Subcapitolul iv - D. Măsuri de asistenţă pentru repopularea şeptelului apicol din Uniune - Program din 2020 naţional apicol pentru perioada 2020-2022
M.Of. 362
În vigoare Versiune de la: 18 Aprilie 2022
SUBCAPITOLUL IV:D. Măsuri de asistenţă pentru repopularea şeptelului apicol din Uniune
SECŢIUNEA 1:D.1. Achiziţionarea de mătci şi/sau familii de albine pentru apicultură
(1)Solicitanţii/Beneficiarii sunt apicultori, persoane fizice sau persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale constituite potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016.
(2)Condiţii de eligibilitate:
1.apicultorul trebuie să deţină competenţe în domeniul apiculturii;
2.apicultorii care solicită sprijin pentru familii de albine începând cu anul 2022 trebuie să facă dovada deţinerii unui efectiv cel puţin egal cu 70% din numărul total de familii de albine deţinute conform adeverinţei ANZ faţă de efectivul deţinut conform adeverinţei ANZ din anul anterior de Program;
3.să achiziţioneze mătci, începând din data de 15 martie a fiecărui an, din stupine de elită şi/sau multiplicare, autorizate de ANZ conform criteriilor de autorizare a stupinelor de elită şi de multiplicare prevăzute în Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 323/2020 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii apiculturii nr. 383/2013 şi autorizate sanitar-veterinar de către ANSVSA;
4.să achiziţioneze familii de albine, începând din data de 15 martie a fiecărui an, din stupine identificate în baza de date a ANZ, potrivit Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 251/2017 pentru aprobarea Sistemului unitar de identificare a stupinelor şi stupilor, şi autorizate sanitar-veterinar de către ANSVSA conform prevederilor Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 16/2010 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind procedura de înregistrare/autorizare sanitar-veterinară a unităţilor/centrelor de colectare/exploataţiilor de origine şi a mijloacelor de transport din domeniul sănătăţii şi al bunăstării animalelor, cu modificările şi completările ulterioare;
5.familiile de albine achiziţionate prin Program trebuie să conţină mătci achiziţionate de la stupine de elită şi/sau multiplicare;
6.familiile de albine achiziţionate prin Program nu se unifică cu familiile de albine deţinute de apicultor până la data efectuării plăţii sprijinului financiar; de asemenea, familiile deţinute de apicultor nu se unifică între ele până la data efectuării plăţii sprijinului;
7.pentru a fi eligibilă achiziţia de material biologic, beneficiarul trebuie să achiziţioneze şi tratamentul pentru tratarea varoozei necesar întregului efectiv de familii de albine, atât cel deţinut, cât şi cel achiziţionat;
8.apicultorul trebuie să deţină stupii identificaţi de ANZ, conform Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 251/2017;
9.mătcile achiziţionate trebuie să fie marcate în conformitate cu Codul internaţional de marcare a mătcilor pentru anul apicol în care acestea se achiziţionează;
10.apicultorul trebuie să deţină şi să completeze carnetul de stupină.
(3)Cheltuieli eligibile:
a)preţul fără TVA pentru achiziţia unui număr maxim de 75 de familii de albine în cazul apicultorilor care deţin maximum 75 de familii de albine la data eliberării adeverinţei ANZ;
b)preţul fără TVA pentru achiziţia unui număr maxim de familii de albine egal cu 75% din familiile de albine deţinute de către apicultor la data eliberării adeverinţei ANZ, dar nu mai mult de 100 de familii, în cazul apicultorilor care deţin peste 75 de familii de albine;
c)preţul fără TVA pentru achiziţia unui număr maxim de mătci egal cu numărul de familii de albine deţinute.
(4)Documente justificative:
a)copia actului de identitate B.I./C.I. al/a solicitantului persoană fizică sau al/a reprezentantului legal în cazul persoanelor juridice, PFA, Î.I. şi Î.F.;
b)copia actului de identitate B.I./C.I. al/a persoanei împuternicite prin notariat, după caz;
c)copia certificatului de înregistrare de la oficiul registrului comerţului/a certificatului de înregistrare fiscală, după caz, iar toate documentele vor fi eliberate pe forma de organizare;
d)adeverinţa eliberată de ANZ din care să reiasă numărul familiilor de albine deţinute emisă înainte de efectuarea achiziţiilor;
e)copia certificatului de origine/copia declaraţiei de conformitate, care atestă provenienţa mătcilor din stupine de elită şi/sau stupine de multiplicare autorizate de către ANZ;
f)copia documentului de autorizare sanitară-veterinară a stupinelor furnizoare de mătci, eliberat de direcţia sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor (DSVSA) judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, pe a cărei rază teritorială îşi desfăşoară permanent activitatea exploataţia/unitatea;
g)copia documentului de autorizare sanitară-veterinară a stupinelor furnizoare de familii de albine, eliberat de DSVSA judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, pe a cărei rază teritorială îşi desfăşoară permanent activitatea exploataţia/unitatea;
h)copia adeverinţei/atestatului/certificatului/diplomei care să confirme competenţele apicultorului în domeniul apicol, conform legislaţiei în vigoare privind formarea profesională, eliberată/eliberat până la termenul-limită de depunere a cererii şi a documentelor, după caz;
i)copia facturii de achiziţie a mătcilor şi/sau a familiilor de albine;
j)copia facturii/facturilor mătcilor care atestă provenienţa acestora din stupinele de elită/multiplicare în cazul achiziţiei familiilor de albine. Acest document nu se solicită stupinelor de elită/multiplicare care comercializează familii de albine;
k)copia documentelor de efectuare a plăţii mătcilor şi/sau familiilor de albine, întocmite potrivit legislaţiei în vigoare la data efectuării plăţii;
l)copie de pe documentul de cont bancar al solicitantului;
m)copie de pe filele din carnetul de stupină actualizat, din care să reiasă tratamentele realizate şi mişcarea efectivelor de albine.
SECŢIUNEA 2:D.2. Achiziţionarea de produse proteice solide pentru familii de albine de către stupinele de elită şi multiplicare
(1)Solicitanţii/Beneficiarii sunt apicultori, persoane fizice sau persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale constituite potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016, care deţin stupine de elită/multiplicare.
(2)Condiţii de eligibilitate:
1.apicultorul trebuie să deţină competenţe în domeniul apiculturii;
2.apicultorii trebuie să deţină stupii identificaţi de ANZ, conform Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 251/2017 pentru aprobarea Sistemului unitar de identificare a stupinelor şi stupilor;
3.stupina de elită/multiplicare să fie autorizată de ANZ, conform Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 323/2020 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii apiculturii nr. 383/2013;
4.produsele proteice solide achiziţionate pentru familiile de albine trebuie să fie notificate prin procedură naţională de către Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi a Medicamentelor de Uz Veterinar - ICPBMV sau la orice autoritate competentă a Uniunii Europene;
41.produsele proteice solide achiziţionate şi decontate prin Program sunt acele produse proteice solide care se administrează ca atare, fără posibilitatea de a fi reconstituite;
5.prin Program se decontează maximum 10 kg de produse proteice solide/familie de albine în cazul stupinelor de multiplicare şi maximum 20 kg de produse proteice solide/familie de albine în cazul stupinelor de elită, în funcţie de numărul de familii de albine deţinut;
6.apicultorul trebuie să deţină şi să completeze carnetul de stupină cu toate activităţile desfăşurate în cadrul stupinei în cursul anului apicol la data efectuării acestora.
(3)Cheltuieli eligibile: preţul fără TVA al produselor proteice solide achiziţionate pentru familii de albine în cursul anului apicol, de la furnizori autorizaţi sanitar-veterinar de către Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA), conform legislaţiei în domeniu, utilizate pentru efectivul de familii de albine deţinut conform adeverinţei eliberate de ANZ, emisă înainte de efectuarea achiziţiilor.
(4)Documente justificative:
a)copia actului de identitate B.I./C.I. al/a solicitantului persoană fizică sau al/a reprezentantului legal în cazul persoanelor juridice, PFA, Î.I. şi Î.F;
b)copia actului de identitate B.I./C.I. al/a persoanei împuternicite prin notariat, după caz;
c)copia certificatului de înregistrare de la oficiul registrului comerţului/a certificatului de înregistrare fiscală, după caz, iar toate documentele vor fi eliberate în funcţie de forma de organizare;
d)copia adeverinţei eliberate de ANZ din care să reiasă numărul familiilor de albine deţinute în ferma de elită sau în ferma de multiplicare, emisă înainte de efectuarea achiziţiilor de produse proteice solide;
e)copia autorizaţiei stupinei de multiplicare/elită, emisă de ANZ;
f)copia adeverinţei/atestatului/certificatului/diplomei care să confirme competenţele apicultorului în domeniul apicol, conform legislaţiei în vigoare privind formarea profesională, eliberată/eliberat până la termenul-limită de depunere a cererii şi a documentelor, după caz;
g)copia de pe documentul de cont bancar al solicitantului;
h)copia facturii de achiziţie a produselor proteice solide pentru familii de albine şi copia documentelor care atestă efectuarea plăţii produselor proteice solide pentru familii de albine, întocmite potrivit legislaţiei în vigoare;
i)[textul din alin. (4), litera I. din capitolul IX, subcapitolul IV, sectiunea 2 a fost abrogat la 18-apr-2022 de Art. 1, punctul 9. din Hotarirea 511/2022]
j)copia de pe filele din carnetul de stupină actualizat.
SECŢIUNEA 3:D.3. Achiziţionarea de accesorii apicole de către stupinele de elită/multiplicare
(1)Solicitanţii/Beneficiarii sunt apicultorii, deţinători de stupine de elită/stupine de multiplicare, persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale constituite potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016.
(2)Condiţii de eligibilitate:
1.apicultorul trebuie să deţină competenţe în domeniul apiculturii;
2.apicultorii trebuie să deţină stupii identificaţi de ANZ, conform Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 251/2017 pentru aprobarea Sistemului unitar de identificare a stupinelor şi stupilor;
3.stupina de elită/multiplicare să fie autorizată de ANZ, conform Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 323/2020 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii apiculturii nr. 383/2013;
4.apicultorul, deţinător al stupinei de multiplicare/stupinei de elită, poate să achiziţioneze următoarele accesorii apicole: incubator de creştere a mătcilor, incubator de transport botci şi kit de inseminare;
5.să achiziţioneze accesoriile o singură dată pe perioada derulării Programului/beneficiar, dar maximum un produs din fiecare;
6.accesoriile achiziţionate trebuie să fie noi la momentul achiziţiei.
(3)Cheltuieli eligibile: preţul fără TVA pentru decontarea achiziţiei de incubator de creştere a mătcilor, incubator de transport botci şi kit de inseminare artificială a mătcilor care să conţină cel puţin microscop, butelie CO2, aparat de inseminare şi seringă inseminare, cu condiţia să păstreze minimum 3 ani accesoriile achiziţionate, începând de la data achiziţiei.
(4)Documente justificative specifice:
a)cererea de intenţie, prin care îşi asumă achiziţia ulterioară a incubatorului de creştere a mătcilor, incubatorului de transport botci şi kitului de inseminare artificială a mătcilor, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 3 la prezentul Program, precum şi copia facturii proforme a acestora;
b)copia facturii de achiziţie şi a documentelor de efectuare a plăţii accesoriilor apicole, întocmite potrivit legislaţiei în vigoare;
c)declaraţia pe propria răspundere că va păstra minimum 3 ani accesoriile achiziţionate;
d)copia certificatului de înregistrare la oficiul registrului comerţului/a certificatului de înregistrare fiscală a furnizorilor de accesorii apicole.Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »