Secţiunea 2 - 3.1.2. Audituri energetice şi sisteme de gestionare a energiei - Plan National din 2015 de acţiune în domeniul eficienţei energetice - versiunea 2014

M.Of. 169 bis

În vigoare
Versiune de la: 11 Martie 2015
SECŢIUNEA 2:3.1.2. Audituri energetice şi sisteme de gestionare a energiei
(1)_
Legea nr. 199/2000 privind utilizarea eficientă a energiei a impus obligativitatea realizării de audituri energetice pentru operatorii economici care consumă anual o cantitate de energie de peste 1.000 tep precum şi pentru autorităţile administraţiei publice locale din localităţi cu o populaţie mai mare de 20.000 locuitori în scopul întocmirii programelor proprii de eficienţă energetică care să includă măsuri pe termen scurt şi lung.
De asemenea, Legea nr. 199/2000 a prevăzut şi monitorizarea marilor consumatori ca o componentă a Programului de Management Energetic în industrie.
România nu a introdus acordurile voluntare ca instrument de promovare a eficienţei energetice în industrie.
(2)Conform Directivei 2012/27/UE Anexa XIV, partea a doua, punctul 3.3 Planurile naţionale de acţiune pentru eficienţă energetică cuprind:
a)numărul de audituri energetice desfăşurate în perioada anterioară;
b)numărul de audituri energetice desfăşurate în întreprinderile mari în perioada anterioară;
c)numărul de întreprinderi mari din teritoriul lor, cu indicarea numărului de întreprinderi pentru care se aplică articolul 8 alineatul (5).
(3)_
Actualul Plan naţional de acţiune în domeniul eficienţei energetice analizează datele până la finalul anului 2012, când OG 22/2008 era în vigoare.
Conform Directivei 2012/27/UE Anexa XIV, partea a doua, punctul 3.3
(4)Planurile naţionale de acţiune pentru eficienţă energetică cuprind:
a)numărul de audituri energetice desfăşurate în perioada anterioară;
b)numărul de audituri energetice desfăşurate în întreprinderile mari în perioada anterioară;
c)numărul de întreprinderi mari din teritoriul lor, cu indicarea numărului de întreprinderi pentru care se aplică articolul 8 alineatul (5).
(5)_
Actualul Plan naţional de acţiune în domeniul eficienţei energetice analizează datele până la finalul anului 2012, când OG 22/2008 era în vigoare.
În anul 2002 prin Ordinul Ministerului Industriei şi Resurselor (MIR) nr. 245/2002 a fost aprobat Regulamentul pentru atestarea personalului cu atribuţii în domeniul gestiunii energiei şi Regulamentul pentru autorizarea persoanelor fizice şi juridice care au dreptul să realizeze bilanţuri energetice.
În anul 2003 prin decizii ale preşedintelui Agenţiei Române de Conservare a Energiei (ARCE) au fost aprobate Ghiduri de pregătire şi examinare a cursanţilor în domeniul elaborării bilanţurilor energetice, în domeniul gestiunii energiei precum şi proceduri de monitorizare a activităţilor de elaborare a bilanţurilor energetice.
Prevederile Legii nr. 199/2000, au fost ulterior preluate în cadrul Ordonanţei de Guvern nr. 22/2008 prin care s-a realizat transpunerea Directivei 32/2006/CE privind eficienţa energetică la utilizatorii finali şi serviciile energetice
Potrivit OG nr. 22/2008, în scopul realizării politicii naţionale de eficienţă energetică operatorii economici care consumă anual o cantitate de energie de peste 1000 tep aveau obligaţia:
- să efectueze anual un audit energetic elaborat de o persoană fizică sau juridică autorizată de ANRE în condiţiile legii, care stă la baza stabilirii şi aplicării măsurilor de îmbunătăţire a eficienţei energetice;
- să întocmească un plan de îmbunătăţire a eficienţei energetice care să includă măsuri pe termen scurt, mediu şi lung;
- să numească un manager energetic atestat de ANRE conform legislaţiei în vigoare sau să încheie un contract de management cu o persoană fizică sau juridică prestatoare de servicii energetice acreditată în condiţiile prezentului ordin;
- sa raporteze situaţia consumului de energie prin trimitere către ANRE a Declaraţiei de consum total anual de energie şi Chestionarului de analiză energetică, până la 30 aprilie a fiecărui an;
- să prezinte Programul propriu de eficienţă energetică către ANRE până la 30 septembrie, în fiecare an, cu actualizările de rigoare. Acest program trebuie să includă măsurile destinate creşterii eficienţei energetice preconizate a se realiza structurate pe trei orizonturi de timp, în funcţie şi de mărimea investiţiilor necesare:
- măsuri pe termen scurt, cu costuri reduse sau fără costuri de investiţii destinate în principal organizării şi bunei funcţionării a sistemului energetic;
- măsuri pe termen mediu, care vizează realizarea de investiţii destinate modernizărilor energetice şi a căror termen de recuperare este de 3-6 ani;
- măsuri pe termen lung, care vizează schimbări tehnologice majore, înlocuiri de linii şi procese de fabricaţie, cu impact important asupra consumului de energie.
De asemenea operatorii economici care consumă anual o cantitate de energie cuprinsă între 200 şi 1000 tep aveau obligaţia să întocmească la fiecare 2 ani un audit energetic realizat de o persoană fizică sau juridică autorizată de ANRE care să stea la baza stabilirii şi aplicării măsurilor de îmbunătăţire a eficienţei energetice.
Consumatorii finali de energie, persoane juridice mai sus prezentaţi sunt obligaţi să dispună de un sistem de măsură, evidenţă şi monitorizare a consumurilor energetice şi să le pună la dispoziţia ANRE, la cerere, informaţii privind consumurile energetice şi indicatorii de eficienţă energetică.
În conformitate cu OG nr. 22/2008 şi autorităţile administrative publice locale din localităţi cu o populaţie mai mare de 20.000 de locuitori aveau obligaţia să întocmească programe de îmbunătăţiri a eficienţei energetice în care includ măsuri pe termen scurt şi pe termen lung (3-6 ani) vizând un program de investiţii pentru care se vor întocmi studii de fezabilitate.
S-a urmărit ca prin aceste audituri să se acopere o parte relevantă a consumatorilor industriali. Au fost identificaţi aproximativ 600 consumatori cu un consum anual de energie de peste 1.000 tep şi între 900 - 1000 consumatori cu un consum anual de energie cuprins între 200 şi 1.000 tep.
Prin aplicarea legislaţiei actuale de eficienţă energetică din România, o mare parte din întreprinderi, care nu sunt întreprinderi mici şi mijlocii (IMM), au efectuat deja audituri energetice anuale sau bianuale. Până în decembrie 2015 vor fi monitorizate întreprinderile care nu au intrat până în prezent sub incidenţa legislaţiei (consumatori mai mici de 200 tep/an).
Obligaţia de iniţiere de programe care sa încurajeze IMM-urile să realizeze audituri energetice se regăseşte în transpunerea Directivei 2012/27/UE şi revine Ministerului Energiei, Întreprinderilor mici şi Mijlocii şi Mediului de Afaceri.
Instrumentele prin care se asigură că întreprinderile mari efectuează audituri energetice regulate sunt următoarele:
- baza de date conţinând consumatorii de energie în industrie, în vederea fundamentării unor programe naţionale de creştere a eficienţei energetice în conformitate cu strategia naţională în domeniu. Aceasta include Lista consumatorilor cu consum mai mare de 1000 tep/an, datele din Programele de îmbunătăţire a eficienţei energetice, documentele de raportare (Declaraţiile de consum şi Chestionarele de analiză energetică). Această bază de date constituie un element esenţial în identificarea unui portofoliu de investiţii şi în lansarea unor iniţiative de cooperare cu instituţii financiare naţionale şi internaţionale pentru crearea de surse de finanţare specifice;
- activitatea de monitorizare a marilor consumatori care oferă date importante asupra situaţiei energetice a consumatorilor industriali;
- controale prin sondaj realizate de Direcţia Generală Control din ANRE şi aplicarea sancţiunilor, după caz pentru neconformare cu prevederile legale.
ANRE îşi întocmeşte anual un Program de control în domeniul eficienţei energetice vizând piaţa de echipamente şi aparate (etichetarea energetică) şi monitorizarea respectării obligaţiilor prevăzute prin OG nr. 22/2008. În tabelul 3.2 se prezintă numărul controalelor realizate în perioada 2010-2012 de către ANRE.
Tabelul 3.2 Numărul controalelor realizate de ANRE în perioada 2010-2012

Anul

Număr controale pentru etichetare echipamente şi aparate

Număr controale în domeniul eficienţei energetice

TOTAL

Agenţi economici cu consum peste 1000 tep

Agenţi economici cu consum 200-1000 tep

Autorităţi ale Administraţiei Publice

2010

78

117

117

0

0

2011

80

170

170

0

0

2012

65

230

122

100

8

În urma controalelor din anii 2011 şi 2012 au fost instrumentate note de sesizare şi au fost întocmite procese verbale de constatare şi sancţionare, fiind aplicate amenzi în cumul total de 79100 lei în anul 2011 şi 226.800 lei în 2012.
În anul 2012 activitatea de control în teritoriu a fost completată cu activitatea de monitorizare, care constă în următoarele acţiuni:
- prelucrarea şi centralizarea datelor de consum anual de energie (declaraţii şi chestionare) de la un număr de 223 operatori economici din raza de activitate a Oficiului Teritorial Bucureşti;
- reactualizarea bazei de date, referitoare la agenţii economici cu un consum anual de resurse energetice mai mare de 1000 tep;
- centralizarea datelor primite de la Oficiile Teritoriale referitoare la operatorii economici cu un consum anual de resurse energetice mai mare de 1000 tep care nu au încă manageri energetici atestaţi;
- prelucrarea datelor privind măsurile de eficienţă energetică realizate sau în curs de derulare aşa cum au fost transmise prin Programele anuale de măsuri de eficienţă energetică de către operatorii economici.
Conform Ordinului ANRE nr. 38/2013, au fost preluate toate criteriile din anexa VI a Directivei 2012/27/UE privind eficienţa energetică.
Consumatorii care integrează sistemul de management al energiei, pe baza cărora pot realiza şi implementa o politică energetică şi pot stabili obiective, ţinte şi planuri de acţiune şi notifică ANRE opţiunea de exceptare de la prevederile Directivei privind auditarea.
Programele de îmbunătăţire a eficienţei energetice sunt sintetizate de ANRE, procesul de monitorizare a activităţii managerilor energetici având în vedere realizarea unei baze de date cu informaţiile extrase din aceste Programe.