Art. 14. - Constatările rezultate din activitatea de control ex ante şi măsurile dispuse de ANAP fac obiectul unui aviz conform, care poate fi: - Ordonanță de urgență 98/2017 privind funcţia de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziţie publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii

M.Of. 1004

În vigoare
Versiune de la: 30 August 2021
Art. 14
(1)Constatările rezultate din activitatea de control ex ante şi măsurile dispuse de ANAP fac obiectul unui aviz conform, care poate fi:
a)necondiţionat, atunci când nu se constată abateri cu privire la aspectele de calitate şi/sau de regularitate cuprinse în listele de verificare; sau
b)condiţionat, atunci când se constată că există abateri cu privire la aspectele de calitate şi/sau de regularitate cuprinse în listele de verificare.
(2)
[textul din Art. 14, alin. (2) din capitolul II, sectiunea 5 a fost abrogat la 13-iul-2020 de Art. V, punctul 18. din Ordonanta urgenta 114/2020]
(3)Autoritatea contractantă poate decide publicarea anunţului de participare/anunţului de participare simplificat/anunţului de concesionare/anunţului de concurs, cu sau fără remedierea abaterilor constatate de ANAP prin avizul conform condiţionat emis ca rezultat al controlului ex ante exercitat în conformitate cu prevederile art. 11, avizul conform emis publicându-se automat de către SEAP.

(4)Autoritatea contractantă poate decide continuarea derulării procedurii de atribuire cu sau fără a remedia abaterile constatate de ANAP prin avizul conform condiţionat, avizul conform final publicându-se automat de către SEAP odată cu publicarea raportului intermediar/raportului procedurii, respectiv în ziua transmiterii comunicărilor privind rezultatul selecţiei/rezultatul procedurii.

(5)În cazul controlului ex ante al procedurilor de atribuire derulate de entităţile contractante prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 99/2016, în cadrul etapei de la art. 6 alin. (2) lit. a), ANAP va emite aviz conform necondiţionat sau aviz conform condiţionat numai cu privire la aspectele de regularitate care nu respectă prevederile legale în vigoare, urmând ca pentru aspectele de calitate să formuleze numai recomandări.
(6)În cazul procedurilor de negociere fără publicare prealabilă, autoritatea contractantă are obligaţia de a publica în SEAP avizul conform final, împreună cu un anunţ de transparenţă, şi se comunică tuturor participanţilor la procedura de atribuire, împreună cu rezultatul procedurii.

(7)Avizul conform necondiţionat şi avizul conform condiţionat se aprobă la nivel de structură de specialitate din cadrul ANAP responsabilă cu realizarea controlului ex ante.
(71)Avizul conform necondiţionat, avizul conform condiţionat, respectiv avizul conform final, emis cu privire la raportul intermediar/raportul procedurii, se aprobă la nivel de structură de specialitate din cadrul ANAP responsabilă cu realizarea controlului ex ante.

(8)Nulitatea absolută a contractului încheiat ca urmare a unei proceduri de atribuire care a făcut obiectul controlului ex ante şi în care ANAP a emis un aviz conform final condiţionat, iar autoritatea contractantă a finalizat procedura de atribuire fără a remedia abaterile grave de la legislaţia aplicabilă constatate de ANAP, cu excepţia situaţiei prevăzute la art. 25 alin. (2), se constată de către instanţa de judecată, aceasta urmând a analiza pe fond argumentele aduse de autoritatea contractantă în cauză pentru ignorarea celor reţinute de ANAP prin respectivul aviz conform final condiţionat; prevederile cap. VI secţiunea a 3-a din Legea nr. 101/2016, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător.

(81)În sensul alin. (8), abaterile grave reprezintă acele abateri de la legislaţia în domeniul achiziţiilor publice/sectoriale/concesiunilor de lucrări şi servicii care conduc la încălcarea principiilor prevăzute la art. 2 alin. (2) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, art. 2 alin. (2) din Legea nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare, şi, respectiv, art. 2 alin. (2) din Legea nr. 100/2016, cu modificările şi completările ulterioare.

(9)În cazul în care autoritatea contractantă îşi îndeplineşte obligaţia de transparenţă prevăzută la alin. (6) şi respectă termenele procedurale de aşteptare prevăzute de Legea nr. 101/2016, ANAP nu solicită instanţei competente să constate nulitatea absolută a contractului încheiat ca urmare a unei proceduri de atribuire care a făcut obiectul controlului ex ante şi în care ANAP a emis un aviz conform condiţionat.
(91)În cazul în care Agenţia Naţională de Integritate a emis un avertisment de integritate, iar ANAP a luat cunoştinţă despre acesta, în conformitate cu prevederile art. 8 alin. (1) din Legea nr. 184/2016 privind instituirea unui mecanism de prevenire a conflictului de interese în procedura de atribuire a contractelor de achiziţie publică, constatările ANAP cu privire la măsurile de remediere dispuse de autoritatea contractantă, ca urmare a respectivului avertisment de integritate, se comunică Agenţiei Naţionale de Integritate. În această situaţie, ANAP nu emite aviz conform.
(92)În cazul efectuării controlului ex ante, în conformitate cu art. 12 alin. (2), ANAP emite aviz conform doar pentru aspectele pentru care a fost notificată de Agenţia Naţională de Integritate ca urmare a faptului că în respectivele situaţii aceasta din urmă nu are atribuţii specifice în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1) şi art. 9 din Legea nr. 184/2016. Prevederile art. 14 alin. (8) şi art. 25 alin. (1) sunt aplicabile numai după investigarea şi stabilirea irevocabilă, în condiţiile legii, a existenţei unui conflict de interese, ANAP informând, în acest scop, instituţiile abilitate, după finalizarea activităţii de verificare.

(10)Procedura şi termenele de emitere a avizului conform vor fi reglementate prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.