Art. 44. - Art. 4 4 - Ordonanță de urgență 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice

M.Of. 883

În vigoare
Versiune de la: 9 Septembrie 2024
Art. 44
(1)Personalul AMEPIP este format din funcţionari publici şi personal contractual.
(2)Salarizarea personalului AMEPIP se realizează la nivelul maxim al drepturilor salariale prevăzut pentru funcţiile publice din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, majorat cu 50%, prin derogare de la prevederile Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Structura organizatorică a AMEPIP este prevăzută în hotărârea de organizare şi funcţionare a AMEPIP.
(4)În vederea îndeplinirii rolului prevăzut la art. 41 alin. (2), AMEPIP exercită următoarele atribuţii principale:
a)iniţierea, prin Secretariatul General al Guvernului, a proiectelor de acte normative în domeniul guvernanţei corporative a întreprinderilor publice şi avizarea proiectelor de acte normative cu incidenţă în domeniul său de competenţă;
b)elaborarea şi implementarea de reglementări, aprobate prin ordin al preşedintelui AMEPIP, în scopul aplicării principiilor de guvernanţă corporativă;
c)elaborarea sau modificarea, cu consultarea ministerelor de resort, a politicii de proprietate a statului şi transmiterea către Guvern, în vederea aprobării, prin hotărâre;
d)monitorizarea şi evaluarea implementării principiilor de guvernanţă corporativă de către autorităţile publice tutelare şi întreprinderile publice, în concordanţă cu prevederile legale aplicabile şi cele mai bune practici internaţionale în materie, respectiv notificarea imediată a autorităţii publice tutelare responsabile sau a întreprinderii publice, în cazul unor încălcări, cu propuneri de remediere;
e)participarea la procedura de selecţie pentru numirea administratorilor de întreprinderi publice de la nivel central, prin reprezentanţii săi în comisia de nominalizare şi selecţie;
f)organizarea procedurilor de selecţie a expertului independent, membru în comisia de selecţie şi nominalizare, în cazul întreprinderilor publice la nivel central, cu respectarea prevederilor legale privind achiziţiile publice;
g)publicarea listei administratorilor de întreprinderi publice şi a listei directorilor în funcţie, pe pagina de internet, pe baza datelor transmise de autorităţile publice tutelare;
h)monitorizarea implementării politicii de remunerare în conformitate cu principiile de remunerare a membrilor consiliului de administraţie/supraveghere/directori/directorat al întreprinderilor publice, precum şi a politicii de dividende pentru întreprinderile publice;
i)sprijinirea, îndrumarea şi acordarea de consultanţă pe probleme de guvernanţă corporativă, la solicitarea autorităţilor publice tutelare sau a întreprinderilor publice;
j)furnizarea de recomandări întreprinderilor publice şi autorităţilor publice tutelare, la solicitarea acestora;
k)monitorizarea obiectivelor şi a strategiilor întreprinderilor publice;
l)colectarea, monitorizarea şi publicarea pe pagina proprie de internet a rezultatelor de performanţă financiară şi nefinanciară a întreprinderilor publice, pe baza indicatorilor de performanţă furnizaţi de întreprinderile publice, incluşi în tabloul de bord;
m)monitorizarea performanţei întreprinderilor publice pe baza evaluării indicatorilor de performanţă, realizată de autorităţile publice tutelare;
n)elaborarea de informări privind performanţa întreprinderilor publice şi transmiterea acestora Guvernului şi, respectiv, Parlamentului, precum şi aducerea la cunoştinţa publicului prin publicarea pe pagina de internet;
o)monitorizarea respectării cadrului legal în materie de integritate, a aplicării planurilor de integritate elaborate de întreprinderile publice şi a implementării Strategiei Naţionale Anticorupţie 2021-2025;
p)aplicarea de sancţiuni autorităţilor publice tutelare, întreprinderilor publice, persoanelor fizice responsabile şi publicarea acestora pe pagina de internet;
q)încasarea de tarife, cote şi alte taxe administrative pentru serviciile prestate, conform legislaţiei secundare;
r)organizarea de programe de formare pentru personalul autorităţilor publice tutelare, întreprinderilor publice, administratori, directori, precum şi alte persoane interesate, pe teme de guvernanţă corporativă;
s)verificarea respectării de către autorităţile publice tutelare a obligaţiei de a asigura o separare clară între funcţia de proprietate şi funcţia de reglementare prin organizarea distinctă a departamentelor de guvernanţă corporativă, respectiv de reglementare, şi aplicarea de sancţiuni în cazul unor încălcări.
(5)AMEPIP are următoarele competenţe şi responsabilităţi principale:
a)în legătură cu stabilirea, aprobarea şi monitorizarea indicatorilor-cheie de performanţă pentru întreprinderile publice
aflate în subordinea autorităţilor publice tutelare de la nivel central:
(i)aprobă nivelul minim al indicatorilor-cheie de performanţă pentru întreprinderile publice, la care se adaugă şi alţi indicatori şi îi include în tabloul de bord;
(ii)primeşte de la autorităţile publice tutelare propunerile pentru scrisorile de aşteptări, precum şi, ulterior, planurile de administrare pentru întreprinderile publice, care cuprind indicatorii-cheie de performanţă care vor fi incluşi în contractele de mandat, anterior aprobării lor de către acestea;
(iii)revizuieşte planurile de administrare pentru întreprinderile publice, verificând dacă indicatorii-cheie de performanţă au fost stabiliţi în conformitate cu dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenţă şi, în cazuri specifice, formulează puncte de vedere cu privire la indicatorii-cheie de performanţă pe care îi consideră insuficienţi pentru a îmbunătăţi performanţa întreprinderii publice în cauză; în cazul în care indicatorii-cheie de performanţă sunt insuficienţi, avizarea finală a acestora se suspendă până când autoritatea publică tutelară sau întreprinderea publică hotărăşte modificarea acestora. Dacă nu are loc modificarea, AMEPIP informează Guvernul şi/sau autoritatea publică tutelară în acest sens;
(iv)avizează nivelul minim al indicatorilor-cheie de performanţă pentru întreprinderile publice, la care se adaugă şi alţi indicatori, şi îi include în tabloul de bord;
(v)monitorizează, evaluează şi publică un raport anual privind gradul de îndeplinire a indicatorilor de performanţă pentru fiecare întreprindere publică, pe baza informaţiilor primite de la autorităţile publice tutelare şi de la întreprinderile publice în vederea elaborării viitorilor indicatori de performanţă şi în scopul îmbunătăţirii performanţei întreprinderilor publice;
(vi)AMEPIP poate sancţiona întreprinderile publice, autorităţile publice tutelare şi persoanele fizice vinovate de neîndeplinirea cu rea-credinţă a indicatorilor de performanţă; neîndeplinirea în mod repetat a indicatorilor de performanţă de către întreprinderea publică sancţionată poate conduce la preluarea de către AMEPIP a calităţii de autoritate publică tutelară, prin act normativ aprobat de Guvern;
b)în legătură cu monitorizarea indicatorilor-cheie de performanţă pentru întreprinderile publice aflate în subordinea unităţilor administrativ-teritoriale:
(i)monitorizează, evaluează şi publică un raport anual privind gradul de îndeplinire a indicatorilor de performanţă pentru fiecare întreprindere publică, pe baza informaţiilor primite de la autorităţile publice tutelare şi de la întreprinderile publice aflate sub autoritatea acestora în vederea elaborării viitorilor indicatori de performanţă şi în scopul îmbunătăţirii performanţei întreprinderilor publice;
(ii)AMEPIP poate sancţiona întreprinderile publice, autorităţile publice tutelare şi persoanele fizice vinovate de neîndeplinirea cu rea-credinţă a indicatorilor de performanţă, în vederea elaborării viitorilor indicatori de performanţă şi în scopul îmbunătăţirii performanţei întreprinderilor publice;
c)în legătură cu procedura de selecţie şi nominalizare a administratorilor de întreprinderi publice la nivel central şi local, AMEPIP are responsabilitatea finală de a asigura o procedură de selecţie transparentă şi competitivă, sens în care are următoarele atribuţii:
(i)participă la procedura de selecţie şi nominalizare a administratorilor prin reprezentanţii săi numiţi în comisia de selecţie şi nominalizare, în mod obligatoriu pentru întreprinderile publice de la nivel central, respectiv la solicitarea autorităţii publice tutelare, pentru întreprinderile publice de la nivel local;
(ii)verifică respectarea procedurilor de selecţie şi nominalizare pentru întreprinderile publice de la nivel local;
(iii)constituie şi gestionează baza de date a corpului administratorilor de întreprinderi publice;
(iv)primeşte şi verifică scrisorile de motivaţie din partea candidaţilor pentru corpul administratorilor de întreprinderi publice;
(v)aprobă, prin ordin, regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare al comisiilor de selecţie şi nominalizare, cu respectarea metodologei prevăzute la art. 46 alin. (2);
(vi)avizează prelungirea, în mod excepţional, a mandatelor provizorii ale administratorilor în condiţiile prevăzute la art. 291 alin. (3);
(vii)primeşte rapoartele finale ale comisiilor de selecţie şi nominalizare de la autorităţile publice tutelare, în termen de 3 zile lucrătoare de la finalizarea procedurilor de selecţie şi nominalizare a administratorilor. În termen de 10 zile de la data primirii raportului, AMEPIP emite un aviz conform prin care aprobă sau anulează procedura, dispunând măsuri de remediere astfel cum acestea vor fi reglementate prin normele metodologice de aplicare a dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă şi/sau sancţiuni în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă.