Capitolul 11 - II.11 Deşeuri din construcţii şi desfiinţări - Plan National din 2017 de Gestionare a Deşeurilor

M.Of. 11 bis

În vigoare
Versiune de la: 5 Ianuarie 2018
CAPITOLUL 11:II.11 Deşeuri din construcţii şi desfiinţări
Deşeurile din construcţii şi desfiinţări cuprind atât deşeurile din construcţii şi desfiinţări de la populaţie, colectate de cele mai multe ori de operatorii de salubrizare, cât şi deşeurile din construcţii şi desfiinţări rezultate în urma activităţilor din domeniul construcţiilor, gestionate în multe cazuri de respectivii operatori economici.
SECŢIUNEA 1:II.11.1 Generarea deşeurilor din construcţii şi desfiinţări
În tabelul de mai jos sunt prezentate cantităţile de deşeuri din construcţii şi desfiinţări (DCD) generate în România în perioada 2010-2014.
Tabel II-36: Generarea deşeurilor din construcţii şi desfiinţări, 2010-2014
 

Cantitatea generată (tone/an)

2010

2011

2012

2013

2014

Deşeuri din construcţii şi desfiinţări

971.348

1.233.400

1.328.097

1.231.850

1.059.947

Sursa: ANPM
Evoluţia generării DCD este direct conectată cu dezvoltarea economică, nivelul investiţiilor Şi nivelul Standardului de viaţi. Dezvoltarea accelerată, fără precedent, a sectorului de construcţii din România în perioada 2003-2003 a condus la creşterea masivă a cantităţilor anuale de DCD. În ultimii ani (2009-2014) dezvoltarea imobiliară a încetinit considerabil şi, corelat cu impactul crizei economice, se poate estima că generarea anuală de DCD s-a stabilizat. 99% din cantitatea de DCD generată în anul 2014 reprezintă deşeuri minerale, inerte, restul de 1% fiind deşeuri reciclabile (metal, sticlă, plastic, lemn).
Tabel II-37: Indicatori de generare DCD, 2015
 

Indicatori generare (kg/locuitor X an)

UE 28

1.692

România

53

Sursa: Pe baza datelor EUROSTAT
Din tabelul de mai sus, se poate observa ca indicatorul de generare pentru România este mult sub media europeană. Ţinând cont de situaţia actuală în sectorul deşeurilor din construcţii şi desfiinţări, de lipsa legislaţiei specifice privind cerinţele de raportare pentru firmele de construcţii (actele de reglementare nu cuprind cerinţe explicite de raportare a deşeurilor gestionate), precum şi având în vedere rezultatele studiilor recente realizate20, se poate aprecia ca la nivel naţional cantităţile de DCD generate sunt subestimate.
____________
20Analiza situaţiei naţionale privind generarea, colectarea, tratarea şi valorificarea deşeurilor din construcţii şi demolări", proiectul LIFE 10 ENV/RO/000727 Valorificarea deşeurilor din construcţii şi demolări din judeţul Buzău VAL-C&D
În anul 2014, din totalul cantităţii de DCD generate aproximativ 4% o reprezintă fracţia periculoasă. Deşi cantităţile de deşeuri periculoase sunt relativ mici comparativ cu totalul deşeurilor generate, trebuie luate măsuri de prevedere speciale pentru gestionarea acestora (colectarea separate şi eliminarea în instalaţii autorizate), pentru a nu contamina şi restul deşeurilor şi pentru a nu crea probleme la valorificarea şi eliminarea ulterioară a acestora.
SECŢIUNEA 2:II.11.2 Gestionarea deşeurilor din construcţii şi desfiinţări
SUBSECŢIUNEA 1:
În figura de mai jos este prezentată schema actuală a gestionării DCD, cu actori implicaţi, responsabilităţi operaţionale, financiare şi de raportare, în conformitate cu prevederile legale actuale.
Legea nr. 211/2011 privind gestionarea deşeurilor prevede ca producătorul de deşeuri sau, după caz, deţinătorul are obligaţia de efectua operaţiunile de tratare în conformitate cu prevederile legale sau de a transfera aceste deşeuri unui operator economic autorizat care desfăşoară activităţi de tratare a deşeurilor (prin intermediul unul operator de colectare). Producătorul sau deţinătorul care transferă deşeuri în vederea efectuării unor operaţiuni de tratate preliminară în vederea valorificării sau eliminării finale rămâne responsabil pentru realizarea operaţiilor de valorificare sau eliminare, art. 23 al din Legea nr. 211/2011.
Firmele de construcţii au obligaţia de sortare, reutilizare, reciclare, eliminare a DCD de pe şantiere. Legea nr. 211/2011 prevede la art. 17 (3) ca titularii pe numele cărora au fost emise autorizaţii de construcţie şi/sau desfiinţări au obligaţia să gestioneze DCD astfel încât să atingă progresiv, până la 31 decembrie 2020, un nivel de pregătire pentru reutilizare, reciclare şi alte operaţiuni de valorificare materială, inclusiv operaţiuni de umplere, rambleiere care utilizează deşeuri pentru a înlocui materiale, de minimum 70% din masa cantităţilor de deşeuri nepericuloase provenite din activităţi de construcţie şi desfiinţări, cu excepţia materialelor geologice naturale.
Legea nr. 101/2006 a serviciului de salubrizare a localităţilor, cu modificările şi completările ulterioare include în activităţile serviciului de salubrizare colectarea şi transportul deşeurilor provenite din locuinţe, generate de activităţi de reamenajare şi reabilitare interioară şi/sau exterioară a acestora. Astfel, populaţia are obligaţia de a preda DCD operatorului de salubrizare.
Operatorii de salubrizare colectează DCD de la populaţie şi le transportă la instalaţii de reciclare/valorificare, sau la depozitele zonale de deşeuri nepericuloase/inerte sau în zonele unde este necesară aducerea terenurilor la cotă prin utilizarea materialelor de umplutură. Sunt întâlnite şi situaţii în care operatorii de salubrizare operează propriile facilităţi de stocare temporară şi tratare [prin concasare şi sortare) a deşeurilor din construcţii şi desfiinţări.
Controlul privind modul de gestionare a DCD, este realizat, în principal, de către Garda Naţională de Mediu. În plus, Inspectoratul de Stat în Construcţii realizează şi cuprinde şi inspecţii la unităţile de exploatare şi de post utili za re a construcţiilor, privind existenţa şi respectarea sistemului calităţii în construcţii (art. 20 din Legea nr. 10 din 18 ianuarie 1995 privind calitatea în construcţii, cu modificările şi completările ulterioare).
SUBSECŢIUNEA 2:Tratarea DCD
Conform datelor ANPM operatorii economici autorizaţi care deţin instalaţiile de tratare/valorificare pentru deşeurile din construcţii şi desfiinţări inerte (instalaţii de concasare) sunt distribuiţi în următoarele judeţe: Alba, Argeş, Bacău, Bihor, Bucureşti, Buzău, Cluj, Covasna, Dâmboviţa, Galaţii, Ilfov, Mureş, Neamţ, Olt, Prahova, Sibiu, Timiş.
Pe lângă aceşti operatori privaţi, a serie de municipalităţi au dezvoltat servicii proprii specializate pentru acest domeniu: Mediaş (Sibiu), Dej (Cluj), Panciu (Vrancea).
La nivel naţional exista în prezent 31 de instalaţii pentru concasarea DCD, cu o capacitate totală estimată de aproximativ 3 milioane tone/an.
Distribuţia în ţară a instalaţiilor de concasare este neuniformă (ceea ce implică, în unele cazuri, parcurgerea de distanţe mari din punctul de generare al deşeurilor din construcţii şi desfiinţări şi implicit şi costuri mari).
SUBSECŢIUNEA 3:Depozitarea/eliminarea
Din anul 2003, în localitatea Ovidiu, judeţul Constanţa, a fost autorizată funcţionarea depozitului de deşeuri inerte, operat de S.C. OVI PREST CON S.R.L., unde sunt eliminate deşeurile din construcţii şi desfiinţări generate în judeţul Constanţa. Capacitatea de depozitare în etapa I de exploatare este de 310.767 m3.
În majoritatea cazurilor eliminarea DCD se realizează pe amplasamentul depozitelor pentru deşeuri municipale.
Ponderea DCD reciclate a crescut în perioada de analiză, de la 28% în 2010 (raportat la cantitatea de deşeuri generată) la 59% în 2014. Cantitatea de DCD folosită la umplere variază între 11 şi 15%.
Rata de reciclare şi utilizare la umplere a prezentat în perioada de analiză următoarele valori:
- în anul 2010 - 39%;
- în anul 2011 - 42%;
- în anul 2012 - 47%;
- în anul 2013 - 63%;
- în anul 2014 - 73%.
Deşi rata de reciclare şi utilizare la umplere este în prezent foarte ridicata (în anul 2014 depăşind obiectivul stabilit prin Legea nr. 211/2011 pentru anul 2020, respectiv 70%), trebuie avut în vedere că, după cum este menţionat în secţiunea II.11.1, se apreciază că la nivel naţional cantităţile de DCD generate sunt subestimate.
SECŢIUNEA 3:II.11.3 Evaluarea îndeplinirii obiectivelor. Aspecte care necesită îmbunătăţire
Pentru perioada de analiză, 2010-2014, obiectivele şi ţintele privind gestionarea DCD sunt cele prevăzute în legislaţie şi în Strategia Naţională şi Planul Naţional de Gestionare a Deşeurilor, 2003-2013.
Tabel II-38: Modul de îndeplinire a obiectivelor şi ţintelor privind DCD

Obiectiv

Ţintă

Mod de îndeplinire

Susţinerea reutilizării şi reciclării deşeurilor din construcţii şi desfiinţări necontaminate

Recuperarea şi valorificarea materiala şi/sau energetică a deşeurilor rezultate din desfiinţări (responsabilitatea industriei)

Parţial

Practica poate fi îmbunătăţită

Tratarea deşeurilor contaminate din construcţii şi desfiinţări în vederea recuperării sau eliminării

Dezvoltarea unor facilităţi de tratare prin inertizare a tuturor deşeurilor contaminate rezulte din desfiinţări/construcţii (responsabilitatea industriei)

Parţial

Doar pentru eliminare

Dezvoltarea sistemului de facilităţi în vederea eliminării corespunzătoare

Reutilizarea şi reciclarea, în măsura în care acestea nu sunt contaminate

Implementarea practic lor de refolosire şi valorificare materială a tuturor deşeurilor rezultate din excavarea solurilor (responsabilitatea industriei)

DA

 

Dezvoltarea sistemului de facilităţi pentru tratarea deşeurilor contaminate de la excavarea solurilor în vederea recuperării sau eliminării şi eliminarea corespunzătoare

Dezvoltarea unor facilităţi de tratare prin inertizare a tuturor deşeurilor contaminate rezultate din excavarea solurilor (responsabilitatea industriei)

Parţial

Cu precădere în cazul poluării cu hidrocarburi

Reutilizarea şi reciclarea, în măsura în care acestea nu sunt contaminate

Implementarea practicilor de refolosire şi valorificare materială a 50% din deşeurile rezultate din construcţia drumurilor (responsabilitatea industriei)

DA

 

Tratarea deşeurilor contaminate din construcţia drumurilor în vederea recuperării sau eliminării şi eliminarea corespunzătoare

Dezvoltarea unor facilităţi de tratare prin inertizare a tuturor deşeurilor contaminate rezultate din construcţia drumurilor (responsabilitatea industriei)

NU

Nu există instalaţii specializate pentru tratarea DCD periculoase

Principalele aspecte ale sistemului actual de gestionare a DCD sunt următoarele:
- Lipsa cadrului legislativ specific pentru DCD care să impună responsabilităţi clare şi obligaţii de raportare pentru actorii implicaţi în gestionarea acestui flux de deşeuri;
- Acceptarea la depozitele de deşeuri municipale a DCD în condiţiile în care acestea ar putea fi tratate/valorificare. Această practică descurajează orice iniţiativă de valorificarea DCD, mai ales în condiţiile costului încă scăzut al depozitării;
- Rata de utilizare a agregatelor minerale secundare (rezultate din tratarea mecanică a DCD) este în continuare mult prea mică. Una dintre cauze este costul prea mare al acestora raportat la costul agregatelor minerale naturale care este redus (nu sunt internalizate costurile de mediu ale exploatărilor);
- Capacităţi de tratare (concasare) insuficiente la nivel naţional;
- Lipsa depozitelor pentru deşeuri inerte;
- Lipsa normelor privind calitatea materialului rezultat în urma tratării deşeurilor din construcţii şi desfiinţări (încetarea statutului de deşeu);
- Control scăzut din partea autorităţilor privind abandonarea deşeurilor din construcţii şi desfiinţări.
În prezent, Ministerul Mediului coordonează redactarea unui proiect de act normativ (hotărâre de guvern) pentru gestionarea DCD, prin care se impun responsabilităţi pentru toţi actorii implicaţi în gestionarea acestui flux de deşeuri.