Art. 196. - Art. 196 - Ordonanță de urgență 32/2012 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare şi societăţile de administrare a investiţiilor, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 297/2004 privind piaţa de capital

M.Of. 435

În vigoare
Versiune de la: 25 Iunie 2024
Art. 196
(1)Prin derogare de la prevederile art. 8 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, săvârşirea contravenţiilor prevăzute la art. 195 şi 1951 se sancţionează după cum urmează:
a)în cazul contravenţiilor prevăzute la art. 195 lit. a)-m), p)-r), precum şi la art. 1951:
(i)cu avertisment sau amendă de la 5.000 de lei la 22.098.000 de lei, pentru persoanele fizice;
(ii)cu avertisment sau amendă de la 10.000 de lei până la 22.098.000 de lei sau 10% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior sancţionării, în funcţie de gravitatea faptei săvârşite, pentru persoanele juridice;

b)în cazul contravenţiilor prevăzute la art. 195 lit. n) şi o):
1.(i) cu amendă de la 10.000 de lei la 22.098.000 de lei, pentru persoanele fizice;
2.(ii) cu amendă de la 50.000 de lei până la 22.098.000 de lei sau 10% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior sancţionării, în funcţie de gravitatea faptei săvârşite, pentru persoanele juridice.
(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazul săvârşirii contravenţiilor prevăzute la art. 195, A.S.F. poate majora cuantumul amenzilor până la de două ori valoarea beneficiului rezultat din încălcarea prezentei ordonanţe de urgenţă, în cazul în care beneficiul depăşeşte suma de 22.098.000 de lei.
(3)În cazul în care cifra de afaceri realizată în anul financiar anterior sancţionării nu este disponibilă la data sancţionării, este luată în considerare cea aferentă anului financiar în care persoana juridică a înregistrat cifra de afaceri, an imediat anterior anului de referinţă. Prin an de referinţă se înţelege anul anterior sancţionării.
(4)În cazul în care persoana juridică este o societate-mamă sau o filială a societăţii-mamă, care are obligaţia de a întocmi situaţii financiare anuale consolidate în conformitate cu reglementările contabile în vigoare, cifra de afaceri anuală totală relevantă este cifra de afaceri anuală totală sau tipul corespunzător de venit în conformitate cu dreptul relevant al Uniunii Europene în materie de contabilitate, astfel cum reiese din ultimele situaţii financiare anuale consolidate disponibile aprobate de organul statutar al societăţii-mamă principale.

(5)Pe lângă sancţiunile contravenţionale principale, prevăzute la alin. (1)-(4), A.S.F. poate dispune şi aplicarea de sancţiuni contravenţionale complementare pentru persoanele juridice şi/sau fizice subiecţi ai prezentei ordonanţe de urgenţă. Sancţiunile contravenţionale complementare sunt:
1.suspendarea autorizaţiei;
2.retragerea autorizaţiei;
3.interzicerea pentru o perioadă cuprinsă între 90 de zile şi 5 ani a dreptului de a ocupa o funcţie, de a desfăşura o activitate sau de a presta un serviciu pentru care se impune autorizarea în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă.
(6)A.S.F. face publică fără întârziere pe site-ul propriu orice măsură sau sancţiune impusă pentru nerespectarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă şi ale reglementărilor adoptate în aplicarea acesteia, împotriva căreia nu mai există căi de atac în faţa A.S.F. şi după ce persoana căreia i s-a impus sancţiunea sau măsura a fost informată cu privire la decizia respectivă. Publicarea cuprinde cel puţin informaţii privind tipul şi natura încălcării, precum şi identitatea persoanelor responsabile. Această obligaţie nu se aplică în cazul deciziei A.S.F. de derulare a unui control privind respectivele încălcări.
(61)(61) În funcţie de natura şi gravitatea faptei, în cazul săvârşirii contravenţiilor prevăzute la art. 195 şi 1951, A.S.F. poate aplica măsurile administrative prevăzute la alin. (6), precum:
1.o declaraţie publică în care se indică persoana responsabilă de încălcare şi natura încălcării prevederilor legale;
2.o decizie prin care se solicită persoanei responsabile de încălcare să pună capăt respectivului comportament şi să se abţină de la repetarea acestuia;
3.alte măsuri de atenţionare şi/sau cu scopul prevenirii sau remedierii situaţiilor de nerespectare a dispoziţiilor legale, conform reglementărilor A.S.F.
(62)Sancţiunile contravenţionale principale se pot aplica cumulativ cu una sau mai multe sancţiuni contravenţionale complementare prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă.
(63)Măsurile administrative prevăzute la alin. (61) pot fi aplicate distinct sau împreună cu sancţiunile principale sau complementare prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă.
(64)În cazul constatării săvârşirii a două sau mai multe contravenţii, se aplică amenda prevăzută pentru contravenţia cea mai gravă, prin derogare de la prevederile art. 10 alin. (2) din O.G. nr. 2/2001.

(7)În cazul în care publicarea identităţii persoanelor juridice sau a datelor cu caracter personal ale persoanelor fizice este considerată de către A.S.F. ca fiind excesivă, ca urmare a unei evaluări efectuate de la caz la caz cu privire la proporţionalitatea publicării unor astfel de informaţii, sau în cazul în care publicarea pune în pericol stabilitatea pieţelor financiare sau o investigaţie în curs, A.S.F. poate adopta cel puţin una dintre următoarele măsuri:
a)amânarea publicării actului individual de impunere a sancţiunii sau a măsurii până când motivele nepublicării încetează să fie valabile;
b)publicarea actului individual de impunere a sancţiunii sau a măsurii fără a indica identitatea persoanelor juridice sau datele cu caracter personal ale persoanelor fizice, cu condiţia ca această publicare să asigure o protecţie eficace a datelor cu caracter personal în cauză;
c)nepublicarea actului individual de impunere a unei sancţiuni sau măsuri, în cazul în care opţiunile prevăzute la lit. a) şi b) sunt considerate insuficiente pentru a se asigura:
1.că nu este pusă în pericol stabilitatea pieţelor financiare;
2.că este garantată proporţionalitatea publicării unor astfel de decizii în cazurile în care măsurile respective sunt considerate a fi de natură minoră.
În cazul unei decizii de publicare a sancţiunii sau a măsurii fără a indica identitatea persoanelor juridice sau datele cu caracter personal ale persoanelor fizice, A.S.F. poate amâna publicarea datelor relevante pentru o perioadă rezonabilă, în cazul în care se preconizează că în cursul perioadei respective motivele care au stat la baza acestei publicări vor înceta să fie valabile.
(8)A.S.F. informează ESMA cu privire la toate sancţiunile administrative impuse, dar nepublicate, în conformitate cu alin. (7) lit. c), inclusiv orice cale de atac exercitată împotriva acestora şi rezultatul acesteia.
(9)În cazul în care decizia de a impune o sancţiune sau de a institui o măsură face obiectul unei căi de atac în faţa autorităţilor judiciare sau a altor autorităţi relevante, A.S.F. publică imediat pe site-ul propriu aceste informaţii şi orice informaţii ulterioare cu privire la rezultatul acestei căi de atac. De asemenea, A.S.F. publică orice decizie de anulare a unei decizii anterioare de a impune o sancţiune sau o măsură.
(10)Informaţiile publicate în temeiul prezentului articol sunt menţinute pe site-ul A.S.F. pentru o perioadă de cel puţin 5 ani de la publicare. Datele cu caracter personal conţinute în informaţiile publicate se păstrează pe site-ul A.S.F. numai pe perioada necesară, în conformitate cu legislaţia aplicabilă privind protecţia datelor cu caracter personal.