Secţiunea 1 - Sancţiuni - Regulament din 2021 pentru zbor al aviaţiei militare

M.Of. 148

În vigoare
Versiune de la: 25 Octombrie 2023
SECŢIUNEA 1:Sancţiuni
Art. 251
(1)Necunoaşterea, încălcarea repetată sau premeditată ori abaterile de la prevederilor regulamentelor, normelor, PAM şi RAM sau neraportarea abaterilor, incompetenţa profesională, precum şi producerea unor evenimente de aviaţie din vină proprie atrag răspunderea disciplinară, civilă, contravenţională sau penală, după caz.
(2)Orice încălcare a prevederilor prezentului regulament, a celorlalte acte normative specifice care reglementează activităţile aeronautice militare, PAM şi RAM aprobate se raportează ierarhic în maximum 24 de ore, telefonic, prin fax sau electronic, după caz, până la şeful AAMN.
(3)Greşelile/Erorile făcute în procesul de instruire, de către personalul implicat în activităţi aeronautice militare, pe timpul îndeplinirii atribuţiilor funcţionale, nu se pedepsesc. Investigaţia trebuie să determine cauzele apariţiei greşelii/erorii şi factorii favorizanţi, iar autorităţile de decizie să găsească soluţii şi să adopte măsuri pentru ca respectivele greşeli/erori să nu fie repetate.
Art. 252
(1)Comandanţii/Şefii unităţilor militare/similar numesc comisii de cercetare a faptelor săvârşite sau comisii de investigaţie a evenimentelor în domeniul activităţilor aeronautice, denumite în continuare comisii de cercetare.
(2)Modul de constituire şi activităţile desfăşurate de comisiile prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin RAM.
(3)Cercetarea executată de comisiile prevăzute la alin. (1) trebuie să determine cauzele şi factorii favorizanţi şi să propună măsuri pentru prevenirea acestora în viitor, iar atunci când se constată fapte sancţionate de legile şi reglementările în vigoare să fie aduse la cunoştinţa comandanţilor/şefilor unităţilor militare/similar.
(4)Raportul cuprinzând concluziile comisiilor de cercetare se înaintează ierarhic până la şeful AAMN.
(5)Atunci când au luat cunoştinţă despre producerea unei fapte de natură penală sau a unei fapte contravenţionale în legătură cu executarea activităţilor aeronautice ori există suspiciunea acestora, comandanţii/şefii unităţilor militare/similar sunt obligaţi să sesizeze organele competente pentru începerea cercetării penale sau pentru constatarea şi aplicarea sancţiunilor.
(6)Şeful AAMN poate dispune următoarele sancţiuni administrative personalului:
a)suspendarea documentelor de atestare a calificărilor şi specialităţilor pentru o perioadă de maximum 30 de zile calendaristice;
b)retragerea dreptului la prima de clasificare sau specializare corespunzător titlului deţinut, pe o perioadă de 3-12 luni;
c)retragerea titlului de clasificare sau specializare deţinut;
d)retragerea calităţii de personal aeronautic.
(7)Tipul şi durata sancţiunii se stabilesc, în raport cu gravitatea consecinţelor, după următoarele criterii:
a)împrejurările şi modul de săvârşire a faptelor ori de producere a evenimentului;
b)starea de pericol creată de săvârşirea faptelor ori de producerea evenimentului;
c)natura şi gravitatea rezultatului produs sau ale altor consecinţe ale faptelor ori evenimentului;
d)natura şi frecvenţa abaterilor de la reglementările aeronautice săvârşite anterior producerii faptelor ori evenimentului;
e)conduita personalului cercetat după săvârşirea faptelor ori producerea evenimentului şi pe parcursul cercetării;
f)nivelul de instruire deţinut la momentul producerii faptei ori evenimentului, vârsta, starea de sănătate, situaţia familială şi socială.
Art. 253
(1)Şeful AAMN deleagă competenţa privind dispunerea sancţiunii suspendării de la executarea activităţilor aeronautice următorilor:
a)instructorului de zbor pentru personalul instruit, pentru o zi sau misiunea următoare;
b)comandantului de subunitate/similar pentru personalul din subordine, pentru o perioadă de până la 5 zile lucrătoare;
c)comandantului unităţii de aviaţie/similar pentru personalul din subordine, pentru o perioadă de până la 10 zile lucrătoare;
d)locţiitorilor pentru resurse ai şefilor SMCFA deţinătoare de aeronave de stat pentru personalul tehnic-ingineresc de aviaţie, pentru o perioadă de până la 10 zile lucrătoare;
e)locţiitorilor şi locţiitorilor pentru operaţii şi instrucţie ai şefilor categoriilor de forţe ale armatei, instituţiilor sau structurilor deţinătoare de aeronave de stat pentru personalul navigant şi nenavigant, cu excepţia personalului tehnic-ingineresc, pentru o perioadă de până la 10 zile lucrătoare;
f)şefului SMCFA, instituţiei sau structurii care deţine aeronave de stat pentru personalul din subordine, pentru o perioadă de până la 15 zile lucrătoare.
(2)Perioada de suspendare prevăzută la alin. (1) este destinată pregătirii teoretice de specialitate, punându-se accent pe domeniile în care au fost constatate deficienţe, fără ca personalul să piardă drepturile care decurg din deţinerea calităţii de personal aeronautic.
(3)La sfârşitul perioadelor de suspendare mai mari de 5 zile lucrătoare, personalul aeronautic susţine un examen, teoretic şi/sau practic, în faţa unei comisii numite de autoritatea care a ordonat suspendarea. În funcţie de rezultatele obţinute, şeful comisiei propune reluarea activităţii, prelungirea perioadei de suspendare sau înaintarea propunerii de retragere a documentelor de atestare a calificărilor şi specialităţilor.
Art. 254
Propunerile pentru retragerea documentelor de atestare a calificărilor şi specialităţilor, retragerea titlului de clasificare sau specializare ori retragerea calităţii de personal aeronautic se fac de către comandantul/şeful unităţii unde este încadrat personalul sancţionat sau de către comisia de cercetare şi se înaintează ierarhic, spre aprobare, şefului AAMN.
Art. 255
(1)Personalul aeronavigant apt medical şi psihologic are obligaţia de a executa, pe parcursul unui an calendaristic, cel puţin o activitate aeronautică practică de instrucţie în zbor care poate constitui proba practică din cadrul examenului de revalidare/reînnoire a calificării de tip/variantă. Este exceptat pentru un singur an calendaristic de la această obligaţie personalul aeronavigant aflat în misiune temporară/misiune permanentă/curs timp de cel puţin 6 luni consecutive.
(2)Neexecutarea activităţii de instrucţie în zbor, aşa cum este menţionată la alin. (1), constituie abatere gravă de la reglementările aeronautice.
(3)Neexecutarea activităţii de instrucţie în zbor, aşa cum este menţionată la alin. (1), timp de doi ani consecutivi poate avea drept consecinţă retragerea calităţii de personal aeronavigant.
(4)Constatarea neîndeplinirii condiţiilor prevăzute la alin. (1) se face de către comandantul/şeful unităţilor, structurilor şi instituţiilor care au în încadrare personal aeronavigant prin proces-verbal transmis în 48 de ore de la constatare către locţiitorul pentru operaţii şi instrucţie din SMFA.
(5)Constatarea neexecutării activităţii de instrucţie în zbor, aşa cum este prevăzută la alin. (1), timp de doi ani consecutivi, se face de către comandantul/şeful unităţii, structurii sau instituţiei care are încadrat personal aeronavigant şi este transmisă în 48 de ore de la constatare către locţiitorul pentru operaţii şi instrucţie din SMFA care propune spre analiza şefului AAMN retragerea calităţii de personal aeronavigant şi către structura executivă a AAMN pentru neadmiterea la examinare până la decizia şefului AAMN referitoare la retragerea calităţii de personal aeronavigant.
(6)Constatarea neexecutării activităţii de instrucţie în zbor, aşa cum este prevăzută la alin. (1), timp de doi ani consecutivi, se poate face şi de către comisia de certificare a calificărilor, prin proces-verbal transmis în 48 de ore de la constatare către locţiitorul pentru operaţii şi instrucţie din SMFA care poate propune spre analiza şefului AAMN retragerea calităţii de personal aeronavigant.