Subcapitolul 4 - 4.4. Alte proceduri de înscriere în evidenţele de cadastru şi/sau carte funciară - Regulament din 2014 de avizare, recepţie şi înscriere în evidenţele de cadastru şi carte funciară
M.Of. 571 bis
Ieşit din vigoare Versiune de la: 19 Ianuarie 2023
SUBCAPITOLUL 4:4.4. Alte proceduri de înscriere în evidenţele de cadastru şi/sau carte funciară
SECŢIUNEA 1:4.4.1. Rectificarea, modificarea şi îndreptarea erorilor materiale ale înscrierilor în cadastru şi cartea funciară
Art. 219
Rectificarea înscrierilor de carte funciară se face în condiţiile art. 907-908 din Codul civil.Art. 220
(1)Prin modificarea de carte funciară se înţelege orice schimbare privitoare la aspecte tehnice ale imobilului, schimbare care nu afectează esenţa dreptului înscris asupra acelui imobil.
(2)Modificarea de carte funciară se poate face doar la cererea titularului dreptului de proprietate, în baza actelor doveditoare. Modificarea suprafeţei înscrise în cartea funciară nu este considerată o rectificare de carte funciară.
Art. 221
(2)Constituie eroare materială orice inexactitate cuprinsă într-o înscriere în cartea funciară sau în cuprinsul încheierii, care nu produce vreun efect substanţial, anume nu afectează existenţa, întinderea sau opozabilitatea dreptului înscris sau a faptului ori a raportului juridic. Nu constituie eroare materială neconcordanţa dintre o înscriere şi situaţia juridică reală dacă, potrivit legii, o asemenea neconcordanţă reprezintă caz de rectificare sau modificare a cărţii funciare.
(1)Îndreptarea erorilor materiale se poate dispune la cererea persoanei interesate sau din oficiu.
(2)Constituie eroare materială orice inexactitate cuprinsă într-o înscriere în cartea funciară sau în cuprinsul încheierii, care nu produce vreun efect substanţial, anume nu afectează existenţa, întinderea sau opozabilitatea dreptului înscris sau a faptului ori a raportului juridic. Nu constituie eroare materială neconcordanţa dintre o înscriere şi situaţia juridică reală dacă, potrivit legii, o asemenea neconcordanţă reprezintă caz de rectificare sau modificare a cărţii funciare.(3)Îndreptarea erorilor materiale este imprescriptibilă, scutită de plata tarifului, iar încheierea motivată prin care s-a dispus îndreptarea se comunică persoanelor interesate.
(4)Îndreptarea din oficiu a erorilor materiale se realizează în temeiul unui referat de constatare a erorii materiale întocmit de către angajatul biroului teritorial care a săvârşit eroarea sau care a constatat-o în cursul soluţionării unei noi cereri.
SECŢIUNEA 2:4.4.2. Actualizarea planului cadastral
Art. 222
Planul cadastral este actualizat la cerere în cadrul lucrărilor de cadastru sporadic sau din oficiu cu prilejul efectuării lucrărilor de cadastru sistematic.
SECŢIUNEA 3:SECŢIUNEA 3: 4.4.3. Procedura privind recepţia planului parcelar şi integrarea acestuia în planul cadastral prin atribuirea numerelor cadastrale şi deschiderea noilor cărţi funciareArt. 223
Planul parcelar se întocmeşte de către persoane autorizate, cu respectarea normelor şi regulamentelor în vigoare.
Art. 224
(1)Planul parcelar se întocmeşte la nivel de tarla, în format analogic şi digital, iar datele textuale şi spaţiale se introduc prin documentaţia în format digital, în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară. Tabelul parcelar se întocmeşte în format analogic şi în format digital, fişiere tip .xls.
(1)Planul parcelar se întocmeşte la nivel de tarla, în format analogic şi digital, iar datele textuale şi spaţiale se introduc prin documentaţia în format digital, în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară. Tabelul parcelar se întocmeşte în format analogic şi în format digital, fişiere tip .xls.(2)Planul parcelar şi tabelul parcelar sunt semnate de către preşedintele comisiei locale de fond funciar şi de către executant.
Art. 225
(1)Etapele întocmirii planului parcelar sunt:
- documentarea prin solicitarea de informaţii de la primăria locală şi de la oficiul teritorial;
- realizarea lucrărilor de specialitate: identificarea amplasamentelor şi a limitelor imobilelor, realizarea măsurătorilor cadastrale, identificarea deţinătorilor legali ai imobilelor şi colectarea actelor juridice de către persoana autorizată/comisia locală de fond funciar;
- identificarea imobilelor din planul parcelar cu atributele lor din procesele-verbale de punere în posesie, titlurile de proprietate, cărţile funciare sau orice act doveditor al dreptului de proprietate;
- întocmirea planului parcelar şi a tabelului parcelar pentru publicare;
- recepţionarea de către oficiul teritorial a planurilor parcelare pentru publicare;
- publicarea şi afişarea, în condiţiile legii, a documentelor planurilor parcelare pentru publicare;
- soluţionarea cererilor de rectificare a documentelor planurilor parcelare şi emiterea hotărârii comisiei locale de fond funciar cu privire la stabilirea amplasamentelor în urma soluţionării cererilor de rectificare;
- întocmirea planului parcelar şi a tabelului parcelar final în urma soluţionării cererilor de rectificare de către comisia locală de fond funciar;
- recepţionarea documentelor planurilor parcelare finale ulterior emiterii hotărârii comisiei locale de fond funciar de aprobare a planului parcelar, prevăzută la art. 40 alin. (9) din Lege;
- atribuirea de numere cadastrale tuturor imobilelor din planul parcelar;
- deschiderea cărţilor funciare concomitent cu închiderea vechilor evidenţe de cadastru şi carte funciară.
(1)Etapele întocmirii planului parcelar sunt:
- documentarea prin solicitarea de informaţii de la primăria locală şi de la oficiul teritorial;
- realizarea lucrărilor de specialitate: identificarea amplasamentelor şi a limitelor imobilelor, realizarea măsurătorilor cadastrale, identificarea deţinătorilor legali ai imobilelor şi colectarea actelor juridice de către persoana autorizată/comisia locală de fond funciar;
- identificarea imobilelor din planul parcelar cu atributele lor din procesele-verbale de punere în posesie, titlurile de proprietate, cărţile funciare sau orice act doveditor al dreptului de proprietate;
- întocmirea planului parcelar şi a tabelului parcelar pentru publicare;
- recepţionarea de către oficiul teritorial a planurilor parcelare pentru publicare;
- publicarea şi afişarea, în condiţiile legii, a documentelor planurilor parcelare pentru publicare;
- soluţionarea cererilor de rectificare a documentelor planurilor parcelare şi emiterea hotărârii comisiei locale de fond funciar cu privire la stabilirea amplasamentelor în urma soluţionării cererilor de rectificare;
- întocmirea planului parcelar şi a tabelului parcelar final în urma soluţionării cererilor de rectificare de către comisia locală de fond funciar;
- recepţionarea documentelor planurilor parcelare finale ulterior emiterii hotărârii comisiei locale de fond funciar de aprobare a planului parcelar, prevăzută la art. 40 alin. (9) din Lege;
- atribuirea de numere cadastrale tuturor imobilelor din planul parcelar;
- deschiderea cărţilor funciare concomitent cu închiderea vechilor evidenţe de cadastru şi carte funciară.(2)La întocmirea planului parcelar se va ţine cont de suprafaţa imobilului înscrisă în titlu de proprietate şi de suprafaţa măsurată a tarlalei.
Art. 226
Dacă în cadrul tarlalei există diferenţe între suprafaţa măsurată a tarlalei şi suma suprafeţelor imobilelor cuprinse în titlurile de proprietate din tarlaua respectivă, se aplică următoarele prevederi:
a)în situaţia în care suprafaţa din măsurători este mai mare decât suprafaţa din actul de proprietate, diferenţa de teren rămâne la dispoziţia comisiei locale pentru stabilirea dreptului de proprietate asupra terenurilor, caz în care se va înscrie provizoriu dreptul de proprietate în favoarea unităţii administrativ-teritoriale;
b)în situaţia în care suprafaţa rezultată din măsurarea întregii tarlale este mai mică decât suprafaţa rezultată în urma însumării suprafeţelor parcelelor din acea tarla înscrise în titlurile de proprietate emise conform legilor funciare, suprafaţa fiecărui imobil din respectiva tarla se diminuează proporţional cu suprafaţa din titlul de proprietate.
Art. 227
Dacă în cadrul tarlalei există imobile cu numere cadastrale atribuite anterior, înscrise în cartea funciară, care nu pot fi integrate în planul parcelar recepţionat tehnic, se procedează în condiţiile cap. 4.2.3.6 şi 4.2.3.7.
Art. 2271
Verificarea şi recepţia documentelor planurilor parcelare se realizează de către comisia formată din cel puţin un specialist cadastru şi unul de carte funciară, desemnată prin decizie de către directorul OCPI.Art. 228
(1)Verificarea de către specialistul cadastru a documentelor planului parcelar în vederea publicării constă în analizarea următoarelor aspecte:
a)încadrarea planului parcelar în sistemul naţional de referinţă;
b)integrarea imobilelor anterior înregistrate în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară;
c)însuşirea planului parcelar şi a tabelului parcelar de către preşedintele comisiei locale de fond funciar şi de către persoana autorizată, prin semnătură;
d)concordanţa între datele din tabelul parcelar, datele din titlurile de proprietate/acte de proprietate şi planul parcelar;
e)menţionarea discrepanţelor dintre amplasamentele imobilelor rezultate din măsurători cu identificatorii amplasamentelor imobilelor înscrişi în titlurile de proprietate în memoriul tehnic, în rubrica Observaţii din tabelul parcelar şi în tagul Notes aferent tagului părinte Land din fişierul .cgxml.
(11)Verificarea de către specialistul cadastru a documentelor planului parcelar final constă în analizarea următoarelor aspecte:
a)încadrarea planului parcelar final în sistemul naţional de referinţă;
b)integrarea imobilelor anterior înregistrate în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară;
c)existenţa hotărârii comisiei locale de fond funciar de aprobare a planului parcelar prevăzută la art. 40 alin. (9) din Lege;
d)însuşirea planului parcelar şi tabelului parcelar final de către preşedintele comisiei locale de fond funciar şi persoana autorizată;
e)concordanţa dintre datele din tabelul parcelar final, datele din titlurile de proprietate/acte de proprietate şi planul parcelar final;
f)menţionarea în memoriul tehnic a discrepanţelor dintre amplasamentele imobilelor rezultate din măsurători cu identificatorii amplasamentelor imobilelor înscrişi în titlurile de proprietate şi a modificărilor survenite în urma etapei de afişare.
(12)Verificarea de către specialistul de carte funciară a documentelor planului parcelar implică activităţi precum:
a)verificarea actelor juridice depuse;
b)determinarea dreptului de proprietate, coproprietate, restrângerile privitoare la proprietate ori la capacitatea de a dispune, sarcinile reale ce grevează imobilul, orice fapt sau raport juridic cu privire la imobil, rezultând din actele juridice depuse;
c)verificarea modului în care înscrierile active din cărţile funciare deschise conform înregistrării sporadice au fost preluate în planul parcelar, tabelul parcelar şi fişierele .cgxml aferente imobilelor, în scopul protejării drepturilor reale imobiliare înregistrate înainte de începerea lucrărilor de întocmire a planurilor parcelare.
(2)În cazul în care documentaţia prezintă deficienţe, se întocmeşte proces-verbal de completare sau proces-verbal de respingere, ce conţine raportul erorilor şi deficienţelor identificate, care se comunică persoanei autorizate.
(21)În cazul în care documentaţia nu mai prezintă deficienţe, se emite procesul-verbal de admitere, conform anexei nr. 1.54.
(3)După publicare, în urma soluţionării cererilor de rectificare de către comisia locală de fond funciar, a actualizării evidenţei conform lucrărilor de înregistrare în cadastru şi în cartea funciară realizate la cerere în perioada de afişare şi a actualizării documentelor planurilor parcelare de către persoana autorizată, planul parcelar şi tabelul parcelar sunt trimise spre recepţie la OCPI, împreună cu toate documentele necesare deschiderii din oficiu a noilor cărţi funciare. Planul parcelar final este recepţionat cu atribuirea numerelor cadastrale, deschiderea noilor cărţi funciare şi închiderea vechilor evidenţe, iar scrierea titlurilor de proprietate se realizează în baza acestuia.
(4)Recepţia planului parcelar nu este condiţionată de introducerea CNP-ului/CUI-ului în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară, în condiţiile art. 14 alin. (91) din Lege.
(5)Prevederile alin. (1) se aplică în mod corespunzător şi în cazul planului parcelar recepţionat conform art. 871 alin. (4).
(1)Verificarea de către specialistul cadastru a documentelor planului parcelar în vederea publicării constă în analizarea următoarelor aspecte:
a)încadrarea planului parcelar în sistemul naţional de referinţă;
b)integrarea imobilelor anterior înregistrate în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară;
c)însuşirea planului parcelar şi a tabelului parcelar de către preşedintele comisiei locale de fond funciar şi de către persoana autorizată, prin semnătură;
d)concordanţa între datele din tabelul parcelar, datele din titlurile de proprietate/acte de proprietate şi planul parcelar;
e)menţionarea discrepanţelor dintre amplasamentele imobilelor rezultate din măsurători cu identificatorii amplasamentelor imobilelor înscrişi în titlurile de proprietate în memoriul tehnic, în rubrica Observaţii din tabelul parcelar şi în tagul Notes aferent tagului părinte Land din fişierul .cgxml.
(11)Verificarea de către specialistul cadastru a documentelor planului parcelar final constă în analizarea următoarelor aspecte:
a)încadrarea planului parcelar final în sistemul naţional de referinţă;
b)integrarea imobilelor anterior înregistrate în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară;
c)existenţa hotărârii comisiei locale de fond funciar de aprobare a planului parcelar prevăzută la art. 40 alin. (9) din Lege;
d)însuşirea planului parcelar şi tabelului parcelar final de către preşedintele comisiei locale de fond funciar şi persoana autorizată;
e)concordanţa dintre datele din tabelul parcelar final, datele din titlurile de proprietate/acte de proprietate şi planul parcelar final;
f)menţionarea în memoriul tehnic a discrepanţelor dintre amplasamentele imobilelor rezultate din măsurători cu identificatorii amplasamentelor imobilelor înscrişi în titlurile de proprietate şi a modificărilor survenite în urma etapei de afişare.
(12)Verificarea de către specialistul de carte funciară a documentelor planului parcelar implică activităţi precum:
a)verificarea actelor juridice depuse;
b)determinarea dreptului de proprietate, coproprietate, restrângerile privitoare la proprietate ori la capacitatea de a dispune, sarcinile reale ce grevează imobilul, orice fapt sau raport juridic cu privire la imobil, rezultând din actele juridice depuse;
c)verificarea modului în care înscrierile active din cărţile funciare deschise conform înregistrării sporadice au fost preluate în planul parcelar, tabelul parcelar şi fişierele .cgxml aferente imobilelor, în scopul protejării drepturilor reale imobiliare înregistrate înainte de începerea lucrărilor de întocmire a planurilor parcelare.
(2)În cazul în care documentaţia prezintă deficienţe, se întocmeşte proces-verbal de completare sau proces-verbal de respingere, ce conţine raportul erorilor şi deficienţelor identificate, care se comunică persoanei autorizate.
(21)În cazul în care documentaţia nu mai prezintă deficienţe, se emite procesul-verbal de admitere, conform anexei nr. 1.54.
(3)După publicare, în urma soluţionării cererilor de rectificare de către comisia locală de fond funciar, a actualizării evidenţei conform lucrărilor de înregistrare în cadastru şi în cartea funciară realizate la cerere în perioada de afişare şi a actualizării documentelor planurilor parcelare de către persoana autorizată, planul parcelar şi tabelul parcelar sunt trimise spre recepţie la OCPI, împreună cu toate documentele necesare deschiderii din oficiu a noilor cărţi funciare. Planul parcelar final este recepţionat cu atribuirea numerelor cadastrale, deschiderea noilor cărţi funciare şi închiderea vechilor evidenţe, iar scrierea titlurilor de proprietate se realizează în baza acestuia.
(4)Recepţia planului parcelar nu este condiţionată de introducerea CNP-ului/CUI-ului în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară, în condiţiile art. 14 alin. (91) din Lege.
(5)Prevederile alin. (1) se aplică în mod corespunzător şi în cazul planului parcelar recepţionat conform art. 871 alin. (4).Art. 229
(1)Documentaţia cadastrală întocmită pentru recepţia planului parcelar spre publicare şi înscrierea imobilelor în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară conţine următoarele documente:
a)cererea de recepţie şi înscriere a primarului în calitate de preşedinte al comisiei locale de fond funciar;
b)copiile actelor de identitate, în cazul proprietarilor persoane fizice şi ale mandatarilor acestora, sau certificatul constatator, în cazul persoanelor juridice, după caz, sau lista eliberată de primărie cu proprietarii imobilelor care au putut fi identificaţi şi cu datele lor de identitate;
c)originalul sau copia legalizată a actelor în temeiul cărora se solicită înscrierea, în situaţia în care acestea nu există în arhiva oficiului teritorial;
d)memoriul tehnic;
e)tabelul parcelar spre publicare;
f)planul parcelar spre publicare;
g)adeverinţa emisă de primar, care să confirme corectitudinea întocmirii documentelor planurilor parcelare şi corespondenţa acestora cu realitatea din teren, precum şi pentru identificarea limitelor imobilelor în concordanţă cu actele juridice puse la dispoziţie de deţinători;
h)fişierele .cgxml întocmite conform specificaţiilor tehnice aprobate prin Ordinul directorului general al ANCPI nr. 1/2020 pentru aprobarea Regulamentului privind realizarea, verificarea şi recepţia lucrărilor sistematice de cadastru şi înscrierea din oficiu a imobilelor în cartea funciară, cu modificările şi completările ulterioare.
(11)Documentaţia cadastrală întocmită pentru recepţia documentelor planului parcelar final conţine următoarele documente:
a)cererea de recepţie şi înscriere;
b)copiile actelor de identitate, în cazul proprietarilor persoane fizice şi al mandatarilor acestora, sau certificatul constatator, în cazul persoanelor juridice, după caz, sau lista eliberată de primărie cu proprietarii imobilelor care au putut fi identificaţi şi cu datele lor de identitate, prezentate suplimentar în etapa de afişare şi înregistrare cereri de rectificare;
c)originalul sau copia legalizată a actelor în temeiul cărora se solicită înscrierea, prezentate suplimentar în etapa de afişare şi înregistrare a cererilor de rectificare;
d)hotărârea comisiei locale de fond funciar de aprobare a planului parcelar prevăzută la art. 40 alin. (9) din Lege;
e)tabelul parcelar final;
f)planul parcelar final semnat de preşedintele comisiei locale de fond funciar;
g)fişierele .cgxml întocmite conform specificaţiilor tehnice aprobate prin Ordinul directorului general al ANCPI nr. 1/2020 pentru aprobarea Regulamentului privind realizarea, verificarea şi recepţia lucrărilor sistematice de cadastru şi înscrierea din oficiu a imobilelor în cartea funciară, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Cererea de recepţie şi înscriere este semnată de primarul UAT-ului în calitate de persoană interesată.
(1)Documentaţia cadastrală întocmită pentru recepţia planului parcelar spre publicare şi înscrierea imobilelor în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară conţine următoarele documente:
a)cererea de recepţie şi înscriere a primarului în calitate de preşedinte al comisiei locale de fond funciar;
b)copiile actelor de identitate, în cazul proprietarilor persoane fizice şi ale mandatarilor acestora, sau certificatul constatator, în cazul persoanelor juridice, după caz, sau lista eliberată de primărie cu proprietarii imobilelor care au putut fi identificaţi şi cu datele lor de identitate;
c)originalul sau copia legalizată a actelor în temeiul cărora se solicită înscrierea, în situaţia în care acestea nu există în arhiva oficiului teritorial;
d)memoriul tehnic;
e)tabelul parcelar spre publicare;
f)planul parcelar spre publicare;
g)adeverinţa emisă de primar, care să confirme corectitudinea întocmirii documentelor planurilor parcelare şi corespondenţa acestora cu realitatea din teren, precum şi pentru identificarea limitelor imobilelor în concordanţă cu actele juridice puse la dispoziţie de deţinători;
h)fişierele .cgxml întocmite conform specificaţiilor tehnice aprobate prin Ordinul directorului general al ANCPI nr. 1/2020 pentru aprobarea Regulamentului privind realizarea, verificarea şi recepţia lucrărilor sistematice de cadastru şi înscrierea din oficiu a imobilelor în cartea funciară, cu modificările şi completările ulterioare.
(11)Documentaţia cadastrală întocmită pentru recepţia documentelor planului parcelar final conţine următoarele documente:
a)cererea de recepţie şi înscriere;
b)copiile actelor de identitate, în cazul proprietarilor persoane fizice şi al mandatarilor acestora, sau certificatul constatator, în cazul persoanelor juridice, după caz, sau lista eliberată de primărie cu proprietarii imobilelor care au putut fi identificaţi şi cu datele lor de identitate, prezentate suplimentar în etapa de afişare şi înregistrare cereri de rectificare;
c)originalul sau copia legalizată a actelor în temeiul cărora se solicită înscrierea, prezentate suplimentar în etapa de afişare şi înregistrare a cererilor de rectificare;
d)hotărârea comisiei locale de fond funciar de aprobare a planului parcelar prevăzută la art. 40 alin. (9) din Lege;
e)tabelul parcelar final;
f)planul parcelar final semnat de preşedintele comisiei locale de fond funciar;
g)fişierele .cgxml întocmite conform specificaţiilor tehnice aprobate prin Ordinul directorului general al ANCPI nr. 1/2020 pentru aprobarea Regulamentului privind realizarea, verificarea şi recepţia lucrărilor sistematice de cadastru şi înscrierea din oficiu a imobilelor în cartea funciară, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Cererea de recepţie şi înscriere este semnată de primarul UAT-ului în calitate de persoană interesată.
Art. 230
Toate imobilele din planul parcelar recepţionat conform prevederilor art. 40 alin. (12) ale Legii se vor înscrie din oficiu în cartea funciară.Art. 231
[textul din Art. 231 din capitolul IV, subcapitolul 4, sectiunea 3 a fost abrogat la 19-ian-2023 de punctul 21. din anexa 1 din Ordinul 13/2023]
Art. 232
(1)Pentru planurile parcelare existente în arhiva oficiilor teritoriale, realizate cu respectarea normelor şi regulamentelor tehnice în vigoare, directorul oficiului teritorial poate declanşa recepţia planului parcelar şi înscrierea imobilelor în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară, în baza referatului întocmit de inginerul şef.
(2)Asistentul registrator verifică dacă în documentaţia cadastrală s-au menţionat corect numele, denumirea părţilor din actele de proprietate şi codul numeric personal menţionate în actele de proprietate sau în fişele de punere în posesie.
Art. 233
- Titlurile de proprietate ce se emit în conformitate cu prevederile legilor fondului funciar, ulterior recepţionării planului parcelar, se înscriu din oficiu în cartea funciară, înaintea transmiterii acestora către proprietari.
Art. 234
(1)[textul din Art. 234, alin. (1) din capitolul IV, subcapitolul 4, sectiunea 3 a fost abrogat la 19-ian-2023 de punctul 22. din anexa 1 din Ordinul 13/2023]
(2)În situaţia în care planul parcelar necesar emiterii titlului de proprietate nu poate fi întocmit sau planul prezentat de comisia locală de fond funciar nu poate fi recepţionat de OCPI, se va prezenta un plan de încadrare în tarla ce va fi utilizat la înscrierea în cartea funciară din oficiu a imobilelor, ulterior emiterii titlului de proprietate. În acest caz, în anexa la partea I a cărţii funciare se va menţiona "Imobil înregistrat în planul cadastral fără localizare certă."
(1)[textul din Art. 234, alin. (1) din capitolul IV, subcapitolul 4, sectiunea 3 a fost abrogat la 19-ian-2023 de punctul 22. din anexa 1 din Ordinul 13/2023]
(2)În situaţia în care planul parcelar necesar emiterii titlului de proprietate nu poate fi întocmit sau planul prezentat de comisia locală de fond funciar nu poate fi recepţionat de OCPI, se va prezenta un plan de încadrare în tarla ce va fi utilizat la înscrierea în cartea funciară din oficiu a imobilelor, ulterior emiterii titlului de proprietate. În acest caz, în anexa la partea I a cărţii funciare se va menţiona "Imobil înregistrat în planul cadastral fără localizare certă."Art. 235
(1)Oficiile teritoriale pot soluţiona cereri de îndreptare a erorilor din titlurile de proprietate dacă, în urma verificărilor se constată că acestea sunt datorate transcrierii eronate pe titlul de proprietate a unora dintre informaţiile de pe procesul verbal de punere în posesie sau din documentele care au stat la baza punerii în posesie şi se referă la:
a)erori de scriere a numelui şi prenumelui faţă de procesul verbal şi anexe;
b)erori cu privire la numărul de tarla/parcelă, număr unitate amenajistică (UA)/unitate de producţie (UP);
c)erori cu privire la vecinătăţi;
d)erori ale suprafeţelor parcelelor, fără modificarea suprafeţei total atribuite;
e)alte erori cu privire la identificare cadastrală a parcelei, fără afectarea amplasamentului şi a suprafeţei.
(2)În cazul în care eroarea materială se identifică cu una dintre cele descrise mai sus, cererile de îndreptare a erorilor se pot soluţiona în baza următoarelor documente:
a)cererea solicitantului, care trebuie să indice obligatoriu numărul şi data emiterii titlului de proprietate supus corectării;
b)referatul de îndreptare eroare materială întocmit de inginerul şef şi aprobat de director, care trebuie să conţină numărul şi data hotărârii comisiei judeţene în baza căreia a fost emis titlul de proprietate supus corectării, eroarea materială şi conţinutul corectării;
c)titlul de proprietate în original.
(3)Titlurile de proprietate se pot modifica de oficiul teritorial, în temeiul hotărârii comisiei judeţene, conform art. 591, alin. (2) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare şi se referă la:
a)modificări ale numărului tarlalei/parcelei;
b)modificarea numelui autorului dreptului de proprietate, în conformitate cu actele de stare civilă;
c)modificarea vecinătăţilor fără afectarea amplasamentului;
d)modificarea suprafeţelor parcelelor fără modificarea suprafeţei totale.
(4)Modificarea suprafeţei totale în plus sau în minus faţă de cea reconstituită nu poate fi soluţionată în condiţiile menţionate la aliniatele anterioare şi se realizează prin hotărâre judecătorească definitivă, potrivit art. 58 din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(5)Modificarea titlurilor de proprietate rezultate din hotărârile judecătoreşti definitive se efectuează de oficiul teritorial în baza unei hotărâri de punere în executare a hotărârii judecătoreşti emise de comisia judeţeană.
(6)Orice modificare în cuprinsul titlului de proprietate se va face cu tuş roşu, atât pe originalul titlului de proprietate, cât şi pe cotor şi va purta semnătura directorului oficiului teritorial şi ştampila, cu menţiunea numărului şi a datei hotărârii comisiei judeţene.
(7)Anularea unui titlu de proprietate se face în baza hotărârii judecătoreşti definitive, iar după comunicarea acesteia oficiul teritorial va aplica ştampila "Anulat în baza hotărârii judecătoreşti nr. ....." pe cotorul titlului de proprietate şi se va trece numărul din registrul titlurilor de proprietate anulate.
(8)Oficiile teritoriale şi comisiile locale vor ţine un registru al titlurilor de proprietate modificate şi un registru al titlurilor de proprietate anulate, care vor fi actualizate permanent.
SECŢIUNEA 4:4.4.4. Exproprierea - recepţie şi înscriere în cartea funciară
Art. 236
Oficiul teritorial va furniza la cererea expropriatorului, cu titlu gratuit, orice informaţii disponibile necesare în vederea întocmirii listei imobilelor afectate, pentru zona în care s-a declanşat procedura de expropriere.
Art. 237
Expropriatorul solicită Agenţiei Naţionale/oficiului teritorial:
a)avizul de conformitate pentru începerea lucrării, după caz;
b)recepţia amplasamentului lucrării.
Art. 238
Documentaţia pentru recepţia planului topografic cu amplasamentul lucrării se întocmeşte în conformitate cu varianta finală a studiului de fezabilitate, la nivel de judeţ.
Art. 239
În baza actului administrativ de expropriere şi a documentaţiei întocmite în vederea înscrierii în cartea funciară pentru fiecare unitate administrativ-teritorială în parte, expropriatorul solicită intabularea dreptului de proprietate al statului/ unităţii administrativ teritoriale, respectiv a dreptului de administrare al expropriatorului asupra coridorului de expropriere.
Art. 240
Coridorul de expropriere primeşte un singur număr cadastral la nivel de unitate administrativ-teritorială.
Art. 241
După intabularea dreptului de proprietate al statului/unităţii administrativ - teritoriale asupra coridorului de expropriere, respectiv a dreptului de administrare al expropriatorului, se eliberează expropriatorului încheierea de carte funciară, extrasul de carte funciară pentru informare şi extrasul de plan cadastral.
Art. 242
(1)În vederea finalizării exproprierilor imobilelor potrivit Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes naţional, judeţean şi local, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, persoana autorizată, la solicitarea expropriatorului, întocmeşte documentaţiile cadastrale individuale.
(2)Documentaţiile cadastrale individuale se întocmesc pe baza limitei coridorului de expropriere care a fost înscris în cartea funciară.
Art. 243
Sunt scutite de la plata taxelor, tarifelor, precum şi a oricăror altor sume datorate bugetului de stat sau bugetelor locale serviciile privind înregistrarea, recepţionarea documentaţiilor cadastrale şi serviciile aferente procedurii de intabulare pentru terenurile necesare realizării obiectivelor de interes naţional, judeţean şi local.
SECŢIUNEA 5:4.4.5. Procedura de lucru cu privire la cărţile funciare deschise în alte limbi decât cea română
Art. 244
Cărţile funciare ale căror înscrieri active sunt efectuate în altă limbă decât cea română vor fi convertite ulterior efectuării unei traduceri în limba română de către un traducător autorizat sau de către un angajat al oficiului teritorial care cunoaşte limba respectivă.
SECŢIUNEA 6:4.4.6. Reconstituirea cărţii funciare şi a încheierii de carte funciară
Art. 245
(1)Prin reconstituire se înţelege refacerea cărţilor funciare/încheierilor pierdute, sustrase, distruse ori deteriorate într-o măsură care nu mai permite efectuarea de înscrieri ori înţelegerea celor existente.
(2)Cererea de reconstituire depusă la biroul teritorial unde s-a aflat cartea funciară va cuprinde următoarele date:
a)numele/denumirea şi domiciliul/sediul persoanei care a figurat ultima ca titulară a dreptului înscris în cartea funciară;
b)identificarea imobilului (nr. topografic, nr. cadastral) numai în cazul în care nu există un extras de carte funciară, original, mai vechi;
c)titlul în temeiul căruia s-a dobândit dreptul real;
d)drepturile reale care grevează imobilul.
(3)La cerere se ataşează declaraţia autentică pe proprie răspundere a proprietarului imobilului sau a succesorului în drepturi al acestuia din care să rezulte numele/denumirea proprietarului tabular şi că situaţia juridică a imobilului a rămas neschimbată, un certificat fiscal cu privire la imobilul înscris în cartea funciară a cărei reconstituire se solicită şi alte acte care să ateste existenţa dreptului de proprietate şi a altor drepturi reale.
(4)Cu prilejul reconstituiri cărţii funciare, angajatul biroului teritorial verifica toate înregistrările efectuate în evidenţele de cadastru şi publicitate imobiliară, cu privire la imobilul în cauză.
Art. 246
(1)La sesizarea din oficiu, reconstituirea cărţii funciare se face după constatarea faptului că respectiva carte funciară a devenit inutilizabilă, prin referat întocmit de asistentul registrator sau de referent, cu indicarea motivelor care impun reconstituirea.
(2)În baza referatului prevăzut la alin. (1), registratorul dispune reconstituirea prin încheiere supusă regimului de drept comun al încheierilor de carte funciară.
(3)Reconstituirea din oficiu a unei cărţi funciare distruse, sustrase sau pierdute este adusă la cunoştinţa celor interesaţi prin comunicarea încheierii de reconstituire.
Art. 247
(1)Dacă vechea carte funciară pierdută sau sustrasă este recuperată până la momentul la care, prin încheiere, se dispune reconstituirea, şi dacă aceasta este utilizabilă, procedura de reconstituire va fi sistată.
(2)Dacă vechea carte funciară pierdută sau sustrasă este recuperată după ce, prin încheiere, se dispune reconstituirea, chiar dacă aceasta este utilizabilă, se procedează la închiderea cărţii vechi, înscrierile făcându-se în continuare în cartea funciară nouă, reconstituită.
Art. 248
Dacă în arhiva biroului teritorial nu se mai află încheierea privind o operaţiune efectuată în cartea funciară, atestarea efectuării acestor operaţiuni se face pe cale administrativă, prin emiterea unei adrese prin care se va certifica faptul că operaţiunea dispusă prin încheierea nr. ... a fost efectuată în cartea funciară. Pentru reconstituirea încheierii de carte funciară se aplică în mod similar prevederile art. 1054 din Codul de procedură civilă.