Art. 29. - În scopul prevenirii accidentelor şi incidentelor feroviare determinate de arbori/părţi de arbori căzuţi peste elementele căii ferate, compania naţională care administrează infrastructura feroviară asigură îndeplinirea simultană a următoarelor condiţii: - Ordonanță de urgență 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române - REPUBLICARE
M.Of. 834
În vigoare Versiune de la: 12 Septembrie 2025
Art. 29
(1)În scopul desfăşurării în bune condiţii a circulaţiei feroviare şi al prevenirii incidentelor şi accidentelor de cale ferată, se instituie zona de siguranţă şi zona de protecţie a infrastructurii feroviare publice.
(2)Zona de siguranţă a infrastructurii feroviare publice cuprinde fâşiile de teren, în limită de 20 m fiecare, situate de o parte şi de alta a axei căii ferate, necesare pentru amplasarea instalaţiilor de semnalizare şi de siguranţa circulaţiei şi a celorlalte instalaţii de conducere operativă a circulaţiei trenurilor, precum şi a instalaţiilor şi lucrărilor de protecţie a mediului.
(21)Toaletarea, doborârea şi îndepărtarea arborilor aflaţi în limita zonei de siguranţă a infrastructurii feroviare şi care periclitează elementele căii ferate şi/sau circulaţia pe calea ferată se realizează de către compania naţională care administrează infrastructura feroviară, în baza acordului ocolului silvic care asigură administrarea pentru fondul forestier proprietate publică a statului sau, după caz, al proprietarului. Ocolul silvic care asigură administrarea pentru fondul forestier proprietate publică a statului sau proprietarul, după caz, îşi exprimă acordul scris şi asigură marcarea arborilor destinaţi tăierii, conform prevederilor legale, în termen de cel mult 30 de zile de la data comunicării notificării formulate de compania naţională care administrează infrastructura feroviară.
(22)În scopul prevenirii accidentelor şi incidentelor feroviare determinate de arbori/părţi de arbori căzuţi peste elementele căii ferate, compania naţională care administrează infrastructura feroviară asigură îndeplinirea simultană a următoarelor condiţii:
a)înălţimea maximă permisă a oricărui arbore existent în zona de siguranţă a infrastructurii feroviare este egală cu distanţa dintre baza arborelui şi cea mai apropiată şină de cale ferată minus trei metri;
b)distanţa maximă permisă, măsurată în plan orizontal, între extremitatea oricărui element de vegetaţie aflată în zona de siguranţă a infrastructurii feroviare şi cea mai apropiată şină de cale ferată este de trei metri.
(23)Prin derogare de la prevederile art. 63 din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în scopul prevenirii accidentelor feroviare determinate de arbori/părţi de arbori căzuţi peste elementele căii ferate, compania naţională care administrează infrastructura feroviară asigură în regim de urgenţă extragerea şi îndepărtarea arborilor căzuţi, fără marcarea prealabilă a acestora.
(24)După efectuarea lucrărilor prevăzute la alin. (23), estimarea volumului de masă lemnoasă şi marcarea cioatelor se realizează de către ocolul silvic care asigură administrarea/serviciile silvice sau, după caz, de către ocolul silvic nominalizat.
(25)Masa lemnoasă prevăzută la alin. (21) şi (22) se încadrează în categoria produse extraordinare, astfel cum sunt definite la art. 2 lit. e) din Legea nr. 171/2010 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor silvice, cu modificările şi completările ulterioare, şi se valorifică în condiţiile legii.
(3)În cazurile în care limitele stabilite conform alin. (2) cuprind terenuri aflate în proprietate privată, se poate proceda la expropriere pentru cauză de utilitate publică, în condiţiile legii.
(31)În zona de siguranţă a infrastructurii feroviare este interzisă executarea oricăror construcţii sau instalaţii neferoviare supraterane, cu excepţia proiectelor de interes public în domeniul infrastructurilor de transport şi a altor proiecte pentru care s-a emis aviz favorabil de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.
(32)În zona de siguranţă a infrastructurii feroviare este interzisă închirierea terenurilor, proprietate publică a statului, în vederea executării unor construcţii sau instalaţii neferoviare supraterane. Prin excepţie, cu avizul companiei naţionale care administrează infrastructura feroviară, se pot închiria astfel de terenuri, în condiţiile specificate la art. 111 alin. (6), în vederea amplasării de construcţii provizorii sau pentru executarea proiectelor prevăzute la alin. (31).
(33)Pentru aplicarea prevederilor alin. (32) cu privire la executarea unor proiecte de interes public în domeniul infrastructurilor de transport ale autorităţilor publice locale, prin derogare de la prevederile art. 15 din Legea nr. 213/1998 privind bunurile proprietate publică, cu modificările şi completările ulterioare, se pot închiria autorităţilor publice locale, la solicitarea acestora, fără licitaţie, terenuri aflate în proprietatea publică a statului din zona de siguranţă a infrastructurii feroviare.
(34)În vederea realizării unor lucrări de întreţinere, amenajare, proiecte de regenerare sau revitalizare urbană sau rurală, după caz, ori creării sau reabilitării infrastructurii pietonale, rutiere sau de ciclism, terenurile proprietate publică a statului şi în administrarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, aflate în zona de siguranţă a infrastructurii feroviare, se pot transmite în proprietatea unităţilor administrativ-teritoriale, la solicitarea acestora, în condiţiile art. 292 şi art. 2921 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)Zona de protecţie a infrastructurii feroviare publice cuprinde terenurile limitrofe, situate de o parte şi de alta a axei căii ferate, indiferent de proprietar, în limita a maximum 100 m de la axa căii ferate, precum şi terenurile destinate sau care servesc, sub orice formă, la asigurarea funcţionării acesteia. Pentru zonele de protecţie a infrastructurii feroviare publice noi, administratorul infrastructurii feroviare va notifica eventualii proprietari de terenuri afectate.
(5)În zona de protecţie a infrastructurii feroviare publice pot fi executate lucrări, cu aprobarea administratorului infrastructurii feroviare.
(1)În scopul desfăşurării în bune condiţii a circulaţiei feroviare şi al prevenirii incidentelor şi accidentelor de cale ferată, se instituie zona de siguranţă şi zona de protecţie a infrastructurii feroviare publice.
(2)Zona de siguranţă a infrastructurii feroviare publice cuprinde fâşiile de teren, în limită de 20 m fiecare, situate de o parte şi de alta a axei căii ferate, necesare pentru amplasarea instalaţiilor de semnalizare şi de siguranţa circulaţiei şi a celorlalte instalaţii de conducere operativă a circulaţiei trenurilor, precum şi a instalaţiilor şi lucrărilor de protecţie a mediului.
(21)Toaletarea, doborârea şi îndepărtarea arborilor aflaţi în limita zonei de siguranţă a infrastructurii feroviare şi care periclitează elementele căii ferate şi/sau circulaţia pe calea ferată se realizează de către compania naţională care administrează infrastructura feroviară, în baza acordului ocolului silvic care asigură administrarea pentru fondul forestier proprietate publică a statului sau, după caz, al proprietarului. Ocolul silvic care asigură administrarea pentru fondul forestier proprietate publică a statului sau proprietarul, după caz, îşi exprimă acordul scris şi asigură marcarea arborilor destinaţi tăierii, conform prevederilor legale, în termen de cel mult 30 de zile de la data comunicării notificării formulate de compania naţională care administrează infrastructura feroviară.
(22)În scopul prevenirii accidentelor şi incidentelor feroviare determinate de arbori/părţi de arbori căzuţi peste elementele căii ferate, compania naţională care administrează infrastructura feroviară asigură îndeplinirea simultană a următoarelor condiţii:
a)înălţimea maximă permisă a oricărui arbore existent în zona de siguranţă a infrastructurii feroviare este egală cu distanţa dintre baza arborelui şi cea mai apropiată şină de cale ferată minus trei metri;
b)distanţa maximă permisă, măsurată în plan orizontal, între extremitatea oricărui element de vegetaţie aflată în zona de siguranţă a infrastructurii feroviare şi cea mai apropiată şină de cale ferată este de trei metri.
(23)Prin derogare de la prevederile art. 63 din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în scopul prevenirii accidentelor feroviare determinate de arbori/părţi de arbori căzuţi peste elementele căii ferate, compania naţională care administrează infrastructura feroviară asigură în regim de urgenţă extragerea şi îndepărtarea arborilor căzuţi, fără marcarea prealabilă a acestora.
(24)După efectuarea lucrărilor prevăzute la alin. (23), estimarea volumului de masă lemnoasă şi marcarea cioatelor se realizează de către ocolul silvic care asigură administrarea/serviciile silvice sau, după caz, de către ocolul silvic nominalizat.
(25)Masa lemnoasă prevăzută la alin. (21) şi (22) se încadrează în categoria produse extraordinare, astfel cum sunt definite la art. 2 lit. e) din Legea nr. 171/2010 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor silvice, cu modificările şi completările ulterioare, şi se valorifică în condiţiile legii.
(3)În cazurile în care limitele stabilite conform alin. (2) cuprind terenuri aflate în proprietate privată, se poate proceda la expropriere pentru cauză de utilitate publică, în condiţiile legii.
(31)În zona de siguranţă a infrastructurii feroviare este interzisă executarea oricăror construcţii sau instalaţii neferoviare supraterane, cu excepţia proiectelor de interes public în domeniul infrastructurilor de transport şi a altor proiecte pentru care s-a emis aviz favorabil de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.
(32)În zona de siguranţă a infrastructurii feroviare este interzisă închirierea terenurilor, proprietate publică a statului, în vederea executării unor construcţii sau instalaţii neferoviare supraterane. Prin excepţie, cu avizul companiei naţionale care administrează infrastructura feroviară, se pot închiria astfel de terenuri, în condiţiile specificate la art. 111 alin. (6), în vederea amplasării de construcţii provizorii sau pentru executarea proiectelor prevăzute la alin. (31).
(33)Pentru aplicarea prevederilor alin. (32) cu privire la executarea unor proiecte de interes public în domeniul infrastructurilor de transport ale autorităţilor publice locale, prin derogare de la prevederile art. 15 din Legea nr. 213/1998 privind bunurile proprietate publică, cu modificările şi completările ulterioare, se pot închiria autorităţilor publice locale, la solicitarea acestora, fără licitaţie, terenuri aflate în proprietatea publică a statului din zona de siguranţă a infrastructurii feroviare.
(34)În vederea realizării unor lucrări de întreţinere, amenajare, proiecte de regenerare sau revitalizare urbană sau rurală, după caz, ori creării sau reabilitării infrastructurii pietonale, rutiere sau de ciclism, terenurile proprietate publică a statului şi în administrarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, aflate în zona de siguranţă a infrastructurii feroviare, se pot transmite în proprietatea unităţilor administrativ-teritoriale, la solicitarea acestora, în condiţiile art. 292 şi art. 2921 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)Zona de protecţie a infrastructurii feroviare publice cuprinde terenurile limitrofe, situate de o parte şi de alta a axei căii ferate, indiferent de proprietar, în limita a maximum 100 m de la axa căii ferate, precum şi terenurile destinate sau care servesc, sub orice formă, la asigurarea funcţionării acesteia. Pentru zonele de protecţie a infrastructurii feroviare publice noi, administratorul infrastructurii feroviare va notifica eventualii proprietari de terenuri afectate.
(5)În zona de protecţie a infrastructurii feroviare publice pot fi executate lucrări, cu aprobarea administratorului infrastructurii feroviare.Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Jurisprudenţă numărul de obiecte din listă: (390)
Hotarari judecătoresti numărul de obiecte din listă: (390)
- Sentinta nr. RJ 236eeg62g/2025 din 16-mai-2025, Judecatoria Avrig, rectificare carte funciara (Civil)
- Decizie nr. RJ 23dd22482/2024 din 07-mar-2024, Curtea de Apel Craiova, actiune in raspundere delictuala (Civil)
- Sentinta nr. RJ g896d3289/2022 din 07-apr-2022, Tribunalul Brasov, anulare act emis de autoritati publice locale (Contencios administrativ si fiscal)