Secţiunea 10 - Organizarea şi funcţionarea Uniunii Naţionale a Notarilor Publici - Regulament din 2013 de aplicare a Legii notarilor publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995

M.Of. 479

În vigoare
Versiune de la: 25 Noiembrie 2020
SECŢIUNEA 10:Organizarea şi funcţionarea Uniunii Naţionale a Notarilor Publici
SUBSECŢIUNEA 1:Uniunea Naţională a Notarilor Publici
Art. 159
În îndeplinirea scopului pentru care a fost constituită şi pentru serviciile prestate, Uniunea poate desfăşura, în condiţiile stabilite de către Consiliul Uniunii şi cu respectarea legislaţiei în vigoare, activităţi generatoare de venituri proprii.
Art. 160
Uniunea are pagină proprie de internet, care va cuprinde, cel puţin, următoarele informaţii publice:
a)adresele de contact ale tuturor sediilor Camerelor şi programul de lucru;
b)programul de audienţe;
c)tabloul notarilor publici, datele de contact ale acestora, precum şi programul de lucru al birourilor notariale;
d)lista facultativă a arbitrilor aprobaţi de colegiile directoare ale Camerelor;
e)lista cu experţii evaluatori autorizaţi în condiţiile legii, care evaluează bunurile scoase la licitaţie;
f)date privind organizarea şi desfăşurarea licitaţiilor;
g)date cu privire la locul păstrării şi gestionarul arhivelor notariale;
h)informaţii de interes general cu privire la organizarea examenelor şi concursurilor de notar stagiar sau notar public, precum şi a concursurilor de schimbări de sedii;

i)alte date apreciate de Biroul executiv al Consiliului Uniunii ca fiind de interes public.
Art. 161
Organele de conducere ale Uniunii sunt;
a)Congresul;
b)Consiliul Uniunii;
c)Biroul executiv al Consiliului Uniunii;
d)preşedintele Uniunii.
Art. 162
(1)Delegaţi cu drept de vot la Congres sunt notarii publici aleşi într-o funcţie eligibilă la nivelul Camerei şi al Uniunii, la care se adaugă reprezentanţii aleşi de Adunarea generală a Camerei pe durata unui mandat, în limita normei de reprezentare prevăzute de lege. Prezenţa delegaţilor la Congres este obligatorie.
(2)La calculul normei de reprezentare pentru alegerea reprezentanţilor Camerelor la Congres, precum şi în Consiliul Uniunii se va avea în vedere numărul notarilor publici în funcţie la sfârşitul lunii anterioare organizării alegerilor, potrivit procedurii stabilite prin regulament aprobat de Consiliul Uniunii.
Art. 163
Împotriva hotărârilor Congresului se poate formula plângere la instanţa de judecată competentă în condiţiile legii.
Art. 164
Procedura alegerii organelor de conducere ale Uniunii se stabileşte prin regulamentul aprobat de Consiliul Uniunii.
Art. 165
Reprezentanţii Camerelor în Consiliul Uniunii îşi exprimă votul având în vedere respectarea intereselor legitime ale profesiei.
Art. 166
Prezenţa membrilor la şedinţele Consiliului Uniunii este obligatorie.
Art. 167
Reprezentanţii Camerelor în Consiliului Uniunii au obligaţia consultării şi informării permanente a Colegiului director al Camerei reprezentate cu privire la activitatea desfăşurată sau care urmează să se desfăşoare la fiecare şedinţă a Consiliului Uniunii.
Art. 168
Membrii Consiliului Uniunii răspund individual pentru votul exprimat în această calitate.
Art. 169
Reprezentanţii Camerelor în Consiliului Uniunii au obligaţia informării anuale a Adunării generale a Camerei cu privire la activitatea desfăşurată în Consiliului Uniunii.
Art. 170
(1)În îndeplinirea atribuţiilor sale, Consiliul Uniunii adoptă hotărâri care sunt obligatorii pentru Camere şi notari publici.
(2)Împotriva hotărârii Consiliului Uniunii se poate formula plângere la instanţa de judecată în condiţiile legii.
Art. 171
În situaţii urgente, Consiliul Uniunii poate adopta hotărâri prin întrunirea în şedinţă prin intermediul sistemului de videoconferinţă sau, fără a fi întrunit în şedinţă, prin vot exprimat prin corespondenţă. În acest din urmă caz, fiecare membru îşi va exprima votul în scris pe baza materialelor şi proiectelor de hotărâri transmise de către preşedintele Uniunii. Transmiterea materialelor şi, ulterior, a votului exprimat se face prin unul dintre mijloacele convenţionale de comunicare, care face dovada transmiterii şi, respectiv, primirii acestora.
Art. 172
La şedinţele Consiliului Uniunii participă personalul de specialitate al Uniunii, desemnat în acest sens, şi, ori de câte ori este necesar, alţi notari publici sau specialişti, convocaţi de către preşedintele Consiliului.
Art. 173
Consiliul Uniunii înaintează ministrului justiţiei, la începutul fiecărui an, o informare detaliată cu privire la activitatea notarială desfăşurată în anul precedent, care cuprinde date statistice, aspecte rezultate din verificările efectuate, măsurile luate pentru înlăturarea deficienţelor constatate, precum şi, dacă este cazul, propuneri de îmbunătăţire a activităţii sub aspect legislativ şi administrativ.
Art. 174
(1)Biroul executiv al Consiliului Uniunii se întruneşte în şedinţe ordinare cel puţin o dată pe lună, la convocarea preşedintelui Uniunii sau, în lipsa acestuia, a prim - vicepreşedintelui ori, după caz, a unuia dintre vicepreşedinţi, în condiţiile stabilite prin statut.
(2)Biroul executiv al Consiliului Uniunii funcţionează legal în prezenţa majorităţii membrilor săi şi adoptă decizii cu majoritatea simplă a voturilor celor prezenţi.
(3)În cazul în care Biroul executiv al Consiliului Uniunii nu este legal constituit din lipsa cvorumului necesar, se convoacă o nouă şedinţă în condiţiile stabilite prin statut.
(4)În îndeplinirea atribuţiilor legale, Biroul executiv al Consiliului Uniunii adoptă, în condiţiile prevăzute de art. 58 alin. (5) din lege, decizii obligatorii pentru Camere şi notarii publici. În caz de egalitate de voturi, votul se reia.
(5)Prezenţa membrilor la şedinţele Biroului executiv al Consiliului Uniunii este obligatorie.
(6)La şedinţele Biroului executiv al Consiliului Uniunii participă personalul de specialitate al Uniunii, desemnat în acest sens, şi, ori de câte ori este necesar, şi alţi notari publici sau specialişti, convocaţi de către preşedinte.
Art. 175
Pentru situaţii urgente, Biroul executiv al Consiliului Uniunii poate adopta hotărâri prin întrunirea în şedinţă prin intermediul sistemului de videoconferinţă sau, fără a fi întrunit în şedinţă, prin vot exprimat prin corespondenţă. În acest din urmă caz, fiecare membru îşi va exprima votul în scris pe baza materialelor şi proiectelor de decizii transmise de către preşedintele Uniunii. Transmiterea materialelor şi, ulterior, a votului exprimat se va face prin unul dintre mijloacele convenţionale de comunicare care fac dovada transmiterii şi, respectiv, primirii.
Art. 176
(1)În îndeplinirea atribuţiilor legale, preşedintele Uniunii emite dispoziţii obligatorii.
(2)Împotriva dispoziţiei preşedintelui se poate formula plângere, în termen de 15 zile de la comunicare, la Biroul executiv al Consiliului Uniunii. Decizia Biroului executiv al Consiliului Uniunii poate fi atacată la instanţa de judecată competentă, în condiţiile legii.
Art. 177
(1)În lipsa preşedintelui, situaţie adusă la cunoştinţa Consiliului Uniunii, atribuţiile acestuia sunt preluate, de drept, de către prim-vicepreşedintele Uniunii, până la încetarea acestei situaţii. În cazul în care prim-vicepreşedintele se află în imposibilitatea exercitării atribuţiilor, atribuţiile preşedintelui sunt preluate de către unul dintre vicepreşedinţi, delegat în acest sens de către preşedinte.
(2)Ori de câte ori preşedintele, prim-vicepreşedintele sau vicepreşedinţii se află în imposibilitate de a-şi exercita atribuţiile, acestora le revine obligaţia de a comunica Uniunii motivele şi durata pentru care nu îşi pot exercita atribuţiile.
(3)Pentru soluţionarea petiţiilor, preşedintele poate solicita note explicative notarilor publici sau notarilor stagiari împotriva cărora au fost formulate plângerile şi, în funcţie de cele constatate, dispune măsurile corespunzătoare.
(4)Preşedintele poate delega atribuţia prevăzută la alin. (3), precum şi alte atribuţii prim-vicepreşedintelui, vicepreşedinţilor sau unui alt membru al Consiliului Uniunii.
Art. 178
Organizarea şi funcţionarea redacţiei Buletinul Notarilor Publici, a comisiilor de specialitate ale Consiliului Uniunii, a aparatului de specialitate şi administrativ al Uniunii, a RNENP şi a altor entităţi care se înfiinţează la nivelul Uniunii se stabilesc prin regulamente aprobate prin hotărâre a Consiliului Uniunii.
SUBSECŢIUNEA 2:Casa de Asigurări a Notarilor Publici
Art. 179
(1)Casa de Asigurări se organizează şi funcţionează pe baza statutului acesteia, aprobat în condiţiile legii de către Consiliul Uniunii.
(2)Casa de Asigurări este condusă de un consiliu de administraţie numit de către Consiliul Uniunii dintre notarii publici propuşi de către Camere. Consiliul de administraţie este condus de un preşedinte, desemnat dintre membrii acestuia de către Consiliul Uniunii.
(3)Numărul membrilor consiliului de administraţie, precum şi modul de desemnare a acestora şi a preşedintelui se stabilesc prin statutul Casei de Asigurări.
(4)La şedinţele consiliului de administraţie participă personalul de specialitate al Casei de Asigurări, desemnat în acest sens, şi, ori de câte ori este necesar, şi alţi notari publici sau specialişti, convocaţi de către preşedinte.
Art. 180
(1)Înainte de începerea activităţii, notarul public este obligat, sub sancţiunea neemiterii licenţei de funcţionare, să încheie contractul de asigurare cu Casa de Asigurări, devenind astfel membru al acesteia.
(2)Pe perioada exercitării funcţiei, notarul public este obligat, sub sancţiunea retragerii licenţei de funcţionare, să achite anual costul poliţei de asigurare, în condiţiile stabilite prin contractul de asigurare.
(3)La data retragerii licenţei de funcţionare, contractul de asigurare încetează sau se suspendă, după caz, în funcţie de încetarea sau, respectiv, suspendarea calităţii de notar public.
Art. 181
Anual, la emiterea poliţei de asigurare, Casa de Asigurări va solicita Uniunii informaţii cu privire la conduita profesională a notarului public, iar în funcţie şi de aceasta, se va întocmi fişa de evaluare de risc profesional a notarului public, pe baza căreia se vor stabili, în condiţiile statutului, de către consiliul de administraţie, cuantumul anual al primei de asigurare, suma asigurată obligatorie, obligativitatea reîntregirii sumei maxime asigurate şi, corelativ, plata primei de asigurare, precum şi felul poliţei de asigurare.
Art. 182
Nu intră în categoria riscurilor asigurate de Casa de Asigurări activităţile desfăşurate de notarii publici în calitate de fiduciari şi/sau lichidatori desemnaţi de părţi.
Art. 183
(1)La nivelul Casei de Asigurări se ţin, în format electronic sau pe suport hârtie, următoarele registre şi evidenţe:
a)registrul general de corespondenţă şi mapele cuprinzând documentele înregistrate în acesta, în care se înregistrează toate documentele care nu se regăsesc în celelalte registre;
b)registrul de asigurare profesională obligatorie, în care se înregistrează contractele de asigurare ale notarilor publici şi se menţionează cuantumul poliţei, riscul asigurat, despăgubirile plătite în numele notarului public asigurat, mapele cuprinzând documentele înregistrate în acestea, precum şi fişa de evaluare a riscului profesional;
c)registrul de evidenţă a litigiilor în care este parte Casa de Asigurări şi soluţiile pronunţate;
d)registrul de evidenţă a hotărârilor consiliului de administraţie;
e)registrul de evidenţă a dispoziţiilor preşedintelui Casei de Asigurări;
f)registrul de evidenţă a stenogramelor şedinţelor consiliului de administraţie;
g)registrul de control, în care se înregistrează controalele efectuate de Uniune, precum şi mapele cu actele de control aferente acestora;
h)registrul de audienţe;
i)registrul de evidenţă a contractelor încheiate de Casa de Asigurări şi a facturilor emise de furnizori;
j)registrele pentru evidenţa activităţii financiar-contabile şi de personal prevăzute de lege şi mapele aferente acestora;
k)registrele pentru evidenţa activităţii arhivistice prevăzute de lege;
l)orice alte registre necesare desfăşurării activităţii.
(2)Procedura şi metodologia de gestionare a registrelor şi evidenţelor prevăzute la alin. (1) se aprobă de către Consiliul Uniunii, prin regulament.
SUBSECŢIUNEA 3:Institutul Notarial Român
Art. 184
INR se organizează şi funcţionează pe baza statutului şi regulamentului propriu, aprobate, în condiţiile legii, de către Consiliul Uniunii.
Art. 185
(1)INR este condus de un Consiliu director. Membrii Consiliului director sunt numiţi în condiţiile stabilite prin statutul şi regulamentul INR-ului.
(2)În subordinea preşedintelui INR funcţionează un Consiliu ştiinţific în condiţiile stabilite prin statutul şi regulamentul INR-ului.
(3)Numărul membrilor Consiliului director, ai Consiliului ştiinţific, precum şi modul de desemnare a acestora se stabilesc prin statutul şi regulamentul INR-ului.
(4)La şedinţele Consiliului director sau ale Consiliului ştiinţific participă personalul de specialitate al INR, desemnat în acest sens, şi, ori de câte ori este necesar, şi alţi notari publici sau specialişti, convocaţi de către preşedinte.
Art. 186
(1)Formarea profesională iniţială a notarilor stagiari, formarea profesională continuă a notarilor publici, precum şi pregătirea celorlalţi beneficiari prevăzuţi de lege se fac în condiţiile stabilite de Consiliul Uniunii, la propunerea Consiliului ştiinţific, avizată de Consiliul director al INR.
(2)Notarii publici în funcţie şi personalul de specialitate al birourilor notariale, al Camerelor şi al Uniunii au obligaţia să participe, cel puţin o dată la 3 ani, la cursurile de formare profesională organizate de INR.
(3)Cheltuielile cu participarea notarilor publici în funcţie şi a personalului de specialitate al birourilor notariale la cursurile organizate de INR se suportă de către biroul notarial şi sunt deductibile.
(4)Pentru personalul de specialitate al Uniunii şi al Camerelor, costul cursurilor organizate de INR se suportă de către Uniune, respectiv de către fiecare Cameră, din bugetele acestora.
Art. 187
(1)La nivelul INR se ţin, în format electronic sau pe suport hârtie, următoarele registre şi evidenţe:
a)registrul general de corespondenţă, în care se înregistrează documentele care nu se regăsesc în celelalte registre, şi mapele cuprinzând documentele înregistrate în acesta;
b)registrul cursanţilor, cuprinzând evidenţa notarilor stagiari, a notarilor publici şi a celorlalte persoane care au urmat cursurile de formare iniţială sau formare profesională continuă, precum şi mapele cuprinzând documentele înregistrate în acesta;
c)registrul de evidenţă a hotărârilor Consiliului director;
d)registrul de evidenţă a deciziilor Consiliului ştiinţific;
e)registrul de evidenţă a dispoziţiilor preşedintelui INR;
f)registrul de evidenţă a stenogramelor şedinţelor Consiliului director şi ale Consiliului ştiinţific;
g)registrul de control în care se înregistrează controalele efectuate de Uniune, precum şi mapele cu actele de control aferente acestora;
h)registrul de audienţe;
i)registrul de evidenţă a contractelor încheiate de INR şi a facturilor emise de INR sau furnizori;
j)registrele pentru evidenţa activităţii financiar-contabile şi de personal prevăzute de lege şi mapele aferente acestora;
k)registrele pentru evidenţa activităţii arhivistice prevăzute de lege;
l)orice alte registre necesare desfăşurării activităţii.
(2)Procedura şi metodologia de gestionare a registrelor şi evidenţelor se aprobă de către Consiliul Uniunii prin regulament.
SUBSECŢIUNEA 4:Casa de Pensii a Notarilor Publici
Art. 188
(1)Casa de Pensii a Notarilor Publici, denumită în continuare Casa de Pensii, se organizează şi funcţionează pe baza statutului şi regulamentului acesteia, aprobate în condiţiile legii de către Consiliul Uniunii.
(2)Casa de Pensii este condusă de un consiliu de administraţie.
(3)Numărul membrilor consiliului de administraţie, modul de desemnare a acestora, precum şi a preşedintelui se stabilesc prin statutul şi regulamentul Casei de Pensii.
(4)La şedinţele consiliului de administraţie, pe lângă personalul de specialitate al Casei de Pensii, desemnat în acest sens, vor participa, ori de câte ori este necesar, şi alţi notari publici sau specialişti, ca urmare a convocării sau solicitării făcute de către preşedinte.
Art. 189
La nivelul Casei de Pensii se ţin, în format electronic sau pe suport hârtie, următoarele registre şi evidenţe:
a)registrul general de corespondenţă, în care se înregistrează documentele care nu se regăsesc în celelalte registre şi mapele cuprinzând documentele înregistrate în acesta;
b)registrul naţional al asiguraţilor şi mapele cuprinzând documentele înregistrate în acesta;
c)registrul de evidenţă a hotărârilor consiliului de administraţie;
d)registrul de evidenţă a dispoziţiilor preşedintelui Casei de Pensii;
e)registrul de evidenţă a stenogramelor şedinţelor consiliului de administraţie;
f)registrul de control în care se înregistrează controalele efectuate de Uniune, precum şi mapele cu actele de control aferente acestora;
g)registrul de audienţe;
h)registrul de evidenţă a contractelor încheiate de Casa de Pensii şi a facturilor emise de furnizori;
i)registrele pentru evidenţa activităţii financiar-contabile şi de personal prevăzute de lege şi mapele aferente acestora;
j)registrele pentru evidenţa activităţii arhivistice prevăzute de lege;
k)orice alte registre necesare desfăşurării activităţii.
Art. 190
Procedura şi metodologia de gestionare a registrelor şi evidenţelor se aprobă de către Consiliul Uniunii prin regulament.
SUBSECŢIUNEA 5:Centrul Naţional de Administrare a Registrelor Naţionale Notariale
Art. 191
CNARNN se organizează şi funcţionează în condiţiile stabilite de regulamentul acestuia, aprobat în condiţiile legii, de către Biroul executiv al Consiliului Uniunii.
Art. 192
(1)CNARNN este condus de o Comisie de experţi, formată din notari publici şi specialişti. Membrii Comisiei de experţi sunt numiţi de către Biroul executiv al Consiliului Uniunii. Comisia de experţi este condusă de un preşedinte, desemnat dintre membrii săi de către Biroul executiv al Consiliului Uniunii.
(2)Numărul membrilor Comisiei de experţi, modul de desemnare a acestora, precum şi a preşedintelui comisiei se stabilesc prin regulamentul CNARNN.
(3)La şedinţele Comisiei de experţi participă personalul de specialitate al CNARNN desemnat în acest sens şi, ori de câte ori este necesar, alţi notari publici sau specialişti, convocaţi de către preşedinte.
Art. 193
(1)Pentru serviciile prestate, CNARNN se înregistrează cu activitate economică la organul fiscal competent.
(2)La data intrării în vigoare a prezentului regulament, activitatea Societăţii Comerciale "Infonot Systems" - S.R.L. este preluată integral de către CNARNN în condiţiile stabilite prin regulamentul acestuia.
Art. 194
(1)La nivelul CNARNN se ţin, în format electronic sau pe suport hârtie, registrele naţionale notariale prevăzute la art. 163 din lege, precum şi următoarele registre şi evidenţe:
a)registrul general de corespondenţă, în care se înregistrează toate documentele care nu se înregistrează în celelalte registre, şi mapele cuprinzând documentele înregistrate în acesta;
b)registrul de evidenţă a hotărârilor Comisiei de experţi;
c)registrul de evidenţă a dispoziţiilor preşedintelui Comisiei de experţi;
d)registrul de evidenţă a stenogramelor sau proceselor - verbale ale şedinţelor Comisiei de experţi;
e)registrul de control, în care se înregistrează controalele efectuate de Uniune, precum şi mapele cu actele de control aferente acestora;
f)registrul de audienţe;
g)registrul de evidenţă a contractelor încheiate de CNARNN şi a facturilor emise de centru şi de furnizori;
h)registrele pentru evidenţa activităţii financiar-contabile şi de personal prevăzute de lege şi mapele aferente acestora;
i)registrele pentru evidenţa activităţii arhivistice prevăzute de lege;
j)orice alte registre necesare desfăşurării activităţii.
(2)Procedura şi metodologia de gestionare a registrelor şi evidenţelor se aprobă de către Biroul executiv al Consiliului Uniunii prin regulament.