Capitolul i - Instituirea unor măsuri în domeniul investiţiilor publice - Ordonanță de urgență 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investiţiilor publice şi a unor măsuri fiscal - bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene
M.Of. 1116
În vigoare Versiune de la: 9 Septembrie 2025
CAPITOLUL I:Instituirea unor măsuri în domeniul investiţiilor publice
SECŢIUNEA 1:Înfiinţarea Fondului de Dezvoltare şi Investiţii
Art. 1
(1)Fondul de Dezvoltare şi Investiţii, mecanism specific de finanţare în domeniul investiţiilor publice, denumit în continuare Fond, fără personalitate juridică, este gestionat de Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei, printr-un cont de disponibil.
(2)Fondul se utilizează pentru finanţarea proiectelor de dezvoltare, care cuprind investiţii sau lucrări de întreţinere şi reparaţii curente, ale unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, precum şi ale asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară, în domenii prioritare, după cum urmează:
1.Domeniul prioritar principal:
a)sănătate, respectiv dispensar medical rural, centru medical de permanenţă, spitale judeţene, municipale şi orăşeneşti;
b)educaţie, respectiv şcoli, grădiniţe, creşe, campusuri şcolare;
c)apă şi canalizare, inclusiv tratarea şi epurarea apelor uzate;
d)reţea de energie electrică şi reţea de gaze, inclusiv extinderea acestora;
e)infrastructura de transport, respectiv drumuri comunale şi locale, judeţene, străzi, zone pietonale, poduri, pasaje, precum şi aeroporturi;
f)construcţia şi modernizarea spaţiilor de depozitare şi condiţionare a produselor agricole;
g)salubrizare;
h)reţea de iluminat public.
2.Domeniul prioritar secundar:
a)cultură, respectiv cămin cultural;
b)culte, respectiv reabilitare lăcaş de cult;
c)sport, respectiv construcţie/modernizare baze sportive pentru sport de masă şi performanţă;
d)locuinţe, respectiv locuinţe sociale, locuinţe pentru tineri, locuinţe de serviciu pentru specialişti, reabilitarea clădirilor cu risc seismic;
e)sedii administrative ale instituţiilor publice din mediul rural.
(4)Finanţarea proiectelor de dezvoltare se asigură sub formă de granturi, acordate din Fond.
(1)Fondul de Dezvoltare şi Investiţii, mecanism specific de finanţare în domeniul investiţiilor publice, denumit în continuare Fond, fără personalitate juridică, este gestionat de Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei, printr-un cont de disponibil.
(2)Fondul se utilizează pentru finanţarea proiectelor de dezvoltare, care cuprind investiţii sau lucrări de întreţinere şi reparaţii curente, ale unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, precum şi ale asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară, în domenii prioritare, după cum urmează:
1.Domeniul prioritar principal:
a)sănătate, respectiv dispensar medical rural, centru medical de permanenţă, spitale judeţene, municipale şi orăşeneşti;
b)educaţie, respectiv şcoli, grădiniţe, creşe, campusuri şcolare;
c)apă şi canalizare, inclusiv tratarea şi epurarea apelor uzate;
d)reţea de energie electrică şi reţea de gaze, inclusiv extinderea acestora;
e)infrastructura de transport, respectiv drumuri comunale şi locale, judeţene, străzi, zone pietonale, poduri, pasaje, precum şi aeroporturi;
f)construcţia şi modernizarea spaţiilor de depozitare şi condiţionare a produselor agricole;
g)salubrizare;
h)reţea de iluminat public.
2.Domeniul prioritar secundar:
a)cultură, respectiv cămin cultural;
b)culte, respectiv reabilitare lăcaş de cult;
c)sport, respectiv construcţie/modernizare baze sportive pentru sport de masă şi performanţă;
d)locuinţe, respectiv locuinţe sociale, locuinţe pentru tineri, locuinţe de serviciu pentru specialişti, reabilitarea clădirilor cu risc seismic;
e)sedii administrative ale instituţiilor publice din mediul rural.(3)Fondul se utilizează şi pentru finanţarea proiectelor de investiţii ale universităţilor, în domenii prioritare, după cum urmează:
a)construcţia/modernizarea infrastructurii didactice, respectiv amfiteatre, laboratoare, săli de cursuri şi săli de sport;
b)construcţia/modernizarea infrastructurii de cercetare;
c)construcţia/modernizarea infrastructurii unor spaţii de cazare şi masă pentru studenţi;
d)construcţia/modernizarea infrastructurii unor centre de conferinţă, pentru diseminarea informaţiilor ştiinţifice.
(4)Finanţarea proiectelor de dezvoltare se asigură sub formă de granturi, acordate din Fond.(5)Plafoanele de contractare şi tragerile anuale aferente granturilor acordate din Fond se aprobă anual prin legea pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificaţi în cadrul fiscal bugetar, potrivit prevederilor art. 26 alin. (2) din Legea responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată.
Art. 2
(2)Valoarea împrumuturilor acordate pentru Fond se stabileşte la valoarea granturilor contractate, care se diminuează la valoarea cheltuielilor aferente lucrărilor efectuate şi recepţionate în condiţiile legii.
(3)Dobânda aferentă împrumuturilor acordate se calculează pe fiecare an calendaristic, la soldul împrumutului, începând cu data tragerii, cu convenţia număr de zile calendaristice/360. Dobânda astfel calculată se comunică Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei, care are obligaţia de a o plăti în 30 de zile calendaristice de la data comunicării.
(4)Dobânda se asigură din bugetul Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei şi reprezintă venit al bugetului Trezoreriei Statului.
(5)Rambursarea împrumuturilor se efectuează integral de Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei începând cu luna ianuarie 2020 din sumele prevăzute cu această destinaţie în buget, într-un interval de 20 de ani. Convenţia de împrumut încheiată cu Ministerul Finanţelor Publice, respectiv scadenţarul aferent împrumutului se modifică corespunzător prevederilor prezentului alineat.
(1)Sursa de finanţare a Fondului o reprezintă împrumuturile în lei, acordate din disponibilităţile contului curent general al Trezoreriei Statului în limita şi intervalul prevăzute la alin. (2).
(2)Valoarea împrumuturilor acordate pentru Fond se stabileşte la valoarea granturilor contractate, care se diminuează la valoarea cheltuielilor aferente lucrărilor efectuate şi recepţionate în condiţiile legii.
(3)Dobânda aferentă împrumuturilor acordate se calculează pe fiecare an calendaristic, la soldul împrumutului, începând cu data tragerii, cu convenţia număr de zile calendaristice/360. Dobânda astfel calculată se comunică Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei, care are obligaţia de a o plăti în 30 de zile calendaristice de la data comunicării.
(4)Dobânda se asigură din bugetul Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei şi reprezintă venit al bugetului Trezoreriei Statului.
(5)Rambursarea împrumuturilor se efectuează integral de Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei începând cu luna ianuarie 2020 din sumele prevăzute cu această destinaţie în buget, într-un interval de 20 de ani. Convenţia de împrumut încheiată cu Ministerul Finanţelor Publice, respectiv scadenţarul aferent împrumutului se modifică corespunzător prevederilor prezentului alineat.(6)[textul din Art. 2, alin. (6) din capitolul I, sectiunea 1 a fost abrogat la 09-ian-2020 de Art. I, punctul 3. din Ordonanta urgenta 1/2020]
(7)Pentru neplata la termen a împrumutului se calculează o dobândă, pentru fiecare zi de întârziere, la nivelul dobânzii prevăzute la art. 174 alin. (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, până la data stingerii obligaţiei. Dobânda astfel calculată reprezintă venit al bugetului Trezoreriei Statului.
Art. 3
(1)Fondul poate angaja sume pentru finanţarea proiectelor de dezvoltare ale beneficiarilor prevăzuţi la art. 1 alin. (2) şi pentru finanţarea proiectelor de investiţii ale beneficiarilor prevăzuţi la art. 1 alin. (3), în limita plafoanelor de trageri, prevăzute la art. 1 alin. (5), disponibile la data solicitării finanţării.
(2)Unităţile/Subdiviziunile administrativ-teritoriale, precum şi asociaţiile de dezvoltare intercomunitară pot solicita finanţare din Fond pentru obiectivele de dezvoltare ce se încadrează în domeniile prevăzute la art. 1 alin. (2), în următoarele condiţii:
a)beneficiarii pot să deţină concomitent cel mult două proiecte finanţate din Fond, iar solicitarea de finanţare pentru un proiect se face numai în ordinea domeniilor prevăzute la art. 1 alin. (2);
b)să solicite finanţare pentru un proiect din domeniul prioritar secundar numai după finalizarea integrală a proiectelor din domeniul prioritar principal;
c)suma solicitată la finanţare să nu fie mai mare decât diferenţa dintre valoarea proiectului şi excedentul bugetului local/bugetelor locale ale unităţilor administrativ-teritoriale membre ale asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară, neutilizat şi neangajat la data solicitării finanţării. În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă, la stabilirea excedentului bugetului local/bugetelor locale ale unităţilor administrative-teritoriale membre ale asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară nu se iau în calcul sumele a căror destinaţie a fost stabilită prin acte normative, inclusiv prin hotărâri ale autorităţilor deliberative ale administraţiei publice locale, sau prin acorduri/contracte de finanţare;
d)pentru sumele solicitate a fi acordate din Fond să nu existe o altă cerere de finanţare din fonduri externe nerambursabile aprobată sau în curs de analiză;
e)să nu existe finanţare dublă concomitentă pentru aceleaşi lucrări aferente proiectelor de dezvoltare solicitate a fi finanţate din Fond, provenite inclusiv din contracte de împrumut semnate cu instituţii de credit sau instituţii financiare interne sau internaţionale.
(1)Fondul poate angaja sume pentru finanţarea proiectelor de dezvoltare ale beneficiarilor prevăzuţi la art. 1 alin. (2) şi pentru finanţarea proiectelor de investiţii ale beneficiarilor prevăzuţi la art. 1 alin. (3), în limita plafoanelor de trageri, prevăzute la art. 1 alin. (5), disponibile la data solicitării finanţării.
(2)Unităţile/Subdiviziunile administrativ-teritoriale, precum şi asociaţiile de dezvoltare intercomunitară pot solicita finanţare din Fond pentru obiectivele de dezvoltare ce se încadrează în domeniile prevăzute la art. 1 alin. (2), în următoarele condiţii:
a)beneficiarii pot să deţină concomitent cel mult două proiecte finanţate din Fond, iar solicitarea de finanţare pentru un proiect se face numai în ordinea domeniilor prevăzute la art. 1 alin. (2);
b)să solicite finanţare pentru un proiect din domeniul prioritar secundar numai după finalizarea integrală a proiectelor din domeniul prioritar principal;
c)suma solicitată la finanţare să nu fie mai mare decât diferenţa dintre valoarea proiectului şi excedentul bugetului local/bugetelor locale ale unităţilor administrativ-teritoriale membre ale asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară, neutilizat şi neangajat la data solicitării finanţării. În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă, la stabilirea excedentului bugetului local/bugetelor locale ale unităţilor administrative-teritoriale membre ale asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară nu se iau în calcul sumele a căror destinaţie a fost stabilită prin acte normative, inclusiv prin hotărâri ale autorităţilor deliberative ale administraţiei publice locale, sau prin acorduri/contracte de finanţare;
d)pentru sumele solicitate a fi acordate din Fond să nu existe o altă cerere de finanţare din fonduri externe nerambursabile aprobată sau în curs de analiză;
e)să nu existe finanţare dublă concomitentă pentru aceleaşi lucrări aferente proiectelor de dezvoltare solicitate a fi finanţate din Fond, provenite inclusiv din contracte de împrumut semnate cu instituţii de credit sau instituţii financiare interne sau internaţionale.(3)Universităţile pot solicita finanţare din Fond pentru obiectivele de investiţii ce se încadrează în domeniile prevăzute la art. 1 alin. (3), în următoarele condiţii:
a)să deţină autorizaţia de construire necesară demarării execuţiei proiectului;
b)beneficiarii să deţină concomitent cel mult două proiecte finanţate din Fond în acelaşi timp, iar solicitarea de finanţare pentru un proiect se face numai cu respectarea domeniilor prioritare stabilite conform art. 1 alin. (3);
c)valoarea solicitată la finanţare să nu fie mai mare decât diferenţa dintre valoarea proiectului şi excedentul neutilizat la data solicitării finanţării. În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă, la stabilirea excedentului bugetar nu se iau în calcul sumele a căror destinaţie a fost stabilită prin acte normative sau prin acorduri/contracte de finanţare;
d)pentru sumele solicitate a fi acordate din Fond să nu existe o altă cerere de finanţare din fonduri externe nerambursabile sau de la bugetul de stat sau alte bugete, aprobată sau în curs de analiză.
(4)[textul din Art. 3, alin. (4) din capitolul I, sectiunea 1 a fost abrogat la 21-iun-2019 de Art. I, punctul 3. din Ordonanta urgenta 43/2019]
(5)[textul din Art. 3, alin. (5) din capitolul I, sectiunea 1 a fost abrogat la 09-ian-2020 de Art. I, punctul 4. din Ordonanta urgenta 1/2020]
(6)[textul din Art. 3, alin. (6) din capitolul I, sectiunea 1 a fost abrogat la 09-ian-2020 de Art. I, punctul 4. din Ordonanta urgenta 1/2020]
Art. 4
Categoriile de investiţii eligibile a fi finanţate din Fond sunt investiţiile noi şi extinderea/finalizarea investiţiilor existente, constând în construcţii, modernizări şi dotări, precum şi lucrări de întreţinere şi reparaţii curente pentru unităţile/ subdiviziunile administrativ-teritoriale şi asociaţiile de dezvoltare intercomunitară.
Art. 41
Categoriile de cheltuieli care se pot finanţa din Fond sunt:
a)cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare funcţionării obiectivului care se execută pe amplasamentul delimitat din punct de vedere juridic ca aparţinând obiectivului de investiţii;
b)cheltuieli pentru elaborarea fazelor de proiectare documentaţie tehnică pentru obţinerea autorizaţiei de construire, proiect tehnic şi detalii de execuţie, verificarea tehnică a proiectării;
c)cheltuieli pentru realizarea investiţiei de bază, respectiv: construcţii şi instalaţii, monta] utilaje tehnologice, utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale cu/fără montaj şi/sau dotare;
d)Cheltuieli pentru lucrările de construcţii şi instalaţii aferente organizării de şantier;
e)cheltuieli pentru obţinerea şi amenajarea terenului, studiile de fezabilitate/documentaţiile de avizare a lucrărilor de intervenţii, studiile de teren, studiile de specialitate, expertizele tehnice şi/sau audit energetic, asistenţa tehnică, consultanţa, taxe pentru obţinerea de avize/acorduri/autorizaţii, organizarea procedurilor de achiziţii, active necorporale, cheltuieli conexe organizării de şantier, comisioane, cote, taxe, costuri credite, cheltuieli pentru probe tehnologice, teste şi predare la beneficiar.
Art. 5
(1)[textul din Art. 5, alin. (1) din capitolul I, sectiunea 1 a fost abrogat la 09-ian-2020 de Art. I, punctul 5. din Ordonanta urgenta 1/2020]
(2)Beneficiarii răspund pentru realitatea, exactitatea şi legalitatea datelor prezentate.
(3)În cazul în care proiectele finanţate din Fond vizează activităţi economice, implementarea acestora se va face cu respectarea prevederilor naţionale şi europene în domeniul ajutorului de stat.
Art. 51
Pentru obiectivele de dezvoltare şi investiţii, unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, precum şi asociaţiile de dezvoltare intercomunitară sunt obligate sa transmită următoarele documente sau acte justificative, după caz:
a)pentru obiective de investiţii noi: autorizaţii de construire sau, după caz, documentaţiile tehnico-economice, întocmite la faza de proiectare, studiu de fezabilitate/documentaţie de avizare a lucrărilor de intervenţii, aprobate în condiţiile legii prin hotărâri ale consiliului local/judeţean de aprobare a indicatorilor tehnico-economici, hotărâri ale consiliului local/judeţean de asigurare a finanţării pentru categoriile de cheltuieli care nu se finanţează din Fond, însoţite de devizul general actualizat, defalcat pe categorii de lucrări şi categorii de cheltuieli, certificatul de urbanism însoţit de avizele şi acordurile stabilite prin acesta;
b)pentru obiectivele de investiţii, finanţate din alte surse de finanţare şi pentru care se solicită finanţare din Fond pentru componente nefinanţate şi nerealizate până la momentul depunerii cererii: autorizaţia de construire valabilă şi documente care să prezinte stadiul fizic realizat şi/sau devizul general pentru lucrările rest de executat defalcat pe categorii de lucrări şi categorii de cheltuieli, precum şi valoarea actualizată a restului cheltuielilor necesare pentru finalizarea obiectivului de investiţii.
c)pentru proiectele de dezvoltare referitoare la lucrări de întreţinere şi reparaţii curente: devizele de lucrări şi memoriile tehnice necesare demarării execuţiei lucrărilor.
Art. 52
[textul din Art. 5^2 din capitolul I, sectiunea 1 a fost abrogat la 09-ian-2020 de Art. I, punctul 6. din Ordonanta urgenta 1/2020]Art. 6
[textul din Art. 6 din capitolul I, sectiunea 1 a fost abrogat la 09-ian-2020 de Art. I, punctul 7. din Ordonanta urgenta 1/2020]
Art. 7
(1)Unităţile/Subdiviziunile administrativ-teritoriale, precum şi asociaţiile de dezvoltare intercomunitară prin unităţile administrativ-teritoriale componente au obligaţia de a restitui anual, pe o perioadă de 20 de ani, o sumă reprezentând contribuţia proprie la proiect/proiecte. Suma se stabileşte la momentul depunerii solicitării, prin eşalonarea valorii finanţate pentru fiecare proiect în sume egale anuale, pe o perioadă de 20 de ani. Suma anuală ce urmează a fi restituită, aferentă proiectelor finanţate nu va depăşi diferenţa între nivelul maxim al datoriei publice locale, calculat potrivit prevederilor art. 63 alin. (4) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, şi serviciul datoriei publice locale anuale înregistrat în următorii 20 de ani. În cazul în care pe parcursul celor 20 de ani sunt contractate noi împrumuturi în condiţiile art. 10, se impune recalcularea sumei anuale ce urmează a se restitui, conform noului nivel al serviciului datoriei publice locale înregistrat de unităţile/subdiviziunile administrativ - teritoriale. Unităţile/Subdiviziunile administrativ-teritoriale au posibilitatea achitării anticipate a contribuţiilor proprii la proiecte. Sumele rambursate de beneficiari aferente fiecărui an se virează la bugetul de stat până la finele primului trimestru al anului următor. Calculul sumei datorate se efectuează de către beneficiar şi se verifică de către structuri din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală sau Ministerului Finanţelor Publice, desemnate prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(1)Unităţile/Subdiviziunile administrativ-teritoriale, precum şi asociaţiile de dezvoltare intercomunitară prin unităţile administrativ-teritoriale componente au obligaţia de a restitui anual, pe o perioadă de 20 de ani, o sumă reprezentând contribuţia proprie la proiect/proiecte. Suma se stabileşte la momentul depunerii solicitării, prin eşalonarea valorii finanţate pentru fiecare proiect în sume egale anuale, pe o perioadă de 20 de ani. Suma anuală ce urmează a fi restituită, aferentă proiectelor finanţate nu va depăşi diferenţa între nivelul maxim al datoriei publice locale, calculat potrivit prevederilor art. 63 alin. (4) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, şi serviciul datoriei publice locale anuale înregistrat în următorii 20 de ani. În cazul în care pe parcursul celor 20 de ani sunt contractate noi împrumuturi în condiţiile art. 10, se impune recalcularea sumei anuale ce urmează a se restitui, conform noului nivel al serviciului datoriei publice locale înregistrat de unităţile/subdiviziunile administrativ - teritoriale. Unităţile/Subdiviziunile administrativ-teritoriale au posibilitatea achitării anticipate a contribuţiilor proprii la proiecte. Sumele rambursate de beneficiari aferente fiecărui an se virează la bugetul de stat până la finele primului trimestru al anului următor. Calculul sumei datorate se efectuează de către beneficiar şi se verifică de către structuri din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală sau Ministerului Finanţelor Publice, desemnate prin ordin al ministrului finanţelor publice.(2)Universităţile au obligaţia de a restitui anual 2,5% din valoarea finanţării, pe o perioadă fixă de 20 de ani, reprezentând contribuţia proprie la proiect. Sumele rambursate de beneficiari aferente fiecărui an se virează la bugetul de stat până la finele primului trimestru al anului următor. Calculul sumei datorate se efectuează de către beneficiar şi se verifică de către structuri din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală sau Ministerului Finanţelor Publice, desemnate prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(3)Pentru neachitarea la termen a sumelor prevăzute la alin. (1) şi (2), beneficiarii datorează dobânzi şi penalităţi de întârziere la nivelul celor stabilite de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. Executarea silită a sumelor neachitate se efectuează de către organele fiscale centrale.
(4)Diferenţa rezultată dintre valoarea grantului şi sumele achitate conform alin. (1), la finalul perioadei de 20 de ani, reprezintă cheltuiala definitivă a bugetului de stat şi nu se mai datorează de către beneficiar.
Art. 8
Beneficiarii vor folosi obligatoriu codul de program/proiect furnizat de fond pentru partea finanţată de către acesta.
Art. 9
[textul din Art. 9 din capitolul I, sectiunea 1 a fost abrogat la 09-ian-2020 de Art. I, punctul 8. din Ordonanta urgenta 1/2020]
Art. 10
Beneficiarii nu pot contracta împrumuturi pe o perioadă fixă de 20 de ani sau până când valoarea contribuţiei virate în condiţiile art. 7 este egală cu valoarea grantului primit, cu excepţia împrumuturilor aferente implementării proiectelor cu finanţare din fonduri europene şi refinanţarea împrumuturilor contractate anterior datei la care se semnează contractul de finanţare din Fond.
Art. 11
[textul din Art. 11 din capitolul I, sectiunea 1 a fost abrogat la 09-ian-2020 de Art. I, punctul 9. din Ordonanta urgenta 1/2020]
SECŢIUNEA 2:Aprobarea Programului de finanţare a investiţiilor pentru modernizarea şi dezvoltarea staţiunilor balneare
Art. 12
[textul din Art. 12 din capitolul I, sectiunea 2 a fost abrogat la 09-ian-2020 de Art. I, punctul 9. din Ordonanta urgenta 1/2020]
Art. 13
[textul din Art. 13 din capitolul I, sectiunea 2 a fost abrogat la 09-ian-2020 de Art. I, punctul 9. din Ordonanta urgenta 1/2020]
Art. 14
[textul din Art. 14 din capitolul I, sectiunea 2 a fost abrogat la 09-ian-2020 de Art. I, punctul 9. din Ordonanta urgenta 1/2020]
Art. 15
[textul din Art. 15 din capitolul I, sectiunea 2 a fost abrogat la 09-ian-2020 de Art. I, punctul 9. din Ordonanta urgenta 1/2020]
Art. 16
[textul din Art. 16 din capitolul I, sectiunea 2 a fost abrogat la 09-ian-2020 de Art. I, punctul 9. din Ordonanta urgenta 1/2020]
Art. 17 [textul din Art. 17 din capitolul I, sectiunea 2 a fost abrogat la 09-ian-2020 de Art. I, punctul 9. din Ordonanta urgenta 1/2020]
SECŢIUNEA 3:Aprobarea programului "gROwth - investim în copii, investim în viitor"
Art. 18
(1)Se aprobă programul "gROwth - investim în copii, investim în viitor", denumit în continuare Programul, ca program guvernamental având ca obiect susţinerea financiară a investiţiilor private în construcţia şi/sau înfiinţarea, amenajarea şi dotarea de grădiniţe cu profil sportiv.
(2)Susţinerea financiară constă atât într-un ajutor nerambursabil privind o parte din cheltuielile eligibile, cât şi în garantarea de către stat a unei părţi din creditul utilizat de către investitor pentru construcţia şi/sau înfiinţarea, amenajarea şi dotarea grădiniţelor cu profil sportiv şi se repartizează astfel:
a)ajutor nerambursabil de până la 500.000 euro din cheltuielile eligibile, pentru construcţia şi/sau înfiinţarea, amenajarea şi dotarea grădiniţelor cu profil sportiv, plătit investitorului după terminarea lucrărilor şi obţinerea autorizaţiei de funcţionare provizorie de la Ministerul Educaţiei Naţionale;
b)garanţie în nume şi cont stat de maximum 50% din valoarea creditului contractat de investitor, excluzând dobânzile şi comisioanele aferente, cu condiţia ca aceste credite să finanţeze exclusiv cheltuieli eligibile aferente proiectului, în cazul în care acesta apelează la finanţarea integrală sau parţială a acestor cheltuieli prin creditare. Garanţia se acordă prin intermediul Fondului Naţional de Garantare a Creditelor pentru întreprinderi Mici şi Mijlocii sau Fondului Român de Contragarantare. În această categorie intră atât creditul-punte acordat pentru finanţarea ajutorului nerambursabil, cât şi creditul de co-finanţare, acordat: pentru finanţarea cheltuielilor eligibile neacoperite de ajutorul nerambursabil. Valoarea garanţiei se diminuează corespunzător cu diminuarea creditului rezultat după plata ajutorului nerambursabil, care se va efectua în contul investitorului deschis la finanţator;
c)o alocare financiară nerambursabilă deductibilă din impozitul pe profit datorat anual de beneficiar pentru finanţarea cheltuielilor eligibile defalcată în tranşe egale pe o perioadă de 7 ani de la încheierea acordului de finanţare;
d)pentru acelaşi beneficiar nu pot fi cumulate alocările prevăzute la litera a) cu cele prevăzute la litera c).
Art. 19
(1)Beneficiarii Programului sunt persoane juridice de drept privat, inclusiv organizaţii neguvernamentale, asociaţii, fundaţii şi/sau grupuri fiscale, astfel cum sunt prevăzute de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)De asemenea, beneficiari ai Programului pot fi şi Comitetul Olimpic şi Sportiv Român, asociaţiile şi fundaţiile, federaţiile sau cluburile sportive care iau iniţiativa construirii de grădiniţe cu profil sportiv.
(3)Dacă beneficiarii sunt societăţi, acestea trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a)să fie constituite în baza Legii societăţilor nr. 31/1990. republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau a Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei, cu modificările ulterioare, republicată;
b)să fi desfăşurat activitate pe o perioadă corespunzătoare cel puţin unui an fiscal integral, să nu fi avut activitatea suspendată temporar, oricând în anul curent depunerii cererii de finanţare şi în anul fiscal anterior şi să fi înregistrat profit din exploatare în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanţare;
c)să nu fi avut activitatea suspendată temporar, oricând în anul curent depunerii cererii de finanţare şi în anul fiscal anterior;
d)să fi înregistrat profit din exploatare în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanţare.
(4)Beneficiarul trebuie să facă dovada deţinerii unui drept care conferă dreptul de constituire potrivit legii asupra terenului pe care urmează să fie amplasată grădiniţa cu profil sportiv.
Art. 20
(1)Pentru construcţia clădirii, înfiinţarea, amenajarea şi dotarea grădiniţelor cu profil sportiv, plafonul maxim al sprijinului din surse publice ce poate fi acordat unui beneficiar este de maximum 500.000 euro.
(2)Schema de ajutor de stat pentru beneficiarii acestui program se va constitui şi operaţionaliza prin hotărâre de Guvern, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurentei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 21
(1)Obiectivele de investiţii ce vor fi propuse trebuie să îndeplinească standarde minime de construcţie, de capacitate, de dotare generală şi sportivă, de personal de specialitate şi de echipamente sportive, standarde care vor fi detaliate în cadrul schemei de ajutor de stat.
(2)Clădirile în care se vor organiza grădiniţe cu profil sportiv pot fi clădiri noi sau clădiri existente care se vor moderniza şi amenaja cu schimbarea funcţiunii, cu condiţia ca în ultimii 5 ani să nu fi funcţionat o creşă şi/sau grădiniţă în clădirea respectivă.
(3)Activitatea în grădiniţele cu profil sportiv realizate în acest program va fi menţinută cel puţin 10 ani de la obţinerea autorizaţiei de funcţionare; în caz contrar, investitorul va rambursa suma obţinută ca ajutor de stat.
(4)Beneficiarilor le este interzis să închidă activitatea altor grădiniţe/creşe aflate în administrarea lor pe o perioadă de cel puţin 7 ani de la acordarea ajutorului de stat. În caz contrar, investitorul va rambursa suma obţinută ca ajutor de stat.
(5)Investiţia respectă prevederile legislaţiei în vigoare din domeniul construcţiilor, mediului şi sănătăţii publice, precum şi normele de funcţionare pentru spaţii de învăţământ în cazul grădiniţelor cu profil sportiv.
Art. 22
(1)Beneficiarii de susţinere financiară pentru construcţia de grădiniţe cu profil sportiv au obligaţia de a asigura locuri gratuite într-o cotă procentuală de cel puţin 8% din numărul total de preşcolari înmatriculaţi, pe o perioadă de 4 ani de la obţinerea autorizaţiei de funcţionare.
(2)Beneficiarii de susţinere financiară pentru înfiinţarea, amenajarea şi dotarea grădiniţelor cu profil sportiv au obligaţia de a asigura locuri gratuite într-o cotă procentuală de cel puţin 4% din numărul total de preşcolari înmatriculaţi, pe o perioadă de 4 ani de la obţinerea autorizaţiei de funcţionare.
(3)Criteriile sociale de gratuitate se vor detalia în cadrul schemei de ajutor de stat.
(4)Beneficiarii care nu respectă prevederile de la alin. (1) şi (2) plătesc lunar către bugetul de stat o sumă reprezentând salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, în vigoare la momentul constatării încălcării obligaţiei, înmulţit cu numărul de locuri pentru care nu au acordat gratuitatea.
(5)Beneficiarii de susţinere financiară au obligaţia de a asigura pentru grădiniţele cu profil sportiv un program prelungit de activitate zilnică, precum şi funcţionarea acestora pe tot parcursul anului calendaristic, inclusiv pe perioada vacanţelor.
(6)Beneficiarii de susţinere financiară au obligaţia de a asigura accesul copiilor la un tarif accesibil, conform legislaţiei în domeniul ajutorului de stat, corelat cu costul standard pentru fiecare preşcolar stabilit prin Hotărârea Guvernului nr. 30/2018 pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 72/2013 privind aprobarea normelor metodologice pentru determinarea costului standard per elev/preşcolar şi stabilirea finanţării de bază a unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat, care se asigură din bugetul de stat, din sume defalcate din T.V.A. prin bugetele locale, pe baza costului standard per elev/preşcolar.
(7)Susţinerea financiară prevăzută la art. 18 se stabileşte prin hotărâre de Guvern în cadrul schemei de ajutor de stat.
Art. 23
Categoriile de cheltuieli eligibile, respectiv cheltuielile pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului şi cheltuielile pentru investiţia de bază vor fi precizate în cadrul schemei de ajutor de stat.
Art. 24
Beneficiarii de susţinere financiară pentru construcţia de grădiniţe cu profil sportiv au obligaţia ca pe perioada derulării proiectului şi pe o perioadă de cel puţin 7 ani de funcţionare să afişeze la loc vizibil, la sediul obiectivului, participarea la acest program; modul în care se va efectua afişarea va fi precizat în normele de aplicare a art. 18-23, aprobate prin hotărâre de Guvern.
Art. 25
(1)[textul din Art. 25, alin. (1) din capitolul I, sectiunea 3 a fost abrogat la 09-ian-2020 de Art. I, punctul 10. din Ordonanta urgenta 1/2020]
(2)Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările şi completările ulterioare, Ministerul Finanţelor Publice este autorizat să mandateze Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Fondul Român de Contragarantare în vederea emiterii de garanţii în numele şi în contul statului, în favoarea băncilor care acordă credite în cadrul Programului.
(3)Între Ministerul Finanţelor Publice şi Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru întreprinderi Mici şi Mijlocii, precum şi cu Fondul Român de Contragarantare se încheie câte o convenţie prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile părţilor în derularea Programului "gROwth - investim în copii, investim în viitor".
Art. 26
(1)Contractele prin care Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Fondul Român de Contragarantare acordă garanţiile de stat constituie titluri executorii şi au valoare de înscrisuri autentice.
(2)Sursa de plată a garanţiilor acordate de către Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Fondul Român de Contragarantare în numele şi contul statului pentru creditele acordate în cadrul Programului este bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanţelor Publice - Acţiuni Generale, titlul "Alte transferuri" cod 55, alin. "Sume rezultate din executarea garanţiilor acordate din bugetul de stat" cod 55.01.50.
(3)Creanţele rezultate din garanţiile acordate şi plătite băncilor sunt asimilate creanţelor bugetare a căror recuperare se face de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală conform prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 27
În termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Finanţelor Publice va elabora normele cu privire la caracteristicile şi condiţiile de acordare a garanţiilor în cadrul programului "gROwth - investim în copii, investim în viitor" la plafoanele de garantare şi la alocarea acestora, la comisionul de gestiune a garanţiei, la plata şi recuperarea garanţiei de stat, care vor fi aprobate prin hotărâre a Guvernului.