Partea vi - ALTE DISPOZIŢII - Regulament din 2006 de aplicare a Codului vamal al României
M.Of. 520
În vigoare Versiune de la: 5 Noiembrie 2023
PARTEA VI:ALTE DISPOZIŢII
CAPITOLUL I:Comisionari în vamă
Art. 563
Comisionar în vamă este persoana juridică română, constituită potrivit legii, care, în numele şi pe seama altei persoane sau în nume propriu, dar pe seama altei persoane, prezintă mărfurile şi efectuează declararea în detaliu a mărfurilor, depozitarea şi alte formalităţi prevăzute în reglementările vamale, precum şi plata la autoritatea vamală a cuantumului drepturilor de import şi de export.
Art. 564
Comisionarul în vamă stabileşte raporturi juridice directe cu autoritatea vamală pentru ansamblul operaţiunilor pe care le efectuează potrivit art. 563 şi răspunde de respectarea reglementărilor vamale.
Art. 565
(2)[textul din Art. 565, alin. (2) din partea VI, capitolul I a fost abrogat la 22-sep-2014 de Actul din Hotarirea 790/2014]
(3)[textul din Art. 565, alin. (3) din partea VI, capitolul I a fost abrogat la 22-sep-2014 de Actul din Hotarirea 790/2014]
(4)În aplicarea art. 64 alin. (2) lit. b) a doua liniuţă din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 2.913/92 de instituire a Codului vamal comunitar, reprezentantul unei persoane care nu este stabilită în Comunitate poate acţiona în relaţia cu autoritatea vamală numai în cadrul reprezentării indirecte.
(5)[textul din Art. 565, alin. (5) din partea VI, capitolul I a fost abrogat la 22-sep-2014 de Actul din Hotarirea 790/2014]
Comisionarul în vamă poate să-şi exercite atribuţiile numai după obţinerea autorizaţiei emise de Autoritatea Naţională a Vămilor.
(2)[textul din Art. 565, alin. (2) din partea VI, capitolul I a fost abrogat la 22-sep-2014 de Actul din Hotarirea 790/2014]
(3)[textul din Art. 565, alin. (3) din partea VI, capitolul I a fost abrogat la 22-sep-2014 de Actul din Hotarirea 790/2014]
(4)În aplicarea art. 64 alin. (2) lit. b) a doua liniuţă din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 2.913/92 de instituire a Codului vamal comunitar, reprezentantul unei persoane care nu este stabilită în Comunitate poate acţiona în relaţia cu autoritatea vamală numai în cadrul reprezentării indirecte.
(5)[textul din Art. 565, alin. (5) din partea VI, capitolul I a fost abrogat la 22-sep-2014 de Actul din Hotarirea 790/2014]Art. 566
Autorizaţia de comisionar în vamă se eliberează numai dacă solicitantul îndeplineşte următoarele condiţii:
a)are incluse în obiectul de activitate operaţiunile prevăzute la art. 563;
b)deţine echipamente necesare descărcării, încărcării, manipulării, ambalării, dezambalării şi prezentării mărfurilor în vederea efectuării controlului vamal, precum şi personal specializat pentru efectuarea acestor operaţiuni;
c)dispune de personal care urmează să exercite activităţi legate de îndeplinirea formalităţilor vamale;
d)deţine spaţiu de birou şi are asigurată birotica necesară desfăşurării activităţii;
e)este dotat cu echipamente informatice şi de comunicaţie adecvate utilizării sistemului informatic vamal; această condiţie nu este obligatorie în cazul în care biroul vamal pe lângă care se solicită autorizarea nu este informatizat;
f)nu are în denumirea societăţii expresii similare cu cele ale autorităţii vamale;
g)nu are debite pe lângă biroul vamal pentru care solicită autorizarea;
h)nu a săvârşit încălcări grave sau repetate ale reglementărilor vamale sau fiscale;
i)deţine unul sau mai multe spaţii de depozitare, situate în zona de supraveghere a fiecărui biroul vamal pentru care se solicită autorizarea - care să îndeplinească condiţiile necesare păstrării mărfurilor aflate sub supraveghere vamală; condiţia trebuie respectată numai în cazul în care se solicită autorizarea în calitate de comisionar în vamă pe lângă unul sau mai multe birouri vamale situate în interiorul ţării, precum şi pentru birourile vamale situate la frontieră atunci când activitatea urmează să fie deservită prin intermediul unui punct vamal.
În cazul în care se solicită autorizarea pe lângă un birou vamal de frontieră care funcţionează într-un oraş reşedinţă de judeţ, condiţia privind deţinerea spaţiului/spaţiilor de depozitare şi a condiţiilor pe care acestea trebuie să le îndeplinească în vederea exercitării supravegherii vamale este obligatorie.
Art. 567
(1)În situaţia în care spaţiul de depozitare deţinut de comisionarul în vamă este utilizat pentru stocarea în comun a mărfurilor aflate sub supraveghere vamală şi a celor care nu sunt supuse supravegherii vamale, acesta trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a)să facă posibilă exercitarea supravegherii vamale a mărfurilor ce fac obiectul acesteia;
b)să fie astfel organizat încât mărfurile depozitate să poată fi identificate pentru evidenţierea celor aflate sub supraveghere vamală de cealaltă categorie, prin utilizarea diferitelor metode alternative, cum ar fi delimitarea prin mijloace specifice: indicatoarele, stocarea pe partide separate de marfă, organizarea unei evidenţe proprii care să permită controlul mărfurilor aflate sub supraveghere vamală şi altele asemenea.
(2)În cazul în care stocarea are ca efect imposibilitatea identificării de către biroul vamal a mărfurilor supuse supravegherii vamale faţă de cele ce nu fac obiectul acesteia, stocarea în comun este permisă numai în cazul mărfurilor echivalente care sunt mărfuri încadrate la acelaşi cod tarifar din N. C, cu aceeaşi calitate comercială şi având aceleaşi caracteristici tehnice.
(3)Este interzisă compensarea prin echivalenţă între mărfurile ce pot fi distinse unele de altele.
Art. 568
Comisionarul în vamă poate declara mărfuri în vederea efectuării formalităţilor vamale sau desfăşura activităţi legate de acestea, prin utilizarea sistemului informatic vamal, numai după obţinerea autorizaţiei de acces la sistemul informatic.
Art. 569
(1)Pentru eliberarea autorizaţiei de comisionar în vamă se depune la Autoritatea Naţională a Vămilor o cerere care cuprinde următoarele date:
a)denumirea persoanei juridice şi sediul social al acesteia, numărul de telefon şi fax, precum şi alte date considerate ca necesare în vederea contactării;
b)codul unic de înregistrare;
c)datele de identificare ale persoanelor care angajează legal persoana juridică: numele şi prenumele, dataşi locul naşterii, domiciliul;
d)numele şi prenumele personalului propriu care urmează să exercite activităţi legate de îndeplinirea formalităţilor vamale, pe lângă biroul sau birourile vamale pe lângă care se solicită autorizarea;
e)numerele de cont bancar şi băncile la care acestea sunt deschise;
f)denumirea biroului vamal pe lângă care se solicită autorizaţia de funcţionare în calitate de comisionar în vamă;
g)perioada pentru care se solicită autorizarea;
h)indicarea adresei pentru spaţiul de birou ce va fi folosit în desfăşurarea activităţii de comisionar în vamă la biroul vamal pe lângă care se solicită autorizarea;
i)indicarea adresei pentru spaţiul de depozitare aflat în raza de supraveghere a biroului vamal pe lângă care se solicită autorizarea.
(2)Informaţiile furnizate prin cererea de autorizare trebuie să fie susţinute de următoarele acte:
a)certificatul de înmatriculare, conţinând codul unic de înregistrare, în copie;
b)certificatul de cazier fiscal, în copie;
c)statutul, contractul de societate sau actul constitutiv al persoanei juridice, precum şi actele adiţionale la acestea care privesc schimbările ulterioare referitoare la persoanele care angajează oficial persoana juridică, sediul social, introducerea ulterioară a activităţii prevăzute la art. 563, durata de funcţionare a societăţii, în copie; actele adiţionale sunt însoţite de certificatele de înscriere menţiuni şi rezoluţiile corespunzătoare emise de Oficiul Registrului Comerţului, în copie;
d)documentele de identitate ale persoanelor care angajează legal persoana juridică, în copie, precum şi certificatele de cazier judiciar aferente, în original;
e)certificatele de cazier judiciar ale persoanelor care urmează să exercite activităţi legate de îndeplinirea formalităţilor vamale pe lângă biroul vamal la care se solicită autorizarea, în original;
f)actul de proprietate, contractul de închiriere sau orice alt document care atestă dreptul de deţinere asupra spaţiului de depozitare, în copie;
g)actul de proprietate, contractul de închiriere sau orice alt document care atestă dreptul de deţinere asupra spaţiului de birou, în copie;
h)actul de proprietate, contractul de închiriere sau orice alt document care atestă dreptul de deţinere asupra echipamentelor pe care le deţine, necesare descărcării, încărcării, manipulării, ambalării, dezambalării şi prezentării mărfurilor în vederea efectuării controlului vamal, în copie, precum şi datele de identificare ale personalului specializat pentru utilizarea acestor echipamente, sub forma unei declaraţii pe propria răspundere;
i)extrasul din evidenţa contabilă cu mijloacele fixe, categoria echipamente de calcul, necesare utilizării sistemului informatic, în copie.
Art. 570
(1)În cazul în care cererea şi documentele depuse în vederea autorizării pot fi acceptate, Autoritatea Naţională a Vămilor solicită biroului vamal avut în vedere prin cererea de autorizare, transmiterea unui raport privind îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 566 lit. b) - e), g) şi i).
(2)Verificarea se face de biroul vamal.
(3)În situaţia în care condiţiile prevăzute la art. 566 lit. b) - e), g) şi i) sunt îndeplinite, biroul vamal transmite Autorităţii Naţionale a Vămilor un raport al cărui model este stabilit în anexa nr. 44.
(4)Raportul se transmite la Autoritatea Naţională a Vămilor în termen de 3 zile de la data primirii cererii de raport.
Art. 571
Dacă se constată că toate condiţiile de autorizare sunt îndeplinite, autorizaţia de comisionar în vamă se acordă în termen de maxim 30 de zile de la data depunerii cererii complete şi a actelor prevăzute la art. 569.
Art. 572
(1)Autorizaţia de comisionar în vamă se acordă pentru perioada solicitată, care nu poate fi mai mare decât durata de funcţionare a societăţii comerciale.
(2)Autorizaţia este valabilă pentru unul sau mai multe birouri vamale, în funcţie de solicitarea persoanei juridice şi dacă sunt îndeplinite condiţiile de autorizare pentru fiecare dintre aceste birouri vamale.
Art. 573
(1)La eliberarea autorizaţiei de comisionar în vamă care desfăşoară activităţi de curierat rapid pentru persoane fizice, se cere îndeplinirea tuturor condiţiilor necesare autorizării în calitate de comisionar în vamă, cu excepţia celor privitoare la conectarea la sistemul informatic vamal; excepţia nu se aplică în cazul în care trimiterile poştale sunt destinate persoanelor juridice.
(2)La dosarul depus în vederea autorizării în calitate de comisionar în vamă care desfăşoară activităţi de curierat rapid, în plus faţă de documentele prevăzute la art. 569 alin. (2) se prezintă certificatul-tip de atestare a dreptului de furnizare de servicii poştale pe baza regimului de autorizare generală, eliberată de către Autoritatea Naţională de Reglementare în Comunicaţii potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile poştale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 87 din 1 februarie 2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 642/2002, cu modificările ulterioare şi a Deciziei nr. 118/2003 privind procedura de autorizare a furnizorilor de servicii poştale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 212 din 1 aprilie 2003.
Art. 574
Titularul autorizaţiei de comisionar în vamă poate solicita extinderea autorizaţiei iniţiale în ceea ce priveşte durata de valabilitate a acesteia sau a numărului de birouri vamale pentru care s-a eliberat iniţial autorizaţia. În acest din urmă caz este obligatorie îndeplinirea în mod similar a condiţiilor prevăzute la art. 566 lit. b), c) d), e), g), h) şi i) pe lângă acest birou vamal.
Art. 575
(1)Extinderea autorizaţiei de comisionar în vamă pe lângă alt birou vamal, decât cel pentru care s-a eliberat iniţial autorizaţia, se face pe baza unei cereri adresate Autorităţii Naţionale a Vămilor care cuprinde:
a)denumirea biroului vamal pe lângă care se solicită extinderea;
b)perioada pentru care se solicită extinderea autorizaţiei;
c)indicarea adresei pentru spaţiul de birou ce va fi folosit în desfăşurarea activităţii de comisionar în vamă la biroul vamal pe lângă care se solicită extinderea autorizaţiei;
d)indicarea adresei pentru spaţiul de depozitare aflat în raza de supraveghere a biroului vamal pe lângă care solicită extinderea autorizaţiei;
e)numele şi prenumele personalului propriu care urmează să exercite activităţi legate de îndeplinirea formalităţilor vamale, pe lângă biroul sau birourile vamale pe lângă care solicită extinderea.
(2)Informaţiile furnizate prin cererea de extindere trebuie să fie susţinute de actele prevăzute la art. 569 alin. (2) lit. b), e), f), g), h) şi i).
(3)În cazul în care cererea şi documentele depuse în vederea extinderii autorizaţiei pot fi acceptate, Autoritatea Naţională a Vămilor solicită biroului vamal avut în vedere prin cererea de extindere, transmiterea unui raport, potrivit prevederilor art. 570.
(4)Extinderea autorizaţiei de comisionar în vamă se acordă pentru perioada solicitată, dar care nu poate fi mai mare decât durata de funcţionare a persoanei juridice; perioada de extindere nu poate depăşi durata de valabilitate a autorizaţiei emise înainte de prima solicitare de extindere.
Art. 576
Extinderea autorizaţiei de comisionar în vamă se eliberează de Autoritatea Naţională a Vămilor, dacă se constată că toate condiţiile sunt îndeplinite, în termen de maxim 30 de zile de la data depunerii cererii complete şi a actelor însoţitoare.
Art. 577
(1)În cazul în care Autoritatea Naţională a Vămilor consideră că autorizaţia de comisionar în vamă sau extinderea autorizaţiei nu poate fi acordată va comunica aceasta solicitantului, indicând şi motivele acestei decizii, în termen de maxim 30 de zile de la data înregistrării cererii.
(2)Solicitantul poate ataca decizia la instanţa de contencios administrativ competentă.
Art. 578
(1)În exercitarea activităţii, comisionarul în vamă are următoarele obligaţii:
a)să respecte programul de lucru al biroului vamal pe lângă care funcţionează;
b)să prezinte biroului vamal o împuternicire pentru salariaţii abilitaţi să exercite activităţi legate de îndeplinirea formalităţilor vamale şi să retragă împuternicirea atunci când persoanele respective nu mai realizează această activitate;
c)să manipuleze, să dezambaleze mărfurile la cererea autorităţilor vamale şi să le reambaleze fără să provoace deprecierea lor;
d)să asigure completarea corectă a documentelor vamale cu datele cerute de formularistica în vigoare şi să efectueze cu exactitate calculul sumelor cuvenite bugetului de stat;
e)să constituie la biroul vamal o garanţie care să acopere cuantumul drepturilor de import şi de export corespunzătoare mărfurilor supuse vămuirii şi aflate în depozitele sau în gestiunea proprie;
f)să asigure depunerea declaraţiei vamale la biroul vamal pe lângă care îşi desfăşoară activitatea, prin procedee informatice, în structura utilizată de sistemul informatic integrat al activităţii vamale;
g)să asigure depozitarea şi conservarea, cu titlu gratuit, a bunurilor ridicate în vederea confiscării de către organele de cercetare penală şi de către autoritatea vamală;
h)să asigure integritatea mărfurilor depozitate în spaţii de depozitare proprii;
i)să plătească la birourile vamale cuantumul drepturilor cuvenite bugetului de stat, prevăzute în normele legale, în cazul în care această plată nu s-a efectuat direct de către titularul operaţiunii;
j)să comunice imediat Autorităţii Naţionale a Vămilor şi biroului vamal pe lângă care funcţionează schimbarea sediului social, a persoanelor care reprezintă persoana juridică, a spaţiului de birou, ori a spaţiului de depozitare şi orice altă modificare în ceea ce priveşte activitatea de comisionar în vamă;
k)să organizeze şi să ţină evidenţa operaţiunilor derulate în mod identic cu evidenţa biroului vamal pe lângă care funcţionează; registrele de evidenţă pe care le utilizează se certifică de şeful biroului vamal pe lângă care funcţionează;
l)să păstreze timp de 5 ani toate documentele referitoare la operaţiunile efectuate;
m)să păstreze secretul operaţiunilor vamale, comerciale şi financiare şi al datelor şi informaţiilor obţinute, care nu sunt destinate publicităţii;
n)să informeze conducerea biroului vamal pe lângă care funcţionează cu privire la orice încălcare a reglementărilor vamale de care ia cunoştinţă;
o)să prezinte autorităţii vamale, ori de câte ori aceasta solicită, orice informaţie privind operaţiunile derulate;
p)să elibereze titularilor operaţiunilor o factură în care să apară data şi felul prestaţiei, precum şi preţul achitat.
(2)În cazul în care modificările aduse la cunoştinţa Autorităţii Naţionale a Vămilor se referă la condiţiile ce au stat la baza emiterii autorizaţiei de comisionar în vamă sau la extinderea acesteia, Autoritatea Naţională a Vămilor solicită biroului vamal în cauză o reverificare a tuturor condiţiilor şi transmiterea raportului de verificare, potrivit prevederilor de la art. 570.
Art. 579
Comisionarul în vamă răspunde în solidar cu titularul operaţiunii de vămuire pentru diferenţele în minus constatate la controlul ulterior, precum şi pentru penalităţile rezultate din aceste operaţiuni.
Art. 580
(1)Autorizaţia de comisionar în vamă poate fi suspendată, motivat, de către Autoritatea Naţională a Vămilor pe o perioadă de până la 6 luni dacă titularul autorizaţiei nu-şi îndeplineşte obligaţiile prevăzute la art. 578 sau săvârşeşte abateri repetate de la reglementările vamale.
(2)Biroul vamal pe lângă care persoana juridică este autorizată în calitate de comisionar în vamă, direcţia regională vamală în subordinea căreia se găseşte biroul vamal pe lângă care este autorizat comisionarul în vamă, direcţiile de specialitate şi serviciile independente din cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor sunt obligate să informeze conducerea Autorităţii Naţionale a Vămilor imediat ce iau la cunoştinţă despre săvârşirea unei situaţii care conduce la suspendarea autorizaţiei de comisionar în vamă.
(3)Suspendarea autorizaţiei de comisionar în vamă îşi produce efecte din momentul primirii comunicării deciziei de suspendare de către comisionarul în vamă şi de biroul vamal.
Art. 581
(1)Autorizaţia de comisionar în vamă poate fi anulată de către Autoritatea Naţională a Vămilor în următoarele cazuri:
a)când una dintre condiţiile ce au stat la baza autorizării nu mai este îndeplinită;
b)când se dovedeşte că autorizaţia a fost acordată în urma furnizării unor informaţii inexacte, cu care solicitantul era la curent sau trebuia să fie în mod normal la curent, şi pe care autoritatea vamală nu a avut posibilitatea să le constate;
c)când se constată săvârşirea unei abateri grave de la reglementările vamale;
d)când comisionarul în vamă îşi încetează activitatea sau nu îşi execută atribuţiile pe o perioadă de un an calendaristic;
e)când comisionarul în vamă are debite faţă de autoritatea vamală şi refuză să le achite;
f)când comisionarul în vamă nu respectă regulile de funcţionare şi de securitate impuse de sistemul informatic utilizat în activitatea de vămuire a mărfurilor.
(2)Autorizaţia de comisionar în vamă care desfăşoară activităţi de curierat rapid, poate fi anulată de Autoritatea Naţională a Vămilor şi în situaţia în care, în aplicarea art. 59 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 31/2002, se ia măsura retragerii licenţei individuale sau a autorizaţiei generale pentru servicii poştale.
(3)Biroul vamal pe lângă care persoana juridică este autorizată în calitate de comisionar în vamă, direcţia regională vamală în subordinea căruia se găseşte biroul vamal pe lângă care este autorizat comisionarul în vamă, direcţiile de specialitate şi serviciile independente din cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor sunt obligate să informeze conducerea instituţiei imediat ce iau la cunoştinţă despre săvârşirea unei fapte care conduce la anularea autorizaţiei de comisionar în vamă.
(4)Anularea autorizaţiei de comisionar în vamă îşi produce efecte din momentul primirii comunicării deciziei de anulare de către comisionarul în vamă şi de biroul vamal.
Art. 582
Decizia de anulare a autorizaţiei de comisionar în vamă şi decizia de suspendare a acesteia pot fi atacate la instanţa de contencios administrativ competentă.
Art. 583
Comisionarii în vamă au dreptul de a participa la reuniunile şi dezbaterile pe probleme privind activitatea vamală, organizate de autoritatea vamală.
CAPITOLUL II:Supravegherea vamală
Art. 584
Supravegherea vamală se realizează prin:
a)ţinerea operativă a evidenţei mărfurilor aflate sub supraveghere vamală, prin înscrierea lor în registre, documente sau prin evidenţe informatizate;
b)aplicarea de marcaje, sigilii sau alte mijloace de identificare la mărfurile, mijloacele de transport supuse regimului vamal, precum şi la accesul în spaţiile în care acestea se găsesc;
c)efectuarea de verificări selective, inopinate la mijloacele de transport încărcate cu mărfuri care nu au fost controlate sau cărora nu li s-a acordat un regim vamal;
d)stabilirea de posturi permanente sau temporare, fixe sau mobile, la locul de acces al persoanelor în porturi şi aeroporturi, la scara navelor şi aeronavelor, în depozite sau în alte locuri unde se află mărfuri supuse controlului vamal, precum şi pe căile de comunicaţii;
e)efectuarea, în cazuri de indicii de fraudă vamală, de verificări la mărfuri în anumite perioade sau pentru unele categorii în vederea stabilirii şi sancţionării abaterilor de la reglementările vamale;
f)utilizarea procedurilor de analiză de risc;
g)utilizarea alertelor şi consemnelor vamale;
h)orice altă acţiune a autorităţii vamale pentru asigurarea respectării reglementărilor vamale.
Art. 585
În porturile şi zonele libere sau antrepozitele libere, supravegherea vamală se efectuează în mod specific şi prin:
a)asigurarea de echipe vamale mobile la limitele exterioare ale perimetrelor în care se efectuează activităţi specifice porturilor şi zonelor libere, precum şi a antrepozitelor libere;
b)organizarea de posturi vamale fixe la locurile de acces al persoanelor şi bunurilor în porturile şi zonele libere sau antrepozitele libere;
c)alte măsuri proprii unor porturi şi zone libere, sau antrepozite libere, prevăzute în actele normative de înfiinţare şi funcţionare a acestora.
Art. 586
(1)Condiţiile materiale necesare desfăşurării supravegherii vamale prevăzute pentru porturile şi zonele libere se stabilesc de administraţia acestora, de comun acord cu autoritatea vamală.
(2)Administraţia zonelor şi porturilor libere are obligaţia să notifice în scris, în prealabil, biroului vamal transporturile de mărfuri şi bunuri restricţionate legal care se efectuează în şi din porturile şi zonele libere.
Art. 587
La nivelul biroului vamal, supravegherea vamală se organizează de şeful biroului vamal, pe baza unui plan de supraveghere vamală, în funcţie de specificul şi cerinţele activităţii, respectiv volumul de activitate, locaţia acestuia, suprafeţele şi condiţiile asigurate pentru depozitare, controlul mărfurilor şi mijloacelor de transport, precum şi de alte cerinţe identificate.
Art. 588
(1)Biroul vamal care funcţionează în porturi exercită supravegherea în incinta şi în rada acestora asupra ambarcaţiunilor, pontoanelor, precum şi asupra bunurilor aparţinând persoanelor care intră, ies sau îşi desfăşoară activitatea în porturi.
(2)Biroul vamal de frontieră care funcţionează în punctele rutiere şi în staţiile de cale ferată exercită supravegherea vamală în incinta acestora. Pe calea ferată supravegherea vamală se realizează şi în timpul efectuării controlului vamal în trenurile de călători.
(3)Biroul vamal din interiorul ţării, care funcţionează în staţiile de cale ferată, în oficii poştale sau în incinte proprii, îşi exercită atribuţiile de supraveghere vamală în aceste locuri, precum şi în alte locuri unde autoritatea vamală se deplasează în vederea executării controlului vamal.
CAPITOLUL III:Supravegherea şi controlul vamal exercitate de către compartimentele de supraveghere şi control vamal
Art. 589
în scopul prevenirii şi combaterii fraudelor în domeniul vamal, în cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor şi al direcţiilor regionale vamale sunt organizate compartimente specializate cu sarcini de supraveghere şi control vamal.
Art. 590
a)exercită prin mijloace şi procedee specifice supravegherea vamală a mărfurilor care sunt supuse controlului vamal pe întregul teritoriu vamal al României şi îndeplineşte atribuţiile prevăzute la art. 10-14 din Codul vamal;
Autoritatea vamală abilitată la nivel central şi teritorial îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
a)exercită prin mijloace şi procedee specifice supravegherea vamală a mărfurilor care sunt supuse controlului vamal pe întregul teritoriu vamal al României şi îndeplineşte atribuţiile prevăzute la art. 10-14 din Codul vamal;b)constată diferenţele de drepturi de import sau de export şi ia măsuri pentru încasarea acestora inclusiv majorările de întârziere aferente, rezultate ca urmare a acţiunilor proprii întreprinse;
c)constată şi sancţionează nerespectarea reglementărilor în domeniul vamal;
d)constată şi dispun, în condiţiile legii, reţinerea în vederea confiscării a mărfurilor care fac obiectul încălcării reglementărilor vamale, ca urmare a acţiunilor proprii întreprinse;
e)previn şi combat prin mijloace specifice traficul ilicit de arme, muniţii, materiale explozive şi radioactive, produse şi droguri, precursori, produse şi substanţe toxice, obiecte de patrimoniu, metale şi pietre preţioase, precum şi orice trafic ilegal de bunuri.
Art. 591
Pe întregul teritoriu naţional, autoritatea vamală abilitată are, în condiţiile legii, următoarele drepturi:
a)de a opri orice mijloace de transport, utilizând semnale formale specifice prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 958 din 28 decembrie 2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2006;
b)de a verifica documentele mijlocului de transport, precum şi cele care arată provenienţa şi regimul vamal al bunurilor, inclusiv documentele de transport internaţional;
c)de a controla mijlocul de transport, aplicând sigilii vamale asupra compartimentului de marfă atunci când este cazul;
d)de a controla clădiri, depozite, terenuri, sedii şi alte obiective, unde se găsesc sau ar putea să se găsească mărfuri supuse controlului vamal.
Art. 592
În zona specială de supraveghere vamală, autoritatea vamală este abilitată să controleze magazinele, punctele de desfacere, care comercializează mărfuri, în vederea identificării statutului vamal al mărfurilor.
Art. 593
În zona specială de supraveghere vamală autoritatea vamală abilitată legitimează persoanele suspectate de încălcarea reglementarilor vamale.
Art. 594
(1)La semnalul autorităţii vamale abilitate conducătorul mijlocului de transport este obligat să oprească şi să creeze condiţiile necesare verificării acestuia.
(2)Nesupunerea la semnal determină luarea tuturor măsurilor necesare pentru oprirea mijlocului de transport, inclusiv solicitarea ajutorului organelor poliţiei de frontieră sau, după caz, al organelor de poliţie.
(3)In cazul în care nu se poate realiza controlul mijlocului de transport în locul unde a fost oprit, se procedează la însoţirea acestuia până la cel mai apropiat birou vamal, în vederea realizării controlului.
Art. 595
Personalul vamal anume desemnat poate:
a)opri şi controla mijloacele de transport aflate în trafic;
b)verifica, în condiţiile legii, clădirile, depozitele, sediile sau alte obiective unde se găsesc sau ar putea să se găsească bunuri supuse vămuirii, aflate în zone izolate sau despre care există informaţii că prezintă pericole;
c)efectua controale pe timp de noapte;
d)participa la controale stabilite în urma analizei de risc ca fiind potenţial periculoase.
Art. 596
Dotarea, păstrarea, distribuirea şi portul armamentului şi a mijloacelor individuale de autoapărare se stabilesc de Autoritatea Naţională a Vămilor, inclusiv atribuţiile ce revin personalului pe nivele şi grade de competenţă privind drepturile şi obligaţiile referitoare la acestea, în condiţiile stabilite de prevederile legale privind regimul armelor şi muniţiilor, precum şi a normelor metodologice de aplicare a acestora.
Art. 597
(1)Pregătirea personalului propriu pentru deţinerea şi utilizarea armamentului şi mijloacelor individuale de autoapărare, se va efectua prin intermediul instituţiilor specializate din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor care pregătesc personal militar şi care prin lege au dreptul să deţină şi să folosească armament, pe baza acordului între instituţii.
(2)Răspunderea pentru asimilarea cunoştinţelor şi aplicarea corespunzătoare a acestora revine personalului vamal stabilit conform art. 27 alin. (1) din Codul vamal, care vor fi testaţi în conformitate cu reglementările legale privind regimul armelor şi muniţiilor, precum şi a normelor metodologice de aplicare a acestora, anterior încredinţării armamentului şi echipamentelor respective.
Art. 598
(1)In afara birourilor vamale pot fi create posturi fixe sau mobile pentru realizarea supravegherii şi controlului vamal în trafic de către echipele mobile aparţinând autorităţii vamale.
(2)Autovehiculele de serviciu utilizate de echipele mobile pentru supravegherea şi controlul vamal în trafic, vor fi echipate cu dispozitive speciale de avertizare luminoasă şi sonoră şi vor avea inscripţionate vizibil "VAMA/CUSTOMS" pe capotă şi portbagaj iar pe portiere sigla Autorităţii Naţionale a Vămilor.
Aceste autovehicule pot avea instalate şi dispozitive luminoase cu mesaje variabile destinate atenţionării participanţilor la trafic.
(3)Mijloacele speciale de avertizare luminoasă şi sonoră se certifică sau se omologhează de autoritatea competentă, potrivit legii.
(4)Pentru siguranţa derulării acţiunilor de supraveghere şi control vamal în trafic, locurile în care sunt instalate posturi fixe sau mobile, vor fi semnalizate şi marcate corespunzător cu indicatoare de avertizare şi conuri de dirijare iar pe timpul nopţii vor fi dotate suplimentar cu dispozitive de semnalizare cu lumină intermitentă de culoare galbenă.
(5)Oprirea autovehiculelor în vederea efectuării controlului de către echipele mobile, se efectuează folosind semnalele specifice în conformitate cu normele legale prevăzute pentru circulaţia pe drumurile publice.
(6)Personalul vamal care prin atribuţiile de serviciu execută misiuni de supraveghere şi control vamal în trafic este obligat să poarte echipamentul special din dotare, care are inscripţionat pe spate VAMA/CUSTOMS şi pe mâneca braţului stâng sigla Autorităţii Naţionale a Vămilor. Pentru identificare se va purta pe partea stângă a pieptului ecusonul cu numărul personal.
Art. 599
(1)Pe întregul teritoriu naţional, mijloacele de transport aflate în tranzit pot fi însoţite de autoritatea vamală abilitată între două birouri vamale, în cazul în care există suspiciunea descărcării frauduloase.
(2)Acţiunea de însoţire poate fi realizată şi la iniţiativa transportatorului, destinatarului mărfii sau a reprezentantului acestuia cu aprobarea autorităţii vamale abilitate.
(3)În situaţia în care însoţirea se realizează din iniţiativa transportatorului, destinatarului mărfii sau reprezentantului acestuia, cheltuielile privind deplasarea reprezentantului autorităţii vamale abilitate sunt suportate de titularul operaţiunii de tranzit.
(4)Metodologia de însoţire şi modalitatea de calcul al cheltuielilor de deplasare se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice.
Art. 600
În exercitarea atribuţiilor de control vamal, autoritatea vamală abilitată are dreptul de a realiza următoarele activităţi pe întregul teritoriu naţional:
a)efectuarea de investigaţii, supravegheri şi verificări în cazurile în care sunt semnalate încălcări ale reglementărilor vamale;
b)verificarea de registre, evidenţe financiar-contabile, orice înscrisuri, inclusiv cele pe suport informatic care au legătură directă sau indirectă cu bunurile importate, exportate sau tranzitate pe teritoriul vamal al României;
c)prelevarea de probe din mărfurile supuse controlului vamal pentru a fi analizate în laboratoarele proprii sau agreate în vederea identificării şi expertizării acestora;
d)când consideră că prin încălcarea reglementărilor vamale au fost săvârşite infracţiuni, sesizează organele de urmărire penală competente.
Art. 601
În baza acordurilor internaţionale la care România este parte autoritatea vamală abilitată realizează cu alte instituţii vamale din străinătate acţiuni de cooperare şi asistenţă reciprocă pentru prevenirea şi combaterea fraudei vamale.
Art. 602
În scopul stabilirii modului în care persoanele fizice sau juridice au respectat reglementările vamale, autoritatea vamală abilitată efectuează controlul ulterior al operaţiunilor de vămuire.
Art. 603
Supravegherea şi controlul vamal ulterior se realizează potrivit normelor metodologice emise Autoritatea Naţională a Vămilor, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
CAPITOLUL IV:Aplicarea de sigilii vamale
Art. 604
(1)Mărfurile aflate sub supraveghere vamală se pot pune sub sigilii vamale, cu excepţia transporturilor de mesagerie, a sacilor poştali în tranzit, a mărfurilor antrepozitate şi a celor care fac obiectul operaţiunilor de admitere temporară.
(2)Sigiliile aplicate de persoanele juridice române sau străine pot fi acceptate de Autoritatea Naţională a Vămilor, în locul sigiliilor vamale.
Art. 605
(1)Sigiliile vamale se aplică la uşi, ferestre sau la alte sisteme de închidere a mijloacelor de transport.
(2)Pentru sigilarea coletelor, acestea trebuie să fie ambalate astfel încât să nu se poată pătrunde la conţinutul lor fără ruperea sigiliului sau fără a lăsa urme vizibile.
(3)Mijloacele de transport şi spaţiile în care se află mărfuri sub regim vamal pentru a fi sigilate trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a)construcţia să permită scoaterea sau introducerea de mărfuri numai prin deschideri care pot fi sigilate;
b)construcţia să fie suficient de solidă pentru a nu permite spargerea pereţilor, podelelor sau acoperişului, fără a lăsa urme de efracţie;
c)construcţia să nu permită scoaterea, în întregime sau în parte, a pereţilor, podelelor sau acoperişului şi repunerea lor la loc, fără a lăsa urme de efracţie;
d)uşile, ferestrele şi conductele pentru mărfurile lichide să fie prevăzute cu inele sau alte dispozitive care să permită aplicarea cu uşurinţă a sigiliilor vamale.
CAPITOLUL V:Dispoziţii aplicabile călătorilor
Art. 606
Controlul vamal al bunurilor aparţinând persoanelor fizice constă în confruntarea celor declarate cu bunurile aflate în bagajele însoţite sau neînsoţite şi în colete.
Art. 607
(1)Controlul vamal se efectuează prin sondaj în ceea ce priveşte numărul autovehiculelor, numărul călătorilor şi numărul bagajelor aparţinând unui călător.
(2)Pentru fluidizarea traficului de călători la frontieră, procedurile de control prevăzute în prezenta secţiune se pot înlocui cu regulile stabilite în convenţiile internaţionale la care România este parte.
Art. 608
(1)La transportul feroviar controlul vamal se efectuează:
a)în trenurile internaţionale de călători, pe parcursul intern al acestora;
b)la vagoanele de dormit, numai pe baza declaraţiei pentru călători, care va fi prezentată autorităţii vamale de către personalul de însoţire al vagonului;
c)în sălile de control vamal din staţiile de cale ferată de frontieră;
d)în sălile de control vamal din staţiile de cale ferată din interiorul ţării pentru călătorii care se îmbarcă sau se debarcă în aceste staţii, în trenurile internaţionale.
(2)La transportul rutier, controlul vamal se efectuează:
a)în autovehicul;
b)în locurile amenajate pe artera de circulaţie rezervată pentru controlul vamal, când volumul bagajelor nu permite efectuarea controlului vamal în autovehicul;
c)în sala de control a biroului vamal.
(3)La transportul maritim sau fluvial, controlul vamal se efectuează:
a)în sălile de control vamal din porturi;
b)la bordul navei cu acceptul comandantului acesteia, când nava nu este acostată în apropierea sălii de control vamal;
c)la scara navei.
(4)La transportul aerian, controlul vamal se efectuează în sălile de control vamal din aeroporturi.
Art. 609
Agenţii vamali controlează în mijloacele de transport orice locuri unde pot fi ascunse bunuri. În acest scop personalul de deservire al mijloacelor de transport şi conducătorii autovehiculelor sunt obligaţi, sub sancţiune contravenţională, să facă accesibile controlului locurile indicate de autoritatea vamală. Când aceştia refuză sau nu sunt în măsură să efectueze demontările necesare, operaţiunile se realizează direct de către agenţii vamali sau cu sprijinul personalului de specialitate pe cheltuiala autorităţii vamale.
Art. 610
Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, asigură pentru autoritatea vamală:
a)separarea în trenurile internaţionale a călătorilor în trafic intern de cei care călătoresc în trafic internaţional, pentru distanţele pe care se efectuează controlul vamal;
b)spaţiile de depozitare a bunurilor şi de lucru în staţiile de cale ferată şi în porturi;
c)legitimaţii de călătorie gratuite pentru agenţii vamali, pe distanţele pe care se efectuează controlul vamal, şi un compartiment în trenurile internaţionale pe aceste distanţe.
Art. 611
Liberul de vamă se acordă de autoritatea vamală în scris, pentru bunurile supuse taxelor vamale şi verbal, în celelalte cazuri.
Art. 612
Persoanele fizice pot introduce sau scoate din ţară mărfuri fără caracter comercial, în limitele şi în condiţiile prevăzute de lege.
Art. 613
Restricţiile temporare pentru unele mărfuri la introducerea sau scoaterea lor din ţară se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
Art. 614
Dispoziţiile prevăzute în reglementările vamale referitoare la tariful vamal şi la plata drepturilor de import se aplică în mod corespunzător şi pentru persoanele fizice.
Dispoziţiile prevăzute în reglementările vamale referitoare la tariful vamal şi la plata drepturilor de import se aplică în mod corespunzător şi pentru persoanele fizice.CAPITOLUL VI:Regimul vamal aplicabil misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare acreditate în România, precum şi membrilor acestora
Art. 615
(1)Bunurile destinate uzului oficial al misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare, precum şi cele destinate folosinţei personale a membrilor cu statut diplomatic al acestora şi familiilor lor sunt scutite de control vamal atât la intrarea cât şi ieşirea din ţară, în condiţiile stabilite prin convenţiile internaţionale la care România este parte şi pe bază de reciprocitate.
(2)Regimul vamal prevăzut la alin. (1) se aplică, în mod corespunzător, şi organizaţiilor internaţionale cu sediul sau care au reprezentanţi în România, precum şi funcţionarilor acestora, în limitele şi în condiţiile înţelegerilor internaţionale la care România este parte.
Art. 616
Pot fi introduse sau scoase din ţară, fără plata taxelor vamale, în condiţiile stabilite prin convenţiile internaţionale la care România este parte şi pe bază de reciprocitate:
a)bunurile destinate uzului oficial al misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare;
b)bunurile destinate folosinţei personale a membrilor cu statut diplomatic ai misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare, precum şi a membrilor familiilor lor;
c)bunurile destinate folosinţei personale a membrilor personalului administrativ, tehnic, şi de serviciu al misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare, precum şi a membrilor familiilor lor, cu ocazia instalării.
Art. 617
(1)Introducerea sau scoaterea din ţară a bunurilor neînsoţite este permisă în baza cererii misiunii diplomatice sau oficiului consular, semnată de şeful acesteia, şi a unei liste specificative avizată de Ministerul Afacerilor Externe.
(2)În cerere, întocmită în trei exemplare şi înaintată autorităţilor vamale române prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe, se vor menţiona cantitatea bunurilor introduse şi descrierea lor, conform formularelor puse la dispoziţia misiunilor diplomatice, precizându-se de către solicitant dacă aceste bunuri sunt pentru folosinţa sa personală sau a misiunii.
(3)Dacă solicitantul nu cunoaşte conţinutul coletelor primite, autoritatea vamală poate proceda la deschiderea acestora în prezenţa solicitantului sau a unui reprezentant al acestuia, în vederea completării formularului prevăzut la alin. (2).
(4)Pentru bagajele însoţite de titulari, introducerea sau scoaterea din ţară este permisă şi fără prezentarea cererii şi a listei specificative.
Art. 618
Bunurile care sunt prohibite la scoaterea din România, precum şi bunurile cu caracter artistic, istoric, ştiinţific, instrumentele muzicale, obiectele din metale şi pietre preţioase care depăşesc uzul personal se pot scoate din ţară fără alte formalităţi, dacă au fost declarate în scris autorităţii vamale la intrare.
Art. 619
La cererea scrisă a misiunii diplomatice sau a oficiului consular, în funcţie de personalul vamal disponibil, se poate efectua vămuirea la sediul misiunilor diplomatice sau al oficiilor consulare ori la reşedinţa membrilor personalului cu statut diplomatic.
Art. 620
(1)Pentru următoarele categorii de bunuri scutirile de plata taxelor vamale prevăzute la art. 616 se aplică în limite, pe an calendaristic, astfel:
a)pentru uzul oficial al misiunilor diplomatice şi al oficiilor consulare: 300 de litri băuturi alcoolice (peste 22°), 2.000 de pachete de ţigări (a 20 bucăţi);
b)pentru folosinţa proprie a membrilor personalului cu statut diplomatic şi a membrilor familiilor lor: 50 de litri de băuturi alcoolice (peste 22°) de familie, 500 de pachete de ţigări (a 20 bucăţi) de familie.
(2)La avizarea introducerii în ţară a bunurilor prevăzute la alin. (1), Ministerul Afacerilor Externe va ţine seama de condiţiile de reciprocitate, precum şi de convenţiile la care România este parte, pentru a se aplica reduceri sau majorări corespunzătoare ale limitelor stabilite.
Art. 621
(1)Bunurile prevăzute la art. 620 transportate ca bagaje însoţite sau colete neînsoţite se declară, în scris, la introducerea în ţară pe documentele prevăzute la art. 617. În lipsa acestui document, nu se permite introducerea în ţară a bunurilor, care pot fi lăsate în păstrare autorităţii vamale, potrivit prezentului regulament.
(2)După vămuire, un exemplar al cererii depuse pentru aceste bunuri, vizat de autoritatea vamală se transmite de aceasta Ministerului Afacerilor Externe, care tine evidenta bunurilor introduse.
(3)Bunurile prevăzute la art. 620, care depăşesc cantităţile stabilite, pot fi introduse în ţară cu plata taxelor vamale aplicabile bunurilor aparţinând persoanelor fizice.
Art. 622
(1)Introducerea temporară în ţară, cu scutire de plata taxelor vamale, de autovehicule pentru uzul oficial al misiunilor diplomatice şi al oficiilor consulare, precum şi pentru folosinţa membrilor personalului acestora şi a familiilor lor, este permisă în limitele avizate de Ministerul Afacerilor Externe, pe bază de reciprocitate sau în condiţiile stabilite prin înţelegeri internaţionale.
(2)Formalităţile de introducere temporară sunt cele prevăzute la art. 617. Evidenţa acestor operaţiuni se ţine de Ministerul Afacerilor Externe.
Art. 623
În situaţia în care sunt motive temeinice să se considere că în coletele destinate misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare, precum şi în mijloacele de transport sau în bagajele membrilor cu statut diplomatic ori ale familiilor acestora, există bunuri care nu sunt scutite de plata taxelor vamale sau nu au fost declarate potrivit art. 621 ori sunt prohibite la introducerea sau scoaterea din ţară, ori sunt supuse carantinei, şeful biroului vamal poate dispune efectuarea controlului vamal, în prezenţa titularilor bunurilor ori a reprezentanţilor autorizaţi ai acestora.
Art. 624
Bunurile introduse în ţară, cu scutire de taxe vamale, nu pot fi înstrăinate decât după plata taxelor vamale legale, cu excepţia cazului când cumpărătorul este o persoană care beneficiază de acelaşi statut.
Art. 625
(1)Valiza diplomatică folosită în vederea comunicării între misiunile diplomatice şi Ministerul Afacerilor Externe al statului acreditat nu este supusă controlului vamal la intrarea şi la ieşirea din ţară şi este scutită de taxe vamale.
(2)Prevederile alin. (1) se aplică şi pentru valiza diplomatică folosită în vederea comunicării între misiunile diplomatice ale aceluiaşi stat.
Art. 626
Valiza diplomatică poate fi transportată pe teritoriul României, neînsoţită sau însoţită de curieri diplomatici, însărcinaţi cu această misiune de către Ministerul Afacerilor Externe al statului căruia aparţin sau de o misiune diplomatică a statului acreditat.
Art. 627
(1)Valiza diplomatică trebuie să fie prevăzută cu sigiliile Ministerului Afacerilor Externe sau ale misiunii diplomatice expeditoare, să poarte menţiunea corespondenţă diplomatică sau expediţie oficială, să circule pe baza unei foi de curier şi să nu cuprindă decât documente diplomatice sau obiecte de uz oficial.
(2)Dacă valiza diplomatică este însoţită de un curier diplomatic, acesta trebuie să posede foaie de curier, în care se indică numele, prenumele şi calitatea persoanei însoţitoare, precum şi numărul şi destinaţia coletelor.
(3)Valiza diplomatică neînsoţită, în afară de menţiunea corespondenţă diplomatică sau expediţie oficială şi sigiliile expeditorului, prevăzute la alin. (1), va trebui să poarte o etichetă menţionând şi numărul foii de curier.
(4)Dacă aceste condiţii nu sunt îndeplinite, valiza diplomatică se sigilează de autoritatea vamală şi se tranzitează la un birou vamal din Bucureşti pentru a fi stabilite modalităţile de eliberare sau de înapoiere la expeditor.
(5)Eliberarea de către autoritatea vamală a valizei diplomatice neînsoţite se face pe baza unei declaraţii scrise, emisă de misiunea diplomatică destinatară.
Art. 628
(1)Valiza diplomatică poate fi transportată de comandantul unei aeronave, dacă posedă un document oficial din care să rezulte numărul coletelor care constituie valiza.
(2)Misiunea diplomatică poate trimite unul dintre membrii săi să preia valiza diplomatică direct din mâinile comandantului aeronavei.
(3)Comandanţii de aeronave care transportă valize diplomatice nu sunt consideraţi curieri diplomatici.
Art. 629
Valiza diplomatică în tranzit prin România poate fi sigilată de autoritatea vamală la intrarea în ţară.
Art. 630
Dispoziţiile privind valiza diplomatică se aplică în mod corespunzător şi valizei consulare.
CAPITOLUL VII:Regimul vamal al aprovizionării mijloacelor de transport care trec frontiera
Art. 631
(1)Mărfurile destinate aprovizionării se introduc la bordul navelor pe baza documentului de livrare şi a permisului vamal eliberat de biroul vamal la cererea comandatului navei, a armatorului sau a agentului navei şi cu îndeplinirea formalităţilor vamale corespunzătoare statutului vamal şi destinaţiei mărfurilor, după caz.
(2)Pentru mărfurile prevăzute la alin. (1) se poate depune o singură declaraţie vamală pentru fiecare regim vamal, pentru toată durata de staţionare a navei în fiecare port.
(1)Mărfurile destinate aprovizionării se introduc la bordul navelor pe baza documentului de livrare şi a permisului vamal eliberat de biroul vamal la cererea comandatului navei, a armatorului sau a agentului navei şi cu îndeplinirea formalităţilor vamale corespunzătoare statutului vamal şi destinaţiei mărfurilor, după caz.
(2)Pentru mărfurile prevăzute la alin. (1) se poate depune o singură declaraţie vamală pentru fiecare regim vamal, pentru toată durata de staţionare a navei în fiecare port.Art. 632
[textul din Art. 632 din partea VI, capitolul VII a fost abrogat la 12-sep-2007 de Art. II, punctul 1. din Hotarirea 946/2007]
Art. 633
[textul din Art. 633 din partea VI, capitolul VII a fost abrogat la 12-sep-2007 de Art. II, punctul 1. din Hotarirea 946/2007]
Art. 634
[textul din Art. 634 din partea VI, capitolul VII a fost abrogat la 12-sep-2007 de Art. II, punctul 1. din Hotarirea 946/2007]
Art. 635
Dispoziţiile art. 631 se aplică în mod corespunzător aeronavelor, când acestea se află pe aeroporturile române. Controlul vamal se efectuează în baza documentului de livrare.
Dispoziţiile art. 631 se aplică în mod corespunzător aeronavelor, când acestea se află pe aeroporturile române. Controlul vamal se efectuează în baza documentului de livrare.Art. 636
Bunurile de consum aflate la bordul navelor, aeronavelor, vagoanelor-restaurant şi vagoanelor de dormit şi autocarelor, destinate în cantităţii strict uzuale consumului pe parcursul călătoriei, nu se supun normelor prevăzute pentru importul mărfurilor.
CAPITOLUL VIII:Transbordarea vamală
Art. 637
Mărfurile aflate sub supraveghere vamală se pot transborda dintr-un mijloc de transport în altul ori se pot depozita temporar pe teritoriul României.
Art. 639
(1)Transbordarea mărfurilor trebuie să fie cerută de transportatorul acestora, de un comisionar în vamă sau de orice altă persoană care face dovada că are dreptul de a dispune asupra mărfurilor.
(2)Biroul vamal, analizând cererea, eliberează un permis vamal în care se menţionează felul şi cantitatea mărfii care urmează să fie transbordată şi termenul de efectuare a operaţiunii. Acest termen poate fi prelungit în cazuri justificate. Permisul vamal este înregistrat la biroul vamal emitent.
Art. 640
(1)Permisul vamal este asimilat cu declaraţia vamală acceptată şi produce aceleaşi efecte juridice.
(2)În cazul în care se constată lipsuri sau substituiri din mărfurile transbordate, permisul vamal constituie titlu de creanţă pentru încasarea drepturilor de import. Elementele de taxare sunt cele în vigoare la data înregistrării permisului vamal.
(3)În staţiile de cale ferată în care este organizată transbordarea în vagoane cu ecartament diferit, operaţiunea se efectuează fără a se mai depune permisul vamal. Transportatorul răspunde de felul şi de cantitatea mărfurilor transbordate, precum şi de concordanţa acestora cu datele înscrise în documentul de transport internaţional.
Art. 641
(1)În caz de forţă majoră sau caz fortuit, transbordarea mărfurilor se poate efectua şi în locurile unde nu funcţionează birouri vamale, în prezenţa organelor de poliţie care certifică pe documentul de transport, felul şi cantitatea mărfurilor.
(2)Transportatorul este obligat să sigileze mijloacele de transport sau mărfurile şi să le prezinte la biroul vamal cel mai apropiat. În acest caz, documentele vamale şi documentele de transport se modifică în mod corespunzător şi se iau măsuri de sigilare vamală a mijloacelor de transport sau a mărfurilor. În cazul transportului pe calea ferată, atunci când nu poate fi asigurată prezenţa organelor de poliţie transbordarea mărfurilor se poate efectua şi în prezenţa a doi martori străini de calea ferată, încheindu-se un proces-verbal constatator.
CAPITOLUL IX:Mărfuri pentru care nu sunt îndeplinite condiţiile de vămuire
Art. 642
(1)Mărfurile introduse de persoanele fizice ca bagaj însoţit, pentru care nu sunt îndeplinite condiţiile de vămuire, se păstrează sub supraveghere vamală în depozitele biroului vamal, la dispoziţia titularilor, timp de 120 de zile.
(2)Mărfurile intrate în ţară, destinate persoanelor juridice, pentru care nu sunt îndeplinite condiţiile de vămuire, se păstrează în depozit necesar de comisionarii în vamă, sub supraveghere vamală, cel mult 120 de zile.
(3)Dispoziţiile alin. (2) se aplică şi în cazul mărfurilor destinate persoanelor fizice sau juridice, pentru care există un contract de transport internaţional, iar transportatorul nu le poate preda destinatarului sau acesta nu îndeplineşte condiţiile de vămuire. În aceste cazuri mărfurile sunt păstrate sub supraveghere vamală în depozit temporar la transportatori sau la comisionarii în vamă, pe cheltuiala importatorului.
(4)Transportatorul sau comisionarul în vamă, care primeşte mărfurile în depozit necesar, este obligat să îl încunoştinţeze pe destinatar.
Art. 643
Autoritatea vamală are dreptul să prelungească termenele prevăzute la art. 642 alin. (1) şi (2) În cazurile în care din documente rezultă că expirarea termenului nu este din culpa titularului.
Art. 644
(2)În cazul mărfurilor prevăzute la art. 642 alin. (2) şi (3) termenul de păstrare curge de la data expirării perioadei stabilite pentru solicitarea aprobării unei destinaţii vamale, la care se adaugă prelungirile legal acordate.
(1)În cazul mărfurilor prevăzute la art. 642 alin. (1) termenul de păstrare curge de la data emiterii de către autoritatea vamală a adeverinţei de reţinere a bunurilor.
(2)În cazul mărfurilor prevăzute la art. 642 alin. (2) şi (3) termenul de păstrare curge de la data expirării perioadei stabilite pentru solicitarea aprobării unei destinaţii vamale, la care se adaugă prelungirile legal acordate.Art. 645
Mărfurile clasificate la cap. 1-3 din tariful vamal se consideră a fi perisabile şi termenul de păstrare sub supraveghere vamală este de 48 de ore de la data emiterii adeverinţei de reţinere în cazul bunurilor prevăzute la art. 642 alin. (1) şi de la data înregistrării în evidenţa biroului vamal în cazul bunurilor prevăzute la art. 642 alin. (2) şi (3), dacă nu sunt condiţii de depozitare care să le asigure conservarea, confirmate de deţinătorul depozitului.
Mărfurile clasificate la cap. 1-3 din tariful vamal se consideră a fi perisabile şi termenul de păstrare sub supraveghere vamală este de 48 de ore de la data emiterii adeverinţei de reţinere în cazul bunurilor prevăzute la art. 642 alin. (1) şi de la data înregistrării în evidenţa biroului vamal în cazul bunurilor prevăzute la art. 642 alin. (2) şi (3), dacă nu sunt condiţii de depozitare care să le asigure conservarea, confirmate de deţinătorul depozitului.Art. 646
Autoritatea vamală nu răspunde de deteriorarea, alterarea sau de pierderile cantitative din cauze naturale, produse la bunurile păstrate în condiţiile prevăzute la art. 642, 643 şi 645.
Art. 647
Mărfurile a căror deţinere sau circulaţie este supusă prin legi speciale unor condiţii care nu sunt îndeplinite la intrarea sau la ieşirea din ţară se reţin şi se înregistrează de biroul vamal care le predă imediat în depozit autorităţii competente prevăzute de legea specială.
Art. 648
(1)La expirarea termenelor de păstrare prevăzute în prezentul capitol, dacă titularii nu au reglementat situaţia vamală a mărfurilor, acestea se valorifică potrivit normelor legale în vigoare.
(2)În cazul în care titularii abandonează mărfurile printr-o declaraţie scrisă dată autorităţilor vamale condiţiile de valorificare sunt îndeplinite din momentul depunerii acestei declaraţii.
Art. 649
Mărfurile identificate de autoritatea vamală în exercitarea atribuţiilor lor fără a fi cunoscut titularul acestora se înscriu în evidentele biroului vamal, pe baza adeverinţei de reţinere a acestora. Dacă titularul acestora nu a putut fi stabilit în termenele prevăzute în prezentul capitol, la expirarea acestor termene bunurile se valorifică.
Art. 650
(1)Mărfurile care îndeplinesc condiţiile de valorificare potrivit prezentului regulament se declară bilunar de către biroul vamal la organele financiare locale, care sunt obligate să le preia în termen de 30 de zile de la data primirii comunicării, cu excepţia celor perisabile, care se declară şi se preiau imediat.
(2)Mărfurile prevăzute la art. 648 se valorifică de către autoritatea competentă la care se află în depozit după expirarea termenelor prevăzute la art. 642 şi 643.
CAPITOLUL X:Contravenţii vamale
Art. 651
c)neîndeplinirea de către organele poştale a obligaţiei de a declara şi de a prezenta autorităţii vamale coletele şi trimiterile poştale care, potrivit legii, sunt supuse controlului vamal;
j)nerespectarea de către titularul unei informaţii obligatorii a obligaţiei de a declara autorităţilor vamale, în momentul efectuării formalităţilor vamale, că este în posesia unei informaţii obligatorii care se referă la mărfurile în cauză;
Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.500 lei la 3.000 lei următoarele fapte:
a)neîndeplinirea de către transportator ori de reprezentantul acestuia a obligaţiei de a depune la biroul vamal de frontieră documentele însoţitoare ale mijloacelor de transport aflate în trafic internaţional şi a documentelor privind mărfurile transportate cu acestea;
b)nedepunerea de către comandantul, armatorul sau agentul navei a declaraţiei proviziilor de bord, în termenele legale;
c)neîndeplinirea de către organele poştale a obligaţiei de a declara şi de a prezenta autorităţii vamale coletele şi trimiterile poştale care, potrivit legii, sunt supuse controlului vamal;d)neîndeplinirea de către organele poştale a obligaţiei de a prezenta biroului vamal de frontieră lista sacilor poştali;
e)neprezentarea de către transportator, la solicitarea autorităţii vamale, a documentelor aferente mijlocului de transport pentru mărfurile transportate, aflate în trafic internaţional;
f)nerespectarea de către orice persoană a obligaţiei de a face accesibile controlului vamal locurile indicate de autoritatea vamală;
g)transferarea mărfurilor care au făcut obiectul unei declaraţii sumare, în alte cazuri şi locuri decât cele stabilite de autoritatea vamală;
h)neîndeplinirea de către titularul operaţiunii comerciale sau de către reprezentantul acestuia a obligaţiei de a solicita în termenul legal pentru mărfurile înscrise în declaraţia sumară, o destinaţie vamală;
i)[textul din Art. 651, litera I. din partea VI, capitolul X a fost abrogat la 05-nov-2023 de Art. III, punctul 2. din Hotarirea 937/2023]
j)nerespectarea de către titularul unei informaţii obligatorii a obligaţiei de a declara autorităţilor vamale, în momentul efectuării formalităţilor vamale, că este în posesia unei informaţii obligatorii care se referă la mărfurile în cauză;k)neîndeplinirea de către titularul unei autorizaţii emise de către Autoritatea Naţională a Vămilor, a obligaţiei de a anunţa autoritatea vamală asupra oricărei modificări intervenite după acordarea acesteia;
l)depunerea declaraţiei vamale conţinând date incomplete sau inexacte, în cazul în care această faptă nu influenţează stabilirea drepturilor de import şi a altor drepturi legal datorate reprezentând impozite şi taxe ce se stabilesc la punerea în liberă circulaţie a mărfurilor dar produce efecte asupra aplicării măsurilor de politică comercială ori a altor dispoziţii stabilite prin reglementări speciale.
Art. 652
d)neîndeplinirea de către persoanele fizice care trec frontiera a obligaţiei de a declara şi de a prezenta în vederea controlului vamal bunurile pentru care este prevăzută această obligativitate;
j)părăsirea porturilor sau a aeroporturilor de către navele sau aeronavele care trec frontiera, fără viza autorităţii vamale; în acest caz amenda este aplicată căpităniei portului sau autorităţilor aeroportuare;
m)neîndeplinirea obligaţiei de respectare a termenelor şi condiţiilor prevăzute pentru derularea şi încheierea regimurilor speciale, de titularul regimului sau de alte persoane responsabile, potrivit legislaţiei vamale, de îndeplinirea acestor obligaţii;
n)neîndeplinirea de către declarant a obligaţiei de a prezenta mărfurile în vederea controlului vamal.
Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 3.000 lei la 8.000 lei următoarele fapte:
a)neîndeplinirea de către conducătorul mijlocului de transport a obligaţiei de a opri la semnalul formal specific al personalului vamal abilitat;
b)acostarea navelor sau aterizarea aeronavelor în alte locuri decât în punctele de control unde funcţionează autoritatea vamală, cu excepţia cazului fortuit, de forţă majoră sau de boală gravă la bord;
c)neprezentarea documentelor de orice natură şi pe orice fel de suport, solicitate în cadrul controlului vamal, precum şi nerespectarea termenului stabilit de autoritatea vamală, pentru prezentarea documentelor;
d)neîndeplinirea de către persoanele fizice care trec frontiera a obligaţiei de a declara şi de a prezenta în vederea controlului vamal bunurile pentru care este prevăzută această obligativitate;e)furnizarea de către un solicitant a unor informaţii eronate sau incomplete în baza cărora a fost adoptată de către autoritatea vamală o decizie favorabilă acestuia;
f)exercitarea oricărei activităţi comerciale, industriale sau de servicii într-o zonă liberă, antrepozit liber sau port liber, fără respectarea condiţiilor stabilite în reglementările vamale şi fără notificarea prealabilă a autorităţii vamale;
g)transferarea drepturilor şi obligaţiilor titularului unui regim vamal economic unor alte persoane care nu îndeplinesc condiţiile prevăzute pentru a beneficia de regimul în cauză;
h)neîndeplinirea de către comisionarul în vamă a obligaţiilor prevăzute la art. 578;
i)[textul din Art. 652, litera I. din partea VI, capitolul X a fost abrogat la 05-nov-2023 de Art. III, punctul 4. din Hotarirea 937/2023]
j)părăsirea porturilor sau a aeroporturilor de către navele sau aeronavele care trec frontiera, fără viza autorităţii vamale; în acest caz amenda este aplicată căpităniei portului sau autorităţilor aeroportuare;k)neîndeplinirea de către titularul regimului de punere în liberă circulaţie a mărfurilor destinate unei anumite utilizări, a obligaţiei de a înştiinţa autoritatea vamală despre schimbarea utilizării acestora;
l)prezentarea de către un solicitant a unor documente conţinând date inexacte sau eronate, în vederea obţinerii unei autorizaţii sau a unui certificat de origine eliberat de către autoritatea vamală;
m)neîndeplinirea obligaţiei de respectare a termenelor şi condiţiilor prevăzute pentru derularea şi încheierea regimurilor speciale, de titularul regimului sau de alte persoane responsabile, potrivit legislaţiei vamale, de îndeplinirea acestor obligaţii;
n)neîndeplinirea de către declarant a obligaţiei de a prezenta mărfurile în vederea controlului vamal.
Art. 653 (1)Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 8.000 lei la 25.000 lei:
a)sustragerea de la controlul vamal a oricăror bunuri sau mărfuri care sunt supuse supravegherii vamale; în acest caz, bunurile sau mărfurile se confiscă;
b)descărcarea de pe nave, încărcarea pe nave ori transbordarea bunurilor sau mărfurilor supuse vămuirii fără permis vamal sau fără acordul autorităţii vamale; în acest caz, cantitatea de bunuri sau mărfuri încărcate, descărcate sau transbordate se confiscă;
c)[textul din Art. 653, alin. (1), litera C. din partea VI, capitolul X a fost abrogat la 27-aug-2010 de Actul din Hotarirea 875/2010]
d)depunerea declaraţiei vamale şi a dovezii de origine, conţinând date eronate privind originea mărfurilor;
e)depunerea declaraţiei vamale şi a documentelor însoţitoare conţinând date incomplete sau eronate privind valoarea în vamă a bunurilor sau a mărfurilor;
f)depunerea declaraţiei vamale şi a documentelor însoţitoare conţinând date eronate privind cantitatea mărfurilor dacă fapta nu constituie infracţiune prevăzută de Codul vamal. În cazul în care prin această faptă este influenţată stabilirea drepturilor de import şi alte drepturi legal datorate reprezentând impozite şi taxe care se încasează de către autoritatea vamală la punerea în liberă circulaţie a mărfurilor, mărfurile constatate în plus faţă de cele înscrise în declaraţia vamală se confiscă;
g)exercitarea activităţii de comisionar în vamă fără autorizaţie; veniturile realizate din activitatea neautorizată se confiscă;
h)depunerea declaraţiei vamale şi a documentelor însoţitoare conţinând date eronate privind felul mărfurilor. În cazul în care prin această faptă este influenţată stabilirea drepturilor de import şi alte drepturi legal datorate reprezentând impozite şi taxe care se încasează de către autoritatea vamală la punerea în liberă circulaţie a mărfurilor, mărfurile constatate în plus faţă de felul celor înscrise în declaraţia vamală se confiscă. Prin felul mărfurilor se înţelege varietatea, tipul sau acele caracteristici definitorii.
i)[textul din Art. 653, alin. (1), litera I. din partea VI, capitolul X a fost abrogat la 10-nov-2021 de Art. I, punctul 4. din Hotarirea 1.184/2021]
j)neîndeplinirea de către transportatorul sau gestionarul mărfurilor nevămuite a obligaţiei de a asigura integritatea sigiliilor sau marcajelor, cu excepţia cazului fortuit sau de forţă majoră;
k)depunerea unei declaraţii vamale care conţine date eronate privind încadrarea tarifară a bunurilor sau mărfurilor, în cazul în care este influenţată stabilirea drepturilor de import şi alte drepturi legal datorate reprezentând impozite şi taxe care se încasează de către autoritatea vamală la punerea în libera circulaţie a mărfurilor.
a)sustragerea de la controlul vamal a oricăror bunuri sau mărfuri care sunt supuse supravegherii vamale; în acest caz, bunurile sau mărfurile se confiscă;
b)descărcarea de pe nave, încărcarea pe nave ori transbordarea bunurilor sau mărfurilor supuse vămuirii fără permis vamal sau fără acordul autorităţii vamale; în acest caz, cantitatea de bunuri sau mărfuri încărcate, descărcate sau transbordate se confiscă;
c)[textul din Art. 653, alin. (1), litera C. din partea VI, capitolul X a fost abrogat la 27-aug-2010 de Actul din Hotarirea 875/2010]
d)depunerea declaraţiei vamale şi a dovezii de origine, conţinând date eronate privind originea mărfurilor;
e)depunerea declaraţiei vamale şi a documentelor însoţitoare conţinând date incomplete sau eronate privind valoarea în vamă a bunurilor sau a mărfurilor;
f)depunerea declaraţiei vamale şi a documentelor însoţitoare conţinând date eronate privind cantitatea mărfurilor dacă fapta nu constituie infracţiune prevăzută de Codul vamal. În cazul în care prin această faptă este influenţată stabilirea drepturilor de import şi alte drepturi legal datorate reprezentând impozite şi taxe care se încasează de către autoritatea vamală la punerea în liberă circulaţie a mărfurilor, mărfurile constatate în plus faţă de cele înscrise în declaraţia vamală se confiscă;
g)exercitarea activităţii de comisionar în vamă fără autorizaţie; veniturile realizate din activitatea neautorizată se confiscă;
h)depunerea declaraţiei vamale şi a documentelor însoţitoare conţinând date eronate privind felul mărfurilor. În cazul în care prin această faptă este influenţată stabilirea drepturilor de import şi alte drepturi legal datorate reprezentând impozite şi taxe care se încasează de către autoritatea vamală la punerea în liberă circulaţie a mărfurilor, mărfurile constatate în plus faţă de felul celor înscrise în declaraţia vamală se confiscă. Prin felul mărfurilor se înţelege varietatea, tipul sau acele caracteristici definitorii.
i)[textul din Art. 653, alin. (1), litera I. din partea VI, capitolul X a fost abrogat la 10-nov-2021 de Art. I, punctul 4. din Hotarirea 1.184/2021]
j)neîndeplinirea de către transportatorul sau gestionarul mărfurilor nevămuite a obligaţiei de a asigura integritatea sigiliilor sau marcajelor, cu excepţia cazului fortuit sau de forţă majoră;
k)depunerea unei declaraţii vamale care conţine date eronate privind încadrarea tarifară a bunurilor sau mărfurilor, în cazul în care este influenţată stabilirea drepturilor de import şi alte drepturi legal datorate reprezentând impozite şi taxe care se încasează de către autoritatea vamală la punerea în libera circulaţie a mărfurilor.
(11)Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 3.000 lei la 50.000 lei, dar nu mai mult de 60% din valoarea numerarului nedeclarat, neîndeplinirea obligaţiei de declarare a numerarului însoţit prevăzute la art. 3 din Regulamentul (UE) 2018/1.672 al Parlamentului European şi al Consiliului sau a obligaţiei de informare cu privire la numerarul neînsoţit prevăzute la art. 4 din acelaşi regulament. La stabilirea valorii numerarului nedeclarat se ia în considerare cursul de schimb utilizat de autoritatea vamală potrivit reglementărilor vamale.
(2)În cazul în care contravenţia prevăzută la alin. (1) lit. a) are ca obiect produse accizabile, contravenţia se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei, confiscarea bunurilor sustrase de la controlul vamal şi reţinerea mijlocului de transport folosit la săvârşirea contravenţiei până la plata amenzii.
Art. 6531
Dacă la săvârşirea contravenţiilor prevăzute la art. 651-653 sunt folosite mijloace de transport modificate în scopul disimulării mărfurilor sau bunurilor, autoritatea vamală dispune, pe lângă celelalte sancţiuni contravenţionale prevăzute, şi confiscarea mijloacelor de transport astfel modificate.Art. 654
În cazul contravenţiilor prevăzute la art. 653 lit. a) - c), atunci când mărfurile nu mai pot fi identificate, contravenientul este obligat la plata unei sume egală cu valoarea în vamă a acestora, la care se adaugă drepturile de import şi alte drepturi legal datorate reprezentând impozite şi taxe ce se stabilesc la punerea în liberă circulaţie a mărfurilor.
Această măsură are acelaşi efect juridic ca şi confiscarea mărfurilor în ceea ce priveşte stingerea datoriei vamale.
Art. 655
Faptele prevăzute la art. 651-653 constituie contravenţii dacă nu sunt săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să constituie infracţiune.
Art. 656
Contravenţiile vamale se constată prin procese verbale de contravenţie încheiate de personalul vamal care are atribuţii în acest sens.
Art. 657
Contravenţiilor prevăzute în acest capitol le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.