Capitolul v - Reguli la bordul navelor - Regulament din 2009 al serviciului la bordul navelor aparţinând Ministerului Administraţiei şi Internelor

M.Of. 20

În vigoare
Versiune de la: 13 Iunie 2023
CAPITOLUL V:Reguli la bordul navelor
SECŢIUNEA 1:Intrarea şi ieşirea la (de la) bordul navei
Art. 134
Accesul la bordul navei este permis numai pe schela (scara) navei.
Art. 135
Intrarea la bordul navei fără controlul documentelor este permisă:
a)persoanelor prevăzute la art. 331 şi a celor însoţite de comandantul navei sau de ofiţerul secund;
b)ofiţerilor din comanda structurii din care face parte nava;
c)membrilor echipajului navei.
Art. 136
Intrarea la bordul navei cu controlul documentelor este permisă:
a)personalului de la eşaloanele superioare care au sarcini de serviciu, pe baza delegaţiei de control sau a delegaţiei de serviciu;
b)grupelor de persoane civile (lucrători pentru reparaţii), pe bază de tabele nominale, în care se înscriu: numele, prenumele, numărul cărţii de identitate/buletinului de identitate. Tabelele se întocmesc de ofiţerul secund, se aprobă de comandantul navei şi sunt actualizate ori de câte ori se produc schimbări;
c)altor persoane care au aprobare.
Art. 137
Aprobarea pentru intrarea la bord se dă de comandantul navei sau înlocuitorul legal.
Art. 138
(1)Persoanele care nu fac parte din echipajul navei şi au aprobarea de a intra la bord trebuie să fie însoţite atât la intrarea, cât şi la ieşirea de la bord. Se interzice deplasarea acestora pe navă în alte locuri decât cele pentru care au aprobare.
(2)Regulile de comportare la bord a persoanelor îmbarcate temporar sunt prevăzute în anexa nr. 3.
Art. 139
Primirea vizitatorilor la navă este permisă numai cu aprobarea comandantului navei. Vizitarea navei se face numai cu însoţitor numit de comandantul (ofiţerul) secund şi după un itinerar dinainte stabilit, în ziua şi între orele stabilite.
SECŢIUNEA 2:Comportarea echipajului la bord
Art. 140
Pe navă personalului îmbarcat îi sunt interzise:
a)intrarea sau ieşirea la (de la) bord prin alte locuri decât pe schele, scări sau tangoane;
b)staţionarea pe suprastructuri, pe scări, schele, în locuri cu trecere îngustă sau alte locuri interzise prin ordinul comandantului navei;
c)staţionarea în apropierea cabestanelor şi vinciurilor pe timpul manevrării parâmelor sau a lanţurilor ancorelor, staţionarea rezemat sau aplecat peste balustradă;
d)introducerea sau scoaterea în (din) funcţiune a diferitelor instalaţii sau mecanisme pe care nu le deserveşte;
e)staţionarea în apropierea antenelor de radiolocaţie, pe timpul exerciţiilor şi verificărilor tehnice;
f)scăldatul în mare (fluviu) fără aprobare şi în afara programului stabilit pe navă;
g)odihna în alte locuri decât cele stabilite prin rol sau ordin pe navă;
h)prezentarea la program sub influenţa băuturilor alcoolice sau introducerea la bord a acestora;
i)aruncarea peste bord a deşeurilor, a produselor reziduale, a apei de santină, a detergenţilor, a substanţelor toxice sau corozive;
j)părăsirea navei fără aprobare.
Art. 141
Cu aprobarea ofiţerului secund echipajului îmbarcat i se permite:
a)circulaţia pe scările exterioare, pe tangoane sau coborârea în afara bordajului;
b)urcarea în arboradă sau în ambarcaţiuni;
c)deschiderea hublourilor în timpul marşului sau în staţionare pe timp de noapte;
d)introducerea sau scoaterea de pe navă a diferitelor obiecte;
e)pescuitul de pe navă sau din ambarcaţiunile care staţionează lângă bord, la cheu sau la ponton;
f)dormitul în alte locuri decât cele stabilite şi în afara timpului fixat.
Art. 142
Persoanelor îmbarcate temporar pe navă trebuie să li se aducă la cunoştinţă regulile de comportare la bord în părţile ce le privesc, iar lucrătorii civili care execută lucrări de reparaţii trebuie să cunoască în plus măsurile de siguranţa navei şi de securitate şi sănătate în muncă.
Art. 143
În activitatea zilnică, deplasarea echipajului pe punte se face, când nava este acostată, pe bordul babord la cheu. Comandantul navei poate schimba bordurile pentru circulaţie. Pe scările tambuchiurilor, urcarea (coborârea) se previne prin cuvântul "Urc" sau "Cobor", prioritate având persoana care urcă.
SECŢIUNEA 3:Ţinuta echipajului
Art. 144
Ţinuta echipajului se ordonă de comandantul navei (unităţii) în funcţie de anotimp, de temperatura aerului şi de caracterul activităţilor ce se desfăşoară. Ţinuta echipajului trebuie să fie permanent curată, bine întreţinută şi ajustată.
Art. 145
Portul mustăţii şi al bărbii este facultativ, însă aceasta trebuie tunsă îngrijit. Bărbieritul feţei se face ori de câte ori este nevoie pentru ca obrazul să fie proaspăt ras.
Art. 146
Nerespectarea regulilor cu privire la ţinută şi la portul uniformei constituie abatere disciplinară.
SECŢIUNEA 4:Cazarea echipajului la bordul navei
Art. 147
Încăperile de locuit de la bordul navei se împart în: cabine, careuri şi cazărmi. Fiecare încăpere de locuit trebuie să aibă un număr de ordine. Numerotarea se face de la prova spre pupa, de la tribord la babord şi, pe punţi, de sus în jos.
Art. 148
Se interzice folosirea pentru locuita: posturilor de conducere; compartimentelor de maşini, căldări, motoare şi cârme; cabinelor unde sunt instalate staţiile radio, de radiolocaţie şi hidrolocaţie; culoarelor şi spălătoarelor; magaziilor, bucătăriilor, cambuzelor şi a altor încăperi care ar dăuna sănătăţii personalului.
Art. 149
Fiecare încăpere de locuit trebuie să aibă un inventar cu starea de fixaţie şi celelalte materiale ale încăperii respective. Inventarul se întocmeşte de gestionarul materialelor. Un exemplar al acestuia se afişează în încăperea respectivă, iar al doilea (copia) se păstrează la inventarul navei de către gestionar.
Art. 150
Încăperile de locuit se vor păstra în ordine şi în bună stare. Toate cuşetele, inclusiv cele neocupate vor fi în permanenţă cu lenjeria completă şi curată.
Art. 151
(1)Orice persoană îmbarcată la bordul unei nave aparţinând Ministerului Administraţiei şi Internelor are dreptul la cazare. Repartizarea personalului îmbarcat pe cabine şi cazărmi se face în raport cu gradul şi funcţia fiecăruia, în funcţie de locurile disponibile.
(2)Planul cu repartizarea încăperilor de locuit se întocmeşte de ofiţerul secund împreună cu şefii de componente de specialitate şi se aprobă de comandantul navei (după care se completează rolul navei).
(3)Dacă la bord se află ministrul administraţiei şi internelor, secretari de stat, directori din aparatul central al ministerului, comandanţi de arme, chestori, generali sau amirali, acestora li se va destina cabina comandantului.
(4)Cabina comandantului navei nu se repartizează altor persoane, cu excepţia cazurilor prevăzute la alin. 3.
Art. 152
Cabinele care au aparatură sau tehnică specială nu se repartizează persoanelor care nu aparţin echipajului.
Art. 153
(1)Echipajul navei va fi repartizat pe cabine şi cazărmi în aşa fel încât să fie cât mai aproape de posturile pe care le deservesc.
(2)În timpul staţionării în port, echipajele navelor ce nu au posibilităţi de cazare la bord se vor caza la nave bază sau pontoane.
Art. 154
Pentru fiecare încăpere de locuit se numeşte prin dispoziţie zilnică/ordin de zi un responsabil care ia în primire inventarul şi răspunde de ordinea şi curăţenia din compartiment.
Art. 155
În încăperile de locuit este interzisă păstrarea alimentelor şi a ambalajelor.
Art. 156
Careurile sunt încăperi destinate membrilor echipajului pentru adunări, convocări de pregătire şi servire a mesei. Alte activităţi care se pot desfăşura în careuri se stabilesc de comandantul navei.
SUBSECŢIUNEA 1:Reguli de folosire a cabinelor, careurilor, saloanelor şi cazărmilor
Art. 157
Persoanelor cărora li s-au repartizat cabine pentru locuit le este interzis:
a)să ocupe altă cabină decât cea repartizată, fără aprobarea ofiţerului secund;
b)să îşi schimbe încuietoarea de la uşă fără a asigura dublura cheii la tabloul de chei de la ofiţerul de gardă;
c)să servească masa în cabină, în afara cazului când este bolnav şi nu se poate deplasa la careu;
d)să desfăşoare alte activităţi decât cele pentru care este destinată cabina;
e)să facă modificări în starea de fixaţie.
Art. 158
(1)Pe timpul în care în cabină se află una sau mai multe persoane este interzisă încuierea acesteia, atât ziua, cât şi noaptea. Amararea obiectelor din fiecare cabină revine celor care o locuiesc.
(2)În timpul marşului, al antrenamentelor, inspecţiilor şi revistelor la bord, cabinele de locuit nu se încuie. Au dreptul de a intra în cabine, pe timpul desfăşurării acestor activităţi, numai membrii echipajului repartizaţi conform rolului şi persoanele care execută controlul sau inspecţia.
Art. 159
La plecarea din cabină, persoana care locuieşte în aceasta trebuie să stingă lumina şi să scoată de sub tensiune aparatele electrice de încălzit. Este interzis să se încuie cabina dacă hublourile nu sunt închise.
Art. 160
(1)Cheile de la cabine se păstrează la persoanele care le ocupă, cu obligaţia ca la plecarea de la bord să le predea ofiţerului secund (şefului de cart). Dublurile acestor chei se păstrează la şeful de echipaj.
(2)Deschiderea cabinei în lipsa aceluia care o ocupă se face numai cu aprobarea ofiţerului secund sau a şefului de cart.
Art. 161
Curăţenia în cabine, careuri, saloane şi cazarmă este executată de membrii echipajului numiţi prin rol; aceştia poartă răspunderea pentru stingerea luminilor, oprirea difuzoarelor, scoaterea de sub tensiune a aparatelor electrice, închiderea hublourilor, precum şi amararea obiectelor.
Art. 162
În încăperi, tablourile, inventarele şi instrucţiunile se afişează în rame bine fixate şi numai în locurile stabilite.
Art. 163
Pe timpul alarmelor, în încăperile de locuit rămân numai membrii echipajului prevăzuţi prin roluri şi cei scutiţi medical.
SUBSECŢIUNEA 2:Cazarea echipajului la nava bază (pontoane)
Art. 164
Planul de repartizare a încăperilor pentru echipajele navelor care vor fi cazate la nava bază se întocmeşte de adjunctul şefului structurii de nave şi se aprobă de şeful structurii.
Art. 165
Pentru echipajele cazate la nava bază se repartizează încăperi corespunzătoare pentru locuit, desfăşurarea programului şi pentru magazii de materiale.
Art. 166
Echipajele cazate pe nava bază nu sunt cuprinse în rolurile acesteia. Folosirea echipajelor pentru întreţinerea navei bază se poate face numai cu aprobarea adjunctului şefului structurii de nave şi numai în cazul în care aceste activităţi nu afectează pregătirea pentru misiune. Echipajele întreţin numai compartimentele pe care le utilizează (cazărmi, săli cu mese, spălătoare, closete etc.).
Art. 167
Modul de acţiune al echipajelor cazate la nava bază în caz de incendiu, avarii sau accidente se stabileşte prin instrucţiunile întocmite de şeful componentei de specialitate electromecanică şi se aprobă de şeful structurii care are în dotare nava.
SECŢIUNEA 5:Încălzirea compartimentelor navei
Art. 168
(1)Încălzirea compartimentelor începe când temperatura în încăperile de locuit a ajuns sub +18°C, iar pe culoare şi în dependinţe, sub +12°C.
(2)În compartimentele navei cu tehnică şi aparatură temperatura nu trebuie să coboare sub +10°C, ea trebuind să fie menţinută, pe cât posibil, constantă.
(3)Până la începerea perioadei de răcire a vremii, instalaţia de încălzire a navei trebuie verificată, asigurându-se funcţionarea acesteia.
(4)La bordul navei este interzisă folosirea altor surse de încălzire care nu sunt prevăzute în dotarea navei.
SECŢIUNEA 6:Ventilaţia compartimentelor navei
Art. 169
(1)La navă trebuie să se urmărească permanent starea aerului din compartimente şi să se execute ventilaţia conform programului întocmit de ofiţerul secund, şeful componentei de specialitate electromecanică şi aprobat de comandantul navei.
(2)Toate compartimentele de locuit, de lucru, magaziile şi bucătăriile trebuie să aibă asigurată o bună ventilaţie naturală sau mixtă.
(3)Deschiderea în exterior a ventilaţiei naturale trebuie să fie prevăzută cu un sistem de obturare care să se poată manevra atât din interior, cât şi din exterior.
SECŢIUNEA 7:Iluminatul la bordul navei
Art. 170
(1)Pe timp de noapte, când nava se află acostată, la bord trebuie să fie iluminate: punţile, schela (scara) de acces la bord, trecerile şi locurile înguste sau periculoase, tambuchiurile şi posturile de manevră.
(2)În timpul marşului sau staţionării la ancoră, în exterior vor funcţiona numai luminile stabilite prin R.I.P.A.M. sau R.N.D. În cazuri bine justificate din punct de vedere operativ nava poate naviga sau staţiona fără lumini, dar acest lucru nu absolvă comandantul navei de răspundere în cazul producerii unui incident datorat acestui fapt.
(3)Cabinele, saloanele, careurile şi cazărmile aflate deasupra liniei de plutire vor fi asigurate cu iluminatul natural şi artificial. Scările şi culoarele interioare, compartimentele importante pentru vitalitatea navei şi locurile cu pericol de accidente vor fi permanent iluminate. Se interzice folosirea mijloacelor de iluminat improvizate.
SECŢIUNEA 8:Fumatul la bord
Art. 171
Fumatul pe navă este permis numai în locurile fixate prin dispoziţie/ordin de zi, atât în staţionare, cât şi pe timpul marşului.
Art. 172
Fumatul este interzis:
a)pe timpul activităţilor de pregătire pentru misiune;
b)pe timpul inspecţiilor, vizitelor, controalelor, lucrărilor şi manevrelor;
c)pe timpul îmbarcării muniţiei, combustibililor şi materialelor explozive şi uşor inflamabile;
d)în şalupe sau în bărcile aflate lângă navă ori la post.
SECŢIUNEA 9:Accesul în compartimentele navei
Art. 173
Se interzice accesul în compartimentele închise sau în alte încăperi unde se emană gaze ori se efectuează lucrări periculoase, fără aprobarea ofiţerului secund. Nu se admite accesul (nici măcar temporar) în compartimentele unde se constată prezenţa gazelor explozive, vătămătoare sau a prafului nociv, până nu se asigură o ventilaţie şi o primenire totală a aerului.
Art. 174
Accesul în compartimentele sau tancurile care au fost închise etanş şi au fost lipsite de aerisire mai multă vreme este permis numai după ventilarea acestora.
Art. 175
Nu se vor introduce oameni în tancuri decât după ce acestea au fost bine degazate şi când concentraţia de gaze din interior nu prezintă pericol. În orice situaţie, în astfel de încăperi nu trebuie să intre sau să lucreze niciun om care nu a fost instruit privind normele de sănătate şi securitate în muncă. Lucrătorul va avea echipamentul necesar executării acestui gen de activitate.
Art. 176
Se interzice intrarea în încăperile unde se găsesc mecanisme deschise şi armături de tubulaturi de abur sau de aer de înaltă presiune, fără aprobarea celui care răspunde de executarea lucrărilor, iar în absenţa acestuia, fără aprobarea ofiţerului de serviciu pe navă sau a ofiţerului secund. Pe uşă se va inscripţiona: "INTRAREA INTERZISĂ".
Art. 177
Accesul în compartimentele speciale (cabine de suprastructură, turele, posturi de comandă, compartimente-maşini, căldări etc.) este permis numai persoanelor care lucrează în aceste încăperi. Accesul altor persoane se permite, cu aprobarea comandantului, pentru controale, reparaţii sau vizite (sub supravegherea persoanelor care lucrează în aceste încăperi). Încăperile cu acces limitat sunt nominalizate şi sunt marcate cu menţiuni speciale pe uşile de acces (exemplu: ACCESUL PERMIS NUMAI PERSOANELOR CARE LUCREAZĂ ÎN COMPARTIMENT").
SECŢIUNEA 10:Păstrarea alimentelor la bord
Art. 178
Îmbarcarea şi păstrarea alimentelor la bordul navei trebuie să se facă respectând condiţiile igienico-sanitare.
Art. 179
Alimentele se păstrează în magazii (cambuze) curate, uscate, fără noxe, cu ventilaţie naturală şi artificială, precum şi în spaţii frigorifice.
Art. 180
Înainte de a fi date în consum, produsele semipreparate şi hrana preparată vor fi verificate de persoanele ce semnează documentul de distribuţie (ofiţer de cart, personal medical etc.).
Art. 181
Se interzice păstrarea la bord a altor alimente, în afara normei; alimentele primite în colete sau cumpărate se vor consuma în ziua primirii (cumpărării) lor, după verificarea şi avizarea prealabilă a consumului de către personalul medico-sanitar.
SECŢIUNEA 11:Igiena echipajului
Art. 182
Respectarea regulilor sanitar-igienice pe navă, pentru menţinerea şi promovarea sănătăţii, constituie o îndatorire de seamă a echipajului îmbarcat.
Art. 183
Conducerea activităţilor sanitar-igienice, pentru păstrarea sănătăţii membrilor echipajului, revine medicului (sanitarului) navei. Indicaţiile medicului (sanitarului) referitoare la menţinerea şi promovarea sănătăţii echipajului şi la menţinerea pe navă a unor condiţii sanitar-igienice bune sunt obligatorii şi trebuie respectate de către toţi membrii echipajului.
Art. 184
(1)Acordarea primului ajutor şi aplicarea măsurilor sanitar-igienice şi antiepidemice pe navele neîncadrate cu medici se execută de personal instruit în acest scop.
(2)Pe timpul executării unor misiuni pe mare (fluviu) de către navele care nu sunt încadrate cu personal sanitar, comandantul navei poate cere să se asigure asistenţă medicală pe toată durata misiunii.
(3)Dacă situaţia impune, ajutorul medical se acordă şi în cazul când acesta este solicitat de către o navă întâlnită pe mare sau fluviu.
Art. 185
Pentru supravegherea stării de sănătate şi a dezvoltării fizice se organizează periodic controlul medical al echipajului.
Art. 186
Echipajul va executa controlul medical de două ori pe an, unul dintre acestea fiind controlul medical complet de specialitate.
SECŢIUNEA 12:Apa de băut la bordul navei
Art. 187
(1)Calitatea apei de băut trebuie să fie verificată permanent, din punct de vedere bacteriologic, de către medicul structurii care are în dotare nava. Pe timpul refacerii plinurilor şi al păstrării apei de băut la bordul navei se vor lua măsuri pentru prevenirea contaminării tancurilor de apă potabilă.
(2)Apa de băut se îmbarcă la navă cu un furtun destinat numai acestei operaţiuni.
Art. 188
Tancurile pentru apa de băut se verifică, se curăţă, iar la nevoie se dezinfectează. Deschiderea tancurilor de apă potabilă se face numai în prezenţa medicului (sanitarului) navei.
Art. 189
(1)Pompele şi furtunurile destinate îmbarcării apei potabile se păstrează curate şi nu se întrebuinţează în alte scopuri. Capetele furtunurilor se piturează în culori diferite şi au inscripţii explicative "potabilă", "de spălat", "sărată".
(2)Valvele de comunicare a tubulaturii apei potabile cu apa de spălat şi cu apa sărată se încuie cu lacăte şi se deschid numai în caz de absolută necesitate, conform dispoziţiei comandantului navei şi cu avizul medicului.
SECŢIUNEA 13:Scăldatul în mare (fluviu)
Art. 190
Pe timp de vară, când temperatura apei mării (fluviului) este de minimum +18° C, când apa nu este poluată, iar marea este liniştită, comandantul navei poate aproba scăldatul echipajului, fără a afecta prin aceasta capacitatea de reacţie a echipajului.
Art. 191
Scăldatul în fluviu nu este permis în locurile care prezintă pericol (anafoare, curenţi puternici, cu obiecte în derivă, zone şi şenale navigabile).
Art. 192
Pe timpul scăldatului în mare nava trebuie să fie ancorată sau în derivă, cu maşinile stopate.
Art. 193
Înaintea începerii scăldatului, pe punte se pregătesc mijloacele de salvare (colaci, centuri şi veste de salvare, bandule şi căngi) şi se numeşte personalul de observare care să arunce la nevoie aceste mijloace în apă, iar de-a lungul bordajului se instalează scări de pisică şi parâme de susţinere.
Art. 194
Scăldatul echipajului este condus de ofiţerul secund (comandantul navei, acolo unde nu există funcţia de ofiţer secund), care verifică numărul persoanelor atât la intrarea, cât şi la ieşirea din apă.
SECŢIUNEA 14:Prezentarea şi salutul la bord
Art. 195
Când se prezintă şi dau raportul şefilor (superiorilor), membrii echipajului vor folosi, în funcţie de situaţie, formulele prevăzute în regulamente.
Art. 196
În intervalul de timp de la ridicarea şi până la coborârea pavilionului, echipajul care intră sau iese de pe navă salută pavilionul navei.
Art. 197
Când îl întâmpină pe comandantul navei, în raportul său, ofiţerul de cart prezintă şi evenimentele importante petrecute pe timpul absenţei acestuia. În cazul în care superiorul care soseşte este întâmpinat de comandantul navei, ofiţerul de cart se prezintă.
SECŢIUNEA 15:Învoiri, permisii şi concedii
Art. 198
Învoirile, permisiile şi concediile echipajului îmbarcat la bordul navelor se acordă conform reglementărilor în vigoare.
SECŢIUNEA 16:Activităţi zilnice la bord
SUBSECŢIUNEA 1:Orarul zilnic
Art. 199
Programul orar care reglementează activităţile ce se desfăşoară la bordul unei nave serveşte drept bază pentru împărţirea judicioasă a timpului. El se întocmeşte la începutul fiecărui an şi se aprobă de către structura din care fac parte nava şi echipajul.
Art. 200
(1)Programul orar trebuie să prevadă timp pentru desfăşurarea următoarelor activităţi principale la bord: programul zilnic, ridicarea pavilionului navei, verificarea funcţionării tehnicii, pregătirea pentru misiune, întreţinerea navei, timp liber şi odihnă.
(2)Când nava se află în marş, comandantul poate modifica programul orar în raport cu cerinţele îndeplinirii misiunii ordonate.
(3)În situaţia când nava nu se află în marş, pe timpul executării serviciului ca navă de intervenţie, membrii echipajului au dreptul la un timp de repaus de 4 ore în interval de 24 de ore, de regulă la ieşirea din serviciul de cart. Comandantul navei planifică timpii de repaus astfel încât să nu afecteze buna desfăşurare a activităţilor de la bord.
Art. 201
(1)În zilele când se execută ieşiri pe mare, la alarme, aplicaţii sau activităţi la care este necesară prezenţa întregului personal, programul durează neîntrerupt din momentul începerii acestor activităţi şi până la terminarea lor sau la revenirea navei în locul de staţionare.
(2)Când aceste activităţi se desfăşoară neîntrerupt mai mult de 24 de ore, după terminarea lor se acordă personalului, prin rotaţie, timp liber pentru odihnă, conform legislaţiei şi reglementărilor în vigoare.
SUBSECŢIUNEA 2:Anunţarea orei şi carturilor pe navă
Art. 202
Pe toate navele dotate cu clopot şi aflate în poziţia "armate", ora şi carturile se anunţă prin baterea clopotului, astfel:
a)prima oră de la începerea cartului - o bătaie dublă;
b)a doua oră a cartului - două bătăi duble;
c)în continuare, pentru fiecare oră de cart se adaugă câte o bătaie dublă;
d)la fiecare jumătate de oră se execută în plus o bătaie simplă de clopot la numărul de bătăi duble corespunzător orei fixe.