Capitolul ii - Activitatea de control ex ante - Ordonanță de urgență 98/2017 privind funcţia de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziţie publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii

M.Of. 1004

În vigoare
Versiune de la: 30 August 2021
CAPITOLUL II:Activitatea de control ex ante
SECŢIUNEA 1:Metodologia de selecţie
Art. 7
(1)Metodologia de selecţie prevăzută la art. 5 alin. (3) este bazată pe aplicarea unor criterii referitoare la istoricul autorităţii contractante în ceea ce priveşte performanţa în realizarea achiziţiilor şi la aspecte aferente strategiei de contractare ce însoţeşte fiecare procedură de atribuire, respectiv valoarea şi complexitatea unei modificări contractuale ce se intenţionează a fi realizată. Metodologia de selecţie urmăreşte următoarele principii:
a)rezultatul selecţiei să nu fie predictibil pentru autorităţile contractante;
b)să fie flexibilă, şi anume parţial bazată pe alegerea aleatorie a procedurilor de atribuire ce vor face obiectul verificării, parţial pe indicatori de risc definiţi prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2)Criteriile prevăzute la alin. (1), filtrele şi categoriile de risc ce stau la baza întocmirii programului de verificare sunt prevăzute în normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă, iar aspectele procedurale aferente aplicării metodologiei de selecţie se aprobă de către preşedintele ANAP.
(3)Metodologia de selecţie trebuie să asigure realizarea controlului prevăzut la art. 6 alin. (1) lit. a) pentru un procent de maximum 10% din totalul procedurilor de atribuire ce pot face obiectul controlului ex ante conform art. 6 alin. (3), aferente contractelor/acordurilor-cadru cu o valoare estimată mai mare decât pragul valoric stabilit de legislaţie pentru realizarea achiziţiei directe, cu accent pe acelea aferente contractelor ce se încadrează în categoriile cu riscul cel mai mare, aşa cum vor fi definite prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

(31)Modul în care se realizează aplicarea metodologiei de selecţie şi introducerea în programul de verificare al ANAP a procedurilor de atribuire a contractelor supuse controlului ex ante, alături de ţintele care trebuie atinse anual prin raportare la procentul prevăzut la alin. (3) se stabilesc prin ordin al preşedintelui ANAP.

(4)Toate procedurile de atribuire a contractelor selectate şi incluse în programul de verificare sunt supuse controlului asupra documentaţiei de atribuire şi modului în care se realizează evaluarea ofertelor şi atribuirea respectivelor contracte.
(5)În vederea realizării controlului prevăzut la art. 6 alin. (1) lit. b) se vor selecta modificările contractuale ce vor face obiectul controlului ex ante în baza metodologiei de selecţie.
(6)ANAP verifică, în cadrul controlului ex ante, măsurile de remediere adoptate de către autoritatea contractantă după comunicarea la ANAP a avertismentului de integritate/notificării emis(e) de către Agenţia Naţională de Integritate, până la semnarea contractului, în vederea eliminării situaţiilor ce pot fi încadrate în prevederile capitolului II, secţiunea a 4-a din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv capitolului III, secţiunea a 4-a din Legea nr. 99/2016, indiferent dacă procedurile de atribuire a contractelor în cauză au fost incluse sau nu în programul de verificare prevăzut la alin. (4).
Art. 8
[textul din Art. 8 din capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 29-dec-2018 de Art. 75, punctul 6. din capitolul III din Ordonanta urgenta 114/2018]
SECŢIUNEA 2:Iniţierea controlului ex ante
Art. 9
(1)Autoritatea contractantă selectată în vederea realizării controlului ex ante va fi înştiinţată anterior începerii activităţii de control, prin intermediul SEAP, în termen de 2 zile lucrătoare de la încărcarea documentaţiei de atribuire în SEAP/transmiterea notificării privind intenţia de a modifica contractul sau de a realiza o negociere fără publicare prealabilă.

(11)În cazul înştiinţărilor aferente verificării intenţiilor de realizare a modificărilor contractuale şi a negocierilor fără publicare/invitaţie prealabilă, acestea se vor transmite prin orice mijloace de comunicare prevăzute la cap. II secţiunea a 5-a din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, şi la cap. III secţiunea a 5-a din Legea nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare, în caz că prevederile art. 24 alin. (2) şi (3) din prezenta ordonanţă de urgenţă nu sunt operaţionale/ aplicabile.

(11)[textul din Art. 9, alin. (1^1) din capitolul II, sectiunea 2 a fost abrogat la 07-iul-2020 de Actul din Decizia 221/2020]
(2)[textul din Art. 9, alin. (2) din capitolul II, sectiunea 2 a fost abrogat la 29-dec-2018 de Art. 75, punctul 8. din capitolul III din Ordonanta urgenta 114/2018]
Art. 10
(1)Autoritatea contractantă iniţiatoare a procedurii de atribuire selectate pentru realizarea controlului ex ante are obligaţia de a pune la dispoziţia ANAP, prin intermediul SEAP sau prin alte mijloace electronice dacă, din motive de natură tehnică, operatorul SEAP nu are posibilitatea transmiterii, următoarele informaţii şi/sau documente:
a)documentaţia de atribuire sau secţiunile acesteia, strategia de contractare, celelalte documente ce însoţesc documentaţia de atribuire conform dispoziţiilor legale, cu excepţia studiului de fundamentare prevăzut la art. 229 din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, dacă nu este solicitat potrivit lit. i) a prezentului articol, în situaţia în care acestea nu sunt disponibile în SEAP, în termen de o zi lucrătoare de la primirea informării referitoare la selectarea în vederea realizării controlului ex ante;
b)solicitările de clarificări cu privire la documentaţia de atribuire adresate de operatorii economici interesaţi de accesul la procedura de atribuire, propunerea de răspuns formulată de autoritatea contractantă în relaţie cu acestea, precum şi orice informaţii suplimentare publicate de aceasta în relaţie cu respectiva documentaţie de atribuire, înainte de a fi aduse la cunoştinţa acestora;
c)completările şi/sau informaţiile suplimentare la documentaţia de atribuire pe care autoritatea contractantă doreşte să le aducă la cunoştinţa potenţialilor candidaţi/ofertanţi, înainte de a fi publicate în SEAP sau transmise acestora;
d)copii ale documentelor prin care se formalizează deciziile comisiei de evaluare cu privire la declararea drept admise/respinse a candidaturilor/ofertelor, împreună cu justificările aferente, în termen de o zi lucrătoare de la întocmirea acestora;

e)copii ale documentelor depuse de ofertanţi/candidaţi sau extrase din acestea, inclusiv ale solicitărilor de clarificări transmise acestora de comisia de evaluare/autoritatea contractantă, după caz, în termen de o zi lucrătoare de la solicitarea acestora de către personalul ANAP, în situaţia în care obligaţiile prevăzute la art. 24 alin. (2) şi (3) nu au fost îndeplinite;
f)raportul procedurii de atribuire şi rapoartele intermediare întocmite în cazul procedurilor de atribuire ce se desfăşoară în mai multe etape, înainte de a fi aprobate de către conducătorul autorităţii contractante, în termen de o zi lucrătoare de la întocmirea respectivelor documente, precum şi raportul procedurii aprobat de conducătorul autorităţii contractante, în termen de o zi lucrătoare de la aprobarea acestuia;

g)copii ale contestaţiilor/plângerilor depuse în cadrul respectivelor proceduri de atribuire potrivit Legii nr. 101/2016, precum şi punctul de vedere emis de autoritatea contractantă în legătură cu acestea, în termen de o zi lucrătoare de la înregistrarea contestaţiilor/plângerilor, respectiv de la elaborarea punctului de vedere;
h)înştiinţarea privind semnarea contractului, după caz, cu ofertantul/ofertanţii declarat/declaraţi câştigător/câştigători, în termen de 3 zile lucrătoare de la data semnării;
i)orice alte informaţii/documente suplimentare considerate necesare în contextul verificării ex ante, în termen de 3 zile lucrătoare de la solicitarea acestora.
(2)Autoritatea contractantă are obligaţia de a informa ANAP cu privire la măsurile de remediere întreprinse ca urmare a primirii avertismentului de integritate sau a notificării prevăzute la art. 7 alin. (6), în termen de 3 zile lucrătoare de la data primirii acestora.

SECŢIUNEA 3:SECŢIUNEA 3: Desfăşurarea activităţii de control al documentaţiei de atribuire, al anunţului de tip erată şi al solicitărilor de clarificări/informaţii suplimentare
Art. 11
(1)În desfăşurarea activităţii de control ex ante din cadrul etapei prevăzute la art. 6 alin. (2) lit. a), ANAP efectuează controlul de calitate şi regularitate, o singură dată, al:
a)documentaţiei de atribuire aferente procedurilor de atribuire selectate pentru verificare, înainte de transmiterea spre publicare a anunţului de participare/de participare simplificat/de concurs;

b)anunţului de tip erată, aferent procedurilor de atribuire selectate, transmis de către autoritatea contractantă spre publicare în SEAP;

c)propunerii de răspuns al autorităţii contractante la solicitările de clarificări adresate de către operatorii economici în legătură cu documentaţia de atribuire şi/sau a oricăror completări/informaţii suplimentare pe care autoritatea contractantă doreşte să le formuleze în legătură cu documentaţia de atribuire în cauză.
(11)În termen de 5 zile lucrătoare de la publicarea anunţului de participare/anunţului de participare simplificat/anunţului de concesionare/anunţului de concurs, ANAP transmite autorităţii/ entităţii o adresă de înştiinţare cu privire la implementarea măsurilor de remediere dispuse prin avizul conform condiţionat emis de ANAP.

(2)[textul din Art. 11, alin. (2) din capitolul II, sectiunea 3 a fost abrogat la 13-iul-2020 de Art. V, punctul 14. din Ordonanta urgenta 114/2020]
(3)[textul din Art. 11, alin. (3) din capitolul II, sectiunea 3 a fost abrogat la 13-iul-2020 de Art. V, punctul 14. din Ordonanta urgenta 114/2020]
SECŢIUNEA 4:Desfăşurarea activităţii de control al procesului de evaluare a ofertelor/candidaturilor şi de atribuire a contractului
Art. 12
(1)În desfăşurarea activităţii de control ex ante al procesului de evaluare a ofertelor/candidaturilor şi atribuire a contractului, personalul ANAP efectuează controlul de calitate şi regularitate al concluziilor şi emite o singură dată, pe fiecare fază a acestui proces, un aviz conform astfel:
a)componenţa comisiei de evaluare şi concluziile comisiei de evaluare privind îndeplinirea condiţiilor de formă aferente depunerii ofertelor/candidaturilor şi a criteriilor de calificare/ selecţie de către ofertanţi/candidaţi/subcontractanţi/terţi susţinători conform informaţiilor din DUAE;

b)concluziile comisiei de evaluare privind evaluarea propunerilor tehnice şi a conformităţii acestora;
c)concluziile comisiei de evaluare privind evaluarea propunerilor financiare şi a conformităţii acestora;
d)concluziile comisiei de evaluare privind analiza documentelor-suport pentru îndeplinirea criteriilor de calificare/selecţie prezentate de către candidaţii ce urmează a fi selectaţi conform regulilor prevăzute în documentaţia de atribuire în cadrul procedurilor care prevăd etapă de preselecţie, respectiv de ofertantul/ofertanţii ce urmează a fi declarat/declaraţi câştigător/câştigători în urma aplicării criteriului de atribuire, concluziile incluse în raportul procedurii de atribuire, precum şi neconformităţile neremediate de la momentul iniţierii controlului ex ante.

e)concluziile finale ale comisiei de evaluare privind analiza neconformităţilor constatate şi neremediate din Avizele conform condiţionate, anterior emise de ANAP.

e)concluziile finale cuprinse în raportul procedurii privind analiza neconformităţilor constatate şi neremediate din avizele conform condiţionate, anterior emise de ANAP.

(2)Pentru procedurile de atribuire a contractelor ce fac obiectul controlului ex ante în legătură cu aspectele prevăzute la art. 7 alin. (6), controlul ex ante se referă la măsurile de remediere întreprinse ca urmare a primirii avertismentului de integritate sau a notificării.
Art. 13
(1)În desfăşurarea activităţii de control prevăzute la art. 6 alin. (2) lit. b), ANAP verifică documentele prin care se formalizează deciziile comisiei de evaluare cu privire la declararea drept admise/respinse a candidaturilor/ofertelor pentru fiecare fază a procesului de evaluare a ofertelor/candidaturilor aferentă procedurilor de atribuire selectate, inclusiv în ceea ce priveşte aplicarea criteriului de atribuire şi stabilirea ofertantului/ofertanţilor câştigător/câştigători.

(2)Prin ordin al preşedintelui ANAP se stabilesc modelele de formulare prin care autoritatea contractantă formalizează modul în care este realizată evaluarea ofertelor/candidaturilor şi se adoptă deciziile comisiei de evaluare.
SECŢIUNEA 5:Avizul conform al ANAP
Art. 14
(1)Constatările rezultate din activitatea de control ex ante şi măsurile dispuse de ANAP fac obiectul unui aviz conform, care poate fi:
a)necondiţionat, atunci când nu se constată abateri cu privire la aspectele de calitate şi/sau de regularitate cuprinse în listele de verificare; sau
b)condiţionat, atunci când se constată că există abateri cu privire la aspectele de calitate şi/sau de regularitate cuprinse în listele de verificare.
(2)
[textul din Art. 14, alin. (2) din capitolul II, sectiunea 5 a fost abrogat la 13-iul-2020 de Art. V, punctul 18. din Ordonanta urgenta 114/2020]
(3)Autoritatea contractantă poate decide publicarea anunţului de participare/anunţului de participare simplificat/anunţului de concesionare/anunţului de concurs, cu sau fără remedierea abaterilor constatate de ANAP prin avizul conform condiţionat emis ca rezultat al controlului ex ante exercitat în conformitate cu prevederile art. 11, avizul conform emis publicându-se automat de către SEAP.

(4)Autoritatea contractantă poate decide continuarea derulării procedurii de atribuire cu sau fără a remedia abaterile constatate de ANAP prin avizul conform condiţionat, avizul conform final publicându-se automat de către SEAP odată cu publicarea raportului intermediar/raportului procedurii, respectiv în ziua transmiterii comunicărilor privind rezultatul selecţiei/rezultatul procedurii.

(5)În cazul controlului ex ante al procedurilor de atribuire derulate de entităţile contractante prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 99/2016, în cadrul etapei de la art. 6 alin. (2) lit. a), ANAP va emite aviz conform necondiţionat sau aviz conform condiţionat numai cu privire la aspectele de regularitate care nu respectă prevederile legale în vigoare, urmând ca pentru aspectele de calitate să formuleze numai recomandări.
(6)În cazul procedurilor de negociere fără publicare prealabilă, autoritatea contractantă are obligaţia de a publica în SEAP avizul conform final, împreună cu un anunţ de transparenţă, şi se comunică tuturor participanţilor la procedura de atribuire, împreună cu rezultatul procedurii.

(7)Avizul conform necondiţionat şi avizul conform condiţionat se aprobă la nivel de structură de specialitate din cadrul ANAP responsabilă cu realizarea controlului ex ante.
(71)Avizul conform necondiţionat, avizul conform condiţionat, respectiv avizul conform final, emis cu privire la raportul intermediar/raportul procedurii, se aprobă la nivel de structură de specialitate din cadrul ANAP responsabilă cu realizarea controlului ex ante.

(8)Nulitatea absolută a contractului încheiat ca urmare a unei proceduri de atribuire care a făcut obiectul controlului ex ante şi în care ANAP a emis un aviz conform final condiţionat, iar autoritatea contractantă a finalizat procedura de atribuire fără a remedia abaterile grave de la legislaţia aplicabilă constatate de ANAP, cu excepţia situaţiei prevăzute la art. 25 alin. (2), se constată de către instanţa de judecată, aceasta urmând a analiza pe fond argumentele aduse de autoritatea contractantă în cauză pentru ignorarea celor reţinute de ANAP prin respectivul aviz conform final condiţionat; prevederile cap. VI secţiunea a 3-a din Legea nr. 101/2016, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător.

(81)În sensul alin. (8), abaterile grave reprezintă acele abateri de la legislaţia în domeniul achiziţiilor publice/sectoriale/concesiunilor de lucrări şi servicii care conduc la încălcarea principiilor prevăzute la art. 2 alin. (2) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, art. 2 alin. (2) din Legea nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare, şi, respectiv, art. 2 alin. (2) din Legea nr. 100/2016, cu modificările şi completările ulterioare.

(9)În cazul în care autoritatea contractantă îşi îndeplineşte obligaţia de transparenţă prevăzută la alin. (6) şi respectă termenele procedurale de aşteptare prevăzute de Legea nr. 101/2016, ANAP nu solicită instanţei competente să constate nulitatea absolută a contractului încheiat ca urmare a unei proceduri de atribuire care a făcut obiectul controlului ex ante şi în care ANAP a emis un aviz conform condiţionat.
(91)În cazul în care Agenţia Naţională de Integritate a emis un avertisment de integritate, iar ANAP a luat cunoştinţă despre acesta, în conformitate cu prevederile art. 8 alin. (1) din Legea nr. 184/2016 privind instituirea unui mecanism de prevenire a conflictului de interese în procedura de atribuire a contractelor de achiziţie publică, constatările ANAP cu privire la măsurile de remediere dispuse de autoritatea contractantă, ca urmare a respectivului avertisment de integritate, se comunică Agenţiei Naţionale de Integritate. În această situaţie, ANAP nu emite aviz conform.
(92)În cazul efectuării controlului ex ante, în conformitate cu art. 12 alin. (2), ANAP emite aviz conform doar pentru aspectele pentru care a fost notificată de Agenţia Naţională de Integritate ca urmare a faptului că în respectivele situaţii aceasta din urmă nu are atribuţii specifice în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1) şi art. 9 din Legea nr. 184/2016. Prevederile art. 14 alin. (8) şi art. 25 alin. (1) sunt aplicabile numai după investigarea şi stabilirea irevocabilă, în condiţiile legii, a existenţei unui conflict de interese, ANAP informând, în acest scop, instituţiile abilitate, după finalizarea activităţii de verificare.

(10)Procedura şi termenele de emitere a avizului conform vor fi reglementate prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 15
Procesul de control ex ante este limitat la aspectele verificate şi constatate în baza listelor de verificare ale ANAP şi nu exonerează de răspundere autoritatea contractantă în raport cu acţiunile şi deciziile adoptate de aceasta în procesul de atribuire şi/sau modificare a contractului în conformitate cu dispoziţiile legale aplicabile.

SECŢIUNEA 6:Procedura de conciliere
Art. 16
În cazul în care autoritatea contractantă are obiecţii cu privire la constatările şi/sau măsurile de remediere dispuse, identificate de către ANAP ca urmare a activităţii de control ex ante al procesului de atribuire, se poate demara procedura de conciliere.

Art. 17
Condiţiile de iniţiere şi mecanismul derulării procedurii de conciliere între autoritatea contractantă şi ANAP vor fi reglementate prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 18
(1)Cererea de conciliere se soluţionează de către un comitet decizional format la nivelul ANAP, pornind de la propunerile fundamentate elaborate de structura din cadrul ANAP responsabilă cu funcţia de conciliere, modul de adoptare a rezoluţiilor având la bază organizarea unui mecanism ce va fi detaliat prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2)În situaţia în care cererea de conciliere este soluţionată fără a fi necesară o examinare pe fond a acesteia, decizia de conciliere va fi emisă în termen de 2 zile lucrătoare de la data primirii cererii de conciliere.
(3)În situaţia în care decizia de conciliere este adoptată ca urmare a examinării pe fond a cererii de conciliere, aceasta trebuie să fie emisă într-o perioadă cuprinsă între:
a)5-10 zile lucrătoare de la data primirii solicitării de conciliere, dacă ANAP nu are nevoie de informaţii suplimentare de la autoritatea contractantă;

b)3-5 zile lucrătoare de la data primirii ultimelor informaţii suplimentare de la autoritatea contractantă, dacă ANAP are nevoie de informaţii suplimentare.

Art. 19
(1)Decizia de conciliere este finală în raport cu constatările controlului ex ante din avizul conform iniţial, soluţia prevăzută prin decizie urmând să fie reflectată în noul aviz conform emis de ANAP ulterior acesteia.
(2)După adoptarea deciziei de conciliere de către ANAP:
a)constatările şi/sau măsurile de remediere dispuse prin avizul conform condiţionat emis iniţial de controlul ex ante sunt menţinute, în cazul respingerii cererii de conciliere;

b)constatările şi/sau măsurile de remediere dispuse de controlul ex ante vor fi modificate, parţial sau total, în conformitate cu soluţia adoptată în decizia de conciliere, urmând ca ANAP să emită un nou aviz conform care îl va înlocui pe cel iniţial, în cazul admiterii parţiale/admiterii cererii de conciliere.

SECŢIUNEA 7:Controlul ex ante al procedurilor de negociere fără publicare prealabilă
Art. 20
(1)Atunci când autorităţile contractante intenţionează demararea unei proceduri de negociere fără publicare prealabilă, în conformitate cu prevederile art. 104 alin. (1) lit. a) şi b) şi alin. (2)-(8) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv ale art. 117 alin. (1) lit. a)-c) şi e)-j) şi alin. (2)-(6) din Legea nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare, după caz, acestea au obligaţia de a notifica ANAP, cu 5 zile lucrătoare înainte de data de demarare a negocierii, precum şi de a pune la dispoziţia ANAP informaţiile şi documentele solicitate în scopul îndeplinirii funcţiei de control exante.
(2)Prevederile alin. (1) se aplică şi în cazul iniţierii unei proceduri de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare, prevăzută la art. 122 lit. i) sau art. 252 lit. j) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare, în situaţia în care sunt incidente prevederile art. 236 alin. (4) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 253 alin. (4) din Legea nr. 99/2016, cu modificările şi compilările ulterioare, respectiv ale art. 116 alin. (4) din Legea nr. 100/2016, cu modificările şi completările ulterioare.

SECŢIUNEA 8:Controlul ex ante al modificărilor contractului
Art. 21
(1)În cazul modificărilor contractuale operate în baza art. 221 alin. (1) lit. b) şi c) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, art. 237 şi 238 din Legea nr. 99/2016, respectiv art. 102 şi 103 din Legea nr. 100/2016, autorităţile contractante au obligaţia de a notifica ANAP, cu 5 zile lucrătoare înainte de realizarea etapelor de modificare a contractului, transmiţând totodată şi argumentele care justifică încadrarea în prevederea legală invocată, precum şi de a pune la dispoziţia ANAP informaţiile şi documentele solicitate în scopul îndeplinirii funcţiei de control ex ante.
(2)În ceea ce priveşte conţinutul informaţiilor care trebuie incluse în notificarea către ANAP privind modificările contractuale, autorităţile contractante au obligaţia de a raporta respectivele informaţii în funcţie de lista criteriilor şi a subcriteriilor/indicatorilor aferenţi metodologiei de selecţie în baza căreia se elaborează programul de verificare a modificărilor contractuale, notificate conform alin. (1).
(3)În cazul controlului ex ante al modificărilor contractuale, ANAP nu va emite aviz conform, urmând ca eventualele constatări ale controlului să fie transmise autorităţilor contractante sub formă de recomandări.