Secţiunea 14 - Circulaţia trenurilor după sistemul blocului de linie automat - Regulamentul 5/2005 pentru circulaţia trenurilor şi manevra vehiculelor feroviare

M.Of. 1064 bis

În vigoare
Versiune de la: 21 August 2025
SECŢIUNEA 14:Circulaţia trenurilor după sistemul blocului de linie automat
Art. 206
Pe secţiile de circulaţie înzestrate cu BLA, circulaţia trenurilor se face la intervale de sector de bloc.
Art. 207
Pentru primirea trenului, IDM dispozitor este obligat să execute în ordine următoarele:
a)să înregistreze avizul de plecare a trenului, transmis de la staţia vecină;
b)să dea ordin de retragere şi oprire a manevrei;
c)să închidă, respectiv să dea ordin de închiderea barierelor din incinta staţiei;
d)să verifice pe luminoschemă sau pe display dacă linia de primire şi parcursul de intrare sunt libere;
e)să execute parcursul de intrare, respectiv să manipuleze semnalul de intrare pe liber şi să verifice pe luminoschemă sau pe display executarea corectă a parcursului;
f)să întâmpine trenul şi să-l supravegheze prin defilare până la garare;
g)să se convingă că trenul a garat;
h)să înregistreze ora şi linia garării, să transmită reavizul de sosire atunci când este cazul şi să raporteze operatorului de circulaţie.
Art. 208
(1)În cazul circulaţiei trenurilor după sistemul BLA, trenul se expediază fără consimţământul prealabil al IDM dispozitor din staţia primitoare vecină, pe baza indicaţiei de liber a semnalului luminos de ieşire.
(2)Pentru expedierea unui tren, IDM dispozitor este obligat să execute în ordine următoarele:
a)să se convingă că linia curentă până la staţia vecină nu este ocupată de UAM sau de vehicule cu şi fără motor care se pot scoate de pe linie cu braţele;
b)să verifice primirea reavizului de sosire de la staţia vecină, dacă este cazul;
c)să retragă şi să oprească manevra;
d)să închidă, respectiv să dea ordin de închidere a barierelor din incinta staţiei;
e)să anunţe trenul la posturile de barieră din linie curentă;
f)să execute parcursul de ieşire şi să verifice pe luminoschemă sau pe display dacă acesta corespunde pentru trenul, linia şi direcţia comandată şi dacă semnalele de ieşire, respectiv de parcurs, acolo unde există, sunt pe liber;
g)să dea personal semnalul "pornirea trenului" sau să transmită ordinul de plecare al trenului;
h)să supravegheze trenul prin defilare la plecarea sau trecerea acestuia;
i)să verifice pe luminoschemă sau pe display, ieşirea completă a trenului;
j)să transmită staţiei vecine avizul de plecare;
k)să raporteze operatorului de circulaţie ora plecării/trecerii trenului, precum şi linia de expediere/trecere.
(3)UAM şi trenurile care au în compunere vehicule feroviare care nu şuntează sigur nu se expediază la sector de bloc între ele. Aceste vehicule sau trenuri se pot expedia după un tren (care şuntează sigur) la sector de bloc. Expedierea altui tren după acestea se face numai după primirea reavizului de sosire de la staţia vecină.
În cazul staţiilor înzestrate cu instalaţii CED sau CE, în PTE se stabilesc prevederi de amănunt privind modul de verificare a stării de liber pe teren a secţiunilor izolate după expedierea/trecerea sau gararea trenurilor care au în compunere vehicule feroviare care nu şuntează sigur.
(4)În cazul în care necesităţile impun expedierea unui tren de pe o linie neînzestrată cu semnal luminos de ieşire, expedierea se face în condiţiile prevăzute pentru cazurile defectării semnalului luminos de ieşire.
(5)În cazul în care pentru expedierea unui tren, orientarea automată a BLA nu este posibilă, este necesară schimbarea orientării BLA din butoanele special destinate; pentru aceasta IDM dispozitor face mai întâi verificarea liniei curente împreună cu operatorul de circulaţie şi cu IDM dispozitor din staţia vecină, astfel cum este prevăzut la art. 190 alin. (2) şi dacă linia curentă este liberă se consideră deranjament al instalaţiei, se consemnează în RRLISC, procedându-se în continuare conform prevederilor din instrucţiunile de manipulare a instalaţiilor.
(6)Înapoierea în staţie a unui tren expediat până la un punct din linie curentă, respectiv a locomotivei împingătoare nelegată la tren, se face în baza condiţiilor fixate prin ordinul de circulaţie.
Art. 209
(1)Dacă mecanicul unui tren constată că două sau mai multe semnale luminoase de trecere ale BLA dau indicaţia roşu, dau indicaţii dubioase sau sunt stinse, este obligat să comunice prin radiotelefon către IDM dispozitor din prima staţie, denumirea semnalelor luminoase de trecere ale BLA care dau indicaţia roşu, dau indicaţii dubioase sau sunt stinse. În cazul în care radiotelefonul nu funcţionează, mecanicul opreşte trenul în prima staţie, chiar dacă acesta nu are oprire şi comunică IDM dispozitor cele constatate.
(2)După primirea şi înscrierea în RRLISC a comunicării prevăzute la alin. (1), IDM dispozitor avizează operatorul de circulaţie şi personalul de întreţinere a instalaţiilor SCB. Până în momentul stabilirii de către personalul de întreţinere a instalaţiilor a cauzelor nefuncţionării semnalelor luminoase de trecere ale BLA şi a condiţiilor de circulaţie, circulaţia trenurilor se face în baza înţelegerii telefonice-cale liberă, atât pe linie simplă, cât şi pe linie dublă.
(3)Primul tren care se expediază pe bază de cale liberă trece fără să oprească în faţa semnalelor luminoase de trecere ale BLA care au fost comunicate către IDM dispozitor conform alin. (1), exceptând semnalele luminoase de trecere ale BLA care fac şi funcţia de semnale de avarie la trecerile la nivel, circulând cu viteza de cel mult 20 km/h până la primul semnal luminos de trecere cu indicaţie permisivă. Avizarea mecanicului se face de către IDM dispozitor din staţia care expediază trenul, prin ordin de circulaţie în care se menţionează obligatoriu:
-"circulaţi până la staţia ......... pe baza înţelegerii telefonice - cale liberă";
-"nu opriţi în faţa semnalelor luminoase de trecere .................... (denumirea BL urmată de numărul semnalului) cu indicaţia roşu, cu indicaţii dubioase sau stinse, cu excepţia semnalelor luminoase de trecere ale BLA care fac şi funcţia de semnale de avarie la trecerile la niver";
-"circulaţi cu viteza de cel mult 20 km/h pe sectoarele de bloc acoperite de semnalele luminoase de trecere .......... (denumirea BL urmată de numărul semnalului)".
Mecanicul primului tren care circulă pe baza înţelegerii telefonice-cale liberă, comunică prin radiotelefon către IDM dispozitor din prima staţie cele constatate pe teren. IDM dispozitor înscrie constatările comunicate de mecanic în RRLISC, iar mecanicul în foaia de parcurs.
(4)În cazul în care mecanicul primului tren care a fost expediat pe bază de cale liberă nu a constatat nimic deosebit în circulaţie, următorul tren se expediază tot pe bază de cale liberă şi va circula cu viteză stabilită fără să oprească în faţa semnalelor luminoase de trecere ale BLA cu indicaţia roşu, cu indicaţii dubioase sau stinse, care au fost menţionate în ordinul de circulaţie înmânat mecanicului primului tren conform prevederilor de la alin. (3), exceptând semnalele luminoase de trecere ale BLA care fac şi funcţia de semnale de avarie la trecerile la nivel. Mecanicul se avizează de către IDM dispozitor din staţia care expediază trenul, prin ordin de circulaţie în care se menţionează:
-"circulaţi până la staţia ................... pe baza înţelegerii telefonice - cale liberă";
-"circulaţi cu viteză stabilită fără să opriţi în faţa semnalelor luminoase de trecere ............ (denumirea BL urmată de numărul semnalului; se trec semnalele de trecere ale BLA menţionate în ordinul de circulaţie înmânat mecanicului primului tren, conform prevederilor de la alin. (3)) cu indicaţia roşu, cu indicaţii dubioase sau stinse, cu excepţia semnalelor luminoase de trecere ale BLA care fac şi funcţia de semnale de avarie la trecerile la nivel".
(5)Dacă în timpul circulaţiei trenurilor expediate în condiţiile prevăzute la alin. (3) şi alin. (4) mecanicul constată, faţă de cele menţionate în ordinul de circulaţie şi alte semnale luminoase de trecere ale BLA cu indicaţia roşu, cu indicaţii dubioase sau care sunt stinse, va comunica aceasta IDM dispozitor din prima staţie, conform prevederilor alin. (1). După primirea comunicării de către IDM, pentru expedierea şi circulaţia trenurilor, se procedează conform prevederilor de la alin. (3) şi alin. (4).
(6)Dacă mecanicul comunică IDM dispozitor că a constatat deteriorări la linie, se procedează potrivit prevederilor din Partea a III-a, Cap. II, Secţiunea a 10-a a prezentului regulament şi cu respectarea celorlalte reglementări specifice.
Art. 210
Când IDM dispozitor constată că BLA nu funcţionează, va înscrie acest fapt în RRLISC, va aviza imediat operatorul de circulaţie şi personalul de întreţinere a instalaţiilor SCB, iar circulaţia trenurilor se va face în baza înţelegerii telefonice-cale liberă. Până în momentul stabilirii de către personalul de întreţinere a cauzelor nefuncţionării BLA şi a condiţiilor de circulaţie, trenurile circulă în condiţiile prevăzute în Regulamentul de semnalizare CFR şi instrucţiunile de manipulare a instalaţiilor SCB din staţia care expediază trenul; condiţiile de circulaţie se avizează mecanicului prin ordin de circulaţie.
Art. 211
(1)BLA poate fi declarat defect şi scos din funcţiune, dacă este cazul, numai de către personalul de întreţinere a instalaţiilor SCB. Personalul de întreţinere a instalaţiilor SCB înscrie în RRLISC cauzele defectării, scoaterea din funcţiune, precum şi condiţiile în care se face circulaţia trenurilor sau le comunică din linie curentă prin instalaţii TC, caz în care înscrierea în RRLISC se face de către IDM dispozitor. IDM dispozitor comunică operatorului de circulaţie scoaterea din funcţiune a BLA şi avizează pe şeful staţiei. Scoaterea din funcţiune a BLA este adusă la cunoştinţă de către operatorul de circulaţie tuturor staţiilor de pe secţia respectivă, prin dispoziţie scrisă.
(2)În cazul scoaterii din funcţiune a BLA, avizarea mecanicului privind condiţiile de circulaţie prevăzute la alin. (1), precum şi alte condiţii de circulaţie, se face prin ordin de circulaţie de către IDM dispozitor din staţia în care trenul are ultima oprire, pe baza dispoziţiei operatorului de circulaţie privind scoaterea din funcţiune a BLA. Dispoziţia se transmite tuturor staţiilor de pe secţia pe care operatorul conduce circulaţia trenurilor.
(3)Operatorul de circulaţie stabileşte împreună cu IDM dispozitori trenurile care nu au fost avizate în ultima staţie în care au avut oprire şi dispune măsuri de oprire a acestor trenuri şi de avizare a mecanicilor asupra condiţiilor de circulaţie pe distanţa de circulaţie pe care BLA este scos din funcţiune.
Art. 212
În cazul în care scoaterea din funcţiune a BLA este programată şi avizată din timp, ca urmare a executării unor lucrări, iar personalul interesat, inclusiv al operatorilor de transport feroviar, este instruit din prescripţiile de lucru privind circulaţia pe perioada lucrărilor - întocmite de administratorul infrastructurii feroviare - mecanicul nu se mai avizează prin ordin de circulaţie despre scoaterea din funcţiune a BLA. În acest caz semnalele luminoase de trecere ale BLA se semnalizează conform Regulamentului de semnalizare CFR ca semnale scoase din funcţiune.
Art. 213
(1)Repunerea în funcţiune a BLA se face numai de către personalul de întreţinere a instalaţiilor SCB, care stabileşte şi condiţiile de circulaţie, dacă este cazul. În cazul în care repunerea în funcţiune a BLA se face după terminarea lucrărilor prevăzute la art. 212, IDM care a primit comunicarea de repunere în funcţiune a BLA, încunoştinţează despre acest lucru pe operatorul de circulaţie pentru verificarea liniei curente şi trecerea la circulaţia trenurilor pe baza BLA. Operatorul de circulaţie avizează toate staţiile de pe secţia pe care conduce circulaţia trenurilor despre repunerea în funcţiune a BLA şi trecerea la circulaţia trenurilor după sistemul BLA.
(2)După repunerea în funcţiune a BLA, operatorul de circulaţie împreună cu IDM din staţiile care delimitează distanţa de circulaţie pe care BLA a fost scos din funcţiune, stabilesc trenurile care au fost avizate despre scoaterea din funcţiune a BLA, dar au plecat din ultima staţie cu oprire şi care trebuie oprite pentru a se încunoştinţa mecanicul prin ordin de circulaţie, despre reluarea circulaţiei pe baza BLA.
Art. 214
Când instalaţia TC a operatorului de circulaţie nu funcţionează, încunoştiinţarea mecanicului despre scoaterea din funcţiune, respectiv despre repunerea în funcţiune a BLA se face de către IDM din staţiile care delimitează distanţa de circulaţie între care BLA a fost scos din funcţiune.