Art. 47. - Serviciul protecţie internaţională şi proceduri de azil are următoarele atribuţii: - Regulament din 2013 de organizare şi funcţionare a aparatului propriu al Inspectoratului General pentru Imigrări
M.Of. 316
Ieşit din vigoare Versiune de la: 16 Aprilie 2015
Art. 47
(1)Serviciul protecţie internaţională şi proceduri de azil are următoarele atribuţii:
a)coordonează, sprijină, îndrumă şi controlează activităţile desfăşurate de centrele regionale pe linia asigurării accesului la procedura de azil, primirii cererilor de azil, a celor de acces la o nouă procedură, înregistrării solicitanţilor de azil, verificării identităţii, constituirii dosarelor, emiterii/prelungirii valabilităţii documentelor temporare de identitate şi de călătorie;
b)coordonează, îndrumă, sprijină şi controlează activităţile de soluţionare a cererilor de azil, a celor de acces la o nouă procedură de azil, precum şi modul de soluţionare a cazurilor care fac obiectul procedurii de încetare/anulare a unei forme de protecţie în etapa administrativă;
c)coordonează, îndrumă, sprijină şi controlează activităţile de soluţionare a cererilor de azil, a celor de acces la o nouă procedură de azil, precum şi modul de soluţionare a cazurilor care fac obiectul procedurii de încetare/anulare a unei forme de protecţie în etapa judiciară;
d)organizează activităţile de reprezentare şi apărare în instanţă a intereselor instituţiei în procesele care au ca obiect cereri de azil, cereri de acces la o nouă procedură de azil, proceduri de încetare/anulare a unei forme de protecţie, sub coordonarea Serviciului juridic;
e)evaluează şi asigură calitatea procedurii de azil, pe baza indicatorilor şi instrumentelor interne de control al calităţii;
f)participă la definirea proceselor specifice, la elaborarea procedurilor interne de lucru şi asigură actualizarea permanentă a acestora;
g)asigură serviciile de cercetare, documentare şi obţinere de informaţii din ţările de origine pentru structurile I.G.I., instanţele de judecată şi avocaţi;
h)asigură furnizarea datelor şi informaţiilor generale privind situaţia din ţările de origine ale solicitanţilor de azil, persoanelor implicate în procedura de azil - faza administrativă şi judecătorească;
i)realizează materiale de analiză, sinteză şi prognoză privind modul în care ar putea fi influenţată derularea procedurii de azil în România, atunci când situaţia dintr-o anumită ţară de origine a suferit modificări în plan geopolitic, social şi în ceea ce priveşte respectarea drepturilor omului;
j)asigură legătura cu misiunile diplomatice române în străinătate şi cele străine acreditate în România, pe linia asistenţei consulare pentru străinii refugiaţi şi cei cu protecţie subsidiară recunoscuţi de statul român;
k)întocmeşte situaţii numerice şi pe ţări de origine, lunare, trimestriale, anuale şi la cerere, care cuprind date referitoare la cererile de azil, modalităţile şi locul de intrare ale solicitanţilor, locurile de depunere şi procesare a cererilor de azil, modul de soluţionare în faza administrativă şi judiciară, pe care le înaintează Registrului central pentru străini şi statistică din cadrul I.G.I. şi instituţiilor şi organizaţiilor neguvernamentale cu care are încheiate protocoale în acest sens;
l)reprezintă I.G.I. în relaţia cu Consiliul U.E., Comisia Europeană şi participă prin reprezentant la şedinţele comitetelor şi grupurilor de lucru, pe problematica de referinţă, în baza mandatului avizat de structura de specialitate de la nivelul M.A.I.;
m)întocmeşte elemente de mandat la nivel tehnic pe linia de competenţă, în vederea susţinerii poziţiei României la şedinţele comitetelor şi grupurilor de lucru la nivelul UE;
n)cooperează cu organizaţii internaţionale şi naţionale guvernamentale sau nonguvernamentale ori cu structurile similare din celelalte state membre ale UE, în baza acordurilor bilaterale încheiate şi în temeiul mandatului încredinţat de conducerea I.G.I.;
o)desfăşoară activităţi pe linia cooperării şi schimbului de date şi informaţii cu instituţii cu atribuţii în domeniul apărării, ordinii publice şi securităţii naţionale, conform competenţelor;
p)coordonează activităţile de cooperare şi schimb de date şi informaţii desfăşurate de centrele regionale de cazare şi proceduri pentru solicitanţii de azil cu instituţiile cu atribuţii în domeniul apărării, ordinii publice şi securităţii naţionale, pe liniile de muncă avute în competenţă;
q)participă la definirea proceselor specifice şi la elaborarea procedurilor interne de lucru şi asigură actualizarea permanentă a acestora;
r)coordonează, monitorizează şi îndrumă activitatea de culegere, diseminare şi valorificare a informaţiilor cu celelalte autorităţi de stat cu atribuţii în domeniul apărării, ordinii publice şi securităţii naţionale.
(2)Pe linia evidenţei dreptului de şedere şi documente de călătorie, Serviciul protecţie internaţională şi proceduri de azil are următoarele atribuţii:
a)coordonează, sprijină, îndrumă şi controlează activităţile desfăşurate de centrele regionale pe linia primirii cererilor de azil, a celor de acces la o nouă procedură şi înregistrării solicitanţilor de azil;
b)analizează, soluţionează cererile de emitere a titlurilor de călătorie pentru străinii beneficiari ai unei forme de protecţie în România aflaţi în străinătate;
c)analizează şi soluţionează cererile de readmisie pentru străinii beneficiari ai unei forme de protecţie în România aflaţi în străinătate;
d)coordonează, monitorizează şi îndrumă activitatea pe linie de constituire şi gestionare a dosarelor personale ale solicitanţilor de azil desfăşurată de centrele regionale;
e)coordonează, monitorizează şi îndrumă activitatea de emitere şi prelungire a valabilităţii documentelor temporare de identitate pentru solicitanţii de azil;
f)propune sau, după caz, avizează, iar după aprobare operează propunerile de actualizare, modificare şi ştergere a datelor incomplete sau inexacte din aplicaţia AZIL, parte componentă a S.I.M.S.;
g)coordonează, sprijină şi îndrumă, la nivel teritorial, activităţile de verificare/implementare în aplicaţia informatică specifică a tuturor categoriilor de date privind străinii aflaţi în procedura de azil;
h)monitorizează şi propune actualizarea structurii aplicaţiei AZIL, conform nevoilor operative sau modificărilor de ordin legislativ;
i)coordonează activităţile de emitere a permiselor de şedere şi a documentelor de călătorie pentru străinii cărora li s-a acordat o formă de protecţie în România;
j)efectuează verificările specifice necesare în evidenţe în scopul derulării procedurilor de relocare sau evacuare temporară în România a străinilor aflaţi în nevoie de protecţie internaţională;
k)asigură legătura cu misiunile diplomatice române în străinătate şi cele străine acreditate în România pe linia asistenţei consulare pentru străinii refugiaţi şi cei cu protecţie subsidiară recunoscuţi de statul român.
(3)Pe linia coordonării procedurilor de azil, Serviciul protecţie internaţională şi proceduri de azil are următoarele atribuţii:
1.a) coordonează, îndrumă, sprijină şi controlează activităţile de soluţionare a cererilor de azil, a celor de acces la o nouă procedură de azil şi a cazurilor care fac obiectul procedurii de încetare/anulare a unei forme de protecţie în etapa administrativă;
2.b) coordonează, îndrumă, sprijină şi controlează activităţile de soluţionare a cererilor de azil, a celor de acces la o nouă procedură de azil şi a cazurilor care fac obiectul procedurii de încetare/anulare a unei forme de protecţie în etapa judiciară;
3.c) evaluează şi asigură calitatea procedurii de azil, pe baza indicatorilor şi instrumentelor interne de control al calităţii;
4.d) organizează activităţile de reprezentare şi apărare în instanţă a intereselor instituţiei în procesele care au ca obiect cereri de azil, cereri de acces la o nouă procedură de azil, proceduri de încetare/anulare a unei forme de protecţie, sub coordonarea Serviciului juridic;
5.e) susţine în instanţă interesele instituţiei în procesele care au ca obiect procedura Dublin, ţării terţe sigure, cererile de reunificare a familiei, transferul de responsabilitate asupra statutului de refugiat, în cauze legate de procedura de azil şi în cauzele cu un grad ridicat de complexitate, şi, după caz, asigură delegarea reprezentării şi apărării la nivelul centrelor regionale, sub coordonarea Serviciului juridic;
6.f) întocmeşte puncte de vedere către Curtea Constituţională în cauzele având ca obiect excepţiile de neconstituţionalitate privind legislaţia în domeniul azilului, precum şi în cadrul procedurilor desfăşurate la Curtea Europeană a Drepturilor Omului şi Curtea Europeană de Justiţie privind cauze în materie de azil;
7.g) avizează solicitările de renunţare la căi de atac în cadrul procedurilor de azil, formulate de structurile teritoriale, întocmeşte, împreună cu compartimentele de specialitate din cadrul D.A.I., şi prezintă conducerii direcţiei propuneri de măsuri privind îndeplinirea sarcinilor ce revin acestora, în vederea aplicării stricte a legilor şi a altor acte normative, imediat după publicarea acestora;
8.h) organizează, împreună cu compartimentele de specialitate din cadrul DAI., studierea temeinică a legilor şi a altor acte normative, imediat după publicarea acestora, de către personalul care are atribuţii în aplicarea prevederilor legale;
9.i) urmăreşte modul de aplicare a normelor juridice din domeniul azilului în activitatea structurilor din cadrul D.A.I. şi subordonate acesteia şi face propuneri pentru perfecţionarea normelor juridice;
10.j) pregăteşte şi examinează, sub aspectul legalităţii şi eficienţei juridice, documentaţia care stă la baza deciziilor conducerii D.A.I. şi acordă asistenţă juridică conducerii în problematica ce implică activitatea unităţii în domeniul azilului;
11.k) avizează pentru legalitate documentele emise de conducerea D.A.I., potrivit competenţei;
12.l) participă la instruirea personalului din cadrul D.A.I. şi din structurile subordonate în problematica la care se referă actele juridice internaţionale, în probleme de drept umanitar şi drepturile omului, precum şi în probleme de cunoaştere şi aplicare unitară a legislaţiei, în raport cu specificul direcţiei;
13.m) elaborează puncte de vedere privitoare la interpretarea şi aplicarea unor dispoziţii legale şi acordă conducerii D.A.I. şi personalului acesteia, precum şi structurilor subordonate D.A.I. consultaţii cu caracter juridic pentru rezolvarea sarcinilor de serviciu, în domeniul azilului;
14.n) întocmeşte şi ţine evidenţa legilor, decretelor, hotărârilor şi ordonanţelor Guvernului şi a actelor normative cu caracter intern care interesează activitatea D.A.I., în scopul furnizării operative şi calificate a informaţiilor solicitate de conducere, de compartimentele de specialitate şi de personalul acestora;
15.o) sprijină activitatea de perfecţionare a pregătirii profesionale, iniţiază şi participă la acţiuni de cunoaştere, interpretare şi aplicare a actelor normative şi de prevenire a încălcării acestora de către personalul D.A.I. ori al structurilor subordonate;
16.p) efectuează acţiuni de îndrumare şi sprijin la structurile subordonate D.A.I., pentru a asigura interpretarea corectă şi unitară a dispoziţiilor legale, precum şi îndeplinirea cu rigurozitate a atribuţiilor pe linie de proceduri de azil şi formulează propuneri privind înlăturarea deficienţelor constatate cu această ocazie;
17.q) analizează, periodic, activitatea proprie şi propune măsuri pentru îmbunătăţirea activităţii pe linie juridică, informând conducerea direcţiei şi Serviciul juridic despre rezultatul analizei şi propunerile formulate;
18.r) asigură asistenţa, consultanţa şi reprezentarea juridică a structurilor din subordinea D.A.I., în situaţia în care acestea nu dispun, din cauze întemeiate, de asistenţă juridică proprie;
19.s) participă la negocierea de convenţii, acorduri şi înţelegeri internaţionale pe specificul de activitate al D.A.I.;
20.t) sesizează conducerea I.G.I., prin Serviciul juridic, cu privire la deficienţele rezultate din soluţionarea litigiilor la instanţele judecătoreşti, pentru luarea măsurilor adecvate, în scopul asigurării legalităţii şi a ordinii de drept;
21.u) întocmeşte observaţii şi propuneri, motivate juridic, la proiectele de legi, hotărâri şi ordonanţe ale Guvernului, de acte normative cu caracter intern, asupra cărora a fost consultat I.G.I., întocmeşte avize motivate, la solicitarea directorului direcţiei sau conducerii I.G.I., cu privire la diferite categorii de lucrări cu caracter juridic, care privesc activitatea D.A.I.;
22.v) soluţionează cererile de reunificare a familiei, transfer de responsabilitate asupra statutului de reUigiat şi cazurile cu un grad ridicat de complexitate;
23.w) organizează şi implementează activităţi de pregătire, informare a personalului cu atribuţii pe linia procedurilor de azil din cadrul I.G.I. şi din cadrul altor instituţii, inclusiv magistraţi, pe linia procedurilor de azil în vederea asigurării unei practici unitare la nivel naţional, a acordării accesului solicitanţilor de azil la procedura de determinare a unei forme de protecţie şi a respectării principiului nereturnării;
24.x) elaborează rapoarte, analize şi sinteze, informări şi alte materiale pentru documentarea conducerii I.G.I. privind problematica specifică procedurii de azil;
25.y) monitorizează implementarea legislaţiei în domeniul azilului, conform competenţelor, şi identifică eventualele disfuncţionalităţi pentru a căror remediere formulează propuneri, inclusiv pentru atragerea de finanţări din fonduri externe;
26.z) asigură documentaţia necesară şi, după caz, participarea cu experţi la activităţi interne şi internaţionale pe probleme de proceduri de azil sau alte probleme adiacente;
27.aa) elaborează puncte de vedere şi contribuţii pentru documente de raportare referitoare la problematica aflată în competenţă.
(4)Pe linia procedurilor şi informaţiilor din ţările de origine, Serviciul protecţie internaţională şi proceduri de azil are următoarele atribuţii:
a)furnizează date şi informaţii cu caracter general privind situaţia din ţările de origine ale solicitanţilor de azil, în limba română, persoanelor implicate în procedura de azil - faza administrativă şi judecătorească, atunci când situaţia dintr-o anumită ţară de origine a suferit modificări în plan geopolitic, social şi în ceea ce priveşte respectarea drepturilor omului;
b)furnizează date şi informaţii punctuale privind situaţia din ţările de origine ale solicitanţilor de azil, în limba română, persoanelor implicate în procedura de azil - faza administrativă şi judecătorească, pentru cazurile ce necesită o analiză complexă;
c)furnizează date şi informaţii punctuale privind situaţia din ţările de origine ale străinilor aflaţi pe teritoriul României, în limba română, la cererea structurilor cu competenţe în domeniul imigraţiei, precum şi a persoanelor cu drept de reprezentare a străinilor în cauză;
d)coordonează, monitorizează şi îndrumă activitatea de cercetare, traducere şi furnizare a informaţiilor punctuale privind situaţia din ţările de origine ale solicitanţilor de azil, în limba română, persoanelor implicate în procedura de azil - faza administrativă şi judecătorească de către ofiţerii cercetători specializaţi din cadrul structurilor regionale subordonate D.A.I.;
e)realizează materiale de analiză, sinteză şi prognoză, atunci când situaţia dintr-o anumită ţară de origine a suferit modificări în plan geopolitic, social şi în ceea ce priveşte respectarea drepturilor omului;
f)verifică modalitatea de respectare de către factorii implicaţi în procedura de azil a standardelor procedurale şi de calitate cu ocazia solicitării informaţiilor din ţările de origine, aşa cum sunt ele stabilite în documente naţionale sau internaţionale de specialitate;
g)facilitează accesul la informaţii din ţările de origine pentru toţi factorii implicaţi în procedura de azil;
h)participă la grupurile de lucru, sesiunile de pregătire şi seminarele interne şi internaţionale care au în vedere informaţii privind situaţia din ţările de origine ale solicitanţilor de azil;
i)contribuie la actualizarea Portalului comun al UE cu informaţii din ţările de origine ale solicitanţilor de azil;
j)coordonează activităţile de furnizare a informaţiilor din ţările de origine ale străinilor aflaţi pe teritoriul României şi activităţile de pregătire pe această linie în ţara noastră şi menţine legătura permanentă cu centrele de documentare existente în alte ţări implicate în procedura de azil, continuând schimbul permanent de date, informaţii şi expertiză cu acestea;
k)coordonează activitatea de asigurare a serviciilor de interpretare;
l)oferă răspunsuri punctuale la solicitări de informaţii din ţările de origine venite din partea altor state.