Capitolul iv - Managementul funcţiei publice şi al funcţionarilor publici şi Sistemul electronic naţional de evidenţă a ocupării în sectorul public - Ordonanță de urgență 57/2019 privind Codul administrativ
M.Of. 555
În vigoare Versiune de la: 22 Noiembrie 2025
CAPITOLUL IV:Managementul funcţiei publice şi al funcţionarilor publici şi Sistemul electronic naţional de evidenţă a ocupării în sectorul public
SECŢIUNEA 1:Managementul funcţiilor publice şi al funcţionarilor publici
Art. 400: Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici
(1)Pentru dezvoltarea unui corp de funcţionari publici profesionist, stabil şi imparţial şi pentru crearea unei evidenţe necesare gestiunii personalului plătit din fonduri publice se organizează şi funcţionează, în subordinea ministerului cu atribuţii în domeniul administraţiei publice, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică.
(2)Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici este condusă de un preşedinte cu rang de secretar de stat, ajutat de un vicepreşedinte cu rang de subsecretar de stat, numiţi de către prim-ministru la propunerea ministrului cu atribuţii în domeniul administraţiei publice. În exercitarea atribuţiilor care îi revin, preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici emite ordine cu caracter normativ şi individual.
(3)Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici este finanţată de la bugetul de stat.
(4)Personalul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici este format din demnitari, funcţionari publici şi personal contractual. Salarizarea personalului Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici se face potrivit reglementărilor privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.
Art. 401: Atribuţiile Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici
(3)Normele privind cadrele de competenţe generale şi specifice sunt prevăzute în anexa nr. 8.
(1)Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici are următoarele atribuţii:
m)elaborează cadre de competenţe generale, în condiţiile legii;
m1)avizează cadrele de competenţe specifice, elaborate de autorităţile şi instituţiile publice, pentru funcţiile publice prevăzute la art. 385, cu excepţia celor care beneficiază de statute speciale, în condiţiile legii;
r)planifică recrutarea şi promovarea în funcţiile publice prevăzute la art. 385 alin. (1) şi (2), cu excepţia celor care beneficiază de statute speciale în condiţiile legii, pe baza unui plan de recrutare, respectiv pe baza unui plan de promovare în funcţii publice de conducere.
a)elaborează şi propune politicile şi strategiile privind managementul funcţiei publice şi al funcţionarilor publici;
b)elaborează şi avizează proiecte de acte normative privind funcţia publică şi funcţionarii publici;
c)emite, la solicitarea autorităţilor şi instituţiilor publice, puncte de vedere cu privire la proiectele de acte normative privind funcţia publică şi funcţionarii publici;
d)realizează evidenţa şi managementul funcţiei publice şi ale funcţionarilor publici;
e)monitorizează şi controlează modul de aplicare a legislaţiei privind funcţia publică, funcţionarii publici, precum şi respectarea aplicării normelor de conduită în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice şi înaintează ministerului de resort propuneri privind măsurile ce se impun;
f)colaborează cu instituţiile publice cu atribuţii în domeniul politicilor salariale şi fiscal-bugetare, în vederea elaborării cadrului normativ privind salarizarea funcţionarilor publici;
g)centralizează nevoile de instruire a funcţionarilor publici, pe baza planurilor de perfecţionare profesională a funcţionarilor publici transmise de autorităţile şi instituţiile publice şi le pune la dispoziţia Institutului Naţional de Administraţie şi a altor furnizori de formare şi perfecţionare profesională, în condiţiile legii;
h)colaborează cu Institutul Naţional de Administraţie la stabilirea tematicii specifice programelor de formare specializată în administraţia publică şi de perfecţionare a funcţionarilor publici;
i)administrează Sistemul electronic naţional de evidenţă a ocupării în sectorul public şi realizează evidenţa personalului plătit din fonduri publice;
j)furnizează ministerului de resort date statistice prelucrate, în condiţiile legii, pe baza informaţiilor cuprinse în Sistemul electronic naţional de evidenţă a ocupării în sectorul public, pentru fundamentarea politicilor de resurse umane cu privire la personalul plătit din fonduri publice;
k)asigură baza de date pentru redistribuirea, la solicitarea autorităţilor şi instituţiilor publice, a funcţionarilor publici cărora le-au încetat raporturile de serviciu prin eliberare din funcţia publică din motive neimputabile lor;
l)acordă, la cerere, asistenţă de specialitate compartimentelor de resurse umane din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice referitor la aplicarea legislaţiei privind funcţia publică şi funcţionarii publici;
m)elaborează cadre de competenţe generale, în condiţiile legii;
m1)avizează cadrele de competenţe specifice, elaborate de autorităţile şi instituţiile publice, pentru funcţiile publice prevăzute la art. 385, cu excepţia celor care beneficiază de statute speciale, în condiţiile legii;n)reglementează şi monitorizează aplicarea normelor privind conduita funcţionarilor publici şi activitatea consilierilor de etică din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice;
o)întocmeşte raportul anual cu privire la managementul funcţiilor publice şi al funcţionarilor publici, pe care îl prezintă ministerului de resort, care conţine şi informaţii cu privire la reorganizările instituţionale, precum şi cu privire la aplicarea şi respectarea normelor de conduită în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice;
p)elaborează reglementări comune, aplicabile tuturor autorităţilor şi instituţiilor publice, privind funcţiile publice, precum şi instrucţiuni privind aplicarea unitară a legislaţiei în domeniul funcţiei publice şi al funcţionarilor publici;
q)organizează etapa de recrutare din cadrul concursului pentru ocuparea funcţiilor publice prevăzute la art. 467 alin. (3) lit. a);
r)planifică recrutarea şi promovarea în funcţiile publice prevăzute la art. 385 alin. (1) şi (2), cu excepţia celor care beneficiază de statute speciale în condiţiile legii, pe baza unui plan de recrutare, respectiv pe baza unui plan de promovare în funcţii publice de conducere.(2)Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin lege.
(3)Normele privind cadrele de competenţe generale şi specifice sunt prevăzute în anexa nr. 8.(4)În îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la alin. (1) lit. n), Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici:
a)elaborează studii şi analize privind respectarea prevederilor privind conduita funcţionarilor publici;
b)elaborează cadrul metodologic privind activitatea de consiliere etică, precum şi modelul, gestionarea şi accesul la registrul de evidenţă al acestei activităţi;
c)elaborează standardul de formare pentru consilierii de etică;
d)organizează seminare şi conferinţe în domeniul managementului eticii şi integrităţii;
e)elaborează cadrul metodologic necesar monitorizării şi implementării principiilor şi standardelor de conduită a funcţionarilor publici, precum şi a procedurilor disciplinare în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice şi centralizează datele transmise de acestea, la termenele şi în formatele de raportare stabilite. Prin activitatea sa, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici nu poate influenţa activitatea de consiliere etică desfăşurată de consilierii de etică şi derularea procedurii de lucru a comisiilor de disciplină din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice;
f)asigură administrarea, dezvoltarea şi operarea aplicaţiei informatice de monitorizare, în vederea prelucrării automate şi reprezentării statistice şi grafice a datelor colectate în condiţiile prevăzute la lit. e);
g)concepe şi administrează baza de date a consilierilor de etică şi sprijină dezvoltarea competenţelor acestora prin facilitarea proceselor de comunicare;
h)colaborează cu consilierii de etică;
i)pe baza rapoartelor transmise de consilierii de etică, elaborează rapoarte anuale privind monitorizarea implementării principiilor şi a standardelor de conduită, precum şi a procedurilor disciplinare în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice;
j)colaborează cu organizaţiile neguvernamentale care au ca scop promovarea şi apărarea intereselor legitime ale cetăţenilor în relaţia cu administraţia publică.
Art. 402: Procedura de stabilire şi revizuire a structurii de funcţii publice şi de modificare a calităţii posturilor
(11)Prevederile alin. (1) nu se aplică pentru situaţiile prevăzute la art. 409 alin. (3) lit. a) şi b).
(4)Lista documentelor necesare pentru obţinerea avizului Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, precum şi modalitatea de transmitere a acestora de către autorităţile şi instituţiile publice se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(1)Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia de a solicita Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici avizul privind funcţiile publice prevăzute la art. 385 alin. (1) şi (2), cu excepţia celor care beneficiază de statute speciale în condiţiile legii, la stabilirea sau modificarea structurii de funcţii publice pentru fiecare autoritate şi instituţie publică, în parte, de către conducătorul acesteia, pe baza activităţilor prevăzute la art. 370 alin. (1)-(3), precum şi reorganizarea activităţii autorităţii sau instituţiei publice, în condiţiile prevăzute la art. 408.
(11)Prevederile alin. (1) nu se aplică pentru situaţiile prevăzute la art. 409 alin. (3) lit. a) şi b).(2)Avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici este prealabil şi obligatoriu în toate situaţiile prevăzute la alin. (1) şi se emite în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data primirii documentelor cuprinse în lista prevăzută la alin. (4).
(3)În situaţii temeinic justificate termenul prevăzut la alin. (2) se poate prelungi cu maximum 15 zile lucrătoare, cu înştiinţarea prealabilă a instituţiei sau autorităţii publice care a solicitat avizul.
(4)Lista documentelor necesare pentru obţinerea avizului Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, precum şi modalitatea de transmitere a acestora de către autorităţile şi instituţiile publice se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Art. 403: Legitimarea procesuală activă a Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici
(1)Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici poate sesiza instanţa de contencios administrativ competentă, în condiţiile legii contenciosului administrativ.
(2)Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici poate sesiza şi prefectul în legătură cu actele pe care le consideră nelegale emise de autorităţile administraţiei publice locale sau de instituţiile publice locale.
Art. 404: Gestiunea resurselor umane de către autorităţile şi instituţiile publice
Gestiunea curentă a resurselor umane, inclusiv a funcţiilor publice este organizată şi realizată, în cadrul fiecărei autorităţi şi instituţii publice, de către un compartiment specializat, care colaborează cu Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici.
Art. 405: Stabilirea structurii de posturi
Structura de posturi se stabileşte pe baza activităţilor prevăzute la art. 370 alin. (1)-(3), precum şi prin raportare la activităţile desfăşurate de categoriile de personal prevăzute la art. 382.
Art. 406: Transformarea posturilor de natură contractuală în funcţii publice
Autorităţile şi instituţiile publice care au prevăzute în statele de funcţii posturi de natură contractuală, care presupun desfăşurarea unor activităţi dintre cele prevăzute la art. 370 alin. (1)-(3), stabilesc funcţii publice în condiţiile prevăzute la art. 407.
Art. 407: Stabilirea de funcţii publice
Funcţiile publice se stabilesc pe baza activităţilor prevăzute la art. 370 alin. (1)-(3), pentru fiecare autoritate şi instituţie publică, prin act administrativ al conducătorului acesteia, respectiv prin hotărâre a consiliului judeţean sau, după caz, a consiliului local.
Art. 408: Obligaţia respectării drepturilor de carieră în cazul reorganizării autorităţii sau instituţiei publice Pentru respectarea drepturilor la carieră ale funcţionarilor publici, în cuprinsul actelor normative sau administrative privind modificări ale organigramei, reorganizări sau desfiinţări de structuri, în situaţia în care sunt afectate şi funcţii publice, autorităţile şi instituţiile publice iniţiatoare din administraţia publică centrală şi locală sunt obligate să prevadă un termen de minimum 30 de zile în vederea aplicării procedurilor legale prevăzute de prezentul cod.
SECŢIUNEA 2:Structura de posturi şi structura de funcţii publice
Art. 409: Comunicarea modificărilor intervenite în situaţia posturilor şi a funcţionarilor publici
(1)Autorităţile şi instituţiile publice comunică Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, în termen de 10 zile lucrătoare de la dispunerea măsurii prin act administrativ, orice modificare intervenită în situaţia funcţionarilor publici şi a funcţiilor publice.
(2)Modificările intervenite în situaţia funcţionarilor publici se fac prin acte administrative care privesc numirea în funcţia publică, modificarea, suspendarea, sancţionarea disciplinară, respectiv încetarea raporturilor de serviciu.
(3)Modificările intervenite în situaţia funcţiilor publice se fac prin acte administrative emise în următoarele situaţii:
a)intervenirea unor modificări în structura funcţiilor publice din cadrul autorităţilor sau instituţiilor publice, ca urmare a promovării în clasă şi a promovării în grad profesional a funcţionarilor publici;
b)transformarea unei funcţii publice vacante într-o funcţie publică cu o altă denumire sau într-o funcţie publică de nivel inferior ori superior, cu încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat pentru autoritatea sau instituţia publică şi în fondurile bugetare anuale alocate.
c)modificarea calităţii posturilor în condiţiile prevăzute la art. 405-407.
(4)Prevederile alin. (1) nu se aplică în cazul modificărilor intervenite în situaţia funcţiilor publice şi funcţionarilor publici care beneficiază de statute speciale în condiţiile art. 380 alin. (1) lit. a)-f).
SECŢIUNEA 3:Dosarul profesional al funcţionarilor publici din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice
Art. 410: Întocmirea dosarului profesional
(11)În scopul realizării evidenţei şi managementului funcţiei publice şi al funcţionarilor publici, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici primeşte datele şi informaţiile necesare din dosarele profesionale ale funcţionarilor publici din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice.
(12)În aplicarea prevederilor alin. (11), Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici utilizează instrumente informatice la care autorităţile şi instituţiile publice au acces în condiţiile reglementate prin hotărârea Guvernului prevăzută la art. 411 alin. (10).
(13)În aplicarea prevederilor alin. (11) şi (12), fiecare instituţie sau autoritate publică transmite Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici datele de identificare a fiecărei autorităţi şi instituţii publice, precum şi următoarele documente şi informaţii din dosarul profesional al funcţionarului public:
a)datele de identificare a fiecărei autorităţi şi instituţii publice;
b)date de identificare ale funcţionarilor publici;
c)date şi informaţii cu privire la fiecare post;
d)documentele şi/sau informaţiile care dovedesc îndeplinirea de către funcţionarii publici a condiţiilor prevăzute la art. 465;
e)actele administrative privind numirea, modificarea, suspendarea şi încetarea raporturilor de serviciu, actele administrative de sancţionare disciplinară;
f)fişa postului aprobată de conducătorul autorităţii sau instituţiei publice pentru funcţia publică ocupată de funcţionarul public;
g)actele administrative prin care se stabileşte sau se modifică, după caz, venitul salarial definit în conformitate cu prevederile din legislaţia-cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice;
h)rapoartele de evaluare a performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici.
(14)Documentele şi informaţiile prevăzute la alin. (13) se detaliază prin hotărârea Guvernului prevăzută la alin. (2).
(15)Documentele şi informaţiile prevăzute la alin. (13) lit. a), d)-f) se transmit în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data emiterii actului administrativ de numire în funcţia publică, la intrarea în corpul funcţionarilor publici, sau de la data actului administrativ de modificare a raportului de serviciu în condiţiile art. 505-509. Documentele şi informaţiile prevăzute la alin. (13) lit. b), c), g) şi h) se transmit în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data emiterii acestora, respectiv de la data modificării acestora, după caz.
(16)Documentele şi informaţiile prevăzute la alin. (13) şi (15) se transmit prin intermediul instrumentelor informatice prevăzute la alin. (12), gestionate de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici potrivit prevederilor art. 401 alin. (1) lit. d) şi i).
(17)Instituţiile publice din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională se exceptează de la obligaţia de a transmite documentele prevăzute la alin. (13) lit. g), în condiţiile prevăzute la alin. (15) şi (16).
(61)Funcţionarii publici au acces la documentele şi informaţiile privind istoricul carierei individuale a acestora, precum şi la o serie de servicii specifice online prin instrumente informatice puse la dispoziţie de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici.
(1)În scopul asigurării evidenţei funcţionarilor publici în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice se întocmeşte dosarul profesional pentru fiecare funcţionar public.
(11)În scopul realizării evidenţei şi managementului funcţiei publice şi al funcţionarilor publici, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici primeşte datele şi informaţiile necesare din dosarele profesionale ale funcţionarilor publici din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice.
(12)În aplicarea prevederilor alin. (11), Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici utilizează instrumente informatice la care autorităţile şi instituţiile publice au acces în condiţiile reglementate prin hotărârea Guvernului prevăzută la art. 411 alin. (10).
(13)În aplicarea prevederilor alin. (11) şi (12), fiecare instituţie sau autoritate publică transmite Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici datele de identificare a fiecărei autorităţi şi instituţii publice, precum şi următoarele documente şi informaţii din dosarul profesional al funcţionarului public:
a)datele de identificare a fiecărei autorităţi şi instituţii publice;
b)date de identificare ale funcţionarilor publici;
c)date şi informaţii cu privire la fiecare post;
d)documentele şi/sau informaţiile care dovedesc îndeplinirea de către funcţionarii publici a condiţiilor prevăzute la art. 465;
e)actele administrative privind numirea, modificarea, suspendarea şi încetarea raporturilor de serviciu, actele administrative de sancţionare disciplinară;
f)fişa postului aprobată de conducătorul autorităţii sau instituţiei publice pentru funcţia publică ocupată de funcţionarul public;
g)actele administrative prin care se stabileşte sau se modifică, după caz, venitul salarial definit în conformitate cu prevederile din legislaţia-cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice;
h)rapoartele de evaluare a performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici.
(14)Documentele şi informaţiile prevăzute la alin. (13) se detaliază prin hotărârea Guvernului prevăzută la alin. (2).
(15)Documentele şi informaţiile prevăzute la alin. (13) lit. a), d)-f) se transmit în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data emiterii actului administrativ de numire în funcţia publică, la intrarea în corpul funcţionarilor publici, sau de la data actului administrativ de modificare a raportului de serviciu în condiţiile art. 505-509. Documentele şi informaţiile prevăzute la alin. (13) lit. b), c), g) şi h) se transmit în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data emiterii acestora, respectiv de la data modificării acestora, după caz.
(16)Documentele şi informaţiile prevăzute la alin. (13) şi (15) se transmit prin intermediul instrumentelor informatice prevăzute la alin. (12), gestionate de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici potrivit prevederilor art. 401 alin. (1) lit. d) şi i).
(17)Instituţiile publice din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională se exceptează de la obligaţia de a transmite documentele prevăzute la alin. (13) lit. g), în condiţiile prevăzute la alin. (15) şi (16).(2)Conţinutul şi modalitatea de gestionare a dosarului profesional se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.
(3)Autorităţile şi instituţiile publice răspund de întocmirea şi actualizarea dosarelor profesionale şi asigură păstrarea acestora în condiţii de siguranţă.
(4)În cazurile de transfer sau de încetare a raporturilor de serviciu, autoritatea sau instituţia publică păstrează o copie a dosarului profesional şi înmânează originalul funcţionarului public, pe bază de semnătură.
(5)Persoanele care au acces la datele cuprinse în evidenţa naţională a funcţiilor publice şi a funcţionarilor publici, precum şi la dosarul profesional al funcţionarului public au obligaţia de a păstra confidenţialitatea datelor cu caracter personal, în condiţiile legii.
(6)Autoritatea sau instituţia publică este obligată să elibereze o adeverinţă, conform modelului prevăzut la art. 137 lit. e) din anexa nr. 10, care să ateste perioada de activitate desfăşurată de fiecare funcţionar public din cadrul acesteia, vechimea în muncă, în specialitatea studiilor şi în grad profesional, în următoarele situaţii:
a)la solicitarea funcţionarului public;
b)la modificarea definitivă şi la încetarea raportului de serviciu al funcţionarului public, în condiţiile legii;
c)în alte cazuri expres prevăzute de lege.
(61)Funcţionarii publici au acces la documentele şi informaţiile privind istoricul carierei individuale a acestora, precum şi la o serie de servicii specifice online prin instrumente informatice puse la dispoziţie de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici.(7)[textul din Art. 410, alin. (7) din partea VI, titlul II, capitolul IV, sectiunea 3 a fost abrogat la 28-dec-2023 de Art. I, punctul 15. din Ordonanta urgenta 121/2023]
SECŢIUNEA 4:Evidenţa personalului plătit din fonduri publice. Sistemul electronic naţional de evidenţă a ocupării în sectorul public
Art. 411: Sistemul electronic naţional de evidenţă a ocupării în sectorul public (1)Evidenţa personalului plătit din fonduri publice se realizează pe baza Sistemului electronic naţional de evidenţă a ocupării în sectorul public pentru categoriile de personal prevăzute în legislaţia cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.
(11)Prezentul articol se aplică personalului plătit din fonduri publice prevăzut la art. 382 lit. a)-g) şi i), precum şi funcţionarilor publici, cu excepţia personalului prevăzut la art. 382 lit. a) din cadrul instituţiilor publice de apărare, ordine publică şi securitate naţională.
(12)Sistemul electronic naţional de evidenţă a ocupării în sectorul public reprezintă un ansamblu de resurse şi tehnologii informaţionale interoperabile, destinate digitalizării proceselor şi fluxurilor de lucru specifice pentru colectarea, prelucrarea şi utilizarea datelor şi informaţiilor necesare pentru realizarea evidenţei personalului plătit din fonduri publice.
(13)Sistemul electronic naţional de evidenţă a ocupării în sectorul public se constituie sub forma unui registru electronic administrativ de utilitate publică, denumit registrul electronic naţional de evidenţă a ocupării în sectorul public. Registrul electronic naţional de evidenţă a ocupării în sectorul public este un registru de bază, în sensul art. 3 lit. i) din Legea nr. 242/2022 privind schimbul de date între sisteme informatice şi crearea platformei naţionale de interoperabilitate.
(2)Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici administrează Sistemul electronic naţional de evidenţă a ocupării în sectorul public şi realizează evidenţa personalului plătit din fonduri publice. Sistemul electronic naţional de evidenţă a ocupării în sectorul public operează cu date colectate în condiţiile prevăzute la alin. (5), precum şi de la autorităţi şi instituţii publice şi de la alte persoane juridice în cadrul cărora îşi desfăşoară activitatea categoriile de personal prevăzute în legislaţia-cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.(3)Sistemul electronic naţional de evidenţă a ocupării în sectorul public este administrat, dezvoltat şi operat de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici.
(4)În vederea întocmirii, actualizării şi administrării evidenţei personalului bugetar plătit din fonduri publice, autorităţile şi instituţiile publice, precum şi orice alte persoane juridice în cadrul cărora îşi desfăşoară activitatea categoriile de personal prevăzute în legislaţia cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice au obligaţia de a utiliza instrumentele informatice puse la dispoziţie de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici şi de a introduce, în formatul şi la termenele prevăzute de lege, datele şi informaţiile despre posturile şi personalul propriu.
(41)Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici colectează date şi informaţii necesare completării Sistemului electronic naţional de evidenţă a ocupării în sectorul public prin interconectarea sistemelor informatice multi-instituţionale deţinute de Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, Ministerul Educaţiei sau alte autorităţi şi instituţii publice, care cuprind date şi informaţii privind personalul plătit din fonduri publice, utilizând instrumentele informatice şi operaţiunile stabilite prin hotărârea Guvernului prevăzută la alin. (10).
(5)În vederea întocmirii, actualizării şi administrării evidenţei personalului bugetar plătit din fonduri publice, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici şi Inspecţia Muncii, precum şi celelalte autorităţi sau instituţii publice care deţin baze de date cuprinzând unele date specifice despre personalul bugetar plătit din fonduri publice asigură interconectarea sistemelor informatice şi stabilesc modalităţile concrete de colaborare, încheind în acest sens protocoale de colaborare.(6)Datele cuprinse în evidenţa personalului bugetar plătit din fonduri publice sunt utilizate şi prelucrate de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici în scopuri determinate şi legitime, pentru îndeplinirea atribuţiilor prevăzute de lege.
(7)Datele şi informaţiile cuprinse în evidenţa personalului bugetar plătit din fonduri publice sunt opozabile faţă de terţi, în condiţiile legii.
(8)Autorităţile şi instituţiile publice în cadrul sau în subordinea cărora îşi desfăşoară activitatea funcţionari publici care beneficiază de statute speciale prevăzute la art. 380 alin. (1) lit. d) şi f) au obligaţia de a ţine evidenţa funcţiilor publice şi a funcţionarilor publici cu statut special. În acest caz, datele statistice necesare întocmirii, actualizării şi administrării evidenţei personalului bugetar plătit din fonduri publice se transmit lunar Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici în formatul şi la termenele stabilite prin hotărârea Guvernului prevăzută la alin. (10).
(81)Datele statistice necesare întocmirii, actualizării şi administrării evidenţei personalului plătit din fonduri publice, referitoare la personalul prevăzut la art. 382 lit. c), la personalul din cadrul Ministerului Afacerilor Externe, precum şi la funcţionarii publici cu statut special din cadrul Ministerului Afacerilor Interne sunt comunicate lunar Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, în temeiul protocoalelor încheiate de aceasta şi următoarele autorităţi şi instituţii publice: Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Consiliul Superior al Magistraturii, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Externe şi Ministerul Afacerilor Interne. Protocoalele cuprind cel puţin elementele prevăzute la alin. (83).
(82)În scopul realizării evidenţei personalului plătit din fonduri publice, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici are acces la informaţiile relevante din Registrul naţional de evidenţă a persoanelor administrat de Direcţia Generală pentru Evidenţa Persoanelor din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, cu limitarea strictă la categoriile de date necesare pentru desfăşurarea în bune condiţii a activităţii proprii. Accesul se realizează prin mijloace informatice dezvoltate şi controlate de Direcţia Generală pentru Evidenţa Persoanelor, în limitele condiţiilor tehnice existente. Pe măsura dezvoltării sistemelor informatice administrate de către Direcţia Generală pentru Evidenţa Persoanelor accesul se poate realiza prin mecanisme automatizate de natură să asigure finalitatea scopurilor prevăzute de prezentul cod.
(83)Condiţiile privind accesul la Registrul naţional de evidenţă a persoanelor se stabilesc prin protocol încheiat între Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici şi Direcţia Generală pentru Evidenţa Persoanelor, care trebuie să cuprindă cel puţin următoarele elemente:
a)obligaţiile părţilor pentru asigurarea unei prelucrări legale şi echitabile;
b)categoriile de date care fac obiectul prelucrării, inclusiv modalitatea prin care se asigură respectarea principiului reducerii la minimum a datelor;
c)operaţiunile şi procedurile de prelucrare a datelor cu caracter personal;
d)condiţiile în care datele cu caracter personal furnizate din Registrul naţional de evidenţă a persoanelor pot fi comunicate altor persoane fizice sau juridice;
e)descrierea măsurilor necesare pentru asigurarea securităţii prelucrărilor;
f)măsurile necesar a fi instituite pentru asigurarea confidenţialităţii prelucrărilor;
g)măsurile instituite pentru asigurarea exercitării drepturilor de către persoanele vizate.
(84)Datele cu caracter personal furnizate din Registrul naţional de evidenţă a persoanelor în scopul prevăzut la alin. (82) nu pot fi prelucrate ulterior în alt scop, cu excepţia prelucrărilor efectuate în temeiul unei dispoziţii legale exprese.
(9)Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici, în calitate de operator de date cu caracter personal, administrează Sistemul electronic naţional de evidenţă a ocupării în sectorul public cu respectarea prevederilor legislaţiei privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date. Utilizarea şi prelucrarea datelor cu caracter personal de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici şi autorităţile şi instituţiile publice se fac cu respectarea prevederilor legii privind protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date. Persoanele care au acces la datele cuprinse în evidenţa personalului bugetar plătit din fonduri publice au obligaţia de a păstra confidenţialitatea datelor cu caracter personal, în condiţiile legii.
(91)Nerespectarea confidenţialităţii datelor şi informaţiilor cuprinse în Sistemul electronic naţional de evidenţă a ocupării în sectorul public de către operatorul de date cu caracter personal se sancţionează de către Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal potrivit prevederilor Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), cu modificările ulterioare.(10)Normele privind întocmirea, actualizarea şi administrarea Sistemului electronic naţional de evidenţă a ocupării în sectorul public, precum şi detalierea operaţiunilor necesare completării bazei de date se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, la propunerea ministerului de resort.
Art. 4111: Date şi informaţii privind categoriile de personal cuprinse în Sistemul electronic naţional de evidenţă a ocupării în sectorul public
(1)Sistemul electronic naţional de evidenţă a ocupării în sectorul public se constituie în formă electronică şi cuprinde date şi informaţii despre categoriile de personal plătit din fonduri publice prevăzute la lit. a) şi c)-f), respectiv date statistice despre categoriile de personal prevăzute la lit. b) şi g), după cum urmează:
a)funcţionarii publici care deţin funcţii publice generale şi funcţii publice specifice;
b)funcţionarii publici cu statut special din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice prevăzute la art. 380 alin. (1) lit. f);
c)personalul plătit din fonduri publice încadrat cu contract individual de muncă sau contract de management din familia ocupaţională de funcţii bugetare «Administraţie», precum şi cel care exercită un mandat corespunzător unei funcţii de demnitate publică, astfel cum este prevăzut în legislaţia-cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice;
d)personalul plătit din fonduri publice din familia ocupaţională de funcţii bugetare «Învăţământ», din familia ocupaţională de funcţii bugetare «Sănătate şi asistenţă socială», din familia ocupaţională de funcţii bugetare «Cultură», astfel cum sunt prevăzute în legislaţia-cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice;
e)personalul contractual angajat în afara organigramei autorităţii sau instituţiei publice, plătit din bugetele proiectelor, care desfăşoară activităţi în cadrul programelor/proiectelor cu finanţare externă;
f)personalul plătit din fonduri publice încadrat cu contract individual de muncă care îşi desfăşoară activitatea în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii, aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Guvernului, ministerelor şi a celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, din cele aflate în coordonarea prim-ministrului, precum şi din cele aflate sub controlul Parlamentului, astfel cum este prevăzut în legislaţia- cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice;
g)personalul plătit din fonduri publice prevăzut la art. 411 alin. (81).
(2)Sistemul electronic naţional de evidenţă a ocupării în sectorul public cuprinde următoarele date şi informaţii:
a)datele de identificare ale fiecărei autorităţi şi instituţii publice, precum şi ale persoanelor juridice în cadrul cărora îşi desfăşoară activitatea categoriile de personal prevăzute în legislaţia-cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice;
b)date şi informaţii cu privire la fiecare post din sistemul bugetar;
c)informaţii cuprinse în fişa postului, cu privire la: studii de specialitate, cerinţe specifice, vechimea în specialitate;
d)datele de identificare ale fiecărei persoane care face parte din categoria personalului bugetar plătit din fonduri publice, respectiv: numele, prenumele, codul numeric personal - CNP, localitatea şi judeţul de domiciliu;
e)numărul şi data emiterii actului administrativ individual de numire, respectiv numărul şi data încheierii contractului individual de muncă sau, după caz, a contractului de management, precum şi data începerii activităţii;
f)funcţia conform specificaţiei prevăzute în actul normativ prin care este reglementată, Clasificării ocupaţiilor din România (COR) sau altor acte normative;
g)durata raportului de serviciu, a mandatului corespunzător funcţiei de demnitate publică, a contractului individual de muncă sau a contractului de management, respectiv nedeterminată/determinată;
h)durata timpului de muncă şi repartizarea acestuia, în cazul raportului de serviciu cu timp parţial şi al contractelor individuale de muncă cu timp parţial;
i)venitul salarial, definit în conformitate cu prevederile legislaţiei-cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice;
j)date şi informaţii cu privire la modificarea, suspendarea şi, după caz, prelungirea raportului de serviciu, a contractului individual de muncă sau a contractului de management;
k)data şi temeiul legal al încetării raportului de serviciu, a mandatului corespunzător funcţiei de demnitate publică, a contractului individual de muncă sau, după caz, a contractului de management;
l)date şi informaţii cu privire la responsabilul de raportare pentru fiecare autoritate sau instituţie publică, precum şi pentru fiecare persoană juridică în cadrul căreia îşi desfăşoară activitatea categoriile de personal prevăzute în legislaţia-cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice;
m)date despre situaţia disciplinară;
n)date înscrise în cazierul judiciar, după caz.
(3)Datele statistice cuprinse în Sistemul electronic naţional de evidenţă a ocupării în sectorul public pentru personalul prevăzut la alin. (1) lit. b) sunt următoarele:
a)datele de identificare ale autorităţilor şi instituţiilor publice prevăzute la art. 380 alin. (1) lit. f), în cadrul cărora îşi desfăşoară activitatea funcţionarii publici cu statut special;
b)date statistice cu privire la funcţionarii publici cu statut special din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice prevăzute la art. 380 alin. (1) lit. f), cuprinzând: categoria de funcţii, situaţia ocupării posturilor, respectiv: ocupat şi vacant, categoriile de posturi, respectiv: conducere şi execuţie, nivelul de studii, respectiv suma anuală alocată cheltuielilor cu funcţionarii publici cu statut special, din bugetul anual alocat instituţiei publice.
(4)Categoriile de date statistice cuprinse în Sistemul electronic naţional de evidenţă a ocupării în sectorul public pentru personalul prevăzut la alin. (1) lit. g) se stabilesc în condiţiile prevăzute la art. 411 alin. (81).
(5)Datele şi informaţiile despre personalul bugetar plătit din fonduri publice prevăzute la alin. (2) şi (3) se colectează în formatul stabilit în hotărârea Guvernului prevăzută la art. 411 alin. (10).