Capitolul vii - Răspunderi şi sancţiuni - Ordonanță de urgență 32/2012 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare şi societăţile de administrare a investiţiilor, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 297/2004 privind piaţa de capital

M.Of. 435

În vigoare
Versiune de la: 25 Iunie 2024
CAPITOLUL VII:Răspunderi şi sancţiuni
Art. 194
Încălcarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă şi a reglementărilor adoptate în aplicarea acesteia atrage răspunderea în condiţiile legii.
Art. 195
Constituie contravenţii următoarele fapte săvârşite de către S.A.I., societatea de investiţii autoadministrată sau depozitar şi/sau de către membrii consiliului de administraţie ori ai consiliului de supraveghere, directorii sau membrii directoratului şi reprezentanţii compartimentului de control intern ai unei S.A.I. ori societăţi de investiţii autoadministrate, precum şi de către persoanele fizice care exercită de jure sau de facto funcţii de conducere ori exercită cu titlu profesional activităţi reglementate de prezenta ordonanţă de urgenţă, după caz:
a)nerespectarea condiţiilor care au stat la baza autorizării/avizării şi a condiţiilor de funcţionare prevăzute la art. 4 alin. (3), art. 5, 6, 7, art. 8 alin. (1), (2), (4), (5) şi (6), art. 9 alin. (1), alin. (6) şi (7), art. 12, 13, art. 14 alin. (1), art. 63 alin. (1), art. 64 alin. (4), art. 65, art. 67 alin. (1) şi (3), art. 68, art. 69 alin. (1) şi (2), art. 70, art. 71 alin. (1), art. 72, 73, art. 74 alin. (1) şi (2), art. 75 alin. (1), art. 76, 77, art. 78 alin. (2), art. 79, 80, art. 84 alin. (4), art. 86 alin. (2), art. 91 alin. (2), art. 103, art. 104 alin. (1) şi (4), art. 105-107, art. 134 alin. (9), art. 178 alin. (1), art. 201 alin. (1) şi (4) şi art. 202;
a1)obţinerea de către o S.A.I. sau o societate de investiţii autoadministrată a autorizaţiei prin declaraţii false, astfel cum este prevăzut la art. 11 lit. c);

b)nerespectarea regulilor prudenţiale prevăzute la art. 15-28;
c)nerespectarea prevederilor art. 29-32 privind conflictele de interese, în sensul prezentei ordonanţe de urgenţă;
d)nerespectarea prevederilor art. 33 privind delegarea activităţii de administrare a portofoliului colectiv;
e)nerespectarea regulilor de conduită prevăzute la art. 34-43;
f)nerespectarea prevederilor art. 44-50 şi art. 51 alin. (1) privind administrarea riscului;
g)nerespectarea prevederilor art. 52-62 referitoare la depozitari şi la acordul dintre depozitar şi S.A.I.;
h)nerespectarea prevederilor art. 81-83, art. 84 alin. (1), (2), (5)-(8), (10), art. 85 alin. (1) - (7), (9) - (12), art. 86 alin. (1), art. 87, art. 88 alin. (1) şi (2), art. 89, 90, art. 91 alin. (1), (3) şi (4) referitoare la politica de investiţii a unui O.P.C.V.M.;
i)nerespectarea obligaţiilor de transparenţă şi de raportare prevăzute la art. 92, art. 93 alin. (1), (3) şi (4) şi art. 94-102;
j)nerespectarea prevederilor art. 114-120 alin. (1), art. 122-124 referitoare la fuziunile O.P.C.V.M.;
k)nerespectarea prevederilor art. 125-131, art. 132 alin. (2)-(5), art. 133, art. 134 alin. (1)-(8), art. 135-146 referitoare la O.P.C.V.M.-ul de tip master şi O.P.C.V.M.-ul de tip feeder;
l)nerespectarea obligaţiilor prevăzute la art. 150, art. 151 alin. (1), art. 152 alin. (1), art. 153 alin. (5)-(7), art. 154 alin. (2), (3) şi (5), art. 158 alin. (1), (9)-(11), art. 174 alin. (2) şi (22) şi art. 176 privind dreptul de stabilire şi libertatea de prestare a serviciilor de către S.A.I. autorizate de A.S.F.;

m)nerespectarea prevederilor reglementărilor interne ale S.A.I./societăţii de investiţii autoadministrate, regulilor fondului/actului constitutiv al societăţii de investiţii şi/sau ale prospectelor de emisiune ale O.P.C.V.M.;
n)nerespectarea măsurilor stabilite prin actele de autorizare, supraveghere, reglementare şi control sau în urma acestora;
o)utilizarea neautorizată a sintagmelor "societate de administrare a investiţiilor", "societate de investiţii", "fond deschis de investiţii", asociate cu oricare din instrumentele financiare definite la art. 2 alin. (1) pct. 11 din Legea nr. 297/2004 sau a oricărei combinaţii între acestea;
p)împiedicarea fără drept a exercitării drepturilor conferite de lege C.N.V.M. precum şi refuzul nejustificat al oricărei persoane de a răspunde solicitărilor C.N.V.M. în exercitarea prerogativelor care îi revin acesteia potrivit prevederilor legale.
q)nerespectarea obligaţiilor prevăzute în reglementările emise de A.S.F. cu privire la formarea, pregătirea şi perfecţionarea profesională;
r)nerespectarea măsurilor dispuse prin actele administrative emise de A.S.F. în temeiul prevederilor art. 1932 lit. c), d), f), g), i) şi l).

Art. 1951
Încălcarea de către o S.A.I. sau o societate de investiţii autoadministrată a dispoziţiilor art. 3-13 referitoare la riscurile legate de durabilitate, transparenţa investiţiilor durabile şi a promovării caracteristicilor de mediu şi sociale ale produselor financiare din Regulamentul (UE) 2019/2.088 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 noiembrie 2019 privind informaţiile privind durabilitatea în sectorul serviciilor financiare şi ale reglementărilor adoptate în aplicarea acestuia, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2019/2.088, sau a dispoziţiilor art. 5-7 privind transparenţa investiţiilor durabile şi a produselor financiare care promovează caracteristici de mediu în informaţiile precontractuale şi în rapoartele periodice din Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investiţiile durabile şi de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2.088, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2020/852, constituie contravenţii şi se sancţionează de A.S.F., în calitate de autoritate competentă, conform prevederilor art. 196.

Art. 196
(1)Prin derogare de la prevederile art. 8 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, săvârşirea contravenţiilor prevăzute la art. 195 şi 1951 se sancţionează după cum urmează:
a)în cazul contravenţiilor prevăzute la art. 195 lit. a)-m), p)-r), precum şi la art. 1951:
(i)cu avertisment sau amendă de la 5.000 de lei la 22.098.000 de lei, pentru persoanele fizice;
(ii)cu avertisment sau amendă de la 10.000 de lei până la 22.098.000 de lei sau 10% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior sancţionării, în funcţie de gravitatea faptei săvârşite, pentru persoanele juridice;

b)în cazul contravenţiilor prevăzute la art. 195 lit. n) şi o):
1.(i) cu amendă de la 10.000 de lei la 22.098.000 de lei, pentru persoanele fizice;
2.(ii) cu amendă de la 50.000 de lei până la 22.098.000 de lei sau 10% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior sancţionării, în funcţie de gravitatea faptei săvârşite, pentru persoanele juridice.
(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazul săvârşirii contravenţiilor prevăzute la art. 195, A.S.F. poate majora cuantumul amenzilor până la de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcarea prezentei ordonanţe de urgenţă, în cazul în care beneficiul depăşeşte suma de 22.098.000 de lei.
(3)În cazul în care cifra de afaceri realizată în anul financiar anterior sancţionării nu este disponibilă la data sancţionării, este luată în considerare cea aferentă anului financiar în care persoana juridică a înregistrat cifra de afaceri, an imediat anterior anului de referinţă. Prin an de referinţă se înţelege anul anterior sancţionării.
(4)În cazul în care persoana juridică este o societate-mamă sau o filială a societăţii-mamă, care are obligaţia de a întocmi situaţii financiare anuale consolidate în conformitate cu reglementările contabile în vigoare, cifra de afaceri anuală totală relevantă este cifra de afaceri anuală totală sau tipul corespunzător de venit în conformitate cu dreptul relevant al Uniunii Europene în materie de contabilitate, astfel cum reiese din ultimele situaţii financiare anuale consolidate disponibile aprobate de organul statutar al societăţii-mamă principale.

(5)Pe lângă sancţiunile contravenţionale principale, prevăzute la alin. (1)-(4), A.S.F. poate dispune şi aplicarea de sancţiuni contravenţionale complementare pentru persoanele juridice şi/sau fizice subiecţi ai prezentei ordonanţe de urgenţă. Sancţiunile contravenţionale complementare sunt:
1.suspendarea autorizaţiei;
2.retragerea autorizaţiei;
3.interzicerea pentru o perioadă cuprinsă între 90 de zile şi 5 ani a dreptului de a ocupa o funcţie, de a desfăşura o activitate sau de a presta un serviciu pentru care se impune autorizarea în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă.
(6)A.S.F. face publică fără întârziere pe site-ul propriu orice măsură sau sancţiune impusă pentru nerespectarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă şi ale reglementărilor adoptate în aplicarea acesteia, împotriva căreia nu mai există căi de atac în faţa A.S.F. şi după ce persoana căreia i s-a impus sancţiunea sau măsura a fost informată cu privire la decizia respectivă. Publicarea cuprinde cel puţin informaţii privind tipul şi natura încălcării, precum şi identitatea persoanelor responsabile. Această obligaţie nu se aplică în cazul deciziei A.S.F. de derulare a unui control privind respectivele încălcări.
(61)(61) În funcţie de natura şi gravitatea faptei, în cazul săvârşirii contravenţiilor prevăzute la art. 195 şi 1951, A.S.F. poate aplica măsurile administrative prevăzute la alin. (6), precum:
1.o declaraţie publică în care se indică persoana responsabilă de încălcare şi natura încălcării prevederilor legale;
2.o decizie prin care se solicită persoanei responsabile de încălcare să pună capăt respectivului comportament şi să se abţină de la repetarea acestuia;
3.alte măsuri de atenţionare şi/sau cu scopul prevenirii sau remedierii situaţiilor de nerespectare a dispoziţiilor legale, conform reglementărilor A.S.F.
(62)Sancţiunile contravenţionale principale se pot aplica cumulativ cu una sau mai multe sancţiuni contravenţionale complementare prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă.
(63)Măsurile administrative prevăzute la alin. (61) pot fi aplicate distinct sau împreună cu sancţiunile principale sau complementare prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă.
(64)În cazul constatării săvârşirii a două sau mai multe contravenţii, se aplică amenda prevăzută pentru contravenţia cea mai gravă, prin derogare de la prevederile art. 10 alin. (2) din O.G. nr. 2/2001.

(7)În cazul în care publicarea identităţii persoanelor juridice sau a datelor cu caracter personal ale persoanelor fizice este considerată de către A.S.F. ca fiind excesivă, ca urmare a unei evaluări efectuate de la caz la caz cu privire la proporţionalitatea publicării unor astfel de informaţii, sau în cazul în care publicarea pune în pericol stabilitatea pieţelor financiare sau o investigaţie în curs, A.S.F. poate adopta cel puţin una dintre următoarele măsuri:
a)amânarea publicării actului individual de impunere a sancţiunii sau a măsurii până când motivele nepublicării încetează să fie valabile;
b)publicarea actului individual de impunere a sancţiunii sau a măsurii fără a indica identitatea persoanelor juridice sau datele cu caracter personal ale persoanelor fizice, cu condiţia ca această publicare să asigure o protecţie eficace a datelor cu caracter personal în cauză;
c)nepublicarea actului individual de impunere a unei sancţiuni sau măsuri, în cazul în care opţiunile prevăzute la lit. a) şi b) sunt considerate insuficiente pentru a se asigura:
1.că nu este pusă în pericol stabilitatea pieţelor financiare;
2.că este garantată proporţionalitatea publicării unor astfel de decizii în cazurile în care măsurile respective sunt considerate a fi de natură minoră.
În cazul unei decizii de publicare a sancţiunii sau a măsurii fără a indica identitatea persoanelor juridice sau datele cu caracter personal ale persoanelor fizice, A.S.F. poate amâna publicarea datelor relevante pentru o perioadă rezonabilă, în cazul în care se preconizează că în cursul perioadei respective motivele care au stat la baza acestei publicări vor înceta să fie valabile.
(8)A.S.F. informează ESMA cu privire la toate sancţiunile administrative impuse, dar nepublicate, în conformitate cu alin. (7) lit. c), inclusiv orice cale de atac exercitată împotriva acestora şi rezultatul acesteia.
(9)În cazul în care decizia de a impune o sancţiune sau de a institui o măsură face obiectul unei căi de atac în faţa autorităţilor judiciare sau a altor autorităţi relevante, A.S.F. publică imediat pe site-ul propriu aceste informaţii şi orice informaţii ulterioare cu privire la rezultatul acestei căi de atac. De asemenea, A.S.F. publică orice decizie de anulare a unei decizii anterioare de a impune o sancţiune sau o măsură.
(10)Informaţiile publicate în temeiul prezentului articol sunt menţinute pe site-ul A.S.F. pentru o perioadă de cel puţin 5 ani de la publicare. Datele cu caracter personal conţinute în informaţiile publicate se păstrează pe site-ul A.S.F. numai pe perioada necesară, în conformitate cu legislaţia aplicabilă privind protecţia datelor cu caracter personal.

Art. 197
Desfăşurarea fără autorizaţie a oricăror activităţi sau operaţiuni pentru care prezenta ordonanţă de urgenţă cere autorizarea constituie infracţiune şi se sancţionează potrivit legii penale.
Art. 198
(1)Săvârşirea contravenţiilor prevăzute la art. 195 se constată de către C.N.V.M.
(2)C.N.V.M. poate delega constatarea săvârşirii contravenţiilor către agenţi împuterniciţi să exercite atribuţii privind supravegherea, investigarea şi controlul respectării dispoziţiilor legale şi ale reglementărilor aplicabile pieţei de capital.
(3)La primirea actelor de verificare rezultate în urma activităţii de autorizare, supraveghere sau control, în baza cărora se constată săvârşirea uneia dintre contravenţiile prevăzute de art. 195, C.N.V.M. dispune aplicarea sancţiunilor prevăzute de art. 196, De asemenea, prin acte individuale, C.N.V.M. poate dispune extinderea investigaţiilor, luarea de măsuri conservatorii şi/sau audierea persoanelor vizate de actele de verificare.
(4)Prin derogare de la prevederile art. 7 alin. (1) şi art. 11 alin. (1) şi (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, actele administrative adoptate de A.S.F. conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă sau pentru aplicarea regulamentelor adoptate la nivelul Uniunii Europene în domeniile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, motivate în mod corespunzător, pot fi atacate, în termen de 30 de zile de la data comunicării, la Curtea de Apel Bucureşti, Secţia contencios administrativ şi fiscal. Actul administrativ individual prin care A.S.F. aplică sancţiunea cu amendă constituie titlu executoriu.

Art. 199
(1)La individualizarea sancţiunii se ţine seama de circumstanţele personale şi reale ale săvârşirii faptei şi de conduita făptuitorului, în funcţie de:
a)gravitatea şi durata încălcării;
b)gradul de vinovăţie a contravenientului;
c)capacitatea financiară a contravenientului, indicată, de exemplu, de cifra de afaceri totală a persoanei juridice sau de venitul anual al persoanei fizice;
d)valoarea profiturilor obţinute sau a pierderilor evitate de către contravenient, pagubele suferite de alte persoane şi, după caz, pagubele aduse funcţionării pieţei financiare sau economiei în ansamblu, în măsura în care acestea se pot determina;
e)gradul de cooperare a contravenientului cu A.S.F.;
f)încălcările anterioare comise de contravenient;
g)eventualele măsuri luate de către contravenient, ulterior săvârşirii faptei, pentru a limita pagubele, pentru acoperirea prejudiciului sau pentru desistarea săvârşirii faptei.
(2)În exercitarea competenţelor sale de a impune sancţiunile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, A.S.F. cooperează cu autorităţile competente din alte state membre pentru a se asigura că sancţiunile administrative şi competenţele de supraveghere şi de control produc rezultatele urmărite de prezenta ordonanţă de urgenţă.
(3)A.S.F. îşi coordonează acţiunile împreună cu autorităţile competente din alte state membre pentru a evita eventuale repetări şi suprapuneri în exercitarea competenţelor de supraveghere şi de control şi în aplicarea de sancţiuni şi măsuri administrative în cazurile transfrontaliere, în conformitate cu art. 179 şi 180.

Art. 200
(1)Prin derogare de la prevederile art. 13 din O.G. nr. 2/2001, termenul de prescripţie a aplicării şi executării sancţiunii contravenţionale este de 3 ani de la data săvârşirii faptei.
(2)În cazul contravenţiilor continue, termenul de prescripţie de 3 ani curge de la data constatării faptei.
(3)Prin derogare de la prevederile art. 28 alin. (1) şi ale art. 29 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, în cazul sancţiunilor aplicate pentru săvârşirea contravenţiilor prevăzute la art. 195 şi 1951, persoanele sancţionate achită amenda contravenţională stabilită în decizia A.S.F. de sancţionare, în termen de cel mult 15 zile de la data comunicării acesteia.

Art. 2001
(1)Raportarea către A.S.F. a încălcărilor, posibile sau certe, ale prevederilor prezentei ordonanţe de urgentă se realizează în conformitate cu reglementările emise de A.S.F.
(2)A.S.F. stabileşte canale de comunicare independente şi autonome, care sunt sigure şi asigură confidenţialitatea, pentru primirea raportărilor privind încălcările prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, denumite în continuare metode de comunicare securizate.
(3)Metodele de comunicare securizate sunt considerate independente şi autonome, în condiţiile în care acestea îndeplinesc cumulativ următoarele criterii:
a)sunt separate de canalele de comunicare generale ale A.S.F., inclusiv de cele prin care A.S.F. comunică pe plan intern şi cu părţi terţe în cadrul activităţii sale obişnuite;
b)sunt concepute, stabilite şi utilizate într-un mod care garantează caracterul complet, integritatea şi confidenţialitatea informaţiilor şi împiedică accesul angajaţilor neautorizaţi ai A.S.F.;
c)permit stocarea durabilă a informaţiilor, în conformitate cu reglementările emise de A.S.F., pentru a permite investigaţii suplimentare. A.S.F. păstrează evidenţele prevăzute în prezenta literă într-o bază de date confidenţială şi sigură.
(4)Metodele de comunicare securizate permit raportarea încălcărilor posibile sau certe cel puţin în următoarele moduri:
a)raportarea scrisă a încălcărilor, în format electronic sau pe suport hârtie;
b)raportarea orală a încălcărilor prin intermediul liniilor telefonice, indiferent dacă este înregistrată sau neînregistrată;
c)întâlnirea cu angajaţi specializaţi ai A.S.F., dacă este cazul.
(5)A.S.F. se asigură că o raportare privind o încălcare primită prin alte mijloace decât prin metodele de comunicare securizate prevăzute în prezentul articol este transmisă imediat, fără modificare, angajaţilor specializaţi ai A.S.F., utilizând metodele de comunicare securizate.
(6)Procesul de gestionare de către A.S.F a raportărilor transmise de persoanele ce reclamă încălcări ale prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă se realizează conform alin. (2)-(5) şi a reglementărilor emise de A.S.F., cu asigurarea:
a)întocmirii de proceduri specifice pentru primirea raportărilor privind încălcările şi luarea de măsuri ulterioare;
b)unui nivel adecvat de protecţie a acelor angajaţi ai S.A.I., societăţilor de investiţii sau din cadrul depozitarilor O.P.C.V.M. care raportează încălcările comise în cadrul respectivelor entităţi, cel puţin referitor la acte de răzbunare, de discriminare şi a altor tipuri de tratament injust;
c)protecţiei datelor cu caracter personal atât cu privire la persoana care raportează încălcări la prezenta ordonanţă de urgenţă, cât şi cu privire la persoana fizică suspectată că s-ar fi făcut vinovată de o încălcare, în conformitate cu prevederile Legii nr. 677/2001, cu modificările şi completările ulterioare;
d)confidenţialităţii în ceea ce priveşte persoana care raportează o încălcare, cu excepţia cazului în care legislaţia naţională impune dezvăluirea identităţii sale, în contextul unor anchete sau al unor proceduri judiciare ulterioare.
(7)Raportarea de către angajaţii din cadrul S.A.I., din cadrul societăţilor de investiţii sau din cadrul depozitarilor, prevăzută la alin. (1)-(5), nu se consideră drept încălcare a vreunei restricţii privind divulgarea de informaţii impuse prin contract sau prin orice act cu putere de lege sau act administrativ şi nu atrage răspunderea persoanei care notifică în legătură cu acea raportare.
Art. 2002
(1)A.S.F. furnizează anual ESMA informaţii agregate cu privire la toate sancţiunile şi măsurile aplicate în conformitate cu art. 194-200, până la data de 31 ianuarie a anului calendaristic următor.
(2)În cazul în care a informat publicul cu privire la sancţiunile aplicate pentru nerespectarea prezentei ordonanţe de urgenţă, A.S.F. raportează simultan sancţiunile sau măsurile respective către ESMA.