Ordonanță de urgență 81/2021 privind aprobarea metodelor de intervenţie imediată pentru prevenirea şi combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun asupra persoanelor şi bunurilor acestora, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative

M.Of. 732

În vigoare
Versiune de la: 7 Noiembrie 2025
Ordonanță de urgență 81/2021 privind aprobarea metodelor de intervenţie imediată pentru prevenirea şi combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun asupra persoanelor şi bunurilor acestora, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative
Dată act: 21-iul-2021
Emitent: Guvernul
Având în vedere Hotărârea Comitetului Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă nr. 1/2019 privind măsurile adoptate în cadrul şedinţei extraordinare din data de 1.08.2019, prin care s-a aprobat iniţierea demersurilor de modificare şi completare a anexei nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 94/2014 privind organizarea, funcţionarea şi componenţa Comitetului naţional pentru situaţii speciale de urgenţă, cu modificările şi completările ulterioare, prin introducerea unui nou tip de risc, respectiv "atacul carnivorelor mari asupra populaţiei", precum şi de modificare şi completare a Hotărârii Guvernului nr. 557/2016 privind managementul tipurilor de risc,
luând în considerare necesitatea asigurării unui cadru legislativ adecvat pentru intervenţia imediată în cazul situaţiilor critice generate de animalele sălbatice care pun în pericol viaţa sau integritatea corporală a persoanelor,
având în vedere necesitatea punerii în concordanţă a prevederilor mai multor acte normative specifice domeniilor sanitar-veterinar, cinegetic, precum şi celui referitor la regimul armelor şi muniţiilor pentru crearea cadrului legal în vederea asigurării răspunsului prompt şi eficient în cazul situaţiilor de risc generate de atacul exemplarelor de urs,
pentru a crea un cadru unitar necesar aplicării rapide a unui mod de lucru la nivel naţional în cazul existenţei unei ameninţări iminente asupra vieţii sau integrităţii corporale a persoanelor,
întrucât Directiva 92/43/CEE a Consiliului European din 21 mai 1992 privind conservarea habitatelor naturale şi a speciilor de faună şi floră sălbatică (Directiva Habitate) la art. 16 pct. (b) şi (c) menţionează explicit situaţiile în care un stat membru poate interveni asupra efectivelor speciilor strict protejate, cu condiţia să nu fie alternative satisfăcătoare pentru derogare, astfel:
"(b)pentru a evita daunele grave asupra recoltelor, efectivelor de animale, pădurilor, exploataţiilor piscicole, apelor şi altor forme de proprietate;
(c)în folosul sănătăţii şi siguranţei publice sau pentru alte motive cruciale de interes public major, inclusiv din raţiuni de ordin social sau economic şi în situaţii care ar avea efecte benefice de importanţă majoră asupra mediului;",
ţinând cont că statutul actual de conservare a speciei urs în România este favorabil, ceea ce a determinat o creştere a numărului de exemplare ale căror acţiuni în intravilanul localităţilor pun în pericol siguranţa şi securitatea persoanelor şi a bunurilor acestora,
având în vedere că, de-a lungul timpului, procedura şi modalitatea de derogare nu răspund unor situaţii actuale, speciale, care impun intervenţia imediată în incidentele provocate de exemplarele de urs brun în intravilanul localităţilor, fiind necesară crearea unui cadru legal care să permită înlăturarea de îndată a riscurilor cauzate de atacul exemplarelor de urs,
întrucât legislaţia actuală nu prezintă nicio diferenţă între măsurile de intervenţie realizate în habitatul natural al speciei, în extravilanul localităţilor şi cele necesare în cazurile de forţă majoră, atunci când ursul manifestă comportament agresiv, pătrunde în intravilan şi prezintă un pericol asupra omului,
având în vedere faptul că măsurile luate până în prezent nu au răspuns eficient problemei atacurilor unor exemplare de urs asupra persoanelor, prezenţa acestora în spaţii publice sau private, producerea de pagube materiale în gospodăriile populaţiei fiind în continuă creştere,
luând în considerare datele puse la dispoziţie de Ministerul Afacerilor Interne, potrivit cărora în perioada 1.01.2016-22.06.2021, la nivelul structurilor Serviciului de Telecomunicaţii Speciale au fost primite 6.400 de apeluri 112, prin care s-a sesizat atacul unor exemplare de urs asupra persoanelor, prezenţa unor exemplare de urs în spaţii publice ori private şi producerea de pagube materiale în gospodăriile populaţiei, cele mai multe apeluri fiind efectuate în anii 2019 şi 2020,
întrucât la nivelul anului 2021 s-au înregistrat 1.493 de apeluri, reprezentând 85,6% din totalul apelurilor primite în anul 2020,
întrucât la nivelul judeţelor Argeş, Braşov, Covasna, Harghita, Mureş şi Prahova numărul sesizărilor a crescut în 4 ani de 14, respectiv 17, 16, 8 şi 7 ori, iar în prima jumătate a anului 2021 cele mai multe apeluri prin care s-a semnalat prezenţa urşilor s-au înregistrat în judeţele Braşov, Prahova, Mureş, Harghita şi Covasna,
întrucât în anii 2019 şi 2020 s-au înregistrat peste 1.000 de intervenţii pe an, de 3 ori mai multe faţă de anii anteriori,
luând în considerare faptul că în perioada analizată s-au înregistrat 137 de sesizări de atacuri de urs asupra unor persoane, iar în 118 cazuri se semnala şi rănirea acestora,
întrucât producerea de pagube materiale de către urs s-a extins în mai multe judeţe în care acest fenomen nu exista în urmă cu 3 sau 4 ani,
având în vedere obligaţia instituţiilor statului de a garanta drepturile constituţionale ale persoanelor, cum ar fi dreptul la viaţă şi integritate corporală şi dreptul de proprietate,
pentru că este nevoie urgentă de crearea unei stări de siguranţă a persoanelor în zonele cu densitate mare a exemplarelor de urşi, prin reducerea şi combaterea acţiunilor şi atacurilor acestora în intravilanul localităţilor,
având în vedere că neadoptarea unor măsuri care să conducă la soluţionarea de urgenţă a atacurilor urşilor asupra persoanelor şi bunurilor acestora, în intravilanul localităţilor, ar perpetua o situaţie care pune în pericol siguranţa şi securitatea persoanelor pe teritoriul României,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 1
(1)Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează modul de intervenţie imediată pentru prevenirea şi combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun (Ursus arctos) asupra persoanelor şi bunurilor acestora şi stabileşte sistemul de monitorizare a intervenţiilor imediate asupra exemplarelor de urs, prin alungare, tranchilizare şi relocare ori extragere prin eutanasiere sau împuşcare.

(2)Scopul principal al prezentei ordonanţe de urgenţă este ocrotirea unor valori esenţiale: viaţa şi integritatea corporală ale persoanei, sănătatea şi securitatea publică, bunurile de orice fel aflate în proprietatea publică şi privată a persoanelor juridice şi fizice, fără a afecta starea de conservare favorabilă a ursului brun.
(3)În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie:
a)intervenţie imediată - acţiunea umană rapidă, specializată, efectuată de către echipa de intervenţie în cazuri urgente, în care siguranţa şi securitatea persoanelor, respectiv bunurile acestora sunt puse în pericol prin prezenţa sau activităţile unui/unor exemplar/exemplare de urs brun, indiferent de stadiul de dezvoltare biologică sau de sexul acestuia/acestora;

b)gestionar - astfel cum este definit la art. 1 lit. p) din Legea vânătorii şi a protecţiei fondului cinegetic nr. 407/2006, cu modificările şi completările ulterioare, persoană juridică care a încheiat un contract de prestări servicii de permanenţă/intervenţie imediată pentru prevenirea şi combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun cu unitatea administrativ-teritorială;
c)intervenţie prin alungare - acţiunea umană imediată, specializată, de alungare prin diferite mijloace a unui/unor exemplar/exemplare de urs brun, indiferent de stadiul de dezvoltare biologică sau de sexul acestuia/acestora;

d)intervenţie prin tranchilizare şi relocare - acţiunea umană imediată, specializată, de capturare, tranchilizare şi relocare în cadrul aceluiaşi fond cinegetic sau în alt fond cinegetic a unui/unor exemplar/exemplare de urs brun, indiferent de stadiul de dezvoltare biologică sau de sexul acestuia/acestora, care prin acţiunile sale/lor poate/pot ameninţa viaţa ori integritatea corporală a persoanelor sau integritatea bunurilor acestora;

e)extragere prin împuşcare - acţiunea umană imediată, specializată, de împuşcare cu armă de vânătoare deţinută legal a unui/unor exemplar/exemplare de urs brun, indiferent de stadiul de dezvoltare biologică sau de sexul acestuia/acestora, care ameninţă viaţa ori integritatea corporală a persoanelor sau integritatea bunurilor acestora;

f)extragere prin eutanasiere - acţiunea umană imediată, specializată, de inducere de către medicul veterinar a morţii rapide şi nedureroase, prin injecţie letală efectuată după tranchilizarea totală a unui/unor exemplar/exemplare de urs brun, indiferent de stadiul de dezvoltare biologică sau de sexul acestuia/acestora, care ameninţă viaţa ori integritatea corporală a persoanelor sau integritatea bunurilor acestora;

g)medic veterinar - astfel cum este definit la pct. 10 şi 11 din anexa nr. 1 la Ordonanţa Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
h)durata maximă a intervenţiei - este de 24 de ore. Dacă în acest timp nu se realizează obiectivele intervenţiei în totalitate, activitatea se va închide prin completarea şi semnarea raportului de eveniment.

i)urs habituat - exemplar din specia urs brun care, în urma contactului repetat şi necontrolat cu omul şi a accesului frecvent la surse antropice de hrană, are un comportament deviat, pierzând reacţia naturală de evitare a prezenţei umane şi generând riscuri crescute pentru integritatea corporală a persoanelor sau integritatea bunurilor acestora.

Art. 2
(1)În vederea punerii în aplicare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă şi pentru asigurarea serviciilor de specialitate privind alungarea, relocarea ori extragerea prin împuşcare a exemplarelor de urs, unitatea administrativ-teritorială poate încheia un singur contract de prestări servicii de permanenţă/intervenţie imediată pentru prevenirea şi combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun cu un singur gestionar al fondului/fondurilor cinegetic/cinegetice de pe raza unităţii administrativ-teritoriale, cu respectarea legislaţiei din domeniul achiziţiilor publice. Modelul de contract de prestări servicii de permanenţă/intervenţie imediată pentru prevenirea şi combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun încheiat cu gestionarul este prevăzut în anexa nr. 1.

(2)În vederea punerii în aplicare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă şi pentru asigurarea serviciilor de specialitate privind tranchilizarea şi relocarea ori extragerea prin eutanasiere a exemplarelor de urs, unitatea administrativ-teritorială poate încheia un singur contract de prestări servicii de permanenţă/intervenţie imediată pentru prevenirea şi combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun cu un singur medic veterinar de liberă practică, cu respectarea legislaţiei din domeniul achiziţiilor publice. Modelul de contract de prestări servicii de permanenţă/intervenţie imediată pentru prevenirea şi combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun încheiat cu medicul veterinar de liberă practică este prevăzut în anexa nr. 6.

(3)Echipa de intervenţie este formată din:
a)primarul/viceprimarul unităţii administrativ-teritoriale pe raza căreia s-a produs evenimentul, desemnat în comitetul local de situaţii de urgenţă potrivit prevederilor art. 12 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 15/2005, cu modificările şi completările ulterioare;
b)personalul structurilor de jandarmi sau poliţie locală competente teritorial, aflat în serviciu în zona unde a fost semnalată prezenţa exemplarului de urs;

c)personalul tehnic de specialitate angajat al gestionarului care a încheiat contract de prestări servicii de permanenţă/intervenţie imediată pentru prevenirea şi combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun cu unitatea administrativ-teritorială pentru asigurarea serviciilor de specialitate prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, în zona unde s-a produs evenimentul;
d)medicul veterinar.
(4)Conducătorul echipei de intervenţie este primarul unităţii administrativ-teritoriale pe raza căreia s-a produs evenimentul sau, după caz, viceprimarul, în calitatea sa de conducător al comitetului local pentru situaţii de urgenţă.
(5)Membrii echipei de intervenţie pot comunica folosind mijloace electronice de comunicare la distanţă, cu înregistrarea şi păstrarea comunicărilor purtate la fiecare intervenţie.

Art. 3
Prin excepţie de la prevederile art. 2 alin. (3) lit. c), în situaţia în care nu există contract de prestări servicii de permanenţă/intervenţie imediată pentru prevenirea şi combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun încheiat între unitatea administrativ-teritorială şi gestionar sau în cazul în care personalul tehnic de specialitate angajat al gestionarului nu se prezintă imediat la acţiunea de intervenţie, din echipa de intervenţie face parte personalul tehnic de specialitate al Gărzii forestiere.
CAPITOLUL II:Metode de prevenţie şi intervenţie
Art. 31
(1)În vederea prevenirii atacurilor asupra populaţiei umane şi a pagubelor materiale cauzate de atacurile de urs, pentru anul 2024 se aprobă un număr de 426 de exemplare de urs brun, care reprezintă nivel de prevenţie la nivel naţional, şi un număr de 55 de exemplare de urs brun, care reprezintă nivel de intervenţie la nivel naţional.
(2)Repartiţia exemplarelor de urs brun prevăzute la alin. (1), care reprezintă nivel de prevenţie, pe judeţe şi fonduri cinegetice, pentru anul 2024 se face potrivit anexei nr. 5.
(3)Exemplarele de urs brun prevăzute la alin. (1), care reprezintă nivel de intervenţie la nivel naţional, rămân la dispoziţia autorităţii publice centrale care răspunde de vânătoare şi vor fi alocate la cerere.
Art. 32
(1)Exemplarele din specia urs brun care reprezintă nivel de prevenţie la nivel naţional, prevăzute la art. 31 alin. (1), pot fi recoltate până la data de 31 decembrie 2024 de către vânători, sub coordonarea personalului tehnic de specialitate angajat al gestionarului, prin metodele de vânătoare admise, astfel cum sunt prevăzute la art. 1 lit. ad) din Legea vânătorii şi a protecţiei fondului cinegetic nr. 407/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Exemplarele din specia urs brun care reprezintă nivel de intervenţie la nivel naţional, prevăzute la art. 31 alin. (1), pot fi recoltate până la data de 31 decembrie 2024 de către personalul tehnic de specialitate angajat al gestionarului prin metodele «la pândă» şi «la dibuit».
(3)Recoltarea exemplarelor de urs se realizează după obţinerea autorizaţiei de mediu pentru recoltare/capturare, eliberată de către autoritatea publică teritorială pentru protecţia mediului competentă, conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)Pentru menţinerea echilibrului între categoriile de vârste şi sex, precum şi pentru protejarea exemplarelor dominante este interzisă recoltarea exemplarelor a căror blană depăşeşte 400 de puncte C.I.C., precum şi a femelelor însoţite de pui cu vârsta sub 2 ani.
(5)În situaţia în care, din orice motive, se recoltează exemplare a căror blană a fost evaluată la mai mult de 400 de puncte C.I.C., la care se poate adăuga maximum 5% din punctajul obţinut, atât blana, cât şi craniul aparţinând exemplarului în cauză, preparate de către gestionar, se predau structurii teritoriale de specialitate a Gărzii Forestiere Naţionale în a cărei rază de activitate se încadrează locul unde s-a desfăşurat acţiunea de recoltare şi rămân în proprietatea publică a statului.
Art. 33
(1)Craniul şi blana exemplarelor de urs recoltate se evaluează conform metodologiei prevăzute de Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr. 418/2005 pentru aprobarea metodologiei de evaluare a trofeelor de vânat, în conformitate cu metodologia Consiliului Internaţional de Vânătoare şi Protecţie a Vânatului, denumit în continuare C.I.C., în termen de 3 zile lucrătoare de la recoltare.
(2)Evaluarea se realizează de către o comisie stabilită la nivelul structurii teritoriale a Gărzii Forestiere Naţionale pe a cărei rază de activitate se află fondul cinegetic din care s-a realizat recoltarea.
(3)După evaluare blana se restituie gestionarului, iar pentru fiecare craniu de urs evaluat gestionarul va achita la structura teritorială a Gărzii Forestiere Naţionale un tarif în funcţie de punctajul C.I.C. stabilit, după cum urmează:
a)până la 54 de puncte C.I.C. - echivalentul a 300 de euro;
b)între 54,1 şi 60 de puncte C.I.C. - echivalentul a 500 de euro;
c)peste 60,1 puncte C.I.C. - echivalentul a 700 de euro.
(4)Sumele prevăzute la alin. (3) se achită în lei la cursul de schimb valutar stabilit de Banca Naţională a României, din ziua efectuării plăţii, nu sunt purtătoare de TVA şi se virează la bugetul de stat.
(5)Prin excepţie de la prevederile alin. (3), pentru craniile care provin de la exemplare de urs a căror blană depăşeşte 400 (+5%) puncte C.I.C., gestionarul nu achită tariful prevăzut la alin. (3), craniul şi blana rămânând în proprietatea publică a statului.
(6)Pentru exemplarele recoltate care reprezintă nivel de intervenţie nu se achită tariful prevăzut la alin. (3), craniul şi blana rămânând la dispoziţia gestionarului.
Art. 34
(1)În vederea realizării unei baze de date la nivel naţional privitoare la populaţia de urs brun din România şi la starea de sănătate a acesteia, gestionarii fondurilor cinegetice care au recoltat exemplare de urs brun în baza prezentei ordonanţe de urgenţă au obligaţia să recolteze probe biologice de la exemplarele recoltate în vederea realizării unor analize genetice specifice şi să le transmită spre stocare în banca de probe naţională existentă la Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Silvicultură «Marin Drăcea» - Staţiunea de Cercetare-Dezvoltare şi Experimentare-Producţie Braşov, Secţia Cinegetică.
(2)Gestionarii asigură, pe propria cheltuială, recoltarea de probe şi transmiterea acestora către Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Silvicultură «Marin Drăcea» - Staţiunea de Cercetare-Dezvoltare şi Experimentare-Producţie Braşov, Secţia Cinegetică, în vederea efectuării analizelor genetice.
(3)Procedura de recoltare a probelor genetice şi modul de transmitere a acestora la Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Silvicultură «Marin Drăcea» - Staţiunea de Cercetare-Dezvoltare şi Experimentare-Producţie Braşov, Secţia Cinegetică, respectiv modul de gestionare a bazei de date naţionale vor fi aprobate de către autoritatea centrală care răspunde de vânătoare.
(4)Buletinele de analiză emise de către instituţiile/laboratoarele de specialitate autorizate se transmit de către gestionarii fondurilor cinegetice la structura teritorială de specialitate a Gărzii Forestiere Naţionale în a cărei rază de activitate se încadrează locul unde s-a realizat recoltarea exemplarului de urs brun şi Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Silvicultură «Marin Drăcea» - Staţiunea Braşov.
(5)Gestionarul fondului cinegetic poate prelua de la Garda Forestieră Naţională craniul şi blana exemplarului de urs brun doar după îndeplinirea obligaţiilor prevăzute la alin. (1)-(3). În cazul neîndeplinirii acestor obligaţii, craniul şi blana exemplarelor recoltate rămân în proprietatea statului.
(6)Autoritatea centrală care răspunde de vânătoare realizează, cel puţin din 2 în 2 ani, un studiu privind evoluţia populaţiei de urs brun în România.
Art. 35
Eliberarea de către autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului a certificatului CITES prevăzut în Convenţia privind comerţul internaţional cu specii sălbatice de faună şi floră pe cale de dispariţie se realizează ulterior prezentării de către gestionari a dovezii transmiterii probelor la laboratorul specializat, în baza prevederilor Ordinului ministrului mediului şi gospodăririi apelor nr. 255/2007 privind unele măsuri pentru aplicarea regulamentelor Uniunii Europene privind comerţul cu specii sălbatice de faună şi floră, cu modificările ulterioare.
Art. 4
(1)Intervenţia imediată asupra exemplarelor de urs se efectuează prin următoarele metode:
a)alungare prin diverse mijloace;
b)tranchilizare şi relocare;
c)extragere prin eutanasiere sau împuşcare.

(2)În cazul intervenţiei prin tranchilizare şi relocare, precum şi al extragerii prin eutanasiere sau împuşcare, nu este necesară eliberarea prealabilă a autorizaţiei de recoltare/capturare prevăzute în Ordinul ministrului mediului şi dezvoltării durabile nr. 410/2008 pentru aprobarea Procedurii de autorizare a activităţilor de recoltare, capturare şi/sau achiziţie şi/sau comercializare, pe teritoriul naţional sau la export, a florilor de mină, a fosilelor de plante şi fosilelor de animale vertebrate şi nevertebrate, precum şi a plantelor şi animalelor din flora şi, respectiv, fauna sălbatice şi a importului acestora, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Decizia privind alegerea uneia dintre metodele prevăzute la alin. (1) este luată de către conducătorul echipei de intervenţie şi se consemnează în raportul evenimentului prevăzut la art. 11 alin. (1).

Art. 5
(1)Intervenţia imediată asupra exemplarelor de urs se efectuează gradual, începând cu metoda alungării, după analizarea la faţa locului de către echipa de intervenţie a nivelului de risc stabilit potrivit Procedurii privind modul de acţiune a instituţiilor responsabile în gestionarea intervenţiilor în cazul incidentelor generate de specia Ursus arctos (urs brun), prevăzută în anexa nr. 2.
(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazul în care exemplarul de urs brun ameninţă viaţa ori integritatea corporală a persoanelor, echipa de intervenţie procedează imediat la eutanasierea sau împuşcarea acestuia.
(3)Extragerea unui exemplar de urs brun prin eutanasiere sau împuşcare se poate face în următoarele situaţii:
a)dacă intervenţiile din extravilanul localităţilor prin metoda alungării sau a tranchilizării şi relocării nu dau rezultate;
b)dacă exemplarul de urs brun a fost semnalat în intravilanul localităţilor, are vârsta mai mare de un an şi prezintă un pericol concret şi imediat;
c)dacă siguranţa şi securitatea persoanelor sau a bunurilor de orice fel aparţinând acestora sunt puse în pericol concret şi imediat;
d)dacă siguranţa şi securitatea membrilor echipei de intervenţie sunt puse în pericol concret şi imediat;
e)dacă exemplarul de urs în cauză se răneşte în cursul acţiunii de intervenţie şi devine agresiv şi nu sunt identificate alte soluţii potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă;
f)dacă exemplarul de urs în cauză este prins într-o capcană neautorizată, prezintă răni şi devine agresiv şi nu sunt identificate alte soluţii potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă;
g)dacă exemplarul de urs în cauză prezintă răni incompatibile cu viaţa;
h)în cazul urşilor habituaţi.
(4)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazul în care prezenţa exemplarelor de urs brun mai mare de un an este semnalată în intravilanul localităţilor, intervenţia imediată asupra acestora se efectuează prin oricare din metodele prevăzute la art. 4 alin. (1).
(5)Pentru punerea în aplicare a măsurii de eutanasiere sau împuşcare a exemplarului de urs brun, personalul structurilor de jandarmi, aflat în serviciu în zona unde a fost semnalată prezenţa exemplarului de urs, desfăşoară exclusiv activităţile cuprinse la pct. 1.1 din Procedura privind modul de acţiune a instituţiilor responsabile în gestionarea intervenţiilor în cazul incidentelor generate de specia Ursus arctos (urs brun), prevăzută în anexa nr. 2. Analiza de risc se realizează de către membrii echipei de intervenţie prevăzuţi la art. 2 alin. (3) lit. a), c) şi d). Prevederile art. 4 alin. (3) se aplică în mod corespunzător.
(6)Marcarea şi monitorizarea exemplarelor de urs brun tranchilizate care urmează a fi relocate se realizează prin montarea de colare GPS sau prin montarea de crotalii auriculare şi microcip, care nu afectează în niciun fel integritatea corporală a acestora.

Art. 6
(1)Tranchilizarea şi eutanasierea se efectuează de medicul veterinar, cu sprijinul personalului tehnic de specialitate al gestionarului sau al Gărzii forestiere. Arma de tranchilizare/eutanasiere poate fi deţinută de medicul veterinar sau poate fi pusă la dispoziţia acestuia de către autorităţi publice, persoane fizice sau juridice care deţin în mod legal asemenea arme, cu respectarea art. 65 din Legea nr. 295/2004 privind regimul armelor şi al muniţiilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)În cazul extragerii prin împuşcare, arma de vânătoare poate fi folosită exclusiv de personalul tehnic de specialitate angajat al gestionarului sau de către personalul tehnic de specialitate al Gărzii forestiere.
(3)În cazul exemplarelor de urs brun de sex feminin, intervenţia imediată se va efectua cu precădere prin metoda alungării sau prin metoda tranchilizării şi relocării; în cazul extragerii prin eutanasiere/împuşcare a unui exemplar de urs brun de sex feminin cu pui de maximum un an, aceştia sunt relocaţi de către personalul de specialitate al gestionarului, de urgenţă, în cadrul unor centre de reabilitare specializate sau la adăposturi autorizate.

(31)Prin excepţie de la prevederile alin. (3), în cazul în care prezenţa exemplarelor de urs brun de sex feminin este semnalată în intravilanul localităţilor şi ameninţă viaţa ori integritatea corporală a persoanelor, echipa de intervenţie procedează imediat la eutanasierea sau împuşcarea acestora.

(4)Costurile de întreţinere a puilor de urs relocaţi după intervenţia imediată sunt suportate din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor. Cuantumul şi modalitatea de acordare a acestora se aprobă prin ordin al ministrului mediului, apelor şi pădurilor.

Art. 7
(1)Prin prezenta ordonanţă de urgenţă se stabileşte sistemul de monitorizare a intervenţiilor imediate asupra exemplarelor de urs, prin alungare, tranchilizare şi relocare ori extragere prin eutanasiere sau împuşcare.

(2)Sistemul de monitorizare prevăzut la alin. (1) se stabileşte pe baza registrului naţional al alungărilor, tranchilizărilor şi relocărilor ori extragerilor prin eutanasiere sau împuşcare a exemplarelor de urs, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 3.
(3)Aplicarea măsurilor de monitorizare a intervenţiilor imediate prevăzute la alin. (1) este asigurată de:
a)Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului şi structurile teritoriale;
b)Garda Naţională Forestieră, prin structurile teritoriale;
c)Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, prin direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor;
d)unităţile administrativ-teritoriale pe raza cărora s-a produs evenimentul;
e)centrele de reabilitare/îngrijire.
Art. 8
Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului are următoarele responsabilităţi şi atribuţii:
a)desemnează prin decizie a conducătorului instituţiei un punct de contact naţional pentru gestionarea registrului naţional al alungărilor, tranchilizărilor şi relocărilor ori extragerilor prin eutanasiere sau împuşcare a exemplarelor de urs;
b)înfiinţează şi gestionează registrul naţional prevăzut la art. 7 alin. (2);
c)în baza datelor centralizate la nivel naţional, elaborează Raportul anual privind alungarea, tranchilizarea şi relocarea ori extragerea prin eutanasiere sau împuşcare, denumit în continuare Raport, pe care îl transmite autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului.
Art. 9
Agenţiile judeţene pentru protecţia mediului au următoarele responsabilităţi şi atribuţii:
a)desemnează o persoană de contact privind alungarea, tranchilizarea şi relocarea ori extragerea prin eutanasiere sau împuşcare a exemplarelor de urs;
b)transmit Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului date relevante în conformitate cu cerinţele registrului naţional prevăzut la art. 7 alin. (2), ori de câte ori este cazul;
c)colaborează cu unitatea administrativ-teritorială pe raza căreia s-a produs evenimentul pentru punerea în aplicare a sistemului de monitorizare a intervenţiilor imediate asupra exemplarelor de urs, prin alungare, tranchilizare şi relocare ori extragere prin eutanasiere sau împuşcare, prevăzut la art. 7 alin. (1).

Art. 10
Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor are următoarele responsabilităţi şi atribuţii:
a)colaborează la nivel local cu autorităţile competente pentru protecţia mediului şi cu autorităţile administraţiei publice locale pentru implementarea la nivel local a sistemului de monitorizare a intervenţiilor imediate asupra exemplarelor de urs, prin alungare, tranchilizare şi relocare ori extragere prin eutanasiere sau împuşcare, prevăzut la art. 7 alin. (1);

b)prin intermediul direcţiilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, asigură prezenţa la acţiunea de intervenţie imediată, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, a medicului veterinar de liberă practică împuternicit.
Art. 11
(1)După finalizarea acţiunii de intervenţie imediată, în cel mult 24 de ore, se întocmeşte un raport al evenimentului, în 3 exemplare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4, care este semnat de:
a)conducătorul echipei de intervenţie;
b)medicul veterinar care participă la intervenţie;
c)personalul tehnic de specialitate angajat al gestionarului sau al Gărzii forestiere, care participă la intervenţia imediată;
d)conducătorul efectivelor de jandarmi care participă la intervenţia imediată.
(2)La raport se anexează, după caz, declaraţiile persoanelor păgubite.
(3)Raportul evenimentului prevăzut la alin. (1) se transmite de către conducătorul echipei de intervenţie în termen de 24 de ore de la întocmire către agenţia judeţeană pentru protecţia mediului, precum şi către comitetul judeţean pentru situaţii de urgenţă competent.

Art. 12
(1)În cazul extragerii prin eutanasiere sau împuşcare, gestionarea exemplarului de urs brun se face de către gestionar sau garda forestieră, după caz.

(2)Blana şi craniul exemplarului extras conform prevederilor alin. (1), preparate de către gestionar, rămân în gestiunea acestuia, în cazul extragerii de către gestionar, sau se predau gărzii forestiere în cazul în care extragerea a fost realizată de către personalul desemnat al acesteia şi rămân în proprietatea publică a statului.

(3)Carcasa exemplarului extras prin împuşcare revine gestionarului care a efectuat extragerea şi poate fi folosită conform normelor stabilite de Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor în vigoare sau distrusă prin incinerare, dacă intervenţia imediată a fost efectuată de Garda forestieră sau exemplarul a fost extras prin eutanasiere.
Art. 13
(1)Costurile privind contravaloarea contractului de prestări servicii de permanenţă/intervenţie imediată încheiate cu gestionarul/medicul veterinar pentru prevenirea şi combaterea atacurilor de urs brun, costurile privind intervenţia imediată prin metodele prevăzute la art. 4 alin. (1), precum şi costurile legate de prepararea blănurilor şi a craniilor exemplarelor de urs extrase prin eutanasiere sau împuşcare sunt suportate de către autoritatea publică locală, care are contract de prestări servicii de permanenţă/intervenţie imediată pentru prevenirea şi combaterea atacurilor de urs brun cu gestionarul, respectiv contract de prestări servicii de permanenţă/intervenţie imediată cu medicul veterinar de liberă practică.

(2)Tarifele standard privind intervenţia imediată prin metodele prevăzute la art. 4 alin. (1) se aprobă prin ordin al ministrului mediului, apelor şi pădurilor, care se elaborează în termen de maximum 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(3)Costurile prevăzute la alin. (1) se achită de către unitatea administrativ-teritorială dacă în luna pentru care se solicită plata s-a efectuat cel puţin una dintre acţiunile prevăzute la art. 4 alin. (1), în baza contractului de prestări servicii de permanenţă/intervenţie imediată pentru prevenirea şi combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun încheiat cu gestionarul/medicul veterinar de liberă practică, şi se decontează de către gărzile forestiere, în limita tarifelor standard stabilite prin ordin al ministrului mediului, apelor şi pădurilor, în baza documentelor justificative depuse de către unităţile administrativ-teritoriale la gărzile forestiere.

(4)Costurile prevăzute la alin. (1) se decontează de către gărzile forestiere în baza referatului şi a notei justificative depuse de către unitatea administrativ-teritorială la garda forestieră, care certifică documentaţia primită şi efectuează plata.

(5)Autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului alocă Gărzii Forestiere Naţionale fondurile necesare plăţii costurilor prevăzute la alin. (1) în limita fondurilor alocate cu această destinaţie. Plata către unităţile administrativ-teritoriale se realizează de la o poziţie distinctă de transferuri din cadrul titlului 51 «Transferuri între unităţi ale administraţiei publice» prevăzut în Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.954/2005 pentru aprobarea Clasificaţiei indicatorilor privind finanţele publice.

(6)Costurile aferente tranchilizării şi eutanasierii efectuate de medicul veterinar de liberă practică împuternicit sunt suportate din bugetul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, prin programul acţiunilor de supraveghere, prevenire şi control al bolilor la animale, al celor transmisibile de la animale la om, protecţia animalelor şi protecţia mediului, de imobilizare a animalelor care ameninţă viaţa sau integritatea corporală a persoanelor prin utilizarea şi administrarea substanţelor din categoria stupefiante, psihotrope, de identificare şi înregistrare a bovinelor, suinelor, ovinelor, caprinelor şi ecvideelor, precum şi al altor acţiuni prevăzute în alte programe naţionale, pe care autoritatea trebuie să le pună în aplicare, conform tarifului stabilit potrivit legislaţiei în vigoare.
CAPITOLUL III:Sesizarea cazurilor în care este necesară intervenţia imediată
Art. 14
Sesizarea cazurilor în care este necesară intervenţia imediată se face de către orice persoană prin apelarea numărului unic de urgenţă 112 sau prin alte mijloace de comunicare prin care poate fi sesizat comitetul local pentru situaţii de urgenţă.

CAPITOLUL IV:Sancţiuni
Art. 15
Nerespectarea dispoziţiilor art. 11 de către persoanele responsabile constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă contravenţională de la 7.000 lei la 10.000 lei, dacă fapta nu a fost săvârşită în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, constituie infracţiune.

Art. 16
Constatarea contravenţiei şi aplicarea sancţiunii prevăzute la art. 15 se realizează de către ofiţeri şi subofiţeri din cadrul Jandarmeriei Române, respectiv ofiţeri şi agenţi din cadrul Poliţiei Române.
Art. 17
Contravenţiei prevăzute la art. 15 îi sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL V:Dispoziţii privind modificarea şi completarea unor acte normative
Art. 18
Legea nr. 295/2004 privind regimul armelor şi al muniţiilor, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 425 din 10 iunie 2014, cu modificările şi completările ulterioare, se completează după cum urmează:
1.La articolul 37, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
"(11) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), personalul tehnic de specialitate angajat al gestionarilor fondurilor cinegetice, precum şi personalul tehnic de specialitate al Gărzilor forestiere pot utiliza arma de vânătoare deţinută legal pentru intervenţii asupra exemplarelor de urs brun care pun în pericol siguranţa şi securitatea persoanelor sau a bunurilor acestora, de orice fel."
2.La articolul 74 alineatul (1), după litera a) se introduce o nouă literă, litera a1), cu următorul cuprins:
"a1) Gărzile forestiere, prin personalul tehnic de specialitate, pot deţine şi folosi arme de vânătoare şi muniţia corespunzătoare în exercitarea atribuţiilor de serviciu;"
Art. 19
La articolul 9 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2021 privind înfiinţarea Gărzii Forestiere Naţionale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 645 din 30 iunie 2021, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
"(4) Gărzile forestiere sunt autorizate să deţină arme de vânătoare şi muniţia aferentă acestora, în condiţiile legii, pentru folosirea acestora de către personalul tehnic de specialitate în exercitarea atribuţiilor de serviciu."
Art. 20
La articolul 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 94 din 31 ianuarie 2004, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Pentru efectuarea în exploataţiile nonprofesionale a unor activităţi sanitar-veterinare cuprinse în programul acţiunilor de supraveghere, prevenire şi control al bolilor la animale, al celor transmisibile de la animale la om, protecţia animalelor şi protecţia mediului, de imobilizare a animalelor care ameninţă viaţa sau integritatea corporală a persoanelor prin utilizarea şi administrarea substanţelor din categoria stupefiante, psihotrope, de identificare şi înregistrare a bovinelor, suinelor, ovinelor, caprinelor şi ecvideelor, precum şi a altor acţiuni prevăzute în alte programe naţionale, pe care Autoritatea trebuie să le pună în aplicare, direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti pot încheia contracte de concesiune pe o durată de 4 ani cu medicii veterinari organizaţi în condiţiile legii sau pot angaja personal sanitar-veterinar propriu, în condiţiile legii, în situaţiile în care nu se pot încheia contracte cu medicii veterinari organizaţi în condiţiile legii."
Art. 21
Legea vânătorii şi a protecţiei fondului cinegetic nr. 407/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 944 din 22 noiembrie 2006, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1.La articolul 1, litera ad) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ad) vânătoare - acţiunea de pândire, căutare, stârnire, urmărire, hăituire sau orice altă activitate având ca scop capturarea ori uciderea exemplarelor din speciile prevăzute în anexele nr. 1 şi 2, aflate în stare de libertate;"
2.După articolul 1 se introduce un nou articol, articolul 11, cu următorul cuprins:
"Art. 11
(1) Nu constituie vânătoare capturarea autorizată a exemplarelor din speciile de interes cinegetic în scop ştiinţific, urmată de eliberarea acestora.
(2) Nu constituie vânătoare activităţile de alungare, tranchilizare şi relocare ori extragere prin eutanasiere sau împuşcare a exemplarelor de urs brun, desfăşurate de către personalul tehnic de specialitate al Gărzii forestiere sau de către personalul tehnic de specialitate al gestionarilor faunei cinegetice, ca urmare a aplicării procedurii de intervenţie aprobate conform legislaţiei în vigoare, şi nici activităţile desfăşurate de către personalul Ministerului Afacerilor Interne în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu în scopul:
a) îndepărtării, imobilizării sau eliminării animalelor care ameninţă viaţa ori integritatea corporală a persoanelor sau integritatea bunurilor acestora;
b) imobilizării animalelor a căror viaţă ori integritate corporală este pusă în pericol în urma unei intervenţii umane realizate cu orice mijloace legale de protecţie şi imobilizare."
3.La articolul 39, litera ab) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ab)accesul neautorizat cu arma de vânătoare neintrodusă în toc pe orice fond cinegetic, cu excepţia personalului tehnic de specialitate din echipa de intervenţie stabilită conform dispoziţiilor art. 2 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 81/2021 privind aprobarea metodelor de intervenţie imediată pentru prevenirea şi combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun asupra persoanelor şi bunurilor acestora, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, care se poate deplasa în vederea intervenţiei pe orice fond cinegetic de pe raza unităţii administrativ-teritoriale;"

CAPITOLUL VI:Dispoziţii finale
Art. 22
Prevederile art. 15-17 din prezenta ordonanţă de urgenţă intră în vigoare la 10 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 221
Prevederile art. 31-35 se aplică în mod corespunzător şi în anul 2025.
Art. 222
Începând cu anul 2026, numărul de exemplare de urs brun care reprezintă nivelul de prevenţie şi repartiţia pe judeţe şi fonduri cinegetice se stabilesc până la data de 15 mai a fiecărui an, prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale care răspunde de vânătoare, pe baza studiului privind analiza probelor genetice, stabilirea numărului minim de indivizi la nivel naţional, a diversităţii genetice şi a structurii populaţionale, realizat de autoritate.

Art. 23
Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă.

Art. 24
(1)Legea nr. 295/2004 privind regimul armelor şi al muniţiilor, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 425 din 10 iunie 2014, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu completările aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, va fi republicată, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare.
(2)Ordonanţa Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 94 din 31 ianuarie 2004, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu modificarea adusă prin prezenta ordonanţă de urgenţă, va fi republicată, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare.
(3)Legea vânătorii şi a protecţiei fondului cinegetic nr. 407/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 944 din 22 noiembrie 2006, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, va fi republicată, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare.
-****-

PRIM-MINISTRU

FLORIN-VASILE CÎŢU

Contrasemnează:

p. Ministrul mediului, apelor şi pădurilor,

Robert-Eugen Szep,

secretar de stat

Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,

Cseke Attila Zoltan

Ministrul afacerilor interne,

Lucian Nicolae Bode

Secretarul general al Guvernului,

Tiberiu Horaţiu Gorun

Ministrul afacerilor externe,

Bogdan Lucian Aurescu

Ministrul finanţelor, interimar,

Florin-Vasile Cîţu

ANEXA nr. 1:
CONTRACT DE PRESTĂRI SERVICII de permanenţă/intervenţie imediată pentru prevenirea şi combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun
ANEXA nr. 2:PROCEDURĂ privind modul de acţiune a instituţiilor responsabile în gestionarea intervenţiilor în cazul incidentelor generate de specia Ursus arctos (urs brun)
1.Activităţi derulate în cazul incidentelor generate de specia urs brun
1.1.Inspectoratul General al Jandarmeriei Române, denumit în continuare IGJR, prin unităţile subordonate, ca urmare a repartizării apelului prin SNUAU 112 sau a sesizării prin altă modalitate, desfăşoară următoarele activităţi:
a)înştiinţează telefonic şi/sau prin alte mijloace de comunicare la distanţă instituţiile şi/sau persoanele cu atribuţii în domeniu;
b)solicită date şi informaţii care să conducă la stabilirea nivelului de risc al intervenţiei;
c)deplasează la faţa locului efectivele de jandarmi aflate în serviciu;
d)evaluează situaţia şi riscurile de agresiune generate de către exemplarele de urs, respectiv prezenţa umană în zonă, factori ce pot provoca dezvoltarea spontană a agresivităţii, şi comunică datele către ceilalţi membri ai echipei de intervenţie;
e)asigură măsurile de ordine şi de protecţie a zonei în care s-au produs sau există pericolul de producere a unor situaţii care pun în pericol viaţa, integritatea fizică a persoanelor sau bunurile acestora;
f)delimitează perimetrul şi restricţionează accesul în zona unde există pericolul unei agresiuni;
g)îndepărtează alte persoane care nu îşi justifică prezenţa şi avertizează populaţia prin semnale acustice şi luminoase;
h)asigură accesul celorlalte instituţii specializate de intervenţie pentru desfăşurarea activităţilor specifice;
i)participă la organizarea şi desfăşurarea de acţiuni menite a alunga exemplarul de urs din zona incidentului;
j)participă la scoaterea persoanei/persoanelor agresate din zona de pericol;
k)asigură protecţia personalului care încearcă imobilizarea exemplarului de urs prin tranchilizare pe timpul desfăşurării intervenţiei;
l)stabileşte şi menţine contactul permanent cu instituţiile şi/sau persoanele cu atribuţii în domeniu.
1.2.Inspectoratul General al Poliţiei Române, prin structurile subordonate, desfăşoară următoarele activităţi:
a)sprijină unităţile subordonate IGJR în activitatea de asigurare a măsurilor de ordine şi de protecţie în proximitatea locului intervenţiei;
b)întreprinde activităţi pentru devierea/restricţionarea circulaţiei rutiere.
1.3.Direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor, denumită în continuare DSVSA, desfăşoară următoarele activităţi:
a)coordonează şi supraveghează activitatea medicilor veterinari de liberă practică împuterniciţi.
1.4.Medicii veterinari desfăşoară următoarele activităţi:
1.4.1.Medicii veterinari de liberă practică împuterniciţi:
a)folosesc mijloacele specifice de intervenţie pentru administrarea substanţelor necesare pentru imobilizarea sau eutanasierea exemplarelor de urs;
b)la solicitarea DSVSA, recoltează probe biologice de la exemplarul în cauză, suspect de boli infecţioase, pentru stabilirea diagnosticului;
c)realizează marcarea/individualizarea exemplarelor de urs tranchilizate în vederea relocării.
1.4.2.Medicii veterinari de liberă practică desfăşoară următoarele activităţi, în baza contractului încheiat cu unitatea administrativ-teritorială:
a)folosesc mijloacele specifice de intervenţie pentru administrarea substanţelor necesare pentru imobilizarea sau eutanasierea exemplarelor de urs;
b)recoltează probe biologice, asigurând, după caz, următoarele resurse materiale: autolaborator, trusă recoltare probe, echipament de protecţie, ladă izotermă pentru transportul probelor;
c)realizează marcarea/individualizarea exemplarelor de urs tranchilizate în vederea relocării.
1.5.Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, denumit în continuare IGSU, prin unităţile subordonate, desfăşoară următoarele activităţi:
a)asigură monitorizarea, evaluarea situaţiilor de urgenţă din domeniul de competenţă şi centralizează datele şi informaţiile necesare;
b)participă la acordarea asistenţei medicale de urgenţă prin intermediul echipajelor de prim ajutor;
c)acordă primul ajutor şi asistenţă medicală avansată de urgenţă;
d)asigură transportul răniţilor la unităţile spitaliceşti;
e)solicită sprijin de la serviciul de ambulanţă judeţean, când situaţia o impune;
f)informează populaţia din zona vizată, prin sistemul ROALERT.
1.6.Primarul/Viceprimarul unităţii administrativ-teritoriale, denumită în continuare UAT, desfăşoară următoarele activităţi:
a)se deplasează la locul incidentului şi conduce echipa de intervenţie;
b)iniţiază măsuri pentru informarea populaţiei cu privire la existenţa unui potenţial pericol determinat de prezenţa unor exemplare de urs, modul de comportare, metode de protejare a bunurilor şi animalelor domestice, restricţii şi obligaţia de respectare a recomandărilor reprezentanţilor instituţiilor cu atribuţii în gestionarea evenimentelor;
c)informează prefectul cu privire la resursele umane şi materiale la dispoziţie cu care pot acţiona în sprijin pentru gestionarea situaţiei;
d)consultă registrul naţional al alungărilor, tranchilizărilor şi relocărilor ori extragerilor prin eutanasiere sau împuşcare a exemplarelor de urs, în vederea fundamentării deciziei de intervenţie;
e)pune la dispoziţia medicului veterinar de liberă practică împuternicit arma de tranchilizare/eutanasiere;
f)pune la dispoziţia gestionarului fondului cinegetic contractant/Gărzii forestiere situaţia actualizată a delimitării zonei în scopul stabilirii cu precizie a modului de acţiune.
1.7.Personalul tehnic de specialitate angajat al gestionarului fondului cinegetic desfăşoară următoarele activităţi:
a)se deplasează la faţa locului şi participă la intervenţie prin desfăşurarea de acţiuni menite a alunga/imobiliza/captura animalul;
b)evaluează situaţia, atunci când ajunge primul la locul incidentului, şi comunică datele către ceilalţi membri ai echipei de intervenţie;
c)asigură relocarea exemplarului de urs în locaţiile de destinaţie indicate de Garda forestieră;
d)extrage prin împuşcare exemplarul de urs, potrivit deciziei conducătorului echipei de intervenţie;
e)asigură condiţii optime pentru exemplarele rămase orfane/rănite până la predarea acestora centrelor autorizate.
1.8.Garda forestieră desfăşoară următoarele activităţi:
a)pune la dispoziţia autorităţilor administraţiei publice locale lista actualizată a gestionarilor fondurilor cinegetice, în scopul stabilirii competenţei teritoriale a acestora;
b)se deplasează la faţa locului şi participă la intervenţie prin desfăşurarea de acţiuni menite a alunga/imobiliza/captura animalul;
c)evaluează situaţia, atunci când ajunge prima la locul incidentului, şi comunică datele către ceilalţi membri ai echipei de intervenţie;
d)în cazul acţiunilor de relocare, identifică posibilele locaţii de destinaţie şi asigură obţinerea acceptului gestionarului de fond cinegetic;
e)extrage prin împuşcare exemplarul de urs, potrivit deciziei conducătorului echipei de intervenţie.
1.9.Centrul de reabilitare/Entitatea autorizată sprijină cu personal de specialitate echipa de intervenţie prin preluarea, eliberarea/plasarea provizorie în custodie în cadrul centrelor de reabilitare/îngrijire a exemplarelor de faună sălbatică capturate, bolnave, rănite, până la reintroducerea în habitatele naturale de origine sau în sanctuare în care este posibilă deţinerea pe termen lung.
2.Evaluarea comportamentului animalului sălbatic
2.1.Comportamentul general oferă informaţii de bază referitoare la animal, de care se va ţine seama în cadrul evaluării finale, individuale, realizate cu ocazia intervenţiei rapide la faţa locului.

Comportamentul general

Nivelul de risc

Animalul se retrage la observarea oamenilor. (50-100 m)

redus

Animalul nu se retrage la observarea oamenilor. (50-100 m)

mediu

Animalul surprins/alungat lansează un atac fals.

mediu

Animalul nu este oprit de măsurile de protecţie existente.

mediu

Animalul se hrăneşte cu gunoaie în prezenţa oamenilor.

mediu

Animalul nu se retrage când este alungat.

mediu

Animalul se află prins într-o capcană neautorizată şi prezintă răni grave.

mare

Animalul intră în gospodării.

mare

Animalul surprins/alungat lansează un atac.

mare

Animalul devine agresiv în urma rănirii sau a administrării substanţelor tranchilizante.

mare

Animalul atacă omul.

mare

Animalul atacă animale domestice.

mare

3.Niveluri de risc
3.1.La nivelul de risc redus
Dacă în urma evaluării la faţa locului echipa de intervenţie constată că nivelul de risc este redus, se procedează la alungarea exemplarului prin diverse mijloace, intervenţie prevăzută la art. 4 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, şi se vor lua următoarele măsuri:
a)limitarea accesului persoanelor în zonă de către jandarmi, poliţişti şi poliţişti locali, după caz;
b)aplicarea măsurilor de îndepărtare a animalului din zonă, respectiv goane oarbe, semnale acustice şi luminoase, gloanţe de cauciuc, petarde, de către jandarmi şi personalul tehnic de specialitate al gestionarului fondului cinegetic sau al Gărzii forestiere, după caz;
c)în urma intervenţiei se va încheia un raport în care se vor detalia modul de intervenţie şi rezultatele obţinute;
d)dacă este cazul, reprezentantul legal al autorităţii administraţiei publice locale va convoca comisia de constatare a pagubelor, potrivit prevederilor art. 3 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 1.679/2008 privind modalitatea de acordare a despăgubirilor prevăzute de Legea vânătorii şi a protecţiei fondului cinegetic nr. 407/2006, precum şi obligaţiile ce revin gestionarilor fondurilor cinegetice şi proprietarilor de culturi agricole, silvice şi de animale domestice pentru prevenirea pagubelor.
3.2.La nivelul de risc mediu
Dacă în urma evaluării la faţa locului echipa de intervenţie constată că nivelul de risc este mediu, se procedează la alungarea exemplarului prin diverse mijloace sau la tranchilizare şi relocare, intervenţii prevăzute la art. 4 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, şi se vor lua următoarele măsuri:
a)limitarea accesului persoanelor în zonă de către jandarmi, poliţişti şi poliţişti locali, după caz;
b)aplicarea măsurilor de îndepărtare a animalului din zonă, respectiv goane oarbe, semnale acustice şi luminoase, gloanţe de cauciuc, petarde, de către jandarmi şi personalul tehnic de specialitate al gestionarului fondului cinegetic sau al Gărzii forestiere, după caz;
c)medicul veterinar de liberă practică împuternicit procedează la tranchilizarea exemplarului de urs;
d)autoritatea locală şi gestionarul pun la dispoziţia echipei de intervenţie echipamentul specializat pentru marcarea şi transportul exemplarului tranchilizat;
e)în urma intervenţiei se va încheia un raport în care se vor detalia modul de intervenţie şi rezultatele obţinute;
f)dacă este cazul, reprezentantul legal al autorităţii publice locale va convoca comisia de constatare a pagubelor, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.679/2008.
3.3.La nivel de risc mare
Dacă în urma evaluării la faţa locului echipa de intervenţie constată că nivelul de risc este mare, se intervine prin metoda extragerii prin eutanasiere/împuşcare, intervenţie prevăzută la art. 4 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, şi se vor lua următoarele măsuri:
a)limitarea accesului persoanelor în zonă de către jandarmi, poliţişti şi poliţişti locali, după caz;
b)medicul veterinar împuternicit procedează la tranchilizarea şi eutanasierea exemplarului, după caz;
c)extragerea prin împuşcare de către personalul tehnic de specialitate al gestionarului fondului cinegetic sau al Gărzii forestiere, după caz, a exemplarului de urs agresiv, potrivit deciziei conducătorului echipei de intervenţie;
d)în urma intervenţiei se va încheia un raport în care se vor detalia modul de intervenţie şi rezultatele obţinute;
e)dacă este cazul, reprezentantul legal al autorităţii publice locale va convoca comisia de constatare a pagubelor, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.679/2008.
Decizia privind utilizarea uneia dintre metodele enumerate mai sus este luată de către conducătorul echipei de intervenţie prin raportare la nivelul de risc constatat la faţa locului.
Decizia de intervenţie prin metoda extragerii prin eutanasiere sau împuşcare, după caz, trebuie luată gradual, cu respectarea condiţiei proporţionalităţii, în funcţie de circumstanţele concrete de la faţa locului.
Având în vedere faptul că din echipa de intervenţie face parte şi un medic veterinar, prima opţiune pentru extragere este eutanasierea exemplarului de urs, dacă situaţia la faţa locului permite această procedură de intervenţie.
Metoda de extragere prin împuşcare a exemplarului de urs este utilizată numai în cazurile în care exemplarul de urs prezintă un comportament agresiv sau se află într-o situaţie de natură a dezvolta un comportament agresiv, care poate pune în pericol siguranţa şi securitatea persoanelor sau a bunurilor de orice fel aparţinând acestora. De asemenea, metoda extragerii prin eutanasiere sau împuşcare se va utiliza şi în cazul în care metodele anterioare nu au dat rezultate, iar nivelul de risc se modifică din risc redus sau mediu în risc mare, precum şi în situaţia în care echipa de intervenţie ia decizia că exemplarul în cauză, ca urmare a eventualelor răni, dezvoltă un comportament agresiv care pune în pericol siguranţa şi securitatea persoanelor.
4.Procedura de intervenţie se realizează astfel:
a)echipa de intervenţie, în urma solicitării, pregăteşte, potrivit responsabilităţilor ce rezultă din prezenta ordonanţă de urgenţă, echipamentul de intervenţie, respectiv autoutilitară specială, armă de tranchilizare, trusă de tranchilizare, trusă de prim ajutor pentru animale, targă de transport, laţ de imobilizare, trusă de autoapărare echipă asupra potenţialului atac al ursului;
b)echipa de intervenţie intervine doar dacă zona este asigurată din punctul de vedere al siguranţei cetăţenilor, măsură realizată de către jandarmi, poliţişti şi poliţişti locali, după caz;
c)în cazul în care animalul trebuie imobilizat prin tranchilizare - capturat -, scos din capcană ilegală - laţ -, medicul veterinar de liberă practică împuternicit apreciază greutatea ursului, stabileşte şi administrează exemplarului de urs substanţa tranchilizantă în vederea imobilizării animalului.
5.Alte obligaţii şi responsabilităţi
5.1.Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, prin structurile subordonate, are obligaţia de a pune la dispoziţia autorităţilor locale şi structurilor de jandarmerie o listă completă şi actualizată cu datele de contact ale medicilor veterinari de liberă practică împuterniciţi şi ale persoanelor ce pot fi anunţate în orice moment în vederea alertării cu privire la apariţia unui incident provocat de urşi.
5.2.UAT are obligaţia de a pune la dispoziţia structurilor de jandarmerie şi direcţiilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor o listă completă şi actualizată cu datele de contact ale primarului/viceprimarului unităţii administrativ-teritoriale desemnat în comitetul local de situaţii de urgenţă potrivit prevederilor art. 12 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 15/2005, cu modificările şi completările ulterioare, date ce pot fi utilizate în orice moment în vederea alertării cu privire la apariţia unui incident provocat de urşi, precum şi orice schimbare apărută.
5.3.Gestionarii fondurilor de vânătoare sunt obligaţi să pună la dispoziţia autorităţilor locale şi structurilor de jandarmerie o listă completă şi actualizată cu datele de contact, date ce pot fi utilizate în orice moment în vederea alertării cu privire la apariţia unui incident provocat de urşi, precum şi arondarea acestora pe unităţi administrativ-teritoriale.

ANEXA nr. 3:

Judeţ

UAT

Echipa de intervenţie

FC intervenţie alungare

Data intervenţiei alungare

Coordonate intervenţie alungare X (WGS84, grade zecimale)

Coordonate intervenţie alungare Y (WGS84, grade zecimale)

Nr. raport intervenţie alungare

Nr. identificare relocare(nr. colar sau crotaliu)

FC intervenţie relocare

Coordonate intervenţie relocare X (WGS84, grade zecimale)

Coordonate intervenţie relocare Y (WGS84, grade zecimale)

Judeţ relocare

FC destinaţie relocare

Data intervenţiei relocare

Nr. raport intervenţie relocare

Nr. identificare eutanasiere (nr. colar sau crotaliu)

FC intervenţie eutanasiere

Data intervenţiei eutanasiere

Coordonate eutanasiere X (WGS84, grade zecimale)

Coordonate eutanasiere Y (WGS84, grade zecimale)

Nr. raport intervenţie eutanasiere

Nr. identificare împuşcare (nr. colar sau crotaliu)

FC intervenţie împuşcare

Data intervenţiei împuşcare

Coordonate împuşcare X (WGS84, grade zecimale)

Coordonate împuşcare Y (WGS84, grade zecimale)

Nr. raport intervenţie împuşcare

Sex

Detalii referitoare la eveniment

Metoda de intervenţie

Adăugat

ANEXA nr. 4:RAPORT DE EVENIMENT Nr.......al echipei de intervenţie constituit pe baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 81/2021
Data......., ora.........
Subsemnaţii:
Reprezentant Jandarmerie..................., Unitatea.....................
Reprezentant UAT/CJ................................................................
Localitatea..................................................................................
Judeţul........................................................................................
Personal tehnic................., gestionar.......................................
Medic veterinar împuternicit.......................................................
Zona...........................................................................................
Personal Gardă forestieră (dacă este cazul).............................
Zona...........

Modalitatea intervenţiei:

|_|

|_|

|_|

|_|

ALUNGARE

TRANCHILIZARE/RELOCARE

EXTRAGERE

EUTANASIERE/ÎMPUŞCARE

Număr exemplare asupra cărora s-a intervenit: |_|
Locul extragerii/capturării............................................
Coordonatele locului intervenţiei în format WGS 84 (grade zecimale).......................................(Sunt obligatorii şi se vor completa pentru fiecare tip de intervenţie.)
Aria naturală protejată (dacă este cazul)................................................
Stadiul de dezvoltare a exemplarului/lor (adult/tineret/pui)....................
Sexul: FEMELĂ CU PUI |_| FEMELĂ |_| MASCUL |_|
Vârsta estimată:
Apreciere: |_| ANI...Pe baza danturii (dacă este cazul) |_| ANI
Nivelul de risc evaluat conform anexei nr. 2 pct. 2.1..............................
Decizie la nivelul echipei de intervenţie conform art. 4 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 81/2021....................................................................................................
Detalii/Descriere intervenţie
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
Starea exemplarului/lor după recoltare/capturare (viu/mort/rănit)................
Semnificaţia coloanelor din tabelul de mai jos este următoarea:
A - Circumferinţă gât (mm);
B - Lungime talpă inferioară;
C - Lungime talpă posterioară.

Vârsta (ani)

Sex M/F

Greutate (kg)

Lungime cap (mm)

Lungime nas-baza cozii (mm)

Circumferinţă torace (mm)

Înălţime greabăn (mm)

A

B

C

Serie/Nr. marcaj (dacă este cazul)......................................................................................................
Stocarea şi destinaţia exemplarului/lor (dacă este cazul)..................................................................
Alte relatări (dacă este cazul)..............................................................................................................
Semnături
Personal Jandarmerie...................................................
Reprezentant UAT/CJ...................................................
Personal tehnic gestionar.............................................
Medic veterinar împuternicit.........................................
Persoana păgubită/apelant...........................................

ANEXA nr. 5:Repartiţia exemplarelor de urs brun care reprezintă nivel de prevenţie pe judeţe şi fonduri cinegetice

Nr. crt.

Judeţul

Nr. FV

Denumirea

Nivelul de prevenţie

0

1

2

3

4

1.

AB

11

Ocoliş

1

2.

AB

13

Vidolm

1

3.

AB

15

Ponor

1

4.

AB

51

Canciu

1

5.

AB

54

Şugag

1

Total judeţul Alba

5

6.

AG

1

Negoiu

4

7.

AG

2

Şuici

4

8.

AG

4

Cumpăna

1

9.

AG

5

Arefu

2

10.

AG

6

Valea Danului

1

11.

AG

8

Jepi

1

12.

AG

9

Muşeteşti

1

13.

AG

10

Mălureni

1

14.

AG

11

Căpăţâna

2

15.

AG

12

Plăişor

3

16.

AG

13

Corbi

2

17.

AG

15

Bratia

1

18.

AG

16

Râuşor

1

19.

AG

17

Aninoasa

1

20.

AG

18

Râul Târgului

1

21.

AG

19

Câmpulung

1

22.

AG

20

Stoeneşti

1

23.

AG

22

Rucăr

1

24.

AG

23

Dâmbovicioara

1

Total judeţul Argeş

30

25.

BC

1

Ghimeş

1

26.

BC

4

Sulţa

1

27.

BC

5

Ciobănuş

1

28.

BC

14

Dărmăneşti

1

29.

BC

15

Bărzăuţa

1

30.

BC

17

Slănic-Moldova

1

31.

BC

20

Oituz

1

32.

BC

22

Caşinul Inferior

1

Total judeţul Bacău

8

33.

BN

8

Fiad - Romuli

1

34.

BN

12

Parva

1

35.

BN

13

Cormaia

1

36.

BN

14

Anieş

1

37.

BN

15

Valea Mare

2

38.

BN

16

Ilva Mare

1

39.

BN

18

Leşu

1

40.

BN

24

Cuşma

1

41.

BN

25

Tihuţa

1

42.

BN

26

Colibiţa

2

43.

BN

27

Budac

2

44.

BN

28

Simioneşti

1

45.

BN

29

Şieuţ

2

46.

BN

30

Teaca

1

47.

BN

31

Albeşti

1

48.

BN

38

Sânmihai

1

49.

BN

39

Miceşti

1

Total judeţul Bistriţa-Năsăud

21

50.

BV

1

Buneşti

1

51.

BV

2

Fişer

1

52.

BV

3

Homorod

2

53.

BV

4

Jibert

1

54.

BV

6

Racoş

1

55.

BV

7

Ticuş

1

56.

BV

8

Valea Bogăţii

1

57.

BV

9

Dopca

1

58.

BV

10

Dopca - Apaţa

1

59.

BV

12

Vlădeni

1

60.

BV

13

Crizbav

1

61.

BV

14

Rotbav

1

62.

BV

15

Codlea

1

63.

BV

18

Timiş

2

64.

BV

21

Budila

1

65.

BV

22

Urlători

1

66.

BV

23

Gârcin

1

67.

BV

24

Victoria

1

68.

BV

25

Tărlung

1

69.

BV

26

Râşnov

1

70.

BV

27

Bran - Şimon

1

71.

BV

28

Moieciu

1

72.

BV

30

Poiana Mărului

1

73.

BV

31

Bârsa

1

74.

BV

32

Strâmba - Mira

1

75.

BV

33

Veneţia

1

76.

BV

34

Şercăiţa

2

77.

BV

35

Toderiţa

1

78.

BV

36

Felmer

1

79.

BV

37

Şoarş Bărcuţ

1

80.

BV

38

Făgăraş

1

81.

BV

39

Cincu

1

82.

BV

40

Sebeş

2

83.

BV

41

Dejani

2

84.

BV

42

Voila

1

85.

BV

43

Sâmbăta

2

86.

BV

44

Zizin

2

87.

BV

45

Dălghiu

1

Total judeţul Braşov

45

88.

BZ

22

Măgura Tisău

1

89.

BZ

24

Ruşavăţu

1

90.

BZ

25

Brăeşti

1

91.

BZ

26

Umbrărelu

1

92.

BZ

29

Cătina

1

93.

BZ

30

Pătârlagele

1

94.

BZ

31

Colţi

1

95.

BZ

32

Valea Nehoiului

2

96.

BZ

33

Siriu

1

97.

BZ

34

Harţagu

3

98.

BZ

35

Păltiniş Caşoca

2

99.

BZ

36

Bâsca Mare

3

100.

BZ

37

Piciorul Caprei

1

101.

BZ

38

Neharna - Muşa

2

102.

BZ

39

Breazău

2

103.

BZ

40

Vintilă Vodă

2

104.

BZ

41

Beceni

1

105.

BZ

44

Câlnău

1

106.

BZ

45

Deduleşti

1

Total judeţul Buzău

28

107.

CJ

41

Valea Ierii

1

Total judeţul Cluj

1

108.

CV

1

Vârghiş

1

109.

CV

2

Brăduţ

1

110.

CV

3

Cormoş

3

111.

CV

4

Herculian

4

112.

CV

5

Baraolt

1

113.

CV

6

Belin

2

114.

CV

7

Aita

2

115.

CV

8

Dobriţa - Zălan

1

116.

CV

9

Şugaş

1

117.

CV

10

Vâlcele

1

118.

CV

12

Bicsad

2

119.

CV

13

Bodoc

2

120.

CV

15

Reci - Lisnău

2

121.

CV

16

Dalnic

3

122.

CV

17

Turia

3

123.

CV

19

Petriceni

1

124.

CV

20

Estelnic

1

125.

CV

21

Apa Roşie

2

126.

CV

23

Lemnia

2

127.

CV

24

Oituz

4

128.

CV

25

Ojdula

4

129.

CV

26

Brateş

1

130.

CV

28

Doboli

1

131.

CV

29

Zagon

2

132.

CV

30

Benedek

1

133.

CV

31

Dârnău

1

134.

CV

32

Mica

1

135.

CV

33

Zăbrătău

2

136.

CV

34

Dobârlău

2

Total judeţul Covasna

54

137.

DB

13

Runcu

1

138.

DB

16

Valea Ialomiţei

2

Total judeţul Dâmboviţa

3

139.

GJ

6

Bistriţa

1

140.

GJ

8

Şuşiţa

1

141.

GJ

9

Bumbeşti

1

142.

GJ

10

Sadu

1

143.

GJ

11

Cărpiniş

1

144.

GJ

12

Gilort

1

145.

GJ

14

Olteţ

1

Total judeţul Gorj

7

146.

HD

6

Ribiţa

1

147.

HD

34

Godeanu

1

148.

HD

36

Romoşel

1

149.

HD

45

Valea Fierului

1

150.

HD

50

Ursici

1

151.

HD

52

Zeicani

1

152.

HD

59

Râul Bărbat

1

153.

HD

60

Valea Streiului

1

154.

HD

64

Şiglău

1

155.

HD

66

Petroşani

1

Total judeţul Hunedoara

10

156.

HR

1

Topliţa

1

157.

HR

2

Voievodeasa

1

158.

HR

3

Mureş

2

159.

HR

4

Bilbor

2

160.

HR

5

Bistricioara

1

161.

HR

6

Borsec

2

162.

HR

7

Rezu Mare

1

163.

HR

8

Putna

1

164.

HR

9

Lacu Roşu

1

165.

HR

10

Gheorgheni

2

166.

HR

11

Jolotca

2

167.

HR

12

Remetea

2

168.

HR

13

Borzont

1

169.

HR

14

Voşlobeni

3

170.

HR

15

Bălan

2

171.

HR

16

Cârţa

2

172.

HR

17

Mădăraş

2

173.

HR

18

Tomeşti

2

174.

HR

19

Valea Rece

1

175.

HR

21

Mihăileni

2

176.

HR

22

Miercurea-Ciuc

1

177.

HR

23

Păuleni

1

178.

HR

24

Sânmartin

3

179.

HR

25

Armăşeni

1

180.

HR

26

Plăieşi

1

181.

HR

27

Caşin

1

182.

HR

28

Tuşnad

2

183.

HR

29

Piliske

2

184.

HR

30

Homorod

1

185.

HR

31

Mereşti

2

186.

HR

32

Daia

1

187.

HR

33

Călugăreni

2

188.

HR

34

Zetea

1

189.

HR

35

Ivo

1

190.

HR

36

Szencsed

2

191.

HR

37

Vărşag

2

192.

HR

38

Iuhod

2

193.

HR

39

Corond

2

194.

HR

40

Crişeni

2

195.

HR

41

Bodogaia

2

196.

HR

42

Tărceşti

2

197.

HR

43

Dealu

2

198.

HR

44

Tăietura

2

199.

HR

45

Mătişeni

2

Total judeţul Harghita

73

200.

MH

9

Cernişoara

1

Total judeţul Mehedinţi

1

201.

MM

7

Repedea

1

202.

MM

53

Ţibleş

1

Total judeţul Maramureş

2

203.

MS

13

Hărţău

1

204.

MS

15

Glodeni

1

205.

MS

16

Voiniceni

1

206.

MS

17

Cocoş

1

207.

MS

18

Corneşti

1

208.

MS

19

Gălăţeni

1

209.

MS

20

Ernei

1

210.

MS

21

Gorneşti

1

211.

MS

23

Breaza

1

212.

MS

24

Lunca

1

213.

MS

25

Săcal

1

214.

MS

26

Aluniş

4

215.

MS

30

Răstoliţa

1

216.

MS

31

Bradu

1

217.

MS

32

Ilva

1

218.

MS

33

Zebrac

1

219.

MS

34

Neagra

1

220.

MS

36

Lăpuşna

1

221.

MS

37

Fâncel

1

222.

MS

38

Tireu

2

223.

MS

39

Caşva

1

224.

MS

40

Mociar

1

225.

MS

41

Sirod

2

226.

MS

44

Isuica

1

227.

MS

45

Chiher

1

228.

MS

46

Vărgata

1

229.

MS

47

Bereni

1

230.

MS

48

Chibed

1

231.

MS

49

Ghineşti

1

232.

MS

50

Crişani

1

233.

MS

53

Sighişoara

1

234.

MS

54

Archita

1

235.

MS

55

Saschiz

2

236.

MS

56

Apold

1

237.

MS

57

Criş

1

238.

MS

59

Zagăr

1

239.

MS

60

Viişoara

1

Total judeţul Mureş

43

240.

NT

1

Tazlău

1

241.

NT

3

Iapa

1

242.

NT

10

Măieruş

1

243.

NT

11

Tarcău

1

244.

NT

12

Floarea

1

245.

NT

13

Dămuc

1

246.

NT

14

Bicăjel

1

247.

NT

15

Telec

1

248.

NT

17

Schit

1

249.

NT

18

Grinţieş

1

250.

NT

20

Galu

1

251.

NT

22

Borca

1

252.

NT

23

Sabasa

1

Total judeţul Neamţ

13

253.

PH

21

Şeţu

2

254.

PH

22

Orjogoaia

1

255.

PH

23

Proviţa

1

256.

PH

24

Comarnic

1

257.

PH

25

Sinaia

1

258.

PH

26

Azuga

1

259.

PH

27

Teleajen

1

260.

PH

28

Telejenel

2

261.

PH

29

Bâsca fără Cale

1

262.

PH

30

Slon

1

263.

PH

35

Păltinet

3

264.

PH

36

Cosmina

1

Total judeţul Prahova

16

265.

SB

1

Bruiu

1

266.

SB

2

Noul Român

1

267.

SB

3

Arpaş

2

268.

SB

4

Bâlea

1

269.

SB

5

Porumbacu

2

270.

SB

6

Avrig

1

271.

SB

9

Lotrioara

1

272.

SB

10

Sadu

1

273.

SB

11

Negovanu

1

274.

SB

12

Răşinari

1

275.

SB

13

Gura Râului

1

276.

SB

14

Sălişte

1

277.

SB

23

Vurpăr

1

278.

SB

24

Ţichindeal

1

279.

SB

26

Şeica Mare

1

280.

SB

28

Bazna

1

281.

SB

29

Valea Viilor

1

282.

SB

31

Aţel

1

283.

SB

33

Dumbrăveni

1

284.

SB

34

Laslea

1

285.

SB

36

Iacobeni

1

286.

SB

39

Marpod

2

287.

SB

42

Merghindeal

1

288.

SB

46

Căprăreţ

2

Total judeţul Sibiu

28

289.

SV

1

Pinu

1

290.

SV

2

Cristişoru

1

291.

SV

3

Păltiniş

1

292.

SV

4

Buciniş

1

293.

SV

5

Chiril

1

294.

SV

6

Barnar

1

295.

SV

8

Serişoare

1

296.

SV

10

Dornişoara

1

297.

SV

11

Teşna

1

298.

SV

12

Coşna

1

299.

SV

14

Orata

1

300.

SV

19

Muncel

1

301.

SV

20

Valea Putnei

1

302.

SV

28

Demacuşa

1

Total judeţul Suceava

14

303.

VL

1

Obârşia Lotrului

1

304.

VL

3

Voineşiţa

1

305.

VL

4

Mânăileasa

1

306.

VL

5

Latoriţa

1

307.

VL

8

Mălaia

1

308.

VL

9

Câineni

1

309.

VL

10

Boia

1

310.

VL

11

Boişoara

1

311.

VL

12

Poiana

1

312.

VL

13

Cozia

1

313.

VL

15

Călimăneşti

1

314.

VL

21

Romani

1

315.

VL

22

Cerna

1

Total judeţul Vâlcea

13

316.

VN

15

Căldări

1

317.

VN

18

Pietrosu

1

318.

VN

19

Condratu

2

319.

VN

20

Lepşa

1

320.

VN

21

Macradeu

1

321.

VN

22

Dragomira

1

322.

VN

23

Câmpuri

1

323.

VN

24

Vizantea

1

324.

VN

42

Andreiaşu

1

325.

VN

43

Milcovelu

1

Total judeţul Vrancea

11

TOTAL

426

ANEXA nr. 6:CONTRACT DE PRESTĂRI SERVICII de permanenţă/intervenţie imediată pentru prevenirea şi combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun
Prezentul contract se încheie în temeiul prevederilor art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 81/2021 privind aprobarea metodelor de intervenţie imediată pentru prevenirea şi combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun asupra persoanelor şi bunurilor acestora, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
Art. 1: Părţile contractante
Autoritatea contractantă:
Primăria/UAT.................., cu sediul în.........., telefon.........., fax.........., cod de înregistrare fiscală.........., cont nr. ..........deschis la Trezoreria.........., reprezentată prin.........., în calitate de achizitor,
şi
Cabinetul medical-veterinar/S.C........................................., cu sediul în localitatea......................., str...........nr..........., judeţul...................., telefon.........., fax.........., mobil.................., e-mail.........., înregistrat în registrul comerţului cu nr. ................., CUI..............., cod de înregistrare fiscală.........., cont nr. ..........deschis la........................................., reprezentat prin................, identificat cu CI seria....nr.........., în calitate de prestator.
Art. 2: Definiţii
2.1.În prezentul contract, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a)contract - actul juridic care reprezintă acordul de voinţă al celor două părţi, încheiat între o autoritate contractantă - în calitate de achizitor şi un prestator de servicii - în calitate de prestator;
b)achizitor şi prestator - părţile contractante, aşa cum sunt acestea denumite în prezentul contract;
c)servicii - totalitatea activităţilor desfăşurate de prestator în cadrul prezentului contract;
d)preţul contractului - preţul plătibil prestatorului de către achizitor, în baza contractului, pentru îndeplinirea integrală şi corespunzătoare a tuturor obligaţiilor asumate prin contract;
e)forţa majoră - un eveniment mai presus de controlul părţilor, care nu se datorează greşelii sau culpei acestora, care nu putea fi prevăzut la momentul încheierii contractului şi care face imposibilă executarea şi, respectiv, îndeplinirea contractului; sunt considerate asemenea evenimente: războaie, revoluţii, incendii, inundaţii sau orice alte catastrofe naturale, restricţii apărute ca urmare a unei carantine, unui embargou, enumerarea nefiind exhaustivă, ci enunţiativă. Nu este considerat forţă majoră un eveniment asemenea celor de mai sus care, fără a crea o imposibilitate de executare, face extrem de costisitoare executarea obligaţiilor uneia din părţi;
f)zi - zi calendaristică, dacă nu se specifică în mod diferit; an - 365 de zile.
Art. 3: Obiectul contractului
3.1.Obiectul prezentului contract îl reprezintă asigurarea de servicii de permanenţă şi intervenţie imediată pentru prevenirea şi combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun asupra persoanelor şi bunurilor acestora.
3.2.Activitatea prestatorului se desfăşoară în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 81/2021.
Art. 4: Durata contractului
Prezentul contract se încheie pe o perioadă de....................şi intră în vigoare la data semnării. Această perioadă se poate prelungi prin act adiţional semnat de către ambele părţi.
Art. 5: Aplicabilitate
5.1.Contractul intră în vigoare la data semnării.
5.2.Prin intrarea în vigoare a contractului se înţelege începerea efectivă a serviciilor de către prestator în favoarea achizitorului.
Art. 6: Preţul şi modalitatea de plată
6.1.Tariful convenit pentru serviciile de permanenţă/intervenţie imediată este de.........., la care se adaugă TVA, dacă este cazul. Plata se va efectua în termen de 30 de zile de la data primirii fiecărei facturi.
6.2.Plata facturii se va face prin ordin de plată în contul indicat/înscris pe factura fiscală.
6.3.În cazul în care nu se achită la scadenţă facturile emise de către prestator, achizitorul se află de drept în întârziere în ceea ce priveşte executarea obligaţiei de plată a preţului contractului. Pentru plata cu întârziere faţă de termenul scadent al facturilor emise în baza prezentului contract se vor percepe penalităţi de întârziere, conform legislaţiei în vigoare.
6.4.Preţul contractului poate fi ajustat doar în cazul în care au loc modificări legislative sau au fost emise de către autorităţi acte administrative care au ca obiect creşterea/diminuarea costurilor pe baza cărora s-a fundamentat preţul contractului şi/sau doar în măsura strict necesară pentru acoperirea costurilor salariale.
Art. 7: Obligaţiile părţilor
7.1.Obligaţiile prestatorului sunt următoarele:
a)asigură prezenţa la acţiunea de intervenţie imediată;
b)în situaţia în care prestatorul nu poate fi prezent la acţiunea de intervenţie imediată, acesta asigură un înlocuitor;
c)asigură permanenţa/intervenţia imediată, intervenţia prin tranchilizare şi relocare, extragerea prin eutanasiere, astfel cum sunt definite în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 81/2021;
d)dispune de echipamentele specifice de intervenţie;
e)pregăteşte echipamentele de intervenţie şi se deplasează de urgenţă spre zona de intervenţie;
f)face analiza gradului de risc împreună cu ceilalţi reprezentanţi ai echipei de intervenţie şi stabileşte natura intervenţiei;
g)după finalizarea intervenţiei, completează raportul de eveniment;
h)nu părăseşte locul evenimentului până la soluţionarea acestuia şi informează achizitorul despre eveniment şi modul de soluţionare;
i)marchează exemplarele de urs brun relocate cu colar GPS/crotaliu auricular şi microcip;
j)asigură asistenţa veterinară pe tot parcursul relocării exemplarului de urs brun.
7.2.Obligaţiile achizitorului sunt următoarele:
a)contactează prestatorul şi convoacă echipa de intervenţie constituită la nivel local, aflată cel mai aproape de zona de intervenţie;
b)comunică prestatorului toate informaţiile pe care le deţine, necesare desfăşurării în condiţii optime a activităţii de intervenţie;
c)coordonează intervenţia asupra exemplarului/exemplarelor de urs în cauză şi sprijină prestatorul pe parcursul derulării intervenţiei;
d)asigură accesul reprezentanţilor prestatorului în zona de intervenţie;
e)pune la dispoziţia prestatorului orice echipamente necesare intervenţiei pe care le deţine;
f)achită facturile emise de către prestator în condiţiile prezentului contract.
Art. 8: Încetarea/Rezilierea contractului
8.1.Prezentul contract se derulează până la data de.........., cu posibilitatea prelungirii prin încheierea unui act adiţional semnat de ambele părţi.
8.2.Încetarea prezentului contract poate avea loc în următoarele situaţii:
a)prin acordul scris al părţilor, înainte de termenul prevăzut, în baza unor motive temeinic justificate, cu condiţia înştiinţării în scris cu cel puţin 30 de zile înainte de data renunţării;
b)la expirarea termenului;
c)prin rezilierea contractului pentru cauză de neexecutare;
d)prin apariţia oricărei alte incapacităţi legale care să împiedice executarea culpabilă de către una din părţile contractuale.
Art. 9: Forţa majoră
9.1.Forţa majoră este constatată de o autoritate competentă.
9.2.Forţa majoră exonerează părţile contractante de îndeplinirea obligaţiilor asumate prin prezentul contract, pe toată perioada în care aceasta acţionează.
9.3.Îndeplinirea contractului va fi suspendată în perioada de acţiune a forţei majore, dar fără a prejudicia drepturile ce li se cuveneau părţilor până la apariţia acesteia.
9.4.Partea contractantă care invocă forţa majoră are obligaţia de a notifica celeilalte părţi, imediat şi în mod complet, apariţia cazului de forţă majoră şi să ia orice măsuri care îi stau la dispoziţie în vederea limitării consecinţelor.
Art. 10: Notificări
10.1.În accepţiunea părţilor contractante, orice notificare adresată de una dintre acestea celeilalte părţi este valabil îndeplinită dacă va fi transmisă la adresa/sediul prezent(ă) în partea introductivă a prezentului contract.
10.2.Schimbările datelor de contact/corespondenţă ale părţilor contractante, necomunicate de acestea, nu pot fi imputabile părţii adverse.
10.3.În cazul în care notificarea se face prin poştă, ea va fi transmisă prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire şi se consideră primită la data menţionată de oficiul poştal primitor.
10.4.Refuzul primirii notificării pe cale poştală şi/sau prin curier de oricare dintre părţile contractante nu va putea fi invocat de aceasta ca motiv de neîndeplinire a procedurii.
10.5.Notificările verbale nu vor fi luate în considerare de niciuna dintre părţi, dacă nu sunt confirmate prin intermediul uneia din modalităţile prevăzute la alineatele precedente.
10.6.Înştiinţările şi notificările vor fi transmise la adresele de mai jos:
- către achizitor:........................;
- către prestator:.......................
Art. 11: Soluţionarea litigiilor
11.1.Părţile convin ca toate neînţelegerile privind valabilitatea contractului sau cele privind interpretarea, executarea ori încetarea acestuia să fie rezolvate pe cale amiabilă, în termen de 15 zile lucrătoare de la intervenirea acestora.
11.2.Dacă achizitorul şi prestatorul nu reuşesc să rezolve în mod amiabil divergenţele contractuale, fiecare parte poate solicita ca disputa să se soluţioneze de către instanţele judecătoreşti competente din România.
Art. 12: Limba care guvernează contractul
Limba care guvernează contractul este limba română.
Art. 13: Legea aplicabilă contractului
Contractul va fi interpretat conform legilor din România.
Art. 14: Dispoziţii finale
14.1.Modificarea prezentului contract se face prin act adiţional încheiat între părţile contractante. Orice modificare a datelor de contact din preambulul contractului se va aduce la cunoştinţa celeilalte părţi în termen de maximum 24 de ore.
14.2.Prezentul contract reprezintă voinţa părţilor şi înlătură orice altă înţelegere verbală dintre acestea, anterioară sau ulterioară încheierii lui.
Prezentul contract se încheie la sediul achizitorului astăzi,.........., în 3 (trei) exemplare, din care unul a fost înmânat prestatorului, iar celelalte 2 (două) rămân la autoritatea contractantă.
Achizitor,
..............................
Prestator,
..............................

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 732 din data de 26 iulie 2021