Secţiunea 10 - Direcţia azil şi integrare - Regulament din 2013 de organizare şi funcţionare a aparatului propriu al Inspectoratului General pentru Imigrări
M.Of. 316
Ieşit din vigoare Versiune de la: 16 Aprilie 2015
SECŢIUNEA 10:Direcţia azil şi integrare
Art. 46
Direcţia azil şi integrare are următoarele atribuţii:
1.a) asigură accesul la procedura de azil şi respectarea principiului nereturnării, ca elemente fundamentale ale protecţiei internaţionale;
2.b) coordonează activităţile de înregistrare a solicitanţilor de azil, de verificare a identităţii acestora, de fotografiere şi amprentare, de constituire de dosare, implementarea şi compararea amprentelor în sistemele informatice - S.I.M.S., Eurodac, A.F.I.S., emiterea/prelungirea valabilităţii documentelor temporare de identitate, permise de şedere şi documente de călătorie;
3.c) derulează procedurile de determinare a statului membru responsabil şi coordonează transferurile în/şi din statele membre ale UE;
4.d) gestionează tranzacţiile Eurodac şi coordonează fluxurile de lucru, la nivel naţional, cu structurile din I.G.I. şi din I.G.P.F., precum şi tranzacţiile A.F.I.S, corespunzătoare solicitanţilor de azil şi străinilor care sunt cazaţi în Centrul de Tranzit în Regim de Urgenţă Timişoara, denumit în continuare C.T.U., conform aranjamentelor internaţionale cu I.C.N.U.R. şi O.I.M.;
5.e) îndeplineşte activităţile necesare în calitate de punct naţional de contact în domeniile specifice avute în competenţă;
6.f) coordonează modul de asigurare a asistenţei solicitanţilor de azil, a condiţiilor de cazare, programelor de integrare, activităţi social-educative, asistenţă specifică pentru grupuri vulnerabile, activităţi de informare a solicitanţilor de azil cu privire la drepturi şi obligaţii;
7.g) coordonează modul de realizare a repartizării solicitanţilor de azil între centrele de regionale de cazare şi proceduri pentru solicitanţii de azil;
8.h) coordonează modul de asigurare a serviciilor de interpretare;
9.i) coordonează activităţile de intervievare, analizare şi soluţionare a cererilor de azil în faza administrativă şi organizează activităţile de reprezentare în instanţă, în cadrul procedurii de azil;
10.j) coordonează activităţile de cercetare, prelucrare, traducere şi furnizare de informaţii din ţările de origine ale solicitanţilor de azil necesare în derularea procedurilor de azil în general;
11.k) coordonează şi implementează activităţile de evaluare a calităţii procedurii de azil;
12.l) coordonează asistenţa pentru integrarea străinilor care au obţinut o formă de protecţie;
13.m) coordonează asistenţa pentru integrarea străinilor cu drept legal de şedere;
14.n) coordonează activităţile de primire a cererilor de acordare a dreptului de şedere pe termen lung pe teritoriul României pentru străinii care au obţinut o formă de protecţie în România;
15.o) îndeplineşte responsabilităţile care revin I.G.I. potrivit acordului tripartit privind C.T.U.;
16.p) gestionează problematica participării României la operaţiunile de relocare a refugiaţilor;
17.q) asigură comunicarea şi coordonează activităţile desfăşurate la nivel naţional cu Biroul European de Sprijin în domeniul Azilului, denumit în continuare B.E.S.A.;
18.r) întocmeşte elementele de mandat la nivel tehnic pentru susţinerea poziţiei României în cadrul comitetelor şi grupurilor de lucru la nivelul UE pe problematica specifică aflată în competenţă;
19.s) cooperează în îndeplinirea atribuţiilor care îi revin prin lege, cu I.C.N.U.R., O.I.M., instituţiile centrale guvernamentale şi organizaţiile nonguvernamentale cu atribuţii în domeniul azilului şi integrării;
20.t) efectuează operaţiuni de implementare, interogare, actualizare, modificare şi ştergere a datelor din S.I.M.S. pe liniile de muncă specifice;
21.u) formulează, potrivit competenţelor, răspunsuri la solicitările transmise în baza Legii nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare;
22.v) efectuează verificări şi formulează, potrivit competenţelor, răspunsuri către instituţiile şi persoanele fizice care au solicitat date, cu respectarea Legii nr. 677/2001, cu modificările şi completările ulterioare;
23.w) analizează, potrivit competenţelor, petiţiile formulate în temeiul Ordonanţei Guvernului nr. 27/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 233/2006, şi formulează propuneri de soluţionare a acestora;
24.x) participă cu experţi la proceduri de selecţie de oferte în cadrul programelor anuale, finanţate prin fonduri europene;
25.y) participă cu experţi, la solicitarea B.E.S.A., la misiuni internaţionale de sprijin al altor state membre, pe liniile de muncă specifice;
26.z) raportează structurilor competente din I.G.I. stadiul măsurilor specifice, Direcţiei azil şi integrare, denumită în continuare DAI., prevăzute în documentele programatice şi strategice în domeniul specific;
27.aa) coordonează, conform competenţelor, activitatea centrelor regionale de cazare şi proceduri pentru solicitanţii de azil;
28.ab) desfăşoară activităţi, în sfera de competenţă, pe linia cooperării şi schimbului de date şi informaţii cu instituţii cu atribuţii în domeniul apărării, ordinii publice şi securităţii naţionale;
29.ac) coordonează activităţile de cooperare şi schimb de date şi informaţii desfăşurate de centrele regionale de cazare şi proceduri pentru solicitanţii de azil cu instituţiile cu atribuţii în domeniul apărării, ordinii publice şi securităţii naţionale, pe liniile de muncă avute în competenţă;
30.ad) coordonează, monitorizează şi îndrumă activitatea de culegere, diseminare şi valorificare a informaţiilor cu celelalte autorităţi de stat cu atribuţii în domeniul apărării ordinii publice şi securităţii naţionale;
31.ae) coordonează şi controlează activitatea structurilor teritoriale din subordine pe liniile de muncă specifice.
Art. 47
(1)Serviciul protecţie internaţională şi proceduri de azil are următoarele atribuţii:
a)coordonează, sprijină, îndrumă şi controlează activităţile desfăşurate de centrele regionale pe linia asigurării accesului la procedura de azil, primirii cererilor de azil, a celor de acces la o nouă procedură, înregistrării solicitanţilor de azil, verificării identităţii, constituirii dosarelor, emiterii/prelungirii valabilităţii documentelor temporare de identitate şi de călătorie;
b)coordonează, îndrumă, sprijină şi controlează activităţile de soluţionare a cererilor de azil, a celor de acces la o nouă procedură de azil, precum şi modul de soluţionare a cazurilor care fac obiectul procedurii de încetare/anulare a unei forme de protecţie în etapa administrativă;
c)coordonează, îndrumă, sprijină şi controlează activităţile de soluţionare a cererilor de azil, a celor de acces la o nouă procedură de azil, precum şi modul de soluţionare a cazurilor care fac obiectul procedurii de încetare/anulare a unei forme de protecţie în etapa judiciară;
d)organizează activităţile de reprezentare şi apărare în instanţă a intereselor instituţiei în procesele care au ca obiect cereri de azil, cereri de acces la o nouă procedură de azil, proceduri de încetare/anulare a unei forme de protecţie, sub coordonarea Serviciului juridic;
e)evaluează şi asigură calitatea procedurii de azil, pe baza indicatorilor şi instrumentelor interne de control al calităţii;
f)participă la definirea proceselor specifice, la elaborarea procedurilor interne de lucru şi asigură actualizarea permanentă a acestora;
g)asigură serviciile de cercetare, documentare şi obţinere de informaţii din ţările de origine pentru structurile I.G.I., instanţele de judecată şi avocaţi;
h)asigură furnizarea datelor şi informaţiilor generale privind situaţia din ţările de origine ale solicitanţilor de azil, persoanelor implicate în procedura de azil - faza administrativă şi judecătorească;
i)realizează materiale de analiză, sinteză şi prognoză privind modul în care ar putea fi influenţată derularea procedurii de azil în România, atunci când situaţia dintr-o anumită ţară de origine a suferit modificări în plan geopolitic, social şi în ceea ce priveşte respectarea drepturilor omului;
j)asigură legătura cu misiunile diplomatice române în străinătate şi cele străine acreditate în România, pe linia asistenţei consulare pentru străinii refugiaţi şi cei cu protecţie subsidiară recunoscuţi de statul român;
k)întocmeşte situaţii numerice şi pe ţări de origine, lunare, trimestriale, anuale şi la cerere, care cuprind date referitoare la cererile de azil, modalităţile şi locul de intrare ale solicitanţilor, locurile de depunere şi procesare a cererilor de azil, modul de soluţionare în faza administrativă şi judiciară, pe care le înaintează Registrului central pentru străini şi statistică din cadrul I.G.I. şi instituţiilor şi organizaţiilor neguvernamentale cu care are încheiate protocoale în acest sens;
l)reprezintă I.G.I. în relaţia cu Consiliul U.E., Comisia Europeană şi participă prin reprezentant la şedinţele comitetelor şi grupurilor de lucru, pe problematica de referinţă, în baza mandatului avizat de structura de specialitate de la nivelul M.A.I.;
m)întocmeşte elemente de mandat la nivel tehnic pe linia de competenţă, în vederea susţinerii poziţiei României la şedinţele comitetelor şi grupurilor de lucru la nivelul UE;
n)cooperează cu organizaţii internaţionale şi naţionale guvernamentale sau nonguvernamentale ori cu structurile similare din celelalte state membre ale UE, în baza acordurilor bilaterale încheiate şi în temeiul mandatului încredinţat de conducerea I.G.I.;
o)desfăşoară activităţi pe linia cooperării şi schimbului de date şi informaţii cu instituţii cu atribuţii în domeniul apărării, ordinii publice şi securităţii naţionale, conform competenţelor;
p)coordonează activităţile de cooperare şi schimb de date şi informaţii desfăşurate de centrele regionale de cazare şi proceduri pentru solicitanţii de azil cu instituţiile cu atribuţii în domeniul apărării, ordinii publice şi securităţii naţionale, pe liniile de muncă avute în competenţă;
q)participă la definirea proceselor specifice şi la elaborarea procedurilor interne de lucru şi asigură actualizarea permanentă a acestora;
r)coordonează, monitorizează şi îndrumă activitatea de culegere, diseminare şi valorificare a informaţiilor cu celelalte autorităţi de stat cu atribuţii în domeniul apărării, ordinii publice şi securităţii naţionale.
(2)Pe linia evidenţei dreptului de şedere şi documente de călătorie, Serviciul protecţie internaţională şi proceduri de azil are următoarele atribuţii:
a)coordonează, sprijină, îndrumă şi controlează activităţile desfăşurate de centrele regionale pe linia primirii cererilor de azil, a celor de acces la o nouă procedură şi înregistrării solicitanţilor de azil;
b)analizează, soluţionează cererile de emitere a titlurilor de călătorie pentru străinii beneficiari ai unei forme de protecţie în România aflaţi în străinătate;
c)analizează şi soluţionează cererile de readmisie pentru străinii beneficiari ai unei forme de protecţie în România aflaţi în străinătate;
d)coordonează, monitorizează şi îndrumă activitatea pe linie de constituire şi gestionare a dosarelor personale ale solicitanţilor de azil desfăşurată de centrele regionale;
e)coordonează, monitorizează şi îndrumă activitatea de emitere şi prelungire a valabilităţii documentelor temporare de identitate pentru solicitanţii de azil;
f)propune sau, după caz, avizează, iar după aprobare operează propunerile de actualizare, modificare şi ştergere a datelor incomplete sau inexacte din aplicaţia AZIL, parte componentă a S.I.M.S.;
g)coordonează, sprijină şi îndrumă, la nivel teritorial, activităţile de verificare/implementare în aplicaţia informatică specifică a tuturor categoriilor de date privind străinii aflaţi în procedura de azil;
h)monitorizează şi propune actualizarea structurii aplicaţiei AZIL, conform nevoilor operative sau modificărilor de ordin legislativ;
i)coordonează activităţile de emitere a permiselor de şedere şi a documentelor de călătorie pentru străinii cărora li s-a acordat o formă de protecţie în România;
j)efectuează verificările specifice necesare în evidenţe în scopul derulării procedurilor de relocare sau evacuare temporară în România a străinilor aflaţi în nevoie de protecţie internaţională;
k)asigură legătura cu misiunile diplomatice române în străinătate şi cele străine acreditate în România pe linia asistenţei consulare pentru străinii refugiaţi şi cei cu protecţie subsidiară recunoscuţi de statul român.
(3)Pe linia coordonării procedurilor de azil, Serviciul protecţie internaţională şi proceduri de azil are următoarele atribuţii:
1.a) coordonează, îndrumă, sprijină şi controlează activităţile de soluţionare a cererilor de azil, a celor de acces la o nouă procedură de azil şi a cazurilor care fac obiectul procedurii de încetare/anulare a unei forme de protecţie în etapa administrativă;
2.b) coordonează, îndrumă, sprijină şi controlează activităţile de soluţionare a cererilor de azil, a celor de acces la o nouă procedură de azil şi a cazurilor care fac obiectul procedurii de încetare/anulare a unei forme de protecţie în etapa judiciară;
3.c) evaluează şi asigură calitatea procedurii de azil, pe baza indicatorilor şi instrumentelor interne de control al calităţii;
4.d) organizează activităţile de reprezentare şi apărare în instanţă a intereselor instituţiei în procesele care au ca obiect cereri de azil, cereri de acces la o nouă procedură de azil, proceduri de încetare/anulare a unei forme de protecţie, sub coordonarea Serviciului juridic;
5.e) susţine în instanţă interesele instituţiei în procesele care au ca obiect procedura Dublin, ţării terţe sigure, cererile de reunificare a familiei, transferul de responsabilitate asupra statutului de refugiat, în cauze legate de procedura de azil şi în cauzele cu un grad ridicat de complexitate, şi, după caz, asigură delegarea reprezentării şi apărării la nivelul centrelor regionale, sub coordonarea Serviciului juridic;
6.f) întocmeşte puncte de vedere către Curtea Constituţională în cauzele având ca obiect excepţiile de neconstituţionalitate privind legislaţia în domeniul azilului, precum şi în cadrul procedurilor desfăşurate la Curtea Europeană a Drepturilor Omului şi Curtea Europeană de Justiţie privind cauze în materie de azil;
7.g) avizează solicitările de renunţare la căi de atac în cadrul procedurilor de azil, formulate de structurile teritoriale, întocmeşte, împreună cu compartimentele de specialitate din cadrul D.A.I., şi prezintă conducerii direcţiei propuneri de măsuri privind îndeplinirea sarcinilor ce revin acestora, în vederea aplicării stricte a legilor şi a altor acte normative, imediat după publicarea acestora;
8.h) organizează, împreună cu compartimentele de specialitate din cadrul DAI., studierea temeinică a legilor şi a altor acte normative, imediat după publicarea acestora, de către personalul care are atribuţii în aplicarea prevederilor legale;
9.i) urmăreşte modul de aplicare a normelor juridice din domeniul azilului în activitatea structurilor din cadrul D.A.I. şi subordonate acesteia şi face propuneri pentru perfecţionarea normelor juridice;
10.j) pregăteşte şi examinează, sub aspectul legalităţii şi eficienţei juridice, documentaţia care stă la baza deciziilor conducerii D.A.I. şi acordă asistenţă juridică conducerii în problematica ce implică activitatea unităţii în domeniul azilului;
11.k) avizează pentru legalitate documentele emise de conducerea D.A.I., potrivit competenţei;
12.l) participă la instruirea personalului din cadrul D.A.I. şi din structurile subordonate în problematica la care se referă actele juridice internaţionale, în probleme de drept umanitar şi drepturile omului, precum şi în probleme de cunoaştere şi aplicare unitară a legislaţiei, în raport cu specificul direcţiei;
13.m) elaborează puncte de vedere privitoare la interpretarea şi aplicarea unor dispoziţii legale şi acordă conducerii D.A.I. şi personalului acesteia, precum şi structurilor subordonate D.A.I. consultaţii cu caracter juridic pentru rezolvarea sarcinilor de serviciu, în domeniul azilului;
14.n) întocmeşte şi ţine evidenţa legilor, decretelor, hotărârilor şi ordonanţelor Guvernului şi a actelor normative cu caracter intern care interesează activitatea D.A.I., în scopul furnizării operative şi calificate a informaţiilor solicitate de conducere, de compartimentele de specialitate şi de personalul acestora;
15.o) sprijină activitatea de perfecţionare a pregătirii profesionale, iniţiază şi participă la acţiuni de cunoaştere, interpretare şi aplicare a actelor normative şi de prevenire a încălcării acestora de către personalul D.A.I. ori al structurilor subordonate;
16.p) efectuează acţiuni de îndrumare şi sprijin la structurile subordonate D.A.I., pentru a asigura interpretarea corectă şi unitară a dispoziţiilor legale, precum şi îndeplinirea cu rigurozitate a atribuţiilor pe linie de proceduri de azil şi formulează propuneri privind înlăturarea deficienţelor constatate cu această ocazie;
17.q) analizează, periodic, activitatea proprie şi propune măsuri pentru îmbunătăţirea activităţii pe linie juridică, informând conducerea direcţiei şi Serviciul juridic despre rezultatul analizei şi propunerile formulate;
18.r) asigură asistenţa, consultanţa şi reprezentarea juridică a structurilor din subordinea D.A.I., în situaţia în care acestea nu dispun, din cauze întemeiate, de asistenţă juridică proprie;
19.s) participă la negocierea de convenţii, acorduri şi înţelegeri internaţionale pe specificul de activitate al D.A.I.;
20.t) sesizează conducerea I.G.I., prin Serviciul juridic, cu privire la deficienţele rezultate din soluţionarea litigiilor la instanţele judecătoreşti, pentru luarea măsurilor adecvate, în scopul asigurării legalităţii şi a ordinii de drept;
21.u) întocmeşte observaţii şi propuneri, motivate juridic, la proiectele de legi, hotărâri şi ordonanţe ale Guvernului, de acte normative cu caracter intern, asupra cărora a fost consultat I.G.I., întocmeşte avize motivate, la solicitarea directorului direcţiei sau conducerii I.G.I., cu privire la diferite categorii de lucrări cu caracter juridic, care privesc activitatea D.A.I.;
22.v) soluţionează cererile de reunificare a familiei, transfer de responsabilitate asupra statutului de reUigiat şi cazurile cu un grad ridicat de complexitate;
23.w) organizează şi implementează activităţi de pregătire, informare a personalului cu atribuţii pe linia procedurilor de azil din cadrul I.G.I. şi din cadrul altor instituţii, inclusiv magistraţi, pe linia procedurilor de azil în vederea asigurării unei practici unitare la nivel naţional, a acordării accesului solicitanţilor de azil la procedura de determinare a unei forme de protecţie şi a respectării principiului nereturnării;
24.x) elaborează rapoarte, analize şi sinteze, informări şi alte materiale pentru documentarea conducerii I.G.I. privind problematica specifică procedurii de azil;
25.y) monitorizează implementarea legislaţiei în domeniul azilului, conform competenţelor, şi identifică eventualele disfuncţionalităţi pentru a căror remediere formulează propuneri, inclusiv pentru atragerea de finanţări din fonduri externe;
26.z) asigură documentaţia necesară şi, după caz, participarea cu experţi la activităţi interne şi internaţionale pe probleme de proceduri de azil sau alte probleme adiacente;
27.aa) elaborează puncte de vedere şi contribuţii pentru documente de raportare referitoare la problematica aflată în competenţă.
(4)Pe linia procedurilor şi informaţiilor din ţările de origine, Serviciul protecţie internaţională şi proceduri de azil are următoarele atribuţii:
a)furnizează date şi informaţii cu caracter general privind situaţia din ţările de origine ale solicitanţilor de azil, în limba română, persoanelor implicate în procedura de azil - faza administrativă şi judecătorească, atunci când situaţia dintr-o anumită ţară de origine a suferit modificări în plan geopolitic, social şi în ceea ce priveşte respectarea drepturilor omului;
b)furnizează date şi informaţii punctuale privind situaţia din ţările de origine ale solicitanţilor de azil, în limba română, persoanelor implicate în procedura de azil - faza administrativă şi judecătorească, pentru cazurile ce necesită o analiză complexă;
c)furnizează date şi informaţii punctuale privind situaţia din ţările de origine ale străinilor aflaţi pe teritoriul României, în limba română, la cererea structurilor cu competenţe în domeniul imigraţiei, precum şi a persoanelor cu drept de reprezentare a străinilor în cauză;
d)coordonează, monitorizează şi îndrumă activitatea de cercetare, traducere şi furnizare a informaţiilor punctuale privind situaţia din ţările de origine ale solicitanţilor de azil, în limba română, persoanelor implicate în procedura de azil - faza administrativă şi judecătorească de către ofiţerii cercetători specializaţi din cadrul structurilor regionale subordonate D.A.I.;
e)realizează materiale de analiză, sinteză şi prognoză, atunci când situaţia dintr-o anumită ţară de origine a suferit modificări în plan geopolitic, social şi în ceea ce priveşte respectarea drepturilor omului;
f)verifică modalitatea de respectare de către factorii implicaţi în procedura de azil a standardelor procedurale şi de calitate cu ocazia solicitării informaţiilor din ţările de origine, aşa cum sunt ele stabilite în documente naţionale sau internaţionale de specialitate;
g)facilitează accesul la informaţii din ţările de origine pentru toţi factorii implicaţi în procedura de azil;
h)participă la grupurile de lucru, sesiunile de pregătire şi seminarele interne şi internaţionale care au în vedere informaţii privind situaţia din ţările de origine ale solicitanţilor de azil;
i)contribuie la actualizarea Portalului comun al UE cu informaţii din ţările de origine ale solicitanţilor de azil;
j)coordonează activităţile de furnizare a informaţiilor din ţările de origine ale străinilor aflaţi pe teritoriul României şi activităţile de pregătire pe această linie în ţara noastră şi menţine legătura permanentă cu centrele de documentare existente în alte ţări implicate în procedura de azil, continuând schimbul permanent de date, informaţii şi expertiză cu acestea;
k)coordonează activitatea de asigurare a serviciilor de interpretare;
l)oferă răspunsuri punctuale la solicitări de informaţii din ţările de origine venite din partea altor state.
Art. 48
(1)Serviciul Dublin şi Eurodac are următoarele atribuţii:
a)soluţionează cererile primite sau transmise în cadrul procedurii statului membru responsabil şi comunică deciziile motivate statelor membre, în condiţiile legii;
b)coordonează, îndrumă şi controlează activităţile centrelor regionale de cazare şi proceduri pentru solicitanţii de azil pe linia actelor premergătoare procedurii statului membru responsabil;
c)coordonează, la nivel naţional, transferurile străinilor în cadrul procedurii statului membru responsabil;
d)coordonează, îndrumă şi controlează activităţile centrelor regionale de cazare şi proceduri pentru solicitanţii de azil desfăşurate pe linia sistemului de amprentare Eurodac şi a sistemului A.F.I.S. naţional;
e)cooperează cu instituţii similare, organizaţii internaţionale, organizaţii guvernamentale sau nonguvernamentale, structuri din sau din afara M.A.I., în realizarea atribuţiilor specifice, pe linia sa de competenţă;
f)îndeplineşte activităţile necesare, în calitate de punct naţional de contact comunicat la Comisia Europeană, pentru procedura Dublin, sistemul de comunicaţie securizat DubliNET şi pentru sistemul Eurodac;
g)întocmeşte analize, sinteze şi materiale de informare privind derularea procedurii statului membru responsabil şi/sau funcţionarea sistemului Eurodac în România, pregăteşte contribuţii la documente de raportare, pe problematica aflată în competenţă;
h)întocmeşte situaţii statistice lunare, trimestriale, anuale şi la cerere, pe linia procedurii statului membru responsabil, pe care le comunică la Comisia Europeană - Eurostat şi monitorizează site web-ul cu circuit închis CIRCANET, informându-se în permanenţă asupra activităţii derulate în cadrul grupurilor de lucru DubliNET şi Eurodac din cadrul Comisiei Europene;
i)reprezintă I.G.I. în relaţia cu Consiliul U.E., Comisia Europeană şi participă prin reprezentant la şedinţele comitetelor şi grupurilor de lucru Dublin şi Eurodac, pe problematica de referinţă, în baza mandatului avizat de structura de specialitate de la nivelul M.A.I;
j)întocmeşte elemente de mandat, la nivel tehnic, care să susţină poziţia României la şedinţele comitetelor sau grupurilor de lucru la nivelul UE;
k)desfăşoară activităţi pe linia cooperării şi schimbului de date şi informaţii cu instituţii cu atribuţii pe linia siguranţei naţionale şi ordinii publice, referitoare la situaţia persoanelor care fac obiectul procedurii Dublin şi/sau sunt amprentate în sistemul Eurodac;
l)coordonează activităţile de cooperare şi schimb de date şi informaţii desfăşurate de centrele regionale de cazare şi proceduri pentru solicitanţii de azil cu instituţiile cu atribuţii în domeniul apărării, ordinii publice şi securităţii naţionale, pe liniile de muncă avute în competenţă;
m)participă la definirea proceselor specifice şi la elaborarea procedurilor interne de lucru şi asigură actualizarea permanentă a acestora;
n)întocmeşte lunar cererea de credite către Financiar privind transferurile Dublin, preconizate a se derula în luna următoare.
(2)Pe linia Eurodac şi DubliNET, Serviciul Dublin şi Eurodac are următoarele atribuţii:
a)coordonează fluxurile de lucru ale sistemului Eurodac în România, în scopul asigurării schimbului de date cu baza centrală de la Luxemburg;
b)monitorizează funcţionarea sistemului Eurodac în România, în vederea asigurării transferului de date, fără erori de calitate sau de secvenţă, oferind sprijin şi îndrumare în vederea remedierii de către operatori a erorilor create;
c)coordonează, sprijină şi controlează activităţile pe linia sistemului A.F.I.S. naţional desfăşurate de centrele regionale de cazare şi proceduri pentru solicitanţii de azil în ceea ce priveşte solicitanţii de azil şi străinii cazaţi în C.T.U.;
d)operează căutări de fişe, verifică datele de identificare introduse, precum şi pe cele rezultate în urma coincidenţelor şi realizează controlul calităţii impresiunilor papilare ale solicitanţilor de azil introduse în sistemul A.F.I.S. naţional;
e)efectuează comparaţiile dactiloscopice şi validează coincidenţele apărute în sistemul Eurodac şi utilizează operaţiile speciale Eurodac, respectiv ştergere, blocare, interogare;
f)monitorizează funcţionarea neîntreruptă a sistemului de comunicaţie securizat DubliNET, în scopul sesizării şi remedierii defecţiunilor apărute în utilizarea sistemului;
g)verifică periodic şi instalează certificatele noi ale statelor membre, revocă certificatele digitale vechi, când este cazul, necesare recunoaşterii semnăturii electronice a corespondenţei transmise prin sistemul DubliNET;
h)verifică şi asigură integritatea şi disponibilitatea echipamentelor I.G.I. ce deservesc legătura la Reţeaua europeană securizată de comunicaţii - STESTA;
i)emite titluri de călătorie pentru străinii care urmează să fie transferaţi, conform procedurii statului membru responsabil;
j)introduce în sistemul A.F.I.S. impresiunile papilare ale străinilor sau apatrizilor, în situaţia nefuncţionării staţiilor Livescan ale centrelor regionale de cazare şi proceduri pentru solicitanţii de azil ale I.G.I.;
k)cooperează cu structurile competente din cadrul Direcţiei migraţie, în vederea monitorizării fluxului de lucru pe categoria 3 Eurodac, sesizând şi remediind, din oficiu sau la solicitare, erorile tehnice sau de operare;
l)cooperează cu structurile competente din cadrul Poliţiei de Frontieră Române, coordonează funcţionarea sistemului Eurodac pe linia fluxului categoriei 2 şi colaborează în vederea asigurării disponibilităţii unei părţi din infrastructura de comunicaţie pentru funcţionarea sistemului Eurodac, sesizând şi remediind, din oficiu sau la solicitare, erorile tehnice sau de operare;
m)colaborează cu D.G.C.T.I. din cadrul M.A.I., în vederea asigurării disponibilităţii infrastructurii de comunicaţie pentru funcţionarea sistemului Eurodac, mai puţin cea aflată în administrarea Poliţiei de Frontieră Române;
n)colaborează cu Centrul de comunicaţii şi informatică din cadrul I.G.I., în vederea realizării sarcinilor specifice pe domeniul său de competenţă;
o)comunică operativ cu Biroul de suport Eurodac şi DubliNET, din cadrul Comisiei Europene, de la Luxemburg, în vederea rezolvării deficienţelor de sistem ori comunicaţie ale Eurodac apărute în România sau/şi pentru aspecte legate de nefuncţionarea sistemului DubliNET.
(3)Pe linia procedurii Dublin şi coordonării transferurilor, Serviciul Dublin şi Eurodac are următoarele atribuţii:
a)soluţionează cererile de preluare, reprimire sau informaţii şi comunică deciziile motivate către statele membre;
b)transmite cereri de preluare, reprimire sau informaţii din România către statele membre, şi decide prin hotărâre cu privire la accesul/respingerea accesului la procedura de azil din România;
c)transmite cereri de revizuire către celelalte state membre sau soluţionează cereri de revizuire primite, în cazul apariţiei unor elemente noi;
d)soluţionează cererile de azil care fac obiectul procedurii de ţară terţă sigură şi decide prin hotărâre cu privire la accesul/respingerea accesului la procedura de azil din România;
e)ţine evidenţa acordurilor guvernamentale bilaterale încheiate cu alte state membre, pe linia procedurii statului membru responsabil, şi asigură implementarea dispoziţiilor acestora, în fluxul de lucru zilnic;
f)efectuează verificări specifice în evidenţele informatizate în scopul derulării procedurilor specifice, aflate în competenţa sa;
g)propune şi avizează propunerile de actualizare, modificare şi ştergere a datelor incomplete, inexacte sau a identităţilor comunicate de celelalte state membre în cadrul procedurii Dublin, din aplicaţia AZIL, parte componentă a S.I.M.S;
h)efectuează operaţiuni de implementare, interogare şi actualizare a datelor din S.I.M.S.;
i)comunică serviciilor competente din cadrul Direcţiei migraţie detaliile de transfer ale solicitanţilor de azil respinşi definitiv şi irevocabil, în vederea preluării acestora, cât şi situaţia solicitanţilor de azil ce se sustrag măsurii transferului, în vederea emiterii ordinelor de depistare;
j)comunică centrelor regionale de cazare şi proceduri pentru solicitanţii de azil, din cadrul I.G.I., dosarele solicitanţilor de azil care au încheiat procedura statului membru responsabil;
k)organizează arhiva activă şi ţine evidenţa cererilor de preluare, reprimire sau informaţii adresate României sau transmise altor state membre, în format letric şi electronic;
l)coordonează activitatea centrelor regionale de cazare şi proceduri pentru solicitanţii de azil privind comunicarea hotărârilor către solicitanţii de azil;
m)coordonează, îndrumă şi controlează activitatea centrelor regionale de cazare şi proceduri pentru solicitanţii de azil pe linia actelor premergătoare procedurii de determinare a statului membru responsabil, asigurând pregătirea personalului din teritoriu;
n)coordonează, îndrumă şi controlează activitatea centrelor regionale de cazare şi proceduri pentru solicitanţii de azil pe linia activităţii de transfer, în vederea preluării străinilor transferaţi în România, de la punctele de trecere a frontierei deschise traficului internaţional;
o)cooperează cu direcţiile şi serviciile competente din cadrul Poliţiei de Frontieră Române în vederea comunicării detaliilor de transfer ale solicitanţilor de azil către punctele de trecere a frontierei deschise traficului internaţional şi realizării legăturilor cu echipele de escortă şi însoţire ale I.G.I.;
p)cooperează cu serviciile competente din cadrul Direcţiei migraţie în vederea derulării procedurii statului membru responsabil în cazul cetăţenilor străini şi apatrizilor, care au împlinit 14 ani, depistaţi cu şedere ilegală, care au fost verificaţi în Eurodac;
q)decide prin hotărâre cu privire la transferul în statul membru responsabil şi asigură comunicarea hotărârii către străin, cu sprijinul serviciilor competente pe linie de imigrări ori a centrelor pentru luarea în custodie a străinilor ilegali;
r)întreprinde demersurile necesare în vederea comunicării Direcţiei migraţie situaţia cetăţenilor străini depistaţi pe teritoriul statelor membre şi pe numele cărora au fost emise dispoziţii de depistare în aplicaţia S.I.M.S.
Art. 49
(1)Serviciul integrare, asistenţă, coordonare centre şi relocare are următoarele atribuţii:
k)participă la monitorizarea proiectelor de grant finanţate din PGSOLID şi Fondul pentru azil, migraţie şi integrare prin vizite în teren, analizarea rapoartelor de progres şi consultări cu beneficiarii proiectelor, în scopul stabilirii unor măsuri de îmbunătăţire a activităţilor specifice;
l)asigură calitatea şi eficienţa asistenţei acordate solicitanţilor de azil, persoanelor cu o formă de protecţie şi străinilor cu o formă de şedere legală pe teritoriul României, prin analizarea şi avizarea metodologiilor şi informaţiilor realizate în proiectele de grant finanţate din fondurile acordate României în cadrul PGSOLID şi Fondul pentru azil, migraţie şi integrare;
m)participă la analiza nevoilor în domeniul azilului şi integrării migranţilor în scopul elaborării/revizuirii PGSOLID şi a programului naţional al Fondului pentru azil, migraţie şi integrare;
n)participă cu experţi evaluatori în selecţiile proiectelor de grant finanţate din fondurile acordate României în cadrul PGSOLID şi Fondul pentru azil, migraţie şi integrare;
o)participă la elaborarea instrucţiunilor pentru solicitanţi aferente selecţiilor proiectelor de grant finanţate din fondurile acordate României în cadrul PGSOLID şi Fondul pentru azil, migraţie şi integrare, prin identificarea şi analizarea cerinţelor specifice domeniilor azilului şi migraţiei.
a)coordonează activităţile operative ale centrelor regionale cu privire la cazarea, repartizarea şi asistenţa solicitanţilor de azil şi a străinilor cu o formă de protecţie în România;
b)coordonează activităţile operative ale centrelor regionale cu privire la integrarea străinilor cu drept de şedere în România;
c)centralizează, periodic sau la cerere, statisticile privind persoanele cazate şi asistate în centrele regionale şi a persoanelor participante la activităţile de integrare;
d)realizează analize şi evaluări periodice privind condiţiile de cazare, asistenţă şi integrare;
e)gestionează relaţia cu I.C.N.U.R. şi O.I.M, privind implementarea Acordului tripartit privind C.T.U.;
f)îndeplineşte atribuţiile ce revin I.G.I. ca punct naţional de contact privind integrarea imigranţilor la nivelul Comisiei Europene;
g)întocmeşte elementele de mandat la nivel tehnic pentru susţinerea poziţiei României în cadrul comitetelor şi grupurilor de lucru la nivelul UE privind asistenţa solicitanţilor de azil şi integrarea imigranţilor şi la nivelul Organizaţiei Naţiunilor Unite privind relocarea refugiaţilor;
h)gestionează problematica participării României la operaţiunile de relocare a refugiaţilor;
i)desfăşoară activităţi pe linia cooperării şi schimbului de date şi informaţii cu instituţii cu atribuţii în domeniul apărării, ordinii publice şi securităţii naţionale, conform competenţelor;
j)coordonează activităţile de cooperare şi schimb de date şi informaţii desfăşurate de centrele regionale de cazare şi proceduri pentru solicitanţii de azil cu instituţiile cu atribuţii în domeniul apărării, ordinii publice şi securităţii naţionale, pe liniile de muncă avute în competenţă.
k)participă la monitorizarea proiectelor de grant finanţate din PGSOLID şi Fondul pentru azil, migraţie şi integrare prin vizite în teren, analizarea rapoartelor de progres şi consultări cu beneficiarii proiectelor, în scopul stabilirii unor măsuri de îmbunătăţire a activităţilor specifice;
l)asigură calitatea şi eficienţa asistenţei acordate solicitanţilor de azil, persoanelor cu o formă de protecţie şi străinilor cu o formă de şedere legală pe teritoriul României, prin analizarea şi avizarea metodologiilor şi informaţiilor realizate în proiectele de grant finanţate din fondurile acordate României în cadrul PGSOLID şi Fondul pentru azil, migraţie şi integrare;
m)participă la analiza nevoilor în domeniul azilului şi integrării migranţilor în scopul elaborării/revizuirii PGSOLID şi a programului naţional al Fondului pentru azil, migraţie şi integrare;
n)participă cu experţi evaluatori în selecţiile proiectelor de grant finanţate din fondurile acordate României în cadrul PGSOLID şi Fondul pentru azil, migraţie şi integrare;
o)participă la elaborarea instrucţiunilor pentru solicitanţi aferente selecţiilor proiectelor de grant finanţate din fondurile acordate României în cadrul PGSOLID şi Fondul pentru azil, migraţie şi integrare, prin identificarea şi analizarea cerinţelor specifice domeniilor azilului şi migraţiei.(2)Pe linia asistenţei şi coordonării centrelor, Serviciul integrare, asistenţă, coordonare centre şi relocare are următoarele atribuţii:
a)coordonează activităţile centrelor regionale cu privire la respectarea prevederilor legale referitoare la cazarea solicitanţilor de azil şi a străinilor care au obţinut o formă de protecţie în România;
b)coordonează activităţile centrelor regionale cu privire la respectarea prevederilor legale referitoare la asistenţa solicitanţilor de azil;
c)coordonează activităţile de informare, consiliere şi orientare culturală pentru solicitanţii de azil cazaţi în centrele regionale;
d)centralizează statisticile privind persoanele cazate şi asistate în centrele regionale;
e)coordonează modul de repartizare a solicitanţilor de azil în teritoriu în vederea asigurării unei asistenţe corespunzătoare pe durata procedurilor de azil şi a utilizării judicioase a resurselor existente;
f)realizează analize şi evaluări periodice privind condiţiile de cazare şi asistenţa în centrele regionale şi modul de repartizare a solicitanţilor de azil în teritoriu;
g)coordonează modul de întocmire a regulamentelor de ordine interioară a centrelor regionale în vederea asigurării unor condiţii uniforme de asistenţă pentru persoanele cazate;
h)coordonează activităţile de primire a cererilor de acordare a dreptului de şedere pe termen lung pe teritoriul României pentru străinii care au obţinut o formă de protecţie în România;
i)verifică la structurile din sistemul de siguranţă naţională şi ordine publică refugiaţii care fac obiectul Acordului tripartit privind C.T.U.;
j)coordonează activităţile legate de recepţia şi şederea refugiaţilor în C.T.U., în conformitate cu Acordul tripartit;
k)realizează demersuri legate de acordarea permisiunii de intrare a refugiaţilor în C.T.U. la propunerea I.C.N.U.R., în conformitate cu Acordul tripartit;
l)elaborează puncte de vedere, materiale de analiză şi sinteză, contribuţii pentru documentele de raportare şi răspunsuri la petiţiile referitoare la cazarea şi asistenţa oferită în centrele regionale.
(3)Pe linia Integrării şi relocării, Serviciul integrare, asistenţă, coordonare centre şi relocare are următoarele atribuţii:
a)coordonează activităţile prevăzute în lege pentru programul de integrare adresat străinilor care au obţinut o formă de protecţie în România;
b)coordonează activităţile de integrare adresate străinilor cu şedere legală în România;
c)centralizează statisticile privind persoanele participante la activităţile de integrare;
d)realizează analize şi evaluări periodice privind modul de desfăşurare a activităţilor de integrare a străinilor care au obţinut o formă de protecţie în România şi a străinilor cu şedere legală în România;
e)întocmeşte Raportul anual privind situaţia străinilor care au obţinut o formă de protecţie în România;
f)realizează întâlniri de coordonare cu instituţiile guvernamentale, organizaţiile internaţionale şi nonguvernamentale privind integrarea străinilor, asistenţa solicitanţilor de azil şi relocarea refugiaţilor în România în vederea asigurării unei asistenţe complementare;
g)îndeplineşte atribuţiile ce revin I.G.I. ca punct naţional de contact privind integrarea imigranţilor la nivelul Comisiei Europene;
h)îndeplineşte atribuţiile ce revin I.G.I. ca punct naţional de contact privind relocarea refugiaţilor;
i)asigură secretariatul Comitetului pentru relocarea refugiaţilor în România;
j)coordonează operaţiunile de relocare a refugiaţilor în România;
k)participă la misiuni de selecţie, transfer şi orientare culturală a refugiaţilor relocaţi;
l)elaborează puncte de vedere, materiale de analiză şi sinteză, contribuţii pentru documentele de raportare şi răspunsuri la petiţiile referitoare la integrarea străinilor şi relocarea refugiaţilor.