Capitolul xi - Sancţiuni şi desemnarea inspectorilor aeronautici - Regulament din 2021 pentru zbor al aviaţiei militare
M.Of. 148
În vigoare Versiune de la: 25 Octombrie 2023
CAPITOLUL XI:Sancţiuni şi desemnarea inspectorilor aeronautici
SECŢIUNEA 1:Sancţiuni
Art. 251
(1)Necunoaşterea, încălcarea repetată sau premeditată ori abaterile de la prevederilor regulamentelor, normelor, PAM şi RAM sau neraportarea abaterilor, incompetenţa profesională, precum şi producerea unor evenimente de aviaţie din vină proprie atrag răspunderea disciplinară, civilă, contravenţională sau penală, după caz.
(2)Orice încălcare a prevederilor prezentului regulament, a celorlalte acte normative specifice care reglementează activităţile aeronautice militare, PAM şi RAM aprobate se raportează ierarhic în maximum 24 de ore, telefonic, prin fax sau electronic, după caz, până la şeful AAMN.
(3)Greşelile/Erorile făcute în procesul de instruire, de către personalul implicat în activităţi aeronautice militare, pe timpul îndeplinirii atribuţiilor funcţionale, nu se pedepsesc. Investigaţia trebuie să determine cauzele apariţiei greşelii/erorii şi factorii favorizanţi, iar autorităţile de decizie să găsească soluţii şi să adopte măsuri pentru ca respectivele greşeli/erori să nu fie repetate.
Art. 252
(1)Comandanţii/Şefii unităţilor militare/similar numesc comisii de cercetare a faptelor săvârşite sau comisii de investigaţie a evenimentelor în domeniul activităţilor aeronautice, denumite în continuare comisii de cercetare.
(2)Modul de constituire şi activităţile desfăşurate de comisiile prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin RAM.
(3)Cercetarea executată de comisiile prevăzute la alin. (1) trebuie să determine cauzele şi factorii favorizanţi şi să propună măsuri pentru prevenirea acestora în viitor, iar atunci când se constată fapte sancţionate de legile şi reglementările în vigoare să fie aduse la cunoştinţa comandanţilor/şefilor unităţilor militare/similar.
(4)Raportul cuprinzând concluziile comisiilor de cercetare se înaintează ierarhic până la şeful AAMN.
(5)Atunci când au luat cunoştinţă despre producerea unei fapte de natură penală sau a unei fapte contravenţionale în legătură cu executarea activităţilor aeronautice ori există suspiciunea acestora, comandanţii/şefii unităţilor militare/similar sunt obligaţi să sesizeze organele competente pentru începerea cercetării penale sau pentru constatarea şi aplicarea sancţiunilor.
(6)Şeful AAMN poate dispune următoarele sancţiuni administrative personalului:
a)suspendarea documentelor de atestare a calificărilor şi specialităţilor pentru o perioadă de maximum 30 de zile calendaristice;
b)retragerea dreptului la prima de clasificare sau specializare corespunzător titlului deţinut, pe o perioadă de 3-12 luni;
c)retragerea titlului de clasificare sau specializare deţinut;
d)retragerea calităţii de personal aeronautic.
(7)Tipul şi durata sancţiunii se stabilesc, în raport cu gravitatea consecinţelor, după următoarele criterii:
a)împrejurările şi modul de săvârşire a faptelor ori de producere a evenimentului;
b)starea de pericol creată de săvârşirea faptelor ori de producerea evenimentului;
c)natura şi gravitatea rezultatului produs sau ale altor consecinţe ale faptelor ori evenimentului;
d)natura şi frecvenţa abaterilor de la reglementările aeronautice săvârşite anterior producerii faptelor ori evenimentului;
e)conduita personalului cercetat după săvârşirea faptelor ori producerea evenimentului şi pe parcursul cercetării;
f)nivelul de instruire deţinut la momentul producerii faptei ori evenimentului, vârsta, starea de sănătate, situaţia familială şi socială.
Art. 253
(1)Şeful AAMN deleagă competenţa privind dispunerea sancţiunii suspendării de la executarea activităţilor aeronautice următorilor:
a)instructorului de zbor pentru personalul instruit, pentru o zi sau misiunea următoare;
b)comandantului de subunitate/similar pentru personalul din subordine, pentru o perioadă de până la 5 zile lucrătoare;
c)comandantului unităţii de aviaţie/similar pentru personalul din subordine, pentru o perioadă de până la 10 zile lucrătoare;
d)locţiitorilor pentru resurse ai şefilor SMCFA deţinătoare de aeronave de stat pentru personalul tehnic-ingineresc de aviaţie, pentru o perioadă de până la 10 zile lucrătoare;
e)locţiitorilor şi locţiitorilor pentru operaţii şi instrucţie ai şefilor categoriilor de forţe ale armatei, instituţiilor sau structurilor deţinătoare de aeronave de stat pentru personalul navigant şi nenavigant, cu excepţia personalului tehnic-ingineresc, pentru o perioadă de până la 10 zile lucrătoare;
f)şefului SMCFA, instituţiei sau structurii care deţine aeronave de stat pentru personalul din subordine, pentru o perioadă de până la 15 zile lucrătoare.
(2)Perioada de suspendare prevăzută la alin. (1) este destinată pregătirii teoretice de specialitate, punându-se accent pe domeniile în care au fost constatate deficienţe, fără ca personalul să piardă drepturile care decurg din deţinerea calităţii de personal aeronautic.
(3)La sfârşitul perioadelor de suspendare mai mari de 5 zile lucrătoare, personalul aeronautic susţine un examen, teoretic şi/sau practic, în faţa unei comisii numite de autoritatea care a ordonat suspendarea. În funcţie de rezultatele obţinute, şeful comisiei propune reluarea activităţii, prelungirea perioadei de suspendare sau înaintarea propunerii de retragere a documentelor de atestare a calificărilor şi specialităţilor.
Art. 254
Propunerile pentru retragerea documentelor de atestare a calificărilor şi specialităţilor, retragerea titlului de clasificare sau specializare ori retragerea calităţii de personal aeronautic se fac de către comandantul/şeful unităţii unde este încadrat personalul sancţionat sau de către comisia de cercetare şi se înaintează ierarhic, spre aprobare, şefului AAMN.
Art. 255
(1)Personalul aeronavigant apt medical şi psihologic are obligaţia de a executa, pe parcursul unui an calendaristic, cel puţin o activitate aeronautică practică de instrucţie în zbor care poate constitui proba practică din cadrul examenului de revalidare/reînnoire a calificării de tip/variantă. Este exceptat pentru un singur an calendaristic de la această obligaţie personalul aeronavigant aflat în misiune temporară/misiune permanentă/curs timp de cel puţin 6 luni consecutive.
(2)Neexecutarea activităţii de instrucţie în zbor, aşa cum este menţionată la alin. (1), constituie abatere gravă de la reglementările aeronautice.
(3)Neexecutarea activităţii de instrucţie în zbor, aşa cum este menţionată la alin. (1), timp de doi ani consecutivi poate avea drept consecinţă retragerea calităţii de personal aeronavigant.
(4)Constatarea neîndeplinirii condiţiilor prevăzute la alin. (1) se face de către comandantul/şeful unităţilor, structurilor şi instituţiilor care au în încadrare personal aeronavigant prin proces-verbal transmis în 48 de ore de la constatare către locţiitorul pentru operaţii şi instrucţie din SMFA.
(5)Constatarea neexecutării activităţii de instrucţie în zbor, aşa cum este prevăzută la alin. (1), timp de doi ani consecutivi, se face de către comandantul/şeful unităţii, structurii sau instituţiei care are încadrat personal aeronavigant şi este transmisă în 48 de ore de la constatare către locţiitorul pentru operaţii şi instrucţie din SMFA care propune spre analiza şefului AAMN retragerea calităţii de personal aeronavigant şi către structura executivă a AAMN pentru neadmiterea la examinare până la decizia şefului AAMN referitoare la retragerea calităţii de personal aeronavigant.
(6)Constatarea neexecutării activităţii de instrucţie în zbor, aşa cum este prevăzută la alin. (1), timp de doi ani consecutivi, se poate face şi de către comisia de certificare a calificărilor, prin proces-verbal transmis în 48 de ore de la constatare către locţiitorul pentru operaţii şi instrucţie din SMFA care poate propune spre analiza şefului AAMN retragerea calităţii de personal aeronavigant.
SECŢIUNEA 2:Desemnarea inspectorilor aeronautici
Art. 256
În scopul asigurării supervizării siguranţei zborului în aviaţia militară, AAMN efectuează, prin inspectorii aeronautici pentru supervizarea siguranţei zborului, activităţi specifice de inspecţie şi/sau audit la agenţii aeronautici care desfăşoară activităţi aeronautice militare.
Art. 257
Inspectorii aeronautici pentru supervizarea siguranţei zborului efectuează activităţile de inspecţie şi/sau audit în domeniul supervizării siguranţei zborului pentru:
a)personalul aeronautic care desfăşoară activităţi aeronautice militare şi centrele de pregătire ale acestuia;
b)operaţiunile aeriene militare;
c)aeronavele de stat înmatriculate în România, agenţii aeronautici din domeniul navigabilităţii aeronavelor de stat şi procesele conexe acestuia;
d)furnizorii de servicii de navigaţie aeriană pentru aviaţia militară şi tehnica aeronautică aferentă;
e)aerodromurile militare şi tehnica aeronautică aferentă;
f)aeronavele de stat din ţări terţe care utilizează aerodromurile militare din România şi echipajele acestor aeronave, dacă există acorduri cu statele respective.
Art. 258
(1)Nominalizarea unui inspector aeronautic pentru supervizarea siguranţei zborului se face prin decizie a şefului AAMN, în condiţiile îndeplinirii cerinţelor stabilite prin RAM a AAMN.
(2)Pentru fiecare inspector aeronautic pentru supervizarea siguranţei zborului nominalizat, AAMN emite o împuternicire care conţine: numele titularului, numărul împuternicirii, domeniul de competenţă conform alin. (1) şi zonele de acces. Împuternicirea este nominală, netransmisibilă şi trebuie să fie utilizată numai în interes de serviciu. Formatul împuternicirii este stabilit prin RAM a AAMN.
(3)Evidenţa inspectorilor aeronautici pentru supervizarea siguranţei zborului şi a împuternicirilor emise conform alin. (2) se realizează prin înscrierea acestora în Registrul unic al AAMN de evidenţă a inspectorilor aeronautici pentru supervizarea siguranţei zborului, document gestionat de AAMN conform unei RAM elaborate în acest sens.
Art. 259
(1)Pe toată durata efectuării activităţilor de supervizare a siguranţei zborului în aviaţia militară, inspectorii aeronautici pentru supervizarea siguranţei zborului au următoarele obligaţii şi competenţe:
a)să respecte prevederile legale aplicabile activităţilor aeronautice militare pentru care sunt împuterniciţi;
b)să verifice şi/sau să evalueze, în limitele competenţelor acordate, conformarea agenţilor aeronautici şi a personalului aeronautic care desfăşoară activităţi aeronautice militare la prevederile reglementărilor aeronautice militare aplicabile;
c)să utilizeze principii, proceduri şi tehnici de inspecţie şi audit aplicabile activităţilor supuse supervizării;
d)să asigure informarea operativă şi corectă, conform RAM a AAMN, cu privire la neconformităţile constatate în cadrul activităţilor supuse supervizării;
e)să întocmească rapoartele de inspecţie/audit specifice şi să asigure difuzarea şi păstrarea corespunzătoare a acestora;
f)să asigure confidenţialitatea şi securitatea datelor şi informaţiilor la care au acces în exercitarea atribuţiilor de serviciu;
g)să respecte limitele de competenţă şi de acces stabilite prin împuternicirea acordată.
(2)Inspectorii aeronautici aplică imediat măsurile prevăzute de legislaţia şi reglementările aeronautice militare în cazul constatării abaterilor de la prevederile acestora, dacă prin continuarea activităţii/activităţilor respective se pune în pericol siguranţa zborului, cum ar fi:
a)suspendarea temporară a activităţii specifice a agenţilor aeronautici sau a personalului aeronautic inspectat, inclusiv măsura opririi de la zbor a unei aeronave şi/sau a membrilor echipajului acesteia până la remedierea corespunzătoare a deficienţelor constatate;
b)suspendarea sau limitarea privilegiilor/drepturilor asociate licenţelor/calificărilor/autorizărilor în cazul personalului aeronautic licenţiat de AAMN;
c)impunerea de condiţii, limitări sau restricţii activităţilor agenţilor aeronautici până la remedierea corespunzătoare a deficienţelor constatate.
Art. 260
(1)Agenţii aeronautici care desfăşoară activităţi aeronautice militare sunt obligaţi să asigure inspectorilor aeronautici pentru supervizarea siguranţei zborului, posesori ai împuternicirii nominale prevăzute la art. 258 alin. (2), următoarele:
a)accesul nerestricţionat în cadrul organizaţiilor lor, la sediile şi spaţiile administrative, în zonele operaţionale care trebuie inspectate, precum şi accesul la bordul aeronavelor, în cazul efectuării unor inspecţii la platformă sau în zbor, indiferent de regimul de proprietate al acestora, conform zonelor de acces menţionate în împuternicire şi cu respectarea reglementărilor în vigoare privind securitatea aeronautică;
b)accesul la toate documentele/informaţiile solicitate de inspectorii aeronautici pentru realizarea scopului inspecţiei/auditului şi furnizarea de copii la cererea acestora.
(2)Măsurile dispuse de către inspectorii aeronautici pentru supervizarea siguranţei zborului prevăzute la art. 259 alin. (2) sunt obligatorii pentru toţi agenţii aeronautici care desfăşoară activităţi aeronautice militare.
(3)Nerespectarea prevederilor alin. (1) şi (2) de către un agent aeronautic sau de către personalul care desfăşoară activităţi aeronautice militare poate atrage, după caz, suspendarea sau restricţionarea de către AAMN a documentelor de certificare deţinute de acesta, amendă contravenţională ori sesizarea organului de urmărire penală, conform legii.
(4)Administratorii aerodromurilor militare şi furnizorii militari de servicii de navigaţie aeriană din România au obligaţia de a colabora cu inspectorii aeronautici pentru supervizarea siguranţei zborului, pentru punerea în practică a măsurilor dispuse de către aceştia în conformitate cu prevederile art. 259 alin. (2).
Art. 261
(1)Inspectorii aeronautici pentru supervizarea siguranţei zborului sunt împuterniciţi ca agenţi constatatori pentru constatarea contravenţiilor prevăzute la art. 126 lit. d), e), p) şi q) din Legea 21/2020, precum şi pentru aplicarea amenzilor aferente, cu respectarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Constatarea contravenţiilor şi aplicarea amenzilor prevăzute la alin. (1) se fac pe baza procesului-verbal de constatare a contravenţiilor şi aplicare a amenzilor, ale cărui model şi conţinut sunt prevăzute în RAM a AAMN.