Capitolul viii - Măsuri privind asigurarea condiţiilor igienico-sanitare în cadrul locurilor de detenţie - Ordinul 3363/2022 4858/C/3363 privind activitatea de acordare a asistenţei medicale, a tratamentului şi îngrijirilor persoanelor private de libertate aflate în locurile de deţinere din subordinea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor
M.Of. 1133
În vigoare Versiune de la: 24 Noiembrie 2022
CAPITOLUL VIII:Măsuri privind asigurarea condiţiilor igienico-sanitare în cadrul locurilor de detenţie
Art. 114
Administraţia locului de deţinere ia măsurile necesare pentru asigurarea condiţiilor igienico-sanitare necesare păstrării sănătăţii persoanelor private de libertate.
Art. 115
În locurile de deţinere în care nu există încadrat un asistent de igienă, medicul-şef desemnează un asistent medical căruia îi sunt stabilite şi atribuţii pe linie de igienă şi epidemiologie. Acesta primeşte, în prealabil desemnării, o instruire medicală în domeniul igienico-sanitar.
Art. 116
(1)Personalul de specialitate medico-sanitar verifică periodic condiţiile igienico-sanitare din locurile de deţinere, consemnând în Registrul de constatări igienico-sanitare data, ora, locurile verificate şi aspectele constatate, iar medicul-şef informează conducerea locului de deţinere asupra disfuncţionalităţilor constatate şi propune măsuri pentru remedierea lor.
(2)Directorul locului de deţinere analizează rapoartele şi propunerile medicului-şef şi dispune măsurile care se impun. În cazul în care dispunerea măsurilor necesare excedează competenţei sale, se solicită sprijinul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
Art. 117
Persoanele private de libertate trebuie să respecte regulile de igienă individuală şi colectivă în camera de deţinere şi în alte spaţii comune, precum şi indicaţiile medicului.
Art. 118
Pentru asigurarea condiţiilor igienico-sanitare necesare păstrării sănătăţii persoanelor private de libertate, personalul de specialitate medico-sanitar are următoarele obligaţii:
a)să verifice săptămânal condiţiile igienico-sanitare de la nivelul locului de deţinere;
b)să supravegheze şi să facă demersuri către administraţia locului de deţinere pentru verificarea calităţii apei prin analize dozimetrice, fizico-chimice şi bacteriologice la un interval de o lună pentru locurile de deţinere care au sursă proprie de apă şi la 3 luni pentru locurile de deţinere care se aprovizionează cu apă potabilă de la reţeaua publică. Analizele trebuie efectuate de instituţii acreditate, iar fondurile necesare efectuării acestora sunt asigurate de la bugetul de stat din bugetul fiecărui loc de deţinere;
c)să controleze modul în care se asigură măsurile în vederea realizării igienei individuale a persoanelor private de libertate;
d)să urmărească efectuarea analizelor de laborator la interval de 3-6 luni şi examinarea clinică a persoanelor care îşi desfăşoară activitatea în zone cu risc epidemiologic crescut şi să interzică desfăşurarea acestor activităţi celor fără analize medicale efectuate sau celor care au analize neconforme, conform ordinelor în vigoare ale Ministerului Sănătăţii;
e)să verifice lunar punctele comerciale şi locurile de muncă din incinta locului de deţinere, iar în cazul punctelor de lucru exterioare să verifice modul în care se asigură aprovizionarea cu apă potabilă, prepararea şi servitul hranei, asigurarea posibilităţilor de spălat pe mâini, folosirea cănilor şi a veselei individuale, îndepărtarea apei uzate, asigurarea punctelor pentru satisfacerea nevoilor fiziologice şi folosirea echipamentului de protecţie;
f)să deruleze activităţi de educaţie pentru sănătate.
Art. 119
În cazul în care persoanele private de libertate au fost selecţionate de comisia de muncă în vederea prestării activităţilor lucrative în sectoarele cu risc epidemiologic, acestea sunt cazate separat. Supravegherea stării de sănătate a acestora este realizată de către medicii curanţi în conformitate cu prevederile legale în vigoare, iar examinările medicale periodice sunt efectuate prin reţeaua sanitară proprie sau prin cea publică, după caz.
Art. 120
(1)Asistentul de igienă sau, în lipsa acestuia, personalul de specialitate medico-sanitar instruit pe probleme de igienă realizează zilnic triajul epidemiologic pentru persoanele private de libertate care desfăşoară activităţi lucrative în sectorul alimentar şi ţine evidenţa acestuia. Triajul epidemiologic zilnic efectuat este consemnat în Registrul de constatări igienico-sanitare cu data, ora şi semnătura personalului de specialitate medico-sanitar.
(2)Personalul de specialitate medico-sanitar controlează zilnic starea de igienă a blocului alimentar şi săptămânal a magaziei de alimente, verificând calitatea, termenele de garanţie, modul de depozitare a alimentelor care urmează să fie preparate, respectarea circuitului alimentelor, astfel încât fazele salubre să nu se intersecteze cu fazele insalubre ale preparării hranei. În cazul în care constată nereguli care pot aduce atingere sănătăţii persoanelor, personalul de specialitate medico-sanitar are competenţa de a sista activitatea de producere a hranei, cu informarea de îndată a directorului locului de deţinere, în vederea luării măsurilor necesare.
(3)Probele alimentare sunt păstrate în condiţii corespunzătoare timp de 48 de ore în frigider la maximum +5°C şi în recipiente cu capac, închise ermetic, pe care sunt înscrise data şi ora recoltării, respectiv denumirea produsului recoltat.
(4)Personalul de specialitate medico-sanitar verifică săptămânal dacă sunt cantităţi suficiente de materiale dezinfectante la nivelul blocului alimentar.
(5)Toate deficienţele constatate sunt prezentate în scris directorului locului de deţinere, cu propuneri în vederea dispunerii măsurilor de remediere.
Art. 121
(1)Hrana este dată în consum în maximum două ore de la preparare.
(2)Consemnarea cu privire la proprietăţile organoleptice ale hranei se face zilnic atât de către personalul de specialitate medico-sanitar şi personalul de supraveghere, cât şi de cel puţin un reprezentant al persoanelor private de libertate, într-un registru păstrat la blocul alimentar.
(3)În cazul în care se constată nereguli care pot aduce atingere sănătăţii persoanelor, personalul de specialitate medico-sanitar are competenţa de a sista temporar darea în consum a hranei şi aduce, de îndată, la cunoştinţa directorului locului de deţinere aspectele constatate, în vederea dispunerii de urgenţă a măsurilor de remediere.
Art. 122
(1)Personalul de specialitate medico-sanitar aflat în serviciu supraveghează şi verifică lunar condiţiile igienico-sanitare ale punctului comercial din incinta locului de deţinere, inclusiv sub aspectul proprietăţilor organoleptice ale produselor alimentare comercializate, al termenelor de valabilitate garantate de către producător, al condiţiilor de păstrare recomandate şi al stării de sănătate a personalului care îl deserveşte.
(2)Constatările acestor verificări se înscriu în Registrul de constatări igienico-sanitare şi se aduc la cunoştinţa directorului locului de deţinere.
Art. 123
Personalul de specialitate medico-sanitar anunţă imediat conducerea locului de deţinere cu privire la existenţa unor deficienţe în respectarea regulilor de igienă a alimentaţiei. Situaţiile cu risc epidemiologic generate de înregistrarea unor boli infecţioase de natură digestivă în rândul persoanelor private de libertate sunt anunţate imediat epidemiologului coordonator zonal şi Direcţiei medicale, pentru a dispune măsurile corespunzătoare.
Art. 124
(1)Direcţia medicală şi medicii epidemiologi coordonatori efectuează periodic verificări cu privire la condiţiile igienico-sanitare din locurile de deţinere, informează directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor cu privire la situaţia existentă şi fac recomandări cu privire la respectarea acestor condiţii.
(2)La solicitarea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, personalul de specialitate din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti poate efectua verificări igienico-sanitare şi în echipe mixte, cu participarea şi a reprezentanţilor desemnaţi din sistemul penitenciar.
(3)Constatarea de către autorităţile prevăzute la alin. (2) a unor încălcări grave ale normelor igienico-sanitare atrage răspunderea juridică, conform legii.
Art. 125
(1)Personalul de specialitate medico-sanitar colaborează permanent cu direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti în scopul informării epidemiologice reciproce şi al soluţionării problemelor apărute.
(2)În cazul apariţiei unor focare epidemice, medicul locului de deţinere solicită sprijinul direcţiei de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti în vederea stabilirii măsurilor ce se impun.
Art. 126
(1)La cabinetul medical se păstrează Dosarul condiţiilor igienico-sanitare, care cuprinde Registrul de constatări igienico-sanitare, autorizaţiile sanitare de funcţionare, procesele-verbale sau notele de constatare cu privire la situaţia igienico-sanitară întocmite de echipele de control desemnate de la nivelul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, Ministerului Sănătăţii sau unităţilor subordonate acestuia.
(2)Orice modificare survenită în condiţiile igienico-sanitare se consemnează în dosarul prevăzut la alin. (1), cu înştiinţarea conducerii locului de deţinere, pentru luarea măsurilor care se impun.
Art. 127
(1)Autorizaţiile sanitare de funcţionare se eliberează de către direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, în conformitate cu normele în vigoare.
(2)Autorizaţiile sanitare de funcţionare se vizează potrivit reglementărilor legale.
(3)Între două avizări, în cazul în care elementele care au stat la baza autorizării se modifică, locul de deţinere solicită direcţiilor de sănătate publică prevăzute la alin. (1) demararea procedurilor în vederea emiterii unei noi autorizaţii sanitare de funcţionare.