Secţiunea 4 - Etapa de analiză a calităţii raportului la studiul de evaluare a impactului asupra mediului - Procedura din 2002 de evaluare a impactului asupra mediului si de emitere a acordului de mediu

M.Of. 52

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 7 Noiembrie 2005
SECŢIUNEA 4:Etapa de analiză a calităţii raportului la studiul de evaluare a impactului asupra mediului
Art. 27
(1)În termen de 5 zile lucrătoare de la primirea raportului privind studiul de evaluare a impactului asupra mediului şi, după caz, a raportului de securitate, autorităţile publice pentru protecţia mediului stabilesc, de comun acord cu titularul proiectului, oportunităţile de participare a publicului la luarea deciziilor legate de proiect, pe care le anunţă prin mass-media.

(2)Sub îndrumarea autorităţii publice competente titularul de proiect organizează dezbaterea publică în cadrul căreia prezintă raportul la studiul de evaluare a impactului asupra mediului, conform prevederilor art. 39-44.
Art. 28
În baza rezultatelor dezbaterii publice:
a)autoritatea competentă pentru protecţia mediului evaluează propunerile/comentariile motivate ale publicului şi solicită titularului completarea raportului la studiul de evaluare a impactului asupra mediului cu o anexă care conţine soluţii de rezolvare a problemelor semnalate, folosind formularul prezentat în anexa nr. IV.2;
b)anexa la raportul la studiul de evaluare a impactului asupra mediului, care conţine soluţiile de rezolvare a propunerilor/comentariilor publicului, primită de la titular, este prezentată de autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului, împreună cu raportul la studiul de evaluare a impactului asupra mediului, colectivului de analiză tehnică în etapa de analiză a calităţii raportului la studiul de evaluare a impactului asupra mediului.

Art. 29
(1)În termen de 40 de zile lucrătoare de la primirea de la titularul proiectului a anexei la raportul la studiul de evaluare a impactului asupra mediului, care conţine soluţii de rezolvare a propunerilor/comentariilor publicului, autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului:
a)analizează raportul la studiul de evaluare a impactului asupra mediului, anexa conţinând soluţiile de rezolvare a propunerilor/comentariilor publicului, precum şi informaţiile şi documentele primite de la titular, inclusiv raportul de securitate, după caz;
b)convoacă colectivul de analiză tehnică;
c)prezintă colectivului de analiză tehnică concluziile privind raportul la studiul de evaluare a impactului asupra mediului, raportul de securitate (după caz), soluţiile de rezolvare a propunerilor/comentariilor publicului şi propunerea privind continuarea procedurii.

(2)Autorităţile implicate în colectivul de analiză tehnică analizează în cadrul şedinţei raportul la studiul de evaluare a impactului asupra mediului şi anexa la acesta cu soluţiile de rezolvare a propunerilor/comentariilor publicului. Autorităţile publice competente pentru protecţia mediului invită titularul sau împuternicitul acestuia să participe la şedinţa colectivului de analiză tehnică.

(3)Parcurgerea etapei de analiză a calităţii raportului se face de către autorităţile publice competente pentru protecţia mediului conform indicaţiilor prevăzute în Ghidul metodologic privind etapa de analiză a calităţii raportului la studiul de evaluare a impactului asupra mediului, aprobat prin Ordinul ministrului apelor şi protecţiei mediului nr. 863/2002.
(4)Autorităţile publice participante în colectivul de analiză tehnică au dreptul să ceară titularului de proiect, în mod justificat, să modifice sau să corecteze raportul la studiul de evaluare a impactului asupra mediului. Raportul, cu modificările şi corectările necesare, se înaintează pentru o nouă analiză în colectivul de analiză tehnică.
(5)Ca urmare a examinării raportului final la studiul de evaluare a impactului asupra mediului, a anexei la acesta cu soluţiile de rezolvare a propunerilor/comentariilor publicului şi a concluziilor autorităţilor implicate în autorizarea acestei lucrări, autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului consemnează opiniile colectivului de analiză tehnică privind realizarea proiectului analizat pe amplasamentul respectiv şi stabileşte, prin consultarea colectivului de analiză tehnică, emiterea sau respingerea motivată a acordului de mediu/acordului integrat de mediu.

Art. 30
(1)Dacă decizia privind realizarea proiectului nu s-a concluzionat în timpul şedinţei colectivului de analiză tehnică întrunit în acest scop, autorităţile participante la şedinţa respectivă transmit în scris autorităţii publice competente pentru protecţia mediului punctul de vedere privind etapa de analiză a calităţii raportului la studiul de evaluare asupra mediului în termen de 30 de zile lucrătoare de la data şedinţei de analiză.

(2)Neprimirea în termenul specificat la alin. (1) a punctului de vedere al autorităţilor publice implicate în colectivul de analiză tehnică echivalează cu lipsa unor obiecţii legate de realizarea proiectului.
(3)În cazul în care concluziile autorităţilor implicate în colectivul de analiză tehnică privind posibilitatea desfăşurării proiectului sunt discordante, autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului, înainte de emiterea deciziei finale, invită părţile interesate la o şedinţă de reconsiderare a opiniei lor.
Art. 31
(1)În termen de 10 de zile lucrătoare de la definitivarea deciziei colectivului de analiză tehnică, autoritatea publică pentru protecţia mediului transmite titularului, după caz, decizia de emitere sau respingere a acordului de mediu/acordului integrat de mediu şi conţinutul anunţului public spre publicare în mass-media.

(2)În termen de 20 de zile lucrătoare de la publicarea anunţului de emitere a unui acord de mediu şi în lipsa unor observaţii din partea publicului, care să necesite informaţii noi sau continuarea investigaţiilor, autoritatea publică pentru protecţia mediului emite acordul de mediu/acordul integrat de mediu.

(3)În toate situaţiile în care observaţiile primite din partea publicului justifică aprofundarea evaluării şi solicitarea de noi informaţii sau investigaţii suplimentare, autoritatea publică pentru protecţia mediului decide reluarea procedurii de la etapa solicitării acestor informaţii, cu plata tarifelor aferente etapelor corespunzătoare reevaluării.
Art. 32
(1)Titularii proiectelor care nu îndeplinesc condiţiile pentru emiterea acordurilor de mediu vor fi înştiinţaţi în scris, în termen de 10 de zile lucrătoare de la definitivarea deciziei colectivului de analiză tehnică, despre neconformităţile constatate şi/sau actele normative ale căror prevederi nu sunt respectate.

(2)Titularii proiectelor cărora li s-au respins cererile de acord de mediu pot solicita reluarea procedurii în termen de maximum 90 de zile de la data respingerii, cu plata tarifelor corespunzătoare etapelor de procedură care vor fi reluate. Nerespectarea termenului de 90 de zile conduce la reluarea procedurii de emitere a acordului de mediu, cu plata integrală a tarifului şi a taxelor aferente.
(3)Titularul poate contesta decizia de respingere a acordului de mediu, potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificările ulterioare.
Art. 33
(1)Modelul şi conţinutul minim al acordului de mediu sunt prezentate în anexa nr. III.
(2)Acordul integrat de mediu se emite luându-se în considerare prevederile menţionate la art. 24 alin. (2) şi stabileşte limitele de emisii prevăzute în Nota III din modelul de acord de mediu prezentat în anexa nr. III.
(3)Pentru proiectele de investiţii care urmează a fi finanţate din fonduri comunitare (ISPA, SAPARD etc.) parametrii instalaţiilor şi condiţiile de funcţionare stabilite prin acordul de mediu vor avea în vedere condiţiile de emisie/evacuare de poluanţi stabilite prin legislaţia Uniunii Europene, conform note-lor II şi III din modelul de acord de mediu prezentat în anexa nr. III. Se păstrează limitele naţionale în situaţiile în care acestea sunt mai restrictive decât cele stabilite de legislaţia Uniunii Europene.
Art. 34
Acordul integrat de mediu va include toate măsurile necesare care să garanteze că instalaţia îndeplineşte toate condiţiile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2002, aprobată şi modificată prin Legea nr. 645/2002, cel puţin:
a)măsurile ce se impun pentru protecţia aerului, apei şi solului;
b)valorile-limită de emisie, în special pentru poluanţii care figurează în anexa nr. 3 la ordonanţa de urgenţă menţionată mai sus;
c)dispoziţii privind reducerea poluării la distanţă lungă sau transfrontieră, după caz;
d)măsuri adecvate pentru supravegherea emisiilor, inclusiv obligativitatea de a raporta autorităţii publice competente pentru protecţia mediului datele de supraveghere;
e)gestionarea deşeurilor;
f)regimul de funcţionare în diferite situaţii;
g)măsuri speciale cu scopul de a preveni şi/sau de a reduce poluarea, atunci când autorităţile publice competente pentru protecţia mediului le consideră necesare.