Capitolul ii - Etapa de încadrare a proiectului în procedura de evaluare a impactului asupra mediului - Procedura din 2002 de evaluare a impactului asupra mediului si de emitere a acordului de mediu

M.Of. 52

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 7 Noiembrie 2005
CAPITOLUL II:
SECŢIUNEA 1:Etapa de încadrare a proiectului în procedura de evaluare a impactului asupra mediului
Art. 13
În termen de 20 de zile de la primirea solicitării pentru proiecte aferente activităţilor cu impact redus sau semnificativ asupra mediului, autoritatea publică pentru protecţia mediului va realiza următoarele etape din procedură:
a)verifică dacă proiectul este prevăzut în anexa nr. I.1 sau I.2 şi poziţia acestuia faţă de ariile din reţeaua ecologică NATURA 2000 şi stabileşte, în funcţie de aceasta, următoarea etapă de parcurs a procedurii, astfel:
- pentru proiectele prevăzute în anexa nr. I.1 sau situate în una din ariile reţelei ecologice NATURA 2000, care sunt obligatoriu supuse evaluării impactului asupra mediului, stabileşte trecerea la etapa de definire a domeniului evaluării;
- pentru proiectele prevăzute în anexa nr. I.2 stabileşte trecerea la etapa de încadrare a proiectului, conform prevederilor art. 14;
- pentru alte proiecte care nu sunt incluse în aceste anexe, dar despre care autorităţile publice competente pentru protecţia mediului consideră că au un potenţial impact asupra mediului prin natura, dimensiunea şi localizarea lor, stabileşte încadrarea acestora în categoria activităţilor cu impact redus asupra mediului şi parcurgerea procedurii simplificate de avizare în vederea emiterii acordului unic;
b)evaluează solicitarea şi verifică amplasamentul; rezultatul evaluării şi al verificării amplasamentului se consemnează într-un proces-verbal conform modelului prezentat în anexa nr. II.3. Pentru proiectele aferente activităţilor prevăzute în anexele nr. I.1 şi I.2 procesul-verbal va conţine anexată Lista de control completată conform Ghidului metodologic privind etapa de încadrare a proiectului în procedura de evaluare a impactului asupra mediului, aprobat prin Ordinul ministrului apelor şi protecţiei mediului nr. 863/2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului. În procesul-verbal se vor menţiona şi eventuale solicitări privind depunerea unor documente sau informaţii suplimentare;
c)întocmeşte anunţul public, conform modelului prezentat în anexa nr. II.4, pentru toate proiectele supuse evaluării impactului asupra mediului şi îl publică în presa naţională sau locală;

d)comunică în scris solicitantului: decizia privind continuarea procedurii cu una dintre variantele descrise la lit. a), necesitatea furnizării, după caz, a unor informaţii suplimentare, precum şi anunţul public întocmit în vederea afişării de către titular, conform art. 35 alin. (2).

Art. 14
(1)Toate proiectele prevăzute în anexa nr. I.2 se supun, în termen de 15 zile de la primirea solicitării sau, după caz, a informaţiilor suplimentare cerute de la beneficiar, etapei de încadrare a proiectului pentru a se stabili dacă este necesară efectuarea evaluării impactului asupra mediului. În acest scop autorităţile publice competente pentru protecţia mediului:
a)analizează informaţiile şi, după caz, documentele cerute suplimentar şi primite de la titular;
b)convoacă colectivul de analiză tehnică constituit conform prevederilor art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 918/2002 şi comunică solicitantului data stabilită pentru prezentarea proiectului în colectivul de analiză tehnică;
c)prezintă colectivului de analiză tehnică proiectul şi propunerea privind parcurgerea etapei de încadrare;
d)redactează şi transmit titularului de proiect, în termen de 15 zile lucrătoare de la şedinţă, Decizia Colectivului de analiză tehnică privind etapa de încadrare, întocmită pe baza observaţiilor şi comentariilor primite de la celelalte autorităţi publice reprezentate, în acesta sau, după caz, punctul de vedere al acestora.

(2)Toate proiectele pentru care în etapa de încadrare a fost stabilită necesitatea efectuării evaluării impactului asupra mediului se supun în continuare etapei de definire a domeniului, conform prevederilor prezentei proceduri.
(3)Toate proiectele pentru care s-a stabilit în etapa de încadrare că nu este necesară efectuarea evaluării impactului asupra mediului se supun procedurii simplificate, cu plata tarifului corespunzător evaluării solicitării şi a celui aferent etapei de încadrare.
(4)Parcurgerea etapei de încadrare se face de autorităţile publice competente pentru protecţia mediului conform indicaţiilor conţinute în Ghidul metodologic privind etapa de încadrare a proiectului în procedura de evaluare a impactului asupra mediului, aprobat prin Ordinul ministrului apelor şi protecţiei mediului nr. 863/2002.
Art. 15
Pentru stabilirea necesităţii evaluării impactului asupra mediului autorităţile publice competente pentru protecţia mediului aplică prevederile art. 6 alin. (3)-(6) din Hotărârea Guvernului nr. 918/2002.
Art. 16
(1)Informarea publicului asupra deciziei privind etapa de încadrare a proiectului se realizează în termen de 10 zile lucrătoare de la emiterea acesteia de către autoritatea competentă pentru protecţia mediului şi de către titularul proiectului în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea acesteia, conform prevederilor cap. III.
(2)În termen de 5 zile lucrătoare de la publicarea deciziei privind etapa de încadrare de către autoritatea competentă pentru protecţia mediului, publicul are dreptul să prezinte autorităţii publice competente pentru protecţia mediului propuneri justificate pentru a reconsidera decizia luată ca urmare a parcurgerii etapei de încadrare.

Art. 17
(1)În termen de 5 zile de la primirea deciziei privind etapa de încadrare, titularul proiectului are dreptul să prezinte autorităţii publice competente pentru protecţia mediului o contestaţie a deciziei respective.
(2)În termen de 20 de zile de la primirea cererii justificate din partea titularului şi ţinând seama de observaţiile publicului la decizia privind etapa de încadrare autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului invită autorităţile implicate în colectivul de analiză tehnică să participe la adoptarea deciziei finale a etapei de încadrare.
(3)Dacă decizia finală a etapei de încadrare nu concordă cu decizia anterioară, autoritatea competentă pentru protecţia mediului şi titularul proiectului informează publicul conform prevederilor cap. III.

SECŢIUNEA 2:Procedura simplificată de avizare
Art. 18
(1)În termen de 5 zile de la încadrarea solicitării în cadrul proiectelor aferente activităţilor cu impact redus asupra mediului sau pentru proiectele menţionate la art. 14 alin. (3) pentru care s-a decis că nu este necesară efectuarea evaluării impactului asupra mediului, autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului comunică decizia privind:
- parcurgerea procedurii simplificate de avizare prin aplicarea ştampilei tip B - "fără acord de mediu"; sau
- respingerea justificată a solicitării.
(2)Aplicarea ştampilei tip B - "fără acord de mediu", conform modelului prezentat în anexa nr. II.1, pe fişa tehnică anexată cererii se face numai pe baza memoriului tehnic şi a fişei tehnice corect completate şi care conţin anexate documentele ce dovedesc afirmaţiile declarate.
Art. 19
(1)Titularii de proiect cărora li s-au respins solicitările sunt înştiinţaţi în scris, în acelaşi interval de 20 de zile de la depunerea cererii, despre neconformităţile constatate şi/sau actele normative ale căror prevederi nu sunt respectate.
(2)Titularii de proiect cărora li s-au respins solicitările pot cere reluarea procedurii în termen de maximum 90 de zile de la data respingerii, cu plata tarifelor corespunzătoare etapelor de procedură care vor fi reluate. Nerespectarea termenului de 90 de zile conduce la reluarea procedurii de emitere a acordului de mediu, cu plata integrală a tarifelor şi a taxei aferente.
Art. 20
Fişa tehnică privind protecţia mediului pentru emiterea acordului unic se depune, împreună cu toate celelalte documente prevăzute în legislaţia în vigoare privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, la Ghişeul unic, urmând a fi avizată de autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului în cadrul şedinţei Comisiei de Acord Unic, conform prevederilor legale în vigoare.
Art. 21
Avizarea fişei tehnice se va face cu impunerea obligativităţii solicitării şi obţinerii autorizaţiei de mediu la punerea în funcţiune a investiţiei aferente activităţilor cu impact redus asupra mediului.
SECŢIUNEA 3:Etapa de definire a domeniului evaluării şi de realizare a raportului privind studiul de evaluare a impactului asupra mediului
Art. 22
Pentru toate proiectele care fie sunt prevăzute în anexa nr. I.1, fie sunt situate în una dintre ariile reţelei ecologice NATURA 2000 sau care, în urma parcurgerii etapei de încadrare, necesită evaluarea impactului asupra mediului, titularul de proiect furnizează, după caz, autorităţii publice pentru protecţia mediului toate informaţiile solicitate.

Art. 23
(1)În termen de 20 de zile lucrătoare de la comunicarea deciziei finale privind etapa de încadrare a proiectului sau, după caz, de la primirea informaţiilor şi documentelor solicitate suplimentar, autoritatea publică pentru protecţia mediului derulează etapa de definire a domeniului de evaluare, după cum urmează:
a)analizează, după caz, informaţiile şi documentele cerute suplimentar şi primite de la titularul proiectului; definitivează Lista de control anexată la procesul-verbal de verificare a amplasamentului, prevăzută la art. 13 lit. b);
b)convoacă colectivul de analiză tehnică şi comunică solicitantului data stabilită pentru prezentarea proiectului în colectivul de analiză tehnică;
c)prezintă colectivului de analiză tehnică proiectul şi propunerea privind continuarea procedurii, cu parcurgerea etapei de definire a domeniului;
d)completează, pe baza observaţiilor şi comentariilor primite de la celelalte autorităţi publice, îndrumarul/Lista de control cu probleme specifice pentru efectuarea studiului de evaluare a impactului asupra mediului şi lista actelor de reglementare emise de alte autorităţi, necesare eliberării acordului de mediu, potrivit legii.
(2)Pentru proiectele menţionate la art. 14 alin. (2) etapa de definire a domeniului şi cea de stabilire a încadrării proiectului în procedura de evaluare a impactului asupra mediului pot avea loc în aceeaşi şedinţă a Colectivului de analiză tehnică.
(3)Parcurgerea etapei de definire a domeniului evaluării se face de către autorităţile publice competente pentru protecţia mediului conform indicaţiilor prevăzute în Ghidul metodologic privind etapa de definire a domeniului evaluării şi de realizare a raportului la studiul de evaluare, aprobat prin Ordinul ministrului apelor şi protecţiei mediului nr. 863/2002.
Art. 24
(1)Conţinutul îndrumarului/Listei de control trebuie să reflecte aspectele relevante pentru protecţia mediului, identificate în raport cu anexa nr. 4 la Hotărârea Guvernului nr. 918/2002; şi conţinutul îndrumarului/Listei de control va fi întocmit conform modelului şi instrucţiunilor prevăzute în Ghidul metodologic privind etapa de definire a domeniului evaluării şi de realizare a raportului la studiul de evaluare, aprobat prin Ordinul ministrului apelor şi protecţiei mediului nr. 863/2002.
(2)Pentru proiectele de activităţi şi/sau instalaţii pentru care se emite acord integrat de mediu conform anexei nr. I.1, îndrumarul va specifica şi necesitatea aplicării cerinţelor specifice autorizării integrate de mediu, inclusiv cele referitoare la stabilirea limitelor de poluanţi în emisii în raport cu aplicarea celor mai bune tehnici disponibile.
(3)Pentru proiectele de instalaţii/depozite care implică substanţele periculoase şi cantităţile prevăzute în anexa nr. 2 din prevederile legale privind controlul activităţilor care prezintă pericole de accidente majore în care sunt implicate substanţe periculoase (SEVESO II) se va specifica necesitatea elaborării şi prezentării rapoartelor de securitate în exploatare pentru prevenirea riscurilor de accidente majore (rapoarte de securi-tate).
Art. 25
În termen de 20 de zile lucrătoare de la data efectuării etapei de definire a domeniului în cadrul colectivului de analiză tehnică, autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului transmite titularului de proiect îndrumarul menţionat la art. 23 alin. (1) lit. d) şi la art. 24 alin. (1) şi (2), după caz.

Art. 26
(1)Pe baza îndrumarului primit titularul de proiect realizează, printr-o persoană juridică sau fizică independentă de titularul proiectului şi atestată potrivit legii, studiul de evaluare a impactului asupra mediului, finalizat printr-un raport care se înaintează autorităţii publice competente pentru protecţia mediului. Conţinutul-cadru al raportului la studiul de evaluare a impactului asupra mediului este cel recomandat în Ghidul metodologic privind etapa de definire a domeniului evaluării şi de realizare a raportului la studiul de evaluare, aprobat prin Ordinul ministrului apelor şi protecţiei mediului nr. 863/2002.
(2)Pentru proiectele de instalaţii/depozite care implică substanţe periculoase, titularul proiectului înaintează autorităţii publice competente pentru protecţia mediului şi raportul de securitate întocmit conform cerinţelor legale SEVESO II.
SECŢIUNEA 4:Etapa de analiză a calităţii raportului la studiul de evaluare a impactului asupra mediului
Art. 27
(1)În termen de 5 zile lucrătoare de la primirea raportului privind studiul de evaluare a impactului asupra mediului şi, după caz, a raportului de securitate, autorităţile publice pentru protecţia mediului stabilesc, de comun acord cu titularul proiectului, oportunităţile de participare a publicului la luarea deciziilor legate de proiect, pe care le anunţă prin mass-media.

(2)Sub îndrumarea autorităţii publice competente titularul de proiect organizează dezbaterea publică în cadrul căreia prezintă raportul la studiul de evaluare a impactului asupra mediului, conform prevederilor art. 39-44.
Art. 28
În baza rezultatelor dezbaterii publice:
a)autoritatea competentă pentru protecţia mediului evaluează propunerile/comentariile motivate ale publicului şi solicită titularului completarea raportului la studiul de evaluare a impactului asupra mediului cu o anexă care conţine soluţii de rezolvare a problemelor semnalate, folosind formularul prezentat în anexa nr. IV.2;
b)anexa la raportul la studiul de evaluare a impactului asupra mediului, care conţine soluţiile de rezolvare a propunerilor/comentariilor publicului, primită de la titular, este prezentată de autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului, împreună cu raportul la studiul de evaluare a impactului asupra mediului, colectivului de analiză tehnică în etapa de analiză a calităţii raportului la studiul de evaluare a impactului asupra mediului.

Art. 29
(1)În termen de 40 de zile lucrătoare de la primirea de la titularul proiectului a anexei la raportul la studiul de evaluare a impactului asupra mediului, care conţine soluţii de rezolvare a propunerilor/comentariilor publicului, autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului:
a)analizează raportul la studiul de evaluare a impactului asupra mediului, anexa conţinând soluţiile de rezolvare a propunerilor/comentariilor publicului, precum şi informaţiile şi documentele primite de la titular, inclusiv raportul de securitate, după caz;
b)convoacă colectivul de analiză tehnică;
c)prezintă colectivului de analiză tehnică concluziile privind raportul la studiul de evaluare a impactului asupra mediului, raportul de securitate (după caz), soluţiile de rezolvare a propunerilor/comentariilor publicului şi propunerea privind continuarea procedurii.

(2)Autorităţile implicate în colectivul de analiză tehnică analizează în cadrul şedinţei raportul la studiul de evaluare a impactului asupra mediului şi anexa la acesta cu soluţiile de rezolvare a propunerilor/comentariilor publicului. Autorităţile publice competente pentru protecţia mediului invită titularul sau împuternicitul acestuia să participe la şedinţa colectivului de analiză tehnică.

(3)Parcurgerea etapei de analiză a calităţii raportului se face de către autorităţile publice competente pentru protecţia mediului conform indicaţiilor prevăzute în Ghidul metodologic privind etapa de analiză a calităţii raportului la studiul de evaluare a impactului asupra mediului, aprobat prin Ordinul ministrului apelor şi protecţiei mediului nr. 863/2002.
(4)Autorităţile publice participante în colectivul de analiză tehnică au dreptul să ceară titularului de proiect, în mod justificat, să modifice sau să corecteze raportul la studiul de evaluare a impactului asupra mediului. Raportul, cu modificările şi corectările necesare, se înaintează pentru o nouă analiză în colectivul de analiză tehnică.
(5)Ca urmare a examinării raportului final la studiul de evaluare a impactului asupra mediului, a anexei la acesta cu soluţiile de rezolvare a propunerilor/comentariilor publicului şi a concluziilor autorităţilor implicate în autorizarea acestei lucrări, autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului consemnează opiniile colectivului de analiză tehnică privind realizarea proiectului analizat pe amplasamentul respectiv şi stabileşte, prin consultarea colectivului de analiză tehnică, emiterea sau respingerea motivată a acordului de mediu/acordului integrat de mediu.

Art. 30
(1)Dacă decizia privind realizarea proiectului nu s-a concluzionat în timpul şedinţei colectivului de analiză tehnică întrunit în acest scop, autorităţile participante la şedinţa respectivă transmit în scris autorităţii publice competente pentru protecţia mediului punctul de vedere privind etapa de analiză a calităţii raportului la studiul de evaluare asupra mediului în termen de 30 de zile lucrătoare de la data şedinţei de analiză.

(2)Neprimirea în termenul specificat la alin. (1) a punctului de vedere al autorităţilor publice implicate în colectivul de analiză tehnică echivalează cu lipsa unor obiecţii legate de realizarea proiectului.
(3)În cazul în care concluziile autorităţilor implicate în colectivul de analiză tehnică privind posibilitatea desfăşurării proiectului sunt discordante, autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului, înainte de emiterea deciziei finale, invită părţile interesate la o şedinţă de reconsiderare a opiniei lor.
Art. 31
(1)În termen de 10 de zile lucrătoare de la definitivarea deciziei colectivului de analiză tehnică, autoritatea publică pentru protecţia mediului transmite titularului, după caz, decizia de emitere sau respingere a acordului de mediu/acordului integrat de mediu şi conţinutul anunţului public spre publicare în mass-media.

(2)În termen de 20 de zile lucrătoare de la publicarea anunţului de emitere a unui acord de mediu şi în lipsa unor observaţii din partea publicului, care să necesite informaţii noi sau continuarea investigaţiilor, autoritatea publică pentru protecţia mediului emite acordul de mediu/acordul integrat de mediu.

(3)În toate situaţiile în care observaţiile primite din partea publicului justifică aprofundarea evaluării şi solicitarea de noi informaţii sau investigaţii suplimentare, autoritatea publică pentru protecţia mediului decide reluarea procedurii de la etapa solicitării acestor informaţii, cu plata tarifelor aferente etapelor corespunzătoare reevaluării.
Art. 32
(1)Titularii proiectelor care nu îndeplinesc condiţiile pentru emiterea acordurilor de mediu vor fi înştiinţaţi în scris, în termen de 10 de zile lucrătoare de la definitivarea deciziei colectivului de analiză tehnică, despre neconformităţile constatate şi/sau actele normative ale căror prevederi nu sunt respectate.

(2)Titularii proiectelor cărora li s-au respins cererile de acord de mediu pot solicita reluarea procedurii în termen de maximum 90 de zile de la data respingerii, cu plata tarifelor corespunzătoare etapelor de procedură care vor fi reluate. Nerespectarea termenului de 90 de zile conduce la reluarea procedurii de emitere a acordului de mediu, cu plata integrală a tarifului şi a taxelor aferente.
(3)Titularul poate contesta decizia de respingere a acordului de mediu, potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificările ulterioare.
Art. 33
(1)Modelul şi conţinutul minim al acordului de mediu sunt prezentate în anexa nr. III.
(2)Acordul integrat de mediu se emite luându-se în considerare prevederile menţionate la art. 24 alin. (2) şi stabileşte limitele de emisii prevăzute în Nota III din modelul de acord de mediu prezentat în anexa nr. III.
(3)Pentru proiectele de investiţii care urmează a fi finanţate din fonduri comunitare (ISPA, SAPARD etc.) parametrii instalaţiilor şi condiţiile de funcţionare stabilite prin acordul de mediu vor avea în vedere condiţiile de emisie/evacuare de poluanţi stabilite prin legislaţia Uniunii Europene, conform note-lor II şi III din modelul de acord de mediu prezentat în anexa nr. III. Se păstrează limitele naţionale în situaţiile în care acestea sunt mai restrictive decât cele stabilite de legislaţia Uniunii Europene.
Art. 34
Acordul integrat de mediu va include toate măsurile necesare care să garanteze că instalaţia îndeplineşte toate condiţiile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2002, aprobată şi modificată prin Legea nr. 645/2002, cel puţin:
a)măsurile ce se impun pentru protecţia aerului, apei şi solului;
b)valorile-limită de emisie, în special pentru poluanţii care figurează în anexa nr. 3 la ordonanţa de urgenţă menţionată mai sus;
c)dispoziţii privind reducerea poluării la distanţă lungă sau transfrontieră, după caz;
d)măsuri adecvate pentru supravegherea emisiilor, inclusiv obligativitatea de a raporta autorităţii publice competente pentru protecţia mediului datele de supraveghere;
e)gestionarea deşeurilor;
f)regimul de funcţionare în diferite situaţii;
g)măsuri speciale cu scopul de a preveni şi/sau de a reduce poluarea, atunci când autorităţile publice competente pentru protecţia mediului le consideră necesare.