Capitolul ix - Detalierea acţiunilor aprobate în Program - Program din 2020 naţional apicol pentru perioada 2020-2022
M.Of. 362
În vigoare Versiune de la: 18 Aprilie 2022
CAPITOLUL IX:Detalierea acţiunilor aprobate în Program
SUBCAPITOLUL I:A. Asistenţă tehnică pentru apicultori şi organizaţiile de apicultori
(1)Beneficiari:
1.beneficiari direcţi: formele asociative apicole legal constituite;
2.beneficiari indirecţi: apicultori, persoane fizice sau persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale constituite potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016, membrii în forme asociative apicole legal constituite.
(2)Solicitanţii Programului: formele asociative apicole legal constituite.
(3)Condiţii de eligibilitate generale:
1.Forma asociativă apicolă să fie legal constituită şi să funcţioneze, conform legislaţiei naţionale în vigoare la data depunerii cererii de intenţie;
2.Forma asociativă apicolă trebuie să deţină minimum 30 de membri apicultori la data depunerii cererii de intenţie şi să fie împuternicită de membrii acesteia pentru reprezentare şi pentru solicitarea sprijinului financiar.3.Apicultorii, membrii ai formei asociative apicole trebuie să aibă stupii identificaţi de ANZ, conform Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 251/2017 pentru aprobarea Sistemului unitar de identificare a stupinelor şi stupilor.
(4)Documente justificative generale:
a)cererea de intenţie, prin care estimează cheltuielile pentru măsurile A.1, A.2 şi A.3 şi/sau prin care îşi asumă achiziţia ulterioară pentru măsurile A.4 şi A.5, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1 la prezentul Program;
b)copii ale actelor de constituire a formei asociative apicole, conform legislaţiei în vigoare;
c)centralizatorul întocmit de reprezentantul legal al formei asociative apicole din care să rezulte numărul de membri înscrişi;
d)documentul care atestă împuternicirea formei asociative de către membri şi sursa de finanţare;
e)copie de pe documentul de cont bancar al formei asociative apicole;
f)copia actului de identitate al reprezentantului legal al formei asociative;
g)copie de pe ultimele situaţii financiare anuale depuse la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice, întocmite la sfârşitul exerciţiului financiar precedent celui în care se solicită asistenţă tehnică; în cazul formelor asociative nou-înfiinţate, acestea depun, în copie, balanţa de verificare întocmită la finele lunii precedente celei în care se solicită asistenţa tehnică sau o declaraţie că nu au desfăşurat activitate de la constituire, conform prevederilor art. 36 alin. (2) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, după caz.
SECŢIUNEA 1:A.1. Consultanţă în apicultură
(1)Condiţii de eligibilitate specifice:
1.Forma asociativă apicolă trebuie să încheie un singur contract de prestări servicii pentru activităţi de consultanţă în domeniul apicol, iar persoana care asigură consultanţa să fie absolvent de învăţământ superior cu profil zootehnic şi/sau veterinar.
2.Prestatorul de servicii de consultanţă trebuie să fie persoană juridică/persoană fizică autorizată şi să deţină cod CAEN pentru servicii de consultanţă.
3.Definirea clară în contract a activităţilor de consultanţă, a perioadelor de realizare a acestora şi a documentelor puse la dispoziţia formei asociative de către prestator.
4.Activităţile cuprinse în contract trebuie să se desfăşoare în cursul anului apicol pentru care se solicită sprijin financiar, iar în cazul contractului multianual acesta trebuie să cuprindă graficul de activităţi de consultanţă pentru fiecare an apicol în parte.
5.Solicitantul se asigură că activitatea de consultanţă cuprinsă în contract este pusă în aplicare la timp, iar obiectivele acesteia sunt îndeplinite.(2)Cheltuieli eligibile:
- preţul fără TVA pentru cheltuieli conform contractului de prestări servicii încheiat între forma asociativă şi prestatorul de servicii de consultanţă.
(3)Documente justificative specifice:
a)copie contract de prestări servicii încheiat între forma asociativă şi prestatorul de servicii de consultanţă;
b)copie document de absolvire a unei instituţii de învăţământ superior cu profil zootehnic şi/sau veterinar a persoanei care asigură consultanţa;
c)copie facturi şi dovada efectuării plăţii serviciilor de consultanţă;
d)copie a certificatului de înregistrare fiscală la registrul comerţului a prestatorului de servicii de consultanţă;
e)lista apicultorilor beneficiari ai serviciilor de consultanţă şi semnătura acestora prin care se atestă prestarea acestor servicii;
f)raport de realizare a serviciilor de consultanţă conform contractului, întocmit de forma asociativă, care trebuie să conţină cel puţin descrierea modului de realizare a serviciilor de consultanţă, numărul şi data facturii pentru fiecare cheltuială efectuată de către prestator, descrierea modului în care solicitantul s-a asigurat că activitatea de consultanţă a fost pusă în aplicare la timp şi în limita bugetului stabilit, iar obiectivele acesteia au fost îndeplinite;
g)copii ale documentelor care dovedesc efectuarea activităţilor de consultanţă, puse la dispoziţia solicitantului de către prestator, în funcţie de activitate;
h)copia documentului care atestă deţinerea de către prestator a codului CAEN pentru servicii de consultanţă.
SECŢIUNEA 2:A.2. Promovarea apiculturii şi a produselor apicole
(1)Condiţii de eligibilitate specifice:
1.acţiunea de promovare a apiculturii cuprinde activităţile de publicitate, respectiv presă scrisă/tipărituri, afişe, panouri, broşuri, reclame TV, radio, online, precum şi organizarea de târguri comerciale cu specific apicol, conferinţe, evenimente ce au ca temă promovarea apiculturii şi a produselor apicole, zile de degustare;
2.forma asociativă apicolă trebuie să încheie un contract de prestări servicii pentru activităţile de promovare în domeniul apicol;
3.prestatorul de servicii de promovare trebuie să deţină cod CAEN specific fiecărui serviciu de promovare desfăşurat;
4.definirea clară în contract a activităţilor de promovare şi perioadele de realizare a acestora, a documentelor/materialelor, respectiv publicaţii, foto, audio, video, mostre, puse la dispoziţia formei asociative de către prestator conform contractului;
5.activităţile cuprinse în contract trebuie să se desfăşoare în cursul anului apicol pentru care se solicită sprijin financiar, iar în cazul contractului multianual acesta trebuie să cuprindă graficul de activităţi de promovare pentru fiecare an apicol în parte;
6.solicitantul se asigură că activităţile de promovare cuprinse în contract sunt puse în aplicare la timp, iar obiectivele acesteia sunt îndeplinite.
(2)Cheltuieli eligibile:
- preţul fără TVA pentru cheltuieli cu organizarea de târguri, expoziţii, conferinţe, evenimente ce au ca temă promovarea apiculturii şi a produselor apicole, publicitate, zile de degustare.
(3)Documente justificative specifice:
a)copie facturi şi dovada efectuării plăţii cheltuielilor cu promovarea produselor apicole;
b)copia contractului/contractelor de prestări servicii de promovare;
c)raport de realizare a serviciilor de promovare conform contractului, întocmit de forma asociativă, care trebuie să conţină cel puţin descrierea modului de realizare a serviciilor de promovare, cheltuielile efectuate de către prestator cu nr. şi data facturii pentru fiecare activitate/material de promovare în parte, descrierea modului în care solicitantul s-a asigurat că activitatea de promovare a fost pusă în aplicare la timp şi în limita bugetului stabilit, iar obiectivele acesteia au fost îndeplinite;
d)copii/fotocopii ale documentelor şi/materialelor/elementelor vizuale care dovedesc efectuarea activităţilor de promovare, puse la dispoziţia solicitantului de către prestator, în funcţie de activitate;
e)copia documentului care atestă deţinerea de către prestator a codului CAEN specific fiecărui serviciu de promovare desfăşurat.SECŢIUNEA 3:A.3. Organizarea de cursuri de perfecţionare în apicultură
(1)Condiţii de eligibilitate specifice:
1.forma asociativă apicolă trebuie să încheie un contract de prestări servicii pentru organizarea de cursuri de perfecţionare în apicultură cu un furnizor de formare profesională în domeniul apicol, autorizat de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale şi Ministerul Educaţiei, conform legislaţiei în domeniu;
2.organizarea unui număr maxim de 3 cursuri/an/forma asociativă, cu participare de minimum 10 şi maximum 28 de cursanţi/curs;
3.activităţile cuprinse în contractul de prestări servicii pentru organizarea de cursuri de perfecţionare în apicultură trebuie să se desfăşoare în cursul anului apicol pentru care se solicită sprijin financiar, iar în cazul contractului multianual acesta trebuie să cuprindă graficul de activităţi pentru fiecare an apicol în parte.(2)Cheltuieli eligibile:
- preţul fără TVA pentru cheltuieli privind organizarea cursurilor de perfecţionare în apicultură.
(3)Documente justificative specifice:
a)copie contract de prestări servicii încheiat între forma asociativă şi furnizorul de formare profesională în domeniul apicol;
b)copia documentului care atestă autorizarea de către Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale şi Ministerul Educaţiei a furnizorului de servicii pentru organizarea de cursuri de perfecţionare în apicultură;c)copie de pe facturi şi de pe dovada efectuării plăţii serviciilor pentru organizarea de cursuri de perfecţionare în apicultură;
d)lista apicultorilor beneficiari ai cursurilor de perfecţionare în apicultură şi semnătura acestora prin care se atestă participarea apicultorilor la cursuri;
e)copia diplomelor/adeverinţelor eliberate de către furnizor participanţilor la încheierea cursurilor de perfecţionare.SECŢIUNEA 4:A.4. Achiziţia de către formele asociative de echipament pentru procesarea cerii în vederea obţinerii fagurilor artificiali
(1)Condiţii de eligibilitate specifice:
1.să păstreze şi să utilizeze echipamentul de procesare a cerii pentru o perioadă de minimum 3 ani;
2.să deţină un spaţiu pentru amplasarea echipamentului de procesare a cerii;
3.să achiziţioneze echipamentul de procesare a cerii o singură dată pe perioada de derulare a Programului.
(2)Cheltuieli eligibile:
- preţul fără TVA pentru decontarea cheltuielilor cu achiziţia echipamentului pentru procesarea cerii.
(3)Documente justificative specifice:
a)copia facturii proforme a echipamentului pentru procesarea cerii care se depune împreună cu cererea de intenţie;
b)copia facturii de achiziţie a echipamentului de procesare a cerii;
c)copia documentului de efectuare a plăţii sau copia extrasului de cont care să ateste achiziţia echipamentului de procesare a cerii;
d)copia contractului de vânzare-cumpărare a echipamentului de procesare a cerii;
e)procesul-verbal de recepţie finală a echipamentului după punerea în funcţiune;
f)declaraţia pe propria răspundere a formei asociative apicole că va păstra echipamentul achiziţionat şi decontat prin Program pe o perioadă de minimum 3 ani;
g)documentul care face dovada deţinerii spaţiului pentru amplasarea echipamentului de procesare a cerii;
h)copia documentului de autorizare/înregistrare sanitar-veterinară, care se va depune după instalarea echipamentului de procesare a cerii;i)copia proceselor-verbale de utilizare a echipamentului de procesare a cerii de către membrii formei asociative apicole;
j)notificarea anuală de utilizare a echipamentului de procesare a cerii, care trebuie să conţină informaţii cu privire la numărul, numele membrilor apicultori care au utilizat echipamentul şi perioada utilizării.SECŢIUNEA 5:A.5. Achiziţia de către formele asociative apicole de echipament pentru ambalarea mierii
(1)Condiţii de eligibilitate specifice:
1.să păstreze şi să utilizeze echipamentul de ambalare a mierii pentru o perioadă de minimum 3 ani;
2.să deţină un spaţiu pentru amplasarea echipamentului de procesare a mierii;
3.să achiziţioneze echipamentul de ambalare a mierii o singură dată pe perioada de derulare a Programului.
(2)Cheltuieli eligibile:
- preţul fără TVA pentru decontarea cheltuielilor de achiziţie a echipamentului de ambalare a mierii;
(3)Documente justificative specifice:
a)copia facturii proforme a echipamentului pentru ambalarea mierii, care se depune împreună cu cererea de intenţie;
b)copia facturii de achiziţie a echipamentului de ambalare a mierii;
c)copia documentului de efectuare a plăţii sau copia extrasului de cont care să ateste achiziţia echipamentului de ambalare a mierii;
d)copia contractului de vânzare-cumpărare a echipamentului de ambalare a mierii;
e)procesul-verbal de recepţie finală a echipamentului după punerea în funcţiune;
f)declaraţia pe propria răspundere a formei asociative apicole că va păstra echipamentul achiziţionat şi decontat prin Program pe o perioadă de minimum 3 ani;
g)documentul care face dovada deţinerii spaţiului pentru amplasarea echipamentului de ambalare a mierii;
h)copia documentului de autorizare/înregistrare sanitar-veterinară, care se va depune după instalarea echipamentului de ambalare a mierii;i)copia proceselor-verbale de utilizare a echipamentului de ambalare a mierii de către membrii formei asociative apicole;
j)notificarea anuală de utilizare a echipamentului de ambalare a mierii, care trebuie să conţină cel puţin informaţii cu privire la numărul, numele membrilor apicultori care au utilizat echipamentul şi perioada utilizării.SUBCAPITOLUL II:B. Combaterea agresorilor şi a bolilor specifice stupilor, în special a varoozei
SECŢIUNEA 1:Achiziţionarea de medicamente pentru tratarea varoozei şi a nosemozei
(1)Solicitanţii/Beneficiarii sunt apicultori, persoane fizice sau persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale constituite potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016.
(2)Condiţii de eligibilitate:
1.apicultorul trebuie să deţină competenţe în domeniul apiculturii;
2.apicultorii trebuie să deţină stupii identificaţi de ANZ, conform Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 251/2017 pentru aprobarea Sistemului unitar de identificare a stupinelor şi stupilor;
3.medicamentele achiziţionate trebuie să fie autorizate prin procedură naţională sau proceduri comunitare de către Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de uz Veterinar - ICPBMV sau prin procedura centralizată de către Agenţia Europeană a Medicamentelor "EMA";
4.medicamentele pentru tratarea varoozei se achiziţionează obligatoriu pentru întreg efectivul de albine deţinut de apicultor, indiferent de măsura accesată în cadrul Programului;5.prin Program se decontează maximum 3 medicamente diferite pentru tratarea varoozei şi maximum 3 medicamente diferite pentru tratarea nosemozei, în limita cantităţilor/dozelor menţionate în prospectul acestora pentru un stup cu familie de albine, până la unităţi întregi în funcţie de forma de prezentare;
6.apicultorul trebuie să deţină şi să completeze carnetul de stupină cu toate activităţile desfăşurate în cadrul stupinei, respectiv mişcarea efectivului, efectuarea tratamentelor, în cursul anului apicol, la data efectuării acestora.(3)Cheltuieli eligibile:
a)preţul fără TVA al medicamentelor achiziţionate până la data depunerii cererii de plată, de la furnizori autorizaţi sanitar-veterinar de către ANSVSA, pentru comercializare, conform legislaţiei în domeniu, utilizate pentru tratarea varoozei pentru întreg efectivul de albine deţinut de apicultor, conform adeverinţei eliberate de ANZ, din care să reiasă numărul familiilor de albine deţinute, emisă înainte de efectuarea achiziţiilor;
b)preţul fără TVA al medicamentelor achiziţionate până la data depunerii cererii de plată, de la furnizori autorizaţi sanitar-veterinar de către ANSVSA pentru comercializare, conform legislaţiei în domeniu, utilizate pentru tratarea nosemozei, conform adeverinţei eliberate de ANZ, din care să reiasă numărul familiilor de albine deţinute, emisă înainte de efectuarea achiziţiilor.
(4)Documente justificative:
a)copia actului de identitate - B.I./C.I. al solicitantului persoană fizică sau a reprezentantului legal în cazul persoanelor juridice, PFA, Î.I. şi Î.F.;
b)copia actului de identitate - B.I./C.I. al persoanei împuternicite prin notariat, după caz;
c)copia certificatului de înregistrare de la oficiul registrului comerţului/a certificatului de înregistrare fiscală, după caz, iar toate documentele vor fi eliberate în funcţie de forma de organizare;
d)copia adeverinţei eliberate de ANZ din care să reiasă numărul familiilor de albine deţinute, emisă înainte de efectuarea achiziţiilor de medicamente;
e)copia adeverinţei/atestatului/certificatului/diplomei care să confirme competenţele apicultorului în domeniul apicol, conform legislaţiei în vigoare, eliberată/eliberat până la termenul-limită de depunere a cererii şi a documentelor, după caz;
f)copia de pe documentul de cont bancar al solicitantului;
g)copia facturii de achiziţie a medicamentelor şi copia documentelor care atestă efectuarea plăţii medicamentelor pentru tratarea varoozei sau nosemozei, întocmite potrivit legislaţiei în vigoare;
h)declaraţia pe propria răspundere că medicamentele achiziţionate prin Program sunt pentru tratarea varoozei întregului efectiv de familii de albine deţinut şi/sau pentru tratarea nosemozei;
i)[textul din alin. (4), litera I. din capitolul IX, subcapitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 18-apr-2022 de Art. 1, punctul 4. din Hotarirea 511/2022]
j)copia de pe filele din carnetul de stupină actualizat, din care să reiasă tratamentele realizate şi mişcarea efectivelor de albine.
SUBCAPITOLUL III:C. Raţionalizarea transhumanţei/stupăritului pastoral
(1)Solicitanţii/Beneficiarii sunt apicultori, persoane fizice sau persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale constituite potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016.
(2)Condiţii de eligibilitate generale:
1.apicultorul trebuie să deţină competenţe în domeniul apiculturii;
2.apicultorii trebuie să deţină stupii identificaţi de ANZ, conform Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 251/2017 pentru aprobarea Sistemului unitar de identificare a stupinelor şi stupilor;
3.apicultorul trebuie să deţină şi să completeze carnetul de stupină.(3)Documente justificative generale:
a)copia actului de identitate - B.I./C.I. al solicitantului persoană fizică sau a reprezentantului legal în cazul persoanelor juridice, PFA, Î.I. şi Î.F.;
b)copia actului de identitate - B.I./C.I. al persoanei împuternicite prin notariat, după caz;
c)copia certificatului de înregistrare de la oficiul registrului comerţului/a certificatului de înregistrare fiscală, după caz, eliberat în funcţie de forma de organizare;
d)adeverinţa eliberată de ANZ, din care să reiasă numărul familiilor de albine deţinute, emisă înainte de efectuarea achiziţiilor;
e)copia adeverinţei/atestatului/certificatului/diplomei care să confirme competenţele apicultorului în domeniul apicol, conform legislaţiei în vigoare, eliberată/eliberat până la termenul-limită de depunere a cererii şi a documentelor, după caz;
f)copia de pe documentul de cont bancar al solicitantului;
g)copia de pe filele din carnetul de stupină actualizat, din care să reiasă tratamentele realizate şi mişcarea efectivelor de albine.SECŢIUNEA 1:C.1. Achiziţionarea de cutii noi în vederea înlocuirii cutiilor uzate în urma deplasării în pastoral
Prin cutie se înţelege echipamentul apicol cu rol de adăpost pentru familia de albine, fiind necesar pentru dezvoltarea acestora, depozitarea rezervelor de hrană, realizarea recoltei, dar şi pentru transportul în vederea valorificării culesurilor de producţie.
(1)Condiţii de eligibilitate specifice:
1.apicultorul să deţină minimum 75 de familii de albine;
2.cutiile noi trebuie să fie achiziţionate de la persoane juridice sau persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale constituite potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016, care produc şi/sau comercializează cutii;
3.apicultorul să deţină comunicarea pentru deplasare în pastoral, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul Program, avizată şi datată de către consiliul local/primărie, iar achiziţia să se facă ulterior datei de deplasare în pastoral;
4.să achiziţioneze cutii noi de maximum două ori pe perioada derulării Programului;
5.apicultorul are obligaţia înlocuirii cutiilor cu cele nou- achiziţionate şi păstrarea cutiilor deteriorate până la efectuarea plăţii sprijinului financiar.(2)Cheltuieli eligibile:
- preţul fără TVA pentru achiziţia de cutii noi, dar nu mai mult de 25% din totalul stupilor cu familii de albine deplasaţi în pastoral de apicultor.
(3)Documente justificative specifice:
a)copia comunicării pentru deplasarea în pastoral, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul Program, din care să rezulte că acesta a efectuat deplasarea în pastoral înainte de data achiziţiei;
b)copia facturii de achiziţie şi a documentelor de efectuare a plăţii cutiilor noi, întocmite potrivit legislaţiei în vigoare;
c)copia certificatului de înregistrare la oficiul registrului comerţului a furnizorilor de cutii noi.
SECŢIUNEA 2:C.2. Achiziţionarea de accesorii apicole
(1)Condiţii de eligibilitate specifice:
1.să achiziţioneze următoarele accesorii apicole: colector polen, colector propolis, uscător polen, încălzitor de miere, topitor de ceară, maturator;
2.să achiziţioneze colectoare de polen şi/sau colectoare de propolis de maximum două ori pe perioada derulării Programului/beneficiar;
3.achiziţionarea uscătorului de polen, încălzitorului pentru miere, topitorului de ceară şi maturatorului se face o singură dată pe perioada derulării Programului/beneficiar.
(2)Cheltuieli eligibile:
1.preţul fără TVA pentru decontarea achiziţiei de colectoare de polen şi/sau colectoare de propolis, dar nu mai mult de 20% din totalul stupilor cu familii de albine deţinuţi de apicultor la data eliberării adeverinţei ANZ;
2.preţul fără TVA pentru decontarea achiziţiei de uscător de polen, încălzitor de miere, topitor de ceară, maturator, cu condiţia să păstreze minimum 3 ani accesoriile achiziţionate, începând de la data achiziţiei.
(3)Documente justificative specifice:
a)copia facturii de achiziţie şi a documentelor de efectuare a plăţii accesoriilor apicole, întocmite potrivit legislaţiei în vigoare;
b)declaraţia pe propria răspundere ca va păstra minimum 3 ani accesoriile achiziţionate, respectiv uscătorul de polen, încălzitorul de miere, topitorul de ceară, maturatorul;
c)copia certificatului de înregistrare la oficiul registrului comerţului/a certificatului de înregistrare fiscală a furnizorilor de accesorii apicole.
SECŢIUNEA 3:C.3. Achiziţionarea de unelte apicole şi echipamente de protecţie
(1)Condiţii de eligibilitate specifice:
1.apicultorul poate achiziţiona: echipament apicol de protecţie, afumător, daltă apicolă, furculiţă pentru descăpăcit, cuţit pentru descăpăcit, sită filtrare miere;
2.să achiziţioneze unelte şi echipamente de protecţie maximum de 2 ori pe perioada derulării Programului/beneficiar şi maximum 2 bucăţi din fiecare produs.
3.echipament apicol de protecţie înseamnă bluze/jachete apicole, pantaloni sau combinezoane apicole, mască apicolă si mănuşi apicole.(2)Cheltuieli eligibile:
- preţul fără TVA pentru decontarea achiziţiei de unelte şi echipamente de protecţie apicole.
(3)Documente justificative specifice:
- copia facturii de achiziţie şi a documentelor de efectuare a plăţii uneltelor apicole şi echipamentelor de protecţie, întocmite potrivit legislaţiei în vigoare.
SECŢIUNEA 4:SECŢIUNEA 4: C.4. Achiziţionarea de mijloace de transport apicol fără autopropulsie - remorcă apicolă/pavilion apicol şi mijloace fără autopropulsie de încărcare-descărcare a stupilor în pastoral(1)Condiţii de eligibilitate specifice:
1.apicultorul trebuie să deţină cel puţin 75 de familii de albine;
2.apicultorul poate achiziţiona: remorcă apicolă/pavilion apicol şi mijloace fără autopropulsie de încărcare-descărcare a stupilor în pastoral;
3.să achiziţioneze mijloace de transport apicol fără autopropulsie - remorci apicole/pavilioane apicole şi mijloace de încărcare-descărcare a stupilor în pastoral o singură dată pe perioada derulării Programului/beneficiar, dar maximum 1 produs din fiecare;
4.să păstreze şi să utilizeze mijloacele de transport apicol fără autopropulsie - remorci apicole/pavilioane apicole şi mijloacele de încărcare-descărcare a stupilor în pastoral pentru o perioadă de minimum 3 ani;5.apicultorul trebuie să depună înainte de achiziţie cererea de intenţie.
6.mijloacele de transport apicol fără autopropulsie şi mijloacele fără autopropulsie de încărcare-descărcare a stupilor în pastoral trebuie să fie noi la momentul achiziţiei;
7.mijloacele de transport apicol fără autopropulsie trebuie să fie omologate de către Registrul Auto Român cu codul specific.
(2)Cheltuieli eligibile:
- preţul fără TVA pentru decontarea achiziţiei de mijloace de transport fără autopropulsie - remorcă apicolă/pavilion apicol şi de mijloace fără autopropulsie de încărcare-descărcare a stupilor în pastoral.(3)Documente justificative specifice:
a)cererea de intenţie, prin care îşi asumă achiziţia ulterioară a mijlocului de transport apicol fără autopropulsie - remorca apicolă/pavilion apicol şi/sau mijloacelor fără autopropulsie de încărcare-descărcare a stupilor, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 3 la prezentul Program, precum şi copia facturii proforme a remorcii/pavilionului apicol şi/sau mijloacelor fără autopropulsie de încărcare-descărcare a stupilor;
b)copia facturii de achiziţie şi a documentelor de efectuare a plăţii mijloacelor de transport fără autopropulsie, respectiv remorcă apicolă/pavilion apicol, precum şi a mijloacelor fără autopropulsie de încărcare-descărcare a stupilor în pastoral, întocmite potrivit legislaţiei în vigoare;
c)copia cărţii de identitate a remorcii apicole/pavilionului apicol;
d)copia cărţii tehnice/manualului de utilizare/instrucţiunilor de montare, utilizare şi întreţinere a mijloacelor fără autopropulsie de încărcare-descărcare a stupilor în pastoral;
e)declaraţia pe propria răspundere a apicultorului că va păstra echipamentul achiziţionat şi decontat prin Program pe o perioadă de minimum 3 ani;f)apicultorul să deţină comunicarea pentru deplasare în pastoral, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul Program, avizată şi datată de către consiliul local/primărie.
SUBCAPITOLUL IV:D. Măsuri de asistenţă pentru repopularea şeptelului apicol din Uniune
SECŢIUNEA 1:D.1. Achiziţionarea de mătci şi/sau familii de albine pentru apicultură
(1)Solicitanţii/Beneficiarii sunt apicultori, persoane fizice sau persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale constituite potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016.
(2)Condiţii de eligibilitate:
1.apicultorul trebuie să deţină competenţe în domeniul apiculturii;
2.apicultorii care solicită sprijin pentru familii de albine începând cu anul 2022 trebuie să facă dovada deţinerii unui efectiv cel puţin egal cu 70% din numărul total de familii de albine deţinute conform adeverinţei ANZ faţă de efectivul deţinut conform adeverinţei ANZ din anul anterior de Program;
3.să achiziţioneze mătci, începând din data de 15 martie a fiecărui an, din stupine de elită şi/sau multiplicare, autorizate de ANZ conform criteriilor de autorizare a stupinelor de elită şi de multiplicare prevăzute în Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 323/2020 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii apiculturii nr. 383/2013 şi autorizate sanitar-veterinar de către ANSVSA;
4.să achiziţioneze familii de albine, începând din data de 15 martie a fiecărui an, din stupine identificate în baza de date a ANZ, potrivit Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 251/2017 pentru aprobarea Sistemului unitar de identificare a stupinelor şi stupilor, şi autorizate sanitar-veterinar de către ANSVSA conform prevederilor Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 16/2010 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind procedura de înregistrare/autorizare sanitar-veterinară a unităţilor/centrelor de colectare/exploataţiilor de origine şi a mijloacelor de transport din domeniul sănătăţii şi al bunăstării animalelor, cu modificările şi completările ulterioare;
5.familiile de albine achiziţionate prin Program trebuie să conţină mătci achiziţionate de la stupine de elită şi/sau multiplicare;
6.familiile de albine achiziţionate prin Program nu se unifică cu familiile de albine deţinute de apicultor până la data efectuării plăţii sprijinului financiar; de asemenea, familiile deţinute de apicultor nu se unifică între ele până la data efectuării plăţii sprijinului;
7.pentru a fi eligibilă achiziţia de material biologic, beneficiarul trebuie să achiziţioneze şi tratamentul pentru tratarea varoozei necesar întregului efectiv de familii de albine, atât cel deţinut, cât şi cel achiziţionat;
8.apicultorul trebuie să deţină stupii identificaţi de ANZ, conform Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 251/2017;
9.mătcile achiziţionate trebuie să fie marcate în conformitate cu Codul internaţional de marcare a mătcilor pentru anul apicol în care acestea se achiziţionează;
10.apicultorul trebuie să deţină şi să completeze carnetul de stupină.
(3)Cheltuieli eligibile:
a)preţul fără TVA pentru achiziţia unui număr maxim de 75 de familii de albine în cazul apicultorilor care deţin maximum 75 de familii de albine la data eliberării adeverinţei ANZ;
b)preţul fără TVA pentru achiziţia unui număr maxim de familii de albine egal cu 75% din familiile de albine deţinute de către apicultor la data eliberării adeverinţei ANZ, dar nu mai mult de 100 de familii, în cazul apicultorilor care deţin peste 75 de familii de albine;
c)preţul fără TVA pentru achiziţia unui număr maxim de mătci egal cu numărul de familii de albine deţinute.
(4)Documente justificative:
a)copia actului de identitate B.I./C.I. al/a solicitantului persoană fizică sau al/a reprezentantului legal în cazul persoanelor juridice, PFA, Î.I. şi Î.F.;
b)copia actului de identitate B.I./C.I. al/a persoanei împuternicite prin notariat, după caz;
c)copia certificatului de înregistrare de la oficiul registrului comerţului/a certificatului de înregistrare fiscală, după caz, iar toate documentele vor fi eliberate pe forma de organizare;
d)adeverinţa eliberată de ANZ din care să reiasă numărul familiilor de albine deţinute emisă înainte de efectuarea achiziţiilor;
e)copia certificatului de origine/copia declaraţiei de conformitate, care atestă provenienţa mătcilor din stupine de elită şi/sau stupine de multiplicare autorizate de către ANZ;
f)copia documentului de autorizare sanitară-veterinară a stupinelor furnizoare de mătci, eliberat de direcţia sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor (DSVSA) judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, pe a cărei rază teritorială îşi desfăşoară permanent activitatea exploataţia/unitatea;
g)copia documentului de autorizare sanitară-veterinară a stupinelor furnizoare de familii de albine, eliberat de DSVSA judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, pe a cărei rază teritorială îşi desfăşoară permanent activitatea exploataţia/unitatea;
h)copia adeverinţei/atestatului/certificatului/diplomei care să confirme competenţele apicultorului în domeniul apicol, conform legislaţiei în vigoare privind formarea profesională, eliberată/eliberat până la termenul-limită de depunere a cererii şi a documentelor, după caz;
i)copia facturii de achiziţie a mătcilor şi/sau a familiilor de albine;
j)copia facturii/facturilor mătcilor care atestă provenienţa acestora din stupinele de elită/multiplicare în cazul achiziţiei familiilor de albine. Acest document nu se solicită stupinelor de elită/multiplicare care comercializează familii de albine;
k)copia documentelor de efectuare a plăţii mătcilor şi/sau familiilor de albine, întocmite potrivit legislaţiei în vigoare la data efectuării plăţii;
l)copie de pe documentul de cont bancar al solicitantului;
m)copie de pe filele din carnetul de stupină actualizat, din care să reiasă tratamentele realizate şi mişcarea efectivelor de albine.
SECŢIUNEA 2:D.2. Achiziţionarea de produse proteice solide pentru familii de albine de către stupinele de elită şi multiplicare
(1)Solicitanţii/Beneficiarii sunt apicultori, persoane fizice sau persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale constituite potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016, care deţin stupine de elită/multiplicare.
(2)Condiţii de eligibilitate:
1.apicultorul trebuie să deţină competenţe în domeniul apiculturii;
2.apicultorii trebuie să deţină stupii identificaţi de ANZ, conform Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 251/2017 pentru aprobarea Sistemului unitar de identificare a stupinelor şi stupilor;
3.stupina de elită/multiplicare să fie autorizată de ANZ, conform Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 323/2020 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii apiculturii nr. 383/2013;
4.produsele proteice solide achiziţionate pentru familiile de albine trebuie să fie notificate prin procedură naţională de către Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi a Medicamentelor de Uz Veterinar - ICPBMV sau la orice autoritate competentă a Uniunii Europene;
41.produsele proteice solide achiziţionate şi decontate prin Program sunt acele produse proteice solide care se administrează ca atare, fără posibilitatea de a fi reconstituite;
5.prin Program se decontează maximum 10 kg de produse proteice solide/familie de albine în cazul stupinelor de multiplicare şi maximum 20 kg de produse proteice solide/familie de albine în cazul stupinelor de elită, în funcţie de numărul de familii de albine deţinut;
6.apicultorul trebuie să deţină şi să completeze carnetul de stupină cu toate activităţile desfăşurate în cadrul stupinei în cursul anului apicol la data efectuării acestora.
(3)Cheltuieli eligibile: preţul fără TVA al produselor proteice solide achiziţionate pentru familii de albine în cursul anului apicol, de la furnizori autorizaţi sanitar-veterinar de către Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA), conform legislaţiei în domeniu, utilizate pentru efectivul de familii de albine deţinut conform adeverinţei eliberate de ANZ, emisă înainte de efectuarea achiziţiilor.
(4)Documente justificative:
a)copia actului de identitate B.I./C.I. al/a solicitantului persoană fizică sau al/a reprezentantului legal în cazul persoanelor juridice, PFA, Î.I. şi Î.F;
b)copia actului de identitate B.I./C.I. al/a persoanei împuternicite prin notariat, după caz;
c)copia certificatului de înregistrare de la oficiul registrului comerţului/a certificatului de înregistrare fiscală, după caz, iar toate documentele vor fi eliberate în funcţie de forma de organizare;
d)copia adeverinţei eliberate de ANZ din care să reiasă numărul familiilor de albine deţinute în ferma de elită sau în ferma de multiplicare, emisă înainte de efectuarea achiziţiilor de produse proteice solide;
e)copia autorizaţiei stupinei de multiplicare/elită, emisă de ANZ;
f)copia adeverinţei/atestatului/certificatului/diplomei care să confirme competenţele apicultorului în domeniul apicol, conform legislaţiei în vigoare privind formarea profesională, eliberată/eliberat până la termenul-limită de depunere a cererii şi a documentelor, după caz;
g)copia de pe documentul de cont bancar al solicitantului;
h)copia facturii de achiziţie a produselor proteice solide pentru familii de albine şi copia documentelor care atestă efectuarea plăţii produselor proteice solide pentru familii de albine, întocmite potrivit legislaţiei în vigoare;
i)[textul din alin. (4), litera I. din capitolul IX, subcapitolul IV, sectiunea 2 a fost abrogat la 18-apr-2022 de Art. 1, punctul 9. din Hotarirea 511/2022]
j)copia de pe filele din carnetul de stupină actualizat.
SECŢIUNEA 3:D.3. Achiziţionarea de accesorii apicole de către stupinele de elită/multiplicare
(1)Solicitanţii/Beneficiarii sunt apicultorii, deţinători de stupine de elită/stupine de multiplicare, persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale constituite potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016.
(2)Condiţii de eligibilitate:
1.apicultorul trebuie să deţină competenţe în domeniul apiculturii;
2.apicultorii trebuie să deţină stupii identificaţi de ANZ, conform Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 251/2017 pentru aprobarea Sistemului unitar de identificare a stupinelor şi stupilor;
3.stupina de elită/multiplicare să fie autorizată de ANZ, conform Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 323/2020 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii apiculturii nr. 383/2013;
4.apicultorul, deţinător al stupinei de multiplicare/stupinei de elită, poate să achiziţioneze următoarele accesorii apicole: incubator de creştere a mătcilor, incubator de transport botci şi kit de inseminare;
5.să achiziţioneze accesoriile o singură dată pe perioada derulării Programului/beneficiar, dar maximum un produs din fiecare;
6.accesoriile achiziţionate trebuie să fie noi la momentul achiziţiei.
(3)Cheltuieli eligibile: preţul fără TVA pentru decontarea achiziţiei de incubator de creştere a mătcilor, incubator de transport botci şi kit de inseminare artificială a mătcilor care să conţină cel puţin microscop, butelie CO2, aparat de inseminare şi seringă inseminare, cu condiţia să păstreze minimum 3 ani accesoriile achiziţionate, începând de la data achiziţiei.
(4)Documente justificative specifice:
a)cererea de intenţie, prin care îşi asumă achiziţia ulterioară a incubatorului de creştere a mătcilor, incubatorului de transport botci şi kitului de inseminare artificială a mătcilor, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 3 la prezentul Program, precum şi copia facturii proforme a acestora;
b)copia facturii de achiziţie şi a documentelor de efectuare a plăţii accesoriilor apicole, întocmite potrivit legislaţiei în vigoare;
c)declaraţia pe propria răspundere că va păstra minimum 3 ani accesoriile achiziţionate;
d)copia certificatului de înregistrare la oficiul registrului comerţului/a certificatului de înregistrare fiscală a furnizorilor de accesorii apicole.SUBCAPITOLUL V:E. Îmbunătăţirea calităţii produselor în vederea unei mai bune valorificări a produselor pe piaţă
SECŢIUNEA 1:Decontarea analizelor fizico-chimice/reziduuri care să ateste calitatea mierii
(1)Solicitanţii/Beneficiarii sunt apicultori, persoane fizice sau persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale constituite potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016.
(2)Condiţii de eligibilitate:
1.apicultorul trebuie să deţină competenţe în domeniul apiculturii;
2.apicultorul trebuie să deţină stupii identificaţi de ANZ, conform Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 251/2017 pentru aprobarea Sistemului unitar de identificare a stupinelor şi stupilor;
3.apicultorii care deţin peste 75 de familii de albine şi care solicită sprijin pentru oricare dintre măsurile B, C şi D ale Programului trebuie să efectueze cel puţin 5 determinări din setul de analize fizico-chimice ale mierii, prevăzute la alin. (3) lit. a) pct. (i)-(v);4.exploataţiile apicole să fie înregistrate la direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti;
5.analizele fizico-chimice ale mierii trebuie să fie efectuate la un laborator autorizat sanitar-veterinar;
6.analizele pentru reziduuri de substanţe antimicrobiene vor fi efectuate la un laborator autorizat sanitar-veterinar, care deţine acreditare pentru metoda de determinare a reziduurilor de substanţe antimicrobiene, şi vor fi decontate doar pentru apicultorii care deţin peste 150 de familii de albine;
7.obligativitatea efectuării setului de analize nu se aplică stupinelor de elită/multiplicare care produc material biologic apicol, cu condiţia ca aceste stupine să nu deţină şi stupină de producţie.(3)Cheltuieli eligibile:
a)preţul fără TVA pentru cel puţin 5 determinări din setul de analize fizico-chimice care atestă calitatea mierii:
(i)determinarea hidroximetilfurfuralului - HMF;
(ii)determinarea glucozei şi fructozei însumate din miere;
(iii)determinarea conţinutului în apă;
(iv)determinarea indicelui diastazic;
(v)determinarea zaharozei;
(vi)indicele polenic pentru mierea monofloră;
(vii)examen organoleptic;
(viii)aciditate;
(ix)conductivitatea electrică;b)preţul fără TVA pentru analize de determinare a reziduurilor.
(4)Documente justificative:
a)copia actului de identitate - B.I./C.I. a solicitantului persoană fizică sau a reprezentantului legal în cazul persoanelor juridice, PFA, Î.I. şi Î.F.;
b)copia actului de identitate - B.I./C.I., a persoanei împuternicite prin notariat, după caz;
c)copia certificatului de înregistrare de la oficiul registrului comerţului/a certificatului de înregistrare fiscală, după caz, eliberate în funcţie de forma de organizare;
d)copia adeverinţei eliberate de ANZ din care să reiasă numărul familiilor de albine deţinute, emisă înainte de efectuarea achiziţiilor sau de efectuare a analizelor, după caz;
e)copia adeverinţei/atestatului/certificatului/diplomei care să confirme competenţele apicultorului în domeniul apicol, conform legislaţiei în vigoare, eliberată/eliberat până la termenul-limită de depunere a cererii şi a documentelor, după caz;
f)copia de pe documentul de cont bancar al solicitantului;
g)copia facturii pentru cel puţin 5 determinări din setul de analize fizico-chimice/pentru analize de determinare a reziduurilor care să ateste calitatea mierii şi copia documentelor de efectuare a plăţii acestor analize;h)copia documentului care atestă autorizarea laboratorului care a efectuat setul de bază de analize fizico-chimice/reziduuri care să ateste calitatea mierii;
i)copia documentului de înregistrare sanitară-veterinară a exploataţiilor apicole, eliberat de către direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti pe a cărei rază teritorială se desfăşoară permanent activitatea stupinei;
j)copia buletinului de analize fizico-chimice/reziduuri.
Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul program.
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »