Capitolul 2 - Oferta publică - Ordonanță de urgență 28/2002 privind valorile mobiliare, serviciile de investitii financiare si pietele reglementate

M.Of. 238

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2004
CAPITOLUL 2:Oferta publică
SECŢIUNEA 1:Dispoziţii comune
Art. 64
(1)Orice ofertă publică de valori mobiliare reglementată de prezenta ordonanţă de urgenţă necesită autorizarea C.N.V.M. înainte de publicarea anunţului şi/sau a prospectului său.
(2)Prevederile prezentului capitol nu se aplică emisiunii de titluri de participare la fonduri deschise de investiţii.
(3)Oferta publică făcută fără autorizare ori cu nerespectarea condiţiilor stabilite prin autorizare este nulă de drept şi atrage pentru cei în culpă aplicarea sancţiunilor prevăzute de lege; ofertantul va fi ţinut faţă de investitorii de bună-credinţă la obligaţia de repetiţiune şi la daune-interese decurgând din nulitatea tranzacţiilor eventual încheiate pe baza unei astfel de oferte.
Art. 65
(1)Pentru autorizarea unei oferte publice de valori mobiliare ofertantul va înainta C.N.V.M. o cerere de autorizare însoţită de un anunţ şi de prospectul de ofertă.
(2)Anunţul va cuprinde elementele esenţiale ale tranzacţiei în funcţie de titlurile ce fac obiectul său, precum şi toate informaţiile relevante cu privire la ofertant şi la valorile mobiliare ce urmează să fie oferite public, indiferent că astfel de informaţii sunt sau nu sunt dintre cele supuse obligaţiei legale de publicitate, raportare sau înregistrare.
(3)Informaţiile pe care trebuie să le cuprindă prospectul de ofertă vor fi certificate de ofertant, care este răspunzător pentru realitatea, exactitatea şi integralitatea lor. În cazurile reglementate de C.N.V.M. informaţiile din prospectul de ofertă vor fi certificate şi de către auditorul financiar al emitentului.
(4)Conţinutul minim de informaţii pe care trebuie să îl cuprindă prospectul de ofertă, forma de prezentare a acestora pe categorii de oferte şi documentele ce trebuie să însoţească prospectul în vederea obţinerii autorizaţiei vor fi stabilite de C.N.V.M. prin normele adoptate de aceasta.
Art. 66
(1)C.N.V.M. trebuie să se pronunţe în privinţa autorizării în termen de 30 de zile lucrătoare de la înregistrarea cererii în cazul ofertelor publice de vânzare, respectiv 7 zile lucrătoare în cazul ofertelor publice de cumpărare şi 15 zile lucrătoare în cazul ofertelor publice de preluare.
(2)Orice cerere de informaţii suplimentare sau de modificare a celor prezentate iniţial de către ofertant, iniţiată de către C.N.V.M. sau de către ofertant, va întrerupe aceste termene care vor începe să curgă din nou de la data furnizării respectivei informaţii sau modificări.
(3)Decizia de autorizare devine lipsită de efect în cazul în care oferta publică de vânzare nu este iniţiată în termen de 9 luni de la data ultimelor raportări financiare care stau la baza autorizaţiei, iar oferta publică de cumpărare sau de preluare, în termen de 7 zile lucrătoare de la data autorizării.
Art. 67
(1)La data publicării anunţului de ofertă aceasta devine obligatorie, având conţinutul şi forma în care a fost autorizată, inclusiv cu amendamentele stabilite de C.N.V.M., dacă este cazul.
(2)Prin decizia de autorizare, C.N.V.M. va fixa forma definitivă în care oferta poate fi publicată sau notificată eventualilor investitori; tot prin decizie, C.N.V.M. poate stabili condiţii, limitări sau restricţii ce vor trebui respectate pe parcursul promovării şi derulării ofertei publice de valori mobiliare.
(3)La data emiterii deciziei de autorizare se aplică pe oferta definitivată conform alin. (2) viza C.N.V.M. privind decizia şi purtând semnătura autorizată, eliberându-se iniţiatorului ofertei două exemplare originale, un exemplar fiind înregistrat în evidenţele C.N.V.M. Textul ofertei publice nu poate fi publicat, comunicat sau altfel distribuit şi nici nu poate face obiect de publicitate decât purtând viza C.N.V.M.
(4)Viza de autorizare aplicată pe textul ofertei definitive nu are valoare de garanţie şi nici nu reprezintă o altă formă de apreciere a C.N.V.M. cu privire la oportunitatea, avantajele sau dezavantajele, profitul ori riscurile pe care le-ar putea prezenta tranzacţiile de încheiat prin acceptarea ofertei publice obiect al deciziei; decizia certifică numai regularitatea ofertei în privinţa exigenţelor legii şi ale normelor adoptate în aplicarea acesteia.
(5)Orice formă de publicitate care incită la acceptarea ofertei publice de valori mobiliare, făcută cu prezentarea ofertei ca beneficiind de avantaje sau de alte calităţi decurgând din decizia de autorizare, constituie dol prin publicitate abuzivă sau mincinoasă, care viciază tranzacţiile probate ca fiind motivate de o asemenea prezentare. C.N.V.M. poate dispune retragerea autorizării acordate ofertei în cauză, cu aplicarea de sancţiuni contravenţionale persoanelor în culpă, dacă, potrivit legii, fapta nu constituie infracţiune.
Art. 68
Orice formă de publicitate a ofertei, anterioară emiterii autorizaţiei, este interzisă, cu excepţia publicităţii conform prevederilor art. 86.
Art. 69
(1)Anunţul de ofertă publică poate fi lansat în orice moment după emiterea deciziei de autorizare.
(2)Anunţul de ofertă trebuie publicat în două cotidiene de difuzare naţională timp de 3 zile consecutiv şi, în acelaşi timp, prospectul trebuie să fie făcut disponibil investitorilor cel puţin la sediile emitentului şi ale societăţii de servicii de investiţii financiare implicate şi comunicat pieţei reglementate respective.

Art. 70
Termenul de valabilitate este cel stipulat în anunţ şi în prospectul de ofertă, dar nu poate depăşi 6 luni. La expirarea valabilităţii sale oferta publică de valori mobiliare devine caducă.
Art. 71
(1)O ofertă publică de valori mobiliare produce toate efectele dacă pe durata valabilităţii sale se păstrează realitatea, exactitatea şi integralitatea informaţiilor cuprinse în prospect.
(2)Condiţiile de modificare a ofertei publice autorizate vor fi stabilite prin reglementări ale C.N.V.M.
(3)Orice modificare a termenilor unor oferte publice autorizate trebuie făcută publică printr-un anunţ în condiţiile prevăzute la art. 69.
Art. 72
(1)C.N.V.M. poate dispune suspendarea derulării ofertei publice dacă pe baza analizei circumstanţelor pieţei apreciază că temporar acestea nu permit tranzacţii normale cu valorile mobiliare obiect al ofertei, afectând fie protecţia investitorilor, fie interesele legitime ale ofertantului.
(2)C.N.V.M. va dispune revocarea deciziei de autorizare dacă derularea ofertei publice se face cu încălcarea dispoziţiilor legii, ale regulamentelor şi instrucţiunilor adoptate de C.N.V.M. sau cu neîndeplinirea condiţiilor şi neobservarea limitelor ori restricţiilor stabilite prin decizia de autorizare.
(3)C.N.V.M. poate dispune revocarea deciziei de autorizare în următoarele situaţii:
a)dacă apreciază că circumstanţe ulterioare deciziei provoacă modificări fundamentale ale elementelor şi datelor care au motivat-o;
b)când ofertantul informează C.N.V.M. că retractează oferta înainte de lansarea anunţului de ofertă.
(4)C.N.V.M. va anula decizia de autorizare dacă aceasta a fost obţinută pe baza unor informaţii false ori care au indus în eroare.
Art. 73
(1)Suspendarea derulării ofertei opreşte curgerea termenului de valabilitate a acesteia; la ridicarea sau la încetarea suspendării se reia derularea ofertei.
(2)Tranzacţiile încheiate până la data revocării rămân neafectate.
(3)Anularea deciziei de autorizare lipseşte de efecte tranzacţiile cu valori mobiliare încheiate până la data anulării, dând loc la repetiţiunea titlurilor, respectiv a fondurilor primite de ofertanţi, voluntar sau în baza unei hotărâri judecătoreşti.
(4)Prevederile alin. (3) nu vor impieta asupra aplicării sancţiunilor contravenţionale sau penale, după caz, în condiţiile legii.
Art. 74
(1)Ofertele publice trebuie să se desfăşoare în condiţii care să asigure egalitate de tratament pentru toţi investitorii.
(2)În lipsa oricărui alt criteriu de alocare prevăzut în prospect şi acceptat de C.N.V.M. în caz de suprasubscriere valorile mobiliare vor fi alocate proporţional cu nivelul subscripţiilor.
Art. 75
(1)Sunt responsabili pentru nerespectarea prevederilor legale referitoare la realitatea, exactitatea şi acurateţea informaţiilor din prospect şi anunţ, după caz:
a)ofertantul;
b)membrii consiliului de administraţie al ofertantului;
c)emitentul;
d)membrii consiliului de administraţie al emitentului;
e)fondatorii, în caz de subscripţie publică;
f)cenzorii sau auditorul financiar care a certificat situaţiile financiare ale căror informaţii au fost preluate în prospect;
g)societăţile de servicii de investiţii financiare care au intermediat oferta;
h)orice altă entitate care a acceptat în prospect răspunderea pentru orice informaţie, studiu sau evaluare inserată sau menţionată.
Culpa se apreciază după regulile maximei diligenţe în afaceri, potrivit atribuţiilor legale şi statutare ale fiecărei entităţi precizate la lit. a)-h).
(2)Sunt răspunzătoare indiferent de culpă şi sunt ţinute solidar următoarele persoane:
a)ofertantul, dacă oricare dintre entităţile prevăzute la alin. (1) lit. b), g) şi h) va fi responsabilă;
b)emitentul, dacă oricare dintre entităţile prevăzute la alin. (1) lit. d), e) şi f) va fi responsabilă;
c)managerul sindicatului de intermediere, dacă un membru al sindicatului de intermediere va fi responsabil.
(3)Dreptul la despăgubire va trebui exercitat în maximum 6 luni de la data cunoaşterii deficienţei prospectului, dar nu mai târziu de 2 ani de la închiderea ofertei.
Art. 76
Orice subscriere efectuată în cadrul ofertei publice este revocabilă până în ultima zi de valabilitate a ofertei.
Art. 77
(1)C.N.V.M. va reglementa condiţiile pentru recunoaşterea în România, pe bază de reciprocitate, a prospectelor:
a)aprobate, în conformitate cu standardele prevăzute de dreptul comunitar, de către autorităţile competente ale statelor membre ale Uniunii Europene;
b)aprobate de către autorităţile competente ale ţărilor cu care România a încheiat acorduri cu privire la recunoaşterea reciprocă.
(2)Dacă o ofertă publică este făcută simultan sau într-un interval scurt în România şi într-un alt stat, oferta va fi supusă reglementărilor prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă în cazul în care emitentul are sediul în România.
SECŢIUNEA 2:Oferta publică de vânzare
Art. 78
(1)Oferta publică de vânzare poate fi primară sau secundară, după cum are ca obiect valori mobiliare propuse de emitent spre a fi subscrise la data emisiunii, cu scopul de a fi plasate pe piaţă (oferta publică primară), sau un pachet de valori mobiliare emise în prealabil (oferta publică secundară).
(2)Oferta publică de vânzare (primară sau secundară) este o ofertă publică iniţială atunci când valorile mobiliare respective sunt distribuite pentru prima dată public.
Art. 79
Oferta publică de vânzare va fi făcută printr-o societate de servicii de investiţii financiare.
Art. 80
(1)Numărul de valori mobiliare oferite poate fi mărit pe perioada ofertei în următoarele condiţii:
a)să nu aibă loc o modificare a preţului;
b)să se încadreze în limita prevăzută de anunţul de ofertă şi de prospect;
c)să nu depăşească 15 % din volumul ofertei anunţat iniţial;
d)în caz de ofertă primară, hotărârea adunării generale sau a consiliului de administraţie, după caz, să prevadă această opţiune de majorare a ofertei şi limitele acesteia.
(2)Opţiunea de majorare a ofertei trebuie exercitată pe durata de valabilitate a ofertei.
Art. 81
Preţul de ofertă poate fi determinat sau determinabil. În cazul în care preţul nu va fi determinat, anunţul de ofertă şi prospectul vor conţine marja de preţ şi criteriile de determinare. Preţul astfel stabilit va fi determinat oricând pe durata ofertei, până în ultima zi a subscripţiilor, şi va fi notificat C.N.V.M. şi comunicat public în aceleaşi condiţii ca şi anunţul de ofertă.
Art. 82
Activităţile de stabilizare a preţului pot dura maximum 30 de zile din momentul închiderii ofertei.
Art. 83
(1)Dacă o ofertă publică a fost lansată sub menţiunea înscrierii respectivelor valori mobiliare la cota unei pieţe reglementate, investitorii pot solicita returnarea fondurilor în următoarele situaţii:
a)cererea de admitere la cota pieţei reglementate nu a fost înaintată până la închiderea ofertei;
b)cotarea este respinsă pentru motive imputabile emitentului, ofertantului sau societăţii de servicii de investiţii financiare.
(2)Solicitarea returnării fondurilor plasate va fi trimisă emitentului/ofertantului în maximum 60 de zile de la închiderea ofertei, respectiv de la respingerea cererii de înscriere.
Art. 84
(1)Sunt permise activităţile de solicitare a intenţiei de investiţie, în scopul evaluării succesului unei viitoare oferte, cu următoarele condiţii:
a)să fie autorizate de C.N.V.M.;
b)să fie iniţiate după difuzarea unui prospect preliminar.
(2)Cererea de exprimare a intenţiei de investiţie şi răspunsul nu produc efecte obligatorii pentru părţi.
(3)Responsabilitatea pentru acurateţea şi integralitatea informaţiilor cuprinse în prospectul preliminar se stabileşte conform regulilor prevăzute la art. 75.
SECŢIUNEA 3:Oferta publică de cumpărare sau de preluare
Art. 85
Lansarea, derularea şi închiderea unei oferte de cumpărare sau de preluare sunt reglementate prin norme de către C.N.V.M.
Art. 86
(1)În cazul unei oferte de preluare ofertantul va transmite un anunţ preliminar C.N.V.M., societăţii subiect al preluării şi pieţei de tranzacţionare a valorilor mobiliare respective şi îl va publica în cel puţin două ziare centrale şi unul local de la sediul emitentului.
(2)Consiliul de administraţie al societăţii subiect al preluării va transmite C.N.V.M., ofertantului şi pieţei reglementate pe care se tranzacţionează respectivele valori mobiliare poziţia sa cu privire la oportunitatea preluării, în termen de 5 zile de la primirea anunţului preliminar de ofertă.
(3)Consiliul de administraţie poate să convoace adunarea generală extraordinară spre a se pronunţa asupra oportunităţii preluării şi strategiei de urmat. În cazul în care cererea este formulată de un acţionar semnificativ, convocarea adunării generale este obligatorie. Prin derogare de la prevederile Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările ulterioare, adunarea se va ţine în 5 zile de la publicarea convocării într-un ziar de difuzare naţională.
(4)Transmiterea anunţului preliminar de ofertă obligă ofertantul să lanseze, în maximum 20 de zile, o ofertă publică de preluare în termeni nu mai puţin favorabili decât cei precizaţi în anunţul preliminar.
(5)De la momentul recepţionării anunţului preliminar şi până la închiderea ofertei consiliul de administraţie al societăţii subiect al preluării va informa C.N.V.M. şi piaţa reglementată asupra tuturor operaţiunilor efectuate de către membrii săi şi de către directorul general cu privire la respectivele valori mobiliare.
Art. 87
(1)De la momentul recepţionării anunţului preliminar consiliul de administraţie al societăţii subiect al preluării nu mai poate încheia nici un act şi nu poate lua nici o măsură care să afecteze substanţial situaţia patrimonială sau obiectivele preluării, cu excepţia actelor de administrare curentă.
(2)În contextul prezentei secţiuni sunt considerate a afecta substanţial situaţia patrimonială operaţiuni incluzând, dar fără a se limita la acestea: majorări de capital social sau emisiune de valori mobiliare care dau drept de subscripţie ori conversie în acţiuni, grevarea sau transferul unor active reprezentând cel puţin o treime din activul social net.
(3)Prin derogare de la prevederile alin. (1) pot fi îndeplinite acele operaţiuni derivate din obligaţii asumate înainte de publicarea anunţului de preluare, precum şi acele operaţiuni aprobate expres de adunarea generală extraordinară convocată special ulterior anunţului.
(4)Ofertantul este răspunzător de toate pagubele cauzate societăţii subiect al ofertei de preluare, dacă se probează că aceasta a fost lansată exclusiv în scopul punerii societăţii în situaţia neluării unora dintre măsurile enunţate la alin. (2) sau al derulării acelor operaţiuni aprobate expres de adunarea generală extraordinară convocată special ulterior anunţului.
Art. 88
(1)De la momentul publicării anunţului preliminar referitor la preluare sau la lansarea unei oferte de cumpărare orice persoană poate lansa o contraofertă având ca obiect aceleaşi valori mobiliare, în următoarele condiţii:
a)să aibă ca obiect cel puţin acelaşi număr de valori mobiliare;
b)preţul oferit să fie cu cel puţin 5 % mai mare decât cel din prima ofertă.
(2)Lansarea unei contraoferte dă dreptul primului ofertant să modifice termenii ofertei.
(3)Lansarea contraofertelor, respectiv modificarea termenilor ofertelor anterioare, se face prin depunerea la C.N.V.M. a documentaţiei necesare într-un termen de maximum 10 zile lucrătoare de la publicarea primei oferte. C.N.V.M. se va pronunţa în privinţa acestora în conformitate cu prevederile art. 66, fixând totodată un termen unic de închidere a ofertelor.
Art. 89
Ofertantul sau afiliaţii săi nu mai pot lansa o ofertă de preluare a aceleiaşi societăţi timp de un an de la închiderea ofertei precedente.
SECŢIUNEA 4:Oferte publice internaţionale
Art. 90
Ofertele publice efectuate pe teritoriul României cu privire la valori mobiliare emise de către nerezidenţi sunt supuse următoarelor condiţii:
a)valorile mobiliare respective trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă;
b)emitentul trebuie să facă dovada că a respectat reglementările statului de înregistrare a respectivelor valori mobiliare;
c)oferta va respecta prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă în ceea ce priveşte protecţia investitorilor.
Art. 91
Orice ofertă publică având ca obiect valori mobiliare reglementate de prezenta ordonanţă de urgenţă, efectuată în afara teritoriului României de către rezidenţi, trebuie notificată C.N.V.M.
Art. 92
C.N.V.M. va adopta un regulament pentru aplicarea dispoziţiilor prezentei secţiuni.
SECŢIUNEA 5:Emisiunea de obligaţiuni
Art. 93
(1)O societate comercială va putea emite prin ofertă publică obligaţiuni sau alte titluri de împrumut similare.
(2)În cazul unei oferte de obligaţiuni convertibile acţionarii societăţii comerciale emitente nu vor avea drept de preferinţă la subscripţie pentru acţiunile emise ca urmare a conversiei.
Art. 94
Prevederile prezentei secţiuni se completează cu dispoziţiile referitoare la emisiunea de obligaţiuni din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările ulterioare.