Subcapitolul 1 - 3.1. Cererea de recepţie şi/sau înscriere în evidenţele de cadastru şi carte funciară - Regulament din 2023 de recepţie şi înscriere în evidenţele de cadastru şi carte funciară
M.Of. 125 bis
În vigoare Versiune de la: 18 Noiembrie 2025
SUBCAPITOLUL 1:3.1. Cererea de recepţie şi/sau înscriere în evidenţele de cadastru şi carte funciară
Art. 33
(1)Competenţa soluţionării cererii de recepţie şi/sau înscriere în evidenţele de cadastru şi carte funciară revine biroului de cadastru şi publicitate imobiliară, în raza căruia se află imobilul.
(2)Cererea de recepţie şi/sau înscriere cuprinde următoarele elemente:
a)numele, prenumele sau denumirea, domiciliul/sediul solicitantului;
b)codul numeric personal sau, după caz, numărul de identificare fiscală, dacă este atribuit, codul de înregistrare fiscală ori codul unic de înregistrare;
c)felul şi obiectul înscrierii, iar în cazul rectificărilor, modificărilor, reconstituirilor, actualizărilor, completărilor, îndreptărilor erorilor materiale cu indicarea elementelor ce fac obiectul acestor cereri;
d)indicarea actului sau a faptului juridic ce constituie temei al cererii;
e)unitatea administrativ teritorială (comuna/oraşul/municipiul) în care este situat imobilul;
f)numărul cadastral/topografic al imobilului şi numărul de carte funciară, pentru imobilele înscrise în evidenţele de cadastru şi carte funciară. În cazul imobilelor neînscrise în cartea funciară se vor menţiona elementele de identificare ale acestuia, cum ar fi strada,numărul, blocul, scara, etajul, apartamentul, tarlaua, parcela, sola, unitatea amenajistică, unitatea de producţie, după caz;
g)valoarea tarifului;
h)opţiunea modalităţii de comunicare;
i)indicarea persoanei (solicitant sau deponent) care păstrează originalul sau copia legalizată a înscrisurilor certificate în condiţiile alin. (2) al art. 281 din Legea nr. 7/1996; menţiunea nu este obligatorie pentru actele autentice instrumentate de biroul notarial deponent care au termen de păstrare permanent;
j)data şi semnătura.
(3)Cererea de recepţie şi/sau înscriere şi cererea pentru eliberarea extraselor de carte funciară se formulează pentru fiecare imobil în parte.
(4)Prin excepţie de la prevederile alin. (3) se formulează o singură cerere pentru:
a)intabularea/radierea dreptului de servitute, caz în care cererea va cuprinde identificarea imobilelor ce constituie fonduri dominante şi a celor care constituie fonduri aservite.
b)notarea/radierea dreptului de trecere
c)eliberarea extraselor de informare necesare procedurii de expropriere
d)înscrierile solicitate cu privire la o unitate individuală dintr-un condominiu şi a cotelor părţi ce revin acesteia din terenul parte de uz comun. Cererea va cuprinde identificarea atât a cărţii funciare a unităţii individuale cât şi a cărţii funciare a terenului.
e)documentaţia cadastrală de primă înregistrare/îndreptare eroare materială/rectificare sau modificare a înscrierilor din cărţile funciare deschise ca urmare a finalizării lucrărilor de înregistrare sistematică, ce conţine mai multe imobile relaţionate.
(5)În cazul solicitărilor de înscriere succesivă a unor drepturi, acte, fapte sau raporturi juridice asupra aceluiaşi imobil, se va depune o singură cerere de înscriere, care se va înregistra sub un singur număr.
(6)Cererii de înscriere, depusă în format analogic, i se ataşează înscrisul care constată actul sau faptul ce constituie temei al înscrierii, în original sau în copie legalizată, precum şi dovada plăţii tarifului aferent serviciului solicitat, cu excepţia scutirilor prevăzute de lege. În situaţia în care actul juridic are ca obiect mai multe imobile situate în circumscripţia aceluiaşi birou teritorial, se depune o cerere de înscriere pentru fiecare imobil. Înscrisul original sau copia legalizată a acestuia se va ataşa la prima cerere de înscriere, iar la celelalte cereri de înscriere se va menţiona numărul de înregistrare al cererii la care a fost ataşat originalul sau copia legalizată a actului juridic pe care se întemeiază înscrierea. Cererile de înscriere întemeiate pe acte juridice care au ca obiect mai multe imobile situate în circumscripţia aceluiaşi birou teritorial, indiferent de modalitatea de depunere, sunt înregistrate în Registrul General de Intrare ca cereri legate, urmând a fi repartizate aceloraşi persoane responsabile.
(7)Înscrisul prin care se instituie măsuri asiguratorii, care are ca obiect mai multe imobile situate în circumscripţia unor oficii teritoriale diferite sau care nu identifică imobilele şi care este transmis prin intermediul ANCPI se arhivează de oficiul teritorial menţionat în adresa de înaintare. Celelalte oficii teritoriale soluţionează cererile în baza copiei înscrisului transmisă de ANCPI.
(8)Cererea de recepţie şi/sau înscriere, odată înregistrată, nu mai poate fi modificată sau completată cu noi capete de cerere, cu excepţia înscrierilor care pot fi efectuate din oficiu şi a celor solicitate de biroul teritorial prin referatul de completare.
(9)Cererea respinsă poate fi redepusă în limita cererii iniţiale şi fără a putea fi completată cu noi capete de cerere, o singură dată, în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data comunicării respingerii cererii, fără plata unui tarif suplimentar pentru redepunere. Ulterior împlinirii acestui termen, redepunerea cererii se tarifează. Documentaţia anexată cererii de redepunere trebuie să conţină documentele a căror lipsă a justificat soluţia de respingere a cererii. Noua cerere primeşte un număr de înregistrare şi se formează un nou dosar.
(10)Cererea respinsă nu poate fi redepusă după formularea cererii de reexaminare.
(11)Dosarul cererii poate fi completat o singură dată, numai în baza referatului de completare emis de biroul teritorial, atunci când nu i-au fost anexate toate înscrisurile necesare soluţionării sau atunci când este posibilă refacerea dosarului cererii sau a unei părţi din acesta.
(12)În cazul cererii înregistrate în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară se va putea solicita completarea dosarului din punct de vedere tehnic şi/sau din punct de vedere juridic, după caz, fiind emis un singur referat de completare care va cuprinde solicitările inspectorului de specialitate şi/sau pe cele ale registratorului de carte funciară.
(13)Termenul acordat prin referatul de completare este de 10 zile lucrătoare şi începe să curgă de la comunicarea acestuia. Comunicarea referatului de completare se face prin orice mijloc de comunicare, inclusiv în format electronic prin punerea la dispoziţie în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară în conturile utilizatorilor sau pe site-ul Agenţiei Naţionale www.ancpi.ro. Termenul de soluţionare a cererii se va prelungi cu numărul de zile care au fost necesare deponentului pentru depunerea completărilor.
Art. 34
(1)Cererea şi înscrisurile privind efectuarea înscrierilor în evidenţele de cadastru şi carte funciară se înregistrează în registrul general de intrare:
- on-line, de persoanele abilitate, fiind însoţite de înscrisuri în format electronic sau de redarea pe suport informatic a înscrisurilor emise în formă materială, semnate de deponent cu semnătura electronică calificată,
- prin registratura biroului teritorial în circumscripţia căruia se află imobilul.
(2)Cererile de recepţie şi/sau înscriere înregistrate on-line în sistemul informatic integrat de cadastru şi carte funciară de persoanele abilitate, întemeiate pe înscrisuri pe suport informatic se soluţionează în condiţiile art. 281 din Legea nr. 7/1996.
(3)Cererile de înscriere primite prin e-mail, însoţite de înscrisuri în format electronic cu semnătură electronică calificată a emitentului, se resping dacă nu au semnătura electronica calificată a persoanei care solicită înscrierea.
(4)Cererile de înscriere primite prin fax sau prin e-mail care sunt însoţite de înscrisuri rezultate din redarea pe suport informatic a unor înscrisuri în forma materială (.PDF) se înregistrează în registrul general de intrare. Dosarul original al acestor cereri se transmite prin serviciile de curierat sau ale Poştei Române, cu confirmare de primire, sau se depune la registratură. Termenul de soluţionare se calculează de la data la care au fost primite înscrisurile originale sau copiile legalizate ale acestora. În situaţia în care înscrisurile originale sau copiile legalizate ale acestora nu sunt depuse în termen de 10 zile de la data înregistrării cererii, aceasta se respinge.
(5)Nu se poate renunţa la cererea privind efectuarea unei operaţiuni de cadastru şi/sau publicitate imobiliară, înregistrată în RGI. Tariful aferent serviciului solicitat nu se restituie după înregistrarea cererii, cu excepţia situaţiei în care a fost calculat greşit şi s-a urmat procedura prevăzută de ordinul directorului general de stabilire a tarifelor de cadastru şi publicitate imobiliară.
(6)Cererile de altă natură decât cererile de recepţie şi/sau înscriere pentru care legea sau regulamentul nu stabilesc înregistrarea în RGI, sosite prin e-mail, prin poştă sau prin curier, se înregistrează în registrul de corespondenţă, în aceeaşi zi, cu menţionarea datei primirii, după care se predau spre soluţionare.
(7)Înregistrarea în registrul general de intrare a cererilor având ca obiect serviciile de cadastru şi/sau publicitate imobiliară prestate de unităţile subordonate Agenţiei Naţionale se efectuează pentru toate categoriile de solicitanţi în zilele de luni-joi, între orele 8,30-14,00, iar în zilele de vineri, între orele 8,30-13,00. Acelaşi program se aplică şi pentru înregistrarea online a cererilor.
(8)Eliberarea la ghişeu a lucrărilor de cadastru şi publicitate imobiliară se efectuează pentru toate categoriile de solicitanţi, în zilele de luni-joi, în intervalul orar 11,00-16,00, iar în zilele de vineri, în intervalul orar 9,30-13,30 iar comunicarea documentelor se face online, oricând, prin vizualizarea sau descărcarea lor în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară.
(9)Programul stabilit la alineatele (7) şi (8) este unic la nivel naţional.
(10)Cererea de înscriere poate fi depusă de titularul dreptului sau de persoana interesată în efectuarea înscrierii, personal sau prin mandatar general sau special care îşi dovedeşte calitatea prin procură autentică sau împuternicire a reprezentantului persoanei juridice, de avocatul împuternicit, de notarul public, personal sau prin delegat notarial, de executorul judecătoresc, de administratorul/lichidatorul judiciar
(11)Cererea de recepţie/recepţie şi înscriere poate fi depusă de persoana autorizată de ANCPI să realizeze lucrări de cadastru, geodezie, cartografie, împuternicită prin contract/angajament de către proprietar/coproprietar/persoană interesată potrivit legii precum şi de oricare dintre succesibilii defunctului menţionaţi în anexa nr. 24 la Ordinul ministrului finanţelor publice şi al ministrului administraţiei şi internelor nr. 2.052 bis/1.528/2006 privind aprobarea unor formulare tipizate pentru stabilirea, constatarea, controlul, încasarea şi urmărirea impozitelor şi taxelor locale, precum şi a altor venituri ale bugetelor locale sau de către moştenitorii menţionaţi în certificatul de calitate de moştenitor.
(12)Cererea de înscriere poate fi depusă şi înregistrată în registrul general de intrare ţinut în format electronic şi de persoana autorizată de ANCPI să realizeze lucrări de cadastru, geodezie, cartografie cu respectarea dispoziţiilor alin. (10).
Art. 35
Personalul de specialitate din cadrul oficiului teritorial, care primeşte petenţii în audienţă conform atribuţiilor stabilite prin fişa postului, nu poate acorda consultaţii juridice în sensul Legii nr. 51/1995 pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi al Legii notarilor publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995, republicată, cu modificările ulterioare.