Secţiunea 1 - Dispoziţii comune - Ordonanță de urgență 28/2002 privind valorile mobiliare, serviciile de investitii financiare si pietele reglementate

M.Of. 238

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2004
SECŢIUNEA 1:Dispoziţii comune
Art. 64
(1)Orice ofertă publică de valori mobiliare reglementată de prezenta ordonanţă de urgenţă necesită autorizarea C.N.V.M. înainte de publicarea anunţului şi/sau a prospectului său.
(2)Prevederile prezentului capitol nu se aplică emisiunii de titluri de participare la fonduri deschise de investiţii.
(3)Oferta publică făcută fără autorizare ori cu nerespectarea condiţiilor stabilite prin autorizare este nulă de drept şi atrage pentru cei în culpă aplicarea sancţiunilor prevăzute de lege; ofertantul va fi ţinut faţă de investitorii de bună-credinţă la obligaţia de repetiţiune şi la daune-interese decurgând din nulitatea tranzacţiilor eventual încheiate pe baza unei astfel de oferte.
Art. 65
(1)Pentru autorizarea unei oferte publice de valori mobiliare ofertantul va înainta C.N.V.M. o cerere de autorizare însoţită de un anunţ şi de prospectul de ofertă.
(2)Anunţul va cuprinde elementele esenţiale ale tranzacţiei în funcţie de titlurile ce fac obiectul său, precum şi toate informaţiile relevante cu privire la ofertant şi la valorile mobiliare ce urmează să fie oferite public, indiferent că astfel de informaţii sunt sau nu sunt dintre cele supuse obligaţiei legale de publicitate, raportare sau înregistrare.
(3)Informaţiile pe care trebuie să le cuprindă prospectul de ofertă vor fi certificate de ofertant, care este răspunzător pentru realitatea, exactitatea şi integralitatea lor. În cazurile reglementate de C.N.V.M. informaţiile din prospectul de ofertă vor fi certificate şi de către auditorul financiar al emitentului.
(4)Conţinutul minim de informaţii pe care trebuie să îl cuprindă prospectul de ofertă, forma de prezentare a acestora pe categorii de oferte şi documentele ce trebuie să însoţească prospectul în vederea obţinerii autorizaţiei vor fi stabilite de C.N.V.M. prin normele adoptate de aceasta.
Art. 66
(1)C.N.V.M. trebuie să se pronunţe în privinţa autorizării în termen de 30 de zile lucrătoare de la înregistrarea cererii în cazul ofertelor publice de vânzare, respectiv 7 zile lucrătoare în cazul ofertelor publice de cumpărare şi 15 zile lucrătoare în cazul ofertelor publice de preluare.
(2)Orice cerere de informaţii suplimentare sau de modificare a celor prezentate iniţial de către ofertant, iniţiată de către C.N.V.M. sau de către ofertant, va întrerupe aceste termene care vor începe să curgă din nou de la data furnizării respectivei informaţii sau modificări.
(3)Decizia de autorizare devine lipsită de efect în cazul în care oferta publică de vânzare nu este iniţiată în termen de 9 luni de la data ultimelor raportări financiare care stau la baza autorizaţiei, iar oferta publică de cumpărare sau de preluare, în termen de 7 zile lucrătoare de la data autorizării.
Art. 67
(1)La data publicării anunţului de ofertă aceasta devine obligatorie, având conţinutul şi forma în care a fost autorizată, inclusiv cu amendamentele stabilite de C.N.V.M., dacă este cazul.
(2)Prin decizia de autorizare, C.N.V.M. va fixa forma definitivă în care oferta poate fi publicată sau notificată eventualilor investitori; tot prin decizie, C.N.V.M. poate stabili condiţii, limitări sau restricţii ce vor trebui respectate pe parcursul promovării şi derulării ofertei publice de valori mobiliare.
(3)La data emiterii deciziei de autorizare se aplică pe oferta definitivată conform alin. (2) viza C.N.V.M. privind decizia şi purtând semnătura autorizată, eliberându-se iniţiatorului ofertei două exemplare originale, un exemplar fiind înregistrat în evidenţele C.N.V.M. Textul ofertei publice nu poate fi publicat, comunicat sau altfel distribuit şi nici nu poate face obiect de publicitate decât purtând viza C.N.V.M.
(4)Viza de autorizare aplicată pe textul ofertei definitive nu are valoare de garanţie şi nici nu reprezintă o altă formă de apreciere a C.N.V.M. cu privire la oportunitatea, avantajele sau dezavantajele, profitul ori riscurile pe care le-ar putea prezenta tranzacţiile de încheiat prin acceptarea ofertei publice obiect al deciziei; decizia certifică numai regularitatea ofertei în privinţa exigenţelor legii şi ale normelor adoptate în aplicarea acesteia.
(5)Orice formă de publicitate care incită la acceptarea ofertei publice de valori mobiliare, făcută cu prezentarea ofertei ca beneficiind de avantaje sau de alte calităţi decurgând din decizia de autorizare, constituie dol prin publicitate abuzivă sau mincinoasă, care viciază tranzacţiile probate ca fiind motivate de o asemenea prezentare. C.N.V.M. poate dispune retragerea autorizării acordate ofertei în cauză, cu aplicarea de sancţiuni contravenţionale persoanelor în culpă, dacă, potrivit legii, fapta nu constituie infracţiune.
Art. 68
Orice formă de publicitate a ofertei, anterioară emiterii autorizaţiei, este interzisă, cu excepţia publicităţii conform prevederilor art. 86.
Art. 69
(1)Anunţul de ofertă publică poate fi lansat în orice moment după emiterea deciziei de autorizare.
(2)Anunţul de ofertă trebuie publicat în două cotidiene de difuzare naţională timp de 3 zile consecutiv şi, în acelaşi timp, prospectul trebuie să fie făcut disponibil investitorilor cel puţin la sediile emitentului şi ale societăţii de servicii de investiţii financiare implicate şi comunicat pieţei reglementate respective.

Art. 70
Termenul de valabilitate este cel stipulat în anunţ şi în prospectul de ofertă, dar nu poate depăşi 6 luni. La expirarea valabilităţii sale oferta publică de valori mobiliare devine caducă.
Art. 71
(1)O ofertă publică de valori mobiliare produce toate efectele dacă pe durata valabilităţii sale se păstrează realitatea, exactitatea şi integralitatea informaţiilor cuprinse în prospect.
(2)Condiţiile de modificare a ofertei publice autorizate vor fi stabilite prin reglementări ale C.N.V.M.
(3)Orice modificare a termenilor unor oferte publice autorizate trebuie făcută publică printr-un anunţ în condiţiile prevăzute la art. 69.
Art. 72
(1)C.N.V.M. poate dispune suspendarea derulării ofertei publice dacă pe baza analizei circumstanţelor pieţei apreciază că temporar acestea nu permit tranzacţii normale cu valorile mobiliare obiect al ofertei, afectând fie protecţia investitorilor, fie interesele legitime ale ofertantului.
(2)C.N.V.M. va dispune revocarea deciziei de autorizare dacă derularea ofertei publice se face cu încălcarea dispoziţiilor legii, ale regulamentelor şi instrucţiunilor adoptate de C.N.V.M. sau cu neîndeplinirea condiţiilor şi neobservarea limitelor ori restricţiilor stabilite prin decizia de autorizare.
(3)C.N.V.M. poate dispune revocarea deciziei de autorizare în următoarele situaţii:
a)dacă apreciază că circumstanţe ulterioare deciziei provoacă modificări fundamentale ale elementelor şi datelor care au motivat-o;
b)când ofertantul informează C.N.V.M. că retractează oferta înainte de lansarea anunţului de ofertă.
(4)C.N.V.M. va anula decizia de autorizare dacă aceasta a fost obţinută pe baza unor informaţii false ori care au indus în eroare.
Art. 73
(1)Suspendarea derulării ofertei opreşte curgerea termenului de valabilitate a acesteia; la ridicarea sau la încetarea suspendării se reia derularea ofertei.
(2)Tranzacţiile încheiate până la data revocării rămân neafectate.
(3)Anularea deciziei de autorizare lipseşte de efecte tranzacţiile cu valori mobiliare încheiate până la data anulării, dând loc la repetiţiunea titlurilor, respectiv a fondurilor primite de ofertanţi, voluntar sau în baza unei hotărâri judecătoreşti.
(4)Prevederile alin. (3) nu vor impieta asupra aplicării sancţiunilor contravenţionale sau penale, după caz, în condiţiile legii.
Art. 74
(1)Ofertele publice trebuie să se desfăşoare în condiţii care să asigure egalitate de tratament pentru toţi investitorii.
(2)În lipsa oricărui alt criteriu de alocare prevăzut în prospect şi acceptat de C.N.V.M. în caz de suprasubscriere valorile mobiliare vor fi alocate proporţional cu nivelul subscripţiilor.
Art. 75
(1)Sunt responsabili pentru nerespectarea prevederilor legale referitoare la realitatea, exactitatea şi acurateţea informaţiilor din prospect şi anunţ, după caz:
a)ofertantul;
b)membrii consiliului de administraţie al ofertantului;
c)emitentul;
d)membrii consiliului de administraţie al emitentului;
e)fondatorii, în caz de subscripţie publică;
f)cenzorii sau auditorul financiar care a certificat situaţiile financiare ale căror informaţii au fost preluate în prospect;
g)societăţile de servicii de investiţii financiare care au intermediat oferta;
h)orice altă entitate care a acceptat în prospect răspunderea pentru orice informaţie, studiu sau evaluare inserată sau menţionată.
Culpa se apreciază după regulile maximei diligenţe în afaceri, potrivit atribuţiilor legale şi statutare ale fiecărei entităţi precizate la lit. a)-h).
(2)Sunt răspunzătoare indiferent de culpă şi sunt ţinute solidar următoarele persoane:
a)ofertantul, dacă oricare dintre entităţile prevăzute la alin. (1) lit. b), g) şi h) va fi responsabilă;
b)emitentul, dacă oricare dintre entităţile prevăzute la alin. (1) lit. d), e) şi f) va fi responsabilă;
c)managerul sindicatului de intermediere, dacă un membru al sindicatului de intermediere va fi responsabil.
(3)Dreptul la despăgubire va trebui exercitat în maximum 6 luni de la data cunoaşterii deficienţei prospectului, dar nu mai târziu de 2 ani de la închiderea ofertei.
Art. 76
Orice subscriere efectuată în cadrul ofertei publice este revocabilă până în ultima zi de valabilitate a ofertei.
Art. 77
(1)C.N.V.M. va reglementa condiţiile pentru recunoaşterea în România, pe bază de reciprocitate, a prospectelor:
a)aprobate, în conformitate cu standardele prevăzute de dreptul comunitar, de către autorităţile competente ale statelor membre ale Uniunii Europene;
b)aprobate de către autorităţile competente ale ţărilor cu care România a încheiat acorduri cu privire la recunoaşterea reciprocă.
(2)Dacă o ofertă publică este făcută simultan sau într-un interval scurt în România şi într-un alt stat, oferta va fi supusă reglementărilor prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă în cazul în care emitentul are sediul în România.