Capitolul ii - Reglementarea calităţii de elev - Regulament din 2023 de organizare şi funcţionare a Şcolii Naţionale de Pregătire a Agenţilor de Penitenciare Târgu Ocna
M.Of. 768 bis
În vigoare Versiune de la: 24 August 2023
CAPITOLUL II:Reglementarea calităţii de elev
SECŢIUNEA I:Dobândirea calităţii de elev
Art. 127
(1)Calitatea de elev al SNPAP se dobândeşte prin înmatriculare, după semnarea documentelor prevăzute la art. 123 alin. (1).
(2)Înainte de semnarea documentelor prevăzute la art. 123 alin. (1), directorul SNPAP are obligaţia să asigure persoanelor care vor semna angajamentul, prezentarea specificului militar al procesului de şcolarizare, drepturile şi obligaţiile elevilor, răspunderea disciplinară şi patrimonială, implicaţiile nerespectării perioadei minime de activitate în cadrul sistemului penitenciar, precum şi situaţiile care determină încetarea calităţii de elev şi restituirea cheltuielilor de şcolarizare de către aceştia.
(3)Înmatricularea elevilor se dispune prin decizie de către directorul SNPAP, la propunerea Consiliului profesoral, formulată în baza procesului-verbal al comisiei de validare a dosarelor candidaţilor declaraţi "ADMIS" în urma concursului de admitere, pentru candidaţii care s-au prezentat la sediul SNPAP în condiţiile prevăzute în prezentul regulament şi care au completat şi au semnat documentele prevăzute la art. 123 alin. (1).
(4)Procedura de înmatriculare se stabileşte prin Regulamentul intern al SNPAP.
(5)Pentru elevii străini, înmatricularea şi şcolarizarea se realizează în aceleaşi condiţii ca pentru elevii români, cu respectarea condiţiilor de înmatriculare şi şcolarizare stabilite prin actul normativ prin care s-a dispus primirea acestora la cursurile SNPAP.
Art. 128
(1)Înainte de începerea cursurilor, pentru candidaţii declaraţi "ADMIS" se organizează un stagiu de iniţiere în unităţile penitenciare, în conformitate cu "Metodologia de organizare şi desfăşurare a stagiilor de iniţiere", întocmită de către SNPAP şi aprobată prin decizie a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
(2)Stagiul de iniţiere are o durată de minimum 3 zile şi se desfăşoară anterior prezentării candidaţilor la SNPAP pentru începerea cursurilor.
(3)În situaţii excepţionale care fac imposibilă desfăşurarea stagiului de iniţiere în unităţile penitenciare, cu aprobarea directorului general al ANP, la propunerea directorului SNPAP, stagiul de iniţiere poate fi anulat.
Art. 129
(1)În ziua începerii cursurilor sau, după caz, în ziua prezentării la sediul SNPAP, candidaţii declaraţi "ADMIS" la concursul de admitere vor semna documentele prevăzute la art. 123 alin. (1).
(2)Niciun candidat declarat "ADMIS" la concursul de admitere nu poate fi obligat să accepte dobândirea calităţii de elev şi şcolarizarea, având posibilitatea să solicite, în scris, renunţarea la locul obţinut la concurs.
(3)Nu vor fi înmatriculaţi candidaţii declaraţi "ADMIS" în urma concursului de admitere care:
a)solicită în scris renunţarea la locul obţinut prin concurs;
b)nu se prezintă la SNPAP la data stabilită pentru începerea cursurilor sau, după caz, în termenele prevăzute la art. 132 alin. (5) şi nu prezintă documente justificative pentru absenţă sau întârziere;
c)nu au urmat stagiul de iniţiere, din motive imputabile lor;
d)refuză completarea şi semnarea documentelor prevăzute la art. 123 alin. (1).
Art. 130
(1)Dobândirea şi menţinerea calităţii de elev sunt condiţionate pe toată durata şcolarizării de îndeplinirea cumulativă a cerinţelor şi condiţiilor stabilite prin metodologia cadru de organizare şi desfăşurare a concursului de admitere, aprobată prin ordin al ministrului justiţiei, de prezentarea şi participarea la cursuri şi la stagiile de practică, de obţinerea şi menţinerea autorizaţiei de acces la informaţii clasificate, precum şi de îndeplinirea celorlalte condiţii stabilite în prezentul regulament.
(2)În vederea aplicării prevederilor alin. (1), în timpul şcolarizării, directorul SNPAP poate dispune trimiterea elevilor la evaluare psihologică sau expertizare medico-militară, în situaţii justificate, în condiţiile stabilite prin regulamentul intern al SNPAP;
(3)Refuzul elevilor de a se prezenta la evaluare psihologică sau expertizare medico- militară conform dispoziţiei directorului SNPAP atrage încetarea calităţii de elev.
Art. 131
(1)Înmatricularea implică înscrierea elevilor în Registrul matricol al SNPAP.
(2)În decizia de înmatriculare se precizează data înmatriculării elevilor, respectiv data dobândirii statutului de elev al SNPAP, cu toate drepturile, obligaţiile, interdicţiile şi toate celelalte consecinţe legale care decurg din această calitate.
Art. 132
(1)Candidaţii declaraţi "ADMIS" sunt obligaţi să se prezinte la SNPAP la data şi ora prevăzute pentru începerea cursurilor.
(2)Candidaţii declaraţi "ADMIS" care, din motive obiective, cazuri fortuite sau în caz de forţă majoră, nu se pot prezenta la SNPAP pentru începerea cursurilor, sunt obligaţi să anunţe SNPAP şi să justifice neprezentarea.
(3)În situaţiile prevăzute la alin. (2) directorul SNPAP analizează motivele neprezentării şi stabileşte, după caz, data prezentării candidatului declarat "ADMIS" la SNPAP, sau, neînmatricularea şi redistribuirea locului astfel vacantat.
(4)Candidaţii declaraţi "ADMIS" aflaţi în situaţiile prevăzute la alin. (3) sunt obligaţi să se prezinte la SNPAP la data stabilită şi comunicată de către directorul SNPAP.
(5)Dacă în termen de 3 zile lucrătoare de la data începerii cursurilor, candidatul declarat "ADMIS" nu s-a prezentat la SNPAP şi nu a comunicat motivul neprezentării, precum şi în cazul neprezentării în termenul prevăzut la alin. (4), pierde locul obţinut prin concurs, acesta devenind vacant.
(6)Locurile devenite vacante ca urmare a situaţiilor prevăzute la alin. (3)-(5) şi art. 129 alin. (3) pot fi redistribuite în condiţiile prevăzute în metodologia cadru de organizare şi desfăşurare a concursului de admitere în SNPAP şi prezentul regulament, cu aprobarea directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, la propunerea directorului SNPAP.
Art. 133
(1)Candidaţii declaraţi "ADMIS" la concursul de admitere sau elevii şcolii pot renunţa în scris la şcolarizare, prin cerere adresată directorului SNPAP şi transmisă la secretariatul instituţiei de învăţământ.
(2)În sensul alin. (1), renunţarea la şcolarizare reprezintă un act unilateral de voinţă şi presupune renunţarea la locul obţinut prin concursul de admitere a candidatului declarat "ADMIS" sau retragerea de la cursuri a elevului înmatriculat.
Art. 134
(1)Cererea de renunţare la şcolarizare produce efecte după două zile lucrătoare de la depunere, timp în care solicitantul poate reveni în scris asupra acesteia.
(2)Solicitantul are dreptul să revină asupra cererii de renunţare la şcolarizare o singură dată, cererile ulterioare de renunţare la şcolarizare produc efecte la data aprobării de către directorul SNPAP.
(3)Revenirea la cursuri în condiţiile alin. (2) se aprobă de către directorul SNPAP.
(4)În termenul prevăzut la alin. (1), elevul solicitant îşi păstrează calitatea de elev, cu toate drepturile, obligaţiile şi interdicţiile prevăzute la art. 173, art. 191 şi art. 192 din prezentul regulament.
(5)Aprobarea cererii de renunţare la şcolarizare are drept consecinţă încetarea calităţii de elev, precum şi obligaţia restituirii cheltuielilor corespunzătoare perioadei de şcolarizare de la data înmatriculării până la data emiterii deciziei de încetare a calităţii de elev al SNPAP, după caz.
Art. 135
Redistribuirea locurilor devenite vacante în condiţiile art. 133 şi 134 alin. (5) poate fi dispusă numai dacă locurile devin astfel vacante în termen de cel mult 21 de zile calendaristice de la data începerii cursurilor la SNPAP.
Art. 136
(1)Documentele prevăzute la art. 123 alin. (1) semnate se clasează în dosarul personal al elevului.
(2)Candidaţilor declaraţi "ADMIS" care refuză semnarea angajamentului şi a contractului educaţional li se solicită o declaraţie scrisă prin care să îşi motiveze refuzul, cu consecinţa neînmatriculării sale.
(3)În cazul în care candidatul declarat "ADMIS" care a refuzat semnarea angajamentului şi a contractului educaţional nu acceptă să scrie declaraţia prevăzută la alin. (2), se întocmeşte un proces-verbal care va fi semnat de către diriginte şi directorul adjunct pentru învăţământ şi aprobat de către directorul SNPAP.
(4)Termenul de revenire asupra semnării documentelor prevăzute la art. 123 alin. (1) este de două zile lucrătoare de la data înregistrării declaraţiei prevăzute la alin. (2) sau a procesului-verbal prevăzut la alin. (3), dată după care locul devine vacant şi poate fi redistribuit în condiţiile art. 135.
Art. 137
(1)După înmatriculare, fiecărui elev i se eliberează o legitimaţie de elev al SNPAP, întocmită conform modelului prevăzut în Anexa nr. 4, elevul având obligaţia de a păstra permanent legitimaţia asupra lui, atât în timpul cât acesta se află la SNPAP cât şi în afara instituţiei.
(2)Legitimaţia de elev este netransmisibilă şi reprezintă documentul de identificare pentru toate activităţile şi situaţiile unde se cere să facă dovada calităţii de elev al SNPAP.
(3)Legitimaţia de elev reprezintă documentul în baza căruia se realizează accesul în SNPAP şi în unităţile subordonate Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, pentru îndeplinirea misiunilor şi efectuarea stagiilor de practică.
(4)În cazul pierderii sau deteriorării legitimaţiei de elev, eliberarea unui nou exemplar se face numai cu aprobara directorului SNPAP, după efectuarea unei cercetări administrative.
(5)La cerere, directorul SNPAP poate aproba elevilor eliberarea carnetului de elev.
SECŢIUNEA II:Exercitarea calităţii de elev al SNPAP
Art. 138
Calitatea de elev se exercită prin frecventarea obligatorie a cursurilor, participarea la toate activităţile organizate de către SNPAP şi respectarea condiţiilor de şcolarizare prevăzute în prezentul regulament şi în regulamentul intern al Şcolii.
Art. 139
(1)Evidenţa prezenţei elevilor se face la fiecare oră de curs de către profesor, care are obligaţia de a informa conducerea şcolii cu privire la absenţa nejustificată a elevilor de la cursuri.
(2)Sunt considerate motivate absenţele din motive medicale, pentru efectuarea serviciilor planificate sau alte cauze obiective, dovedite cu documente justificative.
(3)Absenţa nejustificată a elevului de la cursuri determină declanşarea procedurii disciplinare, în conformitate cu prevederile Regulamentului intern.
SECŢIUNEA III:Suspendarea calităţii de elev
Art. 140
(1)Suspendarea calităţii de elev poate interveni de drept sau la cererea elevului în cauză.
(2)În timpul perioadei de suspendare a calităţii de elev, acestuia nu îi sunt aplicabile prevederile art. 173, art. 191 şi art. 192.
(3)Suspendarea calităţii de elev, precum şi reluarea cursurilor se dispun în baza documentelor justificative.
(4)Suspendarea calităţii de elev se consemnează în catalog şi în registrul matricol.
Art. 141
(1)Suspendarea calităţii de elev presupune posibilitatea reluării şcolarizării în anul şcolar în curs sau următor şi este aplicabilă pentru elevii care, din motive obiective şi neimputabile, nu pot continua sau finaliza cursurile şcolii prin participare la examenul de certificare a competenţelor profesionale.
(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1):
a)în cazul în care suspendarea a fost dispusă pentru starea de graviditate şi creşterea copilului, reluarea cursurilor poate fi aprobată, cel târziu, pentru primul an şcolar după împlinirea a doi ani de la naşterea copilului, respectiv trei ani de la naşterea copilului cu handicap;
b)în cazul în care suspendarea a fost dispusă ca urmare a începerii urmăririi penale ori a judecăţii pentru săvârşirea de infracţiuni, reluarea cursurilor poate fi aprobată, cel târziu, pentru primul an şcolar după definitivarea situaţiei juridice penale prin clasare, renunţare la urmărirea penală sau achitare.
(3)Suspendarea de drept a calităţii de elev se constată prin decizie a directorului SNPAP, la propunerea Consiliului profesoral, în următoarele situaţii:
a)absenţă din motive medicale de la cursuri pentru o perioadă mai mare de 30 de zile calendaristice sau forţă majoră, carantină sau alte situaţii temeinic justificate;
b)absenţă din motive medicale din stagiul de practică, pentru o perioadă mai mare de jumătate din durata acestuia sau o perioadă care determină imposibilitatea evaluării elevului;
c)imposibilitatea încheierii situaţiei şcolare, din motive obiective, neimputabile elevului;
d)absenţă motivată de la examenul de certificare a competenţelor profesionale şi/sau sesiunea unică de reexaminare;
e)începerea urmăririi penale împotriva elevului sau trimiterea în judecată pentru săvârşirea de infracţiuni.
Art. 142
(1)Suspendarea calităţii de elev poate interveni la cerere, pentru motive medicale sau alte situaţii justificate; solicitarea de suspendare se aprobă de către directorului şcolii, cu avizul consiliului profesoral.
(2)Cererea de suspendare a calităţii de elev este însoţită în mod obligatoriu de documente justificative.
Art. 143
(1)În cazul în care, suspendarea calităţii de elev a fost dispusă pentru o perioadă mai mare de 90 de zile calendaristice, indiferent de motivul suspendării calităţii, reluarea şcolarizării este condiţionată de obţinerea avizului "apt medical" eliberat de către comisia de expertiză medico-militară ca urmare a controlului medical de specialitate, făcut la solicitarea SNPAP pentru elevul în cauză, şi a avizului "apt psihologic" emis de către serviciul psihologia personalului din Administraţia Naţională a Penitenciarelor.
(2)În cazul în care, după încetarea situaţiei care a impus suspendarea calităţii de elev, elevul în cauză nu solicită în termen reluarea cursurilor sau nu îndeplineşte condiţiile pentru reluarea şcolarizării, prin decizie a directorului SNPAP se dispune încetarea calităţii de elev.
Art. 144
(1)Reluarea şcolarizării în anul şcolar curent se poate dispune, la cererea elevului, prin decizia directorului şcolii, cu avizul Consiliului profesoral, cu condiţia ca elevul solicitant să îndeplinească condiţiile prevăzute la art. 141 şi art. 143 în ceea ce priveşte reluarea cursurilor, astfel încât aceasta să permită încheierea situaţiei şcolare, participarea la examenul de certificare a competenţelor profesionale sau la sesiunea unică de reexaminare.
(2)Reluarea şcolarizării în anul şcolar următor se realizează începând cu semestrul care nu a fost finalizat prin încheierea situaţiei şcolare de semestru, cu condiţia ca elevul solicitant să îndeplinească condiţiile pentru reluarea cursurilor, conform art. 143 alin. (1), mediile obţinute la modulele de studiu promovate înainte de suspendare fiind preluate în noua situaţie şcolară.
(3)După încetarea motivului care a impus emiterea deciziei de suspendare a calităţii de elev, în baza documentelor justificative, elevul poate să solicite, în scris, directorului şcolii reluarea cursurilor, cu cel puţin 30 de zile înainte de începerea semestrului, respectiv a anului şcolar, pentru care acesta are dreptul să reia cursurile, conform art. 140 - art. 144.
(4)Data şi condiţiile de reluare a cursurilor se stabilesc prin decizia de reluare a cursurilor emisă de către directorul SNPAP, care se comunică elevului în cauză, în termen de cel mult 15 zile calendaristice de la data emiterii.
(5)După emiterea deciziei de reluare a cursurilor, emisă în condiţiile prezentului regulament, directorul şcolii transmite un exemplar al acesteia directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
Art. 145
(1)Prevederile art. 140 alin. (2) sunt aplicabile şi elevilor care nu au promovat examenul de certificare a competenţelor profesionale, cu drept de înscriere la sesiunea unică de reexaminare, conform prevederilor "Metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a competenţelor profesionale de agent de poliţie penitenciară".
(2)Aplicarea prevederilor alin. (1) se dispune prin decizia directorului SNPAP, pentru perioada cuprinsă între ziua afişării rezultatelor la proba la care notele obţinute sunt sub baremul stabilit pentru a fi declarat "promovat" din cadrul examenului de certificare a competenţelor profesionale şi ziua stabilită pentru prezentare la sediul şcolii pentru participarea la sesiunea unică de reexaminare, în condiţiile prevăzute în "Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a competenţelor profesionale de agent de poliţie penitenciară".
SECŢIUNEA IV:Încetarea calităţii de elev
Art. 146
(1)Calitatea de elev încetează în următoarele situaţii:
a)la cererea elevului, în condiţiile art. 133-134;
b)la absolvirea cursului, la data acordării gradului profesional;
c)în cazul obţinerii de rezultate şcolare necorespunzătoare, în condiţiile art. 149;
d)în cazul absentării nejustificate de la şcoală pentru o durată mai mare de 3 zile calendaristice, consecutive;
e)în cazul eliminării pentru fraudă din examenul de certificare a competenţelor profesionale sau din sesiunea unică de reexaminare;
f)prin exmatriculare, ca sancţiune disciplinară;
g)în cazul condamnării definitive pentru săvârşirea de infracţiuni;
h)în cazul nedepunerii în termen a cererii de reluare a cursurilor, după suspendarea calităţii de elev, în condiţiile art. 140 - art. 145;
i)în cazul constatării neîndeplinirii uneia dintre condiţiile necesare pentru dobândirea şi menţinerea calităţii de elev, prevăzute în metodologia-cadru de organizare şi desfăşurare a concursului de admitere în SNPAP aprobată prin ordin al ministrului justiţiei;
j)când nu se prezintă la examenul de expertiză medico-militară sau la evaluarea psihologică solicitate de către SNPAP;
k)când este declarat inapt medical ca urmare a expertizării medico-militare sau este declarat inapt psihologic în urma evaluării realizate de către Serviciul Psihologia Personalului din Administraţia Naţională a Penitenciarelor;
l)declararea dispariţiei elevului prin hotărâre judecătorească;
m)decesul elevului;
n)retragerea de la cursuri a elevilor străini, de către instituţiile de provenienţă ale acestora.
(2)Încetarea calităţii de elev se dispune prin decizie a directorului SNPAP, cu avizul Consiliului profesoral al SNPAP.
(3)Un exemplar al deciziei emise în condiţiile alin. (2) se transmite directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
Art. 147
(1)Decizia de încetare a calităţii de elev poate fi atacată, potrivit legii, parcurgerea procedurii prealabile fiind obligatorie.
(2)Decizia prin care se dispune încetarea calităţii de elev trebuie să conţină, în mod obligatoriu:
a)numele, prenumele tatălui şi prenumele elevului;
b)codul numeric personal şi domiciliul elevului;
c)motivul pentru care s-a dispus încetarea calităţii de elev;
d)data la care încetează calitatea de elev;
e)consecinţele încetării calităţii de elev cu privire la plata contravalorii cheltuielilor de şcolarizare, după caz;
f)menţiunea privind obligativitatea parcurgerii procedurii prealabile;
(3)Un exemplar al deciziei prevăzute la alin. (1) se comunică elevului.
Art. 148
(1)Încetarea calităţii de elev în situaţiile prevăzute la art. 146 alin. (1) lit. a), c)- j) sau din alte cauze imputabile elevului impune restituirea cheltuielilor de şcolarizare de către cel în cauză, în condiţiile legii.
(2)Sunt considerate cheltuieli de şcolarizare care trebuie restituite conform alin. (1) acele cheltuieli de care a beneficiat elevul şi care excedează conceptului de învăţământ gratuit de stat, respectiv:
a)cheltuielile cu hrănirea, sumele cheltuite pentru asigurarea hrănirii sau contravaloarea financiară a normei de hrană în vigoare la data încetării calităţii de elev;
b)cheltuielile cu echiparea;
c)cheltuielile de cazare;
d)cheltuielile de transport;
e)cheltuielile cu materialele igienico-sanitare;
f)cheltuielile cu materialele didactice şi rechizitele;
g)sumele încasate ca indemnizaţii acordate conform legii.
(3)Normele privind calculul şi restituirea cheltuielilor de şcolarizare de către elevi se stabilesc prin decizie a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
(4)Prevederile referitoare la restituirea cheltuielilor de şcolarizare nu se aplică elevilor străini, cu excepţia situaţiilor reglementate expres prin actul normativ prin care s-a dispus şcolarizarea acestora la SNPAP.
Art. 149
Se află în situaţia prevăzută de art. 146 alin. (1) lit. c):
a)elevii corigenţi care nu au promovat examenul de corigenţă;
b)elevii care nu au promovat sesiunea unică de reexaminare;
c)elevii care au obţinut la sfârşitul unui stagiu de practică media mai mică de 7,00, indiferent de mediile obţinute la celelalte module de studiu.
Art. 150
(1)În sensul art. 146 alin. (1) lit. e), prin fraudă se înţelege:
a)încercarea de a obţine la examenul de certificare a competenţelor profesionale ori la sesiunea unică de reexaminare alte rezultate decât cele care s-ar fi obţinut în condiţii normale de susţinere a acestora, indiferent de mijloacele şi metodele utilizate;
b)intrarea elevilor în sălile în care se susţin probele examenului de certificare a competenţelor profesionale sau ale sesiunii unice de reexaminare, având asupra lor orice fel de obiecte care pot fi sursă de informare sau de comunicare pentru rezolvarea subiectelor;
c)utilizarea sau încercarea de utilizare a obiectelor care pot fi sursă de informare sau de comunicare la distanţă;
d)comunicarea, în scris sau verbal, între elevi pe timpul desfăşurării probelor.
(2)Rezultatele obţinute de elevi la probele examenului de certificare a competenţelor profesionale sau ale sesiunii unice de reexaminare prin fraudă se anulează.