Capitolul iii - Raporturile dintre utilizatori şi ONAC - Ordonanță de urgență 46/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Oficiului Naţional pentru Achiziţii Centralizate
M.Of. 476
În vigoare Versiune de la: 12 Martie 2024
CAPITOLUL III:Raporturile dintre utilizatori şi ONAC
SECŢIUNEA 1:Obligaţiile utilizatorilor şi ale ONAC
Art. 6
(4)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), utilizatorii principali nu au obligaţia de a realiza achiziţiile de produse şi servicii achiziţionate în sistem centralizat în una dintre modalităţile prevăzute la alin. (1) în cazul în care realizează aceste achiziţii prin intermediul unei alte unităţi de achiziţii centralizate dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene, potrivit prevederilor art. 46 alin. (1) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
(6)Prevederile referitoare la realizarea achiziţiilor centralizate care intră în atribuţiile ONAC în ceea ce priveşte produsele necesare activităţii SNAMUPAC se aplică entităţilor din cadrul SNAMUPAC, indiferent de calitatea acestora de utilizator principal sau utilizator secundar. Obligaţiile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă pentru utilizatorii principali se aplică, în mod corespunzător, entităţilor din cadrul SNAMUPAC în ceea ce priveşte achiziţiile produselor necesare activităţii SNAMUPAC.
(7)Unităţile sanitare publice care achiziţionează centralizat, prin ONAC, produsele destinate entităţilor din cadrul SNAMUPAC fără personalitate juridică pe care le au în subordine/coordonare au dreptul de a se înscrie în respectivele achiziţii centralizate şi cu cantităţi de produse aferente necesităţilor proprii, în măsura în care consideră că specificaţiile tehnice ale produselor necesare activităţii SNAMUPAC satisfac, de o manieră corespunzătoare, necesităţile în cauză.
(1)Utilizatorii principali au obligaţia de a achiziţiona produsele şi serviciile în sistem centralizat de către ONAC prin una dintre următoarele modalităţi:
a)prin utilizarea acordurilor-cadru centralizate încheiate de ONAC potrivit dispoziţiilor Legii nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
b)prin utilizarea sistemelor dinamice de achiziţii administrate de către ONAC în numele şi pentru utilizatori, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), utilizatorii principali au dreptul de a achiziţiona produsele şi serviciile prevăzute la respectivul alineat fără utilizarea sistemului centralizat doar în cazul în care, la momentul iniţierii achiziţiei, niciunul dintre instrumentele prevăzute la alineatul anterior nu poate fi utilizat, iar această situaţie a fost confirmată în scris de către ONAC în termen de 5 zile lucrătoare de la solicitarea utilizatorului.
(3)În situaţiile în care, în urma aplicării dispoziţiilor alin. (2), utilizatorii principali încheie în nume propriu acorduri-cadru/contracte de achiziţie publică având ca obiect produse şi servicii achiziţionate în sistem centralizat, aceştia execută contractele de achiziţie publică sau acordurile-cadru respective până la încetarea obligaţiilor care decurg din acestea.
(4)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), utilizatorii principali nu au obligaţia de a realiza achiziţiile de produse şi servicii achiziţionate în sistem centralizat în una dintre modalităţile prevăzute la alin. (1) în cazul în care realizează aceste achiziţii prin intermediul unei alte unităţi de achiziţii centralizate dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene, potrivit prevederilor art. 46 alin. (1) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare.(5)Utilizatorii secundari au dreptul de a achiziţiona produsele şi serviciile achiziţionate în sistem centralizat de către ONAC.
(6)Prevederile referitoare la realizarea achiziţiilor centralizate care intră în atribuţiile ONAC în ceea ce priveşte produsele necesare activităţii SNAMUPAC se aplică entităţilor din cadrul SNAMUPAC, indiferent de calitatea acestora de utilizator principal sau utilizator secundar. Obligaţiile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă pentru utilizatorii principali se aplică, în mod corespunzător, entităţilor din cadrul SNAMUPAC în ceea ce priveşte achiziţiile produselor necesare activităţii SNAMUPAC.
(7)Unităţile sanitare publice care achiziţionează centralizat, prin ONAC, produsele destinate entităţilor din cadrul SNAMUPAC fără personalitate juridică pe care le au în subordine/coordonare au dreptul de a se înscrie în respectivele achiziţii centralizate şi cu cantităţi de produse aferente necesităţilor proprii, în măsura în care consideră că specificaţiile tehnice ale produselor necesare activităţii SNAMUPAC satisfac, de o manieră corespunzătoare, necesităţile în cauză.Art. 7
(1)Utilizatorii principali au obligaţia de a contribui la realizarea activităţilor desfăşurate de ONAC prin îndeplinirea obligaţiilor ce le revin potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2)În vederea exercitării atribuţiilor sale, ONAC are dreptul de a solicita date şi informaţii utilizatorilor, iar utilizatorii principali au obligaţia să pună la dispoziţia ONAC datele şi informaţiile solicitate în termen de 20 de zile de la primirea solicitării.
Art. 8
(1)În vederea desfăşurării activităţilor sale în legătură cu organizarea procedurilor de atribuire centralizate, ONAC solicită utilizatorilor transmiterea necesităţilor de produse şi servicii achiziţionate în sistem centralizat, iar utilizatorii principali au obligaţia de a transmite ONAC datele şi informaţiile solicitate, în termenul stabilit în solicitare, care poate fi de maximum 30 de zile de la primirea acesteia.
(11)În vederea desfăşurării activităţilor sale în legătură cu organizarea procedurilor de atribuire centralizate pentru produsele prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. e1), ONAC solicită Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul Ministerului Afacerilor Interne şi Ministerului Sănătăţii centralizatorul necesităţilor, precum şi orice alte date şi informaţii necesare în legătură cu acestea.
(12)Ministerul Sănătăţii coordonează activitatea de centralizare a necesităţilor de produse şi solicită datele şi informaţiile necesare persoanelor juridice prevăzute la art. 31 alin. (2). Persoanele juridice prevăzute la art. 31 alin. (2) au obligaţia de a transmite Ministerului Sănătăţii datele şi informaţiile solicitate, în termenul şi în condiţiile prevăzute în cuprinsul solicitării.
(13)Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Afacerilor Interne, prin Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă, coordonează activitatea de centralizare a necesităţilor de produse şi solicită datele şi informaţiile necesare entităţilor din cadrul SNAMUPAC. Entităţile din cadrul SNAMUPAC au obligaţia de a transmite Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul Ministerului Afacerilor Interne datele şi informaţiile solicitate, în termenul şi în condiţiile prevăzute în cuprinsul solicitării.
(3)În cazul în care utilizatorii principali nu răspund solicitărilor adresate de ONAC în conformitate cu alin. (1), precum şi în situaţia utilizatorilor secundari, ONAC are dreptul de a estima, în mod independent, cantităţile care vor face obiectul procedurii de atribuire centralizate, cu excepţia situaţiei în care se achiziţionează produsele care urmează a fi prevăzute în lista menţionată la alin. (9).
(4)Estimarea prevăzută la alin. (3) se realizează pe baza consumurilor istorice ale utilizatorilor şi/sau a datelor disponibile la nivelul administraţiei publice centrale la care ONAC are acces.
(5)ONAC are dreptul de a ajusta cantităţile determinate în conformitate cu alin. (4) cu un procent care se stabileşte de la caz la caz, prin ordin al preşedintelui ONAC, în funcţie de specificul sectorului de activitate în care se încadrează obiectul procedurii de achiziţie centralizată şi de experienţa acumulată de ONAC în implementarea acordurilor-cadru/sistemelor dinamice de achiziţii încheiate. ONAC poate proceda la agregarea necesităţilor utilizatorilor prevăzuţi la alin. (3), în conformitate cu prevederile art. 4 lit. b).
(6)În situaţia prevăzută la alin. (3), ONAC identifică utilizatorii pe baza informaţiilor înscrise în Registrul utilizatorilor prevăzut la art. 9.
(7)Centralizarea necesităţilor, respectiv estimarea şi ajustarea cantităţilor, alături de specificaţiile tehnice ale produselor necesare activităţii entităţilor din cadrul SNAMUPAC, care urmează a fi stabilite prin lista detaliată a produselor necesare activităţii SNAMUPAC, prevăzută la alin. (9), se realizează, respectiv se elaborează de către Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul Ministerului Afacerilor Interne şi Ministerul Sănătăţii. În cazul în care sunt aplicabile prevederile art. 6 alin. (7), necesităţile centralizate includ şi cantităţile suplimentare de produse care sunt destinate satisfacerii necesităţilor proprii ale persoanelor juridice prevăzute la art. 31 alin. (2), în acest sens Ministerul Sănătăţii având dreptul de a estima respectivele cantităţi în mod similar cu cel prevăzut la alin. (4).
(8)Ministerul Afacerilor Interne, prin Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă, şi Ministerul Sănătăţii, prin structurile proprii de specialitate, pun la dispoziţia ONAC, la solicitarea acestuia, necesităţile centralizate, specificaţiile tehnice, valoarea estimată pe fiecare produs în parte şi specialiştii care vor acorda suport tehnic pe toată perioada de organizare şi derulare a procedurilor de achiziţii centralizate, precum şi persoanele care vor face parte din comisiile de evaluare.
(9)Lista detaliată a produselor necesare activităţii SNAMUPAC, care vor face obiectul achiziţiilor centralizate de către ONAC, se aprobă prin ordin comun al ministrului sănătăţii, al ministrului afacerilor interne şi al preşedintelui ONAC, la propunerea înaintată de Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă.
(10)Condiţiile şi procedura de realizare a activităţilor prevăzute la alin. (7) şi (8) se stabilesc pe baza unui protocol de colaborare încheiat între Ministerul Afacerilor Interne, prin Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă, şi Ministerul Sănătăţii.
(1)În vederea desfăşurării activităţilor sale în legătură cu organizarea procedurilor de atribuire centralizate, ONAC solicită utilizatorilor transmiterea necesităţilor de produse şi servicii achiziţionate în sistem centralizat, iar utilizatorii principali au obligaţia de a transmite ONAC datele şi informaţiile solicitate, în termenul stabilit în solicitare, care poate fi de maximum 30 de zile de la primirea acesteia.
(11)În vederea desfăşurării activităţilor sale în legătură cu organizarea procedurilor de atribuire centralizate pentru produsele prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. e1), ONAC solicită Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul Ministerului Afacerilor Interne şi Ministerului Sănătăţii centralizatorul necesităţilor, precum şi orice alte date şi informaţii necesare în legătură cu acestea.
(12)Ministerul Sănătăţii coordonează activitatea de centralizare a necesităţilor de produse şi solicită datele şi informaţiile necesare persoanelor juridice prevăzute la art. 31 alin. (2). Persoanele juridice prevăzute la art. 31 alin. (2) au obligaţia de a transmite Ministerului Sănătăţii datele şi informaţiile solicitate, în termenul şi în condiţiile prevăzute în cuprinsul solicitării.
(13)Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Afacerilor Interne, prin Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă, coordonează activitatea de centralizare a necesităţilor de produse şi solicită datele şi informaţiile necesare entităţilor din cadrul SNAMUPAC. Entităţile din cadrul SNAMUPAC au obligaţia de a transmite Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul Ministerului Afacerilor Interne datele şi informaţiile solicitate, în termenul şi în condiţiile prevăzute în cuprinsul solicitării.(2)Responsabilitatea cu privire la necesităţi, precum şi cu privire la datele transmise potrivit alin. (1) revine utilizatorilor.
(3)În cazul în care utilizatorii principali nu răspund solicitărilor adresate de ONAC în conformitate cu alin. (1), precum şi în situaţia utilizatorilor secundari, ONAC are dreptul de a estima, în mod independent, cantităţile care vor face obiectul procedurii de atribuire centralizate, cu excepţia situaţiei în care se achiziţionează produsele care urmează a fi prevăzute în lista menţionată la alin. (9).
(4)Estimarea prevăzută la alin. (3) se realizează pe baza consumurilor istorice ale utilizatorilor şi/sau a datelor disponibile la nivelul administraţiei publice centrale la care ONAC are acces.
(5)ONAC are dreptul de a ajusta cantităţile determinate în conformitate cu alin. (4) cu un procent care se stabileşte de la caz la caz, prin ordin al preşedintelui ONAC, în funcţie de specificul sectorului de activitate în care se încadrează obiectul procedurii de achiziţie centralizată şi de experienţa acumulată de ONAC în implementarea acordurilor-cadru/sistemelor dinamice de achiziţii încheiate. ONAC poate proceda la agregarea necesităţilor utilizatorilor prevăzuţi la alin. (3), în conformitate cu prevederile art. 4 lit. b).
(6)În situaţia prevăzută la alin. (3), ONAC identifică utilizatorii pe baza informaţiilor înscrise în Registrul utilizatorilor prevăzut la art. 9.
(7)Centralizarea necesităţilor, respectiv estimarea şi ajustarea cantităţilor, alături de specificaţiile tehnice ale produselor necesare activităţii entităţilor din cadrul SNAMUPAC, care urmează a fi stabilite prin lista detaliată a produselor necesare activităţii SNAMUPAC, prevăzută la alin. (9), se realizează, respectiv se elaborează de către Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul Ministerului Afacerilor Interne şi Ministerul Sănătăţii. În cazul în care sunt aplicabile prevederile art. 6 alin. (7), necesităţile centralizate includ şi cantităţile suplimentare de produse care sunt destinate satisfacerii necesităţilor proprii ale persoanelor juridice prevăzute la art. 31 alin. (2), în acest sens Ministerul Sănătăţii având dreptul de a estima respectivele cantităţi în mod similar cu cel prevăzut la alin. (4).
(8)Ministerul Afacerilor Interne, prin Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă, şi Ministerul Sănătăţii, prin structurile proprii de specialitate, pun la dispoziţia ONAC, la solicitarea acestuia, necesităţile centralizate, specificaţiile tehnice, valoarea estimată pe fiecare produs în parte şi specialiştii care vor acorda suport tehnic pe toată perioada de organizare şi derulare a procedurilor de achiziţii centralizate, precum şi persoanele care vor face parte din comisiile de evaluare.
(9)Lista detaliată a produselor necesare activităţii SNAMUPAC, care vor face obiectul achiziţiilor centralizate de către ONAC, se aprobă prin ordin comun al ministrului sănătăţii, al ministrului afacerilor interne şi al preşedintelui ONAC, la propunerea înaintată de Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă.
(10)Condiţiile şi procedura de realizare a activităţilor prevăzute la alin. (7) şi (8) se stabilesc pe baza unui protocol de colaborare încheiat între Ministerul Afacerilor Interne, prin Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă, şi Ministerul Sănătăţii.SECŢIUNEA 2:Registrul utilizatorilor
Art. 9
(51)ONAC gestionează, organizează, corectează şi completează informaţiile din Registru, pe baza datelor disponibile pe paginile de internet oficiale ale utilizatorilor sau ale altor instituţii şi autorităţi publice, cu informarea în mod corespunzător a utilizatorilor.
(52)În cazul în care se înfiinţează noi instituţii/entităţi, ca urmare a unor fuziuni, preluări, divizări sau reorganizări, acestea au obligaţia de a informa ONAC în termen de 10 zile de la data la care a intervenit modificarea.
(53)ONAC operează în Registru modificările prevăzute la alin. (52), în termen de 10 zile de la momentul în care a luat cunoştinţă sau a fost înştiinţat de către utilizatori despre respectivele modificări, utilizatorii astfel înfiinţaţi beneficiind, în raport cu ONAC, de toate drepturile şi fiind ţinuţi de toate obligaţiile utilizatorilor iniţiali.
(1)În vederea realizării unei evidenţe unitare a utilizatorilor, ONAC înfiinţează şi menţine un registru complet al utilizatorilor, denumit în continuare Registrul, organizat sub forma unei baze de date electronice disponibile pe pagina de internet a ONAC.
(2)Registrul va conţine datele de identificare ale tuturor utilizatorilor, inclusiv datele de contact ale persoanelor desemnate de fiecare utilizator ca responsabilă pentru comunicarea cu ONAC, care sunt deţinute/prelucrate cu protejarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale personalelor fizice, în special a dreptului la viaţă intimă, familiară şi privată.
(3)Fiecare utilizator principal are obligaţia, până la data de 1 noiembrie 2018, să solicite ONAC înregistrarea în Registru.
(4)Utilizatorii secundari au dreptul ca, în orice moment, să solicite ONAC înregistrarea în Registru.
(5)Utilizatorii au obligaţia de a solicita ONAC înregistrarea în Registru a modificărilor survenite în legătură cu datele de identificare ale acestora, în termen de 10 zile de la apariţia modificării.
(51)ONAC gestionează, organizează, corectează şi completează informaţiile din Registru, pe baza datelor disponibile pe paginile de internet oficiale ale utilizatorilor sau ale altor instituţii şi autorităţi publice, cu informarea în mod corespunzător a utilizatorilor.
(52)În cazul în care se înfiinţează noi instituţii/entităţi, ca urmare a unor fuziuni, preluări, divizări sau reorganizări, acestea au obligaţia de a informa ONAC în termen de 10 zile de la data la care a intervenit modificarea.
(53)ONAC operează în Registru modificările prevăzute la alin. (52), în termen de 10 zile de la momentul în care a luat cunoştinţă sau a fost înştiinţat de către utilizatori despre respectivele modificări, utilizatorii astfel înfiinţaţi beneficiind, în raport cu ONAC, de toate drepturile şi fiind ţinuţi de toate obligaţiile utilizatorilor iniţiali.(6)ONAC furnizează activităţile de achiziţii centralizate şi activităţile de achiziţii auxiliare exclusiv în beneficiul utilizatorilor înregistraţi în Registru. Neînregistrarea în Registru nu exonerează utilizatorii principali de obligaţia prevăzută la art. 6 alin. (1) şi nu dă dreptul acestora să aplice dispoziţiile art. 6 alin. (2).
(7)Prelucrarea datelor cu caracter personal colectate de către ONAC, în aplicarea prevederilor alin. (1)-(6), se realizează conform legislaţiei naţionale în vigoare.
Art. 91
Monitorizarea acordurilor-cadru şi a sistemelor dinamice de achiziţii aferente produselor care urmează a fi înscrise în lista prevăzută la art. 8 alin. (9) şi achiziţionate în temeiul prezentei ordonanţe de urgenţă se realizează de către Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul Ministerului Afacerilor Interne şi, după caz, de către Ministerul Sănătăţii, acestea din urmă punând la dispoziţia ONAC date şi informaţii în mod periodic şi/sau la solicitarea ONAC.SECŢIUNEA 3:Dispoziţii referitoare la remediile şi căile de atac în legătură cu procedurile de atribuire centralizate, acordurile-cadru centralizate şi contractele de achiziţie publică centralizate
Art. 10
(1)Contestaţiile împotriva actelor emise de ONAC în cadrul sau în legătură cu procedurile de atribuire centralizate, inclusiv cererile de suspendare a procedurilor de atribuire centralizate, se introduc în contradictoriu cu ONAC în calitate de emitent al actelor autorităţii contractante. ONAC are calitatea de parte în procesele şi cererile privind acordarea despăgubirilor pentru repararea prejudiciilor cauzate în cadrul procedurilor de atribuire centralizate pentru încheierea acordurilor-cadru.
(2)ONAC reprezintă utilizatorii, iar utilizatorii îşi exercită drepturile şi obligaţiile procesuale prin intermediul ONAC în cadrul următoarelor procese şi cereri:
a)procesele şi cererile privind anularea sau constatarea nulităţii absolute a acordurilor-cadru centralizate, inclusiv a contractelor subsecvente încheiate de ONAC în temeiul acordurilor-cadru centralizate în nume propriu;
b)procesele şi cererile privind executarea, rezoluţiunea, rezilierea sau denunţarea unilaterală a acordurilor-cadru centralizate.
(3)Hotărârile judecătoreşti pronunţate în legătură cu procesele şi cererile prevăzute la alin. (2) produc efecte în mod direct faţă de ONAC. ONAC are dreptul de a pune în executare hotărârile judecătoreşti şi, respectiv, obligaţia de a executa hotărârile judecătoreşti, inclusiv în ceea ce priveşte plata eventualelor sume de bani cu titlu de despăgubiri sau cu orice alt titlu, care se asigură din bugetul ONAC.
(4)Contestaţiile împotriva actelor autorităţii contractante emise de utilizatori în cadrul sau în legătură cu procedurile organizate de utilizatori pentru atribuirea contractelor subsecvente în temeiul acordurilor-cadru centralizate, inclusiv cererile de suspendare a procedurilor organizate de utilizatori, se introduc în contradictoriu cu utilizatorii în calitate de emitenţi ai actelor autorităţii contractante. Utilizatorii au calitatea de parte în procesele şi cererile privind acordarea despăgubirilor pentru repararea prejudiciilor cauzate în cadrul procedurilor organizate de utilizatori.
(5)Utilizatorii au calitatea de parte şi îşi exercită drepturile şi obligaţiile procesuale în mod direct în cadrul următoarelor procese şi cereri:
a)procesele şi cererile privind executarea contractelor de achiziţie publică centralizate în legătură cu drepturile şi obligaţiile utilizatorilor care rezultă din raporturile individuale constituite între fiecare utilizator şi contractant, inclusiv cu privire la livrarea produselor sau prestarea serviciilor, recepţia, facturarea şi plata acestora şi plata şi încasarea de despăgubiri;
b)procesele şi cererile privind anularea sau constatarea nulităţii absolute a contractelor subsecvente atribuite de utilizatori în temeiul acordurilor-cadru centralizate;
c)procesele şi cererile privind executarea, rezoluţiunea, rezilierea sau denunţarea unilaterală a contractelor subsecvente încheiate în temeiul acordurilor-cadru centralizate.
(6)În cazul proceselor şi cererilor prevăzute de prezentul articol, sunt aplicabile în mod corespunzător dispoziţiile Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările ulterioare, privind chemarea în garanţie.
(7)În vederea respectării dispoziţiilor alin. (1)-(6) se aplică corespunzător prevederile Legii nr. 101/2016, cu modificările şi completările ulterioare.