Secţiunea 19 - Primiri şi expedieri simultane de trenuri - Regulamentul 5/2005 pentru circulaţia trenurilor şi manevra vehiculelor feroviare
M.Of. 1064 bis
În vigoare Versiune de la: 21 August 2025
SECŢIUNEA 19:Primiri şi expedieri simultane de trenuri
Art. 247
(1)Primirea simultană a trenurilor din direcţii opuse este permisă în staţiile în care parcursurile de primire şi continuarea acestor parcursuri sunt separate prin linii de evitare sau prin alte linii care pot îndeplini această funcţie.
(2)Primirea simultană a trenurilor din direcţii opuse este interzisă în următoarele cazuri:
a)în staţiile de pe linii simple, în cazul în care parcursurile de primire ale trenurilor şi continuarea acestor parcursuri nu sunt separate prin linii de evitare sau prin alte linii care pot face această funcţie - fig. 1 şi 2;

b)în staţiile de pe linii simple, chiar dacă parcursurile de primire ale trenurilor şi continuarea acestor parcursuri sunt separate prin linii de evitare sau prin alte linii care pot face această funcţie, dacă unul din trenuri nu are oprire în staţie şi urmează să întretaie la ieşirea din staţie parcursul de intrare a celuilalt tren - fig. 3;

c)în staţiile de pe liniile duble, dacă parcursul sau continuarea parcursului de primire al unuia din trenuri întretaie parcursul de primire al celuilalt tren - fig. 4;

d)în staţiile situate pe secţii de circulaţie cu profil accidentat, în cazul în care nu au linii de scăpare corespunzătoare, iar administratorul infrastructurii feroviare nu a obţinut aprobarea în acest sens, conform prevederilor Regulamentului de exploatare tehnică feroviară.
(3)Primirea simultană a două trenuri din direcţii alăturate este interzisă, în cazul în care unul din trenuri nu are oprire în staţie, iar continuarea parcursului de primire a trenului care opreşte, întretaie parcursul de ieşire a trenului care nu opreşte - fig. 5;

(4)Primirea simultană a trenurilor din direcţii opuse în staţiile de pe linii simple, în cazul în care parcursurile de primire a trenurilor şi continuarea acestor parcursuri nu sunt separate prin linii de evitare sau prin linii care pot face această funcţie, este admisă numai dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a)macazurile care intră în parcursurile de primire a trenurilor sunt centralizate electrodinamic;
b)liniile pe care se primesc simultan trenurile sunt prevăzute cu semnale de ieşire individuale;
c)semnalul de intrare, respectiv semnalul de parcurs care acoperă grupa de primire, dă informaţii despre indicaţia semnalului de ieşire, respectiv de parcurs;
d)panta medie ponderată spre staţie, pe distanţa de frânare, înaintea semnalului de intrare, nu depăşeşte 6 0/00;
e)panta medie ponderată pe parcursul de primire a trenului nu depăşeşte 2 0/00;
f)liniile pe care se primesc simultan trenurile au asigurate un drum de alunecare de cel puţin 50 metri pentru liniile abătute şi de cel puţin 100 metri pentru linia directă;
g)ambele trenuri sunt frânate automat, au instalaţiile de control punctual al vitezei în funcţiune şi au oprire în staţie;
h)toate semnalele de circulaţie care acoperă punctul de intersectare a unor parcursuri neseparate prin linii de evitare, de scăpare sau alte linii care pot îndeplini această funcţie, precum şi semnalele care le preced, sunt prevăzute cu inductori de cale în funcţiune.
(5)Prevederile de la alin. (4) se aplică şi în cazul staţiilor de pe linie dublă, dacă parcursul de primire al unuia din trenuri este întretăiat de continuarea parcursului de primire al celuilalt tren.
Art. 248
(1)Expedierea unui tren simultan cu primirea altui tren în acelaşi sens de mers este permisă numai în staţiile în care parcursul de expediere a trenului este separat de parcursul de primire a celuilalt tren, precum şi de continuarea acestui parcurs prin linii de evitare sau alte linii care pot îndeplini această funcţie.
(2)Expedierea unui tren, simultan cu primirea altui tren în acelaşi sens de mers, este interzisă în următoarele cazuri:
a)în staţiile de pe linie simplă, în cazul în care parcursul de expediere a trenului nu este separat de parcursul de primire a celuilalt tren, precum şi de continuarea acestui parcurs, prin linii de evitare sau alte linii care pot îndeplini această funcţie - fig. 6;

b)în staţiile de pe linie dublă, în cazul în care trenul care se expediază întretaie parcursul sau continuarea parcursului de primire a trenului care soseşte - fig. 7;

c)în staţiile stabilite de administratorul infrastructurii feroviare situate pe secţii de circulaţie cu profil nefavorabil care nu au linii de scăpare corespunzătoare.
(3)Expedierea unui tren simultan cu primirea altui tren în/din acelaşi sens de mers, în staţiile de pe liniile simple, în cazul în care parcursul de expediere a trenului nu este separat de continuarea parcursului de primire, prin linii de evitare sau alte linii care pot îndeplini această funcţie, este admisă numai dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a)macazurile care intră în parcursurile de primire şi de expediere a trenurilor sunt centralizate electrodinamic;
b)linia pe care se primeşte trenul este prevăzută cu semnal individual de ieşire;
c)semnalul de intrare dă informaţii despre indicaţia semnalului de ieşire;
d)panta medie ponderată spre staţie pe distanţa de frânare, înaintea semnalului de intrare, în sensul primirii trenului nu depăşeşte 6 0/00;
e)panta medie ponderată pe parcursul de primire a trenului nu depăşeşte 2 0/00;
f)linia de primire a trenului are asigurat un drum de alunecare de cel puţin 50 metri pentru liniile abătute şi de cel puţin 100 metri pentru linia directă;
g)în toate cazurile, trenul care se primeşte simultan cu expedierea altui tren, în acelaşi sens de mers, trebuie să fie frânat automat, să aibă instalaţiile de control punctual al vitezei în funcţiune şi să aibă oprire în staţie;
h)toate semnalele de circulaţie, care acoperă punctul de intersectare a unor parcursuri neseparate prin linii de evitare sau alte linii care pot îndeplini această funcţie, precum şi semnalele care le preced, sunt prevăzute cu inductori de cale în funcţiune.
(4)Prevederile de la alin. (3) se aplică şi în cazul staţiilor de pe cale dublă, dacă trenul care se expediază întretaie continuarea parcursului de primire al celuilalt tren.
Art. 249
În anumite staţii fixate de administratorul infrastructurii feroviare publice în care datorită condiţiilor specifice tehnice şi/sau de exploatare nu se poate realiza compatibilitatea percursurilor pentru primirea simultană a trenurilor din direcţii opuse, precum şi cele pentru expedierea unui tren simultan cu primirea altui tren în acelaşi sens de mers, acestea se vor executa conform reglementărilor stabilite în PTE.