Art. 209. - Primul tren care se expediază pe bază de cale liberă trece fără să oprească în faţa semnalelor luminoase de trecere ale BLA care au fost comunicate către IDM dispozitor conform alin. (1), exceptând semnalele luminoase de trecere ale BLA care fac şi funcţia de semnale de avarie la trecerile la nivel, circulând cu viteza de cel mult 20 km/h până la primul semnal luminos de trecere cu indicaţie permisivă. Avizarea mecanicului se face de către IDM dispozitor din staţia care expediază trenul, prin ordin de circulaţie în care se menţionează obligatoriu: - Regulamentul 5/2005 pentru circulaţia trenurilor şi manevra vehiculelor feroviare

M.Of. 1064 bis

În vigoare
Versiune de la: 21 August 2025
Art. 209
(1)Dacă mecanicul unui tren constată că două sau mai multe semnale luminoase de trecere ale BLA dau indicaţia roşu, dau indicaţii dubioase sau sunt stinse, este obligat să comunice prin radiotelefon către IDM dispozitor din prima staţie, denumirea semnalelor luminoase de trecere ale BLA care dau indicaţia roşu, dau indicaţii dubioase sau sunt stinse. În cazul în care radiotelefonul nu funcţionează, mecanicul opreşte trenul în prima staţie, chiar dacă acesta nu are oprire şi comunică IDM dispozitor cele constatate.
(2)După primirea şi înscrierea în RRLISC a comunicării prevăzute la alin. (1), IDM dispozitor avizează operatorul de circulaţie şi personalul de întreţinere a instalaţiilor SCB. Până în momentul stabilirii de către personalul de întreţinere a instalaţiilor a cauzelor nefuncţionării semnalelor luminoase de trecere ale BLA şi a condiţiilor de circulaţie, circulaţia trenurilor se face în baza înţelegerii telefonice-cale liberă, atât pe linie simplă, cât şi pe linie dublă.
(3)Primul tren care se expediază pe bază de cale liberă trece fără să oprească în faţa semnalelor luminoase de trecere ale BLA care au fost comunicate către IDM dispozitor conform alin. (1), exceptând semnalele luminoase de trecere ale BLA care fac şi funcţia de semnale de avarie la trecerile la nivel, circulând cu viteza de cel mult 20 km/h până la primul semnal luminos de trecere cu indicaţie permisivă. Avizarea mecanicului se face de către IDM dispozitor din staţia care expediază trenul, prin ordin de circulaţie în care se menţionează obligatoriu:
-"circulaţi până la staţia ......... pe baza înţelegerii telefonice - cale liberă";
-"nu opriţi în faţa semnalelor luminoase de trecere .................... (denumirea BL urmată de numărul semnalului) cu indicaţia roşu, cu indicaţii dubioase sau stinse, cu excepţia semnalelor luminoase de trecere ale BLA care fac şi funcţia de semnale de avarie la trecerile la niver";
-"circulaţi cu viteza de cel mult 20 km/h pe sectoarele de bloc acoperite de semnalele luminoase de trecere .......... (denumirea BL urmată de numărul semnalului)".
Mecanicul primului tren care circulă pe baza înţelegerii telefonice-cale liberă, comunică prin radiotelefon către IDM dispozitor din prima staţie cele constatate pe teren. IDM dispozitor înscrie constatările comunicate de mecanic în RRLISC, iar mecanicul în foaia de parcurs.
(4)În cazul în care mecanicul primului tren care a fost expediat pe bază de cale liberă nu a constatat nimic deosebit în circulaţie, următorul tren se expediază tot pe bază de cale liberă şi va circula cu viteză stabilită fără să oprească în faţa semnalelor luminoase de trecere ale BLA cu indicaţia roşu, cu indicaţii dubioase sau stinse, care au fost menţionate în ordinul de circulaţie înmânat mecanicului primului tren conform prevederilor de la alin. (3), exceptând semnalele luminoase de trecere ale BLA care fac şi funcţia de semnale de avarie la trecerile la nivel. Mecanicul se avizează de către IDM dispozitor din staţia care expediază trenul, prin ordin de circulaţie în care se menţionează:
-"circulaţi până la staţia ................... pe baza înţelegerii telefonice - cale liberă";
-"circulaţi cu viteză stabilită fără să opriţi în faţa semnalelor luminoase de trecere ............ (denumirea BL urmată de numărul semnalului; se trec semnalele de trecere ale BLA menţionate în ordinul de circulaţie înmânat mecanicului primului tren, conform prevederilor de la alin. (3)) cu indicaţia roşu, cu indicaţii dubioase sau stinse, cu excepţia semnalelor luminoase de trecere ale BLA care fac şi funcţia de semnale de avarie la trecerile la nivel".
(5)Dacă în timpul circulaţiei trenurilor expediate în condiţiile prevăzute la alin. (3) şi alin. (4) mecanicul constată, faţă de cele menţionate în ordinul de circulaţie şi alte semnale luminoase de trecere ale BLA cu indicaţia roşu, cu indicaţii dubioase sau care sunt stinse, va comunica aceasta IDM dispozitor din prima staţie, conform prevederilor alin. (1). După primirea comunicării de către IDM, pentru expedierea şi circulaţia trenurilor, se procedează conform prevederilor de la alin. (3) şi alin. (4).
(6)Dacă mecanicul comunică IDM dispozitor că a constatat deteriorări la linie, se procedează potrivit prevederilor din Partea a III-a, Cap. II, Secţiunea a 10-a a prezentului regulament şi cu respectarea celorlalte reglementări specifice.