Secţiunea 1 - Obligaţiile utilizatorilor şi ale ONAC - Ordonanță de urgență 46/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Oficiului Naţional pentru Achiziţii Centralizate

M.Of. 476

În vigoare
Versiune de la: 12 Martie 2024
SECŢIUNEA 1:Obligaţiile utilizatorilor şi ale ONAC
Art. 6
(1)Utilizatorii principali au obligaţia de a achiziţiona produsele şi serviciile în sistem centralizat de către ONAC prin una dintre următoarele modalităţi:
a)prin utilizarea acordurilor-cadru centralizate încheiate de ONAC potrivit dispoziţiilor Legii nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
b)prin utilizarea sistemelor dinamice de achiziţii administrate de către ONAC în numele şi pentru utilizatori, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), utilizatorii principali au dreptul de a achiziţiona produsele şi serviciile prevăzute la respectivul alineat fără utilizarea sistemului centralizat doar în cazul în care, la momentul iniţierii achiziţiei, niciunul dintre instrumentele prevăzute la alineatul anterior nu poate fi utilizat, iar această situaţie a fost confirmată în scris de către ONAC în termen de 5 zile lucrătoare de la solicitarea utilizatorului.
(3)În situaţiile în care, în urma aplicării dispoziţiilor alin. (2), utilizatorii principali încheie în nume propriu acorduri-cadru/contracte de achiziţie publică având ca obiect produse şi servicii achiziţionate în sistem centralizat, aceştia execută contractele de achiziţie publică sau acordurile-cadru respective până la încetarea obligaţiilor care decurg din acestea.
(4)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), utilizatorii principali nu au obligaţia de a realiza achiziţiile de produse şi servicii achiziţionate în sistem centralizat în una dintre modalităţile prevăzute la alin. (1) în cazul în care realizează aceste achiziţii prin intermediul unei alte unităţi de achiziţii centralizate dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene, potrivit prevederilor art. 46 alin. (1) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare.

(5)Utilizatorii secundari au dreptul de a achiziţiona produsele şi serviciile achiziţionate în sistem centralizat de către ONAC.
(6)Prevederile referitoare la realizarea achiziţiilor centralizate care intră în atribuţiile ONAC în ceea ce priveşte produsele necesare activităţii SNAMUPAC se aplică entităţilor din cadrul SNAMUPAC, indiferent de calitatea acestora de utilizator principal sau utilizator secundar. Obligaţiile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă pentru utilizatorii principali se aplică, în mod corespunzător, entităţilor din cadrul SNAMUPAC în ceea ce priveşte achiziţiile produselor necesare activităţii SNAMUPAC.
(7)Unităţile sanitare publice care achiziţionează centralizat, prin ONAC, produsele destinate entităţilor din cadrul SNAMUPAC fără personalitate juridică pe care le au în subordine/coordonare au dreptul de a se înscrie în respectivele achiziţii centralizate şi cu cantităţi de produse aferente necesităţilor proprii, în măsura în care consideră că specificaţiile tehnice ale produselor necesare activităţii SNAMUPAC satisfac, de o manieră corespunzătoare, necesităţile în cauză.

Art. 7
(1)Utilizatorii principali au obligaţia de a contribui la realizarea activităţilor desfăşurate de ONAC prin îndeplinirea obligaţiilor ce le revin potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2)În vederea exercitării atribuţiilor sale, ONAC are dreptul de a solicita date şi informaţii utilizatorilor, iar utilizatorii principali au obligaţia să pună la dispoziţia ONAC datele şi informaţiile solicitate în termen de 20 de zile de la primirea solicitării.
Art. 8
(1)În vederea desfăşurării activităţilor sale în legătură cu organizarea procedurilor de atribuire centralizate, ONAC solicită utilizatorilor transmiterea necesităţilor de produse şi servicii achiziţionate în sistem centralizat, iar utilizatorii principali au obligaţia de a transmite ONAC datele şi informaţiile solicitate, în termenul stabilit în solicitare, care poate fi de maximum 30 de zile de la primirea acesteia.

(11)În vederea desfăşurării activităţilor sale în legătură cu organizarea procedurilor de atribuire centralizate pentru produsele prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. e1), ONAC solicită Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul Ministerului Afacerilor Interne şi Ministerului Sănătăţii centralizatorul necesităţilor, precum şi orice alte date şi informaţii necesare în legătură cu acestea.
(12)Ministerul Sănătăţii coordonează activitatea de centralizare a necesităţilor de produse şi solicită datele şi informaţiile necesare persoanelor juridice prevăzute la art. 31 alin. (2). Persoanele juridice prevăzute la art. 31 alin. (2) au obligaţia de a transmite Ministerului Sănătăţii datele şi informaţiile solicitate, în termenul şi în condiţiile prevăzute în cuprinsul solicitării.
(13)Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Afacerilor Interne, prin Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă, coordonează activitatea de centralizare a necesităţilor de produse şi solicită datele şi informaţiile necesare entităţilor din cadrul SNAMUPAC. Entităţile din cadrul SNAMUPAC au obligaţia de a transmite Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul Ministerului Afacerilor Interne datele şi informaţiile solicitate, în termenul şi în condiţiile prevăzute în cuprinsul solicitării.

(2)Responsabilitatea cu privire la necesităţi, precum şi cu privire la datele transmise potrivit alin. (1) revine utilizatorilor.
(3)În cazul în care utilizatorii principali nu răspund solicitărilor adresate de ONAC în conformitate cu alin. (1), precum şi în situaţia utilizatorilor secundari, ONAC are dreptul de a estima, în mod independent, cantităţile care vor face obiectul procedurii de atribuire centralizate, cu excepţia situaţiei în care se achiziţionează produsele care urmează a fi prevăzute în lista menţionată la alin. (9).
(4)Estimarea prevăzută la alin. (3) se realizează pe baza consumurilor istorice ale utilizatorilor şi/sau a datelor disponibile la nivelul administraţiei publice centrale la care ONAC are acces.
(5)ONAC are dreptul de a ajusta cantităţile determinate în conformitate cu alin. (4) cu un procent care se stabileşte de la caz la caz, prin ordin al preşedintelui ONAC, în funcţie de specificul sectorului de activitate în care se încadrează obiectul procedurii de achiziţie centralizată şi de experienţa acumulată de ONAC în implementarea acordurilor-cadru/sistemelor dinamice de achiziţii încheiate. ONAC poate proceda la agregarea necesităţilor utilizatorilor prevăzuţi la alin. (3), în conformitate cu prevederile art. 4 lit. b).
(6)În situaţia prevăzută la alin. (3), ONAC identifică utilizatorii pe baza informaţiilor înscrise în Registrul utilizatorilor prevăzut la art. 9.
(7)Centralizarea necesităţilor, respectiv estimarea şi ajustarea cantităţilor, alături de specificaţiile tehnice ale produselor necesare activităţii entităţilor din cadrul SNAMUPAC, care urmează a fi stabilite prin lista detaliată a produselor necesare activităţii SNAMUPAC, prevăzută la alin. (9), se realizează, respectiv se elaborează de către Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul Ministerului Afacerilor Interne şi Ministerul Sănătăţii. În cazul în care sunt aplicabile prevederile art. 6 alin. (7), necesităţile centralizate includ şi cantităţile suplimentare de produse care sunt destinate satisfacerii necesităţilor proprii ale persoanelor juridice prevăzute la art. 31 alin. (2), în acest sens Ministerul Sănătăţii având dreptul de a estima respectivele cantităţi în mod similar cu cel prevăzut la alin. (4).
(8)Ministerul Afacerilor Interne, prin Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă, şi Ministerul Sănătăţii, prin structurile proprii de specialitate, pun la dispoziţia ONAC, la solicitarea acestuia, necesităţile centralizate, specificaţiile tehnice, valoarea estimată pe fiecare produs în parte şi specialiştii care vor acorda suport tehnic pe toată perioada de organizare şi derulare a procedurilor de achiziţii centralizate, precum şi persoanele care vor face parte din comisiile de evaluare.
(9)Lista detaliată a produselor necesare activităţii SNAMUPAC, care vor face obiectul achiziţiilor centralizate de către ONAC, se aprobă prin ordin comun al ministrului sănătăţii, al ministrului afacerilor interne şi al preşedintelui ONAC, la propunerea înaintată de Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă.
(10)Condiţiile şi procedura de realizare a activităţilor prevăzute la alin. (7) şi (8) se stabilesc pe baza unui protocol de colaborare încheiat între Ministerul Afacerilor Interne, prin Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă, şi Ministerul Sănătăţii.