Capitolul iv - Siguranţa şi protecţia infrastructurii feroviare - Ordonanță de urgență 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române - REPUBLICARE
M.Of. 834
În vigoare Versiune de la: 12 Septembrie 2025
CAPITOLUL IV:Siguranţa şi protecţia infrastructurii feroviare
Art. 29
(1)În scopul desfăşurării în bune condiţii a circulaţiei feroviare şi al prevenirii incidentelor şi accidentelor de cale ferată, se instituie zona de siguranţă şi zona de protecţie a infrastructurii feroviare publice.
(2)Zona de siguranţă a infrastructurii feroviare publice cuprinde fâşiile de teren, în limită de 20 m fiecare, situate de o parte şi de alta a axei căii ferate, necesare pentru amplasarea instalaţiilor de semnalizare şi de siguranţa circulaţiei şi a celorlalte instalaţii de conducere operativă a circulaţiei trenurilor, precum şi a instalaţiilor şi lucrărilor de protecţie a mediului.
(21)Toaletarea, doborârea şi îndepărtarea arborilor aflaţi în limita zonei de siguranţă a infrastructurii feroviare şi care periclitează elementele căii ferate şi/sau circulaţia pe calea ferată se realizează de către compania naţională care administrează infrastructura feroviară, în baza acordului ocolului silvic care asigură administrarea pentru fondul forestier proprietate publică a statului sau, după caz, al proprietarului. Ocolul silvic care asigură administrarea pentru fondul forestier proprietate publică a statului sau proprietarul, după caz, îşi exprimă acordul scris şi asigură marcarea arborilor destinaţi tăierii, conform prevederilor legale, în termen de cel mult 30 de zile de la data comunicării notificării formulate de compania naţională care administrează infrastructura feroviară.
(22)În scopul prevenirii accidentelor şi incidentelor feroviare determinate de arbori/părţi de arbori căzuţi peste elementele căii ferate, compania naţională care administrează infrastructura feroviară asigură îndeplinirea simultană a următoarelor condiţii:
a)înălţimea maximă permisă a oricărui arbore existent în zona de siguranţă a infrastructurii feroviare este egală cu distanţa dintre baza arborelui şi cea mai apropiată şină de cale ferată minus trei metri;
b)distanţa maximă permisă, măsurată în plan orizontal, între extremitatea oricărui element de vegetaţie aflată în zona de siguranţă a infrastructurii feroviare şi cea mai apropiată şină de cale ferată este de trei metri.
(23)Prin derogare de la prevederile art. 63 din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în scopul prevenirii accidentelor feroviare determinate de arbori/părţi de arbori căzuţi peste elementele căii ferate, compania naţională care administrează infrastructura feroviară asigură în regim de urgenţă extragerea şi îndepărtarea arborilor căzuţi, fără marcarea prealabilă a acestora.
(24)După efectuarea lucrărilor prevăzute la alin. (23), estimarea volumului de masă lemnoasă şi marcarea cioatelor se realizează de către ocolul silvic care asigură administrarea/serviciile silvice sau, după caz, de către ocolul silvic nominalizat.
(25)Masa lemnoasă prevăzută la alin. (21) şi (22) se încadrează în categoria produse extraordinare, astfel cum sunt definite la art. 2 lit. e) din Legea nr. 171/2010 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor silvice, cu modificările şi completările ulterioare, şi se valorifică în condiţiile legii.
(3)În cazurile în care limitele stabilite conform alin. (2) cuprind terenuri aflate în proprietate privată, se poate proceda la expropriere pentru cauză de utilitate publică, în condiţiile legii.
(31)În zona de siguranţă a infrastructurii feroviare este interzisă executarea oricăror construcţii sau instalaţii neferoviare supraterane, cu excepţia proiectelor de interes public în domeniul infrastructurilor de transport şi a altor proiecte pentru care s-a emis aviz favorabil de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.
(32)În zona de siguranţă a infrastructurii feroviare este interzisă închirierea terenurilor, proprietate publică a statului, în vederea executării unor construcţii sau instalaţii neferoviare supraterane. Prin excepţie, cu avizul companiei naţionale care administrează infrastructura feroviară, se pot închiria astfel de terenuri, în condiţiile specificate la art. 111 alin. (6), în vederea amplasării de construcţii provizorii sau pentru executarea proiectelor prevăzute la alin. (31).
(33)Pentru aplicarea prevederilor alin. (32) cu privire la executarea unor proiecte de interes public în domeniul infrastructurilor de transport ale autorităţilor publice locale, prin derogare de la prevederile art. 15 din Legea nr. 213/1998 privind bunurile proprietate publică, cu modificările şi completările ulterioare, se pot închiria autorităţilor publice locale, la solicitarea acestora, fără licitaţie, terenuri aflate în proprietatea publică a statului din zona de siguranţă a infrastructurii feroviare.
(34)În vederea realizării unor lucrări de întreţinere, amenajare, proiecte de regenerare sau revitalizare urbană sau rurală, după caz, ori creării sau reabilitării infrastructurii pietonale, rutiere sau de ciclism, terenurile proprietate publică a statului şi în administrarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, aflate în zona de siguranţă a infrastructurii feroviare, se pot transmite în proprietatea unităţilor administrativ-teritoriale, la solicitarea acestora, în condiţiile art. 292 şi art. 2921 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)Zona de protecţie a infrastructurii feroviare publice cuprinde terenurile limitrofe, situate de o parte şi de alta a axei căii ferate, indiferent de proprietar, în limita a maximum 100 m de la axa căii ferate, precum şi terenurile destinate sau care servesc, sub orice formă, la asigurarea funcţionării acesteia. Pentru zonele de protecţie a infrastructurii feroviare publice noi, administratorul infrastructurii feroviare va notifica eventualii proprietari de terenuri afectate.
(5)În zona de protecţie a infrastructurii feroviare publice pot fi executate lucrări, cu aprobarea administratorului infrastructurii feroviare.
(1)În scopul desfăşurării în bune condiţii a circulaţiei feroviare şi al prevenirii incidentelor şi accidentelor de cale ferată, se instituie zona de siguranţă şi zona de protecţie a infrastructurii feroviare publice.
(2)Zona de siguranţă a infrastructurii feroviare publice cuprinde fâşiile de teren, în limită de 20 m fiecare, situate de o parte şi de alta a axei căii ferate, necesare pentru amplasarea instalaţiilor de semnalizare şi de siguranţa circulaţiei şi a celorlalte instalaţii de conducere operativă a circulaţiei trenurilor, precum şi a instalaţiilor şi lucrărilor de protecţie a mediului.
(21)Toaletarea, doborârea şi îndepărtarea arborilor aflaţi în limita zonei de siguranţă a infrastructurii feroviare şi care periclitează elementele căii ferate şi/sau circulaţia pe calea ferată se realizează de către compania naţională care administrează infrastructura feroviară, în baza acordului ocolului silvic care asigură administrarea pentru fondul forestier proprietate publică a statului sau, după caz, al proprietarului. Ocolul silvic care asigură administrarea pentru fondul forestier proprietate publică a statului sau proprietarul, după caz, îşi exprimă acordul scris şi asigură marcarea arborilor destinaţi tăierii, conform prevederilor legale, în termen de cel mult 30 de zile de la data comunicării notificării formulate de compania naţională care administrează infrastructura feroviară.
(22)În scopul prevenirii accidentelor şi incidentelor feroviare determinate de arbori/părţi de arbori căzuţi peste elementele căii ferate, compania naţională care administrează infrastructura feroviară asigură îndeplinirea simultană a următoarelor condiţii:
a)înălţimea maximă permisă a oricărui arbore existent în zona de siguranţă a infrastructurii feroviare este egală cu distanţa dintre baza arborelui şi cea mai apropiată şină de cale ferată minus trei metri;
b)distanţa maximă permisă, măsurată în plan orizontal, între extremitatea oricărui element de vegetaţie aflată în zona de siguranţă a infrastructurii feroviare şi cea mai apropiată şină de cale ferată este de trei metri.
(23)Prin derogare de la prevederile art. 63 din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în scopul prevenirii accidentelor feroviare determinate de arbori/părţi de arbori căzuţi peste elementele căii ferate, compania naţională care administrează infrastructura feroviară asigură în regim de urgenţă extragerea şi îndepărtarea arborilor căzuţi, fără marcarea prealabilă a acestora.
(24)După efectuarea lucrărilor prevăzute la alin. (23), estimarea volumului de masă lemnoasă şi marcarea cioatelor se realizează de către ocolul silvic care asigură administrarea/serviciile silvice sau, după caz, de către ocolul silvic nominalizat.
(25)Masa lemnoasă prevăzută la alin. (21) şi (22) se încadrează în categoria produse extraordinare, astfel cum sunt definite la art. 2 lit. e) din Legea nr. 171/2010 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor silvice, cu modificările şi completările ulterioare, şi se valorifică în condiţiile legii.
(3)În cazurile în care limitele stabilite conform alin. (2) cuprind terenuri aflate în proprietate privată, se poate proceda la expropriere pentru cauză de utilitate publică, în condiţiile legii.
(31)În zona de siguranţă a infrastructurii feroviare este interzisă executarea oricăror construcţii sau instalaţii neferoviare supraterane, cu excepţia proiectelor de interes public în domeniul infrastructurilor de transport şi a altor proiecte pentru care s-a emis aviz favorabil de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.
(32)În zona de siguranţă a infrastructurii feroviare este interzisă închirierea terenurilor, proprietate publică a statului, în vederea executării unor construcţii sau instalaţii neferoviare supraterane. Prin excepţie, cu avizul companiei naţionale care administrează infrastructura feroviară, se pot închiria astfel de terenuri, în condiţiile specificate la art. 111 alin. (6), în vederea amplasării de construcţii provizorii sau pentru executarea proiectelor prevăzute la alin. (31).
(33)Pentru aplicarea prevederilor alin. (32) cu privire la executarea unor proiecte de interes public în domeniul infrastructurilor de transport ale autorităţilor publice locale, prin derogare de la prevederile art. 15 din Legea nr. 213/1998 privind bunurile proprietate publică, cu modificările şi completările ulterioare, se pot închiria autorităţilor publice locale, la solicitarea acestora, fără licitaţie, terenuri aflate în proprietatea publică a statului din zona de siguranţă a infrastructurii feroviare.
(34)În vederea realizării unor lucrări de întreţinere, amenajare, proiecte de regenerare sau revitalizare urbană sau rurală, după caz, ori creării sau reabilitării infrastructurii pietonale, rutiere sau de ciclism, terenurile proprietate publică a statului şi în administrarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, aflate în zona de siguranţă a infrastructurii feroviare, se pot transmite în proprietatea unităţilor administrativ-teritoriale, la solicitarea acestora, în condiţiile art. 292 şi art. 2921 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)Zona de protecţie a infrastructurii feroviare publice cuprinde terenurile limitrofe, situate de o parte şi de alta a axei căii ferate, indiferent de proprietar, în limita a maximum 100 m de la axa căii ferate, precum şi terenurile destinate sau care servesc, sub orice formă, la asigurarea funcţionării acesteia. Pentru zonele de protecţie a infrastructurii feroviare publice noi, administratorul infrastructurii feroviare va notifica eventualii proprietari de terenuri afectate.
(5)În zona de protecţie a infrastructurii feroviare publice pot fi executate lucrări, cu aprobarea administratorului infrastructurii feroviare.
Art. 30
(1)În zona de protecţie a infrastructurii feroviare se interzice:
a)amplasarea oricăror construcţii, fie şi cu caracter temporar, fără aprobarea administratorului infrastructurii feroviare, cu respectarea regimului juridic al zonei de protecţie, respectiv de siguranţă, după caz;
a1)depozitarea de materiale sau înfiinţarea de plantaţii care împiedică vizibilitatea liniei şi a semnalelor feroviare;
b)utilizarea indicatoarelor şi a luminilor de culoare roşie, galbenă, verde sau albastră, care ar putea crea confuzie cu semnalizarea feroviară;
c)efectuarea oricăror lucrări, care, prin natura lor, ar putea provoca alunecări de teren, surpări sau afectarea stabilităţii solului, inclusiv prin tăierea copacilor, arbuştilor, extragerea de materiale de construcţii sau prin modificarea echilibrului freatic;
d)depozitarea necorespunzătoare de materiale, substanţe sau deşeuri care contravin normelor de protecţie a mediului sau care ar putea provoca degradarea infrastructurii feroviare a zonei de protecţie a acesteia, precum şi a condiţiilor de desfăşurare normală a traficului feroviar.
(2)În zona de protecţie a infrastructurii feroviare pot fi efectuate lucrări de igienizare de către autorităţile administraţiei publice locale, cu respectarea prevederilor alin. (1), cu acordul companiei naţionale care administrează infrastructura feroviară.Art. 31
(1)În zona de protecţie a infrastructurii feroviare pot fi amplasate, temporar, materiale şi utilaje necesare întreţinerii acesteia, în scopul eliminării consecinţelor incidentelor şi accidentelor de cale ferată sau al prevenirii oricărui pericol pentru siguranţa circulaţiei feroviare. În cazul producerii de pagube, se va acorda proprietarilor bunurilor afectate o justă despăgubire, stabilită pe bază de negocieri, în termen de maximum 30 de zile de la terminarea lucrării.
În caz de neînţelegere, acordarea de despăgubiri şi cuantumul acestora se stabilesc prin hotărâre judecătorească.
(1)În zona de protecţie a infrastructurii feroviare pot fi amplasate, temporar, materiale şi utilaje necesare întreţinerii acesteia, în scopul eliminării consecinţelor incidentelor şi accidentelor de cale ferată sau al prevenirii oricărui pericol pentru siguranţa circulaţiei feroviare. În cazul producerii de pagube, se va acorda proprietarilor bunurilor afectate o justă despăgubire, stabilită pe bază de negocieri, în termen de maximum 30 de zile de la terminarea lucrării.
În caz de neînţelegere, acordarea de despăgubiri şi cuantumul acestora se stabilesc prin hotărâre judecătorească.(2)Dreptul de ocupare temporară a terenului nu este condiţionat de plata prealabilă a despăgubirii.
Art. 32
Pe traseul liniilor ferate aparţinând infrastructurii feroviare, supus înzăpezirilor, compania naţională care administrează infrastructura feroviară este în drept să utilizeze zona de protecţie pentru instalarea de parazăpezi. În cazul producerii de pagube cu această ocazie, sunt aplicabile dispoziţiile art. 31 alin. (1).
Art. 33
(1)Traversarea căii ferate de către alte căi de comunicaţii sau de către Sistemul naţional de transport al petrolului - gaze naturale/ţiţei, proprietate publică a statului, se realizează şi se menţine în conformitate cu reglementările emise de către Ministerul Transporturilor, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, de celelalte ministere implicate şi de către organele administraţiei publice locale, după caz, cu suportarea de către beneficiarul căii de comunicaţie/ Sistemul naţional de transport al petrolului a oricăror daune produse la infrastructura feroviară.
(1)Traversarea căii ferate de către alte căi de comunicaţii sau de către Sistemul naţional de transport al petrolului - gaze naturale/ţiţei, proprietate publică a statului, se realizează şi se menţine în conformitate cu reglementările emise de către Ministerul Transporturilor, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, de celelalte ministere implicate şi de către organele administraţiei publice locale, după caz, cu suportarea de către beneficiarul căii de comunicaţie/ Sistemul naţional de transport al petrolului a oricăror daune produse la infrastructura feroviară.(2)Traversarea liniilor ferate de către pietoni, vehicule sau animale se face numai prin locuri special amenajate şi numai cu respectarea normelor şi a prescripţiilor în vigoare.
(3)Compania naţională care administrează infrastructura feroviară, respectiv operatorii de transport feroviar, nu răspunde pentru pagubele cauzate de nerespectarea dispoziţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2).