Secţiunea 4 - Aranjarea vagoanelor în trenurile de marfă - Regulamentul 5/2005 pentru circulaţia trenurilor şi manevra vehiculelor feroviare

M.Of. 1064 bis

În vigoare
Versiune de la: 21 August 2025
SECŢIUNEA 4:Aranjarea vagoanelor în trenurile de marfă
Art. 94
(1)În trenurile de marfă vagoanele se aranjează de către personalul operatorului de transport feroviar, conform reglementărilor specifice în vigoare, astfel încât:
a)în trenurile care circulă cu locomotivă împingătoare, să nu se introducă în ultimele 350 tone brute din tren, vehicule a căror masă brută (ţara + încărcătura) este mai mică de 20 tone;
b)vagoanele cu frână automată activă precum şi cele cu frână de mână în stare de funcţionare să fie aranjate în corpul trenului cât mai uniform.
(2)În trenurile de marfă nu trebuie să se găsească grupuri de vagoane numai cu conductă de trecere, cu un număr total de osii mai mare de:
a)12 osii, imediat după locomotivă şi între două vagoane cu frână automată activă - pentru trenurile de marfă, indiferent de rangul în care sunt prevăzute să circule;
b)4 osii, înaintea ultimelor trei vagoane din tren care trebuie să aibă frâne automate active - pentru trenurile de marfă care sunt prevăzute să circule într-un rang, altul decât rangul VII;
c)4 osii, înaintea vagonului de semnal - pentru trenurile de marfă care sunt prevăzute să circule în rangul VII, numai dacă sunt deservite de cel puţin un agent cu atribuţii pentru menţinerea pe loc a trenului cu frâne de mână şi pentru asigurarea vagoanelor contra fugirii.
(3)Condiţiile tehnice pe care trebuie să le îndeplinească ultimul vagon al fiecărui tren - denumit în continuare vagon de semnal - sunt prevăzute în reglementările specifice în vigoare.
(4)Dacă trenul urmează să-şi schimbe în parcurs sensul de mers, operaţie denumită în continuare rebrusment, personalul operatorului de transport feroviar trebuie să compună trenul astfel încât să fie respectate condiţiile prevăzute la alin. (2), atât la îndrumarea din staţia de compunere cât şi la îndrumarea din staţia în care se face rebrusmentul.
(5)În cazul trenurilor pentru care este prevăzută detaşarea de grupe de vagoane în parcurs, personalul operatorului de transport feroviar trebuie să compună trenul în staţia de compunere, astfel ca după detaşarea fiecărei grupe, aranjarea vagoanelor în tren să respecte condiţiile stabilite la alin. (2).
(6)Aranjarea vagoanelor în trenurile de marfă prevăzute în livretul cu mersul trenurilor să circule în rangul VII, se face de regulă în ordinea succesiunii staţiilor în care se manevrează.
(7)Se exceptează de la aplicarea prevederilor alin. (2) lit. a) ramele cu compunere fixă, alcătuite din mai multe unităţi indivizibile, cu cel mult 16 osii (inclusiv), numai cu conductă generală de trecere, cu condiţia asigurării procentului de masă frânată prevăzut în livretul de mers pentru trenul în compunerea căruia se introduc aceste rame.

Art. 95
(1)Modul de aranjare în trenurile de marfă a vagoanelor a căror încărcătură depăşeşte gabaritul CFR de vagon - de încărcare, a vagoanelor care depăşesc sarcina admisă pe osie sau pe metru liniar, precum şi a vehiculelor feroviare de construcţie specială, se stabileşte pentru fiecare caz în parte, odată cu emiterea aprobării de circulaţie a acestora, cu respectarea reglementărilor specifice în vigoare.
(2)Aranjarea în trenuri a vagoanelor transpuse se face conform reglementărilor specifice în vigoare.
(3)În trenurile de marfă, vagoanele cu diferenţe de înălţime între centrele tampoanelor învecinate, mai mari de 100 mm se aranjează la urma trenului.
(4)În cazul trenurilor remorcate şi cu locomotivă împingătoare, nu se admit în compunerea trenului vagoane cu diferenţă de înălţime, între centrele tampoanelor învecinate, mai mare de 100 mm, iar diferenţa de înălţime, între centrele tampoanelor locomotivei împingătoare şi ale ultimului vagon, nu trebuie să fie mai mare de 90 mm.
(5)Aranjarea în tren a vagoanelor specializate pentru transportul panourilor şi tronsoanelor de şină, precum şi compunerea trenurilor cu boghiuri speciale se face cu respectarea reglementărilor specifice în vigoare.
Art. 96
La compunerea trenurilor convoaie, care circulă în complexe feroviare, se aplică regulile generale de la compunerea trenurilor, asigurându-se repartizarea cât mai uniformă a frânelor automate şi de mână din convoi, ultimul vagon din tren având frână automată activă.
Art. 97
(1)Următoarele vehicule feroviare se aranjează obligatoriu la urma trenului de marfă ca vagon de semnal, iar când nu sunt îndeplinite condiţiile acestuia, după vagonul de semnal:
a)automotoarele şi remorcile de automotor;
b)vagoanele cu diferenţă de înălţime între centrele tampoanelor învecinate, mai mare de 100 mm;
c)vagoanele încărcate cu obiecte lungi, legate între ele prin încărcătură sau prin bare de prelungire.
(2)Tenderele de locomotivă, plugurile de zăpadă simple şi UAM se aranjează la urma trenului după vagonul de semnal.
(3)Se admit la urma trenului, după vagonul de semnal, vagoanele defecte care nu îndeplinesc condiţiile de circulaţie în corpul trenului, având conducta generală de aer defectă sau lipsă.
(4)La aranjarea vehiculelor feroviare prevăzute la alin. (1), (2) şi (3) după vagonul de semnal se respectă toate condiţiile obligatorii de siguranţa circulaţiei prevăzute în reglementările specifice în vigoare, referitoare la introducerea vehiculelor feroviare în trenuri, la compunerea trenurilor şi la ataşarea vehiculelor feroviare după vagonul de semnal.
Art. 98
(1)Vagoanele încărcate cu mărfuri periculoase din categoria "explozibile" şi locomotivele diesel şi electrice trebuie să fie despărţite de vagoanele a căror încărcătură, în parcurs, se poate deplasa în sens longitudinal, printr-un vagon acoperit sau descoperit cu pereţii înalţi, gol sau încărcat cu mărfuri care nu se pot deplasa longitudinal.
(2)Vagoanele în care iau loc însoţitorii transporturilor de mărfuri periculoase din categoria "explozibile", în cazul în care sunt dotate cu sobe în stare de funcţionare, se aranjează după vagoanele încărcate cu mărfuri periculoase din categoria "explozibile", despărţite de acestea prin cel puţin 6 osii de siguranţă.
(3)Vagoanele repartizate pentru încărcare cu mărfuri periculoase din categoria "explozibile", trebuie să aibă frâna automată şi de mână izolată, înainte de punerea la încărcare a acestora. Izolarea frânei automate şi de mână se face de către personalul autorizat al operatorului de transport feroviar, prevăzut în reglementările specifice proprii ale acestuia. În acest caz, în partea de sus a documentului de transport se scrie cu culoare roşie menţiunea "FRÂNĂ AUTOMATĂ ŞI DE MÂNĂ IZOLATĂ - NU SE VOR ACŢIONA", iar în "arătarea vagoanelor trenului", în dreptul acestor vagoane, rubricile "masă frânată automat" şi "masă frânată de mână" se barează. Punerea în funcţiune a frânei automate şi de mână la aceste vagoane se face de către personalul operatorului de transport feroviar, numai după ce vagoanele au fost descărcate.
(4)Când în compunerea unui tren sunt introduse vagoane încărcate cu mărfuri periculoase din categoria "explozibile", IDM avizează mecanicul, prin ordin de circulaţie.
(5)Programarea circulaţiei, expedierea şi circulaţia vagoanelor încărcate cu mărfuri periculoase din categoria "explozibile" se face conform reglementărilor specifice în vigoare.
(6)Vagoanele încărcate cu mărfuri periculoase din categoria "explozibile" nu se introduc în trenurile care au în compunere vagoane care transportă oameni, exceptând vagoanele în care iau loc însoţitorii acestor mărfuri. În trenurile cu transporturi militare se pot introduce asemenea vagoane numai în condiţiile stabilite de organele militare.
Art. 99
[textul din Art. 99 din partea II, capitolul II, sectiunea 4 a fost abrogat la 11-mai-2021 de Actul din Ordinul 340/2021]
Art. 100
[textul din Art. 100 din partea II, capitolul II, sectiunea 4 a fost abrogat la 11-mai-2021 de Actul din Ordinul 340/2021]
Art. 101
(1)Personalul operatorului de transport feroviar sau al operatorului economic care efectuează operaţiuni de transport feroviar, este obligat să compună trenurile conform reglementărilor specifice în vigoare.
(2)Verificarea şi răspunderea pentru aranjarea vagoanelor în tren şi a compunerii trenurilor cu respectarea reglementărilor specifice în vigoare, revine personalului operatorului de transport feroviar.