Subcapitolul iii - C. Raţionalizarea transhumanţei/stupăritului pastoral - Program din 2020 naţional apicol pentru perioada 2020-2022
M.Of. 362
În vigoare Versiune de la: 18 Aprilie 2022
SUBCAPITOLUL III:C. Raţionalizarea transhumanţei/stupăritului pastoral
(1)Solicitanţii/Beneficiarii sunt apicultori, persoane fizice sau persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale constituite potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016.
(2)Condiţii de eligibilitate generale:
1.apicultorul trebuie să deţină competenţe în domeniul apiculturii;
2.apicultorii trebuie să deţină stupii identificaţi de ANZ, conform Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 251/2017 pentru aprobarea Sistemului unitar de identificare a stupinelor şi stupilor;
3.apicultorul trebuie să deţină şi să completeze carnetul de stupină.(3)Documente justificative generale:
a)copia actului de identitate - B.I./C.I. al solicitantului persoană fizică sau a reprezentantului legal în cazul persoanelor juridice, PFA, Î.I. şi Î.F.;
b)copia actului de identitate - B.I./C.I. al persoanei împuternicite prin notariat, după caz;
c)copia certificatului de înregistrare de la oficiul registrului comerţului/a certificatului de înregistrare fiscală, după caz, eliberat în funcţie de forma de organizare;
d)adeverinţa eliberată de ANZ, din care să reiasă numărul familiilor de albine deţinute, emisă înainte de efectuarea achiziţiilor;
e)copia adeverinţei/atestatului/certificatului/diplomei care să confirme competenţele apicultorului în domeniul apicol, conform legislaţiei în vigoare, eliberată/eliberat până la termenul-limită de depunere a cererii şi a documentelor, după caz;
f)copia de pe documentul de cont bancar al solicitantului;
g)copia de pe filele din carnetul de stupină actualizat, din care să reiasă tratamentele realizate şi mişcarea efectivelor de albine.SECŢIUNEA 1:C.1. Achiziţionarea de cutii noi în vederea înlocuirii cutiilor uzate în urma deplasării în pastoral
Prin cutie se înţelege echipamentul apicol cu rol de adăpost pentru familia de albine, fiind necesar pentru dezvoltarea acestora, depozitarea rezervelor de hrană, realizarea recoltei, dar şi pentru transportul în vederea valorificării culesurilor de producţie.
(1)Condiţii de eligibilitate specifice:
1.apicultorul să deţină minimum 75 de familii de albine;
2.cutiile noi trebuie să fie achiziţionate de la persoane juridice sau persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale constituite potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016, care produc şi/sau comercializează cutii;
3.apicultorul să deţină comunicarea pentru deplasare în pastoral, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul Program, avizată şi datată de către consiliul local/primărie, iar achiziţia să se facă ulterior datei de deplasare în pastoral;
4.să achiziţioneze cutii noi de maximum două ori pe perioada derulării Programului;
5.apicultorul are obligaţia înlocuirii cutiilor cu cele nou- achiziţionate şi păstrarea cutiilor deteriorate până la efectuarea plăţii sprijinului financiar.(2)Cheltuieli eligibile:
- preţul fără TVA pentru achiziţia de cutii noi, dar nu mai mult de 25% din totalul stupilor cu familii de albine deplasaţi în pastoral de apicultor.
(3)Documente justificative specifice:
a)copia comunicării pentru deplasarea în pastoral, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul Program, din care să rezulte că acesta a efectuat deplasarea în pastoral înainte de data achiziţiei;
b)copia facturii de achiziţie şi a documentelor de efectuare a plăţii cutiilor noi, întocmite potrivit legislaţiei în vigoare;
c)copia certificatului de înregistrare la oficiul registrului comerţului a furnizorilor de cutii noi.
SECŢIUNEA 2:C.2. Achiziţionarea de accesorii apicole
(1)Condiţii de eligibilitate specifice:
1.să achiziţioneze următoarele accesorii apicole: colector polen, colector propolis, uscător polen, încălzitor de miere, topitor de ceară, maturator;
2.să achiziţioneze colectoare de polen şi/sau colectoare de propolis de maximum două ori pe perioada derulării Programului/beneficiar;
3.achiziţionarea uscătorului de polen, încălzitorului pentru miere, topitorului de ceară şi maturatorului se face o singură dată pe perioada derulării Programului/beneficiar.
(2)Cheltuieli eligibile:
1.preţul fără TVA pentru decontarea achiziţiei de colectoare de polen şi/sau colectoare de propolis, dar nu mai mult de 20% din totalul stupilor cu familii de albine deţinuţi de apicultor la data eliberării adeverinţei ANZ;
2.preţul fără TVA pentru decontarea achiziţiei de uscător de polen, încălzitor de miere, topitor de ceară, maturator, cu condiţia să păstreze minimum 3 ani accesoriile achiziţionate, începând de la data achiziţiei.
(3)Documente justificative specifice:
a)copia facturii de achiziţie şi a documentelor de efectuare a plăţii accesoriilor apicole, întocmite potrivit legislaţiei în vigoare;
b)declaraţia pe propria răspundere ca va păstra minimum 3 ani accesoriile achiziţionate, respectiv uscătorul de polen, încălzitorul de miere, topitorul de ceară, maturatorul;
c)copia certificatului de înregistrare la oficiul registrului comerţului/a certificatului de înregistrare fiscală a furnizorilor de accesorii apicole.
SECŢIUNEA 3:C.3. Achiziţionarea de unelte apicole şi echipamente de protecţie
(1)Condiţii de eligibilitate specifice:
1.apicultorul poate achiziţiona: echipament apicol de protecţie, afumător, daltă apicolă, furculiţă pentru descăpăcit, cuţit pentru descăpăcit, sită filtrare miere;
2.să achiziţioneze unelte şi echipamente de protecţie maximum de 2 ori pe perioada derulării Programului/beneficiar şi maximum 2 bucăţi din fiecare produs.
3.echipament apicol de protecţie înseamnă bluze/jachete apicole, pantaloni sau combinezoane apicole, mască apicolă si mănuşi apicole.(2)Cheltuieli eligibile:
- preţul fără TVA pentru decontarea achiziţiei de unelte şi echipamente de protecţie apicole.
(3)Documente justificative specifice:
- copia facturii de achiziţie şi a documentelor de efectuare a plăţii uneltelor apicole şi echipamentelor de protecţie, întocmite potrivit legislaţiei în vigoare.
SECŢIUNEA 4:SECŢIUNEA 4: C.4. Achiziţionarea de mijloace de transport apicol fără autopropulsie - remorcă apicolă/pavilion apicol şi mijloace fără autopropulsie de încărcare-descărcare a stupilor în pastoral(1)Condiţii de eligibilitate specifice:
1.apicultorul trebuie să deţină cel puţin 75 de familii de albine;
2.apicultorul poate achiziţiona: remorcă apicolă/pavilion apicol şi mijloace fără autopropulsie de încărcare-descărcare a stupilor în pastoral;
3.să achiziţioneze mijloace de transport apicol fără autopropulsie - remorci apicole/pavilioane apicole şi mijloace de încărcare-descărcare a stupilor în pastoral o singură dată pe perioada derulării Programului/beneficiar, dar maximum 1 produs din fiecare;
4.să păstreze şi să utilizeze mijloacele de transport apicol fără autopropulsie - remorci apicole/pavilioane apicole şi mijloacele de încărcare-descărcare a stupilor în pastoral pentru o perioadă de minimum 3 ani;5.apicultorul trebuie să depună înainte de achiziţie cererea de intenţie.
6.mijloacele de transport apicol fără autopropulsie şi mijloacele fără autopropulsie de încărcare-descărcare a stupilor în pastoral trebuie să fie noi la momentul achiziţiei;
7.mijloacele de transport apicol fără autopropulsie trebuie să fie omologate de către Registrul Auto Român cu codul specific.
(2)Cheltuieli eligibile:
- preţul fără TVA pentru decontarea achiziţiei de mijloace de transport fără autopropulsie - remorcă apicolă/pavilion apicol şi de mijloace fără autopropulsie de încărcare-descărcare a stupilor în pastoral.(3)Documente justificative specifice:
a)cererea de intenţie, prin care îşi asumă achiziţia ulterioară a mijlocului de transport apicol fără autopropulsie - remorca apicolă/pavilion apicol şi/sau mijloacelor fără autopropulsie de încărcare-descărcare a stupilor, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 3 la prezentul Program, precum şi copia facturii proforme a remorcii/pavilionului apicol şi/sau mijloacelor fără autopropulsie de încărcare-descărcare a stupilor;
b)copia facturii de achiziţie şi a documentelor de efectuare a plăţii mijloacelor de transport fără autopropulsie, respectiv remorcă apicolă/pavilion apicol, precum şi a mijloacelor fără autopropulsie de încărcare-descărcare a stupilor în pastoral, întocmite potrivit legislaţiei în vigoare;
c)copia cărţii de identitate a remorcii apicole/pavilionului apicol;
d)copia cărţii tehnice/manualului de utilizare/instrucţiunilor de montare, utilizare şi întreţinere a mijloacelor fără autopropulsie de încărcare-descărcare a stupilor în pastoral;
e)declaraţia pe propria răspundere a apicultorului că va păstra echipamentul achiziţionat şi decontat prin Program pe o perioadă de minimum 3 ani;f)apicultorul să deţină comunicarea pentru deplasare în pastoral, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul Program, avizată şi datată de către consiliul local/primărie.