Capitolul vi - Contractele de activitate şi contractele de servicii publice - Ordonanță de urgență 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române - REPUBLICARE

M.Of. 834

În vigoare
Versiune de la: 12 Septembrie 2025
CAPITOLUL VI:Contractele de activitate şi contractele de servicii publice
Art. 37
(1)Raporturile dintre compania naţională care administrează infrastructura feroviară, pe de o parte, şi autorităţile administraţiei publice centrale, pe de altă parte, se reglementează prin contract de activitate, încheiat cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii în numele statului.

(11)Contractul prevăzut la alin. (1) stabileşte drepturile şi obligaţiile reciproce ale administratorului infrastructurii şi ale Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii pentru asigurarea funcţionării infrastructurii feroviare, care să garanteze desfăşurarea transporturilor de marfă şi de călători pe căile ferate române în condiţii de performanţă şi siguranţă a circulaţiei. De asemenea, contractul stabileşte regulile şi responsabilităţile privind monitorizarea şi evaluarea performanţei activităţii administratorului infrastructurii.
(12)Contractul prevăzut la alin. (1) stabileşte obligaţiile asumate de către administratorul infrastructurii şi de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii privind realizarea obiectivelor stabilite prin strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare.
(13)Reglementarea prin contractul prevăzut la alin. (1) a relaţiilor dintre părţi are în vedere următoarele principii:
a)responsabilităţile şi obligaţiile principale ale Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii prevăzute prin contract au în vedere asigurarea surselor financiare de la bugetul de stat necesare îndeplinirii obiectivelor stabilite în strategia prevăzută la alin. (12), pe baza unui plan multianual de finanţare, precum şi asigurarea cadrului legal care să permită desfăşurarea activităţii administratorului infrastructurii în condiţii normale, într-un cadru concurenţial echitabil în raport cu alte moduri de transport, cu aplicarea principiului autonomiei administratorului infrastructurii;
b)responsabilităţile şi obligaţiile principale ale administratorului infrastructurii prevăzute prin contract au în vedere îndeplinirea obiectivelor stabilite în strategia prevăzută la alin. (12), în scopul derulării în bune condiţii a serviciilor de transport feroviar, a satisfacerii integrale a cererilor de transport pe calea ferată şi a creşterii competitivităţii transportului feroviar pe piaţa internă a transporturilor.

(2)Contractul prevăzut la alin. (1) respectă cel puţin principiile şi parametrii de bază prevăzuţi în Legea nr. 202/2016. Contractul cuprinde şi următoarele elemente:
a)indicatorii de performanţă şi monitorizare privind activităţile de administrare a infrastructurii feroviare, cu impact asupra calităţii serviciilor de transport feroviar de călători şi marfă. Indicatorii de performanţă şi monitorizare vizează cel puţin următoarele categorii de activităţi:
- mentenanţa şi reînnoirea infrastructurii feroviare;
- exploatarea infrastructurii feroviare;
- pregătirea şi implementarea proiectelor de investiţii prevăzute la lit. l).
b)obiective generale şi specifice privind activităţile de administrare a infrastructurii feroviare în perioada de valabilitate a contractului, stabilite prin strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare;
c)principalele lucrări de reparaţii ale infrastructurii feroviare publice necesare în perioada de valabilitate a contractului pentru menţinerea stării tehnice la parametrii tehnici proiectaţi şi în concordanţă cu normativele privind uzura şi intensitatea traficului;
d)principalele lucrări de reînnoire ale infrastructurii feroviare publice necesare în perioada de valabilitate a contractului pentru readucerea stării tehnice la parametrii tehnici proiectaţi în vederea creşterii nivelului de performanţă şi siguranţă al serviciilor de transport feroviar public;
e)cadrul de tarifare a infrastructurii feroviare publice;
f)lista completă a denumirii tarifelor care pot fi percepute de administratorul infrastructurii de la operatorii de transport feroviar sau, după caz, de la solicitanţi, pentru serviciile furnizate acestora, altele decât cele prevăzute la art. 141 alin. (1);
g)capacităţile de infrastructură care trebuie asigurate de administratorul infrastructurii pentru a permite îndeplinirea obligaţiilor de serviciu public de interes naţional definite de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.

h)necesităţile financiare pentru administrarea infrastructurii feroviare în perioada de valabilitate a contractului, stabilite pe baza strategiei prevăzute la alin. (12), structurate pe categorii de cheltuieli;
i)planul multianual de finanţare din fonduri publice a administratorului infrastructurii în perioada de valabilitate a contractului, prevăzut la art. 211 alin. (1) lit. a), structurat pe categorii de cheltuieli;
j)principalele lucrări de reparaţii ale infrastructurii feroviare publice prevăzute la litera c), care trebuie realizate în perioada de valabilitate a contractului în condiţiile finanţării asigurate potrivit prevederilor de la lit. i);
k)principalele lucrări de reînnoire a infrastructurii feroviare publice care trebuie realizate în perioada de valabilitate a contractului în condiţiile finanţării asigurate potrivit prevederilor de la lit. i);
l)programele şi proiectele prioritare de investiţii pentru modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii feroviare şi pentru creşterea eficienţei activităţilor de administrare a infrastructurii feroviare, stabilite prin strategia prevăzută la alin. (12), care trebuie realizate în perioada de valabilitate a contractului;
m)proiecţia multianuală pentru perioada de valabilitate a contractului a obiectivelor asociate indicatorilor de performanţă prevăzuţi la lit. a), în condiţiile finanţării asigurate potrivit prevederilor de la lit. i);
n)metodologia de evaluare anuală a nivelului de performanţă al activităţii administratorului infrastructurii, care ia în considerare cel puţin următoarele elemente:
- gradul de realizare a obiectivelor asociate indicatorilor de performanţă prevăzuţi la lit. a);
- gradul de realizare a finanţării prevăzute la lit. i);
o)obligaţiile minime de raportare ale administratorului infrastructurii în vederea evaluării nivelului de performanţă al activităţii acestuia;
p)sistemul de stimulente pentru creşterea nivelului de performanţă al activităţii administratorului infrastructurii, în limita fondurilor aprobate pentru derularea contractului prevăzut la art. 37, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii;
q)stimulentele acordate administratorului infrastructurii, conform prevederilor art. 11 alin. (3) lit. d), în limita fondurilor aprobate pentru derularea contractului prevăzut la art. 37, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii;
r)sistemul de stimulente prevăzut la lit. p) şi stimulentele prevăzute la lit. q) sunt incluse în contractul de activitate şi performanţă al administratorului infrastructurii după expirarea contractului aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 920/2021 privind aprobarea Contractului de activitate şi performanţă al Companiei Naţionale de Căi Ferate "C.F.R." - S.A. pentru perioada 2021-2025, în limita fondurilor aprobate pentru derularea contractului prevăzut la art. 37, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.

Art. 371
(1)Raporturile dintre compania naţională care administrează infrastructura feroviară, pe de o parte, şi unităţile administrativ-teritoriale sau, după caz, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, pe de altă parte, sunt reglementate prin contracte de activitate locală elaborate şi aprobate în coordonare cu contractul prevăzut la art. 37.
(2)Contractul prevăzut la alin. (1) stabileşte drepturile şi obligaţiile reciproce ale părţilor pentru asigurarea funcţionării infrastructurii feroviare care face obiectul contractului. De asemenea, contractul poate stabili regulile şi responsabilităţile specifice privind activitatea desfăşurată de administratorul infrastructurii în baza contractului.
(3)Reglementarea prin contractul prevăzut la alin. (1) a relaţiilor dintre părţi are în vedere următoarele principii:
a)responsabilităţile şi obligaţiile principale prevăzute prin contract ale autorităţii administraţiei publice locale sau, după caz, a asociaţiei de dezvoltare intercomunitară au în vedere asigurarea resurselor financiare necesare îndeplinirii obiectivelor stabilite prin contract, pe baza unui plan multianual de finanţare, cu aplicarea principiului autonomiei administratorului infrastructurii;
b)responsabilităţile şi obligaţiile principale ale administratorului infrastructurii prevăzute prin contract au în vedere îndeplinirea obiectivelor stabilite prin contract, în scopul derulării în bune condiţii a serviciilor de transport feroviar, a satisfacerii integrale a cererilor de transport pe calea ferată şi a creşterii competitivităţii transportului feroviar în zona aferentă infrastructurii feroviare care face obiectul contractului.
(4)În ceea ce priveşte la guvernanţa infrastructurii feroviare şi tratarea nediscriminatorie a solicitanţilor şi operatorilor de transport feroviar, contractul prevăzut la alin. (1) asigură conformitatea cu prevederile Legii nr. 202/2016.
(5)Contractul prevăzut la alin. (1) conţine cel puţin următoarele elemente:
a)definirea elementelor infrastructurii feroviare care fac obiectul contractului;
b)principalele activităţi care trebuie realizate de administratorul infrastructurii pentru a realiza obiectivele contractului, structurate pe categoriile:
- întreţinerea şi asigurarea funcţionării infrastructurii;
- reparaţii curente;
- reparaţii capitale sau reînnoire;
- investiţii pentru modernizarea, dezvoltarea, reabilitarea, consolidarea infrastructurii;
c)perioada de valabilitate a contractului;
d)indicatori de performanţă privind funcţionarea infrastructurii feroviare prevăzute la lit. a), cu impact asupra calităţii serviciilor de transport feroviar de călători sau de marfă, după caz, inclusiv proiecţia multianuală pentru perioada de valabilitate a contractului a obiectivelor asociate acestor indicatori în condiţiile finanţării asigurate potrivit prevederilor de la lit. e);
e)planul multianual de finanţare a administratorului infrastructurii în perioada de valabilitate a contractului pentru îndeplinirea obiectivelor stabilite prin contract, structurat pe categoriile de activităţi prevăzute la lit. b);
f)obligaţiile minime de raportare ale administratorului infrastructurii în vederea evaluării gradului de realizare a obligaţiilor asumate prin contract;
g)reguli specifice privind actualizarea contractului prin acte adiţionale.
(6)În cazul în care infrastructura feroviară prevăzută la alin. (5) lit. a) intră sub incidenţa prevederilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 202/2016 sau nu face obiectul contractului prevăzut la art. 37, după caz, contractul prevăzut la alin. (1) poate conţine elemente precum:
a)definirea serviciilor care trebuie furnizate de administratorul infrastructurii pe infrastructura feroviară respectivă şi a regulilor specifice privind furnizarea acestor servicii;
b)cadrul de tarifare a infrastructurii feroviare respective;
c)lista tarifelor care pot fi percepute de administratorul infrastructurii de la operatorii de transport feroviar pentru serviciile furnizate acestora pe infrastructura feroviară respectivă.

Art. 38
(1)În conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007, contractele de servicii publice prevăzute la art. 5 se încheie între Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin autoritatea competentă din subordine, pentru şi în numele statului, şi operatorii de transport feroviar care efectuează transport public de călători pe calea ferată şi se conformează obligaţiilor de serviciu public de interes naţional.

(2)Contractele de servicii publice prevăzute la alin. (1) trebuie întocmite sau redactate, după caz, în conformitate cu prevederile art. 4 din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007.

(3)Prin contractele de servicii publice prevăzute la alin. (1), Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor solicită operatorilor de servicii publice să respecte condiţiile de performanţă şi calitate care sunt cuprinse în caietele de sarcini şi/sau în contractele de servicii publice.

(31)[textul din Art. 38, alin. (3^1) din titlul I, capitolul VI a fost abrogat la 01-iul-2022 de Art. I, punctul 75. din Ordonanta urgenta 107/2022]
(4)Operatorii de transport feroviar de călători care au încheiat un contract de servicii publice în baza prevederilor prezentului articol primesc lunar, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, sumele corespunzătoare compensaţiei de serviciu public, conform prevederilor din contractele de servicii publice, în condiţiile stabilite prin art. 5 şi în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007.

(5)Activele implicate în furnizarea serviciilor de transport ce fac obiectul contractului de servicii publice prevăzut la alin. (1) pot aparţine operatorului de transport feroviar sau pot fi puse la dispoziţia sa, conform prevederilor legale în vigoare.

(6)[textul din Art. 38, alin. (6) din titlul I, capitolul VI a fost abrogat la 01-iul-2022 de Art. I, punctul 77. din Ordonanta urgenta 107/2022]
Art. 381
(1)În conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007, contractele de servicii publice prevăzute la art. 52 se încheie între unităţile administrativ-teritoriale sau, după caz, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, denumite în continuare autoritate locală competentă, şi operatorii de transport feroviar care efectuează transport public de călători pe calea ferată şi se conformează obligaţiilor de serviciu public de interes local stabilite de respectiva autoritate contractantă.

(2)Contractele de servicii publice prevăzute la alin. (1) trebuie întocmite sau redactate, după caz, în conformitate cu prevederile art. 4 din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007.
(3)Prin contractele de servicii publice prevăzute la alin. (1), autoritatea locală competentă solicită operatorilor de servicii publice să respecte condiţiile de performanţă şi calitate care sunt cuprinse în caietele de sarcini sau în contractele de servicii publice, atribuite de respectiva autoritate contractantă, după caz.
(4)Operatorii de transport feroviar de călători care au încheiat un contract de servicii publice în baza prevederilor prezentului articol primesc lunar, prin bugetul autorităţii locale competente, sumele corespunzătoare compensaţiei de serviciu public, conform prevederilor din contractele de servicii publice prevăzute la alin. (1), în condiţiile stabilite de autoritatea locală competentă şi în conformitate cu prevederile art. 51 şi ale Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007.
(5)Activele implicate în furnizarea serviciilor de transport ce fac obiectul contractului de servicii publice prevăzut la alin. (1) pot aparţine operatorului de transport feroviar sau pot fi puse la dispoziţia sa.
(6)Autoritatea locală competentă notifică administratorul sau gestionarul de infrastructură feroviară, după caz, cu privire la atribuirea oricărui contract de servicii publice prevăzut la alin. (1), cu precizarea obligaţiilor de serviciu public care fac obiectul contractului.

Art. 39
(1)Contractul prevăzut la art. 37 se încheie pentru o durată de până la 5 ani, se aprobă de către Guvern şi se actualizează anual, după aprobarea bugetului de stat.

(11)În vederea atribuirii contractelor de servicii publice prevăzute la art. 5, care reprezintă acţiuni multianuale în sensul prevăzut la art. 4 alin. (5) şi (6) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 500/2002, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii adoptă prin ordin al ministrului, la propunerea fundamentată a autorităţii competente din subordine:
a)elementele principale ale caietelor de sarcini şi ale contractelor de servicii publice conform prevederilor art. 5 alin. 3), 6) şi 20);
b)elementele care definesc criteriul de atribuire cel mai bun raport calitate-preţ, care includ un element legat de preţ şi factorii de evaluare a aspectelor calitative a serviciilor publice;
c)structura obligaţiilor de servicii publice, respectiv modul de grupare a rutelor şi serviciilor vizate;
d)valoarea compensaţiei de serviciu public, precum şi valoarea facilităţilor şi gratuităţilor de călătorie, aferente implementării tuturor obligaţiilor de serviciu public stabilite conform prevederilor art. 5 alin. (4) şi, defalcat, pentru fiecare contract de servicii publice în parte, cu respectarea prevederilor art. 30 alin. (2) din Legea responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi a prevederilor art. 15 alin. (1) din Legea nr. 500/2002;
e)care părţi ale contractelor de servicii publice sunt confidenţiale şi nu sunt publicate.

(12)Autoritatea competentă din subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii:
a)elaborează propunerile de caiete de sarcini şi de contracte de servicii publice conform prevederilor ordinelor ministrului transporturilor şi infrastructurii, adoptate conform alin. (11);
b)supune consultării de piaţă propunerile de caiete de sarcini şi de contracte de servicii publice elaborate conform prevederilor lit. a);
c)adoptă forma finală a propunerilor de caiete de sarcini şi de contracte de servicii publice rezultate în urma consultărilor de piaţă prevăzute la lit. b);
d)derulează procedurile de transparenţă şi de atribuire a contractelor de servicii publice prevăzute la art. 5 alin. (14) şi art. 38 alin. (1);
e)în baza modificărilor condiţiilor de piaţă sau a rezultatelor studiilor de specialitate realizate conform prevederilor art. 5 alin. (4), supune analizei Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii propuneri de amendare a ordinelor adoptate de acesta, prevăzute la alin. (11);
f)actualizează contractele de servicii publice ori de câte ori este necesar, cu încadrarea în limitele prevederilor din ordinele ministrului transporturilor şi infrastructurii şi prevăzute la alin. (11);
g)transmite fiecărui operator de serviciu public contractele de servicii publice încheiate cu acesta, inclusiv părţile declarate confidenţiale conform prevederilor alin. (11) lit. d);
h)publică şi arhivează pe pagina de internet proprie contractele de servicii publice atribuite şi actele adiţionale adoptate, incluzând referinţe vizibile la părţile declarate confidenţiale conform prevederilor alin. (11) lit. d);
i)asigură accesul liber al cetăţenilor la informaţiile declarate confidenţiale din cadrul contractelor de servicii publice, conform alin. (11) lit. d), cu respectarea prevederilor art. 12 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare.

(2)În scopul asigurării continuităţii serviciilor publice de interes naţional privind transportul feroviar de călători, până la aprobarea bugetului de stat şi a contractelor sau actelor adiţionale, după caz, prevăzute la art. 38, în condiţiile prevăzute la alin. (11), acordarea către operatorii de transport feroviar de călători a compensaţiei de serviciu public prevăzută la art. 5 se face după cum urmează:
a)în cazul în care bugetul de stat se aprobă ulterior începerii anului bugetar, până la data aprobării acestuia compensaţia de serviciu public se acordă fiecărui operator de transport feroviar în limita a 1/12 din cuantumul compensaţiei de serviciu public prevăzută în contractul de servicii publice din anul anterior sau, după caz, în limita a 1/12 din sumele aprobate cu această destinaţie prin proiectul de buget, în situaţia în care acestea din urmă sunt mai mici decât cele din anul precedent;
b)în cazul în care contractele prevăzute la art. 38 sau, după caz, actele adiţionale la aceste contracte se aprobă ulterior începerii anului bugetar, până la data aprobării acestora compensaţia de serviciu public se acordă fiecărui operator de transport feroviar în condiţiile prevăzute la lit. a), fără a depăşi 1/12 din fondurile alocate prin legea bugetului de stat pentru compensarea obligaţiei de serviciu public de interes naţional.
c)după aprobarea bugetului de stat şi a contractelor sau actelor adiţionale prevăzute la art. 38, după caz, în condiţiile prevăzute la alin. (11), regularizarea sumelor acordate operatorilor de transport feroviar de călători se face potrivit prevederilor acestor contracte.

(3)[textul din Art. 39, alin. (3) din titlul I, capitolul VI a fost abrogat la 14-nov-2019 de Art. I, punctul 26. din Legea 205/2019]
Art. 391
(1)Durata contractelor prevăzute la art. 371 este limitată şi se încheie pentru o perioadă de cel puţin 3 ani şi poate fi prelungită cu acordul părţilor, prin act adiţional, şi nu depăşeşte şase ani.
(2)Durata contractelor prevăzute la art. 381 se stabileşte cu respectarea prevederilor art. 4 şi 5 din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007.

Art. 40
[textul din Art. 40 din titlul I, capitolul VI a fost abrogat la 29-nov-2016 de Art. I, punctul 37. din capitolul I din Ordonanta urgenta 83/2016]
Art. 41
Compania naţională care administrează infrastructura feroviară şi operatorii de transport feroviar licenţiaţi pot avea în structură corpuri de gardieni feroviari, a căror activitate se desfăşoară pe baza regulamentului de organizare şi funcţionare, aprobat prin hotărâre a Guvernului.
Art. 42
Personalul companiei naţionale care administrează infrastructura feroviară şi cel al operatorilor de transport feroviar licenţiaţi, cu atribuţii de serviciu privind paza, ordinea publică şi controlul trenurilor, gărilor şi al altor unităţi din cadrul acestora este asimilat, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, persoanelor care îndeplinesc o funcţie ce implică exerciţiul autorităţii publice.