Capitolul i - Certificatul de atestare fiscală - Ordinul 3654/2015 privind aprobarea procedurii de eliberare a certificatului de atestare fiscală, a certificatului de obligaţii bugetare, precum şi a modelului şi conţinutului acestora
M.Of. 954
În vigoare Versiune de la: 26 Decembrie 2019
CAPITOLUL I:Certificatul de atestare fiscală
Art. 1
(3)Cererea/Adresa de eliberare a certificatului de atestare fiscală se depune:
a)la registratura organului fiscal central competent;
b)prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire;
c)prin intermediul serviciului «Spaţiu privat virtual»;
d)prin intermediul sistemului informatic pus la dispoziţia autorităţilor şi instituţiilor publice din administraţia publică centrală şi locală în vederea furnizării de servicii;
e)prin intermediul sistemului informatic pus la dispoziţia instituţiilor de credit, în spaţiul privat de pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
(31)În situaţia în care cererea/adresa de eliberare a certificatului de atestare fiscală a fost depusă/transmisă la un alt organ fiscal decât cel competent în eliberarea certificatului, acesta comunică de îndată solicitantului eroarea şi indică organul fiscal central competent la care trebuie să depună cererea/adresa.
(4)În situaţia în care contribuabilul are de încasat sume certe, lichide şi exigibile de la autorităţile contractante definite potrivit Legii nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, odată cu depunerea cererii de eliberare a certificatului de atestare fiscală depune, în original, şi documentul eliberat de autorităţile contractante prin care se certifică cuantumul sumelor certe, lichide şi exigibile pe care contribuabilul le are de încasat de la acestea. În situaţia în care contribuabilul depune cererea prin mijloace de transmitere la distanţă, documentul eliberat de autorităţile contractante se depune în original la instituţia care solicită certificatul de atestare fiscală. Informaţiile astfel înscrise în certificatul de atestare fiscală sunt valabile numai dacă coincid cu datele înscrise în documentele eliberate de autorităţile contractante. Documentul este valabil 20 de zile de la data emiterii şi trebuie să fie în termen de valabilitate la data depunerii cererii de eliberare a certificatului de atestare fiscală.
(6)În situaţia prevăzută la alin. (1) lit. f), solicitanţii depun cererea de eliberare a certificatului de atestare fiscală prin mijloace electronice de comunicare în conformitate cu actul normativ care le reglementează sau în format hârtie la registratura organului fiscal competent, în cazul în care aceste mijloace electronice prezintă disfuncţionalităţi.
(91)Prin excepţie de la alin. (9), în cazul persoanelor fizice care exercită profesii libere sub forma asocierilor, cererea se depune la organul fiscal central în a cărui rază teritorială contribuabilul îşi are domiciliul fiscal prevăzut la art. 31 alin. (1) lit. d) din Codul de procedură fiscală, fără a conţine informaţii cu privire la modul de îndeplinire al obligaţiilor fiscale de către membrii acestora. În acest caz, certificatul de atestare fiscală este însoţit de certificatele de atestare fiscală ale fiecăruia dintre membrii acestora, eliberate de organele fiscale centrale în a căror rază teritorială aceştia îşi au domiciliul fiscal potrivit legii.
(1)Organul fiscal central competent pentru administrarea creanţelor fiscale datorate de contribuabili/plătitori are obligaţia de a elibera certificatul care atestă modul de îndeplinire a obligaţiilor de plată a impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor obligaţii bugetare individualizate în titluri executorii, emise potrivit legii şi existente în evidenţa organului fiscal central competent, în vederea recuperării, denumit în continuare certificat de atestare fiscală, în următoarele situaţii:
a)la solicitarea contribuabililor/plătitorilor, prin depunerea unei cereri de eliberare a certificatului de atestare fiscală;
b)la solicitarea instituţiilor/autorităţilor publice, în cazurile şi în condiţiile prevăzute de reglementările legale în vigoare, prin depunerea unei adrese de eliberare a certificatului de atestare fiscală;
c)din oficiu, în situaţia în care se schimbă competenţa de administrare a creanţelor fiscale, ca urmare a schimbării domiciliului fiscal sau a altor situaţii prevăzute de lege;
d)la solicitarea deţinătorilor de titluri de participare la o societate, prin depunerea unei cereri de eliberare a certificatului de atestare fiscală;
e)la solicitarea oricărei persoane fizice sau juridice, alta decât cea prevăzută la art. 69 alin. (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul de procedură fiscală, numai cu acordul scris al contribuabilului în cauză, prin depunerea unei cereri de eliberare a certificatului de atestare fiscală;
f)la solicitarea notarilor publici, pentru persoana fizică pentru care se dezbate succesiunea, prin depunerea unei cereri de eliberare a certificatului de atestare fiscală.
(2)În situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. a), b), d) şi e), solicitanţii depun cererea/adresa de eliberare a certificatului de atestare fiscală la organul fiscal central competent pentru administrarea obligaţiilor fiscale datorate de contribuabil/plătitor pentru care se emite certificatul de atestare fiscală.
(3)Cererea/Adresa de eliberare a certificatului de atestare fiscală se depune:
a)la registratura organului fiscal central competent;
b)prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire;
c)prin intermediul serviciului «Spaţiu privat virtual»;
d)prin intermediul sistemului informatic pus la dispoziţia autorităţilor şi instituţiilor publice din administraţia publică centrală şi locală în vederea furnizării de servicii;
e)prin intermediul sistemului informatic pus la dispoziţia instituţiilor de credit, în spaţiul privat de pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
(31)În situaţia în care cererea/adresa de eliberare a certificatului de atestare fiscală a fost depusă/transmisă la un alt organ fiscal decât cel competent în eliberarea certificatului, acesta comunică de îndată solicitantului eroarea şi indică organul fiscal central competent la care trebuie să depună cererea/adresa.
(4)În situaţia în care contribuabilul are de încasat sume certe, lichide şi exigibile de la autorităţile contractante definite potrivit Legii nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, odată cu depunerea cererii de eliberare a certificatului de atestare fiscală depune, în original, şi documentul eliberat de autorităţile contractante prin care se certifică cuantumul sumelor certe, lichide şi exigibile pe care contribuabilul le are de încasat de la acestea. În situaţia în care contribuabilul depune cererea prin mijloace de transmitere la distanţă, documentul eliberat de autorităţile contractante se depune în original la instituţia care solicită certificatul de atestare fiscală. Informaţiile astfel înscrise în certificatul de atestare fiscală sunt valabile numai dacă coincid cu datele înscrise în documentele eliberate de autorităţile contractante. Documentul este valabil 20 de zile de la data emiterii şi trebuie să fie în termen de valabilitate la data depunerii cererii de eliberare a certificatului de atestare fiscală.(5)Documentul emis de autoritatea contractantă cuprinde, obligatoriu, următoarele elemente:
a)denumirea autorităţii contractante;
b)data emiterii documentului;
c)numărul şi data încheierii contractului dintre contribuabil şi autoritatea contractantă;
d)sumele certe, lichide şi exigibile datorate până la data emiterii documentului de către autoritatea contractantă, defalcate pe fiecare contract în parte;
e)precizarea că documentul este emis în vederea eliberării certificatului de atestare fiscală;
f)numele, prenumele, funcţia şi semnătura persoanelor împuternicite ale autorităţii contractante;
g)ştampila autorităţii contractante.
(6)În situaţia prevăzută la alin. (1) lit. f), solicitanţii depun cererea de eliberare a certificatului de atestare fiscală prin mijloace electronice de comunicare în conformitate cu actul normativ care le reglementează sau în format hârtie la registratura organului fiscal competent, în cazul în care aceste mijloace electronice prezintă disfuncţionalităţi.(7)Adresa de eliberare a certificatului de atestare fiscală trebuie să conţină următoarele elemente:
a)datele de identificare ale autorităţii publice solicitante;
b)datele de identificare ale contribuabilului/plătitorului; în acest caz este obligatorie menţionarea denumirii/numelui şi prenumelui, precum şi a codului de identificare fiscală al contribuabilului/plătitorului;
c)temeiul legal al solicitării;
d)scopul solicitării.
(8)Prin organ fiscal central competent se înţelege organul fiscal prevăzut la art. 30, art. 33, art. 35 sau art. 40 din Codul de procedură fiscală.
(9)În cazul persoanelor fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere, cererea se depune la organul fiscal central în a cărui rază teritorială contribuabilul îşi are domiciliul fiscal prevăzut la art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedură fiscală. În cerere, contribuabilul/plătitorul menţionează şi sediul activităţii sau locul unde se desfăşoară electiv activitatea principală, după caz. În scopul eliberării certificatului de atestare fiscală, organele fiscale centrale competente colaborează în vederea stabilirii situaţiei fiscale reale, în acest scop, organele fiscale centrale în a căror rază teritorială se află sediul activităţii/locul de desfăşurare a activităţii principale comunică organului fiscal central competent pentru eliberarea certificatului de atestare fiscală informaţiile solicitate cel mai târziu în ziua următoare primirii solicitării.
(91)Prin excepţie de la alin. (9), în cazul persoanelor fizice care exercită profesii libere sub forma asocierilor, cererea se depune la organul fiscal central în a cărui rază teritorială contribuabilul îşi are domiciliul fiscal prevăzut la art. 31 alin. (1) lit. d) din Codul de procedură fiscală, fără a conţine informaţii cu privire la modul de îndeplinire al obligaţiilor fiscale de către membrii acestora. În acest caz, certificatul de atestare fiscală este însoţit de certificatele de atestare fiscală ale fiecăruia dintre membrii acestora, eliberate de organele fiscale centrale în a căror rază teritorială aceştia îşi au domiciliul fiscal potrivit legii.(10)Certificatul de atestare fiscală se semnează de către conducătorul organului fiscal central emitent.
Art. 2
Potrivit prevederilor art. 344 din Codul de procedură fiscală eliberarea certificatului de atestare fiscală nu este supusă taxelor extrajudiciare de timbru.
Art. 3
(1)În vederea eliberării certificatului de atestare fiscală, organul fiscal central competent verifică:
a)dosarul fiscal al contribuabilului, cu excepţia declaraţiilor informative şi a bilanţurilor contabile. În situaţia prevăzută la art. 1 alin. (1) lit. f), nu se mai verifică situaţia depunerii declaraţiilor fiscale ale persoanei decedate;
a)dosarul fiscal al contribuabilului, cu excepţia declaraţiilor informative şi a bilanţurilor contabile. În situaţia prevăzută la art. 1 alin. (1) lit. f), nu se mai verifică situaţia depunerii declaraţiilor fiscale ale persoanei decedate;b)fişa pentru evidenţa analitică pe plătitori a contribuabilului;
c)existenţa sumelor de restituit/rambursat pentru care nu au fost emise decizii de restituire/rambursare până la data depunerii cererii de eliberare a certificatului de atestare fiscală;
d)existenţa deciziilor de rambursare sau, după caz, a documentaţiei aprobate pentru soluţionarea cererii de restituire pentru care nu au fost emise şi înregistrate în evidenţa fiscală decizii de compensare/restituire;
e)existenţa documentului eliberat de autorităţile contractante prin care se certifică cuantumul sumelor certe, lichide şi exigibile pe care contribuabilul/plătitorul le are de încasat de la acestea;
f)existenţa acordului scris al contribuabilului pentru situaţia prevăzută la art. 1 alin. (1) lit. e), conform modelului prevăzut în anexa nr. 1;
g)[textul din Art. 3, alin. (1), litera G. din capitolul I a fost abrogat la 26-dec-2019 de Art. I, punctul 7. din Ordinul 3008/2019]
(2)În situaţia în care cererea de eliberare a certificatului de atestare fiscală este depusă de către deţinătorul de titluri de participare organul fiscal central competent verifică dacă solicitantul are calitatea de deţinător de titluri de participare.
Art. 4
(1)Dacă organul fiscal central competent constată că nu au fost depuse de către contribuabil declaraţiile de impunere, acesta înştiinţează contribuabilul privind depăşirea termenului legal de depunere a declaraţiei de impunere, potrivit prevederilor art. 103 şi 107 din Codul de procedură fiscală. În acest caz, termenul de eliberare a certificatului de atestare fiscală se prelungeşte cu perioada cuprinsă între data transmiterii înştiinţării şi data depunerii declaraţiilor de impunere sau data comunicării deciziei de impunere din oficiu, după caz.
(2)În situaţia în care organul fiscal central competent constată că, anterior depunerii cererii de eliberare a certificatului de atestare fiscală, contribuabilul/plătitorul a fost înştiinţat cu privire la depăşirea termenului legal de depunere a declaraţiei de impunere, acesta emite şi comunică decizia de impunere din oficiu până la emiterea certificatului de atestare fiscală, dacă s-a împlinit termenul de 15 zile de la înştiinţarea contribuabilului. Dacă termenul de 15 zile se împlineşte după data depunerii cererii de eliberare a certificatului de atestare fiscală, termenul de eliberare a certificatului se prelungeşte cu perioada cuprinsă între data depunerii cererii şi data depunerii declaraţiilor de impunere sau data comunicării deciziei de impunere din oficiu, după caz.
(3)Organul fiscal central competent emite şi înregistrează în evidenţa fiscală, potrivit procedurilor legale, deciziile de compensare în toate cazurile în care există decizii de rambursare aprobate sau, după caz, documentaţia aprobată pentru soluţionarea cererii de restituire, cu încadrarea în termenul prevăzut de lege pentru eliberarea certificatului de atestare fiscală.
(4)Ori de câte ori consideră necesar, organul fiscal central competent poate solicita informaţii de la autorităţile contractante în legătură cu datele înscrise în documentele emise de acestea.
Art. 5
(1)Certificatul de atestare fiscală se emite în maximum 3 zile lucrătoare de la data depunerii cererii/adresei de eliberare a acestuia.
(2)Pentru eliberarea certificatului de atestare fiscală în scopul radierii din registrele în care a fost înregistrat, contribuabilul/plătitorul bifează în mod corespunzător căsuţa special creată în acest sens.
(3)În situaţia contribuabilului/plătitorului supus unei inspecţii fiscale şi care solicită eliberarea unui certificat de atestare fiscală în scopul radierii din registrele în care a fost înregistrat, certificatul de atestare fiscală se emite în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii deciziei de impunere sau a deciziei de nemodificare a bazei de impozitare, după caz.
Art. 6
(1)Certificatul de atestare fiscală cuprinde 4 secţiuni, respectiv:
a)secţiunea A "Obligaţii fiscale şi alte obligaţii bugetare";
b)secţiunea B "Sume de rambursat/restituit";
c)secţiunea C "Informaţii pentru verificarea eligibilităţii contribuabililor pentru accesarea fondurilor nerambursabile";
d)secţiunea D "Alte menţiuni".
(2)La secţiunea A se înscriu:
a)totalul obligaţiilor fiscale principale şi al obligaţiilor fiscale accesorii restante, existente în sold în ultima zi a lunii anterioare depunerii cererii şi nestinse până la data eliberării certificatului de atestare fiscală;
b)totalul obligaţiilor bugetare individualizate în titluri executorii emise potrivit legii şi existente în evidenţa organului fiscal central competent în vederea recuperării, inclusiv amenzi datorate bugetului de stat, existente în sold în ultima zi a lunii anterioare depunerii cererii şi nestinse până la data eliberării certificatului de atestare fiscală.
(3)La secţiunea A nu se cuprind:
a)obligaţiile fiscale pentru care s-au acordat şi sunt în derulare înlesniri la plată, potrivit legii, dacă pentru acestea nu s-a împlinit termenul de plată prevăzut în actul de acordare a înlesnirii sau se află în termenul de plată prevăzut la art. 194 alin. (1) lit. d) din Codul de procedură fiscală, precum şi celelalte obligaţii fiscale, care sunt condiţii de menţinere a valabilităţii înlesnirilor la plată, dacă pentru acestea nu s-au împlinit termenele suplimentare astfel cum sunt prevăzute la art. 194 alin. (1) din acelaşi act normativ;
e)sumele reprezentând creanţe fiscale care, ulterior deschiderii procedurii insolvenţei, nu sunt admise la masa credală potrivit legii, sub rezerva ca debitorul să nu fi fost condamnat pentru bancrută simplă sau frauduloasă ori să nu i se fi stabilit răspunderea pentru efectuarea de plăţi ori transferuri frauduloase, inclusiv în cazul atragerii răspunderii acestuia, potrivit legii;
f)sumele reprezentând creanţe fiscale care, ulterior deschiderii procedurii reorganizării judiciare, nu sunt acceptate în planul de reorganizare confirmat de judecătorul-sindic, sub rezerva ca debitorii să se conformeze planului de reorganizare aprobat;
g)sumele reprezentând creanţe fiscale înscrise în titlurile executorii ce au stat la baza sechestrului pentru care s-a realizat valorificarea bunului cu plata în rate potrivit art. 253 din Codul de procedură fiscală, în limita diferenţei de preţ ce a fost aprobată la plata în rate;
h)obligaţiile fiscale stabilite în acte administrative fiscale contestate potrivit legii, care sunt garantate potrivit art. 210-211 sau art. 235 din Codul de procedură fiscală.
a)obligaţiile fiscale pentru care s-au acordat şi sunt în derulare înlesniri la plată, potrivit legii, dacă pentru acestea nu s-a împlinit termenul de plată prevăzut în actul de acordare a înlesnirii sau se află în termenul de plată prevăzut la art. 194 alin. (1) lit. d) din Codul de procedură fiscală, precum şi celelalte obligaţii fiscale, care sunt condiţii de menţinere a valabilităţii înlesnirilor la plată, dacă pentru acestea nu s-au împlinit termenele suplimentare astfel cum sunt prevăzute la art. 194 alin. (1) din acelaşi act normativ;b)sumele reprezentând creanţe fiscale stabilite prin acte administrative fiscale, a căror executare este suspendată în condiţiile art. 14 şi 15 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi accesoriile aferente acestora, individualizate în decizii comunicate anterior suspendării executării actului administrativ fiscal;
c)sumele reprezentând amenzi contravenţionale pentru care s-au formulat plângeri în condiţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare;
d)sumele cu termene de plată viitoare datorate în contul ratelor din programele de plăţi ale obligaţiilor fiscale, cuprinse în planul de reorganizare judiciară confirmat.
e)sumele reprezentând creanţe fiscale care, ulterior deschiderii procedurii insolvenţei, nu sunt admise la masa credală potrivit legii, sub rezerva ca debitorul să nu fi fost condamnat pentru bancrută simplă sau frauduloasă ori să nu i se fi stabilit răspunderea pentru efectuarea de plăţi ori transferuri frauduloase, inclusiv în cazul atragerii răspunderii acestuia, potrivit legii;
f)sumele reprezentând creanţe fiscale care, ulterior deschiderii procedurii reorganizării judiciare, nu sunt acceptate în planul de reorganizare confirmat de judecătorul-sindic, sub rezerva ca debitorii să se conformeze planului de reorganizare aprobat;
g)sumele reprezentând creanţe fiscale înscrise în titlurile executorii ce au stat la baza sechestrului pentru care s-a realizat valorificarea bunului cu plata în rate potrivit art. 253 din Codul de procedură fiscală, în limita diferenţei de preţ ce a fost aprobată la plata în rate;
h)obligaţiile fiscale stabilite în acte administrative fiscale contestate potrivit legii, care sunt garantate potrivit art. 210-211 sau art. 235 din Codul de procedură fiscală.(4)La secţiunea B se înscriu:
a)totalul sumelor negative solicitate la rambursare prin deconturile de TVA cu sumă negativă şi opţiune de rambursare, în curs de soluţionare şi pentru care nu a fost emisă decizie de rambursare;
b)totalul sumelor solicitate a fi restituite prin cereri de restituire, în curs de soluţionare.
(5)Sumele înscrise la secţiunile A şi B pot fi detaliate pe tipuri de obligaţii/deconturi de TVA cu sumă negativă şi opţiune de rambursare în curs de soluţionare/cereri de restituire în curs de soluţionare, la solicitarea contribuabilului/plătitorului. În acest caz, informaţiile se înscriu la secţiunea D.
(6)La secţiunea C se înscriu:
a)diferenţa dintre obligaţiile de plată cuprinse la secţiunea A şi sumele menţionate la secţiunea B;
b)totalul obligaţiilor bugetare de plată în ultimele 12 luni.
(7)Informaţiile din secţiunea C se completează numai dacă solicitantul certificatului de atestare fiscală menţionează expres acest lucru în cererea/adresa sa.
(8)La secţiunea D se înscriu:
b)la pct. III - menţiuni relevante pentru situaţia fiscală a contribuabilului, cum ar fi eşalonare/plan de reorganizare confirmat, în curs de derulare; menţiuni referitoare la starea obligaţiilor fiscale astfel cum au fost solicitate prin cerere, cum ar fi: aflate în executare silită, suspendate la executare silită în condiţiile legii, menţiuni cu privire la situaţiile prevăzute la art. 157 alin. (2) lit. d) şi e), la art. 157 alin. (3) sau la art. 194 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, după caz;
a)la pct. I şi II - informaţiile prevăzute la alin. (5);
b)la pct. III - menţiuni relevante pentru situaţia fiscală a contribuabilului, cum ar fi eşalonare/plan de reorganizare confirmat, în curs de derulare; menţiuni referitoare la starea obligaţiilor fiscale astfel cum au fost solicitate prin cerere, cum ar fi: aflate în executare silită, suspendate la executare silită în condiţiile legii, menţiuni cu privire la situaţiile prevăzute la art. 157 alin. (2) lit. d) şi e), la art. 157 alin. (3) sau la art. 194 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, după caz;c)la pct. IV - sumele certe, lichide şi exigibile pe care contribuabilul le are de încasat de la autorităţile contractante, inclusiv numărul şi data documentului emis de autoritatea contractantă.
(9)Pentru contribuabilii care au înfiinţate sedii secundare înregistrate fiscal ca plătitoare de salarii şi de venituri asimilate salariilor, certificatul de atestare fiscală se emite la cererea contribuabilului şi cuprinde atât obligaţiile fiscale ale contribuabilului, cât şi obligaţiile fiscale ale sediilor secundare.
Art. 7
În sensul art. 158 din Codul de procedură fiscală, definiţia obligaţiilor fiscale restante este cea prevăzută la art. 157 din Codul de procedură fiscală.
Art. 8
În certificatul de atestare fiscală se înscriu, obligatoriu, numărul de înregistrare, data eliberării, perioada de utilizare, numele şi prenumele conducătorului organului fiscal central emitent. În situaţia în care se constată că certificatul de atestare fiscală este afectat de o evidentă eroare materială se întocmeşte un act de îndreptare a erorii materiale, care se comunică contribuabilului.Art. 9
(1)Certificatul de atestare fiscală se întocmeşte în două exemplare originale, din care:
a)un exemplar se comunică solicitantului sau, după caz, noului organ fiscal central competent, în situaţia prevăzută la art. 1 alin. (1) lit. c);
b)un exemplar se păstrează la organul fiscal central emitent şi se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.
(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1) lit. a), în situaţia în care contribuabilul doreşte să obţină mai multe exemplare ale certificatului de atestare fiscală, în cererea sa menţionează numărul de exemplare solicitate.
Art. 10
Se aprobă modelele, precum şi caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, de utilizare şi de păstrare ale următoarelor formulare:
a)"Certificat de atestare fiscală", prevăzut în anexa nr. 2;
b)"Cerere de eliberare a certificatului de atestare fiscală", prevăzut în anexa nr. 3.
Art. 11
(1)Certificatul de atestare fiscală se poate elibera şi comunica în mediu electronic prin:
a)spaţiul privat virtual, serviciu de comunicare electronică pus la dispoziţia contribuabililor şi reglementat prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 660/2017 privind aprobarea Procedurii de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanţă între Ministerul Finanţelor Publice/organul fiscal central şi persoanele fizice, persoanele juridice şi alte entităţi fără personalitate juridică, cu modificările şi completările ulterioare;
b)Sistemul informatic PatrimVen, sistem pus la dispoziţia autorităţilor şi instituţiilor publice din administraţia publică centrală şi locală în vederea furnizării de servicii de către Ministerul Finanţelor Publice. Utilizarea de către autorităţile şi instituţiile publice a sistemului informatic PatrimVen se face în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 2.632/2016 pentru dezvoltarea serviciilor Ministerului Finanţelor Publice puse la dispoziţia autorităţilor şi instituţiilor publice prin sistemul informatic propriu, cu modificările şi completările ulterioare;
c)Sistemul informatic pus la dispoziţia instituţiilor de credit, în spaţiul privat de pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
(2)Certificatul eliberat şi comunicat conform prezentului articol este valabil şi fără semnătura persoanelor împuternicite ale organului fiscal central competent, potrivit legii, şi ştampila organului emitent.