Ordinul 3654/2015 privind aprobarea procedurii de eliberare a certificatului de atestare fiscală, a certificatului de obligaţii bugetare, precum şi a modelului şi conţinutului acestora

M.Of. 954

În vigoare
Versiune de la: 26 Decembrie 2019
Ordinul 3654/2015 privind aprobarea procedurii de eliberare a certificatului de atestare fiscală, a certificatului de obligaţii bugetare, precum şi a modelului şi conţinutului acestora
Dată act: 15-dec-2015
Emitent: Agentia Nationala de Administrare Fiscala
În baza prevederilor art. 158 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală emite următorul ordin:
CAPITOLUL I:Certificatul de atestare fiscală
Art. 1
(1)Organul fiscal central competent pentru administrarea creanţelor fiscale datorate de contribuabili/plătitori are obligaţia de a elibera certificatul care atestă modul de îndeplinire a obligaţiilor de plată a impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor obligaţii bugetare individualizate în titluri executorii, emise potrivit legii şi existente în evidenţa organului fiscal central competent, în vederea recuperării, denumit în continuare certificat de atestare fiscală, în următoarele situaţii:
a)la solicitarea contribuabililor/plătitorilor, prin depunerea unei cereri de eliberare a certificatului de atestare fiscală;
b)la solicitarea instituţiilor/autorităţilor publice, în cazurile şi în condiţiile prevăzute de reglementările legale în vigoare, prin depunerea unei adrese de eliberare a certificatului de atestare fiscală;
c)din oficiu, în situaţia în care se schimbă competenţa de administrare a creanţelor fiscale, ca urmare a schimbării domiciliului fiscal sau a altor situaţii prevăzute de lege;
d)la solicitarea deţinătorilor de titluri de participare la o societate, prin depunerea unei cereri de eliberare a certificatului de atestare fiscală;
e)la solicitarea oricărei persoane fizice sau juridice, alta decât cea prevăzută la art. 69 alin. (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul de procedură fiscală, numai cu acordul scris al contribuabilului în cauză, prin depunerea unei cereri de eliberare a certificatului de atestare fiscală;
f)la solicitarea notarilor publici, pentru persoana fizică pentru care se dezbate succesiunea, prin depunerea unei cereri de eliberare a certificatului de atestare fiscală.
(2)În situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. a), b), d) şi e), solicitanţii depun cererea/adresa de eliberare a certificatului de atestare fiscală la organul fiscal central competent pentru administrarea obligaţiilor fiscale datorate de contribuabil/plătitor pentru care se emite certificatul de atestare fiscală.
(3)Cererea/Adresa de eliberare a certificatului de atestare fiscală se depune:
a)la registratura organului fiscal central competent;
b)prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire;
c)prin intermediul serviciului «Spaţiu privat virtual»;
d)prin intermediul sistemului informatic pus la dispoziţia autorităţilor şi instituţiilor publice din administraţia publică centrală şi locală în vederea furnizării de servicii;
e)prin intermediul sistemului informatic pus la dispoziţia instituţiilor de credit, în spaţiul privat de pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.

(31)În situaţia în care cererea/adresa de eliberare a certificatului de atestare fiscală a fost depusă/transmisă la un alt organ fiscal decât cel competent în eliberarea certificatului, acesta comunică de îndată solicitantului eroarea şi indică organul fiscal central competent la care trebuie să depună cererea/adresa.

(4)În situaţia în care contribuabilul are de încasat sume certe, lichide şi exigibile de la autorităţile contractante definite potrivit Legii nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, odată cu depunerea cererii de eliberare a certificatului de atestare fiscală depune, în original, şi documentul eliberat de autorităţile contractante prin care se certifică cuantumul sumelor certe, lichide şi exigibile pe care contribuabilul le are de încasat de la acestea. În situaţia în care contribuabilul depune cererea prin mijloace de transmitere la distanţă, documentul eliberat de autorităţile contractante se depune în original la instituţia care solicită certificatul de atestare fiscală. Informaţiile astfel înscrise în certificatul de atestare fiscală sunt valabile numai dacă coincid cu datele înscrise în documentele eliberate de autorităţile contractante. Documentul este valabil 20 de zile de la data emiterii şi trebuie să fie în termen de valabilitate la data depunerii cererii de eliberare a certificatului de atestare fiscală.

(5)Documentul emis de autoritatea contractantă cuprinde, obligatoriu, următoarele elemente:
a)denumirea autorităţii contractante;
b)data emiterii documentului;
c)numărul şi data încheierii contractului dintre contribuabil şi autoritatea contractantă;
d)sumele certe, lichide şi exigibile datorate până la data emiterii documentului de către autoritatea contractantă, defalcate pe fiecare contract în parte;
e)precizarea că documentul este emis în vederea eliberării certificatului de atestare fiscală;
f)numele, prenumele, funcţia şi semnătura persoanelor împuternicite ale autorităţii contractante;
g)ştampila autorităţii contractante.
(6)În situaţia prevăzută la alin. (1) lit. f), solicitanţii depun cererea de eliberare a certificatului de atestare fiscală prin mijloace electronice de comunicare în conformitate cu actul normativ care le reglementează sau în format hârtie la registratura organului fiscal competent, în cazul în care aceste mijloace electronice prezintă disfuncţionalităţi.

(7)Adresa de eliberare a certificatului de atestare fiscală trebuie să conţină următoarele elemente:
a)datele de identificare ale autorităţii publice solicitante;
b)datele de identificare ale contribuabilului/plătitorului; în acest caz este obligatorie menţionarea denumirii/numelui şi prenumelui, precum şi a codului de identificare fiscală al contribuabilului/plătitorului;
c)temeiul legal al solicitării;
d)scopul solicitării.
(8)Prin organ fiscal central competent se înţelege organul fiscal prevăzut la art. 30, art. 33, art. 35 sau art. 40 din Codul de procedură fiscală.
(9)În cazul persoanelor fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere, cererea se depune la organul fiscal central în a cărui rază teritorială contribuabilul îşi are domiciliul fiscal prevăzut la art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedură fiscală. În cerere, contribuabilul/plătitorul menţionează şi sediul activităţii sau locul unde se desfăşoară electiv activitatea principală, după caz. În scopul eliberării certificatului de atestare fiscală, organele fiscale centrale competente colaborează în vederea stabilirii situaţiei fiscale reale, în acest scop, organele fiscale centrale în a căror rază teritorială se află sediul activităţii/locul de desfăşurare a activităţii principale comunică organului fiscal central competent pentru eliberarea certificatului de atestare fiscală informaţiile solicitate cel mai târziu în ziua următoare primirii solicitării.
(91)Prin excepţie de la alin. (9), în cazul persoanelor fizice care exercită profesii libere sub forma asocierilor, cererea se depune la organul fiscal central în a cărui rază teritorială contribuabilul îşi are domiciliul fiscal prevăzut la art. 31 alin. (1) lit. d) din Codul de procedură fiscală, fără a conţine informaţii cu privire la modul de îndeplinire al obligaţiilor fiscale de către membrii acestora. În acest caz, certificatul de atestare fiscală este însoţit de certificatele de atestare fiscală ale fiecăruia dintre membrii acestora, eliberate de organele fiscale centrale în a căror rază teritorială aceştia îşi au domiciliul fiscal potrivit legii.

(10)Certificatul de atestare fiscală se semnează de către conducătorul organului fiscal central emitent.
Art. 2
Potrivit prevederilor art. 344 din Codul de procedură fiscală eliberarea certificatului de atestare fiscală nu este supusă taxelor extrajudiciare de timbru.
Art. 3
(1)În vederea eliberării certificatului de atestare fiscală, organul fiscal central competent verifică:
a)dosarul fiscal al contribuabilului, cu excepţia declaraţiilor informative şi a bilanţurilor contabile. În situaţia prevăzută la art. 1 alin. (1) lit. f), nu se mai verifică situaţia depunerii declaraţiilor fiscale ale persoanei decedate;

b)fişa pentru evidenţa analitică pe plătitori a contribuabilului;
c)existenţa sumelor de restituit/rambursat pentru care nu au fost emise decizii de restituire/rambursare până la data depunerii cererii de eliberare a certificatului de atestare fiscală;
d)existenţa deciziilor de rambursare sau, după caz, a documentaţiei aprobate pentru soluţionarea cererii de restituire pentru care nu au fost emise şi înregistrate în evidenţa fiscală decizii de compensare/restituire;
e)existenţa documentului eliberat de autorităţile contractante prin care se certifică cuantumul sumelor certe, lichide şi exigibile pe care contribuabilul/plătitorul le are de încasat de la acestea;
f)existenţa acordului scris al contribuabilului pentru situaţia prevăzută la art. 1 alin. (1) lit. e), conform modelului prevăzut în anexa nr. 1;
g)[textul din Art. 3, alin. (1), litera G. din capitolul I a fost abrogat la 26-dec-2019 de Art. I, punctul 7. din Ordinul 3008/2019]
(2)În situaţia în care cererea de eliberare a certificatului de atestare fiscală este depusă de către deţinătorul de titluri de participare organul fiscal central competent verifică dacă solicitantul are calitatea de deţinător de titluri de participare.
Art. 4
(1)Dacă organul fiscal central competent constată că nu au fost depuse de către contribuabil declaraţiile de impunere, acesta înştiinţează contribuabilul privind depăşirea termenului legal de depunere a declaraţiei de impunere, potrivit prevederilor art. 103 şi 107 din Codul de procedură fiscală. În acest caz, termenul de eliberare a certificatului de atestare fiscală se prelungeşte cu perioada cuprinsă între data transmiterii înştiinţării şi data depunerii declaraţiilor de impunere sau data comunicării deciziei de impunere din oficiu, după caz.
(2)În situaţia în care organul fiscal central competent constată că, anterior depunerii cererii de eliberare a certificatului de atestare fiscală, contribuabilul/plătitorul a fost înştiinţat cu privire la depăşirea termenului legal de depunere a declaraţiei de impunere, acesta emite şi comunică decizia de impunere din oficiu până la emiterea certificatului de atestare fiscală, dacă s-a împlinit termenul de 15 zile de la înştiinţarea contribuabilului. Dacă termenul de 15 zile se împlineşte după data depunerii cererii de eliberare a certificatului de atestare fiscală, termenul de eliberare a certificatului se prelungeşte cu perioada cuprinsă între data depunerii cererii şi data depunerii declaraţiilor de impunere sau data comunicării deciziei de impunere din oficiu, după caz.
(3)Organul fiscal central competent emite şi înregistrează în evidenţa fiscală, potrivit procedurilor legale, deciziile de compensare în toate cazurile în care există decizii de rambursare aprobate sau, după caz, documentaţia aprobată pentru soluţionarea cererii de restituire, cu încadrarea în termenul prevăzut de lege pentru eliberarea certificatului de atestare fiscală.
(4)Ori de câte ori consideră necesar, organul fiscal central competent poate solicita informaţii de la autorităţile contractante în legătură cu datele înscrise în documentele emise de acestea.
Art. 5
(1)Certificatul de atestare fiscală se emite în maximum 3 zile lucrătoare de la data depunerii cererii/adresei de eliberare a acestuia.
(2)Pentru eliberarea certificatului de atestare fiscală în scopul radierii din registrele în care a fost înregistrat, contribuabilul/plătitorul bifează în mod corespunzător căsuţa special creată în acest sens.
(3)În situaţia contribuabilului/plătitorului supus unei inspecţii fiscale şi care solicită eliberarea unui certificat de atestare fiscală în scopul radierii din registrele în care a fost înregistrat, certificatul de atestare fiscală se emite în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii deciziei de impunere sau a deciziei de nemodificare a bazei de impozitare, după caz.
Art. 6
(1)Certificatul de atestare fiscală cuprinde 4 secţiuni, respectiv:
a)secţiunea A "Obligaţii fiscale şi alte obligaţii bugetare";
b)secţiunea B "Sume de rambursat/restituit";
c)secţiunea C "Informaţii pentru verificarea eligibilităţii contribuabililor pentru accesarea fondurilor nerambursabile";
d)secţiunea D "Alte menţiuni".
(2)La secţiunea A se înscriu:
a)totalul obligaţiilor fiscale principale şi al obligaţiilor fiscale accesorii restante, existente în sold în ultima zi a lunii anterioare depunerii cererii şi nestinse până la data eliberării certificatului de atestare fiscală;
b)totalul obligaţiilor bugetare individualizate în titluri executorii emise potrivit legii şi existente în evidenţa organului fiscal central competent în vederea recuperării, inclusiv amenzi datorate bugetului de stat, existente în sold în ultima zi a lunii anterioare depunerii cererii şi nestinse până la data eliberării certificatului de atestare fiscală.
(3)La secţiunea A nu se cuprind:
a)obligaţiile fiscale pentru care s-au acordat şi sunt în derulare înlesniri la plată, potrivit legii, dacă pentru acestea nu s-a împlinit termenul de plată prevăzut în actul de acordare a înlesnirii sau se află în termenul de plată prevăzut la art. 194 alin. (1) lit. d) din Codul de procedură fiscală, precum şi celelalte obligaţii fiscale, care sunt condiţii de menţinere a valabilităţii înlesnirilor la plată, dacă pentru acestea nu s-au împlinit termenele suplimentare astfel cum sunt prevăzute la art. 194 alin. (1) din acelaşi act normativ;

b)sumele reprezentând creanţe fiscale stabilite prin acte administrative fiscale, a căror executare este suspendată în condiţiile art. 14 şi 15 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi accesoriile aferente acestora, individualizate în decizii comunicate anterior suspendării executării actului administrativ fiscal;
c)sumele reprezentând amenzi contravenţionale pentru care s-au formulat plângeri în condiţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare;
d)sumele cu termene de plată viitoare datorate în contul ratelor din programele de plăţi ale obligaţiilor fiscale, cuprinse în planul de reorganizare judiciară confirmat.
e)sumele reprezentând creanţe fiscale care, ulterior deschiderii procedurii insolvenţei, nu sunt admise la masa credală potrivit legii, sub rezerva ca debitorul să nu fi fost condamnat pentru bancrută simplă sau frauduloasă ori să nu i se fi stabilit răspunderea pentru efectuarea de plăţi ori transferuri frauduloase, inclusiv în cazul atragerii răspunderii acestuia, potrivit legii;
f)sumele reprezentând creanţe fiscale care, ulterior deschiderii procedurii reorganizării judiciare, nu sunt acceptate în planul de reorganizare confirmat de judecătorul-sindic, sub rezerva ca debitorii să se conformeze planului de reorganizare aprobat;
g)sumele reprezentând creanţe fiscale înscrise în titlurile executorii ce au stat la baza sechestrului pentru care s-a realizat valorificarea bunului cu plata în rate potrivit art. 253 din Codul de procedură fiscală, în limita diferenţei de preţ ce a fost aprobată la plata în rate;
h)obligaţiile fiscale stabilite în acte administrative fiscale contestate potrivit legii, care sunt garantate potrivit art. 210-211 sau art. 235 din Codul de procedură fiscală.

(4)La secţiunea B se înscriu:
a)totalul sumelor negative solicitate la rambursare prin deconturile de TVA cu sumă negativă şi opţiune de rambursare, în curs de soluţionare şi pentru care nu a fost emisă decizie de rambursare;
b)totalul sumelor solicitate a fi restituite prin cereri de restituire, în curs de soluţionare.
(5)Sumele înscrise la secţiunile A şi B pot fi detaliate pe tipuri de obligaţii/deconturi de TVA cu sumă negativă şi opţiune de rambursare în curs de soluţionare/cereri de restituire în curs de soluţionare, la solicitarea contribuabilului/plătitorului. În acest caz, informaţiile se înscriu la secţiunea D.
(6)La secţiunea C se înscriu:
a)diferenţa dintre obligaţiile de plată cuprinse la secţiunea A şi sumele menţionate la secţiunea B;
b)totalul obligaţiilor bugetare de plată în ultimele 12 luni.
(7)Informaţiile din secţiunea C se completează numai dacă solicitantul certificatului de atestare fiscală menţionează expres acest lucru în cererea/adresa sa.
(8)La secţiunea D se înscriu:
a)la pct. I şi II - informaţiile prevăzute la alin. (5);
b)la pct. III - menţiuni relevante pentru situaţia fiscală a contribuabilului, cum ar fi eşalonare/plan de reorganizare confirmat, în curs de derulare; menţiuni referitoare la starea obligaţiilor fiscale astfel cum au fost solicitate prin cerere, cum ar fi: aflate în executare silită, suspendate la executare silită în condiţiile legii, menţiuni cu privire la situaţiile prevăzute la art. 157 alin. (2) lit. d) şi e), la art. 157 alin. (3) sau la art. 194 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, după caz;

c)la pct. IV - sumele certe, lichide şi exigibile pe care contribuabilul le are de încasat de la autorităţile contractante, inclusiv numărul şi data documentului emis de autoritatea contractantă.
(9)Pentru contribuabilii care au înfiinţate sedii secundare înregistrate fiscal ca plătitoare de salarii şi de venituri asimilate salariilor, certificatul de atestare fiscală se emite la cererea contribuabilului şi cuprinde atât obligaţiile fiscale ale contribuabilului, cât şi obligaţiile fiscale ale sediilor secundare.
Art. 7
În sensul art. 158 din Codul de procedură fiscală, definiţia obligaţiilor fiscale restante este cea prevăzută la art. 157 din Codul de procedură fiscală.
Art. 8
În certificatul de atestare fiscală se înscriu, obligatoriu, numărul de înregistrare, data eliberării, perioada de utilizare, numele şi prenumele conducătorului organului fiscal central emitent. În situaţia în care se constată că certificatul de atestare fiscală este afectat de o evidentă eroare materială se întocmeşte un act de îndreptare a erorii materiale, care se comunică contribuabilului.

Art. 9
(1)Certificatul de atestare fiscală se întocmeşte în două exemplare originale, din care:
a)un exemplar se comunică solicitantului sau, după caz, noului organ fiscal central competent, în situaţia prevăzută la art. 1 alin. (1) lit. c);
b)un exemplar se păstrează la organul fiscal central emitent şi se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.
(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1) lit. a), în situaţia în care contribuabilul doreşte să obţină mai multe exemplare ale certificatului de atestare fiscală, în cererea sa menţionează numărul de exemplare solicitate.
Art. 10
Se aprobă modelele, precum şi caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, de utilizare şi de păstrare ale următoarelor formulare:
a)"Certificat de atestare fiscală", prevăzut în anexa nr. 2;
b)"Cerere de eliberare a certificatului de atestare fiscală", prevăzut în anexa nr. 3.
Art. 11
(1)Certificatul de atestare fiscală se poate elibera şi comunica în mediu electronic prin:
a)spaţiul privat virtual, serviciu de comunicare electronică pus la dispoziţia contribuabililor şi reglementat prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 660/2017 privind aprobarea Procedurii de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanţă între Ministerul Finanţelor Publice/organul fiscal central şi persoanele fizice, persoanele juridice şi alte entităţi fără personalitate juridică, cu modificările şi completările ulterioare;
b)Sistemul informatic PatrimVen, sistem pus la dispoziţia autorităţilor şi instituţiilor publice din administraţia publică centrală şi locală în vederea furnizării de servicii de către Ministerul Finanţelor Publice. Utilizarea de către autorităţile şi instituţiile publice a sistemului informatic PatrimVen se face în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 2.632/2016 pentru dezvoltarea serviciilor Ministerului Finanţelor Publice puse la dispoziţia autorităţilor şi instituţiilor publice prin sistemul informatic propriu, cu modificările şi completările ulterioare;
c)Sistemul informatic pus la dispoziţia instituţiilor de credit, în spaţiul privat de pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
(2)Certificatul eliberat şi comunicat conform prezentului articol este valabil şi fără semnătura persoanelor împuternicite ale organului fiscal central competent, potrivit legii, şi ştampila organului emitent.

CAPITOLUL II:Certificatul de obligaţii bugetare
SECŢIUNEA 1:Procedura de eliberare a certificatului de obligaţii bugetare
Art. 12
Organul fiscal central competent pentru administrarea creanţelor bugetare ale contribuabililor persoane juridice, conform legii, la solicitarea instituţiei publice implicate în procesul de privatizare, are obligaţia de a elibera certificatul care atestă modul de îndeplinire a obligaţiilor de plată a impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor creanţe bugetare, denumit în continuare certificat de obligaţii bugetare, în următoarele situaţii:
a)pentru completarea documentaţiei necesare procesului de privatizare, conform reglementărilor legale în vigoare;
b)pentru acordarea de înlesniri la plata obligaţiilor bugetare restante, conform reglementărilor legale în vigoare;
c)pentru alte situaţii prevăzute de lege.
Art. 13
Certificatul de obligaţii bugetare se eliberează de organul fiscal central competent şi va fi semnat de către conducătorul acestuia.
Art. 14
Eliberarea certificatului de obligaţii bugetare nu este supusă taxei extrajudiciare de timbru.
Art. 15
Certificatele de obligaţii bugetare se vor elibera pe baza raportului de inspecţie fiscală, efectuat de organele fiscale centrale competente cu atribuţii de control.
Art. 16
(1)Certificatul de obligaţii bugetare va cuprinde 3 secţiuni, respectiv:
a)secţiunea A "Obligaţii de plată restante care vor face obiectul înlesnirilor la plată sau obligaţii de plată restante la data eliberării certificatului de obligaţii bugetare, după caz";
b)secţiunea B "Obligaţii de plată restante care constituie condiţie de menţinere a valabilităţii înlesnirii la plată ce urmează a se acorda, după caz";
c)secţiunea C "Alte menţiuni".
(2)La secţiunea A se vor menţiona:
a)obligaţiile de plată restante pe fiecare tip de impozit, taxă, contribuţie şi alte creanţe bugetare;
b)dobânzile şi penalităţile de întârziere calculate pentru neplata la termenele stabilite de lege a impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor creanţe bugetare;
c)majorări de întârziere calculate şi datorate după 1 ianuarie 2006;
d)orice alte obligaţii datorate conform reglementărilor legale specifice (de exemplu, penalităţi de nedeclarare).
(3)Nu se înscriu la secţiunea A obligaţiile de plată care au făcut deja obiectul unor înlesniri la plată şi pentru care contribuabilii îşi respectă condiţiile de menţinere a valabilităţii înlesnirilor la plată ce s-au aprobat, conform legii.
(4)La secţiunea B se vor menţiona:
a)obligaţiile de plată restante pe fiecare tip de impozit, taxă, contribuţie şi alte creanţe bugetare;
b)obligaţii fiscale accesorii.
(5)La secţiunea C se vor face alte menţiuni, după caz, astfel:
a)actul prin care s-au acordat înlesnirile la plată, după caz, şi modul de respectare al acestora;
b)totalul sumelor negative solicitate la rambursare prin deconturile de TVA cu sumă negativă şi opţiune de rambursare, în curs de soluţionare şi pentru care nu a fost emisă decizie de rambursare;
c)totalul sumelor solicitate a fi restituite prin cereri de restituire, în curs de soluţionare;
d)cuantumul obligaţiilor de plată la bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, administrate de Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, comunicate organului fiscal central competent de către aceasta.
Răspunderea privind cuantumul acestor obligaţii revine Autorităţii pentru Administrarea Activelor Statului.
Art. 17
Certificatele de obligaţii bugetare se vor elibera în termen de 30 de zile lucrătoare de la data solicitării instituţiei publice implicate în procesul de privatizare.
Art. 18
Certificatul de obligaţii bugetare va avea înscrise în mod obligatoriu numărul de înregistrare, data eliberării, scopul eliberării, precum şi numele şi semnătura persoanei împuternicite a organului fiscal.
Art. 19
Certificatul de obligaţii bugetare se întocmeşte în 3 exemplare, după cum urmează:
a)un exemplar original se va transmite instituţiei publice implicate în procesul de privatizare;
b)un exemplar original se va transmite Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, respectiv direcţiei cu atribuţii în domeniul reglementării înlesnirilor la plată;
c)un exemplar original se va păstra la dosarul fiscal al contribuabilului.
Art. 20
Se aprobă modelul formularului "Certificat de obligaţii bugetare", precum şi caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, de utilizare şi de păstrare ale acestuia, prevăzut în anexa nr. 4.
Art. 21
Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 22
(1)Prezentul ordin intră în vigoare la 1 ianuarie 2016.
(2)Cererile de eliberare a certificatului de atestare fiscală, în curs de soluţionare la data de 1 ianuarie 2016, se soluţionează conform prevederilor prezentului ordin.
Art. 23
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-

Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,

Gelu-Ştefan Diaconu

ANEXA nr. 1:ACORD
Subsemnatul, ......................., domiciliat în*) ........................, identificat cu C.I. seria .......... nr. ................., în calitate de**) .................... al Societăţii ..........................., sunt de acord ca dl/dna ......................., identificat(ă) cu C.I. .................. seria ............... nr. ................., domiciliat(ă) în*) ......................., să solicite certificatul de atestare fiscală pentru dl/dna ................./Societatea ....................., cu condiţia respectării prevederilor art. 11 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
Numele şi prenumele: ......................
Funcţia: ......................
Semnătura
Data
____
*)Se completează cu adresa de domiciliu conform actului de identitate.
**)Se completează numai în situaţia solicitării unui certificat de atestare fiscală pentru contribuabili persoane juridice, conform calităţii de a angaja în mod legal societatea.
ANEXA nr. 2:CERTIFICAT DE ATESTARE FISCALĂ
CAPITOLUL 1:
ANTET*)
CERTIFICAT DE ATESTARE FISCALĂ
Nr. ............. data eliberării .......................

Denumire/Nume şi prenume: ...............................................

Cod de identificare fiscală:**) .............................................

Domiciliul fiscal: Judeţul ..........................., localitatea .................................., sectorul ......., str. ................................ nr. ........., bl. ........, sc. ........, et. ......., ap. ......, cod poştal ................

A.OBLIGAŢII FISCALE ŞI ALTE OBLIGAŢII BUGETARE***)
Sus-numitul contribuabil figurează în evidenţele fiscale cu următoarele obligaţii fiscale şi obligaţii bugetare individualizate în titluri executorii emise potrivit legii şi existente în evidenţa organului fiscal central în vederea recuperării, restante la data de ........................
- lei -

0

Denumirea obligaţiei fiscale/bugetare

Suma

1

Obligaţii fiscale/bugetare principale

 

2

Obligaţii fiscale/bugetare accesorii

 

3

TOTAL (3 = 1 + 2)

 
B.SUME DE RAMBURSAT/RESTITUIT***)
Sus-numitul contribuabil figurează în evidenţele fiscale cu următoarele sume de rambursat/restituit:
- lei -

0

Sume solicitate

Suma

1

Sume negative de TVA solicitate la rambursare

 

2

Sume solicitate a fi restituite

 

3

TOTAL (3 = 1 + 2)

 
C.INFORMAŢII PRIVIND VERIFICAREA ELIGIBILITĂŢII CONTRIBUABILILOR PENTRU ACCESAREA FONDURILOR NERAMBURSABILE
a)Diferenţa dintre obligaţiile fiscale/bugetare cuprinse la secţiunea A şi sumele menţionate la secţiunea B:
 
 
b)Totalul obligaţiilor fiscale/bugetare în ultimele 12 luni:
- lei -
 
D.ALTE MENŢIUNI:
I.OBLIGAŢII FISCALE/BUGETARE****)
- lei -

Nr. crt.

Denumirea obligaţiei fiscale/bugetare

Obligaţii fiscale/bugetare

Total, din care:

Obligaţii fiscale/bugetare principale

Obligaţii fiscale/bugetare accesorii

0

1

2 = 3 + 4

3

4

1

    

2

    

...

    

TOTAL

X

   
II.SUME DE RAMBURSAT/RESTITUIT****)
- lei -

Nr. crt.

Denumirea actului/nr. şi data

Cuantumul sumelor

1

  

2

  

3

  

...

  

TOTAL

X

 
III.MENŢIUNI RELEVANTE PENTRU SITUAŢIA FISCALĂ A CONTRIBUABILULUI
..........................................................................................................................................................................................
IV.SUME CERTE, LICHIDE ŞI EXIGIBILE DE ÎNCASAT DE LA AUTORITĂŢILE CONTRACTANTE

Denumirea autorităţii contractante

Nr. şi data documentului emis de autoritatea contractantă

Suma

(lei)

............................................

.........................

....................

............................................

.........................

....................

............................................

.........................

....................

Conducătorul organului fiscal central,

Numele şi prenumele: ...................................................

Semnătura şi ştampila organului fiscal central: ................................

Certificatul de atestare fiscală se poate utiliza de către persoana interesată pe o perioadă de până la 30 de zile de la data eliberării sau de până la 90 de zile de la data eliberării, de către persoanele fizice care nu desfăşoară activităţi economice în mod independent sau nu exercită profesii libere, inclusiv sub forma asocierilor.
_______
*) Se vor trece sigla conform Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3.504/2013, cu modificările ulterioare, denumirea şi adresa organului fiscal central emitent al prezentului act administrativ.
**) În situaţia contribuabililor persoane fizice care desfăşoară şi activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere sub alte forme decât asocieri se înscrie, pe lângă codul numeric personal, şi codul de înregistrare fiscală atribuit de organul fiscal/codul unic de înregistrare atribuit potrivit legii speciale. În cazul persoanelor fizice care exercită profesii libere sub forma asocierilor se înscrie codul de înregistrare fiscală atribuit de organul fiscal.
***) În situaţia în care suma obligaţiilor fiscale înscrise la secţiunea A este mai mică sau egală cu totalul sumelor de rambursat/restituit înscrise la secţiunea B, la secţiunea D pct. III se va face menţiunea cu privire la situaţia prevăzută la art. 157 alin. (3) din Codul de procedură fiscală.
****) Pct. I şi II se completează, la solicitarea contribuabilului, cu detalierea sumelor înscrise la secţiunile A şi B.
CAPITOLUL 2:Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, de utilizare şi de păstrare
1.Denumire: Certificat de atestare fiscală
2.Format: A4/t1
3.Se tipăreşte faţă-verso.
4.Se difuzează gratuit.
5.Se utilizează la atestarea situaţiei fiscale a contribuabililor.
6.Se întocmeşte în două exemplare de către organul fiscal central. La cererea contribuabilului, în format hârtie pot fi emise mai multe exemplare.
7.Circulă
- un exemplar (sau mai multe) la contribuabil;
- un exemplar la organul fiscal central emitent.
8.Se păstrează un exemplar la dosarul fiscal al contribuabilului.

ANEXA nr. 3:CERERE de eliberare a certificatului de atestare fiscală
CAPITOLUL 1:
|_| Scopul eliberării este pentru radiere din registrul în care am fosto înregistrat.

A

DATE DE IDENTIFICARE A CONTRIBUABILULUI

 

1. Denumire/Nume şi prenume

2. Cod de identificare fiscală

3. Număr de ordine în registrul comerţului

4. Date privind domiciliul fiscal

judeţul ........................, sectorul ......., localitatea .................................................., str. ...................... nr. ......., bl. ......, sc. ....., et. ......, ap. ......, codul poştal ............, fax ................, telefon ..............., e-mail ....................................

B

DATE DE IDENTIFICARE A DEŢINĂTORULUI DE TITLURI DE PARTICIPARE LA O SOCIETATE

 

1. Denumire/Nume şi prenume

2. Cod de identificare fiscală

3. Număr de ordine în registrul comerţului

4. Date privind domiciliul fiscal/Adresa:

judeţul ........................, sectorul ......., localitatea .................................................., str. ...................... nr. ......., bl. ......, sc. ....., et. ......, ap. ......, codul poştal ............, fax ................, telefon ..............., e-mail ....................................

C

DATE DE IDENTIFICARE A ÎMPUTERNICITULUI

 

1. Reprezentare prin împuternicit |_|

Nr. act de împuternicire ........... Data .................

2. Date de identificare a împuternicitului

Nume, prenume/Denumire

Adresa: judeţul ........................., sectorul ........., localitatea ................................, str. ...................... nr. ......., bl. ......, sc. ....., et. ......, ap. ......, codul poştal ............, fax ................, telefon ..............., e-mail ....................................

Cod de identificare fiscală .......................................

D

DATE DE IDENTIFICARE A NOTARULUI*)

 

Date de identificare ale notarului

Nume, prenume/Denumire.................................

Adresa: judeţul ........................., sectorul ........., localitatea ................................, str. ...................... nr. ......., bl. ......, sc. ....., et. ......, ap. ......, codul poştal ............, fax ................, telefon ..............., e-mail ....................................

Cod de identificare fiscală .......................................

E

Menţiuni privind obligaţiile fiscale neachitate până în ultima zi a lunii anterioare depunerii cererii, potrivit evidenţei pe care o deţin*):

Nr. crt.

Denumirea obligaţiei fiscale de plată

Obligaţii fiscale principale

Obligaţii fiscale accesorii

1

   

2

   

...

   
SOLICIT**):
a)eliberarea certificatului de atestare fiscală în ........... exemplare;
b)completarea secţiunii C din certificatul de atestare fiscală "Informaţii privind verificarea eligibilităţii contribuabililor pentru accesarea fondurilor nerambursabile":

DA

NU

c)completarea secţiunii D din certificatul de atestare fiscală "Alte menţiuni", cu detalierea informaţiilor de la secţiunile A şi B din certificat:

DA

NU

d)completarea secţiunii D din certificatul de atestare fiscală "Alte menţiuni" cu sumele certe, lichide şi exigibile pe care le am de încasat de la autorităţi contractante:

DA

NU

Autorităţile contractante şi cuantumul sumelor de încasat sunt următoarele:

Denumirea autorităţii contractante

Nr. şi data documentului emis de autoritatea contractantă

Suma

(lei)

............................................

.........................

....................

............................................

.........................

....................

e)completarea secţiunii D din certificatul de atestare fiscală "Alte menţiuni" cu precizări referitoare la ..........................***)
Numele şi prenumele ......................................................
Funcţia ..................................................................
Semnătura ...............................................................
Data ......../.........../..........
Se completează de către organul fiscal.
Denumirea organului fiscal ...............................................
Nr. de înregistrare ................... Data ....../......./.........
Numele şi prenumele persoanei care a verificat ...........................
Numărul legitimaţiei .....................................................
_______
*) Se completează numai în cazul în care cererea se depune în format hârtie la registratura organului fiscal competent.
**) Nu se completează în cazul depunerii cererii de eliberare a certificatului de atestare fiscală de către deţinătorii de titluri de participare sociale.
***) Se fac menţiuni cu privire la starea obligaţiilor fiscale, cum ar fi: aflate în executare silită, suspendate la executare silită în condiţiile legii, obligaţii fiscale aflate în situaţiile prevăzute la art. 157 alin. (2) lit. d) şi e), la art. 157 alin. (3) sau la art. 194 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, după caz, etc.
CAPITOLUL 2:Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, de utilizare şi de păstrare
1.Denumire: Cerere de eliberare a certificatului de atestare fiscală
2.Format: A4/t1
3.Se tipăreşte într-un exemplar. Se poate utiliza echipament informatic pentru editare.
4.Se difuzează gratuit.
5.Se utilizează la eliberarea certificatului de atestare fiscală.
6.Se întocmeşte într-un exemplar de către contribuabil/împuternicit/notar/altă persoană decât contribuabilul, potrivit legii.
7.Circulă la organul fiscal central.
8.Se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.

ANEXA nr. 4:CERTIFICAT DE OBLIGAŢII BUGETARE
ANTET*)
Nr. ............ Data eliberării ...........
(1)_
CERTIFICAT DE OBLIGAŢII BUGETARE
Ca urmare a Cererii nr. ...... din data de ........... a .......... se certifică situaţia fiscală pentru persoana juridică:
Denumirea: ....................
Domiciliul fiscal: judeţul ...................., localitatea ..................., sectorul ..................., str. ............., nr. ............, bl. ............, sc. ....., et. ......, ap. ........, codul poştal ...................., telefon ..............., fax ................., e-mail ................... .
Înregistrat la registrul comerţului cu nr. ....................
Cod de identificare fiscală: ..................
___
*) Se vor trece sigla, conform Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3.504/2013 privind aprobarea modelului şi caracteristicilor siglelor utilizate la nivelul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările ulterioare, denumirea şi adresa organului fiscal central emitent al prezentului act administrativ.
A.Obligaţii de plată restante care vor face obiectul înlesnirilor la plată sau obligaţii de plată restante la data eliberării prezentului certificat, după caz.
Sus-numitul figurează în evidenţe cu următoarele obligaţii de plată la data de cu accesoriile calculate până la data de ............ .
- lei -

Nr. crt.

Denumirea obligaţiei de plată**)

Obligaţia de plată

Total, din care:

Restanţă

Dobânzi

Penalităţi de întârziere

Majorări

Penalităţi

0

1

2 = 3+4+5 +6+7

3

4

5

6

7

        
        
        
____
**) Inclusiv amenzi.
B.Obligaţii de plată restante care constituie condiţie de menţinere a valabilităţii înlesnirii la plata ce urmează a se acorda, după caz
Sus-numitul figurează în evidenţe cu următoarele obligaţii de plată la data de .................
- lei -

Nr. crt.

Denumirea obligaţiei de plată**)

Obligaţia de plată

Total, din care:

Restanţă

Obligaţii fiscale accesorii

0

1

2 = 3+4

3

4

     
     
___
**) Inclusiv amenzi.
C.Alte menţiuni: ......................
S-a eliberat prezentul certificat de obligaţii bugetare pentru a-i servi:
|_| pentru completarea documentaţiei necesare procesului de privatizare, conform prevederilor ...............;
|_| pentru acordarea de înlesniri la plata obligaţiilor bugetare restante, conform prevederilor ....................;
|_| pentru alte situaţii prevăzute de lege.

Conducătorul organului fiscal central,

Numele şi prenumele ....................

Semnătura şi stampila organului fiscal central ..................

(2)Caracteristici de tipărire, modul de difuzare, de utilizare şi de păstrare
1.Denumire: Certificat de obligaţii bugetare
2.Format: A4/t1
3.Caracteristici de tipărire: file
4.Se difuzează gratuit.
5.Se utilizează la atestarea obligaţiilor bugetare de plată.
6.Se întocmeşte în 3 exemplare de către organul fiscal central competent pentru administrarea creanţelor bugetare ale contribuabililor persoane juridice, conform legii.
7.Circulă:
- un exemplar original la instituţia publică implicată în procesul de privatizare;
- un exemplar original la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală;
- un exemplar original la organul fiscal central emitent, conform legii.
8.Se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 954 din data de 23 decembrie 2015