Art. 37. - Reglementarea prin contractul prevăzut la alin. (1) a relaţiilor dintre părţi are în vedere următoarele principii: - Ordonanță de urgență 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române - REPUBLICARE
M.Of. 834
În vigoare Versiune de la: 12 Septembrie 2025
Art. 37
(1)Raporturile dintre compania naţională care administrează infrastructura feroviară, pe de o parte, şi autorităţile administraţiei publice centrale, pe de altă parte, se reglementează prin contract de activitate, încheiat cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii în numele statului.
(11)Contractul prevăzut la alin. (1) stabileşte drepturile şi obligaţiile reciproce ale administratorului infrastructurii şi ale Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii pentru asigurarea funcţionării infrastructurii feroviare, care să garanteze desfăşurarea transporturilor de marfă şi de călători pe căile ferate române în condiţii de performanţă şi siguranţă a circulaţiei. De asemenea, contractul stabileşte regulile şi responsabilităţile privind monitorizarea şi evaluarea performanţei activităţii administratorului infrastructurii.
(12)Contractul prevăzut la alin. (1) stabileşte obligaţiile asumate de către administratorul infrastructurii şi de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii privind realizarea obiectivelor stabilite prin strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare.
(13)Reglementarea prin contractul prevăzut la alin. (1) a relaţiilor dintre părţi are în vedere următoarele principii:
a)responsabilităţile şi obligaţiile principale ale Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii prevăzute prin contract au în vedere asigurarea surselor financiare de la bugetul de stat necesare îndeplinirii obiectivelor stabilite în strategia prevăzută la alin. (12), pe baza unui plan multianual de finanţare, precum şi asigurarea cadrului legal care să permită desfăşurarea activităţii administratorului infrastructurii în condiţii normale, într-un cadru concurenţial echitabil în raport cu alte moduri de transport, cu aplicarea principiului autonomiei administratorului infrastructurii;
b)responsabilităţile şi obligaţiile principale ale administratorului infrastructurii prevăzute prin contract au în vedere îndeplinirea obiectivelor stabilite în strategia prevăzută la alin. (12), în scopul derulării în bune condiţii a serviciilor de transport feroviar, a satisfacerii integrale a cererilor de transport pe calea ferată şi a creşterii competitivităţii transportului feroviar pe piaţa internă a transporturilor.
(2)Contractul prevăzut la alin. (1) respectă cel puţin principiile şi parametrii de bază prevăzuţi în Legea nr. 202/2016. Contractul cuprinde şi următoarele elemente:
a)indicatorii de performanţă şi monitorizare privind activităţile de administrare a infrastructurii feroviare, cu impact asupra calităţii serviciilor de transport feroviar de călători şi marfă. Indicatorii de performanţă şi monitorizare vizează cel puţin următoarele categorii de activităţi:
- mentenanţa şi reînnoirea infrastructurii feroviare;
- exploatarea infrastructurii feroviare;
- pregătirea şi implementarea proiectelor de investiţii prevăzute la lit. l).
b)obiective generale şi specifice privind activităţile de administrare a infrastructurii feroviare în perioada de valabilitate a contractului, stabilite prin strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare;
c)principalele lucrări de reparaţii ale infrastructurii feroviare publice necesare în perioada de valabilitate a contractului pentru menţinerea stării tehnice la parametrii tehnici proiectaţi şi în concordanţă cu normativele privind uzura şi intensitatea traficului;
d)principalele lucrări de reînnoire ale infrastructurii feroviare publice necesare în perioada de valabilitate a contractului pentru readucerea stării tehnice la parametrii tehnici proiectaţi în vederea creşterii nivelului de performanţă şi siguranţă al serviciilor de transport feroviar public;
e)cadrul de tarifare a infrastructurii feroviare publice;
f)lista completă a denumirii tarifelor care pot fi percepute de administratorul infrastructurii de la operatorii de transport feroviar sau, după caz, de la solicitanţi, pentru serviciile furnizate acestora, altele decât cele prevăzute la art. 141 alin. (1);
g)capacităţile de infrastructură care trebuie asigurate de administratorul infrastructurii pentru a permite îndeplinirea obligaţiilor de serviciu public de interes naţional definite de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.
h)necesităţile financiare pentru administrarea infrastructurii feroviare în perioada de valabilitate a contractului, stabilite pe baza strategiei prevăzute la alin. (12), structurate pe categorii de cheltuieli;
i)planul multianual de finanţare din fonduri publice a administratorului infrastructurii în perioada de valabilitate a contractului, prevăzut la art. 211 alin. (1) lit. a), structurat pe categorii de cheltuieli;
j)principalele lucrări de reparaţii ale infrastructurii feroviare publice prevăzute la litera c), care trebuie realizate în perioada de valabilitate a contractului în condiţiile finanţării asigurate potrivit prevederilor de la lit. i);
k)principalele lucrări de reînnoire a infrastructurii feroviare publice care trebuie realizate în perioada de valabilitate a contractului în condiţiile finanţării asigurate potrivit prevederilor de la lit. i);
l)programele şi proiectele prioritare de investiţii pentru modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii feroviare şi pentru creşterea eficienţei activităţilor de administrare a infrastructurii feroviare, stabilite prin strategia prevăzută la alin. (12), care trebuie realizate în perioada de valabilitate a contractului;
m)proiecţia multianuală pentru perioada de valabilitate a contractului a obiectivelor asociate indicatorilor de performanţă prevăzuţi la lit. a), în condiţiile finanţării asigurate potrivit prevederilor de la lit. i);
n)metodologia de evaluare anuală a nivelului de performanţă al activităţii administratorului infrastructurii, care ia în considerare cel puţin următoarele elemente:
- gradul de realizare a obiectivelor asociate indicatorilor de performanţă prevăzuţi la lit. a);
- gradul de realizare a finanţării prevăzute la lit. i);
o)obligaţiile minime de raportare ale administratorului infrastructurii în vederea evaluării nivelului de performanţă al activităţii acestuia;
p)sistemul de stimulente pentru creşterea nivelului de performanţă al activităţii administratorului infrastructurii, în limita fondurilor aprobate pentru derularea contractului prevăzut la art. 37, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii;
q)stimulentele acordate administratorului infrastructurii, conform prevederilor art. 11 alin. (3) lit. d), în limita fondurilor aprobate pentru derularea contractului prevăzut la art. 37, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii;
r)sistemul de stimulente prevăzut la lit. p) şi stimulentele prevăzute la lit. q) sunt incluse în contractul de activitate şi performanţă al administratorului infrastructurii după expirarea contractului aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 920/2021 privind aprobarea Contractului de activitate şi performanţă al Companiei Naţionale de Căi Ferate "C.F.R." - S.A. pentru perioada 2021-2025, în limita fondurilor aprobate pentru derularea contractului prevăzut la art. 37, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
(1)Raporturile dintre compania naţională care administrează infrastructura feroviară, pe de o parte, şi autorităţile administraţiei publice centrale, pe de altă parte, se reglementează prin contract de activitate, încheiat cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii în numele statului.
(11)Contractul prevăzut la alin. (1) stabileşte drepturile şi obligaţiile reciproce ale administratorului infrastructurii şi ale Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii pentru asigurarea funcţionării infrastructurii feroviare, care să garanteze desfăşurarea transporturilor de marfă şi de călători pe căile ferate române în condiţii de performanţă şi siguranţă a circulaţiei. De asemenea, contractul stabileşte regulile şi responsabilităţile privind monitorizarea şi evaluarea performanţei activităţii administratorului infrastructurii.
(12)Contractul prevăzut la alin. (1) stabileşte obligaţiile asumate de către administratorul infrastructurii şi de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii privind realizarea obiectivelor stabilite prin strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare.
(13)Reglementarea prin contractul prevăzut la alin. (1) a relaţiilor dintre părţi are în vedere următoarele principii:
a)responsabilităţile şi obligaţiile principale ale Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii prevăzute prin contract au în vedere asigurarea surselor financiare de la bugetul de stat necesare îndeplinirii obiectivelor stabilite în strategia prevăzută la alin. (12), pe baza unui plan multianual de finanţare, precum şi asigurarea cadrului legal care să permită desfăşurarea activităţii administratorului infrastructurii în condiţii normale, într-un cadru concurenţial echitabil în raport cu alte moduri de transport, cu aplicarea principiului autonomiei administratorului infrastructurii;
b)responsabilităţile şi obligaţiile principale ale administratorului infrastructurii prevăzute prin contract au în vedere îndeplinirea obiectivelor stabilite în strategia prevăzută la alin. (12), în scopul derulării în bune condiţii a serviciilor de transport feroviar, a satisfacerii integrale a cererilor de transport pe calea ferată şi a creşterii competitivităţii transportului feroviar pe piaţa internă a transporturilor.
(2)Contractul prevăzut la alin. (1) respectă cel puţin principiile şi parametrii de bază prevăzuţi în Legea nr. 202/2016. Contractul cuprinde şi următoarele elemente:
a)indicatorii de performanţă şi monitorizare privind activităţile de administrare a infrastructurii feroviare, cu impact asupra calităţii serviciilor de transport feroviar de călători şi marfă. Indicatorii de performanţă şi monitorizare vizează cel puţin următoarele categorii de activităţi:
- mentenanţa şi reînnoirea infrastructurii feroviare;
- exploatarea infrastructurii feroviare;
- pregătirea şi implementarea proiectelor de investiţii prevăzute la lit. l).
b)obiective generale şi specifice privind activităţile de administrare a infrastructurii feroviare în perioada de valabilitate a contractului, stabilite prin strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare;
c)principalele lucrări de reparaţii ale infrastructurii feroviare publice necesare în perioada de valabilitate a contractului pentru menţinerea stării tehnice la parametrii tehnici proiectaţi şi în concordanţă cu normativele privind uzura şi intensitatea traficului;
d)principalele lucrări de reînnoire ale infrastructurii feroviare publice necesare în perioada de valabilitate a contractului pentru readucerea stării tehnice la parametrii tehnici proiectaţi în vederea creşterii nivelului de performanţă şi siguranţă al serviciilor de transport feroviar public;
e)cadrul de tarifare a infrastructurii feroviare publice;
f)lista completă a denumirii tarifelor care pot fi percepute de administratorul infrastructurii de la operatorii de transport feroviar sau, după caz, de la solicitanţi, pentru serviciile furnizate acestora, altele decât cele prevăzute la art. 141 alin. (1);
g)capacităţile de infrastructură care trebuie asigurate de administratorul infrastructurii pentru a permite îndeplinirea obligaţiilor de serviciu public de interes naţional definite de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.
h)necesităţile financiare pentru administrarea infrastructurii feroviare în perioada de valabilitate a contractului, stabilite pe baza strategiei prevăzute la alin. (12), structurate pe categorii de cheltuieli;
i)planul multianual de finanţare din fonduri publice a administratorului infrastructurii în perioada de valabilitate a contractului, prevăzut la art. 211 alin. (1) lit. a), structurat pe categorii de cheltuieli;
j)principalele lucrări de reparaţii ale infrastructurii feroviare publice prevăzute la litera c), care trebuie realizate în perioada de valabilitate a contractului în condiţiile finanţării asigurate potrivit prevederilor de la lit. i);
k)principalele lucrări de reînnoire a infrastructurii feroviare publice care trebuie realizate în perioada de valabilitate a contractului în condiţiile finanţării asigurate potrivit prevederilor de la lit. i);
l)programele şi proiectele prioritare de investiţii pentru modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii feroviare şi pentru creşterea eficienţei activităţilor de administrare a infrastructurii feroviare, stabilite prin strategia prevăzută la alin. (12), care trebuie realizate în perioada de valabilitate a contractului;
m)proiecţia multianuală pentru perioada de valabilitate a contractului a obiectivelor asociate indicatorilor de performanţă prevăzuţi la lit. a), în condiţiile finanţării asigurate potrivit prevederilor de la lit. i);
n)metodologia de evaluare anuală a nivelului de performanţă al activităţii administratorului infrastructurii, care ia în considerare cel puţin următoarele elemente:
- gradul de realizare a obiectivelor asociate indicatorilor de performanţă prevăzuţi la lit. a);
- gradul de realizare a finanţării prevăzute la lit. i);
o)obligaţiile minime de raportare ale administratorului infrastructurii în vederea evaluării nivelului de performanţă al activităţii acestuia;
p)sistemul de stimulente pentru creşterea nivelului de performanţă al activităţii administratorului infrastructurii, în limita fondurilor aprobate pentru derularea contractului prevăzut la art. 37, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii;
q)stimulentele acordate administratorului infrastructurii, conform prevederilor art. 11 alin. (3) lit. d), în limita fondurilor aprobate pentru derularea contractului prevăzut la art. 37, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii;
r)sistemul de stimulente prevăzut la lit. p) şi stimulentele prevăzute la lit. q) sunt incluse în contractul de activitate şi performanţă al administratorului infrastructurii după expirarea contractului aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 920/2021 privind aprobarea Contractului de activitate şi performanţă al Companiei Naţionale de Căi Ferate "C.F.R." - S.A. pentru perioada 2021-2025, în limita fondurilor aprobate pentru derularea contractului prevăzut la art. 37, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »