Titlul ii - Transportul călătorilor şi bagajelor - Regulament din 1997 de transport pe caile ferate din Romania
M.Of. 220
Ieşit din vigoare Versiune de la: 29 Octombrie 1997
TITLUL II:Transportul călătorilor şi bagajelor
CAPITOLUL 1:Transportul călătorilor
Art. 8: Condiţiile de acceptare la transport
8.1.- Calea ferată efectuează transporturile de călători conform Regulamentului atâta timp cât:
8.1.1.- călătorul se conformează prezentului Regulament, tarifelor şi dispoziţilor căii ferate făcute publice;
8.1.2.- transportul este posibil cu agenţii şi mijloacele de transport disponibile care permit satisfacerea nevoilor regulate ale traficului;
8.1.3.- transportul nu este împiedicat de împrejurări pe care calea ferată nu le poate evita şi a căror înlăturare nu depinde de ea.
Art. 9: Persoane excluse la transport. Admiterea condiţionată
9.1.În tren şi în staţie nu se admit sau pot fi evacuate:
9.1.1.- persoanele în stare de ebrietate sau drogate, acelea care prin comportare deranjează pe ceilalţi călători sau care produc vătămări materialului rulant sau care nu respectă prevederile prezentului Regulament. Aceste persoane nu au dreptul la restituirea costului călătoriei şi a tarifelor plătite pentru transportul bagajelor lor;
9.1.2.- persoanele care din cauză de boală sau din alte cauze incomodează pe ceilalţi călători, în afară de cazul când călătoresc contra plată într-un compartiment întreg. Persoanele care s-au îmbolnăvit pe parcurs trebuie să fie transportate până la prima staţie, unde li se acordă îngrijirile necesare. Acestor persoane li se restituie diferenţa dintre tarifele plătite şi cele aferente pentru parcursul efectuat, atât pentru legitimaţia de călătorie, cât şi pentru bagaj, în condiţiile prevăzute la art. 33;
9.1.3.- persoanele care insultă personalul căii ferate aflat în timpul serviciului. Acestora li se întocmeşte proces-verbal de contravenţie.
9.2.Transportul bolnavilor contagioşi se reglementează prin instrucţiuni comune ale căii ferate şi ale instituţiei de stat însărcinată cu ocrotirea sănătăţii publice.
Art. 10: Mersul trenurilor şi suspendarea circulaţiei trenurilor
10.1.Călătorii se transportă cu trenuri prevăzute în mersul trenurilor publicat şi afişat la staţii, cu trenuri suplimentare, cu vagoane suplimentare sau cu trenuri special comandate, necuprinse în mersul trenurilor.
10.2.Calea ferată trebuie să aducă la cunoştinţa publicului întreruperea circulaţiei trenurilor prin mass-media şi afişare în staţii.
10.3.Întârzierea trenurilor se aduce la cunoştinţa publicului prin anunţuri afişate în staţii sau transmise prin instalaţiile de amplificare existente.
10.4.Condiţiile în care pot fi utilizate anumite trenuri, vagoane sau servicii se prevăd în mersul trenurilor şi, după caz, în normele uniforme privind transporturile.
10.5.Când din cauza întârzierii trenului, călătorul nu prinde trenul de legătură pentru continuarea călătoriei, calea ferată este obligată să-l transporte cu bagajele sale, fără a percepe noi tarife, cu primul tren de acelasi rang sau de rang inferior, pe aceeaşi rută sau pe altă rută, astfel ca acesta să ajungă la destinaţie cu întârzierea cea mai mică.
10.6.În cazul suspendării circulaţiei unui tren, dacă acest fapt nu a fost cunoscut înainte de plecarea din staţia de pornire, iar călătorul nu doreşte să continue călătoria cu alte trenuri sau pe alte rute, calea ferată este obligată să-l aducă înapoi la staţia de plecare, cu primul tren în circulaţie, fără plată, restituindui-se tarifele plătite pentru distanţa neefectuată.
10.7.Dacă întreruperea sau suspendarea circulaţiei unui tren a fost anunţată înaintea plecării din staţia de pornire, călătorii vor plăti tarifele aferente rutei ocolitoare.
10.8.În cazul când linia s-a întrerupt într-un punct, calea ferată va organiza, pe cât posibil, un serviciu de transport pentru călători şi bagaje cu alte vehicule. Tarifele plătite pentru transportul cu aceste vehicule vor fi suportate de călători dacă întreruperea a fost anunţată înainte de plecarea trenului din staţia de pornire.
10.9.Călătorul poate renunţa la călătorie sau amâna călătoria dacă prezintă legitimaţia pentru viza de neutilizare în termenul prevăzut în normele uniforme privind transporturile. Dacă se întrebuinţează un tren sau servicii cu tarife mai mari, călătorul va plăti diferenţa de tarif.
10.10.Prin aceste dispoziţii nu se prelungeşte durata legitimaţiilor de călătorie al căror timp de întrebuinţare este determinat prin normele uniforme privind transporturile.
Art. 11: Legitimaţiile de călătorie şi durata valabilităţii lor
11.1.Orice legitimaţie de călătorie trebuie să conţină menţiunile prevăzute în normele uniforme privind transporturile.
11.2.Legitimaţiile de călătorie se obţin de la staţii, agenţii, de la agenţi autorizaţi, precum şi de la personalul de tren, în condiţiile stabilite de calea ferată.
11.3.Tarifele pentru legitimaţiile de călătorie obţinute de la agenţii, agenţi autorizaţi şi de la personalul de tren pot fi mai mari decât cele de la casele de bilete din staţii, în condiţiile legii.
11.4.Călătorul trebuie să verifice pe loc, la primirea legitimaţiei de călătorie dacă aceasta corespunde cererii sale.
11.5.Revinderea legitimaţiilor de călătorie nu este permisă. Legitimaţiile de călătorie găsite în aceste cazuri vor fi anulate, iar călătorii vor fi consideraţi şi trataţi ca fără legitimaţie de călătorie. Persoanele neautorizate care revând legitimaţii de călătorie vor fi tratate drept contravenienţi.
11.6.Cedarea legitimaţiilor de călătorie altor persoane care nu au dreptul la acestea este interzisă. Legitimaţiile găsite în această situaţie sunt reţinute de personalul de tren; călătorii în cauză vor fi consideraţi şi trataţi fără legitimaţie de călătorie.
11.7.Calea ferată va face publice, conform art. 4.5, normele de utilizare şi duratele de valabilitate ale legitimaţiilor de călătorie.
Art. 12: Ocuparea şi rezervarea locurilor
12.1.Călătorul poate ocupa loc în tren, respectând dreptul la clasă şi serviciile oferite de legitimaţia sa de călătorie.
12.2.La trenurile cu regim de rezervare a locurilor călătorul poate ocupa numai locurile înscrise în legitimaţia de călătorie.
12.3.Modalităţile de rezervare a locurilor în trenuri sunt reglementate de calea ferată şi aduse la cunoştinţa publicului călător prin mersul de tren.
12.4.În condiţiile stabilite prin norme uniforme, călătorul poate să utilizeze un loc la o clasă superioară, servicii superioare sau un tren de categorie superioară celor indicate pe bilete sau poate cere să i se modifice itinerarul.
12.5.Călătorul care nu poate obţine loc şi nu consimte să călătorească în picioare are dreptul să ceară restituirea tarifului de transport, amânarea călătoriei sau plata diferenţei pentru călătoria la o clasă superioară.
12.6.La trenurile fără regim de rezervare, totuşi, în condiţiile normelor uniforme, se pot rezerva compartimente întregi.
Art. 13: Reduceri din tarifele de călători
13.1.Copiii până la vârsta de 5 ani împliniţi pentru care nu se cere un loc separat, se transportă gratuit, fără legitimaţie de călătorie.
13.2.Copiii până la vârsta de 10 ani împliniţi plătesc 50% din tariful de transport şi din suplimentul de tren, având drept la loc separat. La trenurile cu locuri rezervate plătesc şi tariful integral al tichetului.
13.3.Calea ferată poate acorda şi alte reduceri, reglementate prin tarife şi aduse la cunoştinţa publicului călător prin publicare, conform art. 4.5.
13.4.Nici o reducere acordată de calea ferată nu se mai poate aplica legitimaţiilor de călătorie care se bucură deja de o reducere din tariful întreg.
13.5.Călătorii care beneficiază de reduceri trebuie să prezinte la cererea organului de control dovada că pot beneficia de reducerile respective.
Art. 14: Dreptul la transport
14.1.Călătorul trebuie să posede o legitimaţie de călătorie valabilă la data, trenul, clasa şi serviciul utilizat, obţinută conform reglementărilor căii ferate. Celor care contravin acestei prevederi calea ferată nu le recunoaşte nici un drept, de nici o natură, şi nu răspunde de nici o daună ce eventual ar suferi.
14.2.Călătorul este obligat să păstreze legitimaţia de călătorie asupra sa în tot timpul călătoriei şi să o prezinte pentru verificare, la cerere, personalului de tren sau agentului căii ferate împuternicit în acest scop.
14.3.Legitimaţiile de călătorie care prezintă modificări necertificate de calea ferată nu sunt valabile şi sunt retrase de agenţii căii ferate.
14.4.Călătorul care nu prezintă , în tren, o legitimaţie de călătorie valabilă este obligat să plătească tariful de taxare în tren. În cazul în care refuză plata tarifului de taxare în tren este contravenient şi tratat potrivit legii.
14.5.Călătorii contravenienţi care nu pot fi legitimaţi pentru întocmirea procesului-verbal de contravenţie se predau Corpului gardienilor feroviari sau organelor de poliţie, pentru identificare.
14.6.Verificarea legitimaţiilor de călătorie, în tren, în timpul staţionării în staţii se reglementează prin normele uniforme privind transporturile.
Art. 15: Întreruperea călătoriei
15.1.Legitimaţia de călătorie dă dreptul, de regulă, la o singură întrerupere a călătoriei de maximum 24 ore de la plecarea trenului cu care a sosit călătorul sau de la plecarea primului tren de legătură de acelaşi rang. Excepţiile sunt prevăzute în normele uniforme.
15.2.Condiţiile în care se acordă întreruperea călătoriei sunt reglementate prin normele uniforme.
Art. 16: Reguli pentru călători
16.1.Călătorii sunt obligaţi să se conformeze Regulamentului.
16.2.Călătorilor li se interzic următoarele fapte:
16.2.1. - călătoria pe acoperişul vagoanelor, pe scări, pe tampoane, între vagoane şi în alte locuri care nu sunt destinate călătorilor;
16.2.2. - urcarea şi călătoria în trenuri speciale, de marfă, de lucru, în vagoane cu afectare anumită afişată pe ele, în vagoane de bagaje, de mesagerie, de coletărie, poştale şi în cabina locomotivei;
16.2.3. - fumatul în vagoane, săli de aşteptare, holuri, cu excepţia locurilor unde fumatul este permis şi acest lucru este afişat;
16.2.4. - urcarea sau coborârea din vehicule în mişcare, aplecarea în afară sau rezemarea de uşi, respectiv deschiderea uşilor în timpul mersului trenului;
16.2.5. - aruncarea obiectelor pe ferestrele sau uşile vagoanelor;
16.2.6. - urcarea sau coborârea obiectelor şi persoanelor pe ferestrele vagoanelor;
16.2.7. - deteriorarea vagoanelor, clădirilor sau instalaţiilor prin distrugere sau sustragere a pieselor sau dotărilor din inventarul acestora;
16.2.8. - neeliberarea locului ocupat în vagon, care nu corespunde cu cel prevăzut în legitimaţia de călătorie;
16.2.9. - exercitarea comerţului în trenuri sau în staţii fără autorizaţie eliberată de calea ferată;
16.2.10. - lipirea de afişe în trenuri sau în staţii fără acordul scris al căii ferate;
16.2.11. - traversarea liniilor prin alte locuri decât cele special amenajate pentru călători;
16.2.12. - intrarea sau staţionarea în incinta unităţilor acolo unde accesul publicului este interzis prin afişe sau pictograme corespunzătoare;
16.2.13. - apelarea la mila călătorilor sau practicarea de jocuri de noroc în trenuri sau unităţi de cale ferată;
16.2.14. - tulburarea liniştii călătorilor prin producerea de zgomote;
16.2.15. - provocarea de scandal în trenuri sau în incinta unităţilor de cale ferată;
16.2.16. - refuzul călătorilor consumatori de a părăsi vagonul restaurant dupa ora de închidere a acestuia;
16.2.17. - acţionarea semnalului de alarmă sau a frânei de mână pentru motive nejustificate de un pericol iminent pentru siguranţa trenului sau a călătorilor;
16.2.18. - murdărirea vehiculelor şi a spaţiilor afectate publicului, inclusiv a celor dintre linii, scrierea sau desenarea neautorizată pe pereţii vagoanelor sau ai clădirilor căii ferate, dezlipirea fără drept a afişelor;
16.2.19. - transportul în vagoanele de călători a obiectelor sau substanţelor inflamabile, explozibile, radioactive, otrăvitoare şi rău mirositoare care, potrivit legii şi reglementărilor căii ferate, nu sunt permise la transport;
16.2.20. - prejudicierea intereselor celorlalţi călători, împiedicarea liberei circulaţii a publicului în trenuri şi staţii, încălcarea normelor de protecţie a mediului şi contra incendiilor.
16.3.Călătorilor care contravin prevederilor de mai sus, calea ferată nu le recunoaşte nici un drept, de nici o natură, şi nu răspunde de nici o daună ce eventual ar suferi.
16.4.Călătorul care prin faptele sale a adus prejudicii de orice fel căii ferate este obligat la plata despăgubirilor prevăzute în tarife.
16.5.Constatarea abaterilor de la regulile de călătorie se face de către agenţii autorizaţi de calea ferată, sau organele de ordine publică şi se sancţionează conform legii.
Art. 17: Bagaje de mână
17.1.Călătorul poate să ia cu el în vagoanele de călători, în mod gratuit, obiecte uşor de purtat (bagaje de mână). Bagajele de mână (valize, pachete şi altele asemănătoare) trebuie să fie uşor de manipulat, bine ambalate, astfel încât să nu fie posibilă scurgerea conţinutului, avarierea sau murdărirea vagoanelor sau incomodarea celorlalţi călători.
17.2.Fiecare călător dispune, pentru bagajele sale de mână, doar de spaţiul situat deasupra locului pe care îl ocupă sau de un spaţiu echivalent în boxa pentru bagaje a vagoanelor. Greutatea totală a bagajelor de mână admisă pentru fiecare loc ocupat este de 30 kg.
17.3.În vagoanele de călători nu pot fi introduse ca bagaje:
17.3.1. - materiile şi obiectele excluse de la transportul de bagaje;
17.3.2. - obiectele de natură să stânjenească sau să incomodeze călătorii ori să cauzeze o pagubă călătorilor sau căii ferate;
17.3.3. - obiectele interzise prin actele normative ale autorităţilor administrative;
17.3.4. - vietăţile, potrivit art. 18.
17.4.Calea ferată are dreptul să se asigure, în prezenţa călătorului, de natura obiectelor introduse în vagoanele de călători şi în staţie. Dacă nu este posibil să se identifice persoana care a luat cu ea obiectele supuse verificării, calea ferată efectuează verificarea în prezenţa Corpului gardienilor feroviari sau a organelor de poliţie.
17.5.Supravegherea obiectelor pe care călătorul le ia cu el în vagon revine acestuia.
17.6.Călătorul este răspunzător de orice pagubă cauzată de obiectele şi vietăţile pe care le ia cu el în vagon.
17.7.Aceste dispoziţii nu influenţează răspunderea pe care o poate avea calea ferată potrivit art. 34.
17.8.Bagajele de mână care depăşesc limitele de mai sus se predau ca bagaje înregistrate la vagonul de bagaje sau la magazia staţiei de plecare.
Art. 18: Transportul vietăţilor în vagoanele de călători
18.1.Animalele, păsările, reptilele, peştii, insectele vii nu se pot lua în vagoanele de călători.
18.2.Excepţiile de la art. 18.1 sunt prevăzute prin normele uniforme.
18.3.Călătorul răspunde de prejudiciile produse de vietăţile luate cu el în vagon. Această dispoziţie nu influenţează răspunderea pe care o poate avea calea ferată potrivit art. 34.
Art. 19: Avarierea şi murdărirea vagoanelor sau a instalaţiilor
Călătorul este obligat să despăgubească calea ferată pentru daunele cauzate prin avarierea sau murdărirea vagoanelor sau a instalaţiilor, conform reglementărilor în vigoare.
Art. 20: Alte forme de contractare a transporturilor de călători
20.1.Calea ferată poate să ofere publicului vagoane şi trenuri special comandate, altele decât cele publicate în mersul trenurilor, în condiţiile prevăzute în normele uniforme.
20.2.Calea ferată poate face servicii de transport integrate şi cu alte mijloace de transport.
CAPITOLUL 2:Transportul bagajelor înregistrate
Art. 21: Transportul bagajelor înregistrate. Trenurile care transportă bagaje
21.1.Calea ferată efectuează orice transport de bagaje cu condiţia ca:
21.1.1. - bagajele să aparţină unui călător care posedă legitimaţie de călătorie şi care solicită deplasarea acestora până la destinaţia prevăzută în legitimaţie;
21.1.2. - bagajele să îndeplinească prevederile din Regulament şi din tarif;
21.1.3. - transportul să fie posibil cu personalul şi mijloacele de transport prevăzute în mersul trenurilor;
21.1.4. - transportul să nu fie împiedicat de împrejurări pe care calea ferată nu le poate evita şi a căror înlăturare nu depinde de ea.
21.2.Calea ferată transportă bagaje înregistrate numai cu trenurile de călători prevăzute cu vagoane de bagaje. Aceste trenuri sunt publicate în mersul trenurilor.
21.3.Asigurarea şi interesul la eliberare a bagajelor înregistrate sunt reglementate prin normele uniforme.
Art. 22: Obiecte admise la transport cu trenurile de călători
22.1.Bagajele înregistrate admise la transport sunt obiecte destinate scopurilor călătoriei, conţinute în cufere, geamantane, panere, valize, saci de voiaj, cutii sau alte ambalaje de acest fel, precum şi aceste ambalaje.
22.2.În cazul când servesc pentru uzul călătorului, sunt admise la transport:
22.2.1. - fotolii portative sau pe roţi pentru bolnavi;
22.2.2. - cărucioare pentru copii;
22.2.3. - instrumente muzicale în cutii sau în huse;
22.2.4. - materiale pentru reprezentaţiile artiştilor cu condiţia ca împachetarea, volumul şi greutatea să permită să fie ridicate şi aşezate uşor în vagonul de bagaje;
22.2.5. - instrumente de inginerie până la 4 metri lungime şi unelte de lucru manual;
22.2.6. - biciclete şi motorete cu un loc, cu condiţia ca accesoriile lor să fie demontate şi rezervorul de benzină să aibă robinet de golire şi să fie complet gol;
22.2.7. - săniuţe, schiuri, vele şi alte materiale sportive care pot fi transportate ca bagaje;
22.2.8. - cufere cu eşantioane, animale sau păsări închise în cuşti sau colivii care prezintă garanţii privind soliditatea şi nu constituie un pericol pentru personalul de serviciu şi alte obiecte care nu servesc pentru uzul personal al călătorului, prevăzute în normele uniforme privind transporturile.
Art. 23: Obiecte excluse de la transport ca bagaje
Sunt excluse de la transport:
23.1.- obiectele care sunt excluse sau condiţional admise, în lipsa condiţiilor impuse la transport pe calea ferată prin normele tehnice interne sau internaţionale;
23.2.- obiectele al căror transport este interzis prin dispoziţii de ordin sanitar, veterinar, fitosanitar, fiscal, vamal şi administrativ sau prin restricţii de trafic ale căii ferate.
Art. 24: Înregistrarea şi transportul bagajelor
24.1.Înregistrarea şi expedierea bagajelor se fac pentru primul tren care transportă bagaje numai dacă au fost predate cu cel puţin 15 minute înainte de plecare.
24.2.Înregistrarea bagajelor se face la cererea călătorului, în baza legitimaţiei de călătorie valabilă cel puţin până la destinaţia bagajelor şi pe itinerariul prevăzut în legitimaţie. Calea ferată nu răspunde pentru indicarea eronată a parcursului pentru expediţia de bagaje.
24.3.Tariful de transport al bagajelor trebuie să fie plătit la înregistrare.
Art. 25: Recipisa de bagaje
25.1.La înregistrarea bagajelor se eliberează călătorului o recipisă de bagaje.
25.2.Recipisa trebuie să cuprindă menţiunile prevăzute în normele uniforme privind transporturile.
Art. 26: Starea de prezentare, ambalajul şi marcarea bagajelor
26.1.Bagajele a căror stare, mod de prezentare sau ambalare sunt necorespunzătoare sau care prezintă semne evidente de avarii pot fi refuzate de calea ferată.
Dacă le acceptă la transport, calea ferată face o menţiune corespunzătoare pe recipisa de bagaje. Acceptarea de către călător a recipisei de bagaje cu o astfel de menţiune este considerată ca o dovadă că exactitatea acestei menţiuni a fost recunoscută de călător.
26.2.Bagajele trebuie să poarte etichete cu numele şi adresa expeditorului şi destinatarului, precum şi staţia de destinaţie, amplasate pe colet într-un loc vizibil, bine fixate, scrise fără a se putea şterge, clar, nepermiţând nici o confuzie.
26.3.Inscripţiile vechi trebuie să fie înlăturate de călător. Dacă acest serviciu se face de calea ferată, călătorul va plăti tariful aferent.
26.4.Calea ferată poate refuza bagajele care nu îndeplinesc condiţiile de la art. 26.2 şi 26.3.
Art. 27: Răspunderea călătorului. Verificarea. Tarif suplimentar
27.1.Călătorul este răspunzător de toate consecinţele nerespectării prevederilor din articolele 22, 23 şi 26.
27.2.Calea ferată are dreptul, în caz de indicii de încălcare a prevederilor legale, să verifice dacă conţinutul bagajelor corespunde normelor. Călătorul trebuie să fie invitat să asiste la verificare. Dacă acesta nu se prezintă sau dacă nu poate fi găsit, verificarea trebuie să fie făcută în prezenţa gardienilor feroviari ori a organelor de poliţie, sau a doi martori străini de calea ferată.
27.3.Dacă se constată o încălcare a condiţiilor legale de transport, călătorul trebuie să plătească cheltuielile ocazionate de verificare şi/sau tariful aferent. În cazul încălcării articolelor 22 şi/sau 23, precum şi pentru falsa declarare de conţinut sau de greutate, calea ferată percepe tariful suplimentar, inclusiv plata diferenţei dintre tariful de transport şi despăgubirea pentru eventualele prejudicii.
Art. 28: Eliberarea
28.1.Eliberarea bagajelor se face în schimbul predării recipisei de bagaje şi, dacă este cazul, în schimbul achitării tarifelor care grevează expediţia.
28.2.În staţia de eliberare, sunt asimilate cu eliberările către deţinătorul recipisei:
28.2.1. - remiterea bagajelor autorităţilor vamale sau agenţilor economici comisionari, în locurile lor de expediţie sau în depozitele lor;
28.2.2. - încredinţarea pentru păstrare de animale vii unui terţ.
28.3.Deţinătorul recipisei de bagaje poate cere eliberarea în staţia de destinaţie, după sosirea trenului cu care bagajele trebuiau să fie transportate, de îndată ce a trecut timpul necesar pentru punerea lor la dispoziţie, precum şi dacă este cazul, pentru îndeplinirea formalităţilor cerute de organele vamale sau de alte autorităţi administrative.
28.4.În cazul când nu se prezintă recipisa de bagaje, calea ferată nu este obligată să elibereze bagajele decât aceluia care justifică dreptul său. Dacă această dovadă pare insuficientă, calea ferată poate cere depunerea unei garanţii în lei sau valută.
28.5.Bagajele se eliberează în staţia pentru care au fost înregistrate. La cererea deţinătorului recipisei, făcută în timp util, dacă împrejurările permit şi dacă prescripţiile vamale sau ale altor autorităţi administrative nu se opun la aceasta, bagajele pot fi restituite în staţiile de plecare sau din parcurs în schimbul predării recipisei de bagaje.
28.6.Deţinătorul recipisei, căruia bagajele nu îi sunt eliberate în conformitate cu art 28.3, poate cere să se certifice pe recipisă data şi ora la care el a cerut eliberarea.
28.7.În momentul eliberării, la cererea celui îndreptăţit, calea ferată trebuie să procedeze la verificarea bagajelor în prezenţa sa, în vederea constatării unei pagube invocate de el. Cel îndreptăţit poate refuza primirea bagajelor, în cazul când calea ferată nu dă curs cererii sale.
Rezervele făcute de călător, dacă şi-a primit totuşi bagajele sale, n-au nici un efect dacă nu sunt confirmate în scris de calea ferată.
28.8.Bagajele care nu se reclamă în termen de 30 de zile socotite de la data sosirii pot fi utilizate de calea ferată în interes propriu sau pot fi valorificate prin licitaţie, pentru sumele obţinute fiind aplicabile prevederile art. 75.8. Dacă conţinutul bagajelor este supus alterării sau poate provoca eventuale vătămări, calea ferată este în drept să dispună vânzarea sau distrugerea, după caz, şi înaintea expirării termenului de 30 de zile.
28.9.Dacă bagajele nu se ridică în termen de 24 de ore de la sosire, acestea vor fi supuse la tarife de magazinaj, pentru timpul ce depăşeşte acest termen.
Art. 29: Constatarea pierderilor şi avarierii expediţiilor de bagaje
29.1.Pierderile parţiale sau avariile descoperite sau presupuse de calea ferată sau cele invocate de cel îndreptăţit se constată conform prevederilor art. 75. Calea ferată face cercetările şi comunică rezultatul celui interesat.
29.2.Pierderile totale ale bagajelor se cercetează de calea ferată. În acest scop expeditorul sau destinatarul, după caz, trebuie să depună la calea ferată o descriere cât mai exactă posibil a expediţiei de bagaje.
Art. 30: Alte forme de contractare a transporturilor de bagaje
Calea ferată poate oferi călătorilor şi alte forme de contractare a transporturilor de bagaje, stabilite prin normele uniforme privind transporturile.
CAPITOLUL 3:Dispoziţii comune pentru transportul călătorilor şi bagajelor
Art. 31: Îndeplinirea formalitaţilor administrative
Călătorul trebuie să se conformeze normelor vamale, fiscale, de poliţie şi ale autorităţilor administrative, atât în ceea ce priveşte persoana sa, cât şi pentru bagajele sale de mână şi înregistrate, respectiv pentru animalele şi păsările pe care le ia cu el. El trebuie să asiste la controlul bagajelor sale, în afara excepţiilor prevăzute în legi şi alte acte normative. Calea ferată nu este răspunzătoare faţă de călător, de prejudiciul rezultat din faptul că acesta nu ţine seama de aceste obligaţii.
Art. 32: Informarea călătorilor. Mersul trenurilor
32.1.Calea ferată trebuie să afişeze la loc vizibil, în staţii, mersul trenurilor şi tarifele pentru călători.
32.2.În staţiile cu trafic de călători important trebuie să existe ghişeu de informaţii, panouri de informaţii care afişează suplimentar compunerea trenurilor, principalele legături între trenuri şi alte informaţii utile călătorului.
32.3.Trenurile care circulă cu ordin special, care se pun şi se retrag din circulaţie în condiţiile stabilite de calea ferată se afişează în spaţiul rezervat mersului de tren.
Art. 33: Restituiri de tarife
33.1.Tariful de transport se restituie în totalitate sau parţial când:
33.1.1. - legitimaţia de călătorie nu a fost utilizată sau a fost utilizată parţial;
33.1.2. - datorită lipsei de loc, legitimaţia a fost utilizată într-o clasă sau un tren de categorie inferioară celor menţionate pe legitimaţie;
33.1.3. - bagajele înregistrate au fost retrase la staţia de primire sau eliberate într-o staţie din parcurs în cazul când călătorul are dreptul la restituirea tarifelor de călătorie.
33.2.În situaţia de la art 33.1.1. restituirea tarifului plătit poate fi cerută sub rezerva scăderilor prevăzute în normele uniforme. În cazul legitimaţiilor de călătorie neutilizate sau utilizate parţial, motivate de cauză de moarte, boală, accidentarea călătorului, reţinerea de către autorităţi şi alte situaţii similare trebuie dovedite de călător cu acte.
33.3.Restituirea totală sau parţială se face în conformitate cu reglementările în vigoare aduse la cunoştinţă publicului călător.
33.4.In cazurile prevăzute la art. 33.1.1 şi 33.1.2 este necesară viza de neutilizare în condiţiile stabilite prin normele uniforme.
33.5.Limitele maxime privind restituirile se stabilesc sub formă de sumă pe kilogram masă, pe colet sau pe alte unităţi cantitative şi se prevăd în tarife.
CAPITOLUL 4:Răspunderea căii ferate în caz de moarte sau de rănire a călătorilor
Art. 34: Baza răspunderii
34.1.Calea ferată răspunde de paguba care rezultă din moartea, rănirea sau orice altă vătămare a integrităţii fizice sau mintale a unui călător, provocate printr-un accident în legătură cu exploatarea feroviară produs în timpul în care călătorul se află în vehicule, intră sau iese din acestea.
34.2.Calea ferată este, de asemenea, răspunzătoare de paguba care rezultă din pierderea totală sau parţială sau din avarierea obiectelor pe care călătorul victimă a unui astfel de accident le avea fie asupra sa, fie cu el ca bagaje de mână, inclusiv animale şi păsări.
34.3.Calea ferată este scutită de această răspundere:
34.3.1. - dacă accidentul a fost provocat de împrejurări străine de exploatare, pe care calea ferată, cu toate diligenţele cerute de particularităţile cazului respectiv, nu le putea evita şi ale căror consecinţe nu le putea preveni;
34.3.2. - total sau parţial, în măsura în care accidentul se datorează vinei călătorului sau unei comportări a acestuia care nu este conformă cu comportarea normală a călătorilor;
34.3.3. - dacă accidentul se datorează comportamentului unui terţ pe care calea ferată, cu toate diligenţele cerute de particularităţile cazului respectiv, nu îl putea evita şi ale cărui consecinţe nu le putea înlătura.
34.4.Regulamentul nu înlătură răspunderea pe care o poate avea calea ferată pentru cazurile neprevăzute la art. 34.1.
Art. 35: Daune-interese în caz de moarte
35.1.În caz de moarte a călătorului, daunele-interese cuprind:
35.1.1. - cheltuielile necesare ca urmare a decesului, în special cele pentru transportul cadavrului, pentru înmormântare sau pentru incinerare;
35.1.2. - dacă moartea nu s-a produs imediat, daunele-interese prevăzute la articolul 36.
35.2.Dacă, în urma morţii călătorului, rămân lipsite de susţinător persoane faţă de care călătorul avea sau ar fi avut în viitor obligaţia de întreţinere în virtutea legii, aceste persoane au dreptul să primească o indemnizaţie pentru această pierdere.
35.3.Acţiunea în daune-interese a persoanelor pe care călătorul le întreţinea, fără a fi obligat prin lege, se exercită în condiţiile legii.
Art. 36: Daune-interese în caz de rănire
36.1.În caz de rănire sau orice vătămare a integrităţii fizice sau mintale a călătorului, daunele-interese cuprind:
36.1.1. - cheltuielile necesare, în special cele pentru tratament şi pentru transport;
36.1.2. - repararea prejudiciului cauzat, fie prin incapacitatea de muncă totală sau parţială, fie prin sporirea trebuinţelor.
Art. 37: Repararea altor prejudicii
Calea ferată trebuie să plătească daune-interese şi pentru alte prejudicii decât cele prevăzute la articolele 35 şi 36, în special pentru prejudiciile morale şi fizice (pretium doloris), precum şi prejudiciul estetic, potrivit prevederilor legale referitoare la responsabilitatea civilă.
Art. 38: Forma şi limitarea daunelor-interese în caz de moarte şi de rănire
38.1.Daunele-interese prevăzute la art. 35.2 trebuie acordate sub formă de sumă globală.
38.2.Alocarea unei rente în cazul prevăzut la art. 35.2 se poate acorda, la cerere, numai în condiţiile legale.
38.3.Totalul daunelor-interese care urmează a fi acordate potrivit art. 38.1 se stabileşte în conformitate cu prevederile legale. În aplicarea Regulamentului, se fixează pentru fiecare călător o limită maximă în sumă globală sau sub formă de rentă anuală corespunzătoare acestei sume globale, prin tarif.
Art. 39: Limitarea daunelor-interese în caz de pierdere sau de avariere a obiectelor
Când calea ferată răspunde potrivit art. 34.2, ea trebuie să repare paguba până la concurenţa sumei stabilite pentru fiecare călător prin tarife.
Art. 40: Interzicerea de a limita răspunderea
Dispoziţiile tarifare şi cel ale înţelegerilor speciale încheiate între calea ferată şi călător, care urmăresc să scutească dinainte, total sau parţial, calea ferată de răspunderea sa, în caz de moarte şi de rănire a călătorilor, sau care au ca efect să răstoarne sarcina probei ce revine căii ferate sau care stabilesc limite mai mici decât cele fixate la art. 38.2 şi articolul 39, sunt nule de drept. Totuşi, această nulitate nu atrage şi pe aceea a contractului de transport.
Art. 41: Transporturile mixte
41.1.Când vehiculele feroviare sunt transportate cu feribotul sub pavilion român, dispoziţiile relative la răspunderea căii ferate în caz de moarte şi de rănire a călătorilor sunt aplicabile pagubelor prevăzute la art. 34.1, cauzate de un accident în legătură cu exploatarea feroviară survenit în timp ce călătorul se află în vehiculele menţionate ori în timpul în care intră sau iese din ele.
41.2.Când, ca urmare a unei împrejurări excepţionale, calea ferată este obligată să-şi întrerupă provizoriu exploatarea şi transportă călătorii sau dispune transportul acestora cu un alt mijloc de transport, ea răspunde potrivit reglementărilor aplicabile acelui mijloc de transport.
CAPITOLUL 5:Răspunderea căii ferate pentru bagaje
Art. 42: Răspunderea colectivă a căii ferate pentru bagaje
42.1.Calea ferată care a primit bagaje la transport, eliberând o recipisă de bagaje, este răspunzătoare de executarea transportului pe întregul parcurs, până la eliberare.
42.2.Calea ferată de plecare şi fiecare cale ferată următoare, prin însuşi faptul luării în primire a bagajelor, participă la contractul de transport şi îşi asumă obligaţiile care rezultă din acesta.
Calea ferată de destinaţie poartă răspunderea, chiar dacă nu a primit bagajele.
Art. 43: Intinderea răspunderii căii ferate
43.1.Calea ferată este răspunzătoare de paguba ce rezultă din pierderea totală sau parţială şi din avarierea bagajelor înregistrate, survenită din momentul primirii la transport până la eliberare, precum şi de eliberarea cu întârziere.
43.2.Calea ferată nu este răspunzătoare de bagajele de mână, păsările şi animalele mici, a căror supraveghere îi incumbă călătorului.
43.3.Calea ferată este scutită de răspundere când pierderea sau avarierea rezultă din riscurile speciale inerente unora sau mai multora din faptele de mai jos:
43.3.1. - pierderea, avarierea sau eliberarea cu întârziere a avut drept cauză o culpă a călătorului, o dispoziţie a acestuia care nu rezultă din vina căii ferate, un viciu propriu al bagajelor sau împrejurării pe care calea ferată nu le putea evita şi ale căror consecinţe nu le putea preveni;
43.3.2. - se constată o lipsă a ambalajului sau defectuozitatea acestuia;
43.3.3. - bagajele sunt de o natură specială, nedeclarată;
43.4.Calea ferată este, de asemenea, scutită de răspundere pentru paguba rezultată din cauza eliberării cu întârziere a bagajului, dacă probează că întârzierea a fost cauzată de împrejurări pe care calea ferată nu putea să le evite şi/sau pe care n-ar fi putut să le înlăture.
Art. 44: Sarcina probei
44.1.Proba că pierderea, avarierea sau eliberarea cu întârziere a avut drept cauză una dintre faptele prevăzute la art 43.3 cade în sarcina căii ferate.
44.2.În cazul în care calea ferată, ţinând seama de împrejurările de fapt, stabileşte că pierderea sau avarierea a putut rezulta din unul sau mai multe riscuri speciale prevăzute la art. 43.3, există prezumţia că paguba rezultă din aceste riscuri.Cei îndreptăţiţi păstrează totuşi dreptul de a face dovada că paguba, în întregime sau în parte, nu a avut drept cauză unul din aceste riscuri.
Art. 45: Prezumţia de pierdere a bagajelor înregistrate
45.1.Cel îndreptăţit poate să considere un bagaj ca pierdut, fără a avea de făcut alte dovezi, când el nu i-a putut fi eliberat sau ţinut la dispoziţia sa în cele 14 zile care urmează după data la care cererea de eliberare a fost prezentată în conformitate cu art. 28.3.
45.2.Când un bagaj înregistrat considerat pierdut este regăsit în curs de un an de la data cererii de eliberare, calea ferată trebuie să înştiinţeze pe cel îndreptăţit, dacă adresa acestuia este cunoscută sau poate fi aflată.
45.3.În termen de 30 de zile de la primirea acestei înştiinţări cel îndreptăţit poate pretinde să i se elibereze bagajul în una dintre staţiile din parcurs. În acest caz, el trebuie să plătească tarifele aferente transportului bagajului de la staţia de plecare până la cea unde are loc eliberarea şi să restituie despăgubirea primită, din care se vor scădea cheltuielile care au fost cuprinse în această despăgubire. Cu toate acestea, el păstrează drepturile sale la despăgubire pentru eliberarea cu întârziere, prevăzute pentru declararea interesului eliberării la timp a bagajelor înregistrate.
45.4.În cazul când bagajul regăsit nu a fost reclamat în termenul prevăzut la art. 45.3 sau când bagajul este regăsit după mai mult de un an de la cererea de eliberare, calea ferată dispune de acesta, fie prin utilizarea în interesul propriu, fie prin valorificarea prin licitaţie.
Art. 46: Despăgubiri în caz de pierdere
46.1.În caz de pierdere totală sau parţială a bagajelor, calea ferată trebuie să plătească, excluzând orice alte daune-interese:
46.1.1. - dacă valoarea pagubei este dovedită, o despăgubire egală cu această valoare, fără a depăşi suma prevăzută în tarif, pe kilogram de masă brută lipsă sau pe colet;
46.1.2. - dacă valoarea pagubei nu este dovedită, o despăgubire forfetară pe kilogram de masă brută lipsă pe colet prevăzută în tarif, care este în valoare de 30-50% din valoarea de la art. 46.1.1.
46.2.Calea ferată restituie, în plus, tariful de transport, taxe vamale şi celelalte sume plătite cu ocazia transportului coletului pierdut, sub rezerva excepţiilor prevăzute la art. 50 şi cele privind declararea interesului eliberării la timp a bagajelor.
46.3.Modul de despăgubire se stabileşte prin normele uniforme privind transporturile.
Art. 47: Despăgubiri în caz de avariere
47.1.În caz de avariere a bagajelor, calea ferată trebuie să plătească, fără orice alte daune-interese, o despăgubire echivalentă cu deprecierea bagajelor, sub rezerva excepţiilor prevăzute la art. 52.2 şi a celor privind declararea interesului eliberării la timp a bagajelor.
47.2.Despăgubirea nu poate depăşi:
47.2.1. - suma la care s-ar fi ajuns în caz de pierdere totală, dacă totalitatea bagajelor este depreciată prin avariere;
47.2.2. - suma la care s-ar fi ajuns în caz de pierdere a părţii depreciate, dacă numai o parte din bagaje este depreciată prin avariere.
Art. 48: Despăgubiri în caz de eliberare cu întârziere
48.1.În caz de eliberare cu întârziere a bagajelor înregistrate, calea ferată trebuie să plătească, pentru perioade indivizibile de 24 de ore, calculate din momentul cererii de eliberare, însă cel mult 8 zile:
48.1.1. - dacă cel îndreptăţit dovedeşte că din această cauză a rezultat o pagubă, inclusiv o avariere, o despăgubire egală cu cuantumul pagubei, cel mult suma stabilită pe kilogram din masa brută a bagajelor sau pe colet, prin tarife;
48.1.2. - dacă cel îndreptăţit nu dovedeşte că din aceasta a rezultat o pagubă, o despăgubire stabilită pe kilogram de masă brută sau pe colet, prin tarif, care va fi de 4 sau 5 ori mai mică decât cea stabilită conform art. 48.1.1.
48.2.În caz de pierdere totală a bagajelor înregistrate, despăgubirea prevăzută la art. 48.1 nu poate fi cumulată cu cea de la art. 46.
48.3.În caz de pierdere parţială a bagajelor înregistrate, despăgubirea prevăzută la art. 48.1 se plăteşte pentru partea care nu s-a pierdut.
48.4.În caz de avariere a bagajelor înregistrate, care nu a rezultat din eliberarea cu întârziere, despăgubirea prevăzută la art. 48.1 se cumulează, dacă este cazul, cu cea de la articolul 47.
48.5.În nici un caz cumulul despăgubirii prevăzute la art. 48.1 cu cele de la art. 46 şi 47 nu poate să dea loc la plata unei despăgubiri superioare celei care ar fi datorată în caz de pierdere totală a bagajelor.
Art. 49: Declararea interesului eliberării la timp a bagajelor înregistrate
Declararea interesului eliberării la timp a bagajelor înregistrate se stabileşte prin normele uniforme privind transporturile.
Art. 50: Restituirea despăgubirilor
Orice despăgubire plătită pe nedrept trebuie restituită. In caz de fraudă, calea ferată are dreptul, pe lângă restituirea sumei plătite pe nedrept, la o sumă egală cu cea plătită fără să fie datorată, fără prejudiciul sancţiunilor penale şi contravenţionale.
Art. 51: Autovehicule însoţite
51.1.În caz de întârziere la încărcare a unui autovehicul dintr-o culpă imputabilă căii ferate sau la eliberarea cu întârziere a acestuia, calea ferată trebuie să plătească, atunci când cel îndreptăţit dovedeşte că din aceasta a rezultat o pagubă, o despăgubire al cărei cuantum nu poate depăşi tariful de transport al vehiculului.
51.2.Dacă cel îndreptăţit renunţă la contractul de transport, în caz de întârziere la încărcare dintr-o culpă imputabilă căii ferate, tariful de transport al vehiculului şi al călătorilor este restituit celui îndreptăţit. În plus, acesta poate cere, când face dovada că din această întârziere a rezultat o pagubă, o despăgubire al cărei cuantum nu poate depăşi tariful de transport al vehiculului.
51.3.În caz de pierdere a unui vehicul sau părţi din acesta, despăgubirea care se plăteşte celui îndreptăţit pentru paguba dovedită se calculează după valoarea uzuală a vehiculului şi nu poate depăşi suma stabilită în tarif.
51.4.În ceea ce priveşte obiectele plasate în vehicul, calea ferată nu este răspunzătoare decât de paguba cauzată din culpa sa. Despăgubirea totală care se plăteşte nu poate depăşi suma stabilită prin tarif.
51.5.Calea ferată nu răspunde de obiectele plasate în exteriorul vehiculului, decât în caz de dol.
51.6.O remorcă cu sau fără încărcătură este considerată ca un vehicul.
CAPITOLUL 6:Dispoziţii comune privind răspunderea
Art. 52: Decăderea din dreptul de a invoca limitele de responsabilitate
52.1.Dispoziţiile art. 38, 39, 46-48 şi 51 din Regulament, care limitează despăgubirile la o anumită sumă, nu se aplică dacă s-a dovedit că paguba a rezultat datorită altor fapte pe care calea ferată le-a comis cu intenţia de a provoca o astfel de pagubă.
52.2.În toate cazurile când pierderea totală sau parţială, avarierea sau întârzierea bagajelor înregistrate sau a autovehiculelor însoţite are drept cauză un dol sau o neglijenţă vădită, imputabilă căii ferate, călătorul trebuie despăgubit pentru paguba probată, până la concurenţa sumelor maxime prevăzute la art. 46,47 şi 48.
Art. 53: Dobânzi la despăgubire
53.1.Când calculul despăgubirii implică convertirea sumelor exprimate în unităţi monetare străine, aceasta se face după cursul din ziua şi locul plăţii despăgubirii.
53.2.Cel îndreptăţit poate să ceară dobânzi pentru despăgubire, calculate în procentul pe an prevăzut în tarif, cu începere din ziua reclamaţiei prevăzute la art. 87 sau, dacă nu s-a făcut reclamaţia, din ziua chemării în judecată.
53.3.Cu toate acestea, pentru despăgubirile datorate potrivit art. 35 şi 36, dobânzile nu curg decât din ziua în care s-au produs faptele care au servit la stabilirea cuantumului lor, dacă această zi este după data reclamaţiei sau chemării în judecată.
53.4.Dobânzile nu sunt datorate în ceea ce priveşte bagajele decât dacă despăgubirea depăşeşte nivelul stabilit în tarif pentru fiecare recipisă de bagaje.
53.5.În legătură cu bagajele, dacă cel îndreptăţit nu prezintă căii ferate, într-un termen convenabil care îi este fixat, documentele justificative necesare pentru tratarea definitivă a reclamaţiei, dobânzile nu curg între expirarea termenului fixat şi prezentarea efectivă a documentelor.