 m şi mai mari se rotunjesc la 1 m.
Art. 85
Trenurile de marfă care sunt deservite de partidă de manevră pe secţie, trebuie să aibă de regulă, în compunerea lor un vagon de serviciu amenajat de către operatorul de transport feroviar, în care ia loc partida de manevră pe secţie şi alţi agenţi.
Art. 86
(1)După terminarea operaţiilor de compunere a unui tren, acesta se acoperă în ambele capete cu discuri roşii şi se pune la dispoziţia personalului de vagoane pentru efectuarea reviziei tehnice şi a probei de frână, în vederea expedierii. Ridicarea discurilor de acoperire se face de către personalul de vagoane după terminarea reviziei tehnice şi a probei de frână.
(2)Amplasarea, iluminarea, şi depozitarea discurilor roşii se fac de către personalul operatorului de transport feroviar care compune trenul şi se stabilesc în PTR.
Art. 87
Prevederi de amănunt privind avizarea punerii trenurilor la dispoziţia personalului care execută revizia tehnică şi proba de frână în vederea expedierii, precum şi a terminării acestora se stabilesc în PTE.
SECŢIUNEA 2:Condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească vehiculele feroviare la introducerea lor în tren
Art. 88
(1)La introducerea în trenuri vehiculele feroviare nu trebuie să prezinte defecte, iar marfa din acestea trebuie să fie încărcată şi asigurată conform reglementărilor specifice în vigoare. Este interzisă introducerea în trenuri şi menţinerea în circulaţie a următoarelor vehicule feroviare:
a)vagoanele care au fost deraiate, accidentate sau sunt defecte, fără avizul scris al revizorului tehnic de vagoane;
b)vehiculele feroviare motoare deraiate, accidentate sau defecte, fără avizul scris al personalului tehnic de specialitate;
c)vagoanele cu barele timoneriei de frână sau alte piese, rupte sau desprinse, care depăşesc gabaritul CFR de vagon - de încărcare sau care sunt neasigurate, căzute din suporţii de fixare sau din cârligele de repaus;
d)vagoanele cu: locuri plane sau cu brocuri pe suprafaţa de rulare a roţilor, cutii de osie aprinse sau ieşite din furcile de gardă, roţi blocate;
e)vagoanele cu arcuri de suspensie sau furci de gardă rupte, strâmbe sau desprinse;
f)vagoanele cu tampoane strâmbe, rupte sau lipsă;
g)vagoanele descoperite sau acoperite, cu uşi sau clape desprinse sau deschise, precum şi vagoanele descoperite, cu dispozitivele de închidere incomplete sau defecte;
h)vagoanele cu uşi căzute de pe şina de rulare, expuse căderii în parcurs;
i)vagoanele încărcate cu containere care au uşile deschise;
j)vagoanele încărcate fără respectarea reglementărilor specifice în vigoare, precum şi vagoanele descoperite cu încărcătura deplasată sau neasigurată conform reglementărilor specifice;
k)vagoanele încărcate cu mărfuri periculoase din categoria "explozibile" a căror frână automată şi de mână nu este izolată şi sigilată;
l)vagoanele goale cu ţepuşe neaşezate în locaşul lor, ieşite din gabarit sau cu dispozitivele de asigurare a încărcăturii nefixate în poziţia de repaus;
m)vagoanele cu scurgeri din conţinut;
n)vagoanele cu transporturi cu gabarit depăşit şi vagoanele cu sarcina pe osie depăşită, dacă nu au aprobare de circulaţie, conform reglementărilor specifice în vigoare;
o)vagoanele cu ghereta frânei desprinsă şi expusă căderii în parcurs;
p)vagoanele cu capacele de la dome sau gurile de încărcare de pe acoperiş deschise;
r)vagoanele descoperite, încărcate cu materiale metalice lungi sau voluminoase - cazane, tabliere metalice, şine, vehicule - dacă încărcătura nu este legată printr-o legătură metalică - oţel sau cupru - la saşiul vagonului, când circulă pe liniile electrificate;
s)vagoanele cu tabla acoperişului desprinsă şi vagoanele ale căror prelate sunt desprinse sau fixate necorespunzător;
t)vagoanele nedescărcate complet sau cu încărcătura pe o parte.
(2)Este interzisă introducerea în trenuri şi menţinerea în circulaţie a vehiculelor feroviare neînscrise în parcul unui operator de transport feroviar sau care nu au fost autorizate pentru circulaţie conform reglementărilor specifice.
Art. 89
(1)Verificarea condiţiilor tehnice ale vagoanelor la introducerea lor în trenuri se face de către revizorul tehnic de vagoane în cadrul operaţiilor de revizie tehnică la compunere.
(2)În staţiile în care se formează trenuri directe, precum şi în staţiile din parcurs în care se efectuează ataşări/detaşări de vagoane, iar operatorul de transport feroviar nu poate asigura revizor tehnic de vagoane, se admite ca verificarea condiţiilor tehnice ale vagoanelor la introducerea lor în trenuri, să se facă de către alt personal de specialitate al operatorului de transport feroviar, autorizat să efectueze probele de frână. În cazul în care acest personal, nu poate decide dacă unele vagoane pot circula în compunerea trenului, solicită mecanicului să-şi dea avizul asupra introducerii acestor vagoane în tren; avizul mecanicului se dă în scris, în rubrica "Menţiuni asupra trenului" din foaia de parcurs a locomotivei, iar vagoanele pentru care mecanicul nu şi-a dat avizul că pot circula în tren, se reţin în staţie.
(3)În cazul în care verificarea condiţiilor tehnice ale vagoanelor la introducerea lor în trenuri se face conform prevederilor alin. (2) operatorul de transport feroviar trebuie să asigure, într-o staţie intermediară din parcurs, efectuarea reviziei tehnice în tranzit şi proba completă sau parţială de frână, după caz, de către personal propriu sau de către furnizori de servicii feroviare autorizaţi.
(4)Staţia intermediară din parcurs în care trenul trebuie oprit pentru efectuarea operaţiunilor prevăzute la alin. (3) se stabileşte de către administratorul infrastructurii feroviare la solicitarea operatorului de transport feroviar, prin mersul întocmit pentru tren.
Art. 90
(1)Condiţiile de circulaţie stabilite de către revizorul tehnic de vagoane în avizul scris, dat pentru introducerea în trenuri a vagoanelor care au fost deraiate, accidentate sau sunt defecte, se aduc la cunoştinţa operatorului de circulaţie - de către IDM - pentru a dispune asupra circulaţiei trenurilor respective, cu respectarea acestor condiţii; în acelaşi mod se procedează şi în cazul condiţiilor stabilite prin avizul scris al personalului tehnic de specialitate al operatorului de transport feroviar, pentru vehiculele feroviare motoare care au fost deraiate, accidentate sau sunt defecte.
(2)Condiţiile stabilite de către revizorul tehnic de vagoane respectiv de către personalul tehnic de specialitate în avizul scris se aduc la cunoştinţa mecanicului, de către IDM, prin ordin de circulaţie.
(3)Circulaţia trenurilor compuse numai din vagoane defecte, numai din vagoane cu revizia periodică expirată sau numai din vagoane pentru casare, se stabileşte prin reglementări specifice.
Art. 91
(1)Predarea-primirea vagoanelor se face conform reglementărilor specifice în vigoare.
(2)Vagoanele aduse în staţie în vederea introducerii lor în trenuri se revizuiesc din punct de vedere tehnic şi al modului de încărcare de către personalul operatorului de transport feroviar.
(3)Lipsurile sau degradările la vagoane se notifică de către revizorul tehnic de vagoane, iar în staţiile fără revizor tehnic de vagoane, de către personal propriu al operatorului de transport feroviar.
SECŢIUNEA 3:Aranjarea vagoanelor în trenurile de călători
Art. 92
(1)Aranjarea vagoanelor în trenurile de călători se stabileşte de operatorul de transport feroviar prin reglementări proprii şi se execută de către personalul desemnat.

(2)La primul şi la ultimul vagon de călători din tren, uşile frontale extreme ale acestora precum şi uşile frontale ale vagoanelor de călători vecine care nu asigură intercomunicaţii, trebuie să fie închise şi încuiate iar plăcile de intercomunicaţie trebuie să fie ridicate şi fixate în această poziţie.
Art. 93
(1)Operatorul de transport feroviar de călători poate solicita, în cazuri bine justificate, oprirea unui tren în una din staţiile din parcurs, în care acesta nu are prevăzută oprire, pentru modificarea compunerii acestuia sau în vederea înlăturării unor defecte sau deficienţe care nu afectează siguranţa circulaţiei, la vehiculele din tren.
(2)Operatorul de transport feroviar va adresa solicitarea de la alin. (1), în scris către administratorul infrastructurii feroviare, care dispune după caz, oprirea trenului într-una din staţiile în care acesta nu are prevăzută oprire sau prelungirea staţionării trenului în una din staţiile în care acesta arc prevăzută oprire.
SECŢIUNEA 4:Aranjarea vagoanelor în trenurile de marfă
Art. 94
(1)În trenurile de marfă vagoanele se aranjează de către personalul operatorului de transport feroviar, conform reglementărilor specifice în vigoare, astfel încât:
a)în trenurile care circulă cu locomotivă împingătoare, să nu se introducă în ultimele 350 tone brute din tren, vehicule a căror masă brută (ţara + încărcătura) este mai mică de 20 tone;
b)vagoanele cu frână automată activă precum şi cele cu frână de mână în stare de funcţionare să fie aranjate în corpul trenului cât mai uniform.
(2)În trenurile de marfă nu trebuie să se găsească grupuri de vagoane numai cu conductă de trecere, cu un număr total de osii mai mare de:
a)12 osii, imediat după locomotivă şi între două vagoane cu frână automată activă - pentru trenurile de marfă, indiferent de rangul în care sunt prevăzute să circule;
b)4 osii, înaintea ultimelor trei vagoane din tren care trebuie să aibă frâne automate active - pentru trenurile de marfă care sunt prevăzute să circule într-un rang, altul decât rangul VII;
c)4 osii, înaintea vagonului de semnal - pentru trenurile de marfă care sunt prevăzute să circule în rangul VII, numai dacă sunt deservite de cel puţin un agent cu atribuţii pentru menţinerea pe loc a trenului cu frâne de mână şi pentru asigurarea vagoanelor contra fugirii.
(3)Condiţiile tehnice pe care trebuie să le îndeplinească ultimul vagon al fiecărui tren - denumit în continuare vagon de semnal - sunt prevăzute în reglementările specifice în vigoare.
(4)Dacă trenul urmează să-şi schimbe în parcurs sensul de mers, operaţie denumită în continuare rebrusment, personalul operatorului de transport feroviar trebuie să compună trenul astfel încât să fie respectate condiţiile prevăzute la alin. (2), atât la îndrumarea din staţia de compunere cât şi la îndrumarea din staţia în care se face rebrusmentul.
(5)În cazul trenurilor pentru care este prevăzută detaşarea de grupe de vagoane în parcurs, personalul operatorului de transport feroviar trebuie să compună trenul în staţia de compunere, astfel ca după detaşarea fiecărei grupe, aranjarea vagoanelor în tren să respecte condiţiile stabilite la alin. (2).
(6)Aranjarea vagoanelor în trenurile de marfă prevăzute în livretul cu mersul trenurilor să circule în rangul VII, se face de regulă în ordinea succesiunii staţiilor în care se manevrează.
Art. 95
(1)Modul de aranjare în trenurile de marfă a vagoanelor a căror încărcătură depăşeşte gabaritul CFR de vagon - de încărcare, a vagoanelor care depăşesc sarcina admisă pe osie sau pe metru liniar, precum şi a vehiculelor feroviare de construcţie specială, se stabileşte pentru fiecare caz în parte, odată cu emiterea aprobării de circulaţie a acestora, cu respectarea reglementărilor specifice în vigoare.
(2)Aranjarea în trenuri a vagoanelor transpuse se face conform reglementărilor specifice în vigoare.
(3)În trenurile de marfă, vagoanele cu diferenţe de înălţime între centrele tampoanelor învecinate, mai mari de 100 mm se aranjează la urma trenului.
(4)În cazul trenurilor remorcate şi cu locomotivă împingătoare, nu se admit în compunerea trenului vagoane cu diferenţă de înălţime, între centrele tampoanelor învecinate, mai mare de 100 mm, iar diferenţa de înălţime, între centrele tampoanelor locomotivei împingătoare şi ale ultimului vagon, nu trebuie să fie mai mare de 90 mm.
(5)Aranjarea în tren a vagoanelor specializate pentru transportul panourilor şi tronsoanelor de şină, precum şi compunerea trenurilor cu boghiuri speciale se face cu respectarea reglementărilor specifice în vigoare.
Art. 96
La compunerea trenurilor convoaie, care circulă în complexe feroviare, se aplică regulile generale de la compunerea trenurilor, asigurându-se repartizarea cât mai uniformă a frânelor automate şi de mână din convoi, ultimul vagon din tren având frână automată activă.
Art. 97
(1)Următoarele vehicule feroviare se aranjează obligatoriu la urma trenului de marfă ca vagon de semnal, iar când nu sunt îndeplinite condiţiile acestuia, după vagonul de semnal:
a)automotoarele şi remorcile de automotor;
b)vagoanele cu diferenţă de înălţime între centrele tampoanelor învecinate, mai mare de 100 mm;
c)vagoanele încărcate cu obiecte lungi, legate între ele prin încărcătură sau prin bare de prelungire.
(2)Tenderele de locomotivă, plugurile de zăpadă simple şi UAM se aranjează la urma trenului după vagonul de semnal.
(3)Se admit la urma trenului, după vagonul de semnal, vagoanele defecte care nu îndeplinesc condiţiile de circulaţie în corpul trenului, având conducta generală de aer defectă sau lipsă.
(4)La aranjarea vehiculelor feroviare prevăzute la alin. (1), (2) şi (3) după vagonul de semnal se respectă toate condiţiile obligatorii de siguranţa circulaţiei prevăzute în reglementările specifice în vigoare, referitoare la introducerea vehiculelor feroviare în trenuri, la compunerea trenurilor şi la ataşarea vehiculelor feroviare după vagonul de semnal.
Art. 98
(1)Vagoanele încărcate cu mărfuri periculoase din categoria "explozibile" şi locomotivele diesel şi electrice trebuie să fie despărţite de vagoanele a căror încărcătură, în parcurs, se poate deplasa în sens longitudinal, printr-un vagon acoperit sau descoperit cu pereţii înalţi, gol sau încărcat cu mărfuri care nu se pot deplasa longitudinal.
(2)Vagoanele în care iau loc însoţitorii transporturilor de mărfuri periculoase din categoria "explozibile", în cazul în care sunt dotate cu sobe în stare de funcţionare, se aranjează după vagoanele încărcate cu mărfuri periculoase din categoria "explozibile", despărţite de acestea prin cel puţin 6 osii de siguranţă.
(3)Vagoanele repartizate pentru încărcare cu mărfuri periculoase din categoria "explozibile", trebuie să aibă frâna automată şi de mână izolată, înainte de punerea la încărcare a acestora. Izolarea frânei automate şi de mână se face de către personalul autorizat al operatorului de transport feroviar, prevăzut în reglementările specifice proprii ale acestuia. În acest caz, în partea de sus a documentului de transport se scrie cu culoare roşie menţiunea "FRÂNĂ AUTOMATĂ ŞI DE MÂNĂ IZOLATĂ - NU SE VOR ACŢIONA", iar în "arătarea vagoanelor trenului", în dreptul acestor vagoane, rubricile "masă frânată automat" şi "masă frânată de mână" se barează. Punerea în funcţiune a frânei automate şi de mână la aceste vagoane se face de către personalul operatorului de transport feroviar, numai după ce vagoanele au fost descărcate.
(4)Când în compunerea unui tren sunt introduse vagoane încărcate cu mărfuri periculoase din categoria "explozibile", IDM avizează mecanicul, prin ordin de circulaţie.
(5)Programarea circulaţiei, expedierea şi circulaţia vagoanelor încărcate cu mărfuri periculoase din categoria "explozibile" se face conform reglementărilor specifice în vigoare.
(6)Vagoanele încărcate cu mărfuri periculoase din categoria "explozibile" nu se introduc în trenurile care au în compunere vagoane care transportă oameni, exceptând vagoanele în care iau loc însoţitorii acestor mărfuri. În trenurile cu transporturi militare se pot introduce asemenea vagoane numai în condiţiile stabilite de organele militare.
Art. 99
[textul din Art. 99 din partea II, capitolul II, sectiunea 4 a fost abrogat la 11-mai-2021 de Actul din Ordinul 340/2021]
Art. 100
[textul din Art. 100 din partea II, capitolul II, sectiunea 4 a fost abrogat la 11-mai-2021 de Actul din Ordinul 340/2021]
Art. 101
(1)Personalul operatorului de transport feroviar sau al operatorului economic care efectuează operaţiuni de transport feroviar, este obligat să compună trenurile conform reglementărilor specifice în vigoare.
(2)Verificarea şi răspunderea pentru aranjarea vagoanelor în tren şi a compunerii trenurilor cu respectarea reglementărilor specifice în vigoare, revine personalului operatorului de transport feroviar.
SECŢIUNEA 5:Aranjarea vagoanelor în trenurile mixte
Art. 102
(1)În trenurile mixte vagoanele se aranjează de către personalul operatorului de transport feroviar conform reglementărilor specifice în vigoare, respectându-se următoarele:
a)aranjarea vagoanelor de călători în trenurile mixte se face la urma trenului, în perioada în care nu se încălzesc şi după locomotivă, în perioada de încălzire, cu respectarea regulilor stabilite pentru trenurile de călători;
b)vagoanele de călători se separă prin cel puţin un vagon acoperit, gol sau încărcat cu mărfuri care nu se deplasează longitudinal, de vagoanele descoperite încărcate cu buşteni, stâlpi, şine sau alte materiale asemănătoare care se pot deplasa în sens longitudinal în timpul mersului.
(2)Vagoanele încărcate cu mărfuri periculoase din categoria "explozibile", "radioactive", clor lichid, gaze lichefiate, "incendiabile" sau rău mirositoare nu se introduc în trenurile mixte.
(3)Aranjarea vagoanelor de marfă în trenurile mixte se face în ordinea geografică a staţiilor în care se manevrează.
SECŢIUNEA 6:Legarea şi dezlegarea vehiculelor din trenuri
Art. 103
(1)Legarea şi dezlegarea locomotivei sau a automotoarelor la şi de la tren şi frână, cât şi între ele se face cu respectarea reglementărilor specifice în vigoare, de către personalul operatorului de transport feroviar.
(2)În toate cazurile legarea locomotivei sau a automotorului la tren se verifică de către mecanic, care răspunde de executarea corectă a acestei operaţiuni.
(3)Cuplarea locomotivelor la trenurile de călători, mixte sau la vagoanele ocupate cu oameni se face pe baza semnalelor date de către un agent al trenului sau alt agent al operatorului de transport feroviar.
Art. 104
(1)Legarea vagoanelor de călători între ele, precum şi legarea vagoanelor de călători cu cele de marfă trebuie să se facă numai după oprirea completă a acestora. La legarea vagoanelor din trenurile de călători, cupla în funcţiune a aparatului de tracţiune trebuie să fie strânsă cu încă 1-2 rotaţii după atingerea discurilor tampoanelor.
(2)La legarea vagoanelor din trenurile de marfă şi mixte, cupla în funcţiune a aparatului de tracţiune trebuie să fie strânsă până la atingerea discurilor tampoanelor. Cupla rămasă liberă se pune în cârligul de repaus, iar în lipsa acestuia cupla se va scurta prin înşurubare completă, cu excepţia cuplei de la vagonul de semnal care va fi pusă în cârligul de tracţiune.
(3)La legarea vagoanelor de călători transpuse, înzestrate cu cuplă cu şurub, de alte vehicule de cale ferată prevăzute cu astfel de cuple, se fac active ambele cuple. Această legare devine posibilă trecând laţul cuplei vehiculului în cauză printre eclisele cuplei vagonului transpus.
(4)În toate cazurile agentul care a efectuat legarea face şi egalizarea cuplelor.
Art. 105
Legarea între grupul de vehicule prevăzute cu cuplă automată şi grupul de vehicule prevăzute cu cuple cu şurub se face printr-o cuplă mixtă de tracţiune care se fixează de cupla automată; în acest caz legarea se face între vehicule prevăzute cu tampoane sau în conformitate cu alte reglementări specifice în vigoare.
Art. 106
(1)Legarea şi dezlegarea vagoanelor între ele, în/din trenuri, se face de către agenţii operatorilor de transport feroviar.
(2)Legarea şi dezlegarea vagoanelor din trenurile de călători a căror conductă generală de înaltă tensiune este alimentată în tot timpul anului precum şi din trenurile de călători încălzite electric se face de către agentul operatorului de transport feroviar numai după ce revizorul tehnic de vagoane sau în lipsa acestuia, şeful de tren, a predat cheia de la cupla electrică agentului operatorului de transport feroviar, confirmând verbal că a deconectat conducta generală de înaltă tensiune a trenului şi a întrerupt-o la locul legării/dezlegării.
(3)Responsabil pentru legarea corectă a vagoanelor din tren este agentul operatorului de transport feroviar care face legarea.
Art. 107
(1)Dezlegarea locomotivei de la tren se face din ordinul IDM, numai după ce garnitura a fost asigurată contra fugirii.
(2)În cazul dezlegării locomotivei împingătoare legate la tren şi frână, agentul operatorului de transport feroviar care efectuează această operaţie are obligaţia să pună cupla vagonului de semnal în cârligul de tracţiune, semiacuplările în suporţi şi să semnalizeze trenul.
SECŢIUNEA 7:Echiparea şi deservirea trenurilor
Art. 108
(1)Trenurile trebuie să fie echipate potrivit actelor normative şi reglementărilor specifice în vigoare cu mijloace, dispozitive sau echipamente, astfel încât să se asigure semnalizarea corectă, stingerea incendiilor şi acordarea primului ajutor medical. Locomotivele vor fi dotate cu un manometru de control pentru efectuarea probei frânelor de către agenţi autorizaţi ai operatorului de transport feroviar.
(2)Trenurile trebuie să fie deservite de către cel puţin doi agenţi, dintre care unul este mecanicul, iar al doilea agent al trenului poate fi: mecanic ajutor, şef de tren sau un alt agent autorizat pentru a executa funcţia de şef de tren. În cazul trenurilor formate din automotoare dotate cu calculator de bord care permite efectuarea probelor de frână de către mecanic din postul de conducere, al doilea agent al trenului poate fi conductor de tren autorizat pentru manipularea instalaţiilor de siguranţa circulaţiei cu care sunt echipate automotoarele, pentru menţinerea pe loc a acestora la manevră şi/sau în circulaţia trenurilor în cazul conducerii simplificate. Trenurile care pot fi deservite de cel puţin un agent - mecanicul de locomotivă sau conducătorul vehiculului feroviar - sunt:
a)automotoarele şi ramele electrice sau diesel;
b)UAM cu sau fără vagoane;
c)locomotiva izolată;
d)trenurile de marfă, conform normelor specifice pentru acest tip de deservire.
Echipamentele şi/sau dispozitivele de siguranţă şi vigilenţă din dotarea vehiculelor feroviare prevăzute la lit. a), b), c) şi d) trebuie să îndeplinească cerinţele obligatorii impuse, să fie în stare de funcţionare şi în acţiune.

(3)Operatorul de transport feroviar stabileşte numărul de agenţi care deservesc trenul, prin reglementări specifice proprii cu respectarea prevederilor de la alin. (2), în funcţie de categoria trenului, volumul de lucru, caracteristicile secţiilor de circulaţie, necesitatea menţinerii pe loc a trenului cu frâne de mână, precum şi alte condiţii stabilite.
(4)Deservirea trenurilor compuse din vagoane specializate pentru transportul şinelor şi panourilor de cale ferată, precum şi a trenurilor compuse din boghiuri speciale pentru transportul panourilor de cale ferată şi a tronsoanelor de şină se face cu respectarea prevederilor alin. (2) şi a celorlalte reglementări specifice în vigoare.
(5)Trenurile de marfă pentru care s-au prevăzut ataşări/detaşări de vagoane în staţiile din parcurs, pot fi deservite de partidă de manevră pe secţie. În cazul în care aceste trenuri nu sunt deservite de partide de manevră pe secţie, operatorul de transport feroviar este obligat să asigure partidă de manevră în staţiile respective.
Art. 109
Îndrumarea trenurilor de marfă pe pante cu declivităţi mai mari de 21 0/00 sau pe secţiile de circulaţie caracterizate prin pante mari prevăzute în anexa nr. 12 la Regulamentul de remorcare şi frânare nr. 006/2005, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 1.815/2005, CU modificările şi completările ulterioare, oricare ar fi declivitatea acestora, se va face numai după efectuarea unei probe a frânelor la tren, respectiv proba completă. Efectuarea probei complete se va efectua într-o staţie premergătoare staţiei vârf de pantă, ce va fi stabilită în livretul cu mersul trenurilor de marfă.

Art. 110
Dacă şeful de tren devine inapt pentru serviciu în timpul parcursului, atribuţiile sale sunt preluate de:
a)un alt agent stabilit de către operatorul de transport feroviar, la îndrumarea din staţia de domiciliu;
b)mecanicul trenului - în cazul trenurilor deservite numai de mecanic şi şef de tren - până la prima staţie din parcurs, în care acesta opreşte trenul chiar dacă nu are oprire, aducând cazul la cunoştinţa IDM; acesta avizează operatorul de circulaţie în vederea înştiinţării operatorului de transport feroviar interesat, pentru remedierea neajunsului.
Art. 111
(1)În cazul opririi neprevăzute în linie curentă a trenului care circulă cu locomotivă cu conducere simplificată - fără mecanic ajutor - iar şeful de tren, respectiv agentul autorizat să execute funcţia de şef de tren nu poate lua legătura cu mecanicul şi nu percepe nici semnalul "Atenţie" dat cu fluierul locomotivei, acesta se prezintă din proprie iniţiativă la locomotivă şi în cazul în care constată că mecanicul şi-a pierdut capacitatea de conducere a trenului, ia următoarele măsuri:
a)duce mânerul robinetului mecanic în poziţie de frânare rapidă, duce controlerul în poziţia "O" şi acţionează frâna directă;
b)strânge frâna de mână a locomotivei şi asigură menţinerea pe loc a trenului cu frânele de mână;
c)opreşte motorul diesel, respectiv scoate de sub tensiune locomotiva electrică;
d)dă semnalul "Pericol" cu fluierul locomotivei concomitent cu avizarea celei mai apropiate staţii, prin orice mijloace.
(2)Şeful de tren trebuie să fie instruit şi autorizat în acest scop, iar în cabina de conducere a locomotivei trebuie să fie afişate instrucţiuni pentru executarea operaţiilor prevăzute la alin. (1).
(3)Condiţiile tehnice pe care trebuie sa le îndeplinească locomotiva în cazul conducerii simplificate a acesteia sunt prevăzute în reglementările specifice în vigoare.
Art. 112
(1)Frânele de mână necesare asigurării menţinerii trenului pe loc se stabilesc de către IDM la îndrumarea trenului, prin nota de repartizare a frânelor de mână pentru menţinerea pe loc şi se repartizează de către:
a)mecanic, pentru mecanicul ajutor şi alţi agenţi ai trenului, dacă aceştia există;
b)şeful de tren dacă există, pentru agenţii din partida de tren/de manevră.
(2)În cazul în care frânele de mână nu sunt suficiente pentru asigurarea menţinerii pe loc a trenului în linie curentă, operatorul de transport feroviar asigură deservirea trenului cu un număr suficient de agenţi precum şi echiparea trenului cu numărul necesar de saboţi de mână, pentru menţinerea pe loc a trenului conform reglementărilor specifice în vigoare.
Art. 113
(1)Locul şefului de tren în timpul parcursului, la trenurile de călători şi mixte, este în oricare vagon din garnitura de călători a trenului.
(2)În timpul parcursului, agenţii din partida de manevră a trenului care manevrează pe secţie au locul stabilit de regulă, în vagonul de serviciu. În cazul în care nu se asigură vagon de serviciu, operatorul de transport feroviar poate dispune ca partida de manevră să aibă locul stabilit în cabina locomotivei, cu respectarea reglementărilor în vigoare.
(3)La trenurile frânate mixt, agenţii ocupă vagoanele cu frânele de mână repartizate de către şeful de tren sau mecanic, după caz.
Art. 114
(1)La plecarea trenului din staţie personalul care deserveşte trenul este obligat să urmărească ieşirea trenului peste macazuri şi să observe dacă nu se dau semnale de oprire.
(2)În cazul în care după darea semnalului de pornire a trenului se impune oprirea, personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei va lua toate măsurile necesare pentru oprirea trenului.
Art. 115
(1)La trecerea trenurilor de marfă, prin staţii, şeful de tren trebuie să fie prezent la uşa vagonului de serviciu sau la fereastra cabinei locomotivei, iar agentul de la urma trenului - în cazul trenurilor prevăzute să fie deservite astfel - trebuie să fie prezent pe platforma gheretei de frână de la vagonul de semnal, având ziua steguleţul galben desfăşurat, iar noaptea lanterna cu lumină albă îndreptată către IDM.
(2)Lipsa de la post a personalului de tren care deserveşte trenul format din boghiuri speciale pentru transportul panourilor şi a tronsoanelor de şină se comunică de către IDM operatorului de circulaţie, care dispune oprirea trenului în prima staţie, unde se stabileşte cauza lipsei acestor agenţi.

(3)În cazul în care agenţii lipsesc de la post - cu excepţia trenurilor formate din boghiuri speciale pentru transportul panourilor de cale ferată şi a tronsoanelor de şină - trenul poate li expediat în continuare numai cu aprobarea operatorului de circulaţie şi cu respectarea condiţiilor de circulaţie a trenurilor de marfa fără agent la urmă.
Art. 116
(1)Semnalizarea trenurilor, funcţionarea corectă a elementelor constructive de semnalizare ale vehiculelor din compunerea acestora, aplicarea şi ridicarea mijloacelor de semnalizare la şi de la tren, precum şi iluminarea şi stingerea acestora, se asigură de către agenţii operatorului de transport feroviar stabiliţi în reglementările specifice în vigoare, completate după caz, cu reglementări specifice proprii operatorului de transport feroviar.
(2)Locomotivele izolate precum şi alte vehicule feroviare cu motor se semnalizează de către mecanicul ajutor sau de către mecanic în cazul deservirii locomotivelor numai de către mecanic.
(3)Personalul care asigură semnalizarea trenului precum şi ridicarea mijloacelor de semnalizare de la tren poartă răspunderea executării corecte a acestor operaţii. Terminarea acestor operaţii se comunică IDM prin mijloacele TC.