Capitolul i1 - Agenţia pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice - Ordonanță de urgență 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice

M.Of. 883

În vigoare
Versiune de la: 9 Septembrie 2024
CAPITOLUL I1:Agenţia pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice
Art. 41
(1)Se înfiinţează Agenţia pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice, denumită în continuare AMEPIP, organ de specialitate cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului şi în coordonarea prim-ministrului, prin Secretariatul General al Guvernului.
(2)AMEPIP are rolul de a stabili politica de guvernanţă corporativă, de a coordona implementarea regulilor în domeniu la nivelul autorităţilor publice tutelare, de a le monitoriza şi evalua, respectiv de a aplica sancţiuni pentru abaterile identificate.
(3)Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale AMEPIP se asigură de la bugetul de stat şi din venituri proprii.
(4)Veniturile proprii ale AMEPIP provin din amenzi şi dintr-un tarif de monitorizare de până la 0,1% din veniturile totale stabilite prin situaţiile financiare anuale ale întreprinderilor publice, aprobate pentru anul precedent, stabilit anual prin ordin al preşedintelui AMEPIP.
Art. 42
(1)AMEPIP este condusă de un preşedinte şi de doi vicepreşedinţi. Salarizarea pentru funcţiile de preşedinte şi de vicepreşedinte ale AMEPIP se stabileşte la nivelul coeficienţilor maximi prevăzuţi în anexa nr. IX lit. D din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, dispoziţiile art. 44 alin. (2) aplicându-se în mod corespunzător.

(2)Preşedintele şi vicepreşedinţii AMEPIP sunt persoane de înaltă competenţă profesională, absolvenţi de studii superioare şi cel puţin 10 ani de experienţă profesională în domeniul economic sau financiar, de management sau juridic, dintre care cel puţin 7 ani în funcţii de conducere executivă în societăţi cu capital privat, în întreprinderi publice sau în funcţii de conducere în administraţia publică, perioadă în care au exercitat atribuţii de conducere sau supraveghere asupra unor întreprinderi publice.
(3)Preşedintele şi vicepreşedinţii sunt numiţi prin decizie a prim-ministrului, la propunerea secretarului general al Guvernului, în urma derulării unui proces de selecţie competitiv şi deschis, pentru stabilirea propunerilor de candidaţi, cu sprijinul unui expert independent, cu experienţă relevantă în recrutarea resurselor umane. Acesta este selectat de Secretariatul General al Guvernului, printr-o procedură de achiziţie publică, potrivit prevederilor Legii nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
(31)Procedura de selecţie pentru stabilirea propunerilor de candidaţi, prevăzută la alin. (3), se aprobă prin hotărâre a Guvernului.

(32)În caz de vacanţă a funcţiei de preşedinte al AMEPIP, unul dintre vicepreşedinţi este desemnat, prin decizie a prim-ministrului, să exercite atribuţiile preşedintelui AMEPIP, până la numirea conducătorului instituţiei potrivit prevederilor alin. (3), dar nu mai mult de 6 luni.

(33)În cazul în care funcţiile de preşedinte şi de vicepreşedinţi ai AMEPIP sunt sau devin vacante, Secretariatul General al Guvernului va proceda de îndată la organizarea procesului de selecţie a candidaţilor pentru funcţiile de preşedinte şi vicepreşedinte ai AMEPIP. În această situaţie, prim-ministrul numeşte, prin decizie, preşedintele şi vicepreşedinţii, interimari, până la data numirii conducerii instituţiei potrivit prevederilor alin. (3), dar nu mai mult de 6 luni.

(4)Interdicţiile pentru numirea în funcţiile de administrator şi de director prevăzute la art. 4 se aplică în mod corespunzător preşedintelui şi vicepreşedinţilor AMEPIP.
(5)Mandatul preşedintelui, respectiv al vicepreşedinţilor AMEPIP este de 4 ani şi poate fi reînnoit o singură dată.
(6)Preşedintele AMEPIP conduce întreaga activitate a instituţiei, numeşte şi eliberează din funcţie personalul, în condiţiile legii.
(7)Preşedintele AMEPIP este ordonator principal de credite. Preşedintele AMEPIP poate delega această calitate, în condiţiile legii, unui vicepreşedinte, secretarului general sau altor persoane împuternicite în acest scop, cu excepţia conducătorului compartimentului financiar-contabil. Prin ordin al preşedintelui AMEPIP se precizează competenţele delegate şi condiţiile delegării acestora.
(8)Preşedintele reprezintă AMEPIP în raporturile cu autorităţile publice tutelare, cu celelalte autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale, cu persoane fizice şi juridice române sau străine, precum şi în justiţie.
(9)În exercitarea atribuţiilor care îi revin, preşedintele AMEPIP emite ordine, decizii şi avize. Actele administrative ale preşedintelui AMEPIP pot fi atacate la instanţa de contencios administrativ din cadrul Curţii de Apel Bucureşti, în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(10)Mandatul preşedintelui şi al vicepreşedinţilor AMEPIP încetează în următoarele situaţii:
a)la expirarea duratei mandatului;
b)prin demisie;
c)prin deces;
d)de drept, la survenirea uneia dintre situaţiile prevăzute la art. 4, constatată potrivit legii;
e)prin revocare, dispusă prin decizia prim-ministrului, la propunerea secretarului general al Guvernului, pentru încălcarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, luând în considerare şi raportul de audit prevăzut la art. 411, după caz.
(11)Preşedintele şi vicepreşedinţii AMEPIP sunt obligaţi să notifice, în scris, de îndată, secretarul general al Guvernului asupra oricărui impediment dintre cele prevăzute la alin. (10) lit. d). În cazul în care s-a dispus trimiterea în judecată pentru săvârşirea uneia dintre faptele prevăzute la art. 4 lit. g) şi h) sau a oricărei alte infracţiuni săvârşite cu intenţie, mandatul preşedintelui, respectiv al vicepreşedintelui este suspendat de către prim-ministru, prin decizie.
(12)În cazul suspendării preşedintelui, atribuţiile sale se exercită de către unul dintre vicepreşedinţi, desemnat prin decizie a prim-ministrului, la propunerea secretarului general al Guvernului. În cazul suspendării unuia dintre vicepreşedinţi, atribuţiile acestuia se exercită de către preşedinte sau de către celălalt vicepreşedinte, desemnat prin ordin al preşedintelui AMEPIP.
(13)În situaţiile prevăzute la alin. (10) se va proceda, conform prevederilor alin. (2)-(4), la selectarea şi numirea unui nou preşedinte sau vicepreşedinte, pentru restul de mandat rămas.
(14)Vicepreşedinţii îndeplinesc atribuţiile delegate de preşedinte, prin ordin.
Art. 43
AMEPIP are un secretar general, înalt funcţionar public, numit şi eliberat din funcţie în condiţiile legii, care îndeplineşte atribuţiile prevăzute la art. 61 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi alte atribuţii încredinţate de preşedintele AMEPIP.
Art. 44
(1)Personalul AMEPIP este format din funcţionari publici şi personal contractual.
(2)Salarizarea personalului AMEPIP se realizează la nivelul maxim al drepturilor salariale prevăzut pentru funcţiile publice din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, majorat cu 50%, prin derogare de la prevederile Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Structura organizatorică a AMEPIP este prevăzută în hotărârea de organizare şi funcţionare a AMEPIP.
(4)În vederea îndeplinirii rolului prevăzut la art. 41 alin. (2), AMEPIP exercită următoarele atribuţii principale:
a)iniţierea, prin Secretariatul General al Guvernului, a proiectelor de acte normative în domeniul guvernanţei corporative a întreprinderilor publice şi avizarea proiectelor de acte normative cu incidenţă în domeniul său de competenţă;
b)elaborarea şi implementarea de reglementări, aprobate prin ordin al preşedintelui AMEPIP, în scopul aplicării principiilor de guvernanţă corporativă;
c)elaborarea sau modificarea, cu consultarea ministerelor de resort, a politicii de proprietate a statului şi transmiterea către Guvern, în vederea aprobării, prin hotărâre;
d)monitorizarea şi evaluarea implementării principiilor de guvernanţă corporativă de către autorităţile publice tutelare şi întreprinderile publice, în concordanţă cu prevederile legale aplicabile şi cele mai bune practici internaţionale în materie, respectiv notificarea imediată a autorităţii publice tutelare responsabile sau a întreprinderii publice, în cazul unor încălcări, cu propuneri de remediere;
e)participarea la procedura de selecţie pentru numirea administratorilor de întreprinderi publice de la nivel central, prin reprezentanţii săi în comisia de nominalizare şi selecţie;
f)organizarea procedurilor de selecţie a expertului independent, membru în comisia de selecţie şi nominalizare, în cazul întreprinderilor publice la nivel central, cu respectarea prevederilor legale privind achiziţiile publice;
g)publicarea listei administratorilor de întreprinderi publice şi a listei directorilor în funcţie, pe pagina de internet, pe baza datelor transmise de autorităţile publice tutelare;
h)monitorizarea implementării politicii de remunerare în conformitate cu principiile de remunerare a membrilor consiliului de administraţie/supraveghere/directori/directorat al întreprinderilor publice, precum şi a politicii de dividende pentru întreprinderile publice;
i)sprijinirea, îndrumarea şi acordarea de consultanţă pe probleme de guvernanţă corporativă, la solicitarea autorităţilor publice tutelare sau a întreprinderilor publice;
j)furnizarea de recomandări întreprinderilor publice şi autorităţilor publice tutelare, la solicitarea acestora;
k)monitorizarea obiectivelor şi a strategiilor întreprinderilor publice;
l)colectarea, monitorizarea şi publicarea pe pagina proprie de internet a rezultatelor de performanţă financiară şi nefinanciară a întreprinderilor publice, pe baza indicatorilor de performanţă furnizaţi de întreprinderile publice, incluşi în tabloul de bord;
m)monitorizarea performanţei întreprinderilor publice pe baza evaluării indicatorilor de performanţă, realizată de autorităţile publice tutelare;
n)elaborarea de informări privind performanţa întreprinderilor publice şi transmiterea acestora Guvernului şi, respectiv, Parlamentului, precum şi aducerea la cunoştinţa publicului prin publicarea pe pagina de internet;
o)monitorizarea respectării cadrului legal în materie de integritate, a aplicării planurilor de integritate elaborate de întreprinderile publice şi a implementării Strategiei Naţionale Anticorupţie 2021-2025;
p)aplicarea de sancţiuni autorităţilor publice tutelare, întreprinderilor publice, persoanelor fizice responsabile şi publicarea acestora pe pagina de internet;
q)încasarea de tarife, cote şi alte taxe administrative pentru serviciile prestate, conform legislaţiei secundare;
r)organizarea de programe de formare pentru personalul autorităţilor publice tutelare, întreprinderilor publice, administratori, directori, precum şi alte persoane interesate, pe teme de guvernanţă corporativă;
s)verificarea respectării de către autorităţile publice tutelare a obligaţiei de a asigura o separare clară între funcţia de proprietate şi funcţia de reglementare prin organizarea distinctă a departamentelor de guvernanţă corporativă, respectiv de reglementare, şi aplicarea de sancţiuni în cazul unor încălcări.
(5)AMEPIP are următoarele competenţe şi responsabilităţi principale:
a)în legătură cu stabilirea, aprobarea şi monitorizarea indicatorilor-cheie de performanţă pentru întreprinderile publice
aflate în subordinea autorităţilor publice tutelare de la nivel central:
(i)aprobă nivelul minim al indicatorilor-cheie de performanţă pentru întreprinderile publice, la care se adaugă şi alţi indicatori şi îi include în tabloul de bord;
(ii)primeşte de la autorităţile publice tutelare propunerile pentru scrisorile de aşteptări, precum şi, ulterior, planurile de administrare pentru întreprinderile publice, care cuprind indicatorii-cheie de performanţă care vor fi incluşi în contractele de mandat, anterior aprobării lor de către acestea;
(iii)revizuieşte planurile de administrare pentru întreprinderile publice, verificând dacă indicatorii-cheie de performanţă au fost stabiliţi în conformitate cu dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenţă şi, în cazuri specifice, formulează puncte de vedere cu privire la indicatorii-cheie de performanţă pe care îi consideră insuficienţi pentru a îmbunătăţi performanţa întreprinderii publice în cauză; în cazul în care indicatorii-cheie de performanţă sunt insuficienţi, avizarea finală a acestora se suspendă până când autoritatea publică tutelară sau întreprinderea publică hotărăşte modificarea acestora. Dacă nu are loc modificarea, AMEPIP informează Guvernul şi/sau autoritatea publică tutelară în acest sens;
(iv)avizează nivelul minim al indicatorilor-cheie de performanţă pentru întreprinderile publice, la care se adaugă şi alţi indicatori, şi îi include în tabloul de bord;
(v)monitorizează, evaluează şi publică un raport anual privind gradul de îndeplinire a indicatorilor de performanţă pentru fiecare întreprindere publică, pe baza informaţiilor primite de la autorităţile publice tutelare şi de la întreprinderile publice în vederea elaborării viitorilor indicatori de performanţă şi în scopul îmbunătăţirii performanţei întreprinderilor publice;
(vi)AMEPIP poate sancţiona întreprinderile publice, autorităţile publice tutelare şi persoanele fizice vinovate de neîndeplinirea cu rea-credinţă a indicatorilor de performanţă; neîndeplinirea în mod repetat a indicatorilor de performanţă de către întreprinderea publică sancţionată poate conduce la preluarea de către AMEPIP a calităţii de autoritate publică tutelară, prin act normativ aprobat de Guvern;
b)în legătură cu monitorizarea indicatorilor-cheie de performanţă pentru întreprinderile publice aflate în subordinea unităţilor administrativ-teritoriale:
(i)monitorizează, evaluează şi publică un raport anual privind gradul de îndeplinire a indicatorilor de performanţă pentru fiecare întreprindere publică, pe baza informaţiilor primite de la autorităţile publice tutelare şi de la întreprinderile publice aflate sub autoritatea acestora în vederea elaborării viitorilor indicatori de performanţă şi în scopul îmbunătăţirii performanţei întreprinderilor publice;
(ii)AMEPIP poate sancţiona întreprinderile publice, autorităţile publice tutelare şi persoanele fizice vinovate de neîndeplinirea cu rea-credinţă a indicatorilor de performanţă, în vederea elaborării viitorilor indicatori de performanţă şi în scopul îmbunătăţirii performanţei întreprinderilor publice;
c)în legătură cu procedura de selecţie şi nominalizare a administratorilor de întreprinderi publice la nivel central şi local, AMEPIP are responsabilitatea finală de a asigura o procedură de selecţie transparentă şi competitivă, sens în care are următoarele atribuţii:
(i)participă la procedura de selecţie şi nominalizare a administratorilor prin reprezentanţii săi numiţi în comisia de selecţie şi nominalizare, în mod obligatoriu pentru întreprinderile publice de la nivel central, respectiv la solicitarea autorităţii publice tutelare, pentru întreprinderile publice de la nivel local;
(ii)verifică respectarea procedurilor de selecţie şi nominalizare pentru întreprinderile publice de la nivel local;
(iii)constituie şi gestionează baza de date a corpului administratorilor de întreprinderi publice;
(iv)primeşte şi verifică scrisorile de motivaţie din partea candidaţilor pentru corpul administratorilor de întreprinderi publice;
(v)aprobă, prin ordin, regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare al comisiilor de selecţie şi nominalizare, cu respectarea metodologei prevăzute la art. 46 alin. (2);
(vi)avizează prelungirea, în mod excepţional, a mandatelor provizorii ale administratorilor în condiţiile prevăzute la art. 291 alin. (3);
(vii)primeşte rapoartele finale ale comisiilor de selecţie şi nominalizare de la autorităţile publice tutelare, în termen de 3 zile lucrătoare de la finalizarea procedurilor de selecţie şi nominalizare a administratorilor. În termen de 10 zile de la data primirii raportului, AMEPIP emite un aviz conform prin care aprobă sau anulează procedura, dispunând măsuri de remediere astfel cum acestea vor fi reglementate prin normele metodologice de aplicare a dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă şi/sau sancţiuni în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 45
(1)Înscrierea în corpul administratorilor de întreprinderi publice este voluntară. Candidaţii care fac parte din corpul administratorilor de întreprinderi publice pot participa la procedura de selecţie şi nominalizare pentru posturi vacante de administrator.
(2)Pot participa la procedura de selecţie şi alţi candidaţi care nu fac parte din corpul administratorilor de întreprinderi publice şi aplică pentru respectivele posturi. Este interzisă discriminarea între candidaţi în funcţie de apartenenţa sau neapartenenţa la corpul administratorilor de întreprinderi publice.
(3)Pentru candidaţii prevăzuţi la alin. (2), autoritatea publică tutelară transmite AMEPIP documentele depuse de aceştia, în vederea verificării îndeplinirii condiţiilor legale de selecţie şi numire, în termen de două zile lucrătoare de la finalizarea perioadei de depunere.
(4)AMEPIP verifică documentele înaintate de candidaţi şi transmite autorităţii publice tutelare avizul conform în termen de două zile lucrătoare.
Art. 46
(1)Metodologia de stabilire a indicatorilor de performanţă financiari şi nefinanciari şi a componentei variabile a remuneraţiei membrilor consiliului de administraţie/supraveghere/directori/directorat al întreprinderilor publice se aprobă de Guvern, prin hotărâre, la propunerea AMEPIP, după consultarea autorităţilor publice tutelare şi a structurilor asociative ale autorităţilor publice locale.
(2)Prin norme metodologice elaborate de AMEPIP împreună cu ministerele de resort care îndeplinesc atribuţii de autoritate publică tutelară pentru întreprinderile publice se aprobă, prin hotărâre a Guvernului, un cadru unitar pentru stabilirea criteriilor de selecţie, de întocmire a listei scurte de candidaţi, de stabilire a clasamentului acestora, procedura privind numirile finale, precum şi orice alte măsuri necesare implementării prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 47
(1)AMEPIP monitorizează, în conformitate cu prevederile legale aplicabile, cel puţin cinci categorii de indicatori de performanţă financiară, determinaţi în funcţie de specificul fiecărui sector de piaţă unde întreprinderea publică activează, precum şi în funcţie de caracteristicile întreprinderii publice în cauză.
(2)Categoriile de indicatori de performanţă financiari obligatorii şi aplicabili tuturor întreprinderilor publice sunt următoarele:
a)politica de investiţii;
b)finanţarea;
c)operaţiuni;
d)rentabilitatea;
e)rata de distribuţie a profitului sub formă de dividende.
(3)Detalierea caracteristicilor indicatorilor de performanţă financiari prevăzuţi la alin. (2) se realizează prin hotărâre a Guvernului.
Art. 48
(1)AMEPIP şi autoritatea publică tutelară nu pot interveni în activitatea de administrare curentă a întreprinderii publice. Orice decizii luate cu încălcarea acestei limitări sunt lovite de nulitate absolută.
(2)Consiliul de administraţie, consiliul de supraveghere şi directorii, în cazul delegării atribuţiilor de conducere, sunt responsabili pentru deciziile de conducere ale întreprinderii publice, precum şi pentru implementarea planului de administrare şi răspund pentru performanţa asumată şi realizată.
Art. 49
(1)Comisia de selecţie şi nominalizare constituită la nivelul autorităţilor publice tutelare centrale are următoarea componenţă:
a)2 membri desemnaţi prin ordin de către conducătorul autorităţii publice tutelare;
b)2 membri desemnaţi de AMEPIP, prin ordin al preşedintelui;
c)un expert independent, selectat de AMEPIP.
d)[textul din Art. 4^9, alin. (1), litera D. din capitolul I^1 a fost abrogat la 25-iul-2023 de Actul din Rectificare din 2023]
(2)Preşedintele comisiei de selecţie şi nominalizare este desemnat dintre reprezentanţii autorităţii publice tutelare.
(3)La autorităţile publice tutelare locale, comisia de selecţie şi nominalizare este numită prin hotărâre a autorităţii deliberative, la propunerea primarului sau preşedintelui consiliului judeţean, după caz, şi se compune din:
a)2 membri desemnaţi de conducătorul autorităţii publice tutelare;
b)un expert independent, selectat de autoritatea publică tutelară.
(4)La solicitarea autorităţii publice tutelare locale, AMEPIP poate desemna, prin ordin, 2 membri în comisia de selecţie şi monitorizare, caz în care comisia prevăzută la alin. (3) va avea 5 membri.
(5)Comisia de selecţie şi nominalizare are următoarele atribuţii principale:
a)desfăşoară procedura de selecţie a administratorilor, cu asigurarea conformităţii şi transparenţei acesteia;
b)evaluează candidaţii, pregăteşte şi comunică adunării generale a acţionarilor şi autorităţilor publice tutelare lista scurtă a candidaţilor şi clasamentul acestora;
c)notifică AMEPIP în cazul apariţiei oricăror abateri de la prevederile legale referitoare la derularea procedurii de selecţie, în vederea aplicării de sancţiuni şi dispunerii de măsuri de remediere.
(6)Orice persoană interesată poate sesiza AMEPIP în cazul apariţiei oricăror abateri de la prevederile legale referitoare la derularea procedurii de selecţie.
Art. 410
(1)Evaluarea managementului AMEPIP se face o dată la 2 ani, printr-un audit extern independent.
(2)Selectarea entităţii care va efectua auditul se face de către Secretariatul General al Guvernului, cu respectarea prevederilor legale privind achiziţiile publice.
(3)La procedura de achiziţie publică nu pot participa entităţi din sectorul public sau entităţi din sectorul privat la care statul este acţionar.
(4)Cu 6 luni înainte de expirarea mandatelor preşedintelui şi vicepreşedinţilor AMEPIP se întocmeşte un nou raport de audit, în condiţiile prevăzute la art. 411 alin. (1) şi (2).

Art. 411
(1)Raportul de audit se întocmeşte în primele 3 luni ale anului următor perioadei auditate şi cuprinde, în mod obligatoriu, aprecieri asupra activităţii preşedintelui şi vicepreşedinţilor AMEPIP, recomandări privind modul de îndeplinire a atribuţiilor manageriale, realizarea obiectivelor instituţiei, organizarea eficientă, comunicarea, precum şi asumarea responsabilităţilor de către conducerea AMEPIP.
(2)În termen de maximum 10 zile de la primirea raportului de audit, secretarul general al Guvernului înaintează prim-ministrului propunerile corespunzătoare potrivit raportului de audit.
(3)Raportul de evaluare a managementului AMEPIP se publică pe pagina de internet a Secretariatului General al Guvernului şi pe pagina de internet a AMEPIP.

(4)Evaluarea favorabilă a mandatelor preşedintelui, respectiv vicepreşedinţilor AMEPIP, în baza raportului de audit prevăzut la 410 alin. (4), permite prim-ministrului numirea acestora pentru un nou mandat, fără a se mai organiza procesul de selecţie prevăzut la art. 42 alin. (3).